Dodatkowe Espery

W najlepszej części Final Fantasy nie mogło oczywiście zabraknąć Summonów – tu występują one pod starą nazwą: Espery. Aby zdobyć jakiegoś Espera, musimy go pokonać w walce. Pięć z nich – Belias, Mateus, Shemhazai, Hashmal i Famfrit – to obowiązkowi przeciwnicy, z którymi zetkniemy się w wątku głównym. Pozostali to przeciwnicy opcjonalni, i nimi właśnie się tu zajmiemy. Opisałem ich w kolejności, w której chyba najwygodniej ich pokonać, podałem też sugerowany poziom Twoich postaci. Oczywiście Espery można zdobyć w dowolnym porządku (z jednym wyjątkiem).

Adrammelech

Lv: 39
HP: 39 630
Słabość: Lód
Steal: Pebble / Capricorn Gem / High Arcana
Lokalizacja: Zertinan Caverns, Athroza Quicksands
Sugerowany poziom: 40

Droga do Adrammelecha: Nic prostszego, znajdziesz go mniej więcej na środku Zertinan Caverns.

Walka: Przed walką rzuć na siebie Haste, Shell i Protect. Wyposaż drużynę w Łuki, ale uważaj, żeby nie użyć czasem Lightning Arrows – leczą one bossa. Sam Adrammelech nie jest zbyt silny – ma mało HP, a jego ataki, poza Thundają, zabierają przeciętną ilość życia. Problemem są za to jego pojawiający się bez końca nieumarli pomocnicy. Regularnie eliminuj ich za pomocą czarów drugiego poziomu.  Pod koniec walki może zrobić się nieciekawie. Odpalamy wówczas Quickeningi. Nawet jeśli Esper przeżyje, pozbędziemy się zombiaków, i bez problemu dobijemy bossa.

Zalera

Lv: 40
HP: 72 248
Słabość: Brak
Steal: Pebble / Gemini Gem / High Arcana
Lokalizacja: Barheim Passage, Terminus No. 7
Sugerowany poziom: 43-45

Droga do Zalery: Aby się do niego dostać potrzebujesz Barheim Key (patrz dział Questy).

Walka: Jeszcze przed wejściem do sali z Zalerą rzuć na siebie Protect, Shell, Haste, Bravery, Faith i Bubble. Wszystko się przyda, gdyż masz tylko 5 minut na zwycięstwo. Na początek wróg chowa się pod płaszczem i wysyła do walki szkielety. “Zabij” je czym prędzej, przy okazji Dispelując bossa. Polecam wyłącznie Gambitów leczniczych. Nic nie dadzą przeciw atakom zabijającym od razu, a tylko stracisz czas. Natychmiast lecz Sleep, Confuse i Stop. Zalera zna kilka ruchów namierzających postacie o poziomie podzielnym przez określoną liczbę: Lv. 3 Disable, Lv. 4 Break i Lv. 5 Reverse. Najgroźniejszy jest jednak Prime Lv. Death – zabija wszystkich cwaniaków, których poziom jest liczbą pierwszą. Stwór bardziej przypomina tu matematyka niż demona śmierci.  

Exodus

Lv: 46
HP: 119 060
Słabość: Brak
Steal: Libra Gem / Elixir / High Arcana
Lokalizacja: Mosphoran Highwaste, Empyrean Seat
Sugerowany poziom: 48-50

Droga do Exodusa: Udajemy się do Babbling Vale w Mosphoran Highwaste. Włączamy źródło południowe. Przechodzimy do Rays of Ahen Light i dosiadamy Chocobo. Nowo powstałym przejściem w Empyrean Way udajemy się do Skyreach Ridge. Zsiadamy z Chocobo i przechodzimy do niedostępnej części Babbling Vale. Włączamy zachodnie źródło i przewracamy kamień. Włączamy też źródło północno-zachodnie. Zapisujemy grę, i przez przejście w Skyreach Ridge docieramy do Empyrean Seat.

Walka: Przez całą walkę nie możesz używać przedmiotów, więc uwzględnij to w swoich Gambitach. Ataki fizyczne bossa są niegroźne, ale jego czary mogą spowodować bardzo duże obrażenia, więc postacie powinny mieć Shell i Bubble przez cały czas. Curaja też jest raczej niezbędna. Rzucamy Bio, a potem przez większość czasu atakujemy fizycznie (Haste i Bravery przyda się). Pod koniec walki Exodus uodporni się na ciosy fizyczne – dobijamy go magią. Pamiętaj, żeby użyj Dispel za każdym razem, gdy Esper rzuci na siebie Reflect.

Cúchulainn

Lv: 45
HP: 126 165
Słabość: Brak
Steal: Scorpio Gem / Elixir / High Arcana
Lokalizacja: Garamsythe Waterway, No. 1 Cloaca
Sugerowany poziom: 53-55

Droga do Cúchulainna: Najpierw potrzebny nam klucza do bram w Garamsythe Waterway. Otrzymujemy go za pokonanie White Moussa. Udajemy się do centrum sterowania ścieków, i wyłączamy wszystkie przełączniki. Potem włączamy nr 3 i 10, i przechodzimy do No 3. Cloaca Spur, aby włączyć nowo odsłonięty przełącznik. Teraz wyłączamy 3 i 10, a włączamy 4 i 11, po czym włączmy przełącznik w No. 4 Cloaca Spur. Na koniec wyłączamy numer 11,  włączamy 3, zapisujemy grę i udajemy się do No. 1 Cloaca.

Walka: Przed walką koniecznie rzucamy na siebie Bubble, lub zakładamy Bubble Belt, gdyż nasze HP jest wysysane przez magiczne pole, a do tego wróg zatruwa nasze postacie. Zacznij od Dispel. Boss przywołuje do pomocy Flany, ale szybko sobie z nimi poradzimy. Najbardziej nieprzyjemny jego ruch to Disablega – nie muszę chyba objaśniać działania. Natychmiast wprowadzamy rezerwowych, i używamy Remedy. Pamiętaj o regularnej Curaji i odnawianiu Bubble.

Zeromus

Lv: 51
HP: 166 888
Słabość: Brak
Steal: Cancer Gem / Elixir / Dark Arcana
Lokalizacja: Stilshrine of Miriam, Throne of Veiled Gods
Sugerowany poziom: 55-57

Droga do Zeromusa: Porozmawiaj z Nu Mou przed świątynią na Bur-Omisace. Dostaniesz Stone of the Condemner. Idź do Stilshrine of Miriam, do lokacji Ward of Measure. Użyj kamienia na teleporcie.

script type=

Walka: W tym starciu nie możemy używać magii, co będzie sporym utrudnieniem. Przestawiamy Gambity lecznicze na X-Potiony. Również wszystkie statusy musimy zdejmować odpowiednimi przedmiotami – Stop za pomocą Chronos Tear, a Slow – Remedy. Przed wejściem na arenę rzucamy na siebie wszystkie możliwe statusy, gdyż potem nie będzie okazji. Tak jak w walce z Roblonem, mamy tu niekończącą się armię szkieletów. Niech najsilniejsza postać atakuje Espera, a pozostałe zajmą się pomocnikami i leczeniem. Boss często używa mocnych czarów grawitacyjnych, więc zużyjemy dużo X-Potionów.

Chaos

Lv: 57
HP: 208 966
Słabość: Ziemia
Steal: Taurus Gem / Elixir / High Arcana
Lokalizacja: Necrohol of Nabudis, The Crucible
Sugerowany poziom: 62-65

Droga do Chaosa: Musisz najpierw wykonać Quest z medalionami, i pokonać dwóch bossów w Nabudis (patrz dział Questy).

Walka: Największym problemem w tej walce jest blokada komendy Attack. Oprócz standardowych Haste, Shell, Protect i Bubble niezbędne będzie Faith. Atakujemy za pomocą Scathe (osoba lecząca może zamiast tego rzucać Flare, by oszczędzać MP). Ataki bossa (oprócz Aeroji) rzadko zadają duże obrażenia. Disease leczymy natychmiast (Esuną). Najwredniejszym czarem potwora jest Fearga – odbiera nam niemal całe MP. Ustawiamy Gambit Self: MP< 10% -> Charge, można też wspomagać się Etherami / Elixirami.

Ultima

Lv: 63
HP: 258 001
Słabość: Mrok
Steal: Virgo Gem / Hi-Ether / High Arcana
Lokalizacja: Giruvegan: The Great Crystal, Crystal Peak
Sugerowany poziom: 68-70

Droga do Ultimy: To dość skomplikowana zabawa. Można to zrobić dopiero po ukończeniu Giruvegan. Udaj się do Great Crystal – znajdziesz się przy Way Stone 8. Przejdź do Sthaana Scorpio, i aktywuj Scorpio Gate Stone. Wróć do Way Stone 8, i przejdź nowo powstałą drogą do A Vikaari Dhebon. Użyj Way Stone 9. Idź przed siebie (dowolną drogą) aż dojdziesz do Sthaana Sagittarius. Użyj przełącznika, i biegnij do Sagittarius Gate I. Użyj Way Stone 11. Idź do Sthaana Gemini, i użyj kolejnego przełącznika. Przejdź w górę do Sihru Jilaam Pra’dii. Przejdź do Sihru Pis Avaa i wyłącz Gemini Gate II. Idź naprzód, aż dojdziesz do Way Stone 15. Z nowej lokacji przejdź do Sthaana Libra i aktywuj jeszcze jeden przycisk. Wróć do Way Stone 16, przejdź do Uldobi Jilaam Pradii i wyłącz Libra Gate I. Idź do Uldobi Jilaam Praa, i przejdź w górę do Sthaana Capricorn. Kolejny przycisk do naciśnięcia. Wróć się, i skręć w prawo. Przejdź z powrotem do lokacji z Way Stone 16, i zejdź niżej do Sthaana Virgo. Wyłącz Capricorn Gate I i użyj Virgo Gate Stone. Znowu wróć do Way Stone 16, i przejdź do Sthaana Libra. Przejdź w górę do Uldobi Jilaam Pra’vaa, i otwórz Virgo Gate I. Idź dalej, do Way Stone 17. Przejdź do Kanbhru Pis, zapisz grę. Droga na wprost prowadzi do Crystal Peak. Uff!

Walka: Tradycyjnie zakładamy Bubble Belt, rzucamy Haste, Shell, Protect i Bravery. Ustawiamy Gambity na automatyczne rzucanie Hastegi. Nie zapominajmy też o Ally: HP<60% -> Curaja. Należy jednak bardzo uważać, gdyż najsilniejszy atak bossa – Holyja – może nałożyć status Reverse, odwracający efekt leczenia. Przeciwniczka atakuje nas żywiołem świętości, więc White Mask bardzo się przyda. Dużym problemem są też zmieniające się warunki walki – raz zablokowana jest jakaś komenda, innym razem tracimy MP lub HP. Musimy się do nich przystosować. Gdy zablokowana jest magia, lub gdy tracimy MP, przestawiamy Gambity na leczenie przedmiotami. Natomiast gdy nie możemy atakować fizycznie, rzucamy Scathe, Flare, lub Darkję. Nie można zapomnieć o Dispel, aby zdjąć z Espera Reflect.

Zodiark

Lv: 66
HP: 336 847
Słabość: Świętość
Steal: Serpentarius / High Arcana / Megalixir
Lokalizacja: Henne Mines, Special Charter Dig
Sugerowany poziom: 72-75

Droga do Zodiarka: Najpierw musisz wykonać wszystkie cztery Hunty zlecone Ci przez Garifów (Enkelados, Ixtab, Mindflayer i Catoblepas), oraz zdobyć co najmniej 10 Esperów. Potem porozmawiaj z Geomancerem w Jahara. Przejście do ukrytej części Henne Mines znajdziesz w miejscu, gdzie walczyłeś/łaś z Tiamatem. Koniecznie nabądź 3 Black Maski przed wejściem do środka. Pamiętaj, że nie ma tam żadnych Save Crystali – jeżeli zginiesz, nawet podczas drogi powrotnej, trzeba będzie zaczynać od początku.

Walka: Przed wejściem do Special Charter Dig rzucamy Haste, Protect, Shell i Bravery. Zakładamy Bubble Belt i Black Mask wszystkim postaciom. Dzięki tym ostatnim będziemy absorbować czary mroku rzucane przez bossa – w tym najpotężniejszy, Darkję. Niestety, oprócz zadawania obrażeń czar ten nakłada statusy Blind i KO. Na szczęście, rzadko trafia wszystkich naraz, więc na ogół wystarczy wskrzesić trafionych. Jeżeli mamy jednak pecha, musimy wprowadzić rezerwowych, i wskrzesić całą trójkę. Inne groźne ataki Espera to między innymi: Lv. 2 Sleep, Lv. 4 Break, Scathe i Disease. Jeżeli rzuci na siebie jakiś czar wspomogający, natychmiast użyj Dispel. Po pewnym czasie przeciwnik zacznie uodparniać się na magię, na zmianę z atakami fizycznymi. Natychmiast reagujemy, przestawiając Gambity na odpowiedni typ ataku. Pamiętaj też o zdejmowaniu z przeciwnika Reflect podczas atakowania magią. Pod koniec wróg staje się wredny – coraz częściej rzuca Darkję, co chwila zmienia swoją odporność i atakuje seriami. Atakuj, lecz i wskrzeszaj, nie przejmując się już statusami, aby nie tracić czasu.