Opis przejścia cz. 1

1. Hill of Destiny – początek przygody

Twoja przygoda zacznie się na Hill of Destiny. Przez większość czasu będziesz prowadzony/a za rączkę, więc po prostu czytaj dialogi. W pewnym momencie będziesz musiał/a wcisnąć klawisz B, by wykonać skok. Znów dialog, ale za chwilę rozegra się drobne starcie z Twoim pierwszym przeciwnikiem. Atakuj i nie przejmuj się ciosami wroga, bo po 3-4 celnych atakach bestia zginie. Jeżeli jednak zdarzy  jej się zadać Tobie obrażenia krytyczne i pokonać Cię, skorzystaj z opcji powtórki walki (Give Up? ->No). Po zwycięstwie znów zamienisz kilka słów z tajemniczym starcem, po czym szybko opuścisz Wzgórze Przeznaczenia (ang. Hill of Destiny).

Znajdziesz się na mapie świata, która znacznie różni się od tych znanych z głównej linii gier spod znaku Final Fantasy. Tu nie masz takiej swobody eksploracji i nie poruszasz się wedle uznania, tylko kroczysz wytyczonymi trasami. Na szczęście ścieżki często się rozgałęziają, dając ci wybór miejsc do zwiedzania, o ile  w danym momencie pozwala na to fabuła gry. Pomoże również przygotowana przeze mnie mapa.

Po ucieczce znajdziesz się na obszarze Level Forest – zatwierdź przejście do lokacji poprzez klawisz A, bo póki co nie masz innej możliwości poruszania się.

2. Level Forest, Foresta

Przedmioty:

– Level Forest: 9x Cure Potion, 6x Heal Potion, Tree Wither
– Foresta: Cure (zaklęcie), 9x Cure Potion

 

Ponownie pogadaj ze staruszkiem z Hill of Destiny – ten udzieli ci bardzo ogólnikowej wskazówki, po czym pożegna się. Nieopodal jest inny człowiek, któremu kamień zagradza drogę. Przeskocz nad nim i przepchnij wielki głaz, to otworzysz mu drogę do domu a sobie do miasteczka Foresta. Wdzięczny człowieczek poleci ci odnaleźć Kaeli (która “przypadkiem” mieszka w Foresta) i da kawałek zwiędłego drzewa. Zanim się tam wybierzesz, otwórz pobliską skrzynkę. Warto nadmienić, że zawartość kufrów odtwarza się za każdym razem, gdy opuszczasz daną lokację. Pojawia się też kolejna różnica, między główną linią FF a FF Mystic Quest – nie ma losowych potyczek, a wrogowie są reprezentowani przez stojących tu i ówdzie ludków lub inne stwory. Nota bene wrogowie też regenerują się po wyjściu z danej lokacji. Na razie nie masz możliwości podejść do któregokolwiek z nich, więc opuść las i udaj się do Foresty.

Osada składa się z trzech domków: w lewym mieszka Kaeli, która się do Ciebie przyłączy po obejrzeniu zwiędłej gałęzi z lasu (skrzynia w pokoju z tyłu), w chatce u dołu na prawo wyśpisz się na jednym z łóżek za darmo (kolejny kufer), a w prawym górnym domostwie na zapleczu jest skrytka z czarem Cure. Do skrzyni z zaklęciem można się dostać z tyłu domku, skacząc po wystających z wody palach. Jedna z mieszkanek przekaże ci ważną informację – Earth Crystal znajduje się w Bone Dungeon – dzięki czemu poznasz położenie pierwszego Kryształu. Na pewno zauważysz samotny kufer za pasem drzew, ale bez toporka chwilowo jest dla ciebie niedostępny. Wróć do Level Forest.

Kaeli weźmie się do roboty i wytnie drzewo, które dotąd blokowało drogę. Przeprawa przez las jest stosunkowo prosta – na rozwidleniu lewy skręt to ślepy zaułek, a prawy to droga do konfrontacji z bossem. Warto jednak zwiedzić cały bór, bo to okazja zdobyć doświadczenie i zebrać kolejne przedmioty, w  tym napoje leczące zmiany statusu. Chwilami będziesz musiał/a przebijać się przez przeciwników i warto wspomnieć, że podczas starcia możesz pozwolić komputerowi sterować ruchami Kaeli (napis Auto nad jej toporem) lub sam/a nią kierować – by przełączać tryb wciskaj klawisz Y. Gdy skończysz eksplorację, pójdź prawą ścieżką, wylecz się (użyj Potions z menu) i podejdź do migającego na czerwono drzewa.

BOSS LEVEL FOREST

Minotaur (HP 250, słabość: Life, odporność: Cure)

Stosunkowo łatwy, chociaż jak zdarzy mu się trafić ciosem z obrażeniami krytycznymi, to może być niewesoło. Kaeli najlepiej zostawić na Auto, bo w odpowiednich momentach atakuje i we właściwej porze leczy tego, kto ma mniej HP. W tej sytuacji skup się swoim bohaterem na atakowaniu. Nie powinno być problemów z wygraną, ale jeśli masz kłopoty z pokonaniem oponenta, to przełącz Kaeli na “manual” i rzuć na niego Life – zginie od razu.

Po bitwie Kaeli powróci do Foresty, ale zostawi Tobie topór. Za pomocą tej broni możesz powycinać blokujące Ci drogę drzewa (klawisz A) i dostać się do nieosiągalnych dotąd kufrów. To samo możesz zrobić w Foresta, a dodatkowo wyspać się przed dalszą drogą do Sand Temple. Wchodź i wychodź z Level Forest, by resetować skrzynie i potwory – zgarniaj Cure i Heal Potions (powinnaś/powinieneś mieć tak ze 20-30 sztuk obu mikstur) i przy okazji doprowadź swoją postać do 5-tego lub 6-tego poziomu doświadczenia. Gdy będziesz już gotowy/a, ruszaj na północ od Level Forest, do Sand Temple. Świątynia to taka grota w “morzu” piasku, która jest za areną dziesięciu potyczek (arena nie jest obowiązkowa, ale warto powalczyć).

3. Sand Temple, Bone Dungeon, Foresta

Przedmioty:

– Arena: Charm (akcesorium)
– Bone Dungeon: Elixir, 20x Explosives, 50x Ninja Star, 6x Cure Potion, Quake (zaklęcie), Sand Coin, 3x Seeds, Steel Shield (tarcza)

 

Idź prosto do kufra i otwórz go. Przygotuj się na odrobinę śmiechu, bo odbędziesz dość zabawny dialog, w wyniku którego “drużyna” powiększy się o nowego członka. Warto chwilę poczekać z przewijaniem wypowiedzi, bo towarzyszący Tristamowi motyw muzyczny wpada w ucho. Warto go chwilę w spokoju posłuchać. Po zwerbowaniu Tristama wyjdź na mapę świata – masz nowe możliwości wyboru: arenę na zachód (dostaniesz Charm za wyczyszczenie lokacji) i Bone Dungeon na północy.  Bone Dungeon to Twój główny cel w krainie Foresty.

Na pierwszej planszy lochu przejściem jest czaszka w centrum ekranu, ale warto otworzyć trzy  znajdujące się tu skrzynie – zawierają shurikeny, których Tristamowi w miarę walk będzie ubywać. W następnym pomieszczeniu przeskocz po kamieniach i wejdź do wody, po czym kieruj się w lewo do kolejnego czerepu. Idź dalej, wyjdź z wody – za chwilę pojawi się bariera, którą zburzą materiały wybuchowe. Gdy pojawi się możliwość zakupu fajerwerków od Tristrama, odmów – złoży Ci drugą, korzystniejszą, ofertę. 50 granatów za 15 GP  to nieco ponad 3 GP za sztukę, dwa razy taniej niż przy pierwszej ofercie. Bombowo! Wróć do poprzedniej komnaty (tam gdzie skakałeś/aś po kamieniach). W góry ekranu jest szkielet blokujący drogę do kufra – kości wysadzisz bombą, którą odpalasz poprzez A. Weź tarczę ze skrytki i wracaj do wysadzonych drzwi. Za wrotami jest zejście na dół. Na piętrze niżej wartymi uwagi są jedynie zablokowane drzwi, które wysadzisz bombą – schody są po lewej stronie sali. Na niższym poziomie, przyjdzie Ci wysadzać co jakiś czas przeszkody wykonane z piszczeli (w ścianie po prawej, przy pierwszym rzędzie kości, jest ukryty tunel), by wyrąbać sobie dalszą drogę i stąd aktualnie używaną bronią powinny być właśnie ładunki wybuchowe. Niestety te w walce z kilkoma celami nie są zbyt efektywne, więc potrzebujesz solidnego oręża (na przykład topora od Kaeli). Cały czas masz dostęp do wszystkich zdobytych rodzajów broni, tylko musisz je odpowiednio ustawiać. Klawisze L i R służą do przełączania miedzy posiadanymi broniami. Na kolejnej planszy czeka Cię to samo, czyli wysadzanie przeszkód i walki, aczkolwiek bądź czujny/a – w korytarzach za czaszkami są tunele do ukrytych skarbów (chociażby Seeds w kufrze). Następny ekran jest ostatnim i nie sposób przeoczyć wielkiego czerwonego szkieletu, który czeka po drugiej stronie wody – to tutejszy boss. Wylecz się, przeskocz przez kamień i przygotuj się do pojedynku.

BOSS BONE DUNGEON

Flamerus Rex (HP 2200, słabość: ziemia, magia lecznicza, odporność: trucizna, paraliż)

“Reksio” posiada kilka mocnych ciosów, które mogą poważnie nadwątlić Twoje siły, dlatego pilnuj HP postaci. Na szczególną uwagę zasługują Chew Off i Bone Missile (silne ataki fizyczne) oraz Rip Earth (wariacja czaru Quake). Z drugiej strony,  Rex jako istota nieumarła jest wrażliwy na magię leczniczą. Również niedawno znaleziony czar Quake dobrze działa na przeciwnika. Z broni na dinozaura najlepiej działają bombs, więc jeśli wypstrykasz się z magii, to nie żałuj mu TNT. Tristama zostaw na Auto, to będzie Ci łatwiej.

Przeciwnik zniknie, a na jego miejscu pojawi się Kryształ Ziemi. Do tego otrzymasz Elixir potrzebny do uzdrowienia Kaeli. Tym samym pierwsza część Twojej misji jest zakończona. Wybierz skarby ze skrzyń, po czym wracaj do Foresta. Zapewne zauważysz, że las i okolica odżyły, podobnie osada gdzie leży chora Kaeli. Odwiedź ją, a następnie wróć do Sand Temple. Skorzystaj z możliwości podróży na wschód, która stała się właśnie dostępna. Twój cel to pobliska wieża.

4. Focus Tower, Libra Temple, Aquaria

Przedmioty: 

– Focus Tower: 10x Explosive, Fire (zaklęcie)
– Arena: Magic Ring
– Libra Temple: 10x Explosives
– Aquaria: 3x Heal Potion, 3x Refreshers

 

Idź jedyną możliwą ścieżką. Po chwili natrafisz na dobrze Ci już znanego staruszka, który podrzuca co jakiś czas wskazówki. Nieopodal w ścianie jest przejście (tam, gdzie mur jest najcieńszy), które znacznie skróci Ci mozolną wędrówkę. Wejdź po schodach. Zajmij się skrzynią oraz drzwiami z symbolem miecza – tylko te na razie możesz otworzyć. Krocz ku górze ekranu i skorzystaj ze stopni. Na następnej planszy idź najpierw w dół (po lewej stronie masz czerwony kufer), a dopiero potem skorzystaj z wyjścia.

Na mapie świata zauważysz arenę walk oraz nieco dalej jaskinię. W grocie znajduje się Libra Temple, gdzie trzeba wejść. Zagadaj do stojącej obok kufra dziewczyny, która przedstawi się jako Phoebe. Imię brzmi znajomo (tylko nie widać Chandlera, Joeya i reszty paczki ;), bo wspominał je niedawno tajemniczy dziadek. Skieruj się na wschód do leżącego nieopodal miasta (po drodze dwie areny, za wyczyszczenie drugiej otrzymasz Magic Ring).

W mieścinie pozwiedzaj wszystko i zabierz, co się da. W jednym z domków kup Steel Helmet za 200 GP – inwestycja szybko się zwróci. Z punktu widzenia fabuły ważna jest wizyta w domu Phoebe (w lewym rogu ekranu), bo w nim padnie kilka istotnych słów odnośnie waszej wyprawy. Wyjdź z chaty, opuść Aquarię i podążaj na wschód do lodowej jaskini.

5. Wintry Cave, Libra Temple, Aquaria

Przedmioty:
– Wintry Cave:
Libra Crest, 40x Arrows, 9x Cure Potion, 10x Explosives, 6x Heal Potion, 3x Refreshers
– Temple of Life: Wakewater

 

Idź przed siebie, póki nie spadniesz. Otrzymasz od Phoebe szpon, dzięki któremu będziesz w stanie wdrapać się na półki skalne. Aby to zrobić trzymaj wciśnięty klawisz A i idź, tak jakbyś to robił/a w przypadku normalnego chodnika. Twoim celem jest dotrzeć do jednej z dwóch par zabarykadowanych wrót, które trzeba wysadzić. Na tą okazję miej przy sobie kilka Explosives. Drzwi w prawej części prowadzą do ślepego zaułka, ale będziesz mieć tam świetny widok z góry na nowego bossa i co nieco znajdziesz – po lodzie możesz chodzić. Wrota w lewej sekcji poprowadzą dość długim i pełnym wrogów chodnikiem na niższe piętro. Żeby dostać się do bossa musisz najpierw przebić sobie drogę przez szeregowców. Przed konfrontacją z szefem wylecz się.

BOSS WINTRY CAVE

Squidite (HP 2500, słabość: broń pociskowa, trucizna, piorun, odporność: paraliż i reszta magii), 2x Sparna (HP 240, słabość: broń pociskowa)

Phoebe zostaw na Auto, bo w pierwszej kolejności wyeliminuje Sparny. Ty tymczasem skup się swoim bohaterem na ośmiornicy i atakuj. Najlepiej sprawują się Explosives, więc jeśli został ci pokaźny zapas to wykorzystaj je.  Zaklęcia sobie daruj, bo ośmiornica ma dosyć wysokie odporności na magię, zwłaszcza na czary Ziemi. Jak tylko Phoebe upora się ze Sparnami  wspomoże cię swoimi strzałami, na które Squidite jest wrażliwy. Co jakiś czas trzeba będzie podleczyć ekipę, najlepiej korzystając z czaru Cure, bo ciosy przeciwnika bywają mocne.

Po wygranej otwórz skrzynię i opuść jaskinię. Wróć do Libra Temple, skorzystaj z teleportu i w Temple of Life idź do góry ekranu. Od starego znajomego otrzymasz upragniony Wakewater, po który tu przyszedłeś/przyszłaś, więc możesz skierować się z powrotem do Aquaria. W mieście podejdź do zamarzniętej rośliny i obserwuj sytuację. Po dialogu opuść osadę i podążaj na północ.

6. Falls Basin

Przedmioty – Falls Basin: 10x Explosives, Heal (zaklęcie), Jumbo Explosives

 

Ta lokacja będzie wymagała niewielkiej gimnastyki szarych komórek – korzystając z bloków lodu musisz dobudować sobie brakujące fragmenty drogi. Zacznij od przepchnięcia pierwszej bryły lodu, aż do rozwidlenia przy skrzyni, a następnie przesuń ją w lewo i odrobinę do góry, by znalazła się miedzy dwoma półkami skalnymi. Teraz idź w kierunku dziury w skale (nie popchnij czasem lodowca!), pokonaj potwora-strażnika i wejdź w przejście po prawej. Będziesz na półce po prawej stronie bryły lodu. Przeskocz na drugą stronę i idź w dół ekranu, pokonując wrogów, aż dojdziesz do drugiego lodowego bloku pilnowanego przez grupę Lamii. Lód przesuń kawałek w prawo (na wysokość schodów przy wyjściu z lokacji) i lekko do góry, by zrównał się z półkami skalnymi. Korzystając z właśnie ustawionej bryły, przeskocz na drugą stronę planszy i zajmij się Lamiami pilnującymi trzeciej góry lodu. Przepchnij trzeci blok lodu blisko wyjścia, ale tak by było przejście. Wróć do drugiej lodowej platformy i wepchnij ją między dwa występy po prawej stronie (górny jest pilnowany przez grupę Desert Hags). Następnie pierwszą bryłę niedaleko kufra przesuń na drugą stronę rozwidlenia, by móc doskoczyć do platformy, na której ta skrytka się znajduje. Teraz pozostaje tylko tam dotrzeć. Zacznij od prawego dolnego rogu – przeskocz na pilnowaną przez Desert Hags platformę, kawałek do góry, przejściem w ścianie lodu wyjdziesz na sąsiedniej półce skalnej, skąd od kufra dzieli cię już tylko jeden skok i schody. Omiń pilnującego drzwi kraba i najpierw wyjmij zawartość skrytki, a następnie wylecz się i podejdź do potwora.

BOSS FALLS BASIN

Snow Crab (HP 3000, słabość: topory, piorun, odporność: paraliż, sen, trucizna), 2x Desert Hag (HP 280, słabość: Ogień)

Razem z Phoebe wykończ najpierw Water Hags – najlepiej niech każde rzuci po jednym czarze Fire na sztukę. Jak tylko Hags padną zajmij się main bossem. Najlepiej sprawdzają się topór (broń sieczna), łuk Phoebe oraz zaklęcie Quake, jednak co dwie tury przyda się Cure dla wyleczenia ran. Tu o uzdrawianiu trzeba pamiętać, bo oponent potrafi porządnie poturbować członków drużyny. Jeżeli wyczerpią się twoje zaklęcia, to użyj na sobie Seeds. Jeżeli nie masz Seeds, to po wykorzystaniu wszystkich czarów zostań przy toporze, Phoebe przełącz na Manual i lecz nią, gdy sytuacja tego wymaga. Jeżeli nie zaniedbasz podstawowych czynności, to wygrasz to starcie.

Po walce nauczysz się używać Jumbo Bomb i od razu przyjdzie ci wykorzystać nową umiejętność – wysadź zabarykadowane drzwi i przejdź przez nie. Na mapie świata kieruj się do wielkiej lodowej piramidy.

7. Ice Pyramid

Przedmioty: Knight Sword, Mystic Mirror, Noble Armor, River Coin, 190x Arrows, 9x Cure Potion, 50x Explosives, 12x Heal Potion, 6x Refreshers

 

Zaraz przy wejściu natrafisz na barierę – podejdź do statuy po prawej stronie, a Phoebe zauważy, że w posągu jest przełącznik, choć nie wie jak go dosięgnąć. Tutaj przyda się twój stary poczciwy miecz (czas go wypolerować ;), który będzie pełnił tutaj funkcję klucza. Stań przed pomnikiem i “zaatakuj”.  Parter budowli jest dość skomplikowany, dlatego przyda się dobra mapa tego poziomu.

Mapa Ice Piramid lvl1 NES

Parter: Po pokonaniu drzwi wejściowych idź cały czas w prawo, aż dojdziesz do grubej ściany, po czym pójdź drobny kawałek ku górze i ponownie w prawo. Niech walki pozornie wzięte z powietrza cię nie zmylą – nic się w systemie gry nie zmieniło i nie ma losowych starć, tylko w piramidzie wrogowie są niewidzialni, dokładnie tak jak mówiła dziewczynka w Aquaria. Aby móc widzieć przeciwników potrzebujesz Magic Mirror, którego położenie zaznaczyłam na mapie. Gdy dojdziesz do końca opisywanego wyżej korytarza i pokonasz dwie grupy monstrów, dotrzesz do skrzyni, w której owe Magic Mirror jest. Teraz po zdobyciu tego artefaktu będziesz w stanie zlokalizować oponentów. Zanim powiem gdzie iść dalej, słowo ostrzeżenia – tu często grasują Lamie, występując w grupach po trzy lub towarzysząc innym przeciwnikom. Zabijaj je w pierwszej kolejności, bo nakładają status Confuse i może się zrobić nieciekawie. Oprócz tego przełącz Phoebe na Manual, by móc kierować jej ruchami – bardzo często się zdarza, że atakuje tego samego potwora co główny bohater i w ten sposób ciosy się dublują, a walka się przedłuża. Ok, wróćmy do eksploracji piramidy. Zgodnie z zapisem mapy, na parterze znajdziesz pięć zestawów schodów, wiodących na wyższe piętro. Stopnie numer 2, 3 i 4 prowadzą tylko do niewielkich sal, odciętych od głównego korytarza drugiej kondygnacji, ale ich zaletą jest to, że w umieszczonych tam kufrach znajdziesz zapas bomb i strzał (tych po Wintry Cave i Falls Basin może zacząć Ci brakować). Schody numer 1 wiodą do większej dolnej części drugiego etażu, gdzie po wyeliminowaniu kilku grup wrogów dojdziesz przejściem do małego pokoju na poziomie trzecim. Ostanie stopnie, oznaczone cyfrą pięć, przeniosą cię do prawej górnej części drugiego piętra, skąd znalezionymi tam schodami dostaniesz się do głównej części trzeciej kondygnacji. W tym miejscu należy się kolejne słowo ostrzeżenia: od tej chwili na swojej drodze będziesz spotykać przeciwników mających postać ptaka i pamiętaj, by atakować ich jedynie z dystansu (bomby bohatera, zaklęcia i strzały Phoebe) – cios zadany bronią wręcz skutkuje kontrą, która zmienia postać atakującą w kamień.

Trzeci poziom: Po dotarciu na trzecie piętro pójdź w prawo, pokonaj wrogów, przeskocz skrzynkę i użyj miecza na posągu mumii  – otworzysz sobie przejście dalej. Wróć do stopni i teraz wybierz lewą ścieżkę. Po przebyciu krętego korytarza będziesz mijać dziurę w ścianie, gdzie czeka dodatkowe kilka sztuk bomb i strzał. Idź na prawo od wnęki i do góry, a przy końcu korytarza przejdź przez ścianę po lewej (ukryty korytarz zaraz obok ślepego zaułka). Schodami wejdziesz na poziom czwarty.

Czwarte piętro: Po przybyciu zaraz zauważysz statuę mumii i czerwony kufer w środkowej część etażu, który chwilowo jest niedostępny – tu dostaniesz się spadając z wyższej kondygnacji, o co nie jest wcale trudno. Pozostaje ci iść w lewo i trzymać się tego korytarza aż do schodów. Na piątym piętrze spadnij z chodnika (idź w kierunku, gdzie nie ma gruntu) by dostać się do środkowej części poprzedniego poziomu. Tu warto spaść w sumie dla jednej rzeczy – Noble Armor ukrytej w czerwonej skrzynce. Zbroja podniesie współczynnik obrony i da dodatkowe odporności (na Truciznę i Wodę). Po jej zdobyciu użyj miecza na mumii i znanym już korytarzem dostań się ponownie na piąte piętro.

script type=

Piąty etaż: Twoim głównym celem tutaj jest w tej chwili dotrzeć do miejsca, gdzie lód pękł, jednak warto też obejrzeć skrytki, bo zawierają dodatkowe bomby, a tych pewnie zdążyło ci po walkach sporo ubyć. Nawigowanie po chodniku wymaga odrobiny skupienia, dlatego nie spiesz się, bo w przeciwnym razie skończy się na spadnięciu niżej i długiej wędrówce z powrotem. Jak tylko dotrzesz do spękanego lodu w centrum sali, użyj bomby i wskocz w powstały otwór. Powtórz operację zeskoku jeszcze trzy razy, a przy rzędzie posągów posłuż się mieczem (nie ważne który wybierzesz) i ponownie zeskocz.

Piwnica: Wokół pełno wrogów, ale nie bez powodu – twój wzrok pewnie kusi ten czerwony kuferek i słusznie, ponieważ znajdziesz w nim Knight Sword, ulepszoną wersję miecza (nareszcie!). Żeby do niego dojść wystarczy rozegrać jeden pojedynek z Lamiami – jak tylko wyjmiesz oręż ze skrzyni walki staną się banalnie łatwe, bo twój bohater będzie zabijać przeciwników jednym ciosem. Idąc ku górze ekranu dostrzeżesz wielką postać czekającą na półce skalnej  – to tylko projekcja tutejszego bossa – oraz drzwi pilnowane przez grupę Lamii. Do wrót nie da się bezpośrednio podejść, ponieważ są usytuowane na niższej płaszczyźnie i najpierw należy skorzystać ze schodów w prawym dolnym rogu. Po przejściu przez drzwi czeka cię jeszcze wspinaczka po ścianie i znajdziesz się na piątym piętrze.

Piąta kondygnacja: Przejdź przez most – statuą nie musisz się przejmować, bo chociaż odblokowuje dostęp do skrzyń, to nie ma w nich nic szczególnego. Wejdź na górę.

Szczyt: Wejdź na zygzakowaty chodnik i zatrzymaj się przed samym bossem. Uzupełnij poziom HP oraz punktów magii (te przywracają Seeds – Nasiona) i zaatakuj.

BOSS ICE PYRAMID

Ice Golem (HP 5000, słabość: ogień, odporność: ziemia, sen, zamęt)

To nie jest trudna walka, zwłaszcza gdy zna się słaby punkt przeciwnika, a w tym przypadku nietrudno się domyśleć :). Stosuj zatem zaklęcie Fire do oporu. Wielkolud może pochwalić się dużą ilością punktów zdrowia, niezłym sierpowym oraz kostkowymi pociskami (przyda się odporność na wodę, którą daje Noble Armor ;) i to w zasadzie wszystko. Reszta ataków jest raczej słaba, ponieważ postacie mają na nie odporności. Użycie czarów to oczywiście najkrótsza droga do sukcesu, ale może się zdarzyć, że postacie  “wypstrykają” się z zaklęć, a nie ma nasion by uzupełnić pulę. Alternatywnym sposobem jest połączenie ataków bombami i łukiem, co zajmie odrobinę dłużej, ale na poziom trudności starcia szczególnie nie wpływa. Co jakiś czas potrzebne będzie leczenie, a nawet wskrzeszenie, bo jeśli golem trafi ciosem z obrażeniem krytycznym to skończy się to albo zgonem postaci lub poważnym zranieniem. Przeciwnik będąc samemu bliskim śmierci (1000 HP lub mniej) zaczyna stosować technikę Snowstorm, która rani wrogów Wodą, a jemu samemu przywraca 200 HP. Na dłuższą metę to tylko przedłuży jego agonię, ale przedłużająca się walka z nim potrafi solidnie wkurzyć.

Po pokonaniu wroga Phoebe się pożegna i każe odwiedzić jej dziadka. Zabierz River Coin ze skrzynki i opuść piramidę. Skieruj się do Aquaria.

8.Aquaria, Focus Tower

Przedmioty:
– Aquaria:
3x Cure Potion, Venus Key
– Arena: Exit (zaklęcie)
– Focus Tower: Blizzard (czar), 3x Cure Potion, Venus Shield

 

Od razu po wejściu uderzy Cię, jak bardzo miasteczko się zmieniło po przywróceniu mocy Kryształu Wody. Dobrym pomysłem byłoby się wyspać, a także uzupełnić zapasy (Cure Potions i bomby można kupić w Gospodzie), jednak najważniejsze jest to, abyś zobaczył/a się ze Spencerem. Dziadek Phoebe znajduje się w swojej samotni, do której wejście znajduje się pod ich domem. Spencera znajdziesz w pieczarze na końcu długiej jaskini. Porozmawiaj z nim a dostaniesz Venus Key (w Focus Tower otworzysz nim skrzynię ze świetną tarczą) – nieopodal Spencera jest kufer z miksturami leczącymi. Wyjdź z groty i opuść Aquarię, kierując się do Libra Temple (na zachód). Ponieważ lód uległ stopieniu, dostępna stała się nowa ścieżka i to nią podążaj od Libra Temple. Gorąco polecam wyczyścić obie areny walk, które są na twej drodze między Libra i Wintry Temple, zwłaszcza pierwszą, ponieważ za jej wyczyszczenie otrzymasz przydatny czar – Exit (zabijający wroga od razu). Z twoim nowym mieczem wrogowie nie będą stanowić dla ciebie żadnego zagrożenia a i cosik doświadczenia wpadnie (na drugiej arenie przydatne będą bomby i topór). Niedaleko Wintry Temple jest jedno z wejść do Focus Tower i właśnie z niego skorzystaj.

W środku zejdź na niższe piętro, porozmawiaj ze swoim starym znajomym, po czym wysadź zablokowane wrota i otwórz skrzynię. Następnie przepchnij kamienny blok tak, by oprzeć go o metalowy bolec wystający z ziemi w sąsiednim korytarzu. Miń kamień i pójdź kawałek w lewo, gdzie znajdziesz skrzynię z czarem Blizzard. Teraz wyjdź z Focus Tower, wróć do Libra Temple i udaj się z powrotem do Focus Tower, ale tym razem drogą na południe od świątyni. Wewnątrz wieży zejdź schodami do sali z czterema drzwiami, przejdź przez żółte wrota i wejdź w niebieskie, a na następnej planszy przeskocz przez ustawiony wcześniej kamienny blok. Dalej idź przed siebie aż do wyjścia na mapę świata – znajdziesz się w krainie, w której położone jest Fireburg.

9. Fireburg

Przedmioty:
– Arena:
Gemini Crest
– Fireburg: Battle Axe, 3x Heal Potion, Mega Grenades, Multi-Key, 3x Refreshers

 

Miasteczko leży kawałek drogi od Focus Tower, za trzema arenami walk. Na pierwszej przeciwnicy są słabi przeciwko bombom, na drugiej przydadzą się materiały wybuchowe oraz czar Blizzard, a na trzeciej topór. Warto zaliczyć wszystkie trzy miejsca bitew, bo to łatwo zarobione doświadczenie, a dodatkowo za wyczyszczenie drugiej areny otrzymasz Gemini Crest (która podobnie jak Libra Crest pozwala Ci teleportować się między miastami i nie tylko). Czas odwiedzić Fireburg.

Na początek zajrzyj do hotelu. Tu nie tylko można się wyspać, ale także zakupić spory zapas nasion (Seeds) odnawiających “MP” i napojów leczących, czy też posłuchać lokalnej kapeli rock’n’rollowej. Najważniejszym jest odnaleźć tu Tristama, choć na razie nie powie nic interesującego, ale wkrótce się przyda. Opuść hotel i wejdź do domku obok. Porozmawiaj zarówno z kobietą, jak i zakutym w zbroję młodzieńcem – tak poznasz Reubena, twojego nowego towarzysza. Otrzymasz również nowe zadanie: ojciec Reubena (Arion) i jego przyjaciel poszli sprawdzić co się dzieje z wulkanem, Arion został uwięziony w pobliskiej kopalni, a jego druh uciekł i zamknął się w swoim domu tu w mieście. By uratować Ariona potrzebujesz Mega Grenades, obsługi których nauczysz się tylko od owego tchórzliwego osobnika. Wyjdź na zewnątrz, zmień broń na szpon i zejdź do niżej położonej chatki.  Spróbuj wejść (nie uda ci się) i wdrap się z powrotem na górę (nieopodal tunel, który prowadzi do kufra z Heal Potions). Odnajdź Tristama w hotelu a dostaniesz od niego wytrych. Teraz wróć do zamkniętego domostwa i ponownie spróbuj wejść. Po krótkiej rozmowie nauczysz się obsługi Mega Grenades, ale jeszcze nie opuszczaj miasta. Został ci jeden domek do zwiedzenia i warto tam zajrzeć, choćby po to, by kupić Battle Axe (cena 500 GP jest do przeżycia, a zakupu dokonać warto). Oprócz tego w piwnicy tej chatki jest teleport do Aquaria, który możesz obsługiwać, jeśli zdobyłeś/aś Gemini Crest.  Warto pomówić również z mieszkańcami, bo przekażą kilka cennych informacji. Chwilowo więcej do zrobienia tu nie ma, więc możesz wyjść na mapę świata. Kieruj się do jaskini na północnym zachodzie.

10. Mine

Przedmioty:
– Arena:
Thunder (czar)
– Mine: Charm Claw, 6x Cure Potion, 30x Explosives, 6x Heal Potion

 

Warto najpierw zainteresować się pobliskimi arenami, zwłaszcza drugą, ponieważ za jej wyczyszczenie otrzymasz zaklęcie Thunder. Wrogowie nie są trudni, ale często nakładają status Confuse, więc bądź czujny/a. Przyda się dobry topór i magia wody (Blizzard). Skieruj się do kopalni.

To miejsce jest zbudowane z siedmiu platform o przeróżnych kształtach. Podróż między nimi odbywa się albo za pomocą ruchomych chodników lub wyciągami, które wyglądają jak kubeł z obciążnikiem. Zarówno zjazdy jak i ruchome kładki są jednokierunkowymi środkami transportu, ale oprócz nich jest jeszcze kilka ścian po których można się wspinać (lub schodzić) za pomocą szponów. Przeciwnicy tutaj są różnorodni, jednak większość należy do typu nieumarłych, więc są podatni na Cure, a Red Bones dodatkowo także na Blizzard. Właśnie Red Bones należy się najbardziej wystrzegać, bo nakładają status Confuse i wtedy Twoje postacie same stają się dla siebie najgroźniejszymi wrogami. Pozostali przeciwnicy albo usypiają lub paraliżują bohaterów, ale nie jest to coś z czym nie mógłbyś/mogłabyś sobie poradzić. Wartym wspomnienia jest jeszcze fakt, że Zombie potrafią się replikować, czyli tworzyć swoje kopie (za które niestety nie dostaje się dodatkowego doświadczenia).

Jak zatem powinna wyglądać wędrówka? To już zależy od Ciebie, czy chcesz iść prosto do bossa, czy też zajrzeć w każdy zakamarek i zdobyć przy okazji Charm Claw. Tak na wszelki wypadek przypominam, że zablokowane drzwi należy potraktować bombą. Na potrzeby obu wariantów przygotowałam szczegółową mapkę poziomu, by ułatwić ewentualne poszukiwanie skarbów. Oto ona:

mapa_kopalni_ffmq

Natomiast wersja skrócona wycieczki przez to miejsce jest następująca: od wejścia idź w dół i zjedź wyciągiem, a następnie wejdź na chodnik i dostań się na pobliską platformę. Stamtąd pójdź w prawo i skorzystaj z następnej ruchomej kładki.Kontynuuj w prawo aż dojdziesz do ściany, po której możesz się wspiąć – przełącz broń na szpon i zacznij wspinaczkę. Po wdrapaniu się wejdź na chodnik i idź cały czas do góry, aż po prawej stronie zauważysz kolejną kładkę. Skorzystaj z niej i kieruj się do drzwi, które kątem oka widać w prawym dolnym rogu ekranu. Przy nich czeka Jinn – tutejszy boss. Przed walką koniecznie się wylecz oraz uzupełnij zapas punktów czarowania i dopiero po zrobieniu tych czynności podejdź do przeciwnika.

BOSS MINE

Jinn (HP 6000, odporność: ogień), 2x Red Bones (HP 510, słabość: leczenie, woda, petryfikacja)

Przede wszystkim najpierw zlikwiduj Red Bones, bo jak nałożą Confuse to w połączeniu z atakami Jinna może się zrobić naprawdę nieciekawie. Reubena miej na Manual, żeby móc samemu/samej nim sterować i wydaj polecenie herosom, by każdy zaatakował inny szkielet. Po ich zlikwidowaniu skup się na głównym rywalu. Skoro o nim mowa, to dysponuje dość potężną wersją zaklęcia Fire na wszystkich (Flame Pillar) oraz Beam, czyli silnym wariantem Thunder, natomiast Dragon Cut jest średniej mocy ciosem bronią. Co jakiś czas usypia jednego z bohaterów. Najbardziej wskazaną taktyką jest rąbać podstawowym ekwipunkiem i leczyć się, ewentualnie czarować. Reuben może cały czas spokojnie uderzać korbaczem (bo nie potrafi za wiele oprócz tego), natomiast twój pieszczoch może korzystać z bomb i czarów: Thunder, Quake lub Blizzard. Fire nie jest wskazany, ponieważ przeciwnik jest nań odporny. Co dwie lub trzy tury warto się wyleczyć, tak dla świętego spokoju.

Po pokonaniu wroga przejdź przez drzwi, zbierz nagrody i podejdź do urwiska. Po krótkim dialogu Reuben odblokuje drogę i możesz wracać do Fireburg. Po drodze na mapie świata można zatrzymać się w miejscu, gdzie przetoczył się ogromny kamień – pojawił się dostęp do Sealed Temple – ale nie ma to większego znaczenia. Niezależnie od tego, czy zbadasz świątynię, czy nie, wejdź do Fireburg.

11. Fireburg i Volcano

Przedmioty – Volcano: Mask, White (zaklęcie), 9x Cure Potion, 20x Explosives, 9x Heal Potion, 3x Refreshers

 

W Fireburg masz do zrobienia praktycznie tylko dwie rzeczy – zakupy i rozmowa z Arionem (by pchnąć dalej akcję). Być może będzie trzeba kupić kilka Seeds, Potions, i bomby, więc w razie potrzeby odszukaj odpowiednich kupców i załatw sprawunki. Gdy to skończysz udaj się do domu Reubena i porozmawiaj z jego ojcem. Ten wyśle Cię do pobliskiego wulkanu – wyjdź na mapę świata i udaj się we wskazane miejsce. Po drodze jest arena walk, gdzie można wygrać trochę doświadczenia.

Wulkan wbrew pozorom jest dość prostą lokacją, pomimo początkowego wrażenia zbyt wielu możliwości wyboru drogi. Pojawia się tutaj kilku nowych wrogów, w tym między innymi kolejna wariacja centaurów, czy Werewolves, niegrzeczne psiaki (Azor, do pani! ;). Zaczynając od wejścia idź kawałek w górę, wejdź po schodach i wdaj się w walkę z grupą psów pilnujących drzwi. Po potyczce idź tym korytarzem aż do skrzynki i zabierz z jej środka White – to potężny czar, który będzie potrzebny w starciu z tutejszym bossem (a raczej panią boss, wyjątkowo wredną na dodatek). Teraz wróć do wyjścia i udaj się na lewo, czyli tam gdzie widzisz latającego sobie duszka. Zlikwiduj upiora i skorzystaj ze schodów, a następnie przeskocz na sąsiednią platformę (dla przypomnienia klawisz B). Wytłucz wszystkich wrogów po drodze i skorzystaj z drabinki na wyższe piętro. Tutaj unosi się chmura gazów wydobywających się z wulkanu, która sprawia że nie widać obecnych na planszy przeciwników – sytuacja bardzo podobna do tej z Ice Pyramid. Na wzór Magic Mirror z piramidy, także w tym miejscu znajdziesz przedmiot pozwalający na uczynienie szeregowców widzialnymi. Szukanym drobiazgiem jest Mask (maska), która znajduje się w jednej z sekcji szczytu krateru. O tym, jak się do niej dostać powiem za chwilę. Wracając do poziomu drugiego, to po wejściu na tą planszę będziesz mieć rozwidlenie dróg – idąc prosto wybierasz drogę do siedziby tutejszego bossa, natomiast biorąc lewą odnogę ostatecznie dotrzesz do kuferka z maską. Wybór: czy iść po nią lub nie, należy do Ciebie. Dla Twojej wygody poniżej opiszę osobno obie ścieżki:

Maska: na drugim piętrze na rozwidleniu wybierz lewą odnogę, zejdź schodami i pójdź chodnikiem aż do korytarza w ścianie. Skorzystaj z tunelu, a następnie użyj pobliskich stopni. Trzeci etaż jest w miarę prosty – na górze masz kufer, w lewo ścieżkę do drabiny na szczyt oraz dwie walki z przeciwnikami. Na ostatnim poziomie wulkanu, jedyne co musisz zrobić to: pokonać dwie pary strażników i otworzyć skrzynię. Teraz tą samą drogą wróć do rozstaju ścieżek na poziomie drugim.

Boss: na drugim piętrze, na tym samym rozgałęzieniu dróg, idź prosto do góry. Poziom wyżej czeka cię przeprawa przez tunel w skale oraz starcia z blokującymi drogę szeregowcami (widzialnymi lub nie, zależnie od tego czy masz maskę), a następnie wejście stopniami na szczyt. Tu musisz skorzystać z dwóch zestawów schodów, które są pilnowane. Na najwyższej platformie czeka sobie nowy boss, tym razem w osobie ponętnej młodej damy. Przeciwniczka z obu stron dojścia do niej posiada obstawę – możesz wybrać pomiędzy Nightmare (centaurami) a duchami. Po zlikwidowaniu ochrony koniecznie wylecz się i zjedz Seed – zaniedbanie tych czynności może poważnie utrudnić starcie z…

BOSS VOLCANO

Medusa (HP 6500, słabość: white, odporność: piorun, woda, ogień, trucizna, sen, paraliż), 2x Werewolf (HP 555, słabość: woda, wiatr, odporność: ziemia, ogień, zamęt)

Śmiało można powiedzieć, że to pierwszy naprawdę godny uwagi przeciwnik i chyba znów sprawdza się stare powiedzenie, że “gdzie diabeł nie może, tam babę pośle” ;). I coś w tym jest, bo Medusa jest w stanie szybko się z tobą rozprawić, choć to nie znaczy że jest arcytrudna. Po rozpoczęciu walki przede wszystkim najpierw wyeliminuj Werewolves, bo skoro Medusa samodzielnie potrafi pokonać Twoją drużynę, to gdy dodatkowo pod nogami pałętają się jeszcze psiaki, starcie staje się dużo trudniejsze. W związku z tym Reuben na Manual i każdy bohater bije innego czworonoga. Gdy Azorki zostaną pokonane, wylecz się – ataki Medusy i piesków na pewno osłabią Twoją drużynę. Dalsza taktyka zależy od tego, czy znalazłeś/aś zaklęcie White. Nie ma co ukrywać, że bez tego czaru walka będzie dłuższa i cięższa, bo przeciwniczka atakami nakłada różne zmiany statusu. W swoim arsenale ma zamianę postaci w kamień, status Confuse lub paraliż jednego z herosów albo zatrucie ich. Tak więc duża część tej potyczki zejdzie ci na leczeniu ran i przeróżnych dolegliwości. Najsilniejszym atakiem na tą wiedźmę jest White, który przeciętnie odbiera jej 1400 HP, nieco gorzej sprawują się Quake i bomby oraz korbacz Reubena (po około 600 HP). Na Medusę najlepiej sprawdza się manewr “jeden cios, dwa razy leczenie” i tylko od siły tego ciosu zależy, jak długo potyczka potrwa.

Po zlikwidowaniu tej jakże uroczej pani (martwa Medusa jest już nieco mniej urokliwa :D), zejdź schodami przy których stała. Wyjdziesz na mapę świata, gdzie pojawiła się nowa ścieżka do górnej części wulkanu – Lava Dome.

KONIEC CZĘŚCI PIERWSZEJ, kliknij by przejść do części drugiej

Ta lokacja będzie wymagała niewielkiej gimnastyki szarych komórek – korzystając z bloków lodu musisz dobudować sobie brakujące fragmenty drogi. Zacznij od przepchnięcia pierwszej bryły lodu, aż do rozwidlenia przy skrzyni, a następnie przesuń ją w lewo i odrobinę do góry, by znalazła się miedzy dwoma półkami skalnymi. Teraz idź w kierunku dziury w skale (nie popchnij czasem lodowca!), pokonaj potwora-strażnika i wejdź w przejście po prawej. Będziesz na półce po prawej stronie bryły lodu. Przeskocz na drugą stronę i idź w dół ekranu, pokonując wrogów, aż dojdziesz do drugiego lodowego bloku  pilnowanego przez wężowe istoty. Lód przesuń kawałek w prawo (na wysokość schodów przy wyjściu z lokacji) i lekko do góry, by zrównał się z półkami skalnymi. Korzystając z właśnie ustawionej bryły, przeskocz na drugą stronę planszy i zajmij się Lamiami pilnującymi trzeciej góry lodu. I teraz zaczyna się najtrudniejsze – musisz przepchnąć trzeci blok lodu tak, by wpasował się między dolną a środkową półką po prawej stronie, a w tym miejscu łatwo o pomyłkę. Gdy uda ci się go ustawić, wróć do pierwszej bryły niedaleko kufra. Musisz ją przesunąć na drugą stronę rozwidlenia, by móc doskoczyć do platformy, na której ta skrytka się znajduje. Teraz pozostaje tylko tam dotrzeć. Zacznij od lewego dolnego rogu, przeskocz do prawego dolnego rogu, następnie centrum prawo, kawałek do góry, przejściem w ścianie lodu wyjdziesz na sąsiedniej półce skalnej, skąd od kufra dzieli cię już tylko jeden skok i schody. Omiń pilnującego drzwi kraba i najpierw wyjmij zawartość skrytki, a następnie wylecz się i podejdź do potwora.BOSS FALLS BASIN

Snow Crab (HP 3000, słabość: topory, żywioł Ziemi), 2x Desert Hag (HP ~200, słabość: Ogień)

Razem z Phoebe wykończ najpierw Water Hags – najlepiej niech każde rzuci po jednym czarze Fire na sztukę. Jak tylko Hags padną zajmij się main bossem. Najlepiej sprawdzają się topór (broń sieczna), łuk Phoebe oraz zaklęcie Quake, jednak co dwie tury przyda się Cure dla wyleczenia ran. Tu o uzdrawianiu trzeba pamiętać, bo oponent potrafi porządnie poturbować członków drużyny. Jeżeli wyczerpią się twoje zaklęcia, to użyj na sobie Seeds. Jeżeli nie masz Seeds, to po wykorzystaniu wszystkich czarów zostań przy toporze, Phoebe przełącz na Manual i nią lecz, gdy sytuacja tego wymaga. Jeżeli nie zaniedbasz podstawowych czynności, to wygrasz to starcie.

Po walce nauczysz się używać Jumbo Bomb i od razu przyjdzie ci wykorzystać nową umiejętność – wysadź zabarykadowane drzwi i przejdź przez nie. Na mapie świata kieruj się do wielkiej lodowej piramidy.