Pomimo, że obok Ozmy i Tantariana należy do dodatkowych przeciwników w grze, pokonanie go stało się jak na ironię niemal obowiązkowe. Przyczyną takiego obrotu spraw jest fakt, że po zwyciężeniu go w walce można skorzystać z jego umiejętności syntezy (to on właśnie jest tym legendarnym kowalem, o którym podczas wizyty w Qu’s Marsch wspomina jeden z Moogli). Obowiązkowy czy nie, powalczyć warto zwłaszcza, że w porównaniu do pozostałych Mega Bossów nie jest szczególnie trudny. Nie znaczy to, że wolno go zlekceważyć, bowiem można się wpakować w niezły pasztet. Oto kilka wskazówek co, jak i gdzie.
1. Przygotowania
Można spokojnie założyć, że przed tą walką wasza drużyna (a przynajmniej jej połowa) będzie już między 55-tym a 60-tym poziomem, co jest możliwe dzięki przeciwnikom na Terrze, dającym dość duże ilości doświadczenia – oczywiście może też być dużo lepiej, bo potwory w Memorii lub na Vile Island są jeszcze bardziej hojne, jeśli chodzi o EXP. Większe doświadczenie przełoży się na większą liczbę kamyków, aktywujących potrzebne w walce Zdolności Pasywne (więcej na ten temat przy omawianiu postaci). Nie zaszkodzi wyuczyć bohaterów kilku ich najlepszych zdolności oraz pozdobywać dla nich dobry ekwipunek. Poniżej prezentuję krótką listę wraz z podpowiedzią, gdzie w daną rzecz można się zaopatrzyć:
- Angel Flute – do znalezienia w Memorii;
- Bracer – synth Black Mage Village (CD 4);
- Circlet – pokonaj Behemota w Treno Knight House (CD 4), Synth W Black Mage Village (CD 4) lub wykop Outer Island 2 Chocograph;
- Dragon’s Hair – górska szczelina niedaleko Oeilvert. Ponieważ wiele osób ma kłopoty ze znalezieniem tego miejsca, podam dodatkową wskazówkę: poszukajcie lasku na zachodnim brzegu kontynentu, w pobliżu Oeilvert;
- Egoist’s Armlet – obowiązkowa w tej walce, Oeilvert, Desert Palace, Esto Gaza, Daguerreo;
- Gastro Fork – złap 99 żab, a dostaniesz od Quayle’a;
- Golden Skullcap – synth Black Mage Village (CD 4);
- Grand Armor – synth Black Mage Village (CD 4), ukradnij od Nova Dragon;
- Grand Helm – synth Black Mage Village (CD 4), ukradnij od Tiamat;
- Holy Miter – bulgocząca woda po zniszczeniu Shimmering Island, Black Mage Village (CD 4);
- Light Robe – Chocograph “Ocean”, synth Black Mage Village;
- Mace of Zeus – zajdziecie w Memorii;
- Maximilian – bulgocząca woda po zniszczeniu Shimmering Island;
- Ninja Gear – Daguerreo;
- Protect Ring – szczelina skalna na Lost Continent, nagroda za Mognet Central
- Ragnarok – Chocograph „Outer Island”
- Remedy – do nabycia w każdym sklepie, świetnie nadają się do techniki Quiny (Angel’s Snack) i są przydatne w usuwaniu statusu Mini;
- Ribbon – jedną otrzymamy od Moga na Mt Gulug, aukcja w Treno;
- Robe of Lords – nagroda za 12 Stellazio, ukradnij od Quayle;
- Rosetta Ring – synth w Daguerreo;
- Rune Claws – w Memorii;
- Thief Gloves – aukcja w Treno, synth w Daguerreo;
- Tiger Racket – bulgocząca woda w Quan’s Dwelling;
- Ultima Weapon – bulgocząca woda po zniszczeniu Shimmering Island;
- Whale Whisker – Chocograph „Ocean”
2. Postacie
Podobnie, jak w przypadku walki z Ozmą, każda z postaci będzie sobie z Hadesem dobrze radzić, ale w odróżnieniu od tamtej bitwy, tutaj nie trzeba dopasowywać drużyny pod określoną strategię (no z jednym wyjątkiem :). Mamy zatem wolną rękę w obsadzie ekipy i można stworzyć zespół składający się przykładowo z samych magów lub wyłącznie z osób walczących wręcz. Nie ma też żadnych przeszkód, by wywalić z drużyny głównego bohatera (czyli Zidane’a), co jest możliwe dzięki Save Pointom w Memorii, które umożliwiają zmianę składu drużyny praktycznie do woli Graczy. Dzięki temu patentowi seria FF przestaje cierpieć na syndrom: „główny bohater musi być w podstawowym składzie”. Przyjrzyjmy się bliżej.
Zidane – nareszcie można go wywalić ze składu, ale… Nasz bohaterski złodziej nie grzeszy co prawda siłą ciosów, jednak ratuje się przed emeryturą swoimi zdolnościami kradzieży. Hades posiada na wyposażeniu sporo przydatnego sprzętu i przestępstwem byłoby go nie okraść :). Rebirth Ring stanowi składnik Protect Ring, a dodatkowa Robe of Lords z pewnością ucieszy któregoś z magów drużyny – po co potem wydawać kasę na syntezę, jak można mieć za darmo, dzięki lepkim rączkom Zidane’a ;)?
Ekwipunek: | Zdolności Złodziejskie: | Umiejętności Pasywne: | |
---|---|---|---|
Ultima Weapon Golden Skullcap Thief Gloves Ninja Gear Protect Ring |
Detect Thievery |
Antibody Auto-Haste Auto-Regen Bandit Bright Eyes Clear Headed Gamble Defence Master Thief Mug |
Vivi – jego zaklęcia mają dużo większą siłę rażenia niż ataki Zidane’a i tylko nieznacznie ustępują Eidolonom dziewcząt, czy Holy Eiko. Z racji odporności Hadesa na Shadow, nie można niestety korzystać z Doomsday chyba, że w drużynie będzie Amarant, który uczuli przeciwnika na ten element dzięki Curse – można też podpiąć Mag Elem Null.
Ekwipunek: | Black Magic: | Umiejętności Pasywne: | |
---|---|---|---|
Mace of Zeus Holy Miterp Egoist’s Armlet Black Robe Robe of Lords |
Comet Flare Meteor Doomsday* Slow |
Auto-Haste Auto-Regen Clear Headed Body Temp Antibody Return Magic |
Steiner – prawdziwy pogromca, dobrze wyszkolony jest równie efektowny jak Eidolony czy najlepsze zaklęcia w grze. Nie można w tej walce skorzystać z Darkiside (to samo dotyczy Doomsady Sword) chyba, że Amarant uczuli wroga na Shadow, inaczej Hades będzie miał darmowe leczenie. Jeżeli w ekipie będzie Vivi, to nadarzy się okazja używać Magic Sword, a z tam dostępnych godny polecenia jest Flare Sword. Warto nadmienić, że działają Power Brake i Magic Break, osłabiające moc cięć mieczem oraz zaklęć przeciwnika.
Ekwipunek: | Sword Arts: | Umiejętności Pasywne: | |
---|---|---|---|
Ragnarok Grand Helm Egoist’s Armlet Maximilian/Grand Armor Protect Ring |
Darkside* Minus Strike Magic Break Climhazzard Shock Flare Sword Doomsday Sword* |
Auto-Haste Auto-Regen Bright Eyes Clear Headed Body Temp Antibody HP+10% |
Quina – potyczka z Hadesem nie jest tak ciężka jak z Ozmą, więc jej/jego techniki defensywne nie będą tak potrzebne, chyba że gramy grupą o stosunkowo małym doświadczeniu. Na wszelki wypadek warto mieć jednak w odwodzie Angel’s Snack, Auto-Life i White Wind.W przypadku zdolności ofensywnych najlepszą opcją jest oczywiście Frog Drop, za to odradzam używania Magic Hammer – po naładowaniu miecza, przy braku MP, Hades używa Curse zamiast Doomsday (a obrażenia cieniste można wchłonąć dzięki Egoist’s Armlet lub Ninja Gear).
Ekwipunek: | Blue Magic: | Umiejętności Pasywne: | |
---|---|---|---|
Gastro Fork Circlet Egoist’sArmlet Robe of Lords Rosetta Ring |
Frog Drop White Wind Angel’s Snack Auto-Life |
Auto-Haste Auto-Regen Clear Headed Gamble Defence Antibody High Tide MP+10% |
Garnet – księżniczka (a właściwie już królowa :) dzięki swoim zdolnościom jest tu pewniakiem, zresztą jak w każdej walce. Najpotężniejsze Eidolony, czy to z Boostem albo bez, zadają obrażenia bliskie lub równe 9999. Podobnie jak u Viviego należy uważać z korzystaniem z magii Cienia (Ark – Pumice można zdobyć od Ozmy), bo Hades jest nań odporny, co można jednak zniwelować dzięki Curse Amaranta (Bahamut bez pomocy spokojnie sobie poradzi, a jest nieco tańszy w MP). Przyda się także kilka czarów białej magii jako, że w drużynie powinien być ktoś odpowiedzialny za leczenie (najlepiej White Mage).
Ekwipunek: | White Magic/Eidolon | Umiejętności Pasywne: | |
---|---|---|---|
Whale Whisker Circlet Egoist’s Armlet Light Robe/Robe of Lords Protect Ring/Ribbon |
Life Curaga Mini Bahamut Ark* |
Antibody Auto-Haste Auto-Regen Body Temp Boost Clear Headed |
Freya – podobnie do Steinera potrafi być morderczo skuteczna. Jej Dragon Crest (moc zależy od ilości zabitych smoków) może zadać do 9999 punktów obrażeń, nawet jeśli Freya jest pod wpływem Mini, a do tego kosztuje znacznie mniej niż Dragon Breath. White Draw może się okazać pomocny, jeśli w ekipie jest kilku magów, zużywających sporo MP.
Ekwipunek: | Dragon: | Umiejętności Pasywne: | |
---|---|---|---|
Dragon Hair Grand Helm Egoist’s Armlet Grand Armor Protect Ring |
White Draw Dragon Breath Dragon Crest |
Auto-Haste Auto-Regen Body Temp Clear Headed Bright Eyes HP+10% Gamble Defence Accuracy+ Antibody |
Eiko – starcie z Hadesem to jedna z niewielu okazji, gdzie można udowodnić, że Eiko potrafi być lepsza od Garnet. Za dziewczynką przemawia: o wiele większy arsenał białej magii, w tym Holy, na który Hades jest uczulony i Madeen, który znakomicie działa bez Boost (bo również jest oparty na żywiole świętości). Wchodząc w stan Trance i rzucając Holy, Eiko potrafi praktycznie sama pokonać przeciwnika.
Ekwipunek: | White Magic/Eidolon | Umiejętności Pasywne: | |
---|---|---|---|
Tiger Racket Circlet Egoist’s Armlet Light Robe Protect Ring/Ribbon |
Life Full-Life Esuna Mini Curaga Holy Dispel Madeen |
Auto-Haste Auto-Regen Half MP Clear Headed Body Temp Antibody |
Amarant – jego wszechstronność bardzo się tu przyda, ponieważ potrafi nie tylko zastąpić White Mages w roli uzdrowiciela, dzięki szerokiej gamie zdolności wspomagających, ale również umie porządnie przyłożyć. Zadaje co prawda średnio silne ciosy szponami, jednak to jego specjalne techniki stanowią o jego potędze – Throw, Spare Change, a zwłaszcza No Mercy.
Ekwipunek: | Flair: | Umiejętności Pasywne: | |
---|---|---|---|
Rune Claws Golden Skullcap Bracer Ninja Gear Protect Ring |
Chakra No Mercy Curse Aura Revive |
Auto-Haste Auto-Regen Body Temp Clear Headed Bright Eyes Return Magic Power Up Gamble Defence Accuracy+ Antibody |
3. Gdzie on jest?
Na szczęście, by się dostać do Hadesa nie trzeba się tak trudzić, jak w przypadku Ozmy, chociaż bez podpowiedzi znalezienie go zajęłoby dobre trzy, może cztery godziny. Autorzy ukryli tego przeciwnika prawie pod nosem graczy – znajduje się w Memorii, a konkretnie w miejscu ze scenografią oceanu, ale oczywiście został starannie zamaskowany. Będąc na miejscu, należy obejść znajdującą się na prawo od schodów wielką muszlę, cały czas wciskając klawisz akcji. Pojawi się opcja dialogowa – jeżeli jesteście gotowi, to wybierzcie „Don’t Leave”, a rozpocznie się walka.
4. Nie taki Hades straszny, jak go malują
Tradycyjnie najpierw statystyki – już na pierwszy rzut oka zobaczycie, że część z nich wydaje się znajoma…
Hades
Lvl: 92
HP: 55535
MP: 9999
EXP: 16383
AP: 30Posiada: Battle Boots, Rebirth Ring, Robe of Lords, Running Shoes
Zostawia: Elixir, Wing Edge
Czy liczba HP i MP jakoś wam się kojarzy? Dokładnie taką samą ilość mają jeszcze dwaj inni bossowie, konkretnie Ozma i Trance Kuja, a jedyne co ich różni (poza wyglądem i mocą oczywiście :) to ich poziomy doświadczenia. Drugim podobieństwem między Ozmą a Hadesem jest część technik, które wykorzystują – chodzi tutaj o dwie: Curse oraz zaklęcie Doomsday. Poniżej prezentuję pełny repertuar legendarnego kowala.
-
Cleave – cios mieczem, wymierzony w całą drużynę. Atak jest wystarczająco potężny, by zabić postacie z mniejszą ilością maksymalnego HP (przykładowo Eiko czy Vivi), dlatego powinny znajdować się w drugim rzędzie, gdzie jest w miarę „bezpiecznie”;
-
Curse – stosowane po naładowaniu miecza, różni się nieco od ataku Ozmy o tej samej nazwie. Wersja Hadesa zadaje dużo mniejsze obrażenia, ale nakłada za to więcej zmian statusu (stąd warto zainwestować kamyki, w chroniące przed zmianami statusu umiejętności pasywne);
-
Doomsday – również używany po naładowaniu miecza od drugiej kolejki (w pierwszej idzie Curse). Można to potraktować jako odpowiednik Curagi, bowiem Hades absorbuje obrażenia od Shadow i w ten sposób uzupełnia braki HP;
-
Freeze – jedna z technik Blue Magic, zamraża wybraną osobę, która zaatakowana ponownie ginie;
-
Judgement Sword – porównywalny do Hell Judgement Ultimecji lub Blue Shockwave Necrona, pozostawia wybranego bohatera z jednym punktem zdrowia;
-
Mustard Bomb – podobnie jak Freeze jest również zaklęciem niebieskiej magii i także działa na zasadzie zmiany temperatury ciała. W tym przypadku heros umiera po wykonaniu jakiejkolwiek czynności, z powodu ogromnego przegrzania organizmu;
-
Reflect – niezwykle rzadko stosowane, aczkolwiek może się zdarzyć, że Hades tego użyje, zwłaszcza podczas ciężkiego ostrzału czarami ofensywnymi;
Nasz przeciwnik ma również kilka słabych punktów – pierwszym z nich jest podatność na Slow, dzięki czemu można znacząco spowolnić jego działania, a to przyda się na pewno słabszej drużynie (z niskim poziomem doświadczenia). Korzystając z Curse Amaranta możliwe jest uczulenie wroga na Shadow, co odcina od darmowego leczenia po zastosowaniu Doomsday, Darkside albo Eidolona Ark – nasz adwersarz stosując Doomsday sam będzie się ranić. Dobre efekty przynoszą również techniki osłabiające, które są w repertuarze Steinera – przykładowo Power Brake znacząco osłabi moc ataków oponenta, zwłaszcza Curse czy Cleave.
5. Walka
Zależnie od składu, starcie można rozegrać na dwa sposoby – wszystko zależy od tego, czy w drużynie macie Zidane’a. Jego obecność to Wasza jasna deklaracja, że interesujecie się dobrami, będącymi w posiadaniu Hadesa (zapewne Rebirth Ring i Robe of Lords).
Wariant A – Kradniemy
Wszystko jest uwarunkowane tym, jak Zidade’owi idzie podprowadzanie rzeczy. Na początku trzeba określić, co leży w kręgu Waszych zainteresowań, czy tylko te najlepsze kąski, czy może jednak całość wyposażenia przeciwnika. Po załadowaniu areny walki złodziej zaczyna swoją pracę, uzdrowiciel czuwa nad stanem zdrowia ekipy, natomiast pozostałe osoby nie powinny zbyt ostro atakować, góra dwa, trzy mocne ciosy. Zidane, co jakiś czas będzie musiał dziabnąć sztyletem Hadesa, jeśli nie będzie mu się wiodło zabieranie sprzętu i dlatego wróg powinien dla bezpieczeństwa mieć tą połowę HP. Kiedy uda się już zabrać wszystko, co chcieliście nic nie stoi na przeszkodzie, by dokonać zmasowanego ataku – wystarczy skorzystać z najpotężniejszych technik i w krótkim czasie rozstrzygniecie starcie na swoją korzyść…
Wariant B – Hajda na kowala!
Odczujecie dość znaczącą różnicę grając bez Zidane’a: walki kończą się dużo szybciej – to jest właśnie zaleta grania bez sentymentów. Z podpiętym Auto-Haste będziecie mieć dość czasu, by wykończyć Hadesa, zanim zdąży naładować swój miecz. Przeciwnik posiada 55535 HP, co przekłada się na 6 silniejszych ciosów, czyli dwie rundy (i to niecałe). Wystarczy zatem przykładowo: Holy, Flare, No Mercy, Bahamut (łącznie około 34 000 HP) w pierwszej turze, Hades odpowie stosując Cleave (może być bolesne, ale da się przeżyć) lub Jugdement Sword. Chwilę później część z postaci zyska prawo ruchu, wykona swoje techniki, przeciwnik zastosuje Freeze, Mustard Bomb lub Judgement Sword i wystarczy zadać jeden celny cios.
6. >> SPOILER<<
Ciekawe o co może tu chodzić? Już Wam mówię – otóż na sam koniec zostawiłam sobie dla Was mały sekrecik. Jest to drobna nagroda dla tych, którzy pokonali Ozmę przed pojedynkiem z Hadesem. Na początku walki kowal wypowie taką oto kwestię:
„What?! You’ve defeated Ozma?! I’ve come to far to retreat. Onward!”
Niby niewielka rzecz, a cieszy – prawda, że urocze :)?
To by było na tyle, jeśli chodzi o starcie z Hadesem – teraz możecie skorzystać z jego usług.