Tantarian

Często bywa nazywany młodszym bratem Ozmy, ze względu na swój specyficzny wygląd, który ukrywa w niepozornej książce (tak, tak – kolejna kulka dużego kalibru :). W przeciwieństwie do Hadesa czy Ozmy, o nim mówi się niewiele po części z faktu że poza smakiem zwycięstwa nie ma za jego pokonanie żadnej nagrody. Dla wytrawnych Graczy wystarczy jednak sama satysfakcja ze zwycięstwa zwłaszcza, że tutaj nie będzie korzystania z Eidolonów albo super zaklęć, czy też zdolności. Poniżej znajduje się kilka wskazówek dla wszystkich, którzy przyjmują wyzwanie Tantariana.

1. Przygotowania

Zanim przejdę do spisu potrzebnych rzeczy muszę Was uczulić na pewien fakt – macie dwie możliwości powalczenia z Tantarianem: na dysku drugim podczas ratowania Dagger i na dysku trzecim w trakcie bitwy o Alexandrię. Konfiguracja sprzętu będzie zatem zależeć od tego, czy będziecie chcieli stoczyć pojedynek na drugiej bądź trzeciej płytce, jednakże odradzam angażowanie się w walkę na CD 2. Powód jest dość prosty – ratując księżniczkę macie limit 30 minut, a bój z Tantarianem możecie stoczyć tylko przed pojedynkiem z Zornem i Thornem. Faktem jest, że 30 minut to o wiele więcej czasu niż trzeba, aby zejść do kaplicy, pobić i okraść parę klownów oraz wynieść Dagger z miejsca zagrożenia – powinno to zająć do 15 minut. Niestety pozostałe 15 minut może nie wystarczyć na pokonanie Tantariana, uwzględniając wysoki poziom trudności tej potyczki i fakt, że najpierw walczycie z dodatkowym bossem, a dopiero potem ratujecie księżniczkę. Komfortową sytuację zapewnia wizyta w Alexandrii na dysku trzecim, kiedy to nigdzie nas nie gonią, ale walka będzie tylko nieznacznie prostsza, więc amatorzy mocnych wrażeń też powinni być zadowoleni.

Teraz, gdy tą kwestię mamy wyjaśnioną podam wam listę sprzętu, jaki drużyna powinna mieć – zdolności aktywne i pasywne zostaną omówione przy postaciach. Zatem przydadzą się:

  • Angel’s Bless – można zsyntetyzować na CD 2 lub na CD 3 w Alexandrii, gdy mamy kontrolę nad Vivim, przed koronacją Garnet;
  • Brigandine – można ukraść od Soul Cage (Iifa Tree);
  • Chimera Armlet – jedną sztukę można znaleźć pod koniec drugiej płyty;
  • Cross Helm – można zabrać od Beatrix podczas obrony Alexandrii, gdy towarzyszy jej Steiner, trzeba nałożyć jej w zamian inny hełm;
  • Gold Choker – synth Treno, Black Mage Village;
  • Hi-Potion – jak największa ilość (tyle na ile pozwoli ilość gotówki), w każdym sklepie;
  • Ice Lance – kupicie w Alexandrii Treno lub Lindblum;
  • Magic Armlet – Alexandria, Treno (CD 3);
  • Magician Robe – można zabrać od Soul Cage’a, synth Alexandria, Treno (CD 3);
  • Maidan’s Ring – synth Black Mage Village, Treno podczas turnieju kart (CD 3);
  • Oak Staff – do kupienia w Conde Piete, Black Mage Village, Alexandrii, Treno, można ukraść od Soul Cage’a;
  • Plate Mail – sklepy Alexandrii i Treno (CD 3);
  • Poison Knuckles do nabycia w Conde Piete, Madain Sari, Alexandrii, Treno;
  • Power Belt – synth Alexandria Treon (CD 3);
  • Rebirth Ring – trzeba wygrać turniej kart w Treno (CD 3);
  • Thunder Gloves – podobnie jak Cross Helm można zabrać od Beatrix i podmienić na gorsze, można kupić w Alexandrii i Treno (CD 3);
  • Twisted Headband – do kupienia w Alexandrii lub Treno (CD 3);

2. Postacie

Wizyta w Alexandrii po wypadzie do Treno automatycznie wymusza skład: Zidane, Vivi, Freya, Amarant. Dobrze by było, aby bohaterowie byli blisko dwudziestego poziomu doświadczenia, ewentualnie byli bardziej zaawansowani – Zidane powinien być w granicach trzydziestego levelu. Minimum dwie, ale najlepiej wszyscy powinni mieć wyuczoną lub być w trakcie uczenia się komendy Auto-Potion, która będzie tutaj nieoceniona. Ostatnia sprawa: przenieście wszystkich, oprócz Zidane’a do drugiego rzędu – Tantarian dysponuje dość silnym atakiem Paper Storm, który dotkliwie rani ekipę (najgorzej obrywa Freya), więc jedynie tak można się jako tako zabezpieczyć. Przejdźmy do konfiguracji herosów:

Zidane – powinien być najbardziej rozwiniętą ze wszystkich postaci jako, że towarzyszy nam prawie bez przerwy. W walce będzie zasadniczo po to, by zmusić Tantariana do pokazania swojej prawdziwej formy – najlepiej nadaje się Steal z podpiętym Mug (do 400 HP obrażeń, przy standardowych 20 za zwykły atak), a w wolnych chwilach będzie dbał dodatkowo o zdrowie członków drużyny i ich ewentualne wskrzeszanie. Jeżeli uda się go doprowadzić do tansu, wtedy (dzięki wyposażonemu Angel’s Bless) będzie mógł skorzystać z Grand Lethal, co znacznie przyśpieszy zgon wroga (pod warunkiem, że atak dosięgnie ukryte w książce ciało przeciwnika).

  Ekwipunek: Zdolności Złodziejskie: Umiejętności Pasywne:
Angel’s Bless
Twisted Headband
Chimera Armlet
Brigandine
Power Belt
Detect
Thievery -> Grand
Lethal
Ability Up
Accuracy+
Antibody
Auto-PotionBandit
Gamble Defence
Level Up
Mug

Vivi – zaklęcia Viviego będą jedną z najskuteczniejszych broni w walce, oczywiście rzucone na prawdziwą postać naszego adwersarza. Zadaniem znalezienia odpowiedniej strony w książce, są obarczone postacie atakujące wręcz, dlatego Vivi będzie czekać z atakiem do odpowiedniej chwili. Jego skuteczność znacząco wzrośnie podczas Trance, gdy będzie mógł rzucać dwa zaklęcia na turę. Najlepsze efekty można uzyskać stosując Bio lub czarów elementarnych drugiego poziomu (-„ra”, np. Fira).

  Ekwipunek: Black Magic: Umiejętności Pasywne:
Oak Staff
Twisted Headband
Magic Armlet
Magician Robe
Rebirth Ring
 
Slow
Bio
 
Ability Up
Add Status

Antibody
Auto-Potion
High Tide
Level Up
 

Freya – pomimo dużej wrażliwości na Paper Storm okaże się niezwykle przydatna. Na początku będzie pomagać Amarantowi i Zidane’owi w wywabieniu Tantariana z ukrycia, W drugim etapie (jak już wróg wysunie nos z książki ;) powinna skupić się na zadawaniu jak największych strat – Lancer zadaje dobre obrażenia oraz odbiera niewielkie ilości MP przeciwnikowi. Rei’s Wind natomiast nakłada status Regenerate, więc przyda się, bo drużyna dodatkowo leczy się poza kolejką.

script type=
  Ekwipunek: Dragon: Umiejętności Pasywne:
Ice Lance
Cross Helm
Thunder Gloves
Plate Mail
Madain’s Ring
 
Lancer
Rei’s Wind
 
Ability Up
Add Status
Antibody
Auto-Potion
Level Up
HP+10%
 

Amarant – w drużynie jest stosunkowo od niedawna, więc nie ma jeszcze zbyt wielu wytrenowanych umiejętności, nie mniej Chakra bardzo się przyda. Chociaż jego podstawowym zadaniem jest atakować Tantariana wręcz i zmusić do ujawnienia swej prawdziwej formy, to dzięki zastosowaniu Chakry nasz siłacz będzie pełnił przede wszystkim funkcję uzdrowiciela grupy.

  Ekwipunek: Flair: Umiejętności Pasywne:
Poison Knuckles
Twisted Headband
Mythril Armlet
Brigandine
Gold Choker
 
Chakra Ability Up
Add Status
Antibody
Auto-Potion
Gamble Defence
HP+10%
Return Magic
 

3. Gdzie jesteś, Kupo?

W momencie, gdy drużyna wbiega do zamku Alexandrii, z głównego holu macie praktycznie rzut beretem do miejsca walki – wystarczy pójść w lewo (ale nie schodami), by znaleźć się w jednej z dwóch bibliotek.Ostatnie słowo ostrzeżenia – jeżeli nie czujecie się pewnie, to radzę zapisać grę. Moga znajdziecie: idąc schodami na górę, na piętrze wybierając wyjście na południe i w następnym pomieszczeniu przy schodach skręcając w prawo. Po zapisaniu stanu gry wróćcie do Holu i zejdzcie do lewej biblioteki. Wszystko co musicie teraz zrobić to: podejść do regału, gdzie leży książka i wybrać dwie opcje dialogowe: „Try to Listen”, a następnie „Challenge”.

4. A kuku panie Kruku

Pierwsze co z pewnością zauważycie jest to, że gra typowa dla szeregowych przeciwników muzyka. Nie myślcie jednak, że macie rzeczywiście do czynienia ze zwykłym siepaczem – już samo spojrzenie na statystyki rozwiewa wątpliwości co do statusu Tantariana.

Tantarian
Lvl: 41
HP: 21997
MP:1456
EXP: 3146
AP: 30

Posiada: Demon’s Mail, Ether, Elixir, Silver Fork
Zostawia: Running Shoes

Również liczba specjalnych ataków na liście, nie powala specjalnie na kolana, za to ich kaliber owszem potrafi zwalić z nóg. Zobaczmy: 

  1. Doom – stosowany rzadko, ale dość upierdliwe. Postaci dotkniętej tym czarem Blue Magic zostaje jedynie 10 sekund życia – nie ma innej rady, jak Phoenix Down;
  2. Edge – dość mocny atak, stosowany tylko w formie książki;
  3. „I have been found” – nic nie robi, ten komunikat pojawia się, gdy uda się znaleźć stronę, na której nasz przeciwnik się ukrywa;
  4. „Nothing at this page” – również nie wyrządza żadnej szkody, ta wiadomość pojawia się po trafieniu w książce na pustą stronę;
  5. „Ouch” – tą kwestie stworek wypowie po otrzymaniu obrażeń od fizycznego ataku, wtedy natychmiast zamyka książkę i trzeba go szukać na nowo;
  6. Paper Storm – prawdziwa zmora, działa na wszystkich i zadaje spore obrażenia (Freya czasem od razu od tego ginie). Jedyne co można zrobić to przed walką przenieść postacie do drugiego szeregu i podpiąć Auto-Potion;
  7. Poison – tylko prawdziwa forma Tantariana używa tego zaklęcia. Jeżeli bohaterowie mają podczepioną zdolność Antibody, to mogą spać spokojnie;
  8. „See ya” – po dłuższym okresie czasu Tantarian z powrotem schowa się w książce (pod warunkiem, że wcześniej nie został trafiony fizycznym atakiem) i wtedy wypowie właśnie te słowa;

5. Mortal Kombajn.. yyy… Kombat

Należy jak najszybciej doprowadzić do tego, aby Tantarian pokazał swoje prawdziwe oblicze – w formie książki jest niebezpieczny, bo stosuje przede wszystkim Paper Storm, a po trzech takich turach z drużyny zostanie co najwyżej jedna postać. Oprócz tego może jeszcze uraczyć ekipę Edge’em lub Doomem (dość rzadki przypadek). Sposoby na wywabienie stwora są dwa:

  • szybszy – korzystając ze Steal Zidane’a kradniemy, a dzięki podpiętemu Mug wyrządzamy sporą (jak ten etap walki) krzywdę (nawet do 500 HP);
  • wolniejszy – Zidane, Freya i Amarant kolejno zadają zwykłe ciosy, aż przeciwnik postanowi wyjść z ukrycia;

Jak tylko wróg pokaże twarz, Vivi i Freya mogą przystąpić do dzieła – mag niech korzysta z Bio lub Firy, ewentualnie innych żywiołowych czarów drugiego poziomu, natomiast Freya z Lancera. Amarant powinien ograniczyć się jedynie do używania Chakry, ponieważ Throw i atak szponami spowodują natychmiastowe schowanie się potworka (ślicznego potforka dodam :). Zidane może cały próbować kraść, a przy okazji będzie zadawał drobne (ale zawsze) obrażenia, natomiast podobnie jak Amarant nie powinien używać komendy Attack. Tak długo jak Tantarian jest odkryty nie stanowi specjalnego zagrożenia, ponieważ przez 95% czasu stosuje wyłącznie zaklęcie Poison, które nic nie zrobi bohaterom z podpiętym Antibody – przeciwnik może co prawda skorzystać z Doom, ale większą szansę ma się na wygraną w Totka (serio :D). Po dość długim okresie, czasu nasz adwersarz ponownie się ukryje, więc należy powtórzyć operację wywabienia go. Prędzej czy później pod wpływem zmasowanego ataku nasz wróg zostanie pokonany – szczęśliwcy będą mogli skorzystać z Grand Lethal, jeśli uda im się doprowadzić Zidane’a do przejścia w formę Trance, co znacznie skróci męki biednego ;) oraz ślicznego (i to bardzo ;) stwora. Teraz już tylko zostało wysłuchać zasłużonych fanfar oraz zainkasować: EXP, AP Gil i Sprint Shoes jako nagrodę. Gratuluję.

Na koniec jeszcze drobna refleksja – jak widać sposób pokonania Tantariana wymaga przede wszystkim czasu (no i cierpliwości), a tego podczas misji ratowania Garnet w nadmiarze nie mamy. Mając to na uwadze, właśnie dlatego proponuję rozegrać ten pojedynek na trzeciej płytce, gdzie można w spokoju powalczyć – nie twierdzę, że pokonanie Tantariana na CD 2 jest niemożliwe, ale jest bardzo trudne i tylko naprawdę zaawansowani Gracze są w stanie to zrobić.