Część 3

autor: Izzy; korekta: Sephiria

Balfhoneim

Znajdziesz się w Balfhoneim. Pochodź po sklepach i porób zakupy, jeśli masz odpowiednią ilość gotówki. Odwiedź pub w celu zapoznania się z nowymi huntami i odwiedź zleceniodawców, korzystając z mapy ich położenia (clan primer -> hunts -> mapę otwierasz kwadratem), by potwierdzić przyjęcie zleceń. Przejdź do.

Sochen Cave Palace

Udaj się tutaj od strony Gate Crystal. Skorzystaj z windy i zjedź na dół. Za drzwiami jest Darksteel.

Mark Monster: Darksteel
Na początek znieś pozytywne statusy, które ma na sobie za pomocą Dispel. W drugim kroku rzuć na niego slow, a w trzecim zaatakuj wręcz. Chwila wysiłku i po krzyku.

Idź dalej. W pierwszej lokacji od południa jest Overlord.

Mark Monster: Overlord
Tu poprzeczka wędruje nieco wyżej. Potwór posiada dużą siłę ataku, więc zacznij od rzucenia na siebie Protect, a potem możesz spróbować kombinacji Reverse + Lure. Dobrym rozwiązaniem jest też skorzystać z Mist Knacks.

Następnym celem jest Giruvegan. By się tam dostać, trzeba się udać do Feywood. Wyjdź południowym wyjściem z Golmore Jungle.

Feywood

Kieruj się cały czas na południe, a gdy nie możesz to na zachód. Kawałek za kryształem, w zamglonym obszarze czeka boss.

Boss: Rafflesia
Najpierw rzuć na wroga Dispel, by zdjąć czary ochronne – to ważne, bo może być nieprzyjemnie. Potem stosuj stary wypróbowany sposób, czyli “ogniem i mieczem”. Jeśli masz w miarę dobry oręż, to ciosy wchodzą w przeciwnika jak w masło. Biedaczek długo nie pożyje.

Po walce idź dalej na południe. Trafisz do lokacji z Mist oraz kapliczkami. Na razie skorzystać ze ścieżki prowadzącej dalej nie możesz, więc użyj ołtarzy by utorować sobie przejście. Znajdź te kapliczki, w których na środku pojawia się “!”. W jednym z wyjść z ołtarzyka będzie iluzja – ta oznacza,  że podążasz we właściwym kierunku. Dotrzesz do kolejnych kapliczek i w konsekwencji udostępni się przejście do następnej lokacji. Tam musisz zrobić to samo, co dotychczas. W końcu trafisz do wielkich wrót antycznego miasta, które noszą nazwę “Gigas Gate”. Czy pamiętasz kim jest Gigas? Podpowiadam, że to nikt inny, jak. Esper Belias. Wezwij go i otwórz drzwi. Prastare miasto stanie przed Tobą otworem.

The Ancient City/Castle of Giruvegan

Pierwsza rzecz, jaką powinieneś/powinnaś tu zrobić to: zapisanie gry i skorzystanie z teleportu na końcu drogi. Dojdź do kamiennego posągu na końcu i przygotuj się na nowy pojedynek z bossem..

Boss: Deadalus
Na tego pana nie trzeba jakiejś wyrafinowanej taktyki – wystarczy standardowy sposób. Korzystaj z ataków fizycznych, po uprzednim nałożeniu: Haste, Bravery i Bubble. To spokojnie starczy. Pod koniec walki przyda się również Protect. Można tutaj zastosować Decoy, ale jeśli masz czysto ofensywny skład drużyny, to nie będzie ci to potrzebne.

Skorzystaj z nowego Way Stone po środku placu. Po chwili zejdź na dół. Użyj Gate Stone po lewej stronie. Idąc dalej na dół natrafisz na kolejny, który też trzeba uaktywnić. Na drugim końcu tej ścieżki znajdziesz skrzynkę. Weź ją i idź na wschód. Na rozwidleniu będą dwie opcje: na prawo znajdziesz tylko kolejne skrzynki, a odnoga po lewej poprowadzi cię dalej. Udaj się więc w lewo i następnie w dół. W pewnym momencie może się wydawać że to koniec drogi, jednak gdy dojdziesz do krawędzi pokaże się magiczna ścieżka. Skorzystaj z niej. Skończysz w podobnym miejscu do poprzedniego. Idź na dół i po drodze przełącz Gate Stone. Niestety ta bariera nie zostanie zdjęta. Pójdź więc drugą ścieżką, a na napotkanym rozwidleniu najpierw idź prosto uaktywniając po drodze Gate Stone. Dalej znajdziesz  skrzynkę. Teraz wróć do rozstaju dróg i udaj się dalej w dół. Na końcu natrafisz na kolejną magiczną ścieżkę. Zapisz grę i przejdź do następnego pomieszczenia. Wejdź po schodach i za nimi skręć w prawo. Przy pierwszych następnych stopniach ponownie skręć w prawo, a dalej idź prosto (znowu przez ukrytą drogę). Dotrzesz do Bossa.

Boss: Tyrant
Na początek drobna uwaga: w tej walce niedostępne są Techniki, ale nie będzie to miało wielkiego wpływy na poziom trudności walki. Jedyne o czy musisz pamiętać to tradycyjny zestaw czarów wspomagających. Jeśli o to zadbasz, to bez problemów możesz okładać go atakami fizycznymi. Na wypadek użycia ataku Graviga miej w pogotowiu Curaje.

Teleport przeniesie cię do środka kryształu. Ta lokacja jest o tyle nieprzyjemna, że nie ma tu żadnej mapy. Idź po ścieżce na dół i na końcu skorzystaj z teleportu. Idąc środkowym traktem dojdziesz do Cancer Stone. Uaktywniwszy go, skorzystaj z drugiego chodnika i przejdź na drugi koniec lokacji z Way Stone. Kierując się dalej tą drogą dotrzesz do kolejnego kamienia – przenieś się za jego pomocą. Dalej podążaj lewą ścieżką na górę, by uruchomić Aries Gate Stone. Wróć i wybierz dolną drogę. Tam uruchom Pisces Gate Stone i wróć kawałek, by przejść nowo otwartym przejściem. Skorzystaj z Way Stone. Do bossa nie masz już daleko – jeszcze tylko przejście jednego korytarza, zapis gry (Save Crystal) i w następnym tunelu czeka..

Esper Boss: Shemhazai                                                                               Weak: Fire
Po pierwsze zdispeluj mu Haste, co ułatwi Ci potyczkę. W następnym ruchu nałóż tradycyjny zestaw czarów wspomagających i atakuj. Nie zapominaj, by mieć pod ręką coś do leczenie ran, bo okazjonalnie może się przydać.

Bo bitwie otrzymasz kolejnego Espera. Idź dalej na południe i dotknij urządzenia. Po filmiku zrób to ponownie.

Balfhoneim

Będąc w mieście wejdź do willi Redasa. Tam otrzymasz dokładniejsze informacje i następny cel podróży – Ridorana Cataract. Udaj się tam Strahlem z Aerodrome (Private Airships -> The Ridorana Cataract – wschodni kraniec). Ponieważ masz w drużynie Guest Charactera, warto w tym momencie jeszcze wykonać jak najwięcej subquestów, między innymi polowania na potwory.

The Ridorana Cataract

Twoim celem jest wysoka wieża niedaleko. Kieruj się tam na północ i na wschód.

Boss: Hydro
W tej walce przyda się zabezpieczenie przed elementem ciemności (np. Demon Shield), więc jeśli je masz to warto skorzystać. Jeżeli nie masz takiego ekwipunku to nic się nie stanie – można się bez niego obyć  Na początek zdispeluj oponentowi Haste i zasyp gradem zwykłych ataków bronią. Czasami będziesz musiał/a zrobić krótką przerwę w ofensywie na potrzebę leczenia. W przypadku, gdy któraś z postaci oberwanie z Sap, skontruj Regenem.

Po walce wejdź do środka.

Pharos of Ridorana

-First Ascent-

Na pierwszym poziomie znajdują się trzy ołtarze ciemności i zamknięte drzwi, związane z tym elementem. Aby zerwać pieczęci z kapliczek potrzebne będą Black Orbs. Pochodź więc po okolicznych pomieszczeniach (wejścia na górze oraz na dole) i pozabijaj potwory. Tym sposobem będziesz znajdywać potrzebne kule. Jak już zdobędziesz trzy sztuki, poszukaj ołtarzy porozmieszczanych dookoła pierścienia. Wejścia do kapliczek są w bocznych pomieszczeniach. Jak już uaktywnisz/zdezaktywujesz wszystkie ołtarze otworzą się pewne wrota. Znajdziesz je pomiędzy północnymi a południowymi komnatami, na wschodzie. Zaprowadzą cię one do jakiejś iluzorycznej pustyni. Trzymając się gór idź wzdłuż drogi. Dotrzesz do dziwnego kamienia. Ten okaże się być kolejnym bossem.

Boss: Pandaemonium
Wystarczy zastosować tutaj tradycyjną taktykę ofensywną. Pamiętaj o Haste, Bravery, Bubble, a przeciwnikowi zdispeluj ochronne zaklęcia. Po zrobieniu tego możesz zacząć okładać go mieczami/katanami i czymkolwiek, co masz pod ręką. Expose też może się przydać, zmniejszając jego obronę. W późniejszej części walki włączy Perfect Defense, tarczę całkowicie chroniącą przed atakami – większość późniejszych bossów będą to stosować. Nie ma rady – musisz wyczekać aż osłona opadnie, więc zabezpiecz się Protectgą, Shellgą i pilnuj stanu HP. Jak działanie Perfect Defense się skończy, kontynuuj atakowanie.

W głównej części pierwszego poziomu uaktywnił się Way Stone – użyj go. Przeniesie cię kilka pięter wyżej, do kolejnej lokacji. Tu możesz napotkać dziury w przejściu. Aby je zmaterializować musisz pokonywać pałętające się tu i ówdzie kamienne “piecyki”, w szczególności te z zielonym ogniem. W niektórych miejscach wieży znajdują się  prowizoryczne ściany, które można strącić by otworzyła się ukryta droga/komnata. Znajdziesz tam czasami skrzynki, a niekiedy po prostu alternatywną drogę. Idąc dalej i rozwalając kolejne dziwadła w końcu może się wydawać, że ich brakuje. Pochodź wtedy po pomieszczeniach w poszukiwaniu zrespawnowanych. Dotrzesz do Horizon’s Break. Stąd na górę prowadzą schody na południowo-zachodniej części pierścienia.
Dotrzesz do kolejnych wrót, które tym razem przeniosą cię na bagno. Tu nie będzie już chodzenia, od razu walka.

Boss: Slyt
Jeśli masz w miarę dobry sprzęt i lvl, to oponent nie stanowi zagrożenia. Dispel na niego, czary wspomagające na Twoją drużynę i atak. Nie trzeba Mistów – wystarczy załatwić sprawę ręcznie.

Idź dalej. Na końcu drogi skorzystaj z Way Stone.

script type=

-Second Ascent-

Tym razem wokół pierścienia są cztery ołtarze: Altair of Wealth, Altair of Steel, Altair of Knowledge, Altair of Magic. Uaktywnienie Ołtarzu Bogactwa wprowadza pole uniemożliwiające używanie przedmiotów i reszta odpowiednio: Steel – blokuje komendę Attack, Knowledge – powoduje zniknięcie minimapy, a Magic uniemożliwia korzystanie z czarów. Aby przejść wyżej, musisz uaktywnić jedną z kapliczek i wejść w drzwi za nią. Ważna uwaga: zapamiętaj lub zapisz sobie kolor uaktywnionego ołtarza – będzie ci to potrzebne później. Ja zdecydowałem zrezygnować z Wiedzy, czyli z minimapy. W sumie to najmniejsze utrudnienie, ale decyzja należy do Ciebie. Z uaktywnionym ołtarzem będziesz musiał/a przejść kilka następnych poziomów. Piętra wyglądają następująco: pierścień otoczony pomieszczeniami naokoło różnie połączonymi, w kątach są przejścia między etażami. Na pierwszym schody na górę znajdziesz w części północno-wschodniej i południowo-zachodniej. Schody z drugiego piętra na trzecie znajdują się południowym wschodzie. Następna lokacja to Station of Ascension. Tu schody znajdują się w części północno-zachodniej, ale wejście do nich jest od północnego wschodu. W następnej jest tylko jedna droga – południowo-zachodnia. Zapisz po drodze stan gry. Dojdziesz do kolejnego teleportu i bossa.

 Boss: Fenrir
Jak widać, od kilku ostatnich potyczek z bossem dominuje jeden schemat: Dispeluj na wroga, czary wspomagające na siebie, atak aż do śmierci przeciwnika. Tutaj jest dokładnie tak samo. Można skorzystać z Expose i zmniejszyć mu obronę, ale nie jest to konieczne. Na pewno nie można dać Fenrirowi użyć Bravery, bo jego ciosy zaczną mocno boleć. W przypadku rzucenia przez niego tego czaru, natychmiast skontruj Dispelem..

Wyłącz ołtarz i skorzystaj z windy. Zrób save i użyj Way Stone.

-Third Ascent-

Przebywszy kawałek drogi zastaniesz zestaw piedestałów w różnych kolorach. Dwukrotne uaktywnienie niewłaściwego spowoduje teleportowanie cię do sali karnej, gdzie czekać cię będą walki z umarlakami, ale nadarzy się okazja zdobyć mapę oraz wskazówki dotyczące uaktywniania ołtarzy. Lepiej jednak tego uniknąć. Pierwszym do uaktywnienia jest Altair of Black Sigil. Przeniesiony/a zostaniesz do kolejnej części pomieszczenia. Tam uaktywnij Green Sigil (w takim pokoju na uboczu). Następny do uaktywnienia jest czerwony Sigil. Na końcu musisz uaktywnić Altair of Sacrifice. Tu właśnie przyda się to, o czym pisałem przy Second Ascent – wybierz ten, którego kolor jest taki sam jak piedestału, który uaktywniłeś/aś w Second Ascent. Dlatego właśnie warto było sobie to zapamiętać lub gdzieś zapisać. Dalej idź od razu w prawo i do przejścia na końcu drogi, w ścianie po lewej. Tamtejszy teleport zaprowadzi cię do walki z dużą machiną (ale niegroźną). Po jej pokonaniu skorzystaj z windy. Po drodze na górę wyskoczy boss.

Esper Boss: Hashmal                                                                                  Weak: Wind
Nareszcie widać jakieś urozmaicenie – tu oprócz tradycyjnych czarów wspomagających przydaje się kombinacja Reverse + Decoy. Przynajmniej nie wszyscy bossowie są zrobieni na jedną modłę. Można się uodpornić na element Ziemi, co okaże się przydatne. W ofensywie korzystaj z ataków fizycznych, ewentualnie Aerogi. Połóż większy nacisk na dbanie o stan zdrowia drużyny, w szczególności po zastosowaniu przez Espera Quakeji.

Tak zdobędziesz kolejnego Espera do kolekcji. Dalsza droga nie stanowi problemów. Za kolejnym Way Stone dotrzesz do celu podróży. Tam czeka już kolejny boss.

Boss: Judge Gabranth
Wracamy do “nudnej rzeczywistości” Z tym przeciwnikiem można rozprawić się tradycyjnie, czyli: Haste, Bravery i ataki fizyczne. Nie trzeba nic kombinować.

Po tej walce czeka cię pojedynek z samym Cidem.

Faza I:

Doctor Cid
Pierwsza część (jak większość walk) jest po prostu banalna. Po prostu atakuj. Szybko odbierzesz mu połowę HP i zacznie się druga faza, w której Cid wezwie swojego Espera.

Faza II:

Doctor Cid + Famfrit (Weak: Fire)
Cid założył sobie bariery ochronne, więc nie da się go atakować. Skoncentruj się więc na jego Esperze. Warto wykorzystać jego słabość na Ogień. Załóż jednej postaci Opal Ring i załóż Reflect na wszystkich bohaterów. Opal Ring powoduje, że czary nie są odbijane przez Reflect. Postać z tym akcesorium wykorzystaj do leczenia, a w międzyczasie również do atakowania, fizycznie albo Firagą bezpośrednio na Famfricie. Pozostali dwaj herosi niech atakują  cały czas Firaną, odbijaną od Reflecta.

Faza III:

Doctor Cid
Teraz dokończ walkę z samym Cidem. Wystarczy załatwić sprawę atakami fizycznymi. Jeśli postać z Opal Ringiem nie wystarcza do dbania o zdrowie, zanuluj Reflect Dispelem, po czym odnów pozytywne statusy.
Po bitwie Esper Cida stanie się Twoim. Za chwilę obejrzysz kilka efektownych filmików,  po czym znajdziesz się w Balfhoneim.

Balfhoneim

Pogadaj z osobami stojącymi niedaleko, a umożliwisz Strahlowi dostanie się na latającą twierdzę, Bahamuta. Uzupełnij zapasy – koniecznie miej 3x Bubble Belt (od dostawcy klanu za odpowiednią ilość wykonanych huntów). Bardzo przydatne będą też Aegis Shields (po jednym dla każdego aktywnego członka drużyny) oraz White Masks. Te są do nabycia w  tutejszych sklepach. Teraz bardzo ważna uwaga: to już ostatni moment na wykonanie reszty Subquestów, ponieważ na Bahamucie nie ma Save Crystali. W związku z tym załatw wszystkie bieżące sprawy, zanim skierujesz się do Fortress Bałamut. Gdy już zakończysz poboczne zadania, korzystając z posiadanego airshipa dostań się tam.

Bahamut Fortress

Aff – tutaj znowu nie ma mapy, jednak w tym miejscu nie będzie to zbytnim utrudnieniem. Pierwsze piętro to jakby centralna lokacja z otaczającymi ją korytarzami. Ty zaczynasz w jednym z nich. Udaj się w prawo, a potem korytarzem po lewo. Dotrzesz do centrum pierwszego piętra. Skieruj się do windy i spróbuj ją uruchomić. Spotkasz starego znajomego- Gabrantha – który jeszcze nie złożył broni.

Boss: Gabranth
Początek dokładnie taki, jak nakazuje tradycja: Haste, Bravery, Buble. Dalej też standardowo – atakuj fizycznie i korzystaj z Curaji, gdy zajdzie taka potrzebna. Jeżeli zadajesz mało obrażeń to warto skorzystać z Expose, by zmniejszyć mu Defense. Nie potrzeba tutaj żadnej wyrafinowanej taktyki – można skorzystać z Mistów, ale MP się jeszcze przyda, więc Misty zachowaj na kolejnego przeciwnika.

Winda zaprowadzi cię do głównego pomieszczenia, do Venata. Czeka cię Finałowa Bitwa.

Finałowa Bitwa

Faza pierwsza – Vayne

Pierwsza forma tylko potwierdza fakt, że bossowie FF XII nie należą do wymagających. Na wstępie przygotuj Bubble Belt, a resztę ekwipunku nastaw na siłę ataku. Koniecznie pilnuj Haste i Bravery, przydają się także Shell i Protect. Mając na sobie zaklęcia ochronne skorzystaj z Expose i rozdawaj Vayne’owi ciosy bronią. Atakuj aż przejdzie w drugą formę.

Po krótkim filmiku rozpocznie się druga walka.

Faza druga – Vayne Novus

Obok Vayne’a pojawiają się też latające miecze. Nie ma sensu się nimi zajmować, więc skup się na bardzo pewnym siebie księciu. Rzuć na niego kilka razy Expose i kontynuuj walkę wręcz. Na pewno zauważysz, że teraz dużo bardziej przydają się Protect i Shell. Dość dobrym sposobem jest wystawienie tanka, czyli postaci o największej sile ataku i HP, wprowadzenie jej w stan Berserk, dzięki czemu będzie szybko oraz mocno atakować. Drugi nohater niech wspomaga go w ataku, natomiast trzeciego nastaw na dbanie o zdrowie kompanów (Gambit HP < 50% = Curaja). Osoba wspomagająca w wolnym czasie też może włączyć się do ofensywy.

Teraz korzystając z mocy Venata, Vayne stanie się jeszcze potężniejszy. Rozpocznie się ostatnia walka.

Ostateczna Walka

The Undying

Teraz już nie będzie tak prosto. Pierwsza rzecz, która rzuca się w oczy, to brak tradycyjnego paska oznaczającego poziom HP Bossa. Na pewno w tej fazie walki kupiony wcześniej Bubble Belt okaże niezbędny (chyba, że bez efektu Bubble masz ponad 4500 HP), ponieważ wzrosła siła ataków przeciwnika. Na początku użyj na wrogu Dispel, a na sobie: Haste, Bravery, Protect i Shell. Początkowo Vayne-umarlak korzysta z czarów elmentarnych rzucanych na całą drużynę, które odbierają około 1800 HP. Tu przyda się Aegis Shield, a można też założyć White Mask. Dbaj o wysoki poziom punktów zdrowia i atakuj wręcz w wolnych chwilach. Skorzystanie z Berserk trochę przyspieszy walkę. Po zbiciu oponentowi odpowiedniej ilości HP, ten nałoży na siebie Bravery i uodporni się na Magię. Nie przeszkodzi ci to zbytnio, więc nie zaprzątaj sobie tym głowy i kontynuuj ofensywę, dbając o poziom HP. Po pewnym czasie skończy mu się odporność na magię, więc nałoży barierę fizyczną. W odpowiedzi zacznij korzystać z najsilniejszej magii, którą masz na stanie: Flare, Scourge, Shock, Holy. Po jakimś czasie Vayne będzie miał na sobie obie osłony. Niestety musisz to przeczekać, więc zaprzestań ataku i przyjmij taktykę defensywną – dbaj o HP i pozytywne statusy. Dość nieprzyjemna stanie się Dispelga, rzucana przez wroga. W takim wypadku niech jedna z postaci rzuca na siebie Haste, druga Protectga, a trzecia Shellga. Następnie odnów resztę czarów wspomagających. W tym momencie The Undying zacznie stosować swój najmocniejszy atak – Tera Flare – odbierający średnio 4.400 HP. W wypadku zobaczenia informacji o ładowaniu tej techniki natychmiast szykuj Curaje. Co gorsza, Vayne ma tendencję do łączenia tego w combo z Dispelgą, co bez Bubble Belt skończy się pewnym zgonem drużyny. Właśnie dlatego to akcesorium jest tutaj tak ważne. Po opadnięciu barier znów atak (walka w zwarciu)  i dbaj o poziom HP oraz odświeżaj zaklęcia ochronne. Powodzenia!

Po pokonaniu go będziesz mógł/mogła podziwiać efektowne Outro. Pozostaje ci tylko ewentualne wczytanie wcześniejszego Save’a i dokończenie subquestów.

Do zobaczenia w FF XIII!