Summony

autorka: Sephiria

Po raz pierwszy pojawiły się w Final Fantasy 3 i obok Chocobo, wkrótce stały się nieodłącznym elementem serii. Potężne demony, użyczające drużynie swoich nadprzyrodzonych mocy, nie tylko stały się jedną z wizytówek serii, ale również legendami, jak choćby Shiva, Ifrit, czy Bahamut – ta trójka to prawdziwi weterani sagi. Przez kolejne odsłony dopieszczano ich animacje i dawano do odegrania różne role, raz tradycyjne(wsparcie), a czasem niemal głównych postaci. Czego zatem można spodziewać się po nich w Final Fantasy 4? Zobaczmy.

Podobnie jak w przypadku Magii, wezwania stworów są bardzo potężną formą wykorzystywania mistycznych sił, rządzących danym w grze światem. Ich potęga bywa czasami tak wielka, że do FF 4 zazwyczaj tylko jedna osoba mogła się nimi posługiwać. W przypadku czwartej części sagi, tym kimś jest Rydia, która startuje co prawda tylko z jednym sojusznikiem, ale w wyniku rozwoju fabuły znacznie poszerza swój repertuar. W trakcie rozgrywki można jeszcze okiełznać kolejne Summony, o czym powiem później. Aby wezwać bestie podczas walki, należy wybrać Call ze zdolności Rydii i następnie wybrać jedną z dostępnych pozycji – oczywiście trzeba mieć odpowiednią ilość punktów magii(MP). Po upływie około jednej tury ukaże się wybrane monstrum i wykona swój atak, po czym uda się z powrotem do swojego wymiaru. To tyle o systemie przywoływania, zatem skupmy się na szczegółach.

1. Summony automatycznie poznane przez Rydię

Ta grupka jest jej znana, bez żadnych wymagań w stosunku do gracza, oprócz rozgrywania fabuły. W odpowiednim momencie, młoda summonerka uzyska dostęp do wszystkich członków tej ekipy. A są tu:

Imię Summona MP Żywioł Działanie
Chocobo 7 Fizyczny atak na pojedynczego wroga. Przydatny na początku
Mist (Dragon) 20 Atak siłą mgły. Skuteczne przeciwko wrogom odpornych na magię
Indra(Ramuh) 30 Błyskawice Ciska silną wiązką błyskawic we wszystkich przeciwników
Jin(Ifrit) 30 Ogień Wytwarza olbrzymie płomienie spalające wrogów na popiół.
Shiva 30 Lód Sprowadza na przeciwników deszcz kryształków lodu
Titan 40 Ziemia Wywołuje potężne trzęsienie ziemi i otwiera skalną szczelinę

2. Summony, które trzeba okiełznać

Sprowadza się to po prostu do tego, że trzeba odnaleźć takie swobodnie żyjące istoty, a następnie pokonać w pojedynku. W ten sposób do kolekcji Rydii trafią bez wątpienia najpotężniejsze z Summonów.

script type=
Imię Summona MP Gdzie szukać? Działanie
Asura 50 Town of Monsters Zależnie od wylosowanej twarzy: czar Cure3, Cur4 lub Life1 na drużynę
Bahamut 60 Cave Bahamut Potężny, nie-elementarny atak na wszystkich przeciwników
Leviathan 50 Town of Monsters Potężna fala wody uderza w zastępy twoich nieprzyjaciół
Odin 45 Zamek Baron Swoim Zantetsukenem rozcina wrogów na kawałki zabijając ich od razu

3. Przedmioty uczące przywołań

Imię Summona MP Potrzebny obiekt Działanie
Bomb 10 Bomb Eksplozja Bomby porani lub zabije pojedynczy cel
Imp 1 Imp Raczej żart niż poważny Summon, bardzo słaby atak na wroga (1 HP!)
Mage 18 Mage Przywołany Mag zaatakuje jednego wroga i nałoży zmianę statusu

To dość często pomijana w rozgrywce grupa, ze względu na sposób ich pozyskiwania. Aby się ich nauczyć, trzeba zdobyć odpowiedni przedmiot, wyrzucany przez wroga tego samego typu, co dany Summon. Niestety szanse, że akurat potrzebny drobiazg wypadnie nie są za wielkie, stąd po prostu ta grupa sojuszników pozostaje najczęściej ukryta przed oczami żądnych coraz więcej Graczy. No ale na Krypcie zaraz się dowiecie co i jak.

Tabela poniżej przedstawia, jak zdobyć wymienione wyżej drobiazgi.

Przedmiot Kto zostawia? Gdzie szukać?
Bomb Bomb, Balloon, Grenade Mt. Hobs, okolice Fabul, Księżyc
Imp Imp, Dark Imp, Tricker okolice Baron, okolice Mysidii, okolice Fabul
Mage Mage Cave Magnes

Ten element pozyskiwania sprzymierzeńców nie zdał egzaminu i w kolejnych odsłonach sagi nie został już zastosowany, aż do Final Fantasy 8.

4. Sylph

Są jedynym Summonem nie mieszczących się w pozostałych kategoriach. Sposób ich zdobycia jest dość nietypowy, ponieważ ani się z nimi nie walczy, ani znajduje się przedmiot, w którym jest zaklęta. Sylph dołączą do wesołej gromadki tylko, gdy odwiedzisz chatkę w podziemiach i wykonasz zadanie związane z Yangiem, który ranny u nich wypoczywa(szczegóły w sekcji Subquesty). Po jego wykonaniu Rydia nauczy się wzywać wróżki na pomoc. Oto statystyki Summona i efekt przywołania:

Imię Summona MP Działanie
Sylph 25 Pobiera pewną ilość HP od wroga i dodaje ją w równych częściach całej ekipie

Wbrew pozorom potrafi to być przydatny Summon, zwalniając Białego Maga w bitwie na jedną turę z obowiązku leczenia drużyny.

To wszystko na temat wzywania bestii w Final Fantasy 4.