Czwarta Płyta

No i to już ostatnia płytka, zatem do finału nie jest daleko. Akcja czwartego krążka rozpoczyna się w…

4.1. Black Mage Village

Tak naprawdę nie ma tutaj nic do zrobienia, ale zobaczysz kilka ciekawych scenek i drużyna zdecyduje się wyruszyć na ostateczną rozprawę z Kują. Znajdziesz się na pokładzie Invicible, który będzie unosił się nad wioską Czarnych Magów. Zmianie uległa mapa świata – powróciła mgła i duża część lokacji została zamknięta przez korzenie Iifa Tree (między innymi Esto Gaza, Desert Palace). Nad samym drzewem unosi się portal do Memorii – gdy uznasz, że jesteś gotowy/a podleć statkiem w jego pobliże i wciśnij "O". Zobaczysz trzy przepiękne filmy, po czym… kolejna walka z bossem.

BOSS PORTALU MEMORIA
Nova Dragon

Jak go pokonać: To dość wymagający adwersarz, ale głównie pod względem cierpliwości. Ma sporo HP, ataki zadają średnie lub średnio-mocne obrażenia, ale z leczeniem da się nadążyć. Kłopot powstaje w momencie, gdy chce się go okraść – Zidane’owi idzie to wyjątkowo opornie, a z kolei za szybko zabić przeciwnika nie można, bo szkoda większości przedmiotów, które posiada (w tym GRAND ARMOR). Dobrze jest mieć na tą walkę Quina’ę, z wyuczonymi White Wind i Mighty Guard.

Zaraz po zakończeniu bitwy znajdziesz się w dziwnym miejscu, które nazywa się…

4.2. Memoria

Najpierw Zidane porozmawia z Garlandem, który zostanie jego przewodnikiem po tym świecie, następnie zostaniesz poproszony/a o wybranie składu drużyny. Po przejściu do następnej lokacji zauważysz dwie ciekawe rzeczy: magiczny krąg na schodach oraz dużą bomblującą kulę, po lewej stronie ekranu. Kula to tutejszy Save Point, który zastąpił słodziutkie Moogle :), natomiast tajemniczy znak na podłodze to teleport – dzięki niemu wrócisz na Invicible. Do finałowego pojedynku będziesz mógł/mogła za pomocą tego telepadu wrócić na Gaię i wykonać wszystkie nieukończone Subquesty (Ozma, Stellazio itd.) oraz podszkolić Quina’ę w zakresie Blue Magic, na przykład Frog Drop poprzez złapanie żabek. Załóżmy, że na jakiś czas wrócisz do znanego świata.

4.3. Qu’s Marsch, Vile Island, subquesty.

Połap na wszystkich bagnach Qu żabki, aby osiągnąć liczbę 99 złapanych sztuk. W momencie pochwycenia ostatniej pojawi się Quale, który uzna Quina’ę gotową/ego do ostatecznego testu.

BOSS QU’S MARSCH
Quale

Jak go pokonać: Trudno uwierzyć, ale ani Ozma, ani Hades, czy też nawet finałowy boss, nie mają tylu Hit Points co Quale (65535). Przeciwnik nie jest trudny, jeżeli wcześniej uodpornisz drużynę na wszelkie możliwe zmiany statusu. Mistrz Quina’y stosuje bogatą kombinację zaklęć statusowych, technik Blue Magic, a także czar Water (on sam absorbuje żywioł Wody). Do pokonania wroga wystarczą trzy, cztery tury mocniejszych uderzeń, ale warto się wstrzymać z atakowaniem, bo Quale ma sporo dobrego towaru, który czeka na wzięcie (między innymi Robe of Lords).

Po zdanym egzaminie (panie profesorze to może być pięć? :) Quina otrzyma w nagrodę Gastro Fork, swoją najlepszą broń. Możesz opuścić mokradła i zabrać się za wykonywanie zadań pobocznych (pełną listę znajdziesz w dziale subquesty, zaś Ozmę w Bossach) lub wybrać się na Vile Island i powalczyć z Yanami. Przeciwnicy są bardzo wymagający, ale nagroda zacna – dużo punktów EXP sprawia, że bohaterowie awansują na kolejne poziomy niczym rakiety. Jeżeli masz ochotę kontynuować główny wątek, to ponownie wleć w portal do Memorii.

4.4. Memoria

Zaczynasz dokładnie w tym miejscu, gdzie przerwałeś/aś. Idź przed siebie, ale dokładnie sprawdzaj każdą planszę przed przejściem do następnej – w różnych miejscach są poukrywane najlepsze bronie dla twoich pupili oraz te, które mogą ich nauczyć brakujących zdolności. W niektórych miejscach, gdzie pokaże się wykrzyknik, nie znajdziesz przedmiotów, co będzie oznaczało, że trafiłeś/aś na tutejszych fanów Tetra Master – możesz pograć i zdobyć świetne karty. Po dojściu do lokacji, gdzie jest długi zakręt w prawo zostaniesz zaatakowany/a bez uprzedzenia przez kolejnego bossa.

BOSS MEMORII
Maliris

Jak ją pokonać: Wystarczy uodpornić się na Mustard Bomd (Body Temp) i już będzie łatwiej. Z pozostałych ataków jedynie Flame Slash jest groźny, ale działa na jednego bohatera, więc idzie się szybko wyleczyć. Walkę można ułatwić sobie zaklęciem Sleep lub Soulblade’em Zidane’a – Maliris będzie spać, a ty tymczasem możesz kraść od niej miecze (Masamune, Ultima Sword) i zbroje (Genji Armor). Część członków drużyny powinna już dysponować Auto-Haste i AutoRegen, więc nie powinno być żadnych problemów z pokonaniem bossa. Aha, pod koniec starcia miej tak z 2000 HP minimum, bo czeka cię mała niespodzianka.

Po walce idź dalej, zobaczysz kilka animacji (obszukaj pomieszczenie – znajdziesz Angel’s Flute, najlepszy flet Eiko oraz ukryty Save Point) i ruszaj przed siebie. W końcu dotrzesz do schodów, prowadzących do oka na niebie (podobnego do tego, które ma Invincible). Tu Garland wyjaśni nieco Zidane’owi sytuację, a chwilę później (znów bez zapowiedzi) przywita cię Tiamat – po lewej stronie we wnęce czekają Rune Claws, najlepsze szpony Amaranta.

BOSS MEMORII
Tiamat

Jak go pokonać: Im dłużej trwa walka, tym bardziej odporny się staje na twoje ataki, dlatego trzeba się spieszyć. Z drugiej jednak strony, Tiamat posiada między innymi Grand Helm i aż się prosi, by go ukraść, stąd warto poświęcić trochę czasu na kradzież. W początkowej fazie walki, obok zasysania siły i magii postaci, wróg stosuje również magię, opartą na żywiole Wiatru (Jet Engine nakłada status Heat, więc nie zdejmuj Body Temp po walce z Maliris), ale potem ogranicza się do pobierania mocy bohaterów. Czasem Tiamat odpowiada na ataki dość silnym ciosem – Silent Claw (nakłada status Silence), który jest w stanie zabić maga stojącego w drugim szeregu. Po prostu na początku wal w niego ile wlezie, a gdy zostanie mu około 10000 HP (dobrze zrobisz licząc obrażenia, jakich doznał) możesz nieco zwolnić i zacząć kraść. Nie należy za bardzo przeciągać potyczki, bo potwór zacznie usuwać kolejnych członków zespołu z pola walki, w ten sam sposób co Yany z Vile Island.

Po tym wyczerpującym pojedynku kontynuuj wędrówkę, wysłuchując tego, co Garland ci powie. W lokacji z wodospadem jest Save Point, więc masz okazję zapisać grę – może się to przydać. Następna plansza to ocean. W tym miejscu po prawej stronie jest wielka muszla, za którą programiści ukryli Hadesa, dodatkowego bossa i legendarnego kowala (prowadzi świetny Synth Shop). Żeby skorzystać z jego usług, najpierw trzeba go pokonać, a szczegółowy opis tego starcia znajdziesz w dziale Bossowie. Schodami udaj się dalej, na chwilę drużyna zatrzyma się nad wodą i odbędzie krótką rozmowę. Kontynuuj wędrówkę, pokonując kolejne stopnie, a dopadnie cię następny boss.

BOSS MEMORII
Kraken

Jako go pokonać: Najprostszy z czwórki Strażników, wystarczy zabezpieczyć się przed zmianą temperatury. Przez większość czasu wróg używa Freeze, bardzo rzadko Watergę (trzeci poziom czaru Water, dla Viviego niedostępny). Zaatakowany odpowie Water-gunem, wykonywanym przez jego macki. Najpierw zajmij się właśnie nimi, przy okazji je okradając (Elixir między innymi), potem skup się na samym Krakenie i postaraj się ukraść Genji Helmet (reszta przedmiotów cię nie interesuje). Atakuj obojętnie czym, a leczenie stanie się istotne dopiero po wyeliminowaniu macek, ponieważ Kraken zacznie nadużywać Watergi. Kilka takich rund i kolejny przeciwnik ulegnie twojej drużynie.

script type=

Idź dalej, przejdź przed dwie kolejne lokacje (na planszy z zegarem jest ukryty Save Point) i znów Garland uchyli rąbka tajemnicy. Drabiną wdrap się na górę. Zanim pójdziesz dalej, przeszukaj lewą stronę platformy (Mace of Zeus dla Viviego). To miejsce dobrze nadaje się do zdobywania doświadczenia, więc jak chcesz, to pokręć się tu przez jakiś czas. Gdy będziesz miał/a dosyć wejdź drabiną na górę, ale pamiętaj by członkowie drużyny mieli poziomy niepodzielne przez pięć – bardzo ułatwi ci to bitwę, którą za chwile stoczysz, po dojściu do Gwiezdnej Bramy.

BOSS MEMORII
Lich

Jak go pokonać: To już ostatni z czterech Strażników i niestety najtrudniejszy. Ten koleś jest wręcz przepakowany magią śmierci: LV5 Death (po to właśnie potrzebne są postaciom poziomy niepodzielne przez 5) może zniszczyć od razu całą drużynę, do tego dochodzi Death Cutter i Doom (zostawiają bohaterowi 10 sekund życia), no i żeby było „zabawnie” jeszcze czar Death. Bez: Auto-Haste, Auto-Regen, Antibody (zapobiega Venom) i Locomotion (przeciw Stop) w tej walce nie masz czego szukać. Jeśli odrobiłeś/aś lekcje, to walka nie powinna być trudna, ale dwie postacie powinny czuwać nad zdrowiem całej ekipy. Zidane niech spróbuje ukraść Genji Gloves – reszta przedmiotów Licha, nie jest tak ważna. Jak tylko Zidane skradnie Genji Gloves, „wypal” ze swoich najpotężniejszych „dział” – po dwóch takich turach przeciwnik powinien paść.

Teraz musisz tylko wyjść w kosmos i iść przed siebie – Zidane, co prawda obraca się jak na orbitowanie w przestrzeni przystało, ale by dojść do celu wystarczy uparcie przeć do przodu. Dostrzeżesz blady punkt, który będzie się robić coraz wyraźniejszy – tam właśnie masz dotrzeć. Garland przeprowadzi długi wykład i poprosi, byś zajął się… Kują. Po pożegnaniu znajdziesz się w Crystal World.

4.5. Crystal World

Podążaj cały czas ścieżką, aż w końcu dotrzesz do Save Pointu – po drodze mogą zdarzyć się losowe bitwy, gdzie przeciwnikami będą czterej Strażnicy Chaosu. Ten Save Point ma dodatkową opcję, Teleport, która przeniesie cię na początek Memorii – może się to przydać, jeśli chcesz wrócić na Invincible (by dokończyć subquesty). Przejdź przez portal, a przy krysztale zastaniesz Kuję. Bracia utną sobie dłuższą pogawędkę, po czym Kuja wyśle przeciwko ekipie swojego pupila.

BOSS CRYSTAL WORLD
Deathguise

Jak go pokonać: W porównaniu do Strażników jest wyjątkowo prosty. Na początek rzuci co prawda Meteor, ale nie powinno to wyrządzić zbyt wielkich szkód. Jego standardowy atak Demon’s Claw, odbiera jednej osobie 1500 HP, natomiast Spin działa na całą grupę i zabiera do 2000 HP. Deathguise podobnie do Taharki może się przeistoczyć w formę obronną – otrzymuje wtedy mniejsze obrażenia, a ataki wręcz zastępuje Blue Magic Twister. Przeciwnik jest łatwy do pokonania, więc nie ma znaczenia jak się do tej walki zabierzesz – z leczeniem też nie powinno być większych problemów (wystarczy Auto-Regen, które na tym etapie powinna mieć cała grupa).

Po wygraniu tego pojedynku NIE PODCHODŹ jeszcze do Kujy, inaczej wdasz się w walkę z nim. Masz w tej chwili OSTATNIĄ szansę na wykonanie subquestów, więc jeśli chcesz coś jeszcze załatwić, to teraz jest ostatni moment, by cofnąć się do Save Pointu i teleportować w pobliże telepadu Invincible. Możesz też zapisać stan gry i wyleczyć drużynę, a następnie wrócić, by wyrównać rachunki z panem Narcyzem.

BOSS CRYSTAL WORLD
Trance Kuja

Jak go pokonać: Uczciwie trzeba powiedzieć, że jest równie prosty jak jego pupilek Deathguise, chociaż jest od niego nieco lepszy. Kuja stosuje na przemian kombinację magii i swojej techniki Flare Star. Repertuar zaklęć obejmuje Flare i Holy, które zadają średnią ilość obrażeń oraz Reflect i Curagę – niestety, on też potrafi się leczyć i to z niezłym skutkiem (uzupełnia nawet do 8000 HP). Najbardziej denerwujące jednak jest to, że… Kuja oszukuje – chwilami ma do dyspozycji dwa ruchy zamiast jednego i potrafi uraczyć drużynę dwoma Flare Star pod rząd (ale od czego są Auto-Regen i Auto-Haste). Przeciwnika można osłabić Breakami Steinera oraz czarem Viviego (Slow) i Magic Hammerem Quina’y. Ponieważ będzie to ostatnie wasze spotkanie, to możesz spokojnie wyżyć się na swoim przeciwniku. Na koniec walki ponownie zafunduje ci pokaz swojej najmocniejszej techniki – Ultimy.

Zaraz po pojedynku zostaniesz przeniesiony/a do nowego miejsca.

4.6. Hill of Despair

Kiedy Zidane się ocknie, nawiąże rozmowę z tajemniczą istotą, która ukrywa się w latającym Koloseum. Po chwili nadejdzie moment wyboru ostatecznej drużyny – każdy skład jest dobry, pod warunkiem, że będzie dobrze zbalansowany (przykładowo: jeden uzdrowiciel, dwie postacie atakujące i jeden bohater o wszechstronnym zastosowaniu). Będąc w Menu, poustawiaj herosom wszystkie ochrony przed zmianami statusu, podłącz Auto-Haste, Auto-Regen i Auto-Life oraz wyposaż w najlepszy sprzęt, jaki masz. Wyboru dokonaj mądrze i bez pośpiechu, ponieważ jeśli wyjdziesz z menu, to natychmiast zacznie się końcowa rozgrywka.

KOŃCOWY BOSS
Necron

Jak go pokonać: Starcie jest nieco trudniejsze niż poprzednia walka, bo Necron jest jeszcze większym oszustem niż Kuja – chwilami może wykonać trzy ruchy w ciągu tury (przykładowo Blue Shockwave, Firaga i Shell). Największą trudność sprawia jednak jego technika Grand Cross, paskudztwo porównywalne do Curse Ozmy. Różnica między nimi polega na tym, że „Wielki Krzyż” nie zadaje obrażeń, ale za to nakłada WSZYSTKIE dostępne negatywne zmiany statusu (w tym natychmiastową śmierć) – odporności i Auto-Life są tutaj OBOWIĄZKOWE. Kolejnym podobieństwem do Ozmy, jest fakt, że Necron również posiada swoiste zabójcze kombo – po użyciu Grand Cross zazwyczaj następuje Neutron Ring, dość potężny atak na całą drużynę. Jakby tego było mało przeciwnik potrafi się leczyć, a także chronić przed naszą magią (Shell) i ciosami fizycznymi (Protect). Na początku bitwy proponuje osłonić się Reflectem – niech boss rani się sam swoimi czarami, a pozostali wykonają swoje najsilniejsze ataki. W drugiej kolejce dwoma bohaterami zaatakuj, a dwóch pozostałych zostaw sobie, bo powoli nadciąga Grand Cross – jeśli ktoś zginie, to będzie można szybko wskrzesić/wyleczyć przed Neutron Ring. Po Wielkim Krzyżu ponownie wykonać dwa ataki i zaczekaj na Neutron Ring – po tej technice, będziesz mieć chwilę spokoju i możesz śmiało rzucić całą drużynę na przeciwnika. Powinieneś/aś zdążyć pokonać Necrona przed drugim Grand Cross.

Zaraz po spektakularnym zwycięstwie, zobaczysz kilka prześlicznych filmów oraz sporo scenek. Będzie też między innymi [SPOILER] przedstawienie teatralne, dokładnie tak jak na początku gry, ale można zobaczyć dwie dodatkowe scenki. Aby je odblokować, musisz posiadać w plecaku Hammer i zsyntetyzowany u Hadesa miecz Beatrix – Save the Queen. [koniec SPOILERU] Po zakończonym spektaklu wyświetlą się Credits, zobaczysz w skrócie większość filmików z gry, a w tle będzie grać hymn FF IX – Melodies of Life. Po nich pojawi się obrazek The End, ale to jeszcze nie koniec! Wciśnij kombinację klawiszy: R2, L1, R2, R2, Góra, X, prawo, O, dół, trójkąt, L2, R1, R2, L1, kwadrat, kwadrat – będziesz mógł/mogła zagrać w Black Jacka. Kod nie działa? – na pewno źle wpisałeś/łaś – spróbuj jeszcze raz! I to już naprawdę koniec :((((- do zobaczenia w FF10…

Kliknij! Niespodzianka!