Autor: Sephiria
W żadnej grze typu RPG, a już tym bardziej w tych będących w czołówce lub do niej aspirujących nie może zabraknąć tego nieuchwytnego i ulotnego czynnika, którym staramy się przyozdobić nieco prozę życia. Magia jest po prostu nierozerwalnie związana ze wszystkim co baśniowe i mistyczne, elementarnymi składnikami serii Final Fantasy. Z tego też powodu nie mogło jej zabraknąć w tym lightowym wydaniu Final Fantasy, jakim jest Mystic Quest.
Pomimo swojej prostoty, podyktowanej wymogiem uczynienia Mystic Quest grą przyjemną i przystępną dla okazjonalnego gracza, system magii nie odbiega od standardów głównej serii Final Fantasy. Zastosowane rozwiązania są wariacją systemu użytego w Final Fantasy I i Final Fantasy III na konsolę NES. Oznacza to, że postać dysponuje określoną ilością “ładunków”, które może spożytkować na rzucenie konkretnego zaklęcia. Na wzór FF I i FF III zaklęcia rozbito na trzy grupy: magię białą, magię czarną i magię “czarodziejską” (zamiast magii przywoływania), ale wprowadzono spore udogodnienia względem pierwowzorów. O ile system jobów nakładał ograniczenia w dostępie do zaklęć (jedynie magia biała albo czarna lub przywoływania, bądź ograniczony zakres białej z czarną, za wyjątkiem profesji Sage), o tyle tutaj bohater ma dostęp do wszystkich posiadanych przez siebie zaklęć. Widać to na poniższym screenie:
Zalety:
- czary są uszeregowane szkołami
- osobne pule impulsów danej szkoły magii
- brak poziomów zaklęć na wzór FF I i FF III
- gotowość rzucania zaklęć zaraz po znalezieniu, bez ciułania poziomów, by być w stanie rzucać nowy czar
|
|
|
Warto jeszcze dodać, że towarzysze głównej postaci też mają takie możliwości, oczywiście w odniesieniu posiadanych przez siebie w repertuarze zaklęć.
Skoro już mowa o czarach, poniżej prezentuje ich pełny przegląd wraz z niezbędnymi informacjami:
Nazwa |
Gdzie można zdobyć |
Cure |
Foresta – na tyłach domku nad jeziorem po prawej |
|
Działanie |
Swój |
Wróg |
Grupa/ wrogowie |
Tak |
Tak |
Wszyscy |
Efekt działania |
- Pierwszym i podstawowym efektem jest przywracanie utraconego HP
- W przypadku nieumarłych przeciwników Cure ma odwrotne działanie i zadaje obrażenia
|
Nazwa |
Gdzie można zdobyć |
Heal |
Czerwona skrzynia w Falls Basin |
|
Działanie |
Swój |
Wróg |
Grupa/ wrogowie |
Tak |
Tak |
Nie |
Efekt działania |
- U członka drużyny leczy wszystkie negatywne zmiany statusu
- Nakłada na pojedynczego wroga zmiany statusów, o ile nie ma poszczególnych odporności
|
Nazwa |
Gdzie można zdobyć |
Life |
Czerwona skrzynia w Lava Dome |
|
Działanie |
Swój |
Wróg |
Grupa/ wrogowie |
Tak |
Tak |
Nie |
Efekt działania |
- Wskrzesza poległa postać z pełnią zdrowia. Może służyć jako leczenie żyjącej postaci, u której odnawia cały zapas HP.
- U wrogów Life ma działanie odwrotne i wywołuje śmierć celu.
|
Nazwa |
Gdzie można zdobyć |
Exit |
Po wyczyszczeniu Battle Arena #10 |
|
Działanie |
Swój |
Wróg |
Grupa/ wrogowie |
Nie |
Tak |
Nie |
Efekt działania |
- Na polu walki usuwa wybranego przeciwnika z boju
- Wybrany z głównego menu teleportuje drużynę z lokacji na mapę świata
|
Nazwa |
Gdzie można zdobyć |
Blizzard |
Czerwona skrzynia w Focus Tower 2F po Ice Pyramid |
|
Działanie |
Swój |
Wróg |
Grupa/ wrogowie |
Nie |
Tak |
Wrogowie |
Efekt działania |
Atakuje wybranego wroga lub grupę wrogów żywiołem Wody. |
Nazwa |
Gdzie można zdobyć |
Aero |
Doom Castle B2 – przejście przez Focus Tower, po Fireburg |
|
Działanie |
Swój |
Wróg |
Grupa/ wrogowie |
Nie |
Tak |
Wrogowie |
Efekt działania |
Atak żywiołem powietrza – skuteczne głównie przeciwko ptakom i szkieletom. |
Nazwa |
Gdzie można zdobyć |
Fire |
Focus Tower 2F, od strony Foresta, w drodze do Aquaria |
|
Działanie |
Swój |
Wróg |
Grupa/ wrogowie |
Nie |
Tak |
Wrogowie |
Efekt działania |
Atak żywiołem ognia, skuteczne głównie przeciwko wodnym i lodowym wrogom. |
Nazwa |
Gdzie można zdobyć |
Quake |
Poziom B2 w Bone Dungeon, krótko przed Flamerus Rex |
|
Działanie |
Swój |
Wróg |
Grupa/ wrogowie |
Nie |
Tak |
Wrogowie |
Efekt działania |
To zaklęcie ziemi od razu działa na wszystkie wrogie cele, bez możliwości wyboru. |
Nazwa |
Gdzie można zdobyć |
Flare |
Pazuzu’s Tower 6F, niedługo przed walką z Pazuzu |
|
Działanie |
Swój |
Wróg |
Grupa/ wrogowie |
Nie |
Nie |
Wrogowie |
Efekt działania |
Potężne zaklęcie ognia, działa na wszystkie wrogie cele bez możliwości wyboru. |
Nazwa |
Gdzie można zdobyć |
White |
Volcano |
|
Działanie |
Swój |
Wróg |
Grupa/ wrogowie |
Nie |
Nie |
Wrogowie |
Efekt działania |
Jedno z dwóch najsilniejszych zaklęć w grze, oparte na magii świętości. To zaklęcie od razu działa na wszystkie wrogie cele, bez możliwości wyboru. |
Nazwa |
Gdzie można zdobyć |
Thunder |
Dostaniesz po wyczyszczeniu Battle Arena #16 |
|
Działanie |
Swój |
Wróg |
Grupa/ wrogowie |
Nie |
Tak |
Wrogowie |
Efekt działania |
Atak Błyskawicami, daje możliwość namierzania pojedynczego wroga lub całej grupy. |
Nazwa |
Gdzie można zdobyć |
Meteor |
Wewnątrz Giant Tree, poziom 2 |
|
Działanie |
Swój |
Wróg |
Grupa/ wrogowie |
Nie |
Nie |
Wrogowie |
Efekt działania |
Ekstremalna wersja zaklęcia Quake, działa od razu na wszystkie wrogie cele, bez możliwości wyboru. |
To tyle na temat magii i zaklęć w świecie.