Questy i tajemnice

W tym dziale opiszę wszystkie sekrety świata FF9. Jak w każdej części nie zabrakło dodatkowych mini zadań. mam nadzieję, że zawarte tu informacje pomogą wszystkim chętnym ogarnąć bogactwo FF9.

Spis questów i sekretów (na tej stronie):

  1. Ziarna kawy
  2. Skoki przez skakankę
  3. Wyścigi z Hipaul'em w Alexandrii.
  4. Obrona Alexandrii.
  5. The Ragtime Mouse
  6. Stellazio Coins
  7. Ranking Poszukiwaczy Skarbów
  8. Zmiana imion postaci
  9. Ukryta scenka na Prima Vista
  10. Ukryty fragment zakończenia gry
  11. Ukryta scena w Quan's Dwelling
  12. Kot Mittens
  13. Rodzina Moogli w Gizamaluke's Grotto
  14. Tajemnice Eidolon Wall
  15. Zabawa z braćmi Nero
  16. Ukryta muzyka w Black Mage Village
  17. Hades – Mistrz Syntezy

Te questy otwierają się na osobnych stronach:

  1. Przyjacielskie Stwory
  2. Mognet Central
  3. Aukcja w Treno
  4. Bossowie FF9

Ziarna kawy

Niedaleko Dali znajduje się wieża nawigacyjno-obserwacyjna, w której stary Morrid rozkoszuje się kawą. Jego marzeniem jest poznanie smaku kilku rzadkich gatunków tego napoju. Było by mu bardzo miło, gdyby Zidane znalazł je i przyniósł. No i mamy zadanie. Nie jest ona takie łatwe, bo jedna z kaw jest dostępna w specjalnym momencie, ale po kolei…

1. Moccha Coffee – łatwo ją znaleźć, w Bohden Arch, jednym z przejść South Gate, na kontynencie mgieł na północ od Chocobo Forest.

2. Kirman Coffee – Pod ławą, koło stołu w kuchni w Madain Sari.

3. Burman Coffee – To jest ta wyjątkowa kawa. Na początku trzeciej płyty, gdy Zidane z ekipą wybierze się na karciany Turniej do Treno, zanim udasz się na stadion musisz opuścić miasto i wrócić do Dali. Pamiętasz drzwi w młynie do których potrzebny był Major's Key? Teraz można go zdobyć. W domu Majora, (tym do którego prowadzi przejście z młyna) śpi jakieś dziecko. Przeszukaj najpierw biurko. Znajdziesz Mini Brahne. Dziecko jednak nieco się zbudzi. Jeszcze raz przeszukaj biurko. Już nic tam nie ma ale dziecko się trochę uspokoiło. Jeszcze raz przeszukaj biurko a dziecko uśnie (Zzz..). Przeszukaj piecyk. Tam znajdziesz klucz. W innych miejscach nic nie ma. Wróć do młyna i otwórz drzwi. Przejdź na drugą stronę wybiegu Chocobo. Znajdziesz skrzynkę z dużą dozą oszczędności. Jeśli jeszcze raz przeszukasz skrzynię to odnajdziesz ostatnią kawę.

Gdy znajdziesz wszystkie kawy udaj się do staruszka. Ten w swojej radości powie, że wyśle ci model statku, który wcześniej był u niego w kuchni. Musisz jednak zdążyć z zebraniem kaw przed czwartym CD, kiedy to wieża będzie niedostępna. Statek możesz później podziwiać w domu Zidana w Lindblum.

<powrót>

Skakanie przez skakankę

Gdy na początku pierwszej płyty, idąc Vivim przez Alexandrię podejdziemy do bawiących się dzieci, które skaczą przez skakankę będziemy mogli się przyłączyć i spróbować swych sił. Co ciekawe, dzieci mają jakiegoś sponsora, bo za odpowiednią ilość skoków przyznają nagrody. Niestety, w czasie jednej serii skoków możną wygrać tylko jedną nagrodę. Poziom trudności podnosi się co jakiś czas – skakanka nabiera szybkości. Oto ilość skoków za które są przyznawane odpowiednie nagrody:

  • 20 10 Gil
  • 50 Cactuar Card
  • 100 Genji Card
  • 200 Alexandria Card
  • 300 Tiger Racket Card
  • 1000 King of Jump Rope (rzadki przedmiot)

Skoki na skakance są dostępne również na trzeciej i czwartej płycie. Dzieci przeniosą się do dzwonnicy Alexandrii.

<powrót>

Wyścigi w Alexandrii

Zaraz na początku trzeciej płyty przejmiesz kontrolę nad Vivim. Zwiedź dokładnie całe miasto. Zauważysz pewnie, że tam, gdzie zaczynała się cała gra, w alejce, stoi mama z Hippaul'em. Ponieważ jej synek gra za dużo w karty, musi trochę pobiegać. Pościgaj się z chłopakiem a w zamian mamusia da ci trochę nagród. Wyścig polega na naprzemiennym wciskaniu dwóch klawiszy, co na wyższych poziomach (!) może być coraz trudniejsze. Hippaul z biegiem czasu (i swoim biegiem:) jest coraz lepszy. Jego aktualny poziom jest widoczny podczas rozmowy po/przed biegiem. Co dziesięć poziomów dostajesz bonusa. Oto lista:

  • 10 Wyerd Card
  • 20 Carion Worm card
  • 30 Tantarian card
  • 40 Armstrong
  • 50 Ribbon
  • 60 Nova Dragon Card
  • 70 Genji Card
  • 80 Athlete Queen (rzadki przedmiot)

Miłej zabawy.

<powrót>

Obrona Alexandrii

Nie jest  to specjalny Quest, ale jeśli dobrze rozdysponujesz żołnierzy do obrony Alexandrii dostaniesz Angel's Ring w prezencie. Oto komu należy zlecić odpowiednie zadanie:

  • Gather information: Kohel & Blutzen
  • Contact Lindblum to request reinforcement: Breireicht & Laudo
  • Protect Towns People: Weimar & Haagen
  • Begin preparation to fire canon: Dojebon & Mullenkedheim

<powrót>

The Ragtime Mouse

Ragtime Mouse pojawia się chyba w każdym lesie Mapy Świata. Zamiast typowej, wojennej muzyki przygrywa nam coś łagodniejszego. Obok kolesia latają znaczki Prawdy i Fałszu. Ragtime Mouse zada ci pytanie, na które odpowiadasz atakując X lub O. Za poprawną odpowiedź otrzymujesz nagrodę. Jeśli zaatakujesz Ragitime'a, koleś ucieknie, więc nie rób tego. Oto lista pytań z odpowiedziami:

  1. The 15th Lindblum War started in 1600. FAŁSZ
  2. Chocobo Forest is located between Lindblum and South Gate. PRAWDA
  3. "I Want to Be Your Canary" was written by Lord Afon. FAŁSZ (autorem był Lord Avon)
  4. The Theater Ship Prima Vista was built in Artania Shipyards. FAŁSZ (w Zebolt Shipyards)
  5. Theater Ship Prima Vista uses Mist as its source of energy. PRAWDA
  6. Some Mus are friendly and don't attack. PRAWDA
  7. Lindblum Castle is larger than Alexandria Castle. PRAWDA
  8. Lindblum's air cabs operate around the clock. PRAWDA
  9. Fossil Roo is a tunnel that connects Treno and Alexandria. FAŁSZ (to Gargan Roo)
  10. Berkmea Cable Cars have been running for 8 years. PRAWDA
  11. Prima Vista means love at first sight. FAŁSZ
  12. Bobo bird is a bird that brings you fortune. FAŁSZ
  13. Only one desert exists in the entire world. FAŁSZ
  14. Treno's cafe, Card Carta, is members-only. PRAWDA
  15. Conde Petie is a village of goblins. FAŁSZ
  16. You can defeat Ragtimer. PRAWDA

Za kolejne poprawne odpowiedzi będą takie oto nagrody, w zależności od ilości dobrych odpowiedzi: za 1, 2, i 3 dobre dostaniesz 1000 gil; 4 i 5 dadzą ci 2000 gil; 6 i 7 są po 3000 gil; 8 i 9 to 4000g; 10 i 11 to 5000g; 12 i13 to 6000g; 14 i 15 dają 7000g; a 16 wzbogaci cię o 10000g.

Po odpowiedzi na wszystkie 16 pytań spotkasz Ragtime Mouse jeszcze raz. Nie będzie już żadnych pytań, poznasz swoją skuteczność w odpowiedziach. Jeśli było to 100% to koleś zginie. W nagrodę dostaniesz Protect Ring, trochę kasy i doświadczenia.

Plotka: Podobno Ragtime Mouse można spotkać łatwej, jeśli zapisze się grę zaraz po wejściu do lasu.

<powrót>

Stelazzio Coins

Gdy dotrzesz do Treno, udaj się do pałacyku, w którym mieszka Queen Stella. Poprosi cię ona o zebranie monet Stelazzio. Za każdą przyniesiona do niej monetę otrzymasz nagrodę (w tej kolejności): 1000g, Phoenix Pinion, 2000g, Blood Sword, 5000g, Elixir, 10000g, Black Belt, 20000g, Rosetta Ring, 30000g, Robe of Lords.

Gdzie szukać:

    Wszystkie te lokacje są dostępne do samego końca gry:

  • Aries – w Dali, na tyłach młyna.
  • Taurus – w Treno, koło namiotu/stoiska (na prawo) w slumsach.
  • Gemini – w Treno, w fontannie przy wejściu do miasta. Musisz kilkanaście razy wrzucić monetę do wody.
  • Scorpio – w Quan's Dwelling (na wschód Treno), na dnie jaskini.
  • Cancer – w Burmecii, za drewnianą skrzynką po lewej stronie, zaraz po wejściu do miasta.
  • Virgo – w Black Mage Village, przy łóżku w gospodzie.
  • Libra – w Madain Sari, przy fontannie.
  • Leo – w Zamku Alexandrii, w prawym górnym narożniku pomieszczenia, skąd za pomocą statuy Neptuna można dostać się do portu.
  • Sagittarius – w  Lindblum (CD3+), Po lewej stronie pasażu Sklepów.
  • Capricorn – w Daguerreo, w wodzie na prawo od wejścia.
  • Aquarius – w Ipsen's Castle, w skrzyni po prawej stronie, zaraz po wejściu do środka zamku.
  • Pisces – na pokładzie statku Invincible (CD4), w skrzyni na górze po lewej stronie, po wyjściu z mostka.

Coś jeszcze? – Oczywiście!

Zauważysz pewnie, że w menu Key Items, po wybraniu którejś z monet Stelazzio, można przeczytać fragment opowieści. To historia Ophiuchus'a 13 monety Stelazzio. Gdy przyniesiesz wszystkie 12 monet do Queen Stella, spyta cię ona czy nie wiesz czegoś o jeszcze jednej, zagubionej monecie. Poprosi cię ona o odnalezienie i dostarczenie 13 monety. Odda ci też wszystkie poprzednie monety, żebyś mógł/mogła z ich pomocą namierzyć zgubę. Jeśli chcesz samemu znaleźć monetę to nie czytaj tekstu dalej. Nie podam konkretnej nazwy tego miejsca, by ktoś przypadkiem nie przeczytał i nie miał pretensji. Znajdziesz go w tym samym miejscu co Scorpio.

W nagrodę za znalezienie Ophichus'a otrzymasz Hammer. Przedmiot, który ma dwa zastosowania. Jeśli uchowasz go do końca to ujrzysz dodatkową scenkę w zakończeniu gry. Możesz też go zsynthować na Tin Armor u Hadesa. Jest to jedna z najlepszych zbroi w grze!

<powrót>

script type=

Ranking poszukiwaczy skarbów

Jeśli wejdziesz do slumsów w Treno i porozmawiasz z dziewczyną blokującą przejście do piwnicy pubu, to dowiesz się jaki jest twój stopień poszukiwacza skarbów. Drugim miejscem, w którym możesz dowiedzieć się o swoich postępach jest Daguerreo, w którym należy porozmawiać z Cztero-rękim człowiekiem. Najwyższym możliwym do uzyskania stopniem jest "S".

Twój poziom zależy głównie od wykopanych Chocographów jak i od ilości otwartych skrzyń podczas przechodzenia gry. Nie awansujesz za wykopanie przedmiotów podczas grania w "Chocobo Hot and Cold".

Gdy osiągniesz poziom S i porozmawiasz z  czterorękim człowiekiem w Daguerreo otrzymasz dwie nagrody. Pierwsza to "Rank S Medal", Key Item, poświadczający twoje zdolności. Drugą nagrodą jest poznanie imienia czterorękiego mężczyzny. Aby nie psuć zabawy nie napiszę któż to taki, starzy wyjadacze powinni się domyślić…

<powrót>

Zmiana imion postaci

Masz w swojej tali kartę "Namingway"? Karta ta jest ściśle powiązana z postacią z FF4, która mogła zmieniać imiona postaci. Możesz wygrać ją na turnieju karcianym w Treno (jeden z etapów gry, na początku trzeciej płyty). Drugim miejscem jest pomieszczenie w Desert Palace, w którym Zidane będzie rozliczał się z Kuja za wykonane zadanie. Gdy po rozmowie z Kuja i resztą drużyny pozostaniesz w komnacie, dokładnie ją przeszukaj a znajdziesz kartę "Namingway".

Gdy masz już kartę to udaj się do Daguerreo i porozmawiaj z człowiekiem w bibliotece na środkowym poziomie. By do niego dotrzeć będziesz musiał najpierw pomóc uczniowi w górnej części biblioteki, poszukującemu książki "The Eidolon and I", który przy okazji blokuje przejście do drabinki prowadzącej na środkowy poziom. Idź jak najbardziej w prawo, do sterty książek. Gdy się im przyjrzysz to wśród nich znajdziesz "The Eidolon and I". Powróć do ucznia i powiedz mu o stercie. Ten uda się po swoją książkę  a ty będziesz mógł/mogła zejść na środkowy poziom. Podejdź do jednego ze stojących tam ludzi. Gdy zauważy, że masz kartę "Namingway" będzie chciał ją zobaczyć. Daj mu ją na chwile (odda ci z powrotem). Dozna olśnienia i będzie mógł zmieniać imiona twoich postaci. Będzie to robić tak długo jak będziesz mieć kartę Namingway'a w talii.

<powrót>

Ukryta scenka na Prima Vista

Na samym początku gry, podczas narady na statku przed akcją, Zidane zostanie zapytany o cel misji. Oczywiście chodzi o porwanie księżniczki. Jeśli jednak Zidane (czyli ty) będzie szedł w zaparte i 64 razy (słownie: sześćdziesiąt cztery) odpowie "Queen Brahne" to do pomieszczenia wbiegnie Ruby i zwymyśla go od osłów: "Zidane! I reckon you’re more stubborn that a grumpy mule!" (jesteś bardziej uparty niż zgryźliwy muł/osioł).

<powrót>

Ukryty fragment zakończenia gry

Tak, tak! W grze ukryty jest dodatkowy fragment zakończenia. Nie jest to może jakieś specjalne widowisko, ale fakt warty odnotowania. Jeśli masz w swoim posiadaniu przedmiot "Hammer" (przedmiot ten dostaniesz za ukończenie questu Stelazzio) i pokonasz ostatniego bossa to ujrzysz zakończenie wzbogacone o jedna scenkę, w której król Leo zabija Blank'a, nie zważając na jego dobre intencje (dodatkowy fragment sztuki – "I Want To Be Your Canary"). Jeśli nie masz Hammer'a (to składnik Tin Armor – najlepszej zbroi w grze, którą możną zsynthować u Hadesa) to nie zobaczysz tej scenki. Czy warto? Nie wiem – zawsze można przejść dwa razy:)

<powrót>

Ukryta scena w Quan's Dwelling

Quan's Dwelling leży na wschód od Treno. To tam wychowywał się Vivi. Dodatkową scenką możesz zobaczyć na trzeciej bądź czwartej płycie. Jedyne co musisz zrobić to mieć w swojej ekipie Viviego i Quina. Gdy wejdziesz do środka to zobaczysz kilka zabawnych scenek.

Quina to żarłok

<powrót>

Kot Mittens

To takie mini-zadanie, które można wykonać w Alexandrii na samym początku gry. Po okazaniu biletu w budce, zgodnie z opisem wchodzisz w alejkę na lewo, gdzie zaczepi cię Rat Boy. Na razie odrzuć jego propozycję i idź dalej uliczką, aż dojdziesz do nadbrzeża. Znajdziesz tam między innymi małego chłopczyka, któremu zapodział się kotek – zguba wabi się Mittens i jest brązowa.Wróć na główny deptak i obszukaj miasto w poszukiwaniu zwierzaka. Gdy go znajdziesz podejdź do niego, wciśnij X, a za chwilę przybiegnie właściciel i wynagrodzi cię kartą Bomb za fatygę.

<powrót>

Rodzina Moogli

Podczas przechodzenia Gizamaluke's Grotto dotarłeś/łaś zapewne do rodziny Moogli, która z chęcią zje twojego Kupo Nut. Kolejne orzechy dostajesz za dostarczanie poczty Mognet Central. W jednej chwili możesz mieć tylko jeden Kupo Nut, zatem staraj się jak najczęściej odwiedzać sympatyczną rodzinkę. Za każdy dostarczony orzech dostaniesz nagrodę. Wśród nagród znajdziesz Aloha T-Shirt, która dołączy do 7 pozostałych, znalezionych w jednej ze skrzyń Chocographa. Dzięki temu wszyscy będą mogli ubrać kompletny strój hawajski.

<powrót>

Tajemnice Eidolon Wall

Ściana Eidolonów kryje największą tajemnicę Final Fantasy 9 – prawdziwe imię Dagger! Zostało ono ukryte w taki sposób, żeby nie dało się go  odkryć przez przypadek. Trzeba wykonać odpowiedni ciąg zadań aby poznać prawdę. Ukończenie tego questu/sekretu jest możliwe na czwartej płycie.

Jeśli powrócisz do Madain sari na trzeciej płycie odkryjesz, że w Kuchni stoi Lani. Niestety nie będziesz mógł z nią porozmawiać (na 3CD) gdyż jak tylko się do niej zbliżysz Lani ucieknie. Od Moogli dowiesz się, że była bardzo wyczerpana, gdy ją znaleziono.

Na czwartej płycie będziesz mógł z nią rozmawiać, pod warunkiem, że ani Dagger ani Amaranta nie będzie w drużynie. Dowiesz się od niej co się stało, jej opowieść nie będzie odbiegać od tego co wiedziałeś/łaś wcześniej. Teraz pora na rozwiązanie głównej tajemnicy.

Najpierw musisz odwiedzić Lani gdy Dagger będzie w drużynie. Oczywiście nie uda ci się porozmawiać, gdyż Lani ucieknie. Przyjdź do niej ponownie, tym razem bez Amaranta i Dagger. Porozmawiaj z nią dwa razy. Za drugim razem dowiesz się, że Lani widziała jakieś napisy na ścianie pomieszczenia pod kuchnią. Znajdziesz tam informacje o ruchu wskazówek zegara. Udaj się teraz do Eidolon Wall.

Na czwartej płycie zmienił się punkt widzenia kamery. Możesz chodzić wzdłuż ściany i czytać tamtejsze zapiski. Cóż, nie ma ich zbyt wiele – zaledwie dwa: jedne o historii Madain Sari a drugie o Leviathanie. Otóż nie! Są jeszcze inne, i to dość liczne. Po wejściu do Eidelon Walll idź cały czas w prawo. Gdy obejrzysz całą ścianę, to przy samym wyjściu powinieneś/naś usłyszeć cichy dźwięk dzwonka. Gdy go usłyszysz zawróć i idź w drugą stronę. Gdy z powrotem będziesz przy wyjściu usłysz ten sam dźwięk. Znowu się obróć i powtórz to kilka razy (w sumie 9), aż zobaczysz komunikat "HP/MP restored". Pojawi się wiele nowych zapisków! Gdy przeczytasz je wszystkie to pojawi się jeszcze jeden, po środku ściany. Zostawił go ojciec Dagger z myślą, że jego córka powróci do Madain Sari i odczyta tą wiadomość. Tam też będzie zapisane jej imię.

<powrót>

Bracia Nero

Jeśli na początku trzeciej płyty wejdziesz Zidanem do do sklepu z bronią to ujrzysz braci Nero, którzy zaproponują ci zabawę w "czerwona wygrywa, czarna przegrywa". Oczywiście na pieniądze! A jak! Zasady są proste. Musisz śledzić ruch jednego z braci, wskazanego na początku każdej rundy. Gdy bracia skończą się przetasowywać masz wskazać tego z początku. Stawki rosną w miarę postępu w grze. Najwyższą możliwą do wygrania stawką jest 25 600 Gil. Życzę szczęścia!

<powrót>

Ukryta muzyka w Black Mage Village

Jeśli po powrocie z Terra kupiłeś na aukcji w Treno przedmioty Doga's Artifact i Une's Mirror (przedmioty z poprzednich części FF) udaj się do Black Mage Village. W wiosce pójdź do gospody i porozmawiaj z magiem, który stoi przy adapterze. Po chwili rozlegnie się nowa muzyka. Dodam tylko, że pochodzi ona z Final Fantasy 3 ("Let Me Know The Truth"). Muzykę możesz zmieniać tak długo, jak będziesz miał Doga's Artifact i Une's Mirror.

<powrót>

Hades mistrz Syntezy

Gdy na czwartej płycie będziesz przemierzać Memorię, powinieneś/naś znaleźć się w lokacji wyglądającej jakby była pod wodą. Jeśli dokładnie przeszukasz tę lokację, wciskając cały czas przycisk X to spotkasz Hadesa. Miejsce, w którym można go znaleźć jest zaznaczone na screenie poniżej:

 Tu żyje Hades

Hades wezwie cię do walki, po której będziesz mógł korzystać z jego usług "synth'etyzatorskich". Oto jego oferta:

Przedmiot Składniki Cena
Robe of Lords White Robe, Black Robe 30000
Tin Armor Hammer, Ore 50000
Protect Ring Dark Matter, Rebirth Ring 40000
Pumice Pumice Piece, Pumice Piece 50000
Garnet Ore, Remedy 350
Amethyst Ore, Annoyntment 200
Peridot Ore, Soft 100
Sapphire Ore, Antidote 200
Opal Ore, Potion 100
Topaz Ore, Eye Drops 100
Lapis Lazuli Ore, Dead Pepper 400
Pumice Piece Hammer, Pumice 25000
Save the Queen Javelin, Silver Gloves 50000
Phoenix Pinion Phoenix Down, Gysahl Greens 300
Ether Echo Screen, Vaccine 500

<powrót>