Część Druga

autorka: Sephiria

 

26. Castle of  Dwarves

Przedmioty: Przed walką – 1000 GP, Po bitwie – 2x 500 GP, Bl. Belt (zbroja), 3x Cabin, 3x Carrot, Cure2, Dwarf (topór), 2x Elixir, 2x Ether1, Ether2, Strength (pierścień)

Wejdź do pałacu, który jak się okazuje zamieszkują krasnoludy. Chwilowo masz dostęp tylko do niewielkiej części zamku, ale więcej na razie nie trzeba. W głównym holu, schody po lewej stronie zaprowadzą cię do Gospody, połączonej z Item Shop, gdzie można zrobić dobre zakupy. Swoją drogą ciekawe, że w tak niedostępnym miejscu, mają tak bogaty asortyment? Nie zapomnij też zajrzeć do znajdującego się przy łóżkach dzbanka. Jeśli wszystko jest już załatwione, idź zobaczyć się z tutejszym królem. Dowiesz się kilku ważnych rzeczy, po czym wejdziesz do komnaty z kryształem. Przeczucia Yanga były słuszne – ktoś was podsłuchiwał i przesyła pozdrowienia od Golbeza.

BOSS CASTLE OF DWARVES

Calbrena (lub Calcobrina, HP: 5000)

Na początku będziesz mieć do czynienia z sześcioma laleczkami – masz do wyboru dwa rozwiązania:

  1. Wybić czerwone lale (Brena), które zadają większe obrażenia – pozostałe niebieskie połączą się i Calbrena ujawni swoje prawdziwe oblicze. Uzdrowiciel będzie tu na wagę złota, bo monstrum potrafi zadać rany na poziomie 800 punktów. Jakby tego było mało, przeciwnik może rzucić Glance na bohatera i sprowadzić na niego Zamęt (Confuse). Najskuteczniejszy jest atak Kaina z powietrza, ale pozostałe postacie też dobrze sobie radzą. Jeżeli Calbrenie skończy się MP, to powróci do formy laleczek, a po ponownym przejściu w prawdziwą postać, zaczyna koleją fazę bitwy z pełnym zdrowiem! Stąd zawczasu warto rzucić na przeciwnika Slow;
  2. Pokonać kukiełki tak, by nie dać Calbrenie szansy przeistoczenia się w prawdziwą postać – zabij najpierw dwa czerwone pajacyki, następnie trzy niebieskie i ostatniego czerwonego na końcu.

Wbrew pozorom opłaca się wybrać pierwszy sposób, ponieważ za zniszczenie wroga w prawdziwej formie otrzymasz 4500 Exp, a dla porównania, za rzeź laleczek jedynie 1500 Exp, czyli aż trzy razy mniej. Sposób drugi nie mniej może okazać się bardzo przydatny dla osoby mniej doświadczonej lub takiej, co po prostu chce iść dalej. Po porażce Calbrena wygłosi jeszcze płomienną mowę i za chwilę zjawi się Golbez. Czy ty też zauważyłaś/eś, że wszyscy złoczyńcy mają tą dziwną skłonność do wyjawiania swoich planów? Tak się składa, że “niebieski” też co nieco opowie o swoich ambicjach, a następnie zaatakuje.

BOSS CASTLE OF DWARVES

Golbez (HP 2800, słabość: Ogień)

Pierwszą rundę Golbez odda tobie, co postaraj się wykorzystać. Za chwilę wróg zastosuje takie techniki, że wszyscy oprócz Cecila natychmiast padną pokonani. Możesz jednak uchronić Kaina od takiego losu, jeśli zawczasu uda ci się wysłać go w powietrze, bo ten wtedy w locie przeczeka sobie całą nawałnicę. Gdy zacznie się show, czekaj aż… pojawi się Rydia, która przywróci nadzieję na wygranie tej potyczki. Golbez będzie się starał ją szybko wykończyć, stosując Virus i czary żywiołowe trzeciego poziomu. Cecilem pilnuj jej HP, ale nie lecz zatrucia, bo wróg powtórnie zastosuje Virus i dziewczyna tylko mocniej dostanie. Kain tymczasem, niech wskrzesza poległych, by mogli załapać się na dodatkowe punkty doświadczenia (a także robić za żywe tarcze dla Rydii). Zadaniem Rydii jest wzywanie monstrów i z tego, co zaobserwowałam, świetnie działa Jinn (znany również jako Ifrit ;). To oznacza, że “Smerf” (pamięta ktoś jeszcze tą bajkę? ;) jest wrażliwy na Ogień (w tym na ognisty miecz Fire). Dwa przyzwania powinny starczyć, by pokazać temu gałganowi, gdzie raki zimują. No :)

Niestety Golbez nie gra fair i mimo porażki ucieknie z kryształem. Wysłuchaj starannie odprawy u króla krasnoludów, a po jej zakończeniu zwiedź sklepy z bronią i zbroją oraz rozejrzyj się po zamku (teraz masz wszędzie dostęp). Cofnij się do głównego holu i wejdź prawymi schodami do góry. Zrób zakupy (raczej tylko zbroje) i idź na prawo do wieży. Spenetruj wszystkie piętra szukając ukrytych ścieżek tam, gdzie wydaje się, że przejścia nie ma i to samo w drugiej. Gdy już przeszukasz obie wieże, to wróć albo do Gospody lub sklepów i zejdź schodami na północnym wschodzie (Inn) lub północnym zachodzie (Shopy). W korytarzu obszukaj dzbanki i zagadnij krasnoluda, stojącego pod szafą z butelkami (browarem, a jakże :P), by otworzył ci tajne przejście. Na dole otwórz skrzynki, zejdź jeszcze niżej, skorzystaj z magicznego dzbana i opuść zamek.

27. Tower of Bab-il

Przedmioty: 2000 GP, Archer (łuk), Bandanna (hełm), Blizzard (lanca), CatClaw (szpony), 2x Cure2, Ether1, Ether2, 2x Ice (strzały), IceBrand (miecz), Ice (tarcza), Ice (zbroja), 2x Life

Na mapie świata kieruj się na północny-wschód. Walki nie powinny być trudne, więc możesz zyskać trochę doświadczenia i awansować bohaterów na wyższe poziomy. Gdy dojdziesz do wieży, zatrzymaj się aż czołgi przestaną strzelać. Na pierwszy rzut oka Bab-il przypomina wieżę Zott i w pewnym sensie rzeczywiście tak jest. Na pierwszym poziomie na wprost masz windę, a po lewej i prawej stronie, skrzynie z “upominkami”.

F2 

Na drugim piętrze masz już do wyboru trzy przejścia – prawe i dolne to komnaty z potworami w kufrach, za pokonanie których otrzymasz nagrody (całkiem niezły ekwipunek). Ostatnie, centralne drzwi zaprowadzą cię na wyższą kondygnację.

F3

Tutaj droga również się rozwidla – po lewej masz skrzynię, idąc na prawo znajdziesz kolejną skrytkę, zaś chodniki u góry i na dole doprowadzą cię  do jednej z dwóch par drzwi. Oba portale prowadzą wyżej, ale punkt startu jest różny.

F4

W zależności do tego, w które wrota weszłaś/wszedłeś, zaczniesz po lewej lub prawej stronie ekranu. Załóżmy, że zaczynasz po lewej – obok jest pokój, w którym znajdziesz Save Point, a korytarz idący ku górze skręci w prawo i doprowadzi cię do drzwi, gdzie w środku jest kufer. W skrzyni są potwory, jednak za ich pokonanie czeka zacna nagroda. Wróć na główny korytarz. Na rozwidleniu oprócz lewej ścieżki, którą przyszłaś/przyszedłeś, są dwa inne chodniki: dolny wiedzie do dwóch pomieszczeń, z czego jedno jest puste, a w drugim jest skrytka (z potworami i skarbem), a górny zaprowadzi cię do wejścia na piąte piętro.

Prawe drzwi z trzeciego poziomu, zawiodą cię do odciętej sekcji czwartego piętra, a tam poza dwoma kuframi nic nie ma.

F5

Tutaj trudno się zgubić, bo droga tylko nieznacznie się rozgałęzia. Do skrzyni dotrzesz obchodząc ją naokoło. Drzwi przy drabinie są zamknięte i na razie nie da się z nimi nic zrobić, więc idź do następnych wrót, zaglądając do będącej nieopodal skrytki.

F6

Kondygnacja jest podzielona na dwie części, ale do tej większej dostęp uzyskasz później. Na razie nie masz tu nic do zrobienia, więc po prostu idź dalej.

F7

Tak jak w przypadku poprzedniego piętra, część lokacji chwilowo będzie poza twoim zasięgiem. Zobaczmy zatem do czego mamy dostęp – na prawo znajdziesz pomieszczenie z Save Pointem gdzie można złapać drugi oddech, a na dole drabinę. Obok niej będzie kufer i chodnik po prawej, a na jego końcu winda.

F8

Tutaj sprawa jest jasna, jednak zanim wejdziesz na platformę, wylecz się i sprawdź ekwipunek. Po scence i krótkim dialogu rozpocznie się walka.

BOSS TOWER OF BAB-IL

Dr. Lugae (lub Doctor HP 3500 – 4500), Balnab (HP 4500), Balnab – Z (HP 4500)

Na początku masz naprzeciwko siebie pana doktora oraz jego Frankensteina i od tego co zrobisz, zależy jaki będzie wynik tego pojedynku. Możesz:

  1. Zabić naukowca, ale wtedy jak Amen w pacierzu po dwóch, trzech turach golem uaktywni samozniszczenie i ten na kogo padnie, nie ma żadnych szans tego przeżyć;
  2. Zlikwidować sługę, ale za dwie, trzy kolejki doktorek unowocześni swoje dzieło i do walki włączy się Balnab-Z, zastępując naukowca. Chwilę powalczycie, po czym Lugae włączy samozniszczenie sługi i efekt tego już znasz (patrz punkt pierwszy);
  3. Poważnie zranić naukowca (jego HP waha się między 3500 – 4500, więc odbierz mu około 3300), a następnie uderzyć w golema z całej siły i zniszczyć go. Gdy doktor zostanie sam, lej go ile wlezie – jest ranny, więc te dwie tury, które masz powinny starczyć, by go zabić (i daje słowo, że to możliwe – przetestowałam osobiście ;). Za tę bitwę nie dostaniesz expa, ale masz szansę dowieźć całą drużynę na właściwe starcie z szalonym geniuszem.

BOSS TOWER OF BAB-IL

Dr. Lugae (lub Lugaeie,  HP 6500, słabość: Ziemia)

No i to jest prawdziwy boss fight (zwróć uwagę na muzykę). Pan doktor zacznie walkę jak w pierwszej potyczce, ale za chwilę zmieni oblicze. Nie daj się jednak zwieść jego wyglądowi – to, że wygląda jak szkielet wcale nie znaczy, że jest nieumarły! Zwracam na to uwagę, żebyś ewentualne pomysły rzucania na niego Cure wybił/a sobie z głowy. Pierwszym jego ruchem jest Poison, która zatruwa grupę, a z innych statusowych ataków ma jeszcze Gas (Sleep). Najczęściej atakuje za pomocą Laser, który raz zada niewielkie obrażenia, a kiedy indziej będzie na tyle mocny, by zabić postać z mniejszą ilością maksymalnego HP (Rydia, Rosa). Emission to wariacja czaru Fire, której moc waha się miedzy 100 a 1000 punktów obrażeń. Jako ciekawostkę podam fakt, że jeśli w drużynie będzie ktoś z negatywną zmianą statusu, to Lugae wyleczy wszelkie dolegliwości używając zaklęcia Heal na całej drużynie. Najlepiej sprawdzają się ciosy bronią i Jump Kaina oraz Titan Rydii. Rosa jak zwykle leczy, bo Emission i Laser potrafią ostro pokiereszować bohaterów.

Po pokonaniu pana doktora dostaniesz klucz do wieży. Z nim czym udaj się na poziom 5F i otwórz zamknięte drzwi przy drabinie. W środku czeka rozprawa z niewielką grupą słabych Impów, a po ich wyeliminowaniu akcja potoczy się sama. Gdy odzyskasz kontrolę udaj się na parter i czym prędzej uciekaj z wieży. Z pomocą przyjdzie ci Cid, ale sytuacja wcale się nie uspokoi, bo w pościg za tobą ruszą Red Wings. Ostatecznie drużynie uda się wydostać na powierzchnię i zgubić ogon. Posłuchaj rady Cecila i wpadnij do Baron.

28. Baron

W zamku najpierw udaj się do pokoju Cecila i wyśpij się. Po przebudzeniu odwiedź mechaników Cida – są na dziedzińcu niedaleko prawej wieży. Chłopcy dokonają niezbędnych modyfikacji i od teraz będziesz mogła/mógł przewozić poduszkowiec. Pojazd znajdziesz tam, gdzie go zostawiłaś/eś, czyli przy Mt. Hobs (na wschód od Damcyan). Pójdź za radą młodzieńców i poleć na południowy zachód od Baron, gdzie natrafisz na naziemną część Tower of Bab-il i zamek. Wyląduj, przesiądź się do poduszkowca i podleć do zamku.

29. Eblan

Przedmioty: 600 GP, 800 GP, 2000 GP, Cabin, 6x Cure2, Elixir, 4x Ether1, Heal, 2x Life, Mute (strzały), Slumber (miecz)

Pałac jest opuszczony, więc możesz śmiało spenetrować każdy zakątek i zabrać wszystkie kosztowności ze skrzyń. W głównej części budynku do kufrów na drugim piętrze dostaniesz się z sali tronowej (ukryte przejścia w ścianach),a do tej na pierwszym przez tunel zaraz obok niej. W obu wieżach do części skrzyń dostaniesz się ukrytymi chodnikami w ścianach lub zejściami z wyższego poziomu. Zajrzyj też do dzbanów. W lewej wieży jest jedna skrytka z potworami (z mieczem dla Cecila w nagrodę za poskromienie bestii), a w prawej kufer (również pilnowany) ze świetną lancą dla Kaina. Dziura w podłodze obok tego kufra, przerzuci cię do niedostępnej skrzyni na niższym poziomie, a wyjście w ścianie do piwnicy. Tam również będzie czekać jedna skrzynia z monstrami. Wyjście zaprowadzi cię na mapę świata. Wsiądź do poduszkowca i podpłyń do jaskini na zachodzie.

30. Cave Eblana

Przedmioty: 1200 GP, 2x Cure1,Heal, Shuriken

Po prawej stronie zauważysz dwa kuferki, do których dotrzesz wodą, a kolejny czeka w środkowej części jaskini. Przejście w dolnym lewym rogu zaprowadzi cię do kryjówki mieszkańców Eblan.

B2F

Zajrzyj do sklepów i dokup ekwipunek jeśli jest taka potrzeba (nowa zbroja dla Rydii między innymi) lub lekarstwa. Pokręć się po prowizorycznym mieście, posprawdzaj dzbanki i porozmawiaj z ludźmi, a dowiesz się kilku rzeczy. Północne wyjście strzeżone przez dwóch strażników wiedzie do

31. Pass to Bab-il

Przedmioty: 800 GP, 850 GP, Blood (miecz), Cabin, 3x Cure2, Cure3, 2x Elixir, Ether1, 3x Life, Shuriken, Tent

Labirynt jest podzielony na dwie części, poprzecinane ścianami na kilka osobnych korytarzy – do niektórych dostaniesz się tunelami w ścianie, a do reszty z innych plansz. Postaraj się także podbudować drużynę, czemu sprzyjają niezbyt trudne potwory, czteroosobowy skład drużyny i znaczne ilości doświadczenia, które dostajesz za walki. Celem jest uzyskanie przynajmniej u Kaina i Cecila (dobrze by było, gdyby Rosa też miała tyle) maksymalnego HP równego lub większego 1500, co za jakiś czas bardzo ci się przyda. Od punktu startu idź prosto. Obok strażnika masz “tajny” korytarz w ścianie, a ten zaprowadzi cię do widzianej wcześniej samotnej skrzyni. Wróć i wejdź we wrota przy wartowniku. W nowej lokacji po prostu przejdź do centralnej części, pamiętając o dwóch kufrach (niedaleko rannego ludzika jest wnęka w ścianie), a schody przeniosą cię w nowe miejsce. Wrócisz na poprzedni ekran, ale w jego środkowej części – tu skrytek jest więcej, a do kilku z nich dotrzesz przejściami w ścianie (zaraz na prawo od schodów). Przejdź obok rannego żołnierza i zajmij się kolejnymi skarbami, a następnie prawym korytarzem przejdź dalej. Przed tobą ostatnia komnata Pass to Bab-il – na prawo jest grota z Save Pointem, na lewo skrzynia. W pomieszczeniu z Save Pointem sprawdź ścianę po prawej, to znajdziesz kufer z mieczem Blood (zabezpieczony parą prostych przeciwników). Idź do góry i obejrzyj sobie pojedynek który się rozegra. Po wszystkim powitaj nowego członka drużyny – Edge’a. Pójdź za Rubicantem.

32. Tower of Bab-il (część naziemna)

Przedmioty: 2000 GP, 82000 GP, 2x Cure3, Middle (katana), Ogre (topór)

Tutaj trzeba się mieć na baczności, bo przeciwnicy są z pewnością twardsi niż ci w jaskini, więc nie zdziw się gdy Mad Ogre wykaże się zupełną odpornością na magię. Pierwszy poziom jest troszkę pokręcony i idzie się dość długo, co naraża na dużo przypadkowych walk, ale przynajmniej nie można się zgubić. Do skrzyń warto zajrzeć, bo tam czekają dwie sztuki Cure3. Drugi level jest też w miarę prosty, a uwagę skupia na sobie kufer w centralnej części (potwory i nagroda w środku – uwaga ciężki pojedynek). Winda jest lewym dolnym rogu. Trzecie piętro składa się z dwóch części – zaczynasz u dołu ekranu. Winda podwiezie cię na następną kondygnację, a w rogu masz skrytkę. Na czwartym piętrze idź w prawo, bo lewy chodnik prowadzi do nikąd. Okrężną drogą dojdziesz do drzwi (nie zapomnij o skrzyni w centrum) – skrawek na północnym wschodzie jest chwilowo niedostępny. Wyszłaś/wyszedłeś w drugiej części trzeciej kondygnacji. Idź w prawo – pierwsze wrota to bezpieczna przystań (Save Point), a drugie przejście do następnego etapu. Radziłabym jednak pokręcić się tu przez dłuższy czas i potrenować Edge’a, aby zbliżył się do tych 1500 maksymalnego HP. Gdy uznasz, że masz dość treningu ruszaj dalej i w odseparowanej sekcji poziomu czwartego również idź naprzód, na piąte piętro. Na następnej planszy miń drabinę i podejmij ze skrzyni 82000 GP, następnie wylecz się i wejdź po drabinie. Pojawią się rodzice Edge’a i wcale nie będzie to miłe spotkanie

BOSS TOWER OF BAB-IL

K. Eblan (HP ???), Q. Eblan (HP ???)

W tej walce nie musisz absolutnie niczego robić. Zauważyłaś/eś jak niskie obrażenia zadają rzucane przez nich zaklęcia? To taki pseudo-pojedynek, którego główny cel to zamknięcie pewnego wątku fabularnego dla Edge’a. Jak tylko królewskiej parze wrócą zmysły, pożegnają się z synem i walka się  zakończy.

Prawdziwym przeciwnikiem tutaj jest ostatni z Upiorów Żywiołów – Upiór Ognia, Rubicant. Gdy skończycie rozmowę masz szansę na sprawdzenie ekwipunku – zrób to! Chodzi o to, aby wyposażyć Kaina w lodową lancę, a Cecila w lodowy miecz. Kiedy uznasz, że jesteś gotowa/y, zagadaj do Upiora, który przed pojedynkiem zregeneruje twoje HP i MP. Po chwili zacznie się walka.

BOSS TOWER OF BAB-IL

Rubicant (HP 24000, słabość: Lód i Woda, absorpcja: Ogień oraz Błyskawice)

Valvalis, gdy umierała, miała rację, że Rubicant to najsilniejszy z całej czwórki. Duża ilość punktów zdrowia, potężne ataki, które miałaś/eś okazję zobaczyć podczas starcia Edge’a z Rubicantem w jaskini, stanowią o jego sile. Jeszcze jednym atutem wroga jest jego płaszcz, który dopóki pokrywa jego ciało, czyni go odpornym na wszelkie żywioły (absorbuje je). Mimo jego nakrycia, właśnie atakowanie żywiołami, a konkretnie Lodem oraz bronią wykonaną z Lodu, daje najlepsze rezultaty. W przypadku Rydii trudność polega na tym, aby w odpowiednim momencie wezwała Shivę – lodowy podmuch zada poważne obrażenia Rubicantowi. Podobnie jak Rydia, również Edge musi poczekać z użyciem Flood (Powódź = Woda), aż przeciwnik się odkryje, za to Cecil i Kain mogą na bieżąco rozdawać ciosy. Rosa powinna skupić się na wskrzeszaniu, ponieważ Glare to murowany zgon dla kogoś z drużyny. Odrobina cierpliwości i dobre zgranie zaowocują pokonaniem oponenta.

Czasami zdarza się, że Rubicant ma dość, zanim całkowicie pozbawisz go HP. Tak, czy inaczej, z dobrym sprzętem i wysokim HP członków drużyny, wróg nie był aż tak trudny – dlatego właśnie sugerowałam, abyś już w jaskini Eblan podszkolił/a postacie. Wracając do wieży – po twoim zwycięstwie zjawi się delegacja z Eblan, ale Edge zostanie, by kontynuować misję. Przejdź przez drzwi, a znajdziesz się w sali z kryształami. Spróbuj podejść i zabrać je – niestety przeciwnicy byli gotowi na to i przygotowali małą niespodziankę.

33. Tower of Bab-il (podziemna część)

Przedmioty: 2x Cure2

Zapadnia przerzuciła cię do podziemnej sekcji wieży, na niedostępną wcześniej część poziomu ósmego. Otwórz skrzynię i wejdź do windy. Na niższej kondygnacji nie ma nic, zejdź niżej. Piętro szóste, poza jedną skrzynką nie oferuje nic interesującego – winda na lewo od drabiny. Po krótkiej rozmowie uzyskasz dostęp do Falcona, kolejnego statku powietrznego.

34. Castle of Dwarves

Natychmiast udaj się do króla krasnoludów i złóż raport. Otrzymasz naszyjnik, który jest kluczem do jaskini, gdzie spoczywa ostatni kryształ. Problem jednak w tym, że twój statek nie może latać nad magmą. W głównym holu, na pewno twoją uwagę zwrócili ubrani na czerwono mieszkańcy pałacu – to pielęgniarki, które doglądają chorych w izolatce. Jedna z nich opowie o jakimś przybyszu, który tam leży – salę chorych znajdziesz w korytarzu, gdzie można wezwać dużego Chocobo. Na miejscu okaże się, że to….Cid. Po modernizacjach, będziesz mogła/mógł swobodnie poruszać się po podziemnym świecie. Skieruj się na południowy zachód – zauważysz tam dwie jaskinie, z czego jedna będzie na wyspie, a druga w odciętej dolinie, w sąsiedztwie osady. Odwiedź miasteczko.

35. Tomra, Subquesty

Przedmioty: 470 GP, 480 GP, 490 GP, Cabin, 2x Cure2.

Nie będziesz tutaj długo, ale zajrzeć warto, bo w sklepach czekają nowe zabawki i drużyna na pewno się nie pogniewa, jeśli zrobisz większe zakupy. Wystarczy powiedzieć, że dla każdego bohatera znajdzie się jakiś drobiazg. Jako ciekawostkę podam fakt, że sklepy są połączone korytarzem biegnącym za ścianą. Zanim opuścisz to miejsce, zajrzyj jeszcze do domku na północnym zachodzie. Tam dokładnie obszukaj dzbanki i otwórz kuferki. Więcej nie ma tu zrobienia, więc możesz ruszać do pobliskiej Sealed Cave albo rozejrzeć się po grocie, która jest na samotnej wysepce niedaleko miasta. Wizyta w tej drugiej jaskini, zakończy się dotarciem do Land of the Summons, gdzie: masz szansę zdobyć dwa nowe Summony, odblokować trzeciego (pamiętasz Króla w Baron?) i zyskać dodatkowy przedmiot, który potem możesz wymienić na bardzo miłą niespodziankę. Nie ma przymusu robienia tego teraz, więc możesz zająć się tym później – wybór pozostawiam Tobie. Szczegóły dodatkowych miejsc zostaną opisane w sekcji Subquesty. Pisząc opis zakładam, że kontynuujesz główny wątek.

36. Sealed Cave

Przedmioty: 5000 GP, 2x Cure2, Cure3, Elixir, 3x Ether1, Ether2, 5x Life, Light (miecz), 2x Long (katana), Ninja (hełm), Ninja (gwiazdka)

Otwórz wrota za pomocą klucza i wejdź do środka.

B1F

Most po lewej jest urwany i nie ma jak z niego skorzystać, ale po południowej stronie znajdziesz linę. Na niższej wyspie zobaczysz drzwi do pomieszczenia – próbując wejść wdasz się w pojedynek. Początkowo walczyć będziesz z wrotami, ale w trakcie bitwy zastąpi je jakieś monstrum (na marginesie dodam, że tak będzie przy każdych napotkanych drzwiach). Najlepiej poradzisz sobie przywołując Titana. Po odblokowaniu sobie drogi, będziesz mogła/mógł zabrać zawartość skrzyń. Wyjdź z pomieszczenia i maszeruj na lewą stronę ekranu, aż dojdziesz do liny. Nią dostaniesz się do portalu, który jest po drugiej stronie złamanego mostu. Uważaj tutaj na losowe starcia, bo Garnet (nasza redakcyjna koleżanka) ponownie ostrzy sobie kły na twoją drużynę, wysyłając mocniejsze wariacje nietoperzy oraz VampLady (potężniejszą odmianę VampGirl z Magnes Cave). Po usunięciu przeszkody przejdź dalej. Na nowej planszy czekają dwie pary drzwi, za którymi nic nie ma (nie licząc doświadczenia za walki) oraz schody na prawo.

B2F

Liny prowadzą do ślepego zaułka (przy okazji: jedna jest zerwana) z samotną skrytką, natomiast kufer po prawej stronie można (trzeba) obejść i uzyskać dostęp do szeregu pozamykanych wrót. Teraz pewnie myślisz sobie: “No dobra, w które opłaca mi się wejść?” – z perspektywy rozwijania postaci, we wszystkie, ale jeśli zależy ci na szybkim przejściu i skarbach, to (licząc od prawej): drugie, trzecie, piąte (Save Point!) i szóste. Od szóstych drzwi idź w dół, a dotrzesz do samotnego portalu – ten drogą dedukcji musi być przejściem dalej. W następnej lokacji idź przed siebie i użyj schodów. Na kolejne mapie nie daj się zwieść – za drzwiami nic nie ma (chociaż warto powalczyć dla doświadczenia), a zejście jest u dołu ekranu, choć troszkę ukryte.

B3F

Chodnikiem idź na prawo i zejdź na dół po linie (za drzwiami obok nic nie ma). Idąc w lewo trafisz na schody, natomiast na prawo są kolejne wrota (tym razem jest po co iść). Po zejściu niżej masz Save Point i przejście na dole ekranu.

B4F

Liny są zerwane, więc musisz iść naokoło, by dostać się do stopni – użyj ich.

B5F

Idź na wprost, pokonaj ostatnie drzwi i zabierz ze sobą kryształ. Teraz wylecz się i zacznij się wycofywać. Krasnoludy zadały sobie wiele trudu, by uniemożliwić każdemu, kto weźmie kryształ, opuszczenie jaskini. Chcąc, nie chcąc, musisz walczyć.

BOSS SEALED CAVE

Evil Wall (lub Demon’s Wall, HP 19000, słabość: Ziemia, Woda)

Ściana zbliża się do ciebie i pewnie domyślasz się, jaki będzie tego efekt. Wystarczy ją po prostu rozwalić, stosując zwykłe ataki bronią oraz przywoływanie Titana, którego moc dobrze działa na demoniczną ścianę. Jeżeli pokusiłaś/eś się o odwiedzenie Land of the Summons i zdobyłaś/eś Leviathana, to przywołuj go zamiast Titana. Wróg przez większość czasu stosuje zwykłe niezbyt groźne ataki, więc wystarczy, że Rosa co dwie lub trzy użyje Cure3. Dobrym pomysłem jest przyspieszenie drużyny stosując Haste lub spowolnienie oponenta (Slow). Jeżeli pozwolisz ścianie zbyt blisko podejść to zastosuje Crush, technikę, która natychmiast zabija kogoś z drużyny. To nie jest trudna walka, ale trzeba liczyć się z czasem jaki masz, zanim to coś cię unicestwi.

Po ocaleniu skóry, możesz bez przeszkód ruszać w drogę powrotną. Wszystko by było dobrze, gdyby nie… Golbez. Choć sam się nie pojawi, to odbierze ci kryształ, gdy otrzymasz cios w plecy. Nie pozostaje ci nic innego jak złożyć kolejny smutny raport królowi krasnoludów.

37. Dwarven Castle, Przygotowania do powrotu na powierzchnię

Podczas tej rozmowy poznasz kilka kolejnych, dość istotnych informacji i oczywistym stanie się, że musisz wrócić na powierzchnię. Z pomocą ponownie przyjdzie ci Cid, który odpowiednio usprawni statek. Mając na wyposażeniu wiertło, możesz wrócić na powierzchnię przez komin, który znajdziesz w północno-wschodniej części mapy.

Teraz zapewne zapytasz: “A co z resztą miejsc na mapie podziemi?” Odpowiadam: “Jeśli po wizycie w Tomra, wyruszyłaś/eś prosto do Sealed Cave, to odwiedź będącą niedaleko drugą jaskinię, gdzie zyskasz dwa Summony i odblokujesz trzeciego w Baron (pamiętasz salę tronową pod wieżą?). Oprócz niej są jeszcze: kolejna grota na północnym zachodzie mapy (Sylph Cave), w sąsiedztwie Tower of Bab-il oraz Kuźnia Kokkol the Smith’s na południowym wschodzie, gdzie można wykonać drugą najlepszą broń w grze (Excalibur). Dla ułatwienia podaję link do Mapy Podziemi w sekcji map. Właśnie Final Fantasy 4 zapoczątkowała modę na sekretne i wyjątkowo potężne przedmioty – szczegółowych informacji szukaj w kąciku Subquesty. Pamiętaj, że możesz z powierzchni wrócić pod ziemię i zająć się tym później. Gdy uznasz, że chcesz już wydostać się z podziemia, podleć do krateru i spróbuj wylądować. Po przeniesieniu na powierzchnię poleć do Mysidii.

script type=

38. Mysidia, Nowy statek

Wizyta tutaj to czysta formalność – kilka dialogów i za chwilę otrzymasz nowy statek, który jest w stanie zawieźć cię na Księżyc. Przyjrzymy mu się bliżej, bo ten w porównaniu do poprzednich okrętów ma kilka bajerów.  Twoją uwagę na pewno zwróci kryształ, będący w centrum – nim właśnie trzeba się posłużyć, by aktywować tryb podróży kosmicznej. Księga na północ od kryształu to pulpit, którym sterujesz statkiem na mapie, natomiast symetrycznie umieszczone po bokach kryształu platformy, to teleportery służące do opuszczenia pojazdu. Idąc w dół ekranu zauważysz łóżka, w których możesz spać do woli, a jeszcze niżej grubego Chocobo, twój sejf na co lepsze przedmioty. “Wieloryb” ma jednak jedno ograniczenie: nie można nim zejść do świata podziemnego, bo jest po prostu za wielki – by odebrać Excalibur będziesz potrzebować Enterprise lub Falcona. Skoro opanowałaś/eś już sterowanie, to chyba można udać się na Księżyc.

39. Księżyc

Po przybyciu na satelitę poleć na północ, aż do otoczonej skałami w kształcie koła pieczary (Bahamut Cave – dla prawdziwych twardzielek/twardzieli ;), a następnie skręć w prawo. Zobaczysz zamek wykonany z kryształu. Na początku może ci się wydać, że nijak nie ma do budowli dostępu – spokojnie, wszystko jest, tylko droga jest nieco dłuższa. Wyląduj na skale na północ od twierdzy, tej z dwoma zestawami “schodów” i idź do zejścia po lewej. Obok jest wejście wykute w skale – wejdź tam.

40. Lunar Path (Lunar Underground Pass)

Przedmioty  – pierwszy korytarz: Cure2, Elixir (po walce), Heal. W drugim tunelu nie ma nic.

To seria dwóch osobnych jaskiń o tej samej nazwie. Najpierw pierwsza, czyli północna. Droga rozwidla się w dwóch miejscach – najpierw skręć w lewo, a potem idź prosto. Wyjdziesz na mapę świata. Droga wiedzie w prawo, a następnie w dół – na pewno się nie zgubisz, bo przeszkody skutecznie blokują napotykane odnogi wąwozu. Dotrzesz do południowej sekcji Lunar Path – przejdziesz przez nią bez żadnych problemów. Po opuszczeniu jaskini kieruj się na zachód aż do pałacu.

41. Lunarians’ Lair (Home of the Lunarians)

Jeżeli jesteś ranna/y lub masz mało MP, to po lewej i prawej stronie na specjalnych kafelkach możesz się wyleczyć i uzupełnić zapas punktów magii. Główny trakt doprowadzi cię do sali, gdzie odbędziesz ważne dla Cecila spotkanie – wreszcie uzyskasz odpowiedzi na kilka pytań, które na pewno nurtują cię niemal od początku gry. Do drużyny dołączy FuSoYa, mędrzec z plemienia “Księżycowców”, więc skład będzie kompletny. Zastosuj się do jego wskazówek i wróć do statku, a  następnie poleć na Ziemię. Twój cel to Tower of Bab-il.

42. Giant of Bab-il

Przedmioty: Cabin, Cure2, Elixir, Ether1, 2x Life, Samurai (strzały), Shuriken (gwiazda)

Po kilku efektownych (a także paru radosnych) scenach znajdziesz się w środku giganta Bab-il. Zaczynasz w ustach, gdzie nic nie ma, więc możesz śmiało zejść na dół. W szyi będzie podobnie.

Chest (klatka piersiowa)

Tutaj trzeba uważać, bo przeciwnicy są dość mocni, mają dużo HP, ale dają też sporo doświadczenia, no i są maszynami (słabość Błyskawice). Zejście na dół jest blisko, ale trzeba je obejść dookoła, co sprzyja znajdywaniu skarbów, w napotkanych skrzynkach – jest ich pięć.

Stomach (żołądek)

Przed tobą widoczne są trzy drabiny – jedna na wprost oraz dwie po prawej. Najbliższa oraz najdalsza na prawo prowadzą do platform z kuframi, a środkowa długim traktem doprowadzi cię do zejścia niżej. Uważaj, bo poprzeczka  w losowych starciach zostaje podniesiona wyżej.

Passage (przejście)

Korytarz jest prosty, ale za to strasznie długi, więc przygotuj się na kilka lub kilkanaście losowych walk. Napotkana skrytka również kryje w sobie wroga, ale za pokonanie go dostaniesz Elixir. Blisko jest już Save Point, ale też trzeba jeszcze przejść ten kawałek. Drabiną dostaniesz się do zejścia.

Lung (płuco)

Jak tylko dojdziesz do środka planszy, pojawi się twój stary znajomy – Rubicant. Tym razem nie będzie sam, bo razem z nim przybędą… Milon, Kainazzo i Valvalis, których już zabiłaś/eś. Jak się zapewne domyślasz, teraz czeka cię wątpliwa przyjemność zmierzenia się z całą czwórką. Na pierwszy ogień idzie…

BOSS GIANT OF BAB-IL

Milon Z. (Scamiglion, HP 18000, słabość: Ogień, absorpcja: Błyskawice)

Obok zwykłych ciosów, które czasem bywają bolesne, stosuje Curse. Użyj Flame, Fire-3 i dobij czymś innym, a tym razem Milon na stałe zamieszka w krainie zmarłych. Jako rozgrzewka nie jest wymagającym przeciwnikiem, ale nie zapomnij o leczeniu, bo na jego miejscu zaraz pojawi się….

BOSS GIANT OF BAB-IL

Rubicant (HP 35000, słabość: Lód i Woda, absorpcja: Ogień oraz Błyskawice)

Połowa trudności w tym czteromeczu wynika tak naprawdę, z rozprawienia się z Rubicantem, przywódcą czwórki Upiorów Żywiołów – posłanie go na deski, to spory krok naprzód, w kierunku wygrania tej bitwy. Na szczęście dla ciebie jego ataki, przez porażkę w Tower of Bab-il, straciły na mocy, więc nie zdziw się, gdy jego Fire-3 nie odbierze ci więcej jak 1000 HP zamiast 9999. Jego najgroźniejsza broń, Glare, także została mocno osłabiona, ale nie oznacza to, że wolno ci zlekceważyć oponenta. Lecz się, gdy masz okazję. Dopóki wróg nie ukrywa się pod płaszczem atakuj i używaj Ice-3, a po jakimś czasie skutecznie ostudzisz jego zapał do walki. Następny w kolejce to…

BOSS GIANT OF BAB-IL

Kainazzo (Cagnazzo, HP 20000, słabość: Błyskawice, absorpcja: Ogień, Lód i Woda)

Porównując go z Leviathanem, nasuwa się jedna myśl -“śmiech na sali”. Big Wave maksymalnie odbiera identyczną ilość HP, co w przypadku Leviathana, a więc jakieś 670 HP. Oprócz tego, ten upiór nie ma absolutnie nic, czym mógłby ci zagrozić. Wystarczy użyć: Blitz oraz 2x Lit-3 i potem dobić, ale miej na uwadze, że przed tobą jeszcze jeden przeciwnik, więc spróbuj wyleczyć się na maksimum. Ostatnia w kolejce jest…

BOSS GIANT OF BAB-IL

Valvalis (Barbaricia, HP 22000, słabość: Błyskawice)

Myliłby się ten, kto powie, że Upiorzyca niczym nie zaskoczy – wręcz przeciwnie! Dostała Storm, wietrzną odmianę czaru Weak, stosowaną na całą drużynę. Po Storm bardzo lubi dobijać osłabionych bohaterów zwykłymi atakami. Oprócz tego stosuje denerwujący Ray, którym nakłada status Gradual Petrify.

Wraz ze śmiercią Valvalis temat upiorów żywiołów można uznać za definitywnie zamknięty. Idź prosto i skorzystaj ze schodów.

CPU (procesor)

Zaraz po przyjściu tutaj wylecz się i uzupełnij zapas MP, bo za chwilę rozegrasz kolejną bitwę

BOSS GIANT OF BAB-IL

Attacker (Attack System, HP 1700), CPU (Control System, HP 20000 ), Defender (Defense System, HP 2000)

Na początek proponuje wyłączyć z obiegu Defendera, dokładnie tak, jak doradzał FuSoYa. Powód jest prosty: tak długo, jak Defender pozostaje sprawny, będzie leczył jednostkę centralną. Gdy się z nim uporasz zaatakuj CPU, ignorując Attackera, Dlaczego? Otóż CPU, podobnie jak Baigan, ma możliwość regeneracji swoich pomocników, ale najpierw dwukrotnie użyje Globe199, atak, którego żaden bohater nie ma najmniejszej szansy przeżyć (9999 punktów obrażeń). Żeby było fair atak namierza tylko jedną postać. Stąd, po wyeliminowaniu Defendera lepiej zająć się CPU zwłaszcza, że możliwości ofensywne Attackera są niewielkie i jeden uzdrowiciel da sobie z tym radę. Będzie drobny kłopot z eliminacją CPU, bo ta lubi chronić się przed zaklęciami (Wall), ale przy odrobinie cierpliwości i ta przeszkoda zostanie pokonana. Po tym jak jednostka centralna padnie, wykończenie Attackera to już czysta formalność.

Po serii fajerwerków nadbiegnie wściekły Golbez, ale zachowaj spokój – nie będziecie walczyć. FuSoYa poda jeszcze jedną rewelacyjną informację dotyczącą Cecila, ale podświadomie już się chyba tego domyślałaś/eś. Niestety nie ma czasu na roztkliwianie się, bo bez głównego procesora, robot zacznie się rozpadać. Z pomocą nadejdzie Kain, tym razem w pełni świadom tego, kim jest. Cecil postanowi wspomóc Golbeza i FuSoYę i razem z Kainem oraz Edge’em poleci na Księżyc – Rosę i Rydię wyprosi z pokładu Wieloryba (Dziewczyny na trzy, cztery… męski szowinista! :-/ ). Zostaniesz automatycznie zawieziona/y na Księżyc, gdzie Cecila czeka mała niespodzianka – Rosa i Rydia nie dały się tak łatwo spławić (bo to dziarskie dziewczyny są, a nie miękkie ninje :D). Co prawda automatycznie wyjdziesz na mapę, ale wróć do statku i odwiedź…

43. Księżyc – Hummingway

To niewielka jaskinia, gdzie aż roi się od krewnych Namingwaya (tego od zmieniania imion postaciom). Co prawda z większością z nich nie da się normalnie porozmawiać, ale w gąszczy biegających Hummingway’ów można napotkać tego, który handluje przedmiotami. Z tego powodu właśnie warto tutaj zajrzeć przed ostateczną rozprawą – w ofercie są: Elixiry, Ether2, Cure2, oraz Whistle, którym w dowolnym miejscu można przywołać grubego Chocobo i pobrać najlepszy sprzęt, odłożony na czarną godzinę. Grotę Hummingway znajdziesz na południe od pałacu, w dolinie otoczonej zewsząd skałami.

44. Lunarians’ Lair, Lunar Subterrane (Lunar Underground)

Przedmioty: 2x Artemis (strzały), 2x Cabin, Crystal (hełm), Crystal (miecz), Crystal (rękawice), Crystal (tarcza), Crystal (zbroja), 2x Cure3, Dragoon (hełm), Dragoon (rękawice), Dragoon (tarcza), Dragoon (zbroja), Elixir, Flame (bicz), Heroine (zbroja), Life (kij), Life (przedmiot), Murasame (katana), Ninja (gwiazda), Ninja (zbroja), 2x Protect (pierścień), 2x Ribbon (hełm), Stardust (różdżka), White (lanca), White (zbroja)

Poleć w okolice wejścia do Lunar Path i wyląduj. Wyjdź z Wieloryba i tunelami Lunar Path dostań się do pałacu. Na miejscu udaj się do sali z kryształami – bariera została opuszczona i przejściem na środku sali, przeniesiesz się do ukrytych głęboko pod powierzchnią tuneli.

Lunar Subterrane

Wylądujesz w centrum planszy. Po obu stronach w ścianach masz ukryte tunele – tym na prawo, po przemierzeniu dość długiego chodnika dotrzesz do samotnej skrzyni, natomiast na końcu lewego jest teleport, który przeniesie cię na odosobniony odcinek tego piętra (o tym za chwilę).

Od punktu startu w dół idzie korytarz, gdzie jest zejście na poziom B2.

B2

Lokacja jest podzielona na dwie części – do prawej dolnej i górnej trafisz idąc głównym traktem na wyższej kondygnacji, a lewa i centralna prawa są dostępne od strony teleportu, znajdującego się również na poprzednim poziomie. Tutaj opiszę obie części oddzielnie:

Dolna prawa – do skrytki w ścianie dostaniesz się ukrytym w murze korytarzem – ten sam korytarz doprowadzi cię do górnej prawej części tego poziomu, a stamtąd przez ścianę dojdziesz do wyjścia na niższe piętro (skrzynia po drodze).

Centralna partia osiągalna jest, jak wspominałam wcześniej, z poprzedniego poziomu przez telepad. Przejście między pomieszczeniami odbywa się za pomocą pobliskiego teleportera. W lewej sekcji idź po prostu na dół ekranu do schodów.

B3

Wyjdziesz w górnej części ekranu – po bokach nic nie ma więc skieruj się do centrum sali. Schody niżej są w centrum sali. Do zauważonych kufrów dostaniesz się przez tajemne przejścia – wejście do jednego z nich znajdziesz niedaleko w murze odgradzającym pokój ze skrzynią od głównej nawy. Do kolejnej skrytki dostaniesz się następnym ukrytym chodnikiem. Na tym piętrze jest także niewielka odizolowana część.

Lewy dolny skrawek tego poziomu jest oddzielony od reszty i dostępny z centralnej części poprzedniej kondygnacji. Na podeście zobaczysz unoszący się miecz – to jedna z broni, która została zapieczętowana, a która pomoże ci w walce z Zemusem. Podchodząc do niego wdasz się w walkę z bossem, strzegącym tego ostrza.

BOSS LUNAR SUBTERRANE

Pale Dim (White Dragon, HP 27000, słabość: White, Nuke, absorpcja: Ogień, Lód, Woda, Błyskawice)

W tej walce polegaj przede wszystkim na dobrej wiernej stali i czarach wspomagających (leczące, spowalniające itd.) – lecz się gdy masz okazję, bo oponent nie będzie ci żałował. Spośród kilku ataków warto wymienić: Blitz (technika Ninja), Glare (znana ze starcia z Rubicantem), Blizzard (tego używał Dark Elf w formie smoka) oraz Quake (potrafi solidnie poranić bohaterów. Z magii daruj sobie zaklęcia żywiołowe oraz Summony związane z elementami, bo tylko dasz przeciwnikowi porządny zastrzyk uzdrawiającej energii – wyjątkiem jest żywioł Ziemi (Quake, Titan) oraz Leviathan, który mimo ataku Wodą zamiast uzdrawiać wroga, rani go. Stosowanie magii nie-elementarnej jak Nuke lub świętości (White) oraz Summonów typu non-elemental (Mist, Sylph, Asura, Bahamut), jest za to jak najbardziej wskazane.

Po pokonaniu smoka otrzymasz Murasame. Wróć teraz na pierwszy level labiryntu (możesz skrócić sobie drogę przez Exit lub Warp) i pójdź głównym korytarzem w dół ekranu od miejsca startu.

B4

Ten level jest złożony z kilku platform połączonych chodnikami i drabinami. W niektórych ścianach są otwory, gdzie w środku są komnaty ze skarbami. Na części platform również napotkasz bezpańskie skrytki. W jednej z grot będzie przejście, które doprowadzi cię do odciętej od reszty pólek, z powodu zawalonego chodnika. Znajdziesz tam drabinę prowadzącą niżej.

B5

Leżąca po prawej, broń na podeście jest chwilowo niedostępna – dostaniesz się tam inną drogą, więc skup się na reszcie poziomu. Ścieżka w lewym kącie monitora jest również niedostępna, ale zapamiętaj to miejsce. Mini-jaskinie zastąpią brakujące tu drabiny (w nich będą przejścia na inne platformy), a czasem doprowadzą do niedostępnych kuferków (szukaj drzwi w ścianach u dołu ekranu) – uprzedzam, że w większości z nich czekają walki z potworami o przedmioty. Na parterze tego poziomu, na prawo od drabiny jest pomieszczenie, które przypomina kształtem literę “L” – tam można spotkać PinkPuffs i postarać się o wykonanie Subquestu “Adamant Armor” (zobacz w dziale poświęconym zadaniom pobocznym). Tak czy inaczej zejdź po drabinie.

B6

Zaraz za zejściem, po obu stronach masz dwa kufry, a kawałek dalej dwie drabiny – prawą dojdziesz do kolejnych schodów, a lewą do skrzynki. Wybierz tą lewą i zabierz zawartość pudła. Zauważ, że obok przy lewej krawędzi ekranu jest jeszcze jedna platforma, ale chodnik do niej prowadzący wygląda na urwany. Spróbuj przejść po nieistniejącej ścieżce – jest po prostu niewidoczna! Po drugiej stronie, obejdź skałę z lewej strony i wymacaj ukryte przejście Schody przeniosą cię do kolejnej niedostępnej części tego poziomu, tej u dołu planszy. Idź prosto aż do telepada – ten przeniesie cię do kolejnej sekcji, tym razem w lewym górnym rogu. Skorzystaj ze schodów i idź cały czas prosto – wrócisz na czwarte piętro, ale od strony nieosiągalnego wcześniej chodnika, a po drodze znajdziesz upragniony Save Point. Znajdziesz się przy leżącym na podium mieczu – podejdź do niej i przygotuj się na walkę.

BOSS LUNAR SUBTERRANE

Wyvern (Dark Bahamut, HP 26000, słabość: White, Nuke)

Wyglądem przypomina Bahamuta, prawda? Niestety nie tylko wyglądem, bo posiada dokładnie ten sam atak co król smoków, czyli MegaNuke, którego używa już w pierwszym ruchu (stąd też w japońskiej wersji Wyvern naprawdę nazywa się Dark Bahamut). Oprócz tego przeciwnik chroni się stosując Wall, co odbija wszelkie rzucane na niego zaklęcia z powrotem do ciebie a i on sam chętnie rzuca czary ofensywne na siebie, by lustro wróciło ich moc na twoich pupili. Po pierwszym MegaNuke postaraj się szybko wyleczyć drużynę (Cure4 lub Asura) i atakuj. Wojownikom pozwól robić swoje (Kaina wysyłaj w powietrze to przeczeka sobie nawałnice czarów), przyzwij Bahamuta (spodziewaj się kontry w postaci MegaNuke) i lecz się. Wbrew pozorom Wall niewiele ci da, bo Wyvern i tak odbija Nuke od siebie, więc zaklęcie na 99% trafi w ciebie. Niezłym pomysłem jest przyzwanie Sylph – odebrane przeciwnikowi HP zostaje dodane tobie, więc Rosa może poświęcić jedną turę na użycie White zamiast leczenie.

Po pokonaniu potwora otrzymasz bron z zestawu Crystal. Teraz wróć tą samą drogą na poziom B6 i przy schodach wybierz prawą drabinę, by dojść do drzwi. W mini-jaskini znajdziesz przejście na niższą kondygnację oraz kufer (dość łatwa walka).

B7

Kieruj się w dół a następnie w prawo. Za bramką numer jeden (licząc od lewej strony) znajdziesz Save Point, za drugą następną broń, o którą musisz powalczyć z “większym przeciwnikiem”, a za trzecimi drzwiami są dwie skrytki, ale podchodząc do nich wdasz się w następny pojedynek z bossem. Najpierw zapisz grę i wylecz się w SP, a potem wedle uznania zabierz się za kufry lub lancę. Na potrzeby opisu przyjmuję, że najpierw zajmiesz się lancą, o którą trzeba się zmierzyć z…

BOSS LUNAR SUBTERRANE

Plague (HP 28000, słabość: White, Nuke)

Wyjątkowy okaz znienawidzonych FatalEye (przemianowanych potem na Veteran), posiadający więcej HP ale dysponujący tym samym wrednym atakiem nakładającym limit czasu na postać, tyle że od razu na całą drużynę. Z nim nie wolno się bawić – tu twoim przetrwaniem jest wykorzystanie twoich najsilniejszych ataków: Bahamuta, White, ciosy najlepszą bronią, Jump Kaina. Przyda się też odrobina szczęścia, bo ten sadysta przyśpiesza postacie poprzez Haste, a wtedy licznik śmierci odmierza czas jeszcze szybciej – możesz nie mieć czasu, by skontrować za pomocą Slow. Jeśli będziesz szybka/i i bezlitosna/y, to zdołasz się z nim rozprawić.

Zabierz broń i wejdź w drzwi obok po prawej stronie. Tam kolejna potyczka z bossem (a nawet dwoma).

BOSS LUNAR SUBTERRANE

2x D. Lunar (Lunasarus, HP 22000, słabość: White, Nuke, Meteo)

W porównaniu do dopiero co pokonanego Plague, ci dwaj to betka – zaczynają od rzucenia Wall, następnie odbijają Virus na jedną z postaci. Później stosują głownie Fire, który graficznie jest identyczny jak Flame Edge’a i zadaje niezbyt wielkie ilości obrażeń (około 600 – 700 punktów). Jedyna rzecz która może lekko zdenerwować to Reemedy, która uzupełnia przeciwnikom 2100 HP. Jeżeli Cecil ma założony niedawno zdobyty Crystal Sword, to wrogom będzie zadawać równo 9999 obrażeń, jednym ciosem! Oprócz tego standardowo Bahamut (lepsze to, niż dostać własnym White lub Nuke, gdy wrogowie mają aktywny Wall) i ataki pozostałych. Co jakiś czas rzuć na siebie zaklęcie lecznicze.

Po odniesieniu zwycięstwa weź dwie sztuki Ribbon ze skrytek i załóż paniom – dawno nie kupiły sobie nowej czapeczki, więc te na pewno im się przydadzą (zauważyliście jacy z Cecila i Kaina są modnisie? – cały czas przymierzają jakieś nowe ciuchy, a biedna Rydia i Rosa nie mają czasu skoczyć do sklepu, kupić chociażby nowy kapelusik :-/). Wyjdź z groty i kieruj się w prawo, a następnie w górę. Skorzystaj z drabiny i przejdź przez wrota.

45. Kryształowe jądro

Przedmioty: Elixir, Masamune (katana), 3x Ninja (gwiazda), Whistle

Na pierwszej planszy idź w prawo, dalej prosto przed siebie – droga idzie zygzakiem, ale trudno się zgubić. Podczas losowych walk zauważysz, że grana jest muzyka typowa dla bossów, ale na szczęście starcia z Behemothami, Red i Blue Dragons nie mają z tym nic wspólnego – możesz spokojnie uciec, jeśli idzie ci ciężko. Kolejna ważna informacja jest taka, że nie działają tutaj Warp i Exit, więc nie możesz wyteleportować się z jądra na mapę świata – by to zrobić, konieczne jest cofnąć się na siódmy poziom podziemia. W końcu dojdziesz do rozwidlenia – ścieżka na wprost (czyli w prawą stronę ekranu) doprowadzi cię do schodów, a ta w dół do katany, pilnowanej przez bossa.

BOSS JĄDRA

Ogopogo (Tidariathan, HP 37000,słabość: White, Nuke)

Wyglądem i zachowaniem przypomina Leviathana, tyle, że jego Big Wave składa się z dwóch fal i zadaje dużą ilość obrażeń (nawet do 2000 HP). Oprócz tego posiada Blaze, znaną ze starć z Chimerami (pamiętna Tower of Bab-il, część podziemna), ale ten atak nie jest tak bolesny (strata wynosi do 650 HP). Big Wave zdarza się średnio co dwie lub trzy tury, stąd co dwa ruchy Rosa powinna użyć Cure4 lub Rydia przywołać Asurę. W przerwie między leczeniem dziewczyny powinny korzystać odpowiednio z: White, Nuke/Bahamut, co da odpowiednie rezultaty (i co byście bez dziewczyn tam na księżycu zrobili, panowie bohaterowie? ;). Panom pozostaje dołożyć swoje trzy grosze i poczekać na zgon przeciwnika.

Po walce otrzymasz Masamune, drugą super katanę dla Edge’a. Teraz udaj się do schodów i zejdź niżej.

Na następnej planszy zejdź drabiną, podejdź do kufra i skorzystaj z kolejnej drabinki. Podreptaj w lewą stronę zejdź na niższą platformę i po dojściu do teleportu użyj go.

W kolejnej lokacji idź jak poprzednio – drabinkami w dół, a następnie zygzakiem jak prowadzi ścieżka, trzymając się zawsze tej strony, gdzie widzisz skrzynie. Na dole po prawej stronie masz telepad.

To przedostatni poziom przed finałową bitwą – zauważ, że zmienił się garnitur napotykanych wrogów, w losowych starciach. Tutaj droga wiedzie prosto, bez żadnych rozgałęzień, tylko trochę trzeba się nachodzić, z jednego końca ekranu na drugi. Będąc na samym dole znajdziesz teleport w lewym rogu.

No i jesteś w centrum jądra księżyca, a przed tobą jedynie wspinaczka po schodach. Pamiętaj, że dopóki nie pokonasz w całości zestawu tych najdłuższych, możesz się jeszcze wycofać, by zdobyć kilka kolejnych poziomów doświadczenia. Zapewne teraz zapytasz: “Na jakim etapie rozwoju powinna być drużyna?” Moim skromnym zdaniem wystarczy poziom 60-ty, co da się spokojnie uzyskać, jeśli wykonywałaś/eś zadania poboczne i chodziłaś/eś wszędzie, by zdobyć wszystkie skarby. Oczywiście można przyjść silniejszą ekipą (niektórzy nawet sugerują by mieć poziom 99-ty), ale że nie każdy ma tyle wytrwałości, to lepiej jest założyć, że staniesz do walki nieco słabszą grupą. Zanim przejdziesz stopnie, sprawdź swój ekwipunek – leczeniem się nie martw, bo ta kwestia zostanie załatwiona za ciebie. Jeżeli jesteś gotowa/y, to pokonaj ostatnie schody i obejrzyj scenkę. Po niej nastąpi kilka wydarzeń i w konsekwencji staniesz twarzą w twarz z Zeromusem, głównym złym Final Fantasy 4.

46. Finałowa walka

FINAŁOWY BOSS

Zeromus (HP 108000, słabość: White)

Dopóki nie użyjesz kryształu, Zeromus nie objawi swojego prawdziwego oblicza i bitwa na poważnie się nie zacznie – on sam będzie nietykalny. Można to wykorzystać w ten sposób, że Rosa nałoży na wszystkich Haste i/lub Wall, co przez jakiś czas ochroni ekipę przed zaklęciami Zeromusa (Nuke, Weak, White) albo zwiększy szybkość wyprowadzania ataków.

Czas użyć kryształu – zmieni się forma przeciwnika oraz muzyka towarzysząca potyczce.

Przyjrzyjmy się bliżej wielkiemu złemu. Potęga wroga opiera się przede wszystkim na kombinacji trzech technik: Big Bang, Weak oraz Black Hole. Omówmy je pokrótce:

  • “Wielkie Bum” – odbiera drużynie dość znaczne ilości punktów zdrowia, a do tego przez jakiś czas jeszcze po tym ataku, HP spada o niewielkie wartości, jakby jakaś pijawka wysysała życie z twoich pupili. To nie byłby kłopot, gdyby nie…
  • Weak – zostawia postać z kilkoma punktami życia i wystarczy dosłownie sekunda efektów działania Big Bang, by bohater padł. Zeromus często lubi tak właśnie łączyć Big Bang i Weak, by skutecznie wykończyć kogoś z drużyny;

Dwa powyższe ataki można skontrować tylko magią Białego maga (Cure4) lub przyzwaniem Asury i zdanie się na jej łaskę (leczenie, super leczenie/ Protect albo wskrzeszenie)

  • Black Hole – nie wyrządza bezpośrednio krzywdy ekipie, ale anuluje działanie zaklęć wspomagających (Haste, Wall etc.)

W repertuarze oponent ma także wspomniane wcześniej: White, Nuke i Meteo, ale ich siła nie może się równać do tej, jaką mają te czary w wykonaniu bohaterów.

 

Przebieg walki:

Po użyciu kryształu spróbuj okraść Zeromusa, wykorzystując zdolność Edge’a i zabierz Dark Matter – pozbawienie przeciwnika tego drobiazgu, osłabi znacząco Big Bang. Jeżeli ci się nie uda, to trudno odpuść sobie, bo nie ma sensu marnować kolejnych kolejek Edge’a, który odegra tutaj jedną z kluczowych ról. Kainem atakuj z powietrza, Cecilem rozdawaj ciosy mieczem, Rydią albo przywołuj Bahamuta lub Sylph (by dać Rosie szansę na użycie White), bądź stosuj Nuke. Rola Rosy jest jasna – Cure4, na przemian z White. Pozostaje Edge – tu przyda się jego umiejętność Dart, którą może miotać nie tylko znalezionymi podczas wędrówki gwiazdkami, lecz także niepotrzebne miecze i katany! Rzucanie potężniejszymi ostrzami przyniesie efekt, w postaci zadania bardzo dużych ran wrogowi, co obok Rydii i Rosy może uczynić Edge’a osobą rozdającą karty w tym starciu. Jeśli będziesz pamiętać o częstym leczeniu, to tą walkę powinnaś/powinieneś wygrać bez większych trudności.

Po porażce Zeromus wygłosi jeszcze pożegnalną mowę i można zacząć świętowanie. Padnie również kilka ważnych zdań, po czym gra przedstawi zakończenie, a następnie przez ekran przejdą Credits. Gratuluję ukończenia Final Fantasy 4 i zachęcam do rozpoczęcia przygody z kolejnymi częściami. Kto ma niedosyt przygód Cecila może spróbować swoich  sił w kontynuacji pod tytułem: Final Fantasy 4: The After Years. Pozostałym graczom polecam nastepną grę w kolejności, czyli Final Fantasy 5.