Część 2

autor: Izzy; korekta: Sephiria

Rabanastre

Po efektownym filmiku i kilku rozmowach odnajdziesz się na bazarze w Rabanastre. Zacznij od pochodzenia po mieście, uzupełnienia zapasów oraz zapoznania się z dwoma nowymi Huntami. Jak będziesz gotowy/a albo skończy ci się kasa, udaj się na Giza Plains

Giza Plains

Pierwsza rzecz, która rzuca się w oczy, to zmiana otoczenia. Nadeszła pora deszczowa. Podczas podróży staraj się unikać Storm Elemtali, bo na razie mogą stanowić problem. Jak chcesz możesz próbować, ale raczej za pomocą mistów. Wejdź do Nomad Village i potwierdź przyjęcie zlecenia od Sadeena. Croackdila znajdziesz na południowo-zachodniej lokacji Giza Plains – w okolicach centrum po prostu wyskoczy z wody.

Mark Monster: Croackdile                           Hp: ????                                Weak: Fire
W tej walce dobrze spisuje się nowo zdobyty Esper – Belias, ale łatwo może paść. Rozsądniejszym wyjściem są Quickeningi i de facto najlepszym, bo wróg może odnowić sobie hp i to w pełni. Dlatego lepiej  już na starcie (tak długo jak starcza ci mp), walić z Mistów. Jeżeli Croackdile zdoła się wyleczyć, to wycofaj się, odnów mp i walcz od nowa (wyjdzie na to samo, tyle że ty będziesz w dogodniejszej sytuacji).

Po wyczerpującej (lub nie) walce oddaj pierścień Sadeenowi (1200 Gil, Serpent Rod, Teleport Stone). Poprosi cię jeszcze o zaniesienie pierścionka do jego żony (zrobisz to później). Poszukaj też na Giza Plains takich białawych drzew (pojawia się przy nich “!”) i wrzuć je do wody. Jak strącisz wszystkie, to w południowo-wschodniej części stanie się dostępny nowy kawałek terenu. Jest tam kilka zmutowanych żółwi (po 13k hp każdy), ale to nie o nie chodzi. Skoncentruj się na wzięciu Feather of the Flock z urny w prawym dolnym krańcu. Dzięki niemu poznasz język Cockatrice. Na razie wyjdź z Giza Plains południowym wyjściem.

Ozmone Plain

Drobny problem mogą tu stanowić latające stwory, ponieważ walka z nimi w zwarciu mija się z celem. Używaj więc łuku, magii i technik (Horology, Traveller). Musisz udać się do Jahary, więc idź na południe, a z kolejnej lokacji na zachód.

Jahara, Land of Garif

Po drodze z pewnością zdobyłeś/aś trochę lootu, więc sprzedaj go i dokup nowy sprzęt u lokalnego kupca. Po zakupach pogadaj z Zayalu, po drugiej stronie od handlarza. Teraz udaj się do Supinelu przy moście na północy. Daj mu otrzymany przed chwilą przedmiot i powiedz, że chcesz widzieć Great Chief. W następnej lokacji najpierw udaj się na północ (prawo od mostu) i potwierdź zlecenie (Low-Chief Sugumu). Wróć się więc do Ozmone Plains, do lokacji zwanej The Shred (taka dwuczęściowa, południowy zachód OP). Na miejscu najpierw musisz pokonać wszystkie potworki o nazwie Wu (takie chodzące ze skrzydłami). Po uporaniu się z nimi (a najlepiej w ogóle po oczyszczeniu terenu) wyjdź z obszaru i wróć po chwili. Pojawi się Enkelados

Mark Monster: Enkelados                            Hp: ????                                Weak: ?
Na początku osłab go nieco atakami fizycznymi, a potem dokończ sprawę serią Quickeningów. Powinien paść.

Po walce wróć do wioski i zdaj relację z huntu Sugomu. (110 Gil, Ether, Golden Amulet). Ponieważ wykonałeś/aś oba zadania, wróć do miasta po nowe zlecenia oraz zakup to, czego nie miał poprzedni handlarz. Teraz poszukaj petitionerów po Rabanastre. Jeden z nich to barman (Tavernmaster) – stoi tam gdzie powinien (za ladą). Drugiego znajdziesz w Lowtown, w zachodniej części. Jest nim Baalzac (to tam, gdzie wcześniej zanosiłeś/aś miecz). Ostatniego zleceniodawcę znajdziesz w Westgate – to Moogle o imieniu Sorbet. Samymi potworami zajmij się później, bo na razie szanse masz niewielkie. Wróć więc Gate Crystalem do Jahary. W trzeciej lokacji podejdź do strażników niedaleko mostu i poproś o spotkanie z szefem. Po rozmowie przyjdzie Larsa, który dołączy do drużyny (guest). Twoim następnym celem jest Mt. Bur-Ominasce.

Ozmone Plain

Weź darmowego Chocobo i skieruj się w stronę Golmore Jungle (wschód). Z pierwszej lokacji jest tylko jedno wyjśćie (górne). W następnej od razu skręć w prawo i udaj się w tym kierunku. Później skręć w lewo (północny-wschód), a w kolejnej wschodnim przejściem. Po filmiku wejdź do Golmore Jungle.

Golmore Jungle

Po wejściu skręć w lewo i idź cały czas wzdłuż drogi, aż dojdziesz do przejścia. Na następnej planszy znowu skręć w lewo i kieruj się aż do zablokowanej ścieżki. Po scence skorzystaj z nowo otwartej przez Fran trasy.

Eruyt Village

W wiosce zaopatrz się w nowe magie u Moogla i udaj się w głąb wioski. Celem jest odnalezienie Mjrn. Na końcu wioski okaże się, że wyszła na zachód. Wyjdź więc z G. Jungle z powrotem na Ozmone Plains.

Ozmone Plain

Pogadaj z żołnierzem siedzącym przy trawie i daj mu potiona gdy poprosi. Pozwoli ci skorzystać z chocobo. Zaraz w następnej lokacji znajduje się ukryte przejście pośród traw. Rozpoznasz je po śladach chocobo. Dosiadając kuraka skorzystaj z niego. Dotrzesz na drugą stronę The Shred. Tam wejdź do jaskini.

Henne Mines

Idź przed siebie. Jak zobaczysz wykrzyknik nad głową postaci (przed dalszym skrzyżowaniem), przełącz dźwignię po lewej. Kawałek dalej otworzy się krata, więc udaj się tamtędy. Tam zacznij od skorzystania z przełącznika. Pojawią się cztery Jelly – nie są trudne, ale mogą być irytujące z powodu klonowania się. Po pozbyciu się ich wyjdź dołem lub prawą stroną, by wziąć mapę z urny gdzieś w połowie drogi. Wróć, znowu przełącz dźwignię i wyjdź lewą stroną. Idź do przodu rozwalając kolejne nietoperze. W następnej lokacji natrafisz po jakimś czasie na rozwidlenie dróg. Idź prosto, a potem w lewo. Przejdź do następnego pomieszczenia. Pierwsze przejście na prawo jest niedostępne, więc od razu udaj się do kolejnego. Skrzynki po prawej to Mimici. Lewa droga jest na razie zakratowana, więc udaj się w miarę na wprost i dojdź do małego pomieszczenia, do którego prowadził zamknięty korytarz kawałek wcześniej. Pomajstruj przy dźwigni. Wyskoczy cała masa Jelly (bagatela: osiem sztuk). Warto skorzystać z Mistów, ale bardzo oszczędnie (jedną czy dwiema postaciami) i umiejętnie, by odpalił się końcowy cios (np. Inferno) ubijający wszystkich. Pozbędziesz się jednego zestawu wrogów, ale zaraz wyskoczy następny (LoL ?). Jak zostało mp, ponów Mist Knack. Jeśli nie – skorzystaj z Gil Toss jak masz pieniądze, ewentualnie Traveller lub Horology. Weź tylko pod uwagę ze to nie wszystkie… Będzie jeszcze kilka. Po ich pokonaniu musisz wrócić naokoło zamkniętym wcześniej przejściem do pomieszczenia z zakratowaną poprzednio drogą :). Za tym miejscem znowu czeka cię obejście kolejnego kawałka ścieżki naokoło prawą stroną. Nie zbieraj skrzynek po drodze, bo są to kolejni imitatorzy. Udając się do następnej lokacji spotkasz Mjrn. Ucieknie, więc zapisz grę i udaj się w pogoń. Za przejściem czeka Boss.

Boss: Tiamat                                                 Hp: ????                                Weak: Earth ?
Smoczek może rzucać Disable – pomaga Esuna. Przydaje się również zaklęcie Decoy – rzucamy je na postać (wróg tylko ją będzie namierzał, chyba że jakiś atak działa obszarowo) i zabezpieczamy Protectem. Najlepiej żeby to była postać o najlepszym defie i evade. Atakuj i lecz gdy trzeba. Walka jest banalnie prosta, więc nawet Mistów nie potrzeba. Ponów zaklęcie Decoy jak się skończy. Tiamat szybko skończy jak każdy inny boss – w piachu.

Po walce znajdziesz się w wiosce rasy Viera

Eruyt Village

Dostaniesz Lente’s Tear, przedmiot który pozwoli ci na swobodne poruszanie się po Golmore Jungle, bez przeszkód w postaci magicznych barier blokujących drogę. Zanim wyjdziesz, sprzedaj loot u Moogla i kup nową magię (Haste i czarna magia drugiego poziomu). Teraz już możesz udać się w dalszą drogę. Na razie jednak wydłużyła się lista poszukiwanych, warto tam zajrzeć. Na następny cel wybierz Ixteba – z nim powinieneś/powinnaś sobie poradzić. Zleceniodawca jest na Jaharze. Udaj się tam i pogadaj z High Chief Zayalu – jest w dużej chacie.Potworka znajdziesz w Henne Mines. Wypożycz więc chocobo i udaj się tam.

Henne Mines

Na początku przełącz wiadomą dźwignię i udaj się do pierwszego ciasnego skrzyżowania. Tam znowu skorzystaj z przełącznika i znowu rozpraw się z bandą Jelly. Tym razem skorzystaj z nowo poznanego zaklęcia Fira. Tam, gdzie wcześniej wziąłeś/aś mapę, czeka nasz przeciwnik.

Mark Monster: Ixtab                                     Hp: ????                                Weak: ?
Oponent nie stanowi zagrożenia. Nałóż na  postacie Haste i atakuj fizycznie. Co prawda może rzucić zaklęcie Doom, ale licznik nie zdąży doliczyć do 0 przed końcem walki.

Teraz wróć tą samą drogą do Chiefa. Dostaniesz 1300 Gil, Ether, Soul Powder. Po tej miłej odskoczni warto zająć się głównym wątlkiem fabularnym.

Golmore Jungle

Po wyjściu z wioski skieruj się na wschód – droga jest prosta jak drut (o, ale się zrymowało :)). W lokacji z kryształem zapisz grę, ponieważ kilka kroków dalej czeka nowy boss.

Boss: Elder Wyrm                                        Hp: ????                                Weak: ?
Najpierw pozbądź się pomocników bossa – padną po kilku seriach ataków fizycznych. Rzuć haste, protect i lej ile wlezie. Uważaj tylko na Spore Fall, które może namieszać w statusach. W takim wypadku skorzystaj przynajmniej z jednego remedy, a dalej czaru Esuna. Ponów haste i atakuj dalej. Warto jeszcze pozbyć się Oil, bo inaczej Fireball zaboli i to bardzo… zgon takiej postaci prawie że murowany.

Po walce wróć do Save Crystal, zapisz grę i idź dalej. W prawej odnodze nic nie ma, więc od razu idź w lewo. Na następnym rozdrożu nie ma znaczenia którą drogę wybierzesz, bo i tak trafisz do.

Paramina Rift

Zapisz grę i idź wschodnim przejściem. Dalej kieruj się na wprost i nie skręcaj w innym kierunku niż lewo, chyba że nie ma takiej możliwości.

Mt Bur-Ominasce

Zacznij od odwiedzenia sklepów i wymiany starego sprzętu na nowy, lepszy. Skorzystaj z kryształu i idź w głąb miasta. Dotrzesz do świątyni. Po długiej rozmowie wróć do Paramina Rift, ale zanim to zrobisz zapoznaj się z kolejnym zleceniem (Feral Retriever). Zlecenie daje Hymms (pomiędzy Mooglem nad sklepem, po tej samej stronie Mt. Bur)

Paramina Rift

Idź przed siebie nie skręcając. W następnej lokacji wyjdź drugim wyjściem po prawej. Tam zapisz grę i idź dalej. Spotkasz swój cel.

Mark Monster: Feral Retriever                    Hp: ~17000                            Weak: ?
Rzuć na siebie Haste i atakuj, lecz gdy trzeba. Możesz skorzystać z Decoy, ale zbyt dobrze nie działa. Jak się zacznie robić gorąco odpal Misty.

Wróć do Hymmsa. Za pokonanie maszkary dostaniesz: 1500 Gil, Recurve X-bow oraz 2 Teleport Stone. Wróć na miejsce walki i przejdź dalej.

Stilshrine of Miriam

Udaj się prosto główną drogą, nie ma innej. Zapisz grę w krysztale i wejdź do świątyni. Dotknięcie piedestału na środku spowoduje tylko pojawienie się kilku zombich, więc zrób to postacią wyekwipowaną w Dawn Shard. Zostaniesz przeniesiony do następnego pomieszczenia. Idąc dalej zobaczysz wyskakujące na ciebie kamienne głowy. Na nie dobrze działa Aero. Po ich pokonaniu idź dalej. Kolejna głowa do ścięcia i obok całe chodzące posągi. Mimo swojego rozmiaru słabe. Z piedestałem na końcu zrób to samo co z pierwszym. Dotknij go trzymając Dawn Shard. Otworzy się przejście w poprzednim pomieszczeniu. Udaj się tam i przejdź obojętnie którą drogą. Uwaga, zielony kryształ to Crystal Bug (Mimic). Jego unicestwienie spowoduje pojawienie się zwykłego, niebieskiego. Zapisz więc grę i przejdź środkowym przejściem. Tam skręć w lewo. Pojawiającego się mrocznego konika atakuj fizycznie będąc pod wpływem haste, z Curą lub Curagą w pogotowiu. Dotknij miecza statuy i skieruj się do drzwi po przeciwnej stronie. Tam używając Way Stone trafisz do pierwszego pomieszczenia, ale skorzystaj z otwartego zachodniego przejścia. Znajdziesz tam pierwszą statuę do przekręcania. Wszystkie napotkane musisz ustawić w kierunku wielkiego posągu z mieczem. Tą obróć raz w kierunku ruchu wskazówek zegara (Clockwise). Dalej przejdź przez kilka par drzwi, później schodami na górę. Kolejny posążek ustaw w kierunku północnym (łatwo kierunek sprawdzisz na mapie z selecta, zaznaczony strzałką). Idź dalej od statuy na wschód a potem na północ. Trafisz do miejsca odwiedzonego wcześniej, ale od drugiej strony. Skręć w prawe przejście. Po przejściu przez drzwi kolejny boss będzie chciał zginąć.

Boss: Vinuskar                                             Hp: ~13000                           Weak: ?
Jedyną trudnością jest pole magnetyczne strasznie spowalniające postacie noszące stalowy ekwipunek. Poza tym “drobnym” szczegółem boss jest banalnie prosty – wystarczą ataki fizyczne, najlepiej postaciami wyposażonymi w light bądź mystic armor. Jeśli jednak wszystkimi używasz heavy armor, to zdaj się na Quickeningi. Tak czy tak walka szybko się zakończy.

Za drzwiami obróć posąg raz w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara (Counterclockwise). Teraz wyjdź stąd, skręć w prawo i skorzystaj z Way Stone. Dalej skieruj się do nowo otwartego przejścia pod mieczem. Po drodze spotkasz jednego wrednego nekromantę, który szybciutko padnie po jednym zaklęciu Raise. Za drzwiami czeka kolejny boss.

Esper Boss: Mateus                                      Hp: ~35000                           Weak: Lighting
Na początku skorzystaj z Quickeningów na bossie, by końcówką (najlepiej elektryczną) zniszczyć kręcące się dookoła Elementale. Jeśli to ich nie zabije, atakuj Thundarą, lub w przypadku braku mp normalnie. Dalej już możesz skupić się na bossie i leczyć gdy trzeba, najlepiej poprzez gambity. Po pokonaniu dołączy jako kolejny Esper.

Na samym końcu lokacji drużyna znajdzie poszukiwany artefakt – Sword of Kings. Teraz możesz skierować się do wyjścia. Wróć do Mt Bur-Ominasce. Zrób sobie na razie przerwę na jednego z Mark’ów, Marylitha.

Marylitha znajdziesz w Zertinan Caverns, dokładnie w części zwanej ‘Invitation to Heresy’. Wejście doń jest na Westersand, na południowym zachodzie Shimmering Horizon (zejście w dół). Jak już znajdziesz się w jaskini, najpierw zbadaj dokładnie każdy dostępny zakątek tego pomieszczenia, a potem udaj się na skraj takiego szerokiego korytarza, tego z dwoma bocznymi wgłębieniami. Marylith wyskoczy w tym drugim.

Mark Monster: Marylith                               Hp ~30000                             Weak: ?
Do walki wystaw dwóch bardzo dobrych wojowników, w tym jeden jako tank z dużym def i evade (tarcza + shield lore) oraz zbroje z equip: protect. Trzecią postacią niech będzie ktoś z duża ilością mp i dobrym magic. Jeszcze jednego maga trzymaj w zapasie jak temu się mp skończy. Wojami atakuj, magiem rzuć na tanka Decoy i dbaj o jego leczenie. Jak magowi zabraknie mp to go zmień na zapasowego. Jeśli zacznie się robić gorąco (np. Decoy przestanie działać i/lub postacię zaczną ginąć) skorzystaj z zapasowej drużyny odpalając Quickeningi.

script type=

Po ubiciu gada wróć do barmana Rabanastre. Nagrodą za głowę jest: 2200 Gil, Sepent Eye i 3 Teleport Stone. Jeśli nie zrobiłeś tego wcześniej, pogadaj z Montblanciem w Clan Hall. Za swoje awanse i ubitych bossów da ci trochę przedmiotów. Będziesz mógł też brać kolejne hunty od niego. Te zostaną stosownie opisane w osobnym dziale.

Mt. But-Ominasce

Wróć do Bur-Ominasce i udaj się w stronę świątyni. Tam czeka walka z bossem.

Boss: Judge Bergan                                     Hp: ????                                Weak: ?
Kolejny prosty boss. Wystarczy normalnie atakować na Haste, warto też się pozbyć pomocników wroga. Quickeningi standardowo bardzo dobrze działają – jedna seria i po krzyku. Po walce zacznij od pogadania z dolnym akolitą rasy Nu-Mou. Da ci Stone of the Condemned. Zrób sobie też przerwę na White Mousse.

Udaj się do Waterway. Z pomieszczenia z kryształem wyjdź górną zachodnią drogą. Przeciwnicy tu są silni, ale teraz powinieneś/powinnaś sobie z nimi poradzić. Najlepiej dać Cura pod gambity i lać ile wlezie z najlepszych broni, ewentualnie uderzać z dystansu jeśli są w dole. Idź koło przejść. Przed ostatnim trochę oddalonym skręć w prawo, następnie za literą “D” w lewo, a później na południe do West Sluice Control. Tam na niższym poziomie znajdziesz wroga.

Mark Monster: White Mousse                      Hp: ????                                Weak: Fire
Walkę rozpocznij od rzucenia Haste (chyba że już masz) i Reflect na całą drużynę. Nie zapomnij wyłączyć automatycznego rzucania czarów wspomagających na swoich! Następnie cały czas atakuj zaklęciem Fira odbitym od Reflecta, tak żeby było odbite od całej drużyny. Jak potrzeba ewentualnie korzystaj z Hi-Potionów.

Otrzymasz Broken Key. Wróć do Sorbeta. Klucz zostanie naprawiony (Sluice Gate Key) oraz otrzymasz 2800 Gil i Yoichi Bow.

Odwiedź jeszcze tablicę z ogłoszeniami po mnóstwo nowych pozycji. Wyjdź z miasta wschodnim wyjściem i udaj się cały czas na północ. Jak dotrzesz do wioski pogadaj z chłopcem na łodzi. Przeprowadzi cię na drugi brzeg rzeki. Tam zagadaj z Rucksel. Jak znajdziesz się z powrotem w południowej części, pogadaj z żoną Dantro i zajrzyj za domkiem. Znajdziesz poszukiwanego cactoida. Wróć łodzią na północny brzeg. Dostaniesz 100 Gil i Wyrmfire Shots. Wyjdź z wioski i idź dalej na północ. Dotrzesz do Mosphoran Highwaste. Tam skręć w prawo i kontynuuj na południowy zachód. Trafisz do:

Nalbina Town

Pochodź po sklepach i poszukaj zleceniodawców. Jeden przy sklepie z gambitami, drugi niedaleko weapon shopu, a trzeci – Montblanc – w aerodrome. Ubij jeszcze zaległego Ringwyrma. Znajdziesz go w Windrace Dunes na Westersans (trzecia lokacja, idąc cały czas na zachód od Rabanastre. Udaj się w centrum tego miejsca. Smok jest na tyle duży, że nie da się go przeoczyć mimo burzy piaskowej.

Mark Monster: Ring Wyrm                           Hp: ????                                Weak: ?Water?
Skorzystaj z takich cudeniek jak Bubble (2x Hp) i Bravery (Atk+) – kupisz je na bazarze w sklepie klanowym. Zdejmij też dispelem jego Protecta. Teraz jedyne co pozostało, to lać go na Haste i leczyć się.

Wróć do Balzaca po nagrody, a następnie wyjdź z Nalbina (korzystając z górnego wyjścia) na Mosphoran Highwaste.

Mosphoran Highwaste

Idąc na północ dotrzesz do wioski, gdzie warto kupić nowy sprzęt. Wyjdź górą i przejdź przez tą lokację. W następnej spotkasz Atomosa.

Mark Monster: Atomos                                 Hp: ????                                Weak: ?
Tutaj nie przewiduje się problemów – standardowo: Bravery i Haste. Staraj się unikać jedynie okolicznych ptaszków,a bitwa potoczy się gładko.

Pogadaj z Va’Kansą w sprawie nowego marka oraz cofnij się do Nalbina, by za Atomosa dostać: 1800 Gil, Gaia Robe i Diamond Shield. Kontynuując wędrówkę w kierunku północnym od osady na Highwaste znajdziesz się w Salikawood.

Salikawood

Za lokacją z Save Crystalem udaj się na wschód. Dotrzesz do bramy. Tam Moogle poprosi cię o odnalezienie 9 leniwych podwładnych obijających się gdzieś w Salikawood. Ich położenie masz zaznaczone na mapie. Jak znajdziesz wszystkich udaj się do bramy. Ta stanie otworem. Na razie skieruj się na północny-zachód. Za Gate Crystalem czeka boss.

Boss: King Bomb                                          Hp: ~36000                           Weak: Water
Można zacząć od małych bombek, ale King Bomb ma tendencję do przyzywania nowych. Skup się na królu i lej go na Haste i Bravery. Gdy zostanie mu połowa hp to dobij Mist Knapkiem, zanim odnowi sobie zdrowie.

Idź w lewo. Pod koniec drogi, niedaleko północno-zachodniego przejścia spotkasz Braegha, jednego z poszukiwanych.

Mark Monster: Braegh                                 Hp: ?????                              Weak: Ice
Nie stanowi zagrożenia, robić to co zwykle, pamiętać o leczeniu.

Mosphoran Highwaste

Wróć do osady na Highwaste. Za pokonanie Braegh dostaniesz: 1700 Gil, Obelisk i Hi-Ether. Jest możliwość zdobycia kolejnego espera – Exodusa. Kapliczki zaczęły działać. Uaktywnij więc na początek Shrine of Southwind i Shrine of Northwest Wind. Maksymalnie można uruchomić trzy, ale tą trzecią spotkasz później. Wyjdź z wioski wschodnim wyjściem i dosiądź Chocobo. Musisz go nakarmić Gyshahl Greensami (Loot od Chocobo, można też kupić na bazarze u Clan Provisionera). Cofnij się ekran na południe i wejdź po zielsko. Dalej idź cały czas na wschód i przejdź przez trawę tylko-dla-chocobo. Następnie skorzystaj z przejścia wiodącego do osady. Uaktywnij kapliczkę. Warto wrócić do wioski zapisać grę, bo walka prosta nie będzie. W tym celu zepchnij kamień, wrócisz też tędy. Wróć się do poprzedniej lokacji od strony ostatnio uaktywnionego Shrine’a i wejdź na szczyt

Esper Boss:  Exodus                                     Hp: ~100000                         Weak: ?
Po pierwsze, w tej walce nie można używać przedmiotów, więc leczyć trzeba się za pomocą magii. Skorzystaj z tradycyjnej techniki: na tanka rzuć Decoy i atakuj, a następnie na wszystkich Haste, Bravery, Buble, Stell i Protect. Reverse również może się przydać (ataki leczą, a leczenie zadaje obrażenia), ale działa bardzo krótko i rzadko trafia – Twój wybór. Dalej atakujemy i leczymy gdy trzeba, chyba że postać ma Reverse – wtedy ona nie potrzebuje leczenia. Na tanka z Decoy można się pokusić o rzucenie czaru Berserk, co zwiększy jego skuteczność w walce wręcz, ale tylko tym już będzie się zajmował. Jak zacznie się robić gorąco poświęcamy pierwszy skład, używając Quickeningów. Jak zdążysz, to Charge i jedziemy dalej. Drugim składem robimy to samo aż padnie, a w międzyczasie koniecznie ożywiamy pierwszy skład – Raise i zmieniamy przyciskami L1 i R1 listę celów z Party (aktualna drużyna) na Reserve (postacie zapasowe). Gdy Hp wroga osiągnie poziom krytyczny, odpal Misty – oszczędzisz sobie przebijania przez zwiększoną obronę.

Po ciężkiej walce nasza kolekcja Esperów urośnie o niezłą pozycję. Teraz już możesz wyjść wschodnim wyjściem z Salikawood.

Phon Coast

Zasave’uj i kieruj się cały czas na południowy wschód. Drogi są tak naprawdę dwie, ale połączone ze sobą i prowadzą do tego samego miejsca – do Hunters Camp. Zaopatrz się w najnowsze zdobycze techniki i kontynuuj wędrówkę. W pewnym miejscu możesz zobaczyć dużą ilość skrzynek, to ostatni zestaw którego NIE należy brać. Idąc na północny-wschód dotrzesz do Tschita Uplands.

Tschita Uplands

Skieruj się na wschód. W trzeciej lokacji (ta z Gate Crystal) pogadaj z kobietą. Dostaniesz nieoficjalne zlecenie na nieznanego potwora. Nie pozostaje nic innego tylko się zgodzić. Na następnej planszy trzymaj się lewej strony (północnej) i idź prosto, aż do przejścia w kierunku północnym. Skorzystawszy z niego udaj się dalej na północ i wejdź do jaskini.

Sochen Cave Palace

Idź przed siebie i otwórz drzwi otrzymanym kluczem. Czeka cię walka z dyniogłowymi.

Boss/Mark Monster: 5x Mandragora
Wbrew pozorom walka może sprawić problemy, a w szczególności ataki statusowe przeciwników. Oprócz tego mogą być problemy z trafieniem części z nich. Warto ich też okraść. Skorzystaj więc z Quickeningów na każdym po kolei, po seryjce doładuj Mp za pomocą charge do 1 mist charge każdemu i atakuj kolejnego. Jeśli zdobyłeś/aś Exodusa to warto z niego skorzystać. Niestety będą tu konieczne Ethery do odnowienia mp i ponownego przyzwania go.

mapaKryształ kawałek dalej to Mimic, ale po jego pokonaniu pokaże się prawdziwy. Dotrzesz do takich rozgałęzionych ścieżek, ale wszystkie potem się łączą. Można tu jednak zdobyć kilka niezłych przedmiotów. Te lokacje przedstawiają się mniej więcej tak:

Aby zdobyć znajdujący się w tym miejscu skarb, udaj się od punktu z napisem Start zgodnie ze strzałkami. Jasnoniebieskimi cyframi i strzałkami zaznaczona jest kolejność i kierunek przechodzenia przez drzwi.. Po przejściu przez drzwi oznaczone numerem 9 otworzy się Pilgrim’s Door (zaznaczone na czerwono) oraz dostęp od północy. Kawałek na zachód za rombowym pomieszczeniem znajdują się kolejne drzwi, ale na razie otwarcie ich nic nie da z powodu braku klucza do następnych. Do tych przemieszczając się drogami “przekątnymi” dotrzyj do wschodniej części rombu i poruszaj się w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara, otwierając po drodze wszystkie Door of Time aż do ponownego dotarcia do wschodniej części. Nie możesz mieć otwartych żadnych Drzwi Czasu przed tym. Jeśli masz, wyjdź i wróć. Na razie sprawę dalszych drzwi trzeba zostawić. Udaj się główną drogą na północ.

Boss: Ahriman                                              Hp: ~50000                           Weak: ?
Do walki wystaw w postacie wyekwipowane w Platinum Swords i najlepszy dostępny Heavy Armor. Jeśli masz dobre postacie atakujące na dystans to po prostu trzymaj je z tyłu. Haste, Bravery i taki fizyczne wystarczą. Jak zacznie się klonować to najpierw zacznij eliminować kopie – będzie bezpieczniej.

Po walce skorzystaj z wschodnich drzwi i dalej jedynym dostępnym przejściem. Tam wejdź na górę i uruchom windę piedestałem obok. Wyjdź z jaskini.

Old Archades

Udaj się na wschód. Spróbuj wejść do górnego miasta. Nie uda się, ale spotkasz Julesa, który za drobną opłatą może ci pomóc. Da ci informację którą musisz dostarczyć do kogoś w poprzedniej lokacji. Jak już to zrobisz, wróć do Julesa. Będziesz mógł/mogła wejść do głównej części miasta.

Imperial City Archades

Zacznij od pochodzenia po mieście i odwiedzenia sklepów  Po zakupach skieruj się do wschodniej części. Koleś przy windzie powie ci, że potrzebujesz 9 Chops albo 1 miliona gil. To drugie jest raczej nie możliwe, więc czeka cię zdobywanie Chopsów. Pojawi się Jules i za 2500 Gil objaśni ci o co chodzi. Będziesz mógł/mogła je otrzymać za dostarczanie informacji.

SW

Zacznij od wzięcia informacji od gościa niedaleko i zaniesienia jej do faceta kawałek na prawo. Dostaniesz Chop. Kawałek dalej jest kolejny niezadowolony mężczyzna, zapamiętaj jego historię. Za kolejnego Chopa informację przyjmie kobieta kawałek na lewo. Następna informacja jest u kolesia na prawo od sklepu z bronią i zbroją. Tą przyjmie Eager Crier kawałek na dole (Chop). Teraz pogadaj z Athlete Woman kawałek za schodami na prawo. Za to Chopa da ci Avil Reader na lewym krańcu lokacji. Następną informację da kobieta przy prawym północnym wyjściu. Za to info kobieta z parasolem kawałek niżej da ci kolejnego Chopa. Ostatnią w tej lokacji da ci Reasearcher niedaleko tej kobiety. Tą informację kupi Ex-Reasercher kawałek wyżej. Przejdź do południowo-wschodniej lokacji.

SE

Tu już podane są nazwy osób. Po lewo osoba dająca informację a po prawo przyjmująca. Aby odkryć ich właściwe nazwy na lokacji po prostu najpierw z nimi porozmawiaj.
Philosopher of Cuisine -> Dangerous Chef
Good Brother -> Waiting Woman
Tour Leader -> Bhujerban lady
Lazy Proxiyeer -> Researcher’s Wife
Lucky Man -> Romantic Lady
Green Seller -> Vegetable Seller
Taror Reader -> Happy Novelist
To już wszyscy tutaj. udaj się na północ

NE

Historial -> Perceptive Man
Builder -> Artistan Architect
Smitten Man -> Smitten Woman
Music Appreciator -> Lutenist
Farce Goer -> Girl on an Errand
Boutiquiere -> Moneyed Gentleman
Teraz część północno-wschodnia.

NW

Proud Mother -> Tutor
Ardent Woman -> Ardent Man
Daughter In-Law -> Man from Giza
Talented Woman -> Akademicien
Look Alike (zachodni) -> Look Alike (wschodni)
Would-be Judge -> Judge’s Wife
Reminiscing Lady -> Family Minded Girl

To już wszyscy. Teraz warto jeszcze wejść do któregoś ze sklepach i u Chopmastera wymienić te Chopy na Sandalwood Chop. Teraz już możesz udać się Cabem do najbardziej zachodniej części miasta. Idź w stronę północnego przejścia. Po scence zawróć kawałek, pokaże się następna. Teraz powiedz Cabe Guidowi, że wie gdzie ma jechać (You know where to go).

Draklor Laboratory

I oto jesteś u celu podróży. Idź w lewo i na górę aż do windy. Skorzystaj z przełącznika, aby udać się na 67 piętro. Tam podążaj na wschód i na północ, do pomieszczenia. Dostaniesz mapę, ale radar zacznie szwankować. Skorzystaj z windy, by dotrzeć na 68 piętro. W pokoju po prawo znajduje się przełącznik zmieniający układ otwarcia drzwi. Przełącz na niebieskie zamknięte, udaj się na lewo, tam przełącz i idź na dół. W pokoju 6811 znowu przełącz. Pójdź do południowej windy i wjedź nią na 70 piętro. Zapisz grę i wejdź po schodach. Czeka cię walka z Bossem.

Boss: Doctor Cid
Zacznij od zniszczenia zabawek otaczających Cida. Po tym możesz go normalnie atakować, bo nie stanowi problemu. Pamiętaj tylko o Haste, Bravery i Buble. Po walce zwieje.

Zapraszam do trzeciej części opisu. Tutaj