Subquesty

autorka: Sephiria

1. Dodatkowe Summony – Asura i Leviathan

Przedmioty:
– Land of Monsters:
Cabin, 3x Cure2, Cure3, Defense (miecz), Elixir, Ether1,  Heal, 2x Life, Ninja (katana), Poison (topór)
– B4F i Phantom World: 2x 2000 GP, 3000 GP, Ether1, Ether2, Elixir, Life, Rat (przedmiot specjalny), Samurai (łuk), Samurai (strzały)

Szukane przez ciebie miejsce to jaskinia na samotnej wysepce, nieopodal Sealed Cave.

Land of Monsters (Land of Summons)

Pierwsza rzecz, którą koniecznie powinnaś/powinieneś zrobić, to rzucenie na drużynę czaru Float. Dzięki temu unikniesz przykrej niespodzianki, w postaci otrzymywania obrażeń, podczas przechodzenia przez część ścieżek, zaznaczonych na czerwono (lawa?). Drugą ważną informacją jest to, że po wkroczeniu na kolejny poziom (niezależnie, czy położony wyżej albo niżej od poprzedniego) moc Float wyczerpuje się i trzeba ponownie użyć go na drużynie. Na sam koniec dodam tylko, że drużyna może tutaj zarobić sporo doświadczenia. Tyle tytułem ogłoszeń parafialnych, więc możemy skupić się na labiryncie.

Na prawo od wejścia korytarz prowadzi w dół i górę, gdzie znajdziesz po kufrze, a przy tym górnym jest tunel, który doprowadzi cię do kolejnego skarbu. Idąc w lewo od miejsca startu, dojdziesz do schodów.

B2F

Główny korytarz prowadzi na pierwszym rozdrożu w górę, a w prawo na następnym – w odnogach chodnika znajdziesz kilka drobiazgów.

B3F

Idź cały czas tak, jak prowadzi ścieżka, aż do skrzyni – obok masz “sekretne” przejście do kolejnych trzech. Wróć i dojdź do miejsca, gdzie drogi rozchodzą się – na prawo masz kolejną skrytkę oraz tunel w ścianie, którym dostaniesz się do odciętego korytarza. Tam w pudełku czeka niespodzianka – żołnierzy szybko pokonasz przywołując Titana, a zainkasowana nagroda to Defense (miecz). Cofnij się do dziury w ścianie i przejdź do komnaty z przyciskiem w podłodze. Zostaniesz przeniesiona/y do miasteczka Summonów.

B4F

Co prawda nazwa poziomu wskazuje jeszcze na lochy, ale sceneria nie pozostawia wątpliwości co do tego, gdzie jesteś. Tutaj zasadniczo masz tylko dwie rzeczy do zrobienia – opróżnienie kufrów i znalezienie przejścia dalej. W południowej części, przy schodach obok barierki jest portal do ukrytego pokoju, a w nim kolejne skarby, a także ukryty teleport, który przerzuci cię na mapę świata (południowy róg sekretnego pomieszczenia). Bardzo nalegam, abyś zabrał/a to, co jest w pudle przy “przełączniku” na północy – ów drobiazg otworzy ci drogę do zdobycia Excalibura. Zejdź niżej.

Phantom World (Town of Monsters)

No i nareszcie jesteś na miejscu – pora się troszkę pokręcić po okolicy i dokonać zakupów. :) W południowej części planszy masz sklepy ze zbroją i bronią, natomiast na północy Gospoda jest połączona z Item Shopem. W budynku na północnym zachodzie jest Save Point, z  którego warto skorzystać. Chata w centrum, przed którą stoi Chocobo, to biblioteka – twój cel. Książki powiedzą ci co nieco o naturze Summonów, które Rydia już zna, poza tym nie ma nic ciekawego, więc skorzystaj ze schodów i idź na dół. Tutaj oprócz ksiąg, które dostarczą ci cennych informacji (na przykład jak pokonać Odina, ale również związane z fabułą gry), jest również telepad. Nim dostaniesz się do komnaty Asury. Przygotuj się, podejdź do niej i zgódź się na pojedynek.

BOSS TOWN OF MONSTERS

Asura (HP 25000, słabość: Ziemia)

Zapewne szybko rzuci ci się w oczy, że przeciwniczka właściwie nieustannie się leczy, atakując jedynie w odpowiedzi na twoje zaczepki. Wystarczy ten fakt wykorzystać i rzucić na nią Wall, a wtedy wszystkie zaklęcia leczące będą skupiać swoje działanie na członkach drużyny. Największe obrażenia zadaje Titan Rydii (nawet do 2700 HP!), dlatego nie żałuj MP, tylko przywołuj i uzupełniaj zwykłymi ciosami bronią. Raz lub dwa będziesz musiał/a ponownie rzucić Wall na Asurę.

Po pojedynku Rydia nauczy się przywoływać Asurę. Droga do starcia z Leviathanem stoi otworem, ale chyba rozsądnie byłoby cofnąć się do Save Pointu i/lub Gospody i wyspać się, prawda? Gdy będziesz gotowa/y, wróć do komnaty Asury i porozmawiaj ze stojącym obok niej Leviathanem.

BOSS TOWN OF MONSTERS

Leviathan (HP 35000, słabość: Błyskawice, Ziemia)

Tak naprawdę jedyna trudność w tym starciu, to poziom zdrowia przeciwnika, bo ataki nie są zbyt bolesne. Ice-2 nie wyrządza szkód większych jak 600 HP, no chyba, że ktoś z drużyny nosi zbroję typu Ice (Cecil lub Kain), to wtedy zaklęcie Lodu staje się wyjątkowo groźne (nawet do 1500 punktów obrażeń!). Big Wave znana jest już z walki z Kainazzo i zazwyczaj rany zadane drużynie nie są większe, niż 600 – 650 HP. Leviathan, podobnie jak Octomamm jest stworzeniem wodnym, a te bardzo źle reagują na prąd (Błyskawice). Z racji tego faktu, polecam stosować: Blitz Edge’a oraz Indra Rydii lub Titana (radzi sobie nawet lepiej niż Indra). Cecil uzbrojony w dobry miecz również będzie nieźle sobie poczynał. Rosa jest odpowiedzialna za leczenie i musi znać minimum Cure3, a powinna umieć już Cure4. Dobrym pomysłem jest spowolnienie wroga przez Slow.

Po odniesieniu zwycięstwa nad wężem, otrzymasz możliwość przywoływania go, a także odblokujesz Odina w zamku Baron i Bahamuta na Księżycu. Jeżeli zabrałaś/eś już wszystko i porobiłaś/eś niezbędne zakupy, to nic cię tu już nie trzyma – wyjdź na mapę świata. Możesz wracać przez tunele albo szybko i wygodnie opuścić jaskinie – wejdź na wyższy poziom i w południowej części przy schodach odszukaj tajny pokój. W nim na dół od teleportu jest barierka, a przy niej znajduje się kolejny telepad, który przeniesie cię na mapę świata.

2. Zagubiony Przyjaciel. Dodatkowy Sumon – Sylph

Przedmioty: 1000GP, 2000 GP, 3000 GP, Avenger (miecz), Cabin, Charm (różdżka), Charm (strzały), 5x Cure2, Cure3, ElvenBow (łuk), 4x Elixir, 2x Ether1, Fire (strzały), FullMoon (bumerang), 4x Heal, Ice (strzały), Lit (strzały), Medusa (strzały), Mute (sztylet), Spoon (sztylet)

Żeby się dowiedzieć o kim mowa, trzeba odwiedzić jaskinię na północnym zachodzie mapy, co wypada w sąsiedztwie Tower of Bab-il. Te tunele noszą nazwę Sylvan Cave.

Sylph Cave (lub Sylvan CavE)

Po przyjściu na miejsce, pierwszą rzeczą, którą powinnaś/powinieneś uczynić to użycie zaklęcia Float. Podobnie, jak w przypadku Land of Monsters, chodzenie tutaj po podłodze może mieć przykre skutki, w postaci doznawania zranień przez bohaterów. Należy pamiętać, że po wejściu na wyższy lub niższy poziom kopalni, działanie Float zostaje anulowane i trzeba rzucić czaru ponownie. Tunele Sylvan różnią się od jaskini Summonów tym, że mają co prawda mniej kondygnacji, ale są poprzecinane na kilka osobnych korytarzy, więc Float przyjdzie ci używać bardzo często. Również tutaj przeciwnicy dają dobre ilości doświadczenia, co zapewni skok herosów o kilka poziomów. Zapewnij sobie duży zapas Heal, bo to lekarstwo będzie tutaj na wagę złota. Pierwsza część opisu skupia się przede wszystkim na skarbach, a druga na zagubionym kompanie.

Sylph Cave (Sylvan Cave) – część pierwsza

Od wejścia możesz iść w prawo albo w dół ekranu – w pierwszym przypadku znajdziesz skarby, w drugim schody.

B2F

Wyjdziesz w centrum drugiego levelu. W pobliżu masz dwa przejścia, oba prowadzące do różnych sekcji górnego piętra. Proponuję wybrać te w górnej części planszy.

B3F

Chodnik doprowadzi cię do trzech skrzyń – opróżnij je i wróć do drzwi, ale nie wchodź na górę. Obok w ścianie jest tunel – idź nim aż do wrót i wejdź na wyższe piętro.

B2F

Idź cały czas prosto, opróżniając napotkane kufry i wejdź w dziurę w podłodze.

B3F – grota skarbów 

Trzymaj się drogi, aż dojdziesz do teleportu. W komnacie z sześcioma skrytkami wylecz rany uzupełnij MP, bo otwierając je stajesz do pojedynku z różnymi przeciwnikami. Dla ułatwienia podam, że w górnym rzędzie czekają łatwiejsze starcia. Gdy opróżnisz wszystkie pudła użyj telepadu, a znajdziesz się przed wejściem do jaskini. Wejdź do niej ponownie.

Sylph Cave (Sylvan Cave ) – część druga

Idź w dół, jak poprzednio.

B2F

Tym razem, z dwóch zestawów schodów wybierz te u dołu ekranu.

Sylph Cave (Sylvan Cave)

Po prawej stronie masz Save Point, a idąc dalej dotrzesz tunelem do skrzyni z miłym drobiazgiem. Wróć do schodów, miń je i drugie zaraz obok też, by dojść do kolejnych skrytek. Teraz zejdź na dół tymi drugimi stopniami.

B2F

Idź korytarzem i wejdź w pierwsze drzwi – wyjdziesz na wyższym poziomie, w ślepym zaułku, gdzie czeka kilka kufrów. Wróć na dół i zbadaj tunel idąc w górę. Najpierw otwórz skrytkę i stocz pojedynek (wystarczy że użyjesz Blitz) i zainkasuj nagrodę, a potem skorzystaj ze schodów.

B3F

Opróżnij ostatnią skrytkę i podążaj ścieżką, aż do domku. W środku porozmawiaj z wróżkami i podejdź do łóżka. Przecież to stary dobry Yang – jednak żyje! W skrzyniach jest ekwipunek należący do przyjaciela. Na następnym piętrze w schodach wbudowany jest teleport, który przeniesie drużynę na mapę świata. Tu póki co zrobiłaś/eś, co trzeba.

Wejdź na pokład statku powietrznego i wydostań się na powierzchnię. Poleć do Fabul i złóż wizytę małżonce Yanga.

Fabul

Rozmów się z panią Yang, a otrzymasz….. PATELNIĘ :P, z błogosławieństwem właścicielki, by zdzielić nią jej męża po łepetynie :D. Wróć do podziemi i staw się ponownie w chatce wróżek (Sylph Cave – część druga).

Sylph Cave (Sylvan Cave)

Podejdź do łóżka chorego i czyń honory (lej po łbie ile wlezie ;P). Yang się obudzi, ale nie będzie w formie, by wrócić do drużyny. Zamiast niego, jedna z wróżek zaoferuje się jako…nowy Summon i tak Rydia nauczy się przywoływać Sylph. Pozostaje jeszcze oddać pani Yang jej patelnię i odebrać Spoon, w nagrodę za poświęcenie.

3. Excalibur

To zadanie wymaga wykonania złożenia wizyty w Land of Monsters i zabrania z miasta Summonów przedmiotu, o nazwie Rat. Będąc na powierzchni poleć w okolice Eblan i przesiądź się na Enterprise. Kierując już statkiem Cida, odzyskaj poduszkowiec i poleć nad Silverę. Wyląduj i przejdź na pokład poduszkowca. Korzystając z kamieni, dostań się na pobliską małą wysepkę z grotą.

script type=

Grotto Adamant

W środku oddaj liliputowi, znaleziony w Town of Monsters, szczurzy ogon, a otrzymasz rudę Adamant. Z tym cudem musisz wrócić do podziemnego świata i odwiedzić Kokkola, krasnoludzkiego kowala.

Kokkol the Smith

Przedmioty: Cure2, Elixir, Heal

Porozmawiaj z pomocnikami mistrza i obszukaj tutejsze dzbany. Wejdź na piętro, zajrzyj do szafy z książkami i wdaj się w rozmowę z Kokkolem. Oddaj mu Adamant i Legend (ten miecz otrzymałaś/eś, gdy Cecil został paladynem), a za jakiś czas będziesz mogła/mógł odebrać od niego Excalibur, drugi w kolejności najpotężniejszy miecz w grze!

4. Odin

To legendarny mistrz miecza, który służy tylko tym, co udowodnią mu swoją godność. Na pierwsze wzmianki o nim można się natknąć, krótko po zdobyciu Enterprise. Udaj się do Village of Mist, a jeden z wieśniaków wspomni o duszy Odina, śpiącej pod zamkiem Baron. W dalszej części gry zadanie rozkłada na kilka etapów. Oto co trzeba zrobić:

  1. Baron – po tym, jak Cecil zostanie paladynem i wróci z Mysidii do Baron, musisz wkraść się do zamku podziemnym przejściem. Na miejscu czekają cię dwa pojedynki: z Baiganem, kapitanem straży i Kainazzo, Upiorem Wody, który udaje władcę Baron. Po oczyszczeniu zamku z agentów Golbeza, udaj się do prawej wieży (pilnowana na początku rozgrywki przez wartownika) i zejdź do piwnicy. Tam objawi ci się prawdziwy król Baron i każe odwiedzić krainę Summonów; 
  2. Phantom World – to miejsce znajdziesz pod powierzchnią ziemi. Wejście do jaskini leży na samotnej wysepce w pobliżu Sealed Cave (innej groty mającej kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju fabuły). Po dotarciu do miasteczka Summonów, będziesz musiał/a pokonać króla i królową tych stworzeń – Asurę i Leviathana. Po pokonaniu tej pary wracaj na powierzchnię;
  3. Baron – przede wszystkim wypocznij w pokoju Cecila, a następnie idź do sali tronowej w piwnicy. Ponownie pojawi się król Baron, który w rzeczywistości jest Odinem. Żeby okazać się godną/ym jego mocy, musisz go pokonać.

BOSS BARON

Odin (HP ~21000, słabość Błyskawice)

Dla niektórych może być zaskoczeniem, gdy napiszę, że to jedna z trudniejszych walk, ale tak właśnie może być. Bez odpowiednich zdolności nie masz tu czego szukać – Blitz Edge’a sam w sobie nie wystarczy, a Indra Rydii ładuje się zbyt długo i zadaje średnie obrażenia, a ty po prostu nie masz czasu. Na pokonanie Odina masz słownie dwie rundy, dwie rundy i ani ruchu więcej, stąd nie masz marginesu na błąd. Tak naprawdę pojedynek możesz wygrać, jeśli Rydia umie już Lit-3 (9999 punktów obrażeń!), a to oznacza, że musisz ją dopieścić do 42-ego poziomu, bo wtedy będzie miała komplet zaklęć żywiołowych trzeciego poziomu. Bitwa powinna wyglądać tak: Blitz, atak Cecila, Lit-3, Aim Rosy (używaj strzał Lit), Blitz, atak, Aim. Jeżeli zobaczysz, że Odin podnosi miecz to oznacza, że zostało ci niewiele czasu – mniej więcej po jednej akcji dla trzech – czterech postaci. Jak nie zdążysz, nie ma zmiłuj się, chyba, że masz Kaina w drużynie – jeśli uda ci się wysłać go w powietrze, zanim Odin użyje swojego ataku, to jako jedyny przeżyje masakrę. Co prawda zostaniesz z jednym członkiem drużyny, ale regularnie wyprowadzając ataki z powietrza będziesz w stanie go pokonać (ta strategia przyda się posiadaczom wersji japońskiej gry, która jest dużo trudniejsza). Powodzenia.

5. Dodatkowy Summon – Bahamut

Przedmioty: Samurai (hełm), Samurai (rękawice), Samurai (tarcza), Samurai (zbroja)

Można go zdobyć w końcowych fazach gry, będąc na Księżycu. Od ciebie zależy, czy zrobisz to przed akcją wewnątrz Giant of Babil, czy po. Żeby móc stanąć naprzeciw Króla Smoków, najpierw trzeba udać się do jego siedziby i przejść kilka poziomów w dół, aż do samego centrum labiryntu. Ze względu na HP grasujących tam przeciwników, lepiej się tam nie zapuszczać, gdy bohaterowie mają mniej niż 45-ty poziom doświadczenia. Jeśli jesteś zdecydowana/y to ruszaj w drogę.

Cave Bahamut (Cave of the Phantom God)

Pierwszy poziom jest stosunkowo łatwy, ale pamiętaj, że to dopiero rozgrzewka. Zaraz od  wejścia masz rozwidlenie dróg – idąc prosto w dół napotkasz samotną skrzynię (element zbroi typu Samurai), a w prawo długim korytarzem dotrzesz do zejścia na dół. Pobliski kufer jest dostępny z drugiej strony i musisz go obejść, cofając się kawałek (tajne przejście w ścianie).

B2F

Tu starcia robią się trudniejsze, bo pojawiają się czerwone roboty, które co prawda nie mają zbyt silnych ataków, ale spora ilość HP i częste występowanie w parze ze sobą lub innymi wrogami, w pełni to rekompensuje. To nie jest jeszcze elita tego, co możesz spotkać w tej pieczarze, ale odczujesz różnicę między tym, a poprzednim piętrem.

Idź tak jak prowadzi droga, otwórz skrytkę i kontynuuj wędrówkę, aż do rozwidlenia ścieżek. Najpierw zajmij się skarbem, a następnie wylecz rany. Teraz skieruj się do schodów. Bez ostrzeżenia wyskoczy boss.

BOSS CAVE BAHAMUT

Behemoth (HP 16000, odporności: magia, Summony)

W jego przypadku najlepiej odpuścić sobie rzucanie zaklęć ofensywnych i Summonów, bo większość wyrządza mu bardzo niewielką, a czasami symboliczną szkodę. Tylko Mist Dragon jako tako staje na wysokości zadania. Dobrze uzbrojeni wojownicy zadają z kolei znaczne obrażenia, więc warto przypilnować, aby w łapkach mieli najlepszy możliwy sprzęt. Z magii defensywnej Cure4 będzie twoim najlepszym przyjacielem, bo wróg atakuje dość często i ma silny cios, więc potrzeba szybkiego odzyskania znacznej ilości punktów zdrowia, będzie wielka.

Po walce skieruj się do zejścia.

B3F

Tu droga wiedzie cały czas na przód – nie ma żadnych bocznych korytarzy. Po drodze przyjdzie ci stoczyć dwa kolejne pojedynki z Behemothami, które są traktowane jako boss fights (nie można z nich uciec). Obaj przeciwnicy są tacy sami, jak ten na poprzednim poziomie – nikt nie mówił, że będzie łatwo. Po dojściu do wielkich stopni, wylecz się, uzupełnij zapas MP i podejdź do stojącego na szczycie Bahamuta.

BOSS CAVE BAHAMUT

Bahamut (HP 37000, słabość: Woda, White)

Walka nie jest aż tak trudna jak w przypadku Odina, ale jeśli nie będziesz ostrożna/y to możesz dostać pstryczka w nos. Strategia zależy od tego jak wyglądasz z czarami i Summonami – Leviathana mieć musisz, koniecznie White i ewentualnie Nuke. Stracie możesz rozegrać na dwa sposoby:

  1. Cecil, Edge (Darts lub zwykły cios), Kain (Jump) atakują, Rydia przywołuje Leviathana, Rosa korzysta z White – wykorzystujesz słabe punkty przeciwnika, licząc na zadanie jak największych obrażeń. Strategia jest dość ryzykowna, ale jeśli szybko i bezbłędnie będziesz zatwierdzać komendy, to możesz spokojnie zmieścić się w czasie (mnie się udało dwa razy). Dobrze jest liczyć ile mniej więcej smokowi HP zostało i jeżeli będzie go miał około 4000 lub więcej, a zostanie 1 sekunda do jego ataku, to wyślij Kaina w powietrze, by bezpiecznie przeczekać Mega Flare. Potem możesz przywrócić drużynę do życia i kontynuować atak aż do zwycięstwa;
  2. To samo, co w punkcie pierwszym, z wyjątkiem Rosy – zamiast używać White, nakładasz na członków drużyny Wall, w celu odparcia niszczycielskiej siły zabójczej techniki Bahamuta. Dzięki temu manewrowi zwrócisz potęgę smoka przeciwko niemu samemu. Wtedy wystarczy dobić poranionego oponenta i wzbogacisz się o króla wszystkich Summonów.

Oczywiście próbę zdobycia Bahamuta można podjąć wcześniej, czyli przy pierwszej wizycie na Księżycu, gdy dołącza FuSoYa. Konfiguracja ekipy z dwoma białymi magami w składzie preferuje taktykę numer dwa, natomiast z Kainem (po wydarzeniach w Giant of Bab-il) sposób pierwszy. Od ciebie zależy, jak i kiedy to rozegrasz.

6. Adamant Armor

Nazywana największym sekretem Final Fantasy 4, przestała być super tajna, dzięki rzeszy zapaleńców, którzy dokładnie przeryli kod gry i wpadli na trop najlepszej zbroi w grze. Sama wiedza o jej istnieniu, to jednak zaledwie niewielki kawałek drogi do sukcesu, która jest strasznie wyboista. Poniżej opiszę co trzeba zrobić, ale pamiętaj, by starając się o ten pancerz, kupić w sklepie szczęście na kilogramy – będziesz tego bardzo potrzebować.

1) Księżyc, Lunar Subterrane – pierwsze, co musisz zrobić, to dotrzeć na Księżyc, ale po zlikwidowaniu Giant of Babil, bo tylko wtedy droga do ostatecznego starcia będzie stać otworem. W kryształowym pałacu, w sali z kryształami znajdziesz teleporter, który zabierze cię do labiryntu. Tunelami dotrzesz do sprawcy wszelkiego zła, ale ponieważ twoim celem jest Adamant Armor, to musisz się zatrzymać na poziomie piątym, przy drabinie w dół na piętro szóste.

Dzięki screenowi nie powinno być problemów ze znalezieniem tego miejsca. Wejdź do pomieszczenia – wygląda w kształcie litery L.

2) PinkPuffs – to jest nazwa potworków, które musisz odnaleźć i znajdziesz je właśnie w “pokoju literowym”. Tutaj pojawia się pierwsza z trudności – spotkać te stworzenia idzie niezwykle trudno, więc trzeba sporo szczęścia i cierpliwości. Nie martw się, że je przegapisz – to nie jest możliwe, ze względu na ich wygląd i fakt, że w starciu z nimi gra motyw Chocobo. Jeżeli w trakcie potyczek na księżycu wypadnie ci przedmiot Alarm to warto go użyć w tym pokoju – ma moc przywoływania rzadkich przeciwników na danej planszy, co ułatwia sprawę spotkania Pink Puffs.

pink puffs

3) Pink Tail – ten przedmiot musisz zdobyć właśnie od PinkPuffs. Pierwszy szczegół to samo napotkanie “różowych”, natomiast kolejna trudność polega na otrzymaniu po walce Pink Tail, który należy do bardzo rzadkich przedmiotów w całej grze. Tu trzeba cierpliwości i szczęścia liczonych w kilogramach (jeśli nie tonach), więc jeżeli się zniechęcisz, to nie miej do siebie pretensji – nawet anioł, by się wściekł ;)

4) Adamant Grotto – wróć na Ziemię i przesiądź się na Enterprise, z doczepionym poduszkowcem. Poleć w okolice Silvery, przesiądź się do poduszkowca i popłyń do groty, gdzie Rat Tail wymieniłaś/eś na Adamant. Teraz od liliputa, za Pink Tail otrzymasz upragnioną Adamant Armor. Zbroja jest wspaniała – neguje działanie czarów Ognia, Lodu, Błyskawic oraz chroni przed niektórymi zmianami statusu i zwiększa statystyki posiadacza o 15 punktów.