Prawie od początku serii, wszelkim prowadzonym przez nasze postacie wyprawom i potyczkom, towarzyszy ryzyko zapadnięcia na choroby, które nazywamy zmianami statusu. Spośród wszystkich części sagi Final Fantasy, piąta odsłona należy do tych, które oferują bardzo wiele różnych rodzajów takich przypadłości i tylko dziewiąty epizod serii przewyższa piąty pod tym względem. Między innymi dlatego, specjalnie na potrzeby działu FF 5 postała ta sekcja, poświęcona zmianom statusu, by przybliżyć je Tobie. Drugim powodem jest potrzeba ich dokładnego opisania, ponieważ wiele z nich wygląda bardzo podobnie i bez ściągawki łatwo o pomyłkę i utratę orientacji. Ta sama bolączka dotknęła Final Fantasy 6 i trzeba było czekać aż do roku 1997, gdy na rynku pojawiła się nowa wtedy konsola Play Station. Dzięki jej możliwościom, Final Fantasy 7 doczekała się takich efektów graficznych, że pomylenie poszczególnych zmian statusu stało się prawie niemożliwe.
Część zmian statusu działa tylko w czasie walk i natychmiast po ich zakończeniu przestaje działać, ale istnieje pewna grupa, której efekt utrzymuje się przez cały czas. Z tego względu spis zostanie podzielony na dwie części – listę zmian tymczasowych oraz wykaz przemian trwałych.
Zmiany statusu mijające po walce
Zgodnie z tym co wskazuje nazwa, te przemiany są tymczasowe i teoretycznie łatwiej jest je leczyć – wystarczy szybko zakończyć walkę lub zastosować odpowiednią kurację (ekstremalnie rozwiązanie to zabić chorego członka drużyny). Poniżej znajdziesz opis stanów chorobowych oraz metody ich neutralizacji.
Nazwa statusu | Jak to wygląda? | Działanie | Antidotum |
---|---|---|---|
Berserk (Amok) | Postać czerwona na twarzy | Tracisz kontrolę nad “chorym”, który w szale atakuje wrogów (siła ciosów wzrasta) | Zaklęcie Dispel lub zakończenie walki |
Condemned (Potępiony) | Licznik nad głową | Postać umrze po upływie limitu czasu, chyba że walka zakończy się wcześniej | Wygraj walkę przed czasem lub Life/Phoenix Down po śmierci postaci |
Confuse (Zamet) | Zielony okrąg nad głową | Tracisz kontrolę nad postacią, która atakuje swoją drużynę | Uderz chorego(zwykły atak) lub użyj czaru Heal |
Haste (Pośpiech) | Czerwona obwódka wokół postaci | Szybkość zapełniania się licznika ATB ulega podwojeniu | Zaklęcie Slow lub Dispel |
Imaged (Iluzje) | Migające obrazy za postaciami | Iluzje dwukrotnie anulują działanie fizycznego ataku | Atak na chronioną iluzją postać |
Mute (Wyciszenie) | “Dymek” z wielokropkiem | Postać nie może rzucać czarów | Echo Screen lub czar Heal |
Old (Starość) | Siwe włosy ^^ | Powoli spada siła ataków bronią i magią | Zakończenie walki lub czar Heal |
Paralyze (Paraliż) | Migające zygzaki wokół postaci, postać klęczy | Efekt podobny do działania zaklęcia Stop | Zaklęcie Heal lub zakończenie walki |
Regen (Regeneracja) | Zielone punkty HP, pojawiające się co jakiś czas | Stopniowo postać odzyskuje utracone punkty zdrowia | Dispel, mija samo po pewnym czasie |
Reflect (Odbicie) | Niebieska obwódka wokół postaci | Cel odbija większość rzucanych nań zaklęć, z wyjątkiem działających tylko na grupę oraz Dispel | Zaklęcie Dispel, mija po pewnym czasie |
Safe (Bezpieczny/a) | Żółta obwódka wokół postaci | Cel otrzymuje połowę obrażeń zadawanych przez ataki fizyczne. | Dispel, mija po pewnym czasie |
Shell (Muszla/Skorupa) | Zielona obwódka wokół postaci | Cel otrzymuje połowę obrażeń zadawanych przez ataki magiczne. | Dispel, mija po pewnym czasie |
Sleep (Sen) | Postaci z nosa wydobywa się bąbelek (fuuuj : P) | Licznik ATB zatrzymuje się | Atak fizyczny na uśpioną postać lub czar Heal |
Slow (Spowolnienie) | Biała obwódka wokół postaci | Szybkość zapełniania się licznika ATB ulega dwukrotnemu zmniejszeniu | Zaklęcie Haste albo Dispel |
Stop (Zatrzymanie) | Czerwona migająca obwódka wokół postaci | Licznik ATB zatrzymuje się, postać stoi jakby była sparaliżowana | Zakończenie walki lub zaklęcie Dispel |
Trwałe zmiany statusu
Są znacznie bardziej uciążliwe w skutkach od tymczasowych przemian, ponieważ działają przez cały czas, czyli zarówno w trakcie walk, jak i podczas eksploracji terenu. To sprawia, że tak długo jak działają, każda kolejna potyczka zaczyna się dla ciebie w niesprzyjających okolicznościach i wzrasta ryzyko niepowodzenia. Jeżeli któryś z bohaterów cierpi na jedną z takich dolegliwości, to w głównym menu obok jego parametrów pojawi się ikona informująca o tym fakcie. Poszczególne znaczki symbolizują: Romb – Break, Czarne oko – Darkness, Skrzydło – Float, Fiolka – Poison, Liliput- Size, Ropucha – Toad, Czaszka – Zombie. Reszta informacji znajduje się w poniższej tabeli.
Nazwa statusu | Jak to wygląda? | Działanie | Antidotum |
---|---|---|---|
Break (Petryfikacja) | Postać zamienia się w kamień | Licznik ATB zatrzymuje się i osobę taką uważa się za zabitą. Ataki fizyczne nie robią jej krzywdy | Soft lub czar Heal |
Darkness (Ślepota) | Czarne okulary na oczach | Obniża skuteczność trafiania ataków fizycznych w cel | Eye Drops lub zaklęcie Heal |
Death (Śmierć) | Postać leży na ziemi, ma 0 HP | Nieboszczyk jak to nieboszczyk, nie robi nic poza leżeniem sobie :P | Life, Life 2, Phoenix Down, Esper Phoenix |
Float (Unoszenie się) | Bohater unosi się w powietrzu | Uodparnia na moc żywiołu Ziemi, lecz uwrażliwia na żywioł Wiatru | Zaklęcie Dispel lub śmierć postaci |
Poison (Zatrucie) | Postać przybiera fioletową barwę i klęczy | Powoduje regularną utratę pewnej ilości HP | Antidote, czary: Antdot albo Heal |
Size (Rozmiar ) lub Minimum (Liliput) | Heros zmniejsza się do niewielkich rozmiarów | Spadają wartości obronne i ofensywne – cel otrzymuje większe obrażenia, a jego ataki bronią mają siłę równą 0 | Luck Mallet lub zaklęcie Heal |
Toad (Ropucha) | Postać zamienia się w ropuchę | Spada siła ataków, a korzystanie z magii jest ograniczone tylko do czaru Toad | Maiden’s Kiss, zaklęcia Toad lub Heal |
Zombie | Ciemnozielona karnacja i puste oczy | Postać ma 0 HP, atakuje pozostałych członków drużyny (choć nie zawsze), magia i przedmioty leczące zadają rany | Przedmiot Revivity |