Final Fantasy XII

Logo
Daty premier
Sony PlayStation 2
2006-03-16
2006-10-31
2007-02-23

Final Fantasy XII to trzecia (po FF X i FFX-2) gra z serii wydana na konsolę Playstation 2. Została bardzo ciepło przyjęta przez prasę i tylko ciut gorzej przez graczy a w szczególności przez fanów serii. Akcja toczy się w znanym z FF Tactics świecie Ivalice, który jest świadkiem nieustającego konfliktu pomiędzy królestwami Archadii i Rozarii. Małe królestwo Dalmasci, leżące pomiędzy dwoma zwaśnionymi stronami jest miejscem, w którym poznajemy głównego bohatera gry, Vaana.

Istotną zmianą w stosunku do poprzednich serii jest nowy system walki. Koniec z nagłymi atakami wrogów, którzy pojawiają się znikąd. Wszyscy przeciwnicy są cały czas widoczni podczas wędrówki po lokacjach i choć czasem atakują również z zaskoczenia, to w niepamięć idzie osobny ekran na którym toczymy pojedynki. Również same walki przeszły metamorfozę – generalnie toczą się (prawie) same. Gracz ma co prawda cały czas wpływ na akcje bohaterów, ale trzonem gry jest system Gambitów – zestawu reguł określających się zachowanie postaci podczas walki. Oczywiście wachlarz zachowań i sposób ich użycia jest podporządkowany graczowi, a mnogość dostępnych opcji zależy od postępów w grze.

Kolejną nowością jest system Licencji – zdobywania nowych umiejętności, czarów a także premii do statystyk czy dostępu do nowych broni i akcesoriów. Za każdą stoczoną bitwę otrzymujemy punkty licencji (LP), za które możemy wykupywać kolejne opcje z planszy z licencjami (Licence Board). Każda z postaci porusza się po własnej tablicy licencji, której układ jest wspólny dla wszystkich bohaterów.

Grafika w grze cechuje się większym nasyceniem kolorów i jest dużo bardziej cukierkowa niż jakakolwiek poprzednia część (no, może z wyjątkiem FFX-2). Nie jest to jednak minus, plansze są zaprojektowane z rozmachem, różnorodnie i klimatycznie. Poruszanie się po świecie jest bardzo podobne do FFX, z tą różnicą, że gracz ma możliwość operowania kamerą we wszystkich kierunkach. Dzięki temu penetrowanie nowych lokacji staje się bardziej interesujące. Dodatkowo, aby usprawnić poruszanie się między lokacjami na mapie świata,  gracze mogą teleportować się pomiędzy wybranymi, specjalnymi, Save Pointami. W większych miastach można skorzystać z lokalnych systemów transportu, dzięki czemu nie trzeba tracić czasu na jałowe wędrówki.

Muzycznie Final Fantasy XII prezentuje się poprawnie, choć bez rewelacji. Ścieżkę dźwiękową skomponował Hitoshi Sakimoto, który świat Ivalice zna już z FFT. Oczywiście znajdziemy też nawiązania do sztandarowych tematów muzycznych serii, ale autor korzysta z nich sporadycznie.

Gra jest czwartą najlepiej sprzedająca się grą na konsolę PS2 w historii a tego typu wyniki osiąga się nie tylko znaną marką ale również udanym produktem. Mam nadzieję, że przypadnie do gustu czytelnikom Krypty.

  • mateusz

    nie ma tu nic,o dodatkowych lokacjach

  • Michal

    Witam. Mam pytanie. czy można mieć chocobo na ‘własnosć” w FF12?:D nie mam aż tyle gil i wytrwalosci żeby za kazdym razem gdy zostawie chocobo w jednym mielscu gonic do miasta bo mi uciekł. dlaczego on ucieka?

  • Maestri7

    jak nie masz tyle wytrwałości to dlaczego grasz w final fantasy

  • Maestri7

    ten final należy do najlepszej trójki ze wszystkich finali jest bardzo wymagający zapewnia multum godzin wspaniałej zabawy zmusza do planowania strategi przed walką i wprowadził wspaniały system widzenia przeciwników na planszy brak losowych enconter-ów największym mankamentem są dwie postacie Vaan i Penelo są żałośni strasznie ich nie polubiłem

  • kirkor

    nie moge zdobyc wszystkich czarow np hestage. gdzie mozna je kupic?

  • Lill

    Jak można się dostać do Barheim Passage przez Garamsythe Waterway?
    Klucz mam, ale drzwi do BP są zasypane i ponoć jest inna droga do tej lokacji…

  • Z problemami proszę iść na forum.

  • FAN

    Polubiłem tego Finala, jedynym mankamentem są chyba summony, dziesiątka w tej kwestii bije dwunastkę na głowę.

  • Taaaa, ja gram 200h i jeszcze Yiazmata nie zabiłem chociaż już pół hp poszło :D

    Taaaa, ja gram 200h i jeszcze Yiazmata nie zabiłem chociaż już pół hp poszło :D

  • gosc

    a wiesz jaka jest satysfakcja jak go zabijesz? :D

  • kawałkciuka

    Mam pytanie . nowe bronie do kupienia są od levela czy od czegoś innego zalerzą .proszę o odpowiedz

  • LMmaster

    w nowej wersji FF XII trzeba miec na to licencje.

  • Onehandedkiller

    Właśnie zrobiłem trzecie czy czwarte podejście do tej części. Nie da rady, straszna lipa…

  • MadaraKO

    najlepsza czesc z calej serii FF goraco polecam gra bardzo mnie wciagnela :D najlepsze w tym FF jest to ze mozesz pominac watek i isc sobie gdzies tam +

  • tomo1602

    Nom… Gra wyglada slicznie jak na ps2. Ale polecam na psvita xviii .Normalnie szok :) pozdro dla fanow ff

  • xwxeaw

    Co tu dużo mówić. Final to Final:) Tytuł mówi sam za siebie , że gra jest cudna jak każda część Final Fantasy:) FF<3

  • Saper251986

    Mam mały problem z huntem. Mam zabić Gil Snappera (zlecenie od Nanau z Giza Plains), mam urne ale nadal nie mogę znaleść hunta mimo ze jestem w odpowiedniej lokacji. Pomocy….

  • Burbonkid

    Saper tutaj (hunt) musisz się uzbroić w cierpliwość i natrafić na ulewę podczas pory deszczowej. Jak bedzie lało z piorunami Gil Snapper stanie z Tobą do walki :) najlepiej go oślep i ucisz, i walka będzie banalna :) Powodzenia

  • xwxeaw

    Mam takie pytanko;P
    Czy cały ten śmietnik co leci z potworów/dostajemy za HUNTY to czy można go sellnąć? Czy te itemki z dropa/hunta , które da się sellnać , to czy któryś z nich będzie do czegokolwiek przydatny , czy moge go sellnąć bez obaw , że coś popsuję;P ?

  • Sabroth

    ci którzy grają na Pcecie nie mają się czym martwić W tą część również zagrać można wystarczy ściągnąć odpowiedni Emulator !!! gra sie bardzo płynnie i bez żadnych ścin