Trzeci Świat

1. Tycoon, Tule i Zachodnia Dolina (Poziom: 40)

Jak tylko Twoja drużyna się ocknie, skieruj się do zamku Tycoon. Tam czeka kilka miłych i zabawnych scenek, po których Butz z Carą opuszczą towarzystwo. Wizyta w domowych pieleszach Lenny była konieczna, bo dzięki temu na rzecze, na zachód od pałacu, pojawił się most. Skorzystaj z nowopowstałego traktu i wróć do jaskini piratów, gdzie odzyskasz Boco, będącego w pełni zdrowia. Cofnij się do pałacu i idź cały czas przed siebie, zależnie od tego, jak będzie na to pozwalało ukształtowanie terenu. W międzyczasie powinnaś/powinieneś minąć Tule – zrób zakupy jeśli musisz. Od miasteczka masz już rzut beretem na zachód do pobliskiej Doliny, gdzie zapadnie się ziemia. W jamie będziesz musiał/a pokonać nowego “bossa”.

BOSS PODZIEMNEJ JAMY

Antlion: Poziom 34, HP: 8100

Słabość: Woda.

Jak go pokonać – Sephiria: Krakers uważa, go za tak prostego, że nawet nie zalicza go do bossów <złośliwość Mode ON>… Ciekawe, że o wiele cieńszy Gilgamesh w zamku Exdeatha jednak tego zaszczytu dostąpił. Cóż, w takim razie i Antlionowi należy się porządny opis pokonania <złośliwość Mode OFF>. Najszybszą metodą jest oczywiście Gil Toss, ale nawet Krakers tego tu by nie polecił, więc ja tym bardziej tego nie zrobię. Bardzo ładnie radzi sobie tutaj Ninja, rzucający Water Scrolls, na które wróg jest uczulony. Nieźle poczyna sobie Blue Mage z Aero3, ewentualnie Black Mage z zaklęciami żywiołowymi trzeciego poziomu. Ostatecznie można wykończyć zwierzaka zwykłymi ciosami bronią.

Po chwili wróci Faris i po krótkim wyrównaniu rachunków pomoże przyjaciołom. Na mapie świata kieruj się na południe, aż dojdziesz do jaskini. Wejdź do środka.

2. Guido, Starożytna Biblioteka i Piramida (Poziom: 41)

Przedmioty: 8000 Gil, 9000 Gil, 10000 Gil, 12000 Gil ,Black Robe, Cottage, Crystal Mail, Cursed Ring, Dark Matter x 7, Earth Hammer, Elixir x 4, Flame Shield, Ice Shield, Ninja Wear, Ribbon, Ring of Protection, Thornlet, White Robe.

Idź przed siebie, aż dojdziesz do będącego w nieco kłopotliwej sytuacji Guido. Stary żółw sporo wyjaśni w związku z tym, co się stało po ostatniej walce w świecie Galufa. Chwilę później pojawi się Exdeath, ale tym razem wszystko odbędzie się bez walki. Następnie akcja przeniesie się do Starożytnej Biblioteki. Udaj się na jej szczyt i porozmawiaj z jednym z ludzi na dachu, który przekaże ci “Magic Song". Gdy po naradzie zostaniesz właścicielem/właścicielką Sealed Book, udaj się do piramidy.

Na miejscu, na dobry początek, czeka cię potyczka ze strażnikami wejścia.

BOSS PIRAMIDY

2x Gargoyle: Poziom 33, HP: 5000

Jak ich pokonać: Nie są trudni, ale mogą być upierdliwi, zależnie od przyjętej przez ciebie metody walki. Najszybszym, ale najdroższym sposobem rozprawienia się z nimi jest Gil Toss – wystarczy jedno użycie i po krzyku (niestety to kosztuje). Można pokusić się o tradycyjne załatwienie sprawy, jednak należy pamiętać, by korzystać z technik działających równocześnie na kilka celów. To ważne, ponieważ monstra potrafią się replikować – jeżeli na polu walki zostanie jedno, to po chwili się sklonuje i zabawa zaczyna się od nowa. Podobnie sytuacja wygląda, jeżeli któryś z przeciwników będzie w stanie krytycznym. Wtedy przeprowadzi fuzję z towarzyszem, odnawiając jego punkty zdrowia, a ten po chwili się rozmnoży. Uwzględniając te dwie ważne informacje, warto zdać się tutaj na zdolności Blue Mage oraz Ninja, rzucającego zwoje (Scrolls)

Idąc przez krypty staraj się zaglądać do wszystkich skrzyń po drodze. Czasami trzeba trochę pogłówkować, ale metodą prób i błędów przejście labiryntu nie powinno być trudne. Zaglądaj wszędzie, bo w tej piramidzie jest co zbierać. Warto dłużej się tu pokręcić, bo można poznać nową Blue Magic – L3 Flare, dzięki ZephyrZone, która przywołuje różne monstra (coś na wzór Conjurer z FF 4), w tym te władające Niebieską Magią. Oprócz tego Bland Lamia pomoże ci opanować Blow Fish Blue Magic. Gdy dojdziesz na szczyt, zabierz co trzeba a budowla oszczędzi Ci trudów powrotu jej korytarzami. Zdobyłeś/aś pierwszą tabliczkę – są jeszcze trzy. Każda taka tabliczka odblokowuje trzy legendarne bronie (4×3=12). Za chwilę nadleci Bahamut, Król Smoków, poczym skieruje się do North Mountain, gdzie możesz zmierzyć się z nim później.

3. Powrót Exdeatha i Airship (Poziom: 42)

Gdy po wyjściu z piramidy będziesz wracać do Starożytnej Biblioteki, w lesie Muah przypomni o sobie Exdeath. Pogrąży bibliotekę w nicości, a tobie załatwi walkę z kolejnym bossem, Meryujinnu (Merugene).

BOSS LASU MUAH

Meryujinnu (Merugene): Poziom 33, HP: 20000

Jak ją pokonać – Sephiria: Pierwsza zła wiadomość jest taka, że jędza zmienia swój słaby punkt, między Błyskawicami, Ogniem i Lodem. Tak długo, jak pozostaje uczulona na jeden z wymienionych żywiołów, pozostałe dwa będą ją leczyć. Jakby tego było mało, co jakiś czas dziewoja robi się niewrażliwa na ataki fizyczne i Gil Toss. Na szczęście z tymi odpornościami jest tak, że trzyma się określonego schematu – na początku jej słabym punktem jest Ogień, później Błyskawice, a dalej już nie ustaliłam, bo ją ubiłam :D. Dobrym pomysłem na ten pojedynek jest hybryda Samurai z Black lub Red Mage, Time Mage połączony z White Mage a trzecia postać Blue Mage z dodatkiem innej profesji, według Twojego uznania. Zacznij od Haste2 na siebie i Fire2/Fire3 na nią, a Blue Mage niech użyje Blow Fish. Z niebieskiej magii odradzam Aero, bo bardzo rzadko działa (jeśli w ogóle), za to polecam Flash i Magic Hammer, które zależnie od bariery odnoszą efekt lub nie – jeśli się uda, to mocno ograniczą bossa (Flash utrudnia trafianie zwykłymi ciosami, a M Hammer redukuje MP o połowę). W następnych kolejkach Time Mage nakłada na pannę Slow/Slow 2 i korzysta z Comet (Demi i Quarter nie działają), Blue Mage rzuca Blow Fish, a Samurai stara się atakować wręcz. Jeżeli ciosy mieczem będą wchodzić, można śmiało użyć Gil Toss i zbić dziewce około 7000 HP. Przy dużej różnicy szybkości (ona Slow, ty Haste2), nie powinna sprawić zbyt wielu problemów.

Po wygranej walce przyłączy się do ciebie Lenna. Skieruj się na wschodnie wybrzeże, gdzie znajdziesz Airship. Exdeath pogrąży kolejne miasta w "nicości". Gdy odzyskasz kontrolę nad statkiem, będziesz mogła/mógł udać się w kilka miejsc, by pozyskać nowe Espery i wyjątkowe przedmioty (zobacz w dziale Subquesty) oraz lepszy ekwipunek. Możesz także wybrać się do zamku Koozer i odblokować tam trzy z dwunastu legendarnych broni. Pamiętaj, że możesz to robić po zdobyciu każdej kolejnej tabliczki lub po zebraniu wszystkich czterech. Wybieraj te bronie, które przydadzą się twoim postaciom, w zależności od ich zawodu. Wychodząc z pałacu, po odblokowaniu broni, masz szansę zobaczyć pewną scenkę, ale pod warunkiem, że za jednym razem nie weźmiesz całej dwunastki. Miej na uwadze, że poruszając się po zamku możesz trafić na silnych przeciwników, dlatego pamiętaj by zapisać grę na mapie świata, zanim wejdziesz do środka budowli. Teraz skieruj się na Crescent Island

4. Crescent i Solitary Island (Poziom: 43)

Przedmioty: 9000 Gil, 12000 Gil, Beast Slayer, Circlet, Crystal Helm, Dark Matter, Dragon Fang, Elixir, Ether x 2, Ring of Protection, Rising Sun.

Mieszkańcy Crescent będą mówić coś ci o Mirage, ukrytym mieście. Aby tam dotrzeć, musisz iść do lasu na południowy zachód od Crescent (jest to trzeci las, który miniesz idąc podłużnym pasem lądu na południe od Crescent).Odwiedź wszystkie sklepy i zaopatrz się w czary szóstego poziomu oraz nowy (czytaj najlepszy) ekwipunek – część kupców (ta z lepszym sprzętem) jest ukryta, więc musisz ich poszukać. Każdy budynek ma dodatkowe sekretne wejście i tam znajdziesz schowanych kupców. Odszukaj ukryte pianino, zagraj na nim i wróć do Cresent. Jeśli grałeś/aś we wszystkich miastach na pianinie, to zrób to również w Crescent u Barda. W nagrodę otrzymasz nową (ostatnią z ośmiu) piosenkę.

Po załatwieniu powyższych spraw poleć do wielkiego mostu, niedaleko na zachód od miejsca, gdzie stał zamek Tycoon. Na pamiętnym moście, gdzie kiedyś walczyłeś/aś z Gilgameshem, stoi sobie teraz opuszczona świątynia, która jest Twoim celem. Wchodząc tam, lepiej zadbaj o to, by bohaterowie mieli poziom niepodzielny przez 5 – jeden z przeciwników, którzy tam grasują, nadużywa L5 Death. Oprócz tego możesz się załapać na: L2 Old, L3 Flare i L4 Quarter – ostro, prawda? Cóż, nikt nie mówił, że będzie lekko. Jest jednak sposób, by wycieczkę po świątyni sobie ułatwić – miej w drużynie minimum jedną postać z Jobem Samurai na poziomie Master, bo mistrzostwo w tym zawodzie jest nagradzane umiejętnością Slash. Ta technika losowo zabija jednego, kilku lub wszystkich przeciwników na polu walki, co sprawia, że trenowanie bohaterów idzie szybko, łatwo i przyjemnie. Dobrze w ekipie jest mieć jedną lub dwie Ninja – mogą być hybrydami z innymi profesjami.

Na początku przywita Cię kolejna para Gargoyles (strategia przy opisie Piramidy), tak dla rozgrzewki. Po pokonaniu ich droga stanie otworem. Poruszanie się po tym piętrze lokacji odbywa się za pomocą wentylacji. Gdy znajdziesz się w pokoju z przełącznikami, wypróbuj różne kombinacje. Ostatnim ustawieniem powinno być przełączenie jedynie lewej dźwigni. Zaraz po wyjściu z przewodu wentylacyjnego natrafisz na kufer, w którym czeka boss do pokonania.

BOSS SKRZYNI

Invisible: Poziom 52, HP: 7000

Jak go pokonać: Nie ma super silnych ataków, HP też nie powala na kolana, ale nie myśl sobie, że machniesz raz mieczem i po sprawie, o nie. Pojedynek dzieli się na trzy fazy. W pierwszej bijesz wielkiego Ninja, po zbiciu mu HP, adwersarz stwarza swój cień (Image – ciosy bronią pudłują) i później ponownie sam Invisible. Najlepiej działa magia, zwłaszcza zaklęcia żywiołowe trzeciego poziomu, wypowiadanie przez Black Mage ze zdolnością X-Magic. Nieźle spisuje się Blue Mage z Aero3 oraz Flash.

Nagrodą będzie Rising Sun, broń, którą twój Ninja pokocha od pierwszego użycia ;). Przejdź przez drzwi i idź prosto. Na kolejnych piętrach powinno być łatwo, chociaż na piątym uważaj na zapadnie (lub zaufaj Geomancerowi). Na samym końcu wędrówki czeka Stalker.

BOSS SOLITARY ISLAND

Stalker: Poziom 7, HP: 20000

Jak go pokonać: To dość trudny i dziwny przeciwnik. Występuje jako cztery stworzenia, ale tylko jedno z nich jest prawdziwe. Jedynym sensownym rozwiązanie jest stosowanie technik działających na wiele celów. Najlepszą opcją jest Gil Toss i bez niego tu się nie obejdzie, ale można zaoszczędzić sobie na jednym czy dwóch rzutach gotówką, wykorzystując Throw Ninja i zwoje (Scrolls). Time Mage przyda się z Haste2 i Slow2. Niebieski Mag również jest przydatny dzięki White Wind (nieraz leczy wszystkim postaciom aż 2000 HP – to sporo, w porównaniu do Cure 3 White Mage) oraz Aero3. Black Mage może pochwalić się niezłą skutecznością swoich zaklęć żywiołowych z trzeciego poziomu. Pamiętaj, że Flame jest stosowane jako kontratak po ciosie fizycznym (Throw i Gil Toss też tu zaliczają). Ta informacja powinna Ci pomóc w planowaniu twojego ataku, z przerwami na leczenie.

5. Fork Tower (Poziom: 43)

Przedmioty: Defender, Ether, Hi-Potion, Wonder Wand.

Tutaj przyjdzie ci rozdzielić drużynę. Pamiętaj, że w lewej wieży potrzebne będą ataki magiczne, a w prawej jedynie fizyczne. Wędrówka na kolejne piętra jest prosta i krótka, ale niektórzy szeregowi przeciwnicy już niekoniecznie – konkretnie chodzi o mieszkańców lewej wieży. Uważaj na “jajogłowych” magów, ponieważ rzucany przez nich Meteo potrafi z miejsca zabić postać, nawet z dwoma tysiącami punktów zdrowia. Gdy dotrzesz na szczyt wież, czekają Cię dwie walki z bossami: Minotaurusem w Wieży Mocy po prawej i Omniscientem w Wieży Magii po lewej. W lewej baszcie nie można stosować ataków fizycznych, a druga wieża nie sprzyja magii, więc trzeba korzystać z odpowiednich sił (fizycznych bądź magicznych) w walce z wrogiem. Między starciami, masz maksymalnie kilkanaście sekund na przygotowanie drugiego zespołu do starcia z Omniscient. Jeżeli się spóźnisz to Fork Tower wybuchnie i możesz już tylko ładować Save – pamiętaj o tym. A teraz przyjrzyj się przeciwnikom.

BOSS WIEŻY MAGII

Omniscient: Poziom 53, HP: 16999

Słabość: Wiatr

Jak go pokonać: Możesz stosować jedynie ataki magiczne, bo w przeciwnym wypadku wróg użyje zaklęcia Reset, z kręgu magii wymiarowej, które cofnie pojedynek do momentu jego rozpoczęcia. Sama bitwa jest prosta – wystarczy rzucić na Omniscienta czar Berserk, przez co ten nie będzie mógł korzystać z magii. Przydatne są ataki oparte na żywiole wiatru, choćby Aero3 z repertuaru Blue Mage, ale uroki Czarnego Maga z trzeciego poziomu też są skuteczne. W stanie Berserk, boss będzie atakował wręcz. Alternatywą jest osłonięcie się Reflectem i odbijanie zaklęć ofensywnych na przeciwnika (Omniscient też używa Reflect). W tym przypadku, miej “lustro” cały czas aktywne, bo adwersarz na chwilę przed śmiercią poczęstuje cię czarem Flare.

BOSS WIEŻY MOCY

Minotaurus: Poziom 37, HP: 19850

Jak go pokonać: Dla odmiany w tej walce nie można stosować magii, ale nie szkodzi, bo to jedna z prostszych bitew. Warto skorzystać z profesji Monka, Ninja lub Samuraja i nie chodzi o jakieś efektowne techniki, bo wystarczą zwykłe ataki – boss jest tak niewiarygodnie łatwy. Jeśli potrzebne będzie leczenie, wykorzystaj zakupione Hi-Potion. Na marginesie, jako ciekawostkę podam fakt, że Minotaurus jest bratem Sekhmeta, którego dane Ci było spotkać w piramidzie (w FF 8 dostajesz ich jako GFa Brothers).

6. Ulepszony Airship i Great Deep (Poziom: 44)

Przedmioty: Dragon Fang, Ether, Fire Ring, KaiserKnuckles, Pheonix Down, Water Scroll

Udaj się do katapulty (Catapult), która pojawi się po eksplozji Fork Tower. Odnajdź Cida, który zmodyfikuje statek tak, by ten mógł poruszać się pod wodą. Gdy już będziesz pod powierzchnią oceanu, udaj się do królestwa Dwarfów, które znajduje się w Wielkich Głębinach (Great Deep). Great Deep na mapie podwodnego świata, to ta biała kropka najbardziej na prawo.

W Greet Deep znowu zastaniesz drzwi, pilnowane przez kolejną parę Gargoyles. Po ich pokonaniu idź dalej. W jaskiniach pojawia się wiele "nieumarłych" potworów. Aby je pokonać należy korzystać z czarów uzdrawiających, skuteczne jest też "Requiem", nie zużywające MP. Znakomitym rozwiązaniem jest Slash, który eliminuje większość przeciwników już w pierwszym podejściu. Warto zaznaczyć, że dzięki możliwości szybkiego zabijania wrogów, Głębia jest jednym z lepszych miejsc na naukę Jobów. Jaskinie nie są zbyt pogmatwane, łatwo powinieneś/powinnaś znaleźć drogę prowadzącą na coraz to niższe poziomy. Przez lawę przejdziesz bezpieczne, używając zdolności Geomancera lub mając aktywny czar Float. Gdy dotrzesz do Dwarfów, zauważysz pewnie, że jeden z nich wydrążył długi podziemny korytarz. Dowiesz się, że na jego końcu słychać dziwne głosy. Jeśli nie byłeś/aś jeszcze w Town of Mirage to zapamiętaj miejsce, które pokaże się na mapie. Gdy w późniejszym etapie gry będziesz już na powierzchni i udasz się do lasu, który znajduje się w miejscu wskazanym przez krzyżyk, to po chwili znajdziesz się w Mirage Town (pochodź przez chwilę po lesie). Znajdziesz tam czary z 6 poziomu i wiele innych ciekawych rzeczy. Pamiętaj, że w mieście jest wiele tajnych przejść, więc skorzystaj z umiejętności Złodzieja "Passages", by je odkryć. Wróćmy jednak do królestwa Krasnoludów. Gdy udasz się w dalsze rejony jaskiń, to w końcu przyjdzie Ci się zmierzyć z tutejszymi bossami.

BOSSOWIE WIELKICH GŁĘBIN:

Toraiton (Czerwony): Poziom 37, HP: 13333 Słabość: Lód

IcePhorbos (Zielony): Poziom 39, HP: 13333 Słabość: Ziemia

EarthNeregeid (Niebieski): Poziom 20, HP: 13333 Słabość: Ogień

Jak ich pokonać: Każdy z bossów jest podatny na inny rodzaj żywiołu, stąd warto szukać czegoś Neutralnego. Dobra jest Syldra (jeśli ją masz), ewentualnie Requiem Song, która działa na większość z trójki przeciwników. Można również skorzystać z czarnych magów i stosować czary indywidualnie dla każdego z trzech wrogów, w zależności od ich słabego punktu.

Sephiria: Sposób Krakersa nie do końca się sprawdza – zapomniał przede wszystkim dodać, że (podobnie do Gargoyles) wrogowie muszą zostać zniszczeniu jednocześnie, inaczej ci dopiero co zabici wstaną z martwych w pełni zdrowia! Z tego względu, lepiej jest stopniowo obniżać HP każdego stwora do niskiego poziomu (około 1000 punktów), by potem jednym silnym atakiem móc od razu powalić całą trójkę. Można skorzystać z Blue Magic i działać atakami, uwzględniającymi wielokrotność poziomu doświadczenia ( IcePhorbos L3 Flare, Earth Neregeid L4 Quarter), ewentualnie X-Fight, Throw lub Black Mage z X-Magic, rzucającego Flare. W ostateczności Gil Toss lub wspomniana Syldra.

Zdobędziesz kolejną tabliczkę, którą jak zwykle możesz wymienić w Koozer Castle na kolejne trzy legendarne bronie. Po załatwieniu tego, warto wrócić do już dość starej i nieco zapomnianej sprawy.

7. Mimic (Poziom: 45)

Przedmioty: dodatkowe 7 minut zapasu powietrza

Zanim zatonęła wieża Walse, w pierwszym świecie, można było zauważyć, że jeden z fragmentów rozbitego kryształu był nieosiągalny. Gdy budowla poszła na dno, przepływająca przezeń woda pomogła ten fragment przenieść w inne miejsce. Warto to sprawdzić, zwłaszcza teraz, gdy do dyspozycji ma się okręt podwodny. Popłyń zatem w miejsce, w którym stała kiedyś wieża i wyjdź na zewnątrz okrętu. Twoi bohaterowie mają co prawda nadprzyrodzone umiejętności oddechowe pod wodą, ale czasu i tak jest mało. Biegnij jak najszybciej w dół. Po drodze (gdzieś w okolicy piątego piętra) natkniesz się na skrzynię, gdzie czeka łyk świeżego powietrza, co oznacza dla ciebie dodatkowe 7 minut pobytu pod wodą. Warto zostawić je sobie na powrót. Kontynuuj wędrówkę w dół, aż na sam parter. Tam zauważysz kryształ, o który będziesz musiał/a walczyć z Gogo.

BOSS ZATOPIONEJ WIEŻY WALSE

Gogo: Poziom ??, HP ??

Jak go pokonać: Bitwa ta może się okazać jednym z najtrudniejszych pojedynków w całej grze, jeśli nie zastosujesz się do wskazówek… samego GoGo: "If you do what I do, you can win" – Jeśli robisz to co ja, to wygrasz. Co robi GoGo? NIC!!!. Postój chwilkę (około dwóch minut) i będzie po zabawie, a ty uzyskasz zawód Mimic. Jeżeli jednak będziesz atakować przeciwnika, to przyjazna muzyczka zmieni się na melodię towarzyszącą starciom z bossami. W regularnej walce z Gogo nie masz zbyt dużych szans, ponieważ przeciwnik używa zaklęcia Meteo, które skutecznie potrafi położyć twoją drużynę na łopatki.

Po zdobyciu kryształku, czym prędzej wracaj na górę. Po drodze zatrzymaj się na czwartym poziomie i po kolumnie wespnij się na wyższą kondygnację. W ten sposób dojdziesz do skrzyni, która zawiera drogocenne powietrze. Dzięki niemu, licznik zacznie ponownie odliczać pełne 7 minut, co spokojnie starczy, by wrócić do łodzi.

Wypłyń na mapę świata i poleć w okolice wodospadu, w sąsiedztwie wyrwy po Istory.

8. Istory Falls (Poziom: 47)

Przedmioty: 12000 Gil, Aegis Shield, Air Knife, Artemis Bow, Enhancer Sword, Ether, Giant Axe, Giant Medicine, Guard Ring, Phoenix Down, Pinwheel, Reflect Ring, Rune Blade, Tortoise Shell

Aby dostać się do wodospadów Istory, musisz skorzystać z okrętu podwodnego. Na południe od wodospadów pod wodą znajduje się wejście do jaskini. Skorzystaj z niego, a wyjdziesz na małą pustynną przełęcz między górami, którą dojdziesz do wodospadu. Tradycyjnie przy drzwiach czeka na Ciebie para Gargoyles – po ich pokonaniu możesz iść dalej. Droga przez wodny świat jest prosta. Na pojawiających się tu wrogów najskuteczniejszy jest Slash Samuraja, ale niektórzy przeciwnicy nie mogą być w ten sposób skarceni – tych pokonaj magią i mieczem (ze wskazaniem na X-Fight). Sporadycznie na drodze może ci stanąć, dziś już legendarny obok Malboro, Tonberi, który ma dużo HP (39393 HP). Proponuję skorzystać z Odina. Czasami po Tonberim zostaje zbroja Mirage, którą też możesz otrzymać, jako nagrodę w jednym z Subquestów. Idąc przez kolejne poziomy labiryntów zauważysz przycisk, który chwilowo zatrzymuje wodospad blokujący drogę do skrzyni ze skarbem. Skorzystaj z umiejętności złodziejskiej Dash, by szybko dotrzeć do skrytki i ją otworzyć, zanim wodospad zmyje cię z drogi. Kufer jest tego wart, bo w środku spoczywa kolejny Protect Ring. Na czwartym poziomie przyda się Geomancer, by ominąć ukrytą zapadnię, to dotrzesz do niedostępnej skrzyni na trzecim etażu. Na sam dół dostaniesz się przez dziurę w podłożu na piątej kondygnacji. Tam, w sercu labiryntu, czekają na Ciebie: tabliczka oraz opcjonalna walka z Leviathanem (nie musisz z nim walczyć).

BOSS ISTORY FALLS

Leviathan: Poziom 37, HP: 40000 Słabość: Błyskawice

Jak go pokonać: Wykorzystanie słabość Leviathana, którą jest niska odporność na Błyskawice – zastęp hybryd Black Mage z Red Mage (X-Magic) szybko pobije króla mórz.

Sephiria: bitwa jest banalnie prosta, jeżeli masz Ninja lub Mimic z umiejętnością X-Fight, ponieważ obie profesje mogą na raz mieć broń w obu dłoniach. To oznacza, że wykonując cztery ataki, twoje postacie zadają 8 ciosów! Mając tak skonfigurowany cały zespół, ubijesz Leviathana, zanim ten zacznie się rozkręcać.

script type=

Bardzo słaba drużyna może zdać się na usługi Blue Mage (Aero3, Goblin Punch – świetne, ale w wykonaniu Mimica ze zdolnością Blue), Time Mage (Haste2, Meteo), Summonera (Ramuh, Syldra) oraz oczywiście White Mage (Cure3, Holy). Ostatecznie możesz posłużyć się Gil Tossem, ale chociażby Bolt 3 jest lepszym rozwiązaniem.

Po walce, Leviathan dołączy do ciebie jako kolejny Esper. Udaj się do wodospadu, w dolnej części ekranu – to droga wyjściowa. Teraz nie pozostaje Ci nic innego jak zakończyć odblokowywanie wszystkich legendarnych broni w Koozer i poczynić przygotowania do finałowej wyprawy. W tym celu zobacz, czy wypełniłaś/eś już…

9. Subquesty

To dobry moment na zaliczenie kilku pobocznych wątków, a tych jest sporo. Obok, wspomnianej podczas potyczki z Leviathanem, Syldry można jeszcze przyłączyć Odina, Bahamuta i Pheonixa do twoich Summonów. Cztery inne zadania czekają w rozrzuconych po świecie miastach, między innymi: Kelb, Mirage Town, czy Muah. Szczegóły znajdziesz w dziale Subquestów. Jeżeli wszystko zostało już załatwione, poleć do miejsca, gdzie stał do niedawna zamek Tycoon. Teraz znajduje się tutaj wejście do Cleft of Dimension.

10. Cleft of Dimention (Poziom: 50)

Zejdź z pokładu statku i przejdź przez pomost. Twoja podróż przez dziurę wymiarową zaczyna się na pustyni, a droga wiedzie przez sześć kolejnych etapów Cleft of Dimension: ruiny, las, jaskinie, wieże, zamek i kryształ. Piaszczyste pustkowia doprowadzą cię do…

10.1. Cleft of Dimension: Ruiny

Przedmioty: Blood Sword, Cottage, Dark Matter, Elixir x 2,Ether

Nie ma tu nic, co mogłoby sprawić jakieś trudności. Droga jest prosta – wystarczy brnąć przed siebie i korzystać z łańcuchów, by iść dalej. W międzyczasie zaglądaj do wszystkich skrzyń i pokręć się trochę z włączoną umiejętnością Learning. Czyhający tutaj przeciwnicy posługują się Blue Magic: Aero3, Exploder, Frog Song, L2 Old, L3 Flare, L4 Quarter, L5 Death oraz Roulette. Wyjdziesz w Mirage Town, ale to tylko echo miasta, które tkwiło w pustce przez 1000 lat. Skieruj się do wyjścia z osady.

10.2. Cleft of Dimension: Las

Przedmioty: Dragon Fang, Enchancer, Lilith Rod, Ribbon

Tu przejdziesz z miasta. Także w tej lokacji nie ma nic trudnego, chociaż przeciwnicy zdają się być nieco bardziej odporni na Slash. Z Blue Magic możesz w tym miejscu nadrobić brak White Wind. Mimo zakrętów, powinnaś/powinieneś sobie poradzić. Na końcu lasu czeka boss do pokonania.

BOSS LASU SZCZELINY WYMIARÓW

Karophysteli, Poziom 68, HP: 18000

Jak go pokonać: Ponieważ wróg skorzysta z czaru Reflect, by wymigać się od twoich ataków magią, rzuć na niego Dispel, ewentualnie daj “lustro” na siebie i odbijaj czary na przeciwnika. Holy i Flare sprawują się dobrze. Meteo ma tą zaletę, że nie podlega działaniu Reflect. Wroga można dodatkowo osłabić poprzez Blue Magic Magic Hammer, które szybko zbije jego zapas MP. Zwykłe ataki powinny wystarczyć, Gil Toss również :).

Z lasu przeniesiesz się do górskich grót.

10.3. Cleft of Dimension: Jaskinie

Przedmioty: Coral Ring

Zaczynasz w długim korytarzu, gdzie grasujące smoki nauczą cię kolejnego zaklęcia Niebieskiej Magii – Emission. Za chwilę znajdziesz się na ścianie z licznymi wodospadami. Idź przed siebie, aż napotkasz Save Point. Ulecz drużynę i zapisz stan gry. Za chwilkę zauważysz jakiegoś stwora panoszącego się na lewo i prawo. To Omega, jeden z dwóch najpotężniejszych przeciwników w grze! Skrzętnie omijając maszkarę, masz możliwość iść dalej, nic sobie z niej nie robiąc albo możesz (lub musisz, jeśli nie uda Ci się przejść obok niej) także z nią powalczyć. Porady oraz szczegółową taktykę znajdziesz w dziale Mega Bossów, jednak ostrzegam, że bitwa nie jest łatwa. Gdy ominiesz (lub pokonasz) Omegę, to w kolejnym pomieszczeniu (tym, na końcu korytarza), w jednej z ksiąg czeka na ciebie Apanda.

BOSS JASKIŃ

Apanda Poziom 59, HP: 22200 Słabość: Ogień

Jak go pokonać: Rzuć na niego Berserk, to dzięki temu nie będzie korzystać z magii, a jeśli dodasz do tego Niebieską Magię Flash, która oślepia, to przeciwnik stanie się bezbronny. Teraz możesz śmiało atakować – wykorzystaj do tego czary (Fire3 – najlepiej działa, ze względu na słabość bossa, Flare, Holy, czy Meteo), techniki Blue Magic (Aero3, Magic Hammer), czy Summony (Syldra, Leviathan, Bahamut, Phoenix, Odin) lub zwykle ataki, bądź Gil Toss.

Sephiria: znowu ten Gil Toss… Nieco lepiej wyszkolona drużyna może pokusić się o Ninja lub Mimiców, zaopatrzonych w dwie bronie oraz komendę X-Fight. Adwersarz nawet nie zdąży zacząć poważnej ofensywy, a już będzie martwy.

Po pokonaniu bestii, przejdź przez drzwi.

10.4.Cleft of Dimention: Wieże

   Aby przejść ten fragment, potrzebna jest umiejętność Passages, dzięki której zobaczysz ukryte przejścia pomiędzy wieżami. Sephiria: od siebie dodam, że warto mieć jeszcze Dash (Mimic korzysta z niej, bez zakładania w Abilities, tak samo jak złodziej), by szybko przebyć tą planszę. Po drodze pojawiają się dość trudni przeciwnicy, ale nie ma żadnego bossa. Podczas walk najlepiej używać Slash, na zmianę z Gil Toss albo X-Fight – Slash często pudłuje lub zabija tylko część wrogów, wtedy Gil Toss i X-Fight świetnie się nadają do wykończenia monstrów.

10.5.Cleft of Dimention: Zamek

Przedmioty: ManEater, Rainbow Dress, Red Shoes, Running Shoes, Thor’s Hammer

Otwórz wrota i wejdź do środka. W wielkim holu obok schodów są dwie boczne nawy, gdzie znajdziesz dwie pary przejść (jedne w ścianie, zaś drugie w drzwiach). Portalami w murze wyjdziesz na zewnątrz zamku, na dróżki prowadzące do wieżyczek. W basztach czekają miłe drobiazgi. Za drzwiami nie znajdziesz nic ciekawego, więc nie ma sensu tam zaglądać. W pałacu, wśród grasujących wrogów spotkasz Death Claw, który używa Blue Magic o tej samej nazwie (ostatnio mogłeś/aś nauczyć się tego od Gilgamesha) oraz Mythril Dragon (były ostatnio w świecie pierwszym) z Fusion. Możesz uzupełnić braki o kolejne pozycje – gdy tu skończysz, możesz skorzystać ze stopni na dół. Znajdziesz się w więzieniu, na szczęście jako "odwiedzający/a". Tutaj słaba drużyna powinna uważać, bo w lochach aż roi się od bossów (wszyscy obecni tu ludkowie, to właśnie “więksi przeciwnicy”). W dolnej celi po lewej stronie czeka Apocaryopus, który co prawda nie jest obowiązkowy, ale walka z nim na pewno ci się opłaci. Otwórz kraty i porozmawiaj z nim (jeżeli odpowiesz “No”, możesz ustawić nowe zdolności i podleczyć drużynę).

BOSS ZAMKU

Apocaryopus, Poziom 57, HP: 27900 Słabość: Trucizna

Jak go pokonać: Skorzystaj z czaru Bio a walka powinna pójść gładko. Z innych zaklęć, nieźle działają tradycyjnie: Meteo, Flare, Holy, podobnie najpotężniejsze Espery (Odin Bahamut, Leviathan) Niektóre Blue Magic również świetnie się spisują, jak choćby Flare3, czy Magic Hammer, ale trzeba uważać, bo przeciwnik uczy się technik od twoich pupili. Z drugiej strony, wróg sam zna sporo czarów błękitnej magii, dlatego możesz się od niego sporo podpatrzeć, w tym takie rarytasy jak: Death Claw, Big Guard, czy Mind Blast (ostatnio miał to Stalker, czyli dość dawno temu). Z Big Guard może być drobny problem – musisz wyczuć moment i w odpowiednim momencie dać na wroga Reflect, żeby lustro odbiło użytego później “Wielkiego Strażnika” na Ciebie. Skoro już o Reflect mowa, to warto wspomnieć, że chronione nim postacie są bezpieczne całym arsenałem Niebieskiej Magii. Z fizycznych ataków świetne są: Gil Toss oraz X-Fight, w połączeniu z zestawem dwóch broni (co wymusza profesję Ninja lub Mimic).

Gdy go pokonasz, pojawi się Save Point. Jeżeli twoi pupilkowie nie należą do siłaczy, to bliskość bezpiecznego postoju na pewno pozytywnie wpłynie na twoje samopoczucie. Wylecz się, zapisz grę i idź dalej. Biegające "krasnalki" pilnują w zamkniętych celach kuferków, zawierających dwa warte uwagi przedmioty. Ci, o dziwo, nie są trudni, nawet dla słabszej ekipy.

2 BOSS ZAMKU

Alte Roite Poziom 58, HP 6000/ Jura Avis Poziom 61, HP: 15000

Jak go pokonać: Przeciwnik jest podobny do Metamorphy w jaskini Guido – najpierw występuje w formie staruszka, a po zbiciu HP zmienia postać. Staje się wtedy Jura Avis, starszym braciszkiem ArcheoAvisa z ruin Lonka. Jako starzec, wróg jest w sumie dość prosty, bo większość zaklęć ofensywnych dobrze na niego działa, nie ważne czy to Czarna, Wymiarowa albo Niebieska Magia, bądź Holy z Białej. Po metamorfozie, już jako Jura Avis pozornie jest trudny, ponieważ zmienia swój słaby punkt, a resztę żywiołów wchłania. Tu z pomocą przychodzi Blue Magic – wróg poddaje się mocy Condemn, więc po 30 sekundach automatycznie zginie! Oczywiście możesz wybrać wariant siłowy i za pomocą Gil Toss lub X-Fight, ręcznie delikwenta wykończyć.

W sumie do pokonania będzie sześciu takich, ale spokojnie – toczyłeś/aś już znacznie cięższe walki. To chwilowo by było na tyle, jeśli chodzi o potyczki z dodatkowymi przeciwnikami. Podejdź do celi, gdzie są potwór i jakaś kobieta. Zbliż się do monstrum, to za chwilę samo otworzy kratę i cię zaatakuje. Ten boss jest już obowiązkowy.

3 BOSS ZAMKU

Catastrophe, Poziom 71, HP: 19997

Jak go pokonać: Nie ma różnicy, czy użyjesz magii albo zwykłych ataków. Ciosy bronią zadają niezłe obrażenia, zwłaszcza z opcją X-Fight, ewentualnie Gil Toss. Większość zaklęć ofensywnych również działa jak należy, tak samo Espery z wyższych poziomów. Ważne jest, by jedna osoba co kolejkę leczyła wszystkich, bo wróg korzysta z Earth Shaker, dość potężnego ataku, znanego ze starcia z Titanem. Można co prawda rzucać na siebie Float, by oderwać się od ziemi, ale boss będzie go negować poprzez Gravity 100. Lepiej po prostu nastawić się jednym herosem na leczenie, a pozostałych skupić na atakowaniu.

Sephiria: Bardziej zaawansowana drużyna, z dużą ilością maksymalnego HP, może rzucić na siebie Blue Magic Moon Flute (Berserk na wszystkie postacie). Pod wpływem zaklęcia co prawda tracisz kontrolę nad postaciami, ale siła uderzeń znacząco rośnie i powinny bez problemów zabić bestię. Dzięki dużemu zapasowi HP możesz spać spokojnie – zanim boss poważnie zrani bohaterów powinien być już martwy.

Po wygraniu bitwy, wejdź do góry za damą, która jest Ci bardzo wdzięczna za ratunek. Nie martw się skrzynką w celi, w lewym górnym rogu ekranu – dojdziesz do niej okrężną drogą. Idź cały czas przed siebie, aż wyjdziesz na taras, po czym przebiegnij na drugą stronę planszy. Tam, analogiczną drogą dotrzesz do tego samotnego kufra. Po zabraniu skarbu wróć na taras i skorzystaj z drzwi pośrodku. Znajdziesz się w sali tronowej, w której jest kilka atrakcji. Z miejsca odradzam zajmować się przejściem w centrum pomieszczenia, bo cofnie cię o dobre kilka kroków, zatem jedyna droga dalej to wrota w lewej nawie. Pewnie zauważyłaś/eś, że coś nie pozwala Ci przejść, jak myślisz, dlaczego? “Zgaduj zgadula, gdzie oczko, tam pula” – tak jest, czas na następny pojedynek.

4 BOSS ZAMKU

Harikarunassosu, Poziom 97, HP: 33333

Jak go pokonać: Do walki przydatna jest większość normalnych ataków, bądź magii. Jeśli chcesz uniknąć ataku "Kurururu!" rzuć na przeciwnika czar Berserk, ewentualnie po fakcie rzuć na całą drużynę czar Toad, to przynajmniej część bohaterów powróci do swojej pierwotnej postaci. Przez cały czas atakuj, bo wróg przyparty do muru nie zdoła uraczyć cię Holy – taki poczęstunek dla herosa z 4000 HP oznacza zgon.

Teraz możesz spokojnie skorzystać z drzwi. Schodami w następnej komnacie wejdziesz na sam szczyt zamku. Tam musisz podejść do północnej krawędzi. Czeka cię… kolejna walka. Tym razem przeciwnikiem jest Twin Tania.

4 BOSS ZAMKU

Twin Tania, Poziom 39, HP: 50000

Jak go pokonać: To dość trudne starcie,  zwłaszcza wtedy, gdy masz mało HP. Atak Gigaflare jest wówczas śmiertelny. Dlatego jeśli zobaczysz komunikat "Powering Up Gigaflare" użyj Odina – to bardzo dobry sposób – trzeba tylko się "wstrzelić" w odpowiedni moment.

Sephiria: Krakers trochę przesadził z oceną – prawda, że oponent jest nieco trudniejszy od poprzednich, ale i tak idzie go pokonać dość niewielkim nakładem sił. Najpierw taktyka dla słabej drużyny – standardowo: Meteo, Flare, Aero3, działają całkiem dobrze. W przypadku braku zaklęć z najwyższej półki, Fire3 wypełni lukę. Poziom potwora jest podzielny przez 3, stąd tu wchodzi L3 Flare, która zadaje spore obrażenia, a jest o połowę tańsza od wspomnianej Flare, z kręgu Czarnej Magii. Koniecznie daj jednej z postaci możliwość przywoływania Esperów, bo bardzo przydadzą się dwa – Carbuncle i Leviathan. Wielki wąż zadaje ponad 7000 punktów obrażeń, a to znacznie więcej niż większość ataków (nawet Bahamut tyle nie wyrabia!) – właściwie tylko Holy radzi sobie lepiej. Z kolei Carbuncle odbije Mega Flare i Mind Blast, używane przez Twin Tanię. W ten sposób, sam boss pomoże ci szybko go wykończyć i spokojnie zdążysz przed Giga Flare. Komunikat dla bardziej doświadczonej ekipy – można ograniczyć się do rzucenia Carbuncle i atakowania z użyciem X-Fight. To spokojnie wystarczy.

Wejdź po schodach na platformę. Za chwilę przeniesiesz się do ostatniej części Cleft of Dimension. Zanim zaczniesz wędrówkę po krysztale, pamiętaj że tutaj Exit nie działa – to jedyna sekcja próżni, gdzie ten czar nie skutkuje. Jeżeli chcesz coś dokupić w sklepach, to by móc użyć Exit i wyjść na mapę świata, musisz wrócić do zamku. Jeżeli nie ma takiej potrzeby to zacznij zwiedzanie…

10.6. Cleft of Dimention: Kryształ

Przedmioty: Ragnarok, Fuuma x 3.

    Nie ma tu za wiele do zrobienia – na pierwszym ekranie są tylko dwie skrzynie oraz twój stary znajomy. Jak pamiętasz, jakiś czas temu (bitwa pod koniec drugiego świata) Exdeath zesłał Gilgamesha do Szczeliny wymiarów i ten ponownie stanie Ci na drodze.

MINI-BOSS KRYSZTAŁU

Gilgamesh, Poziom 59, HP: 7000

Jak go pokonać: To żaden kłopot – zwykłe ataki fizyczne lub słabe zaklęcia, to wszystko spokojnie wystarczy, by go pokonać. Przed walką zadbaj o to, by jedna z postaci miała dołączoną komendę Steal, bo w trakcie pojedynku masz jednorazową okazję ukraść Genji Shield. Po zbiciu HP, Gilgamesh ocknie się i bitwa zakończy się ugodą.

Podczas dalszej wędrówki będziesz korzystać z teleportów – to te koła w podłodze. Na następnej planszy warto się pokręcić dłużej, tylko jeżeli zamierzasz szkolić Joby przed finałową walką (bo by zyskać kolejne poziomy doświadczenia musisz iść poza kryształ – za potwory nie otrzymujesz EXPa). Tutaj obok zwykłych szeregowców, którzy dają po 20-26 ABP, grasują niepozorne pomarańcza, czyli słynne Movers. Za zabicie kuleczek dostaniesz, uwaga, aż 199 ABP! Czy trzeba mówić więcej ;)? W następnej lokacji omiń pierwszą z dwóch skrzyń chyba, że masz ochotę na walkę z dodatkowym bossem. W jej wnętrzu ukrywa się Shinryuu, jeden z dwóch najpotężniejszych przeciwników w Final Fantasy 5. Jeżeli jednak chcesz podjąć wyzwanie, to upewnij się, że ekipa jest w granicach poziomu 75 – szczegółową taktykę znajdziesz w dziale Mega Bossów. Drugi kufer jest “bezpieczny”, a na prawo od niego znajdziesz kolejny telepad. Kolejny ekran jest ostatnim, przed finałową rozprawą z Exdeathem. Jedyne co tu znajdziesz, to zielone światełko – to Necrophobia, jedyny boss przed “głównym złym”. Necrophobia nie jest obowiązkowy, ale pokonanie go opłaci się – wybiegnę co prawda trochę w przyszłość, no ale… Przed walką daj jednej z postaci zdolność Steal.

BOSS KRYSZTAŁU

Necrophobia, Poziom 66, HP: 44044

Jak go pokonać: Najpierw musisz zniszczyć jego osłonę, którą podtrzymuje czwórka małych pomocników. Można ich szybciutko wyeliminować dwoma użyciami Gil Toss lub Throw, w połączeniu ze starymi i zbędnymi mieczami Dobrym sposobem jest też nałożyć na siebie Reflect i odbijać na wrogów czar Death – działa jak marzenie. Reszta magii raczej się nie nadaje – Flare i Holy, namierzają jeden cel, a Meteo jest za słabe na kilku przeciwników na raz, natomiast Reflect wrogów blokuje znakomitą większość Blue Magic. Najwygodniejszym rozwiązaniem będzie Gil Toss. Gdy zniszczysz "pomagierów", Necrophobia straci nieśmiertelność. Nie ma znaczenia czego użyjesz, ponieważ zarówno ciosy bronią, jak i zaklęcia dają zadowalające efekty. No to teraz się dowiesz, po co była komenda Steal. Otóż, po zbiciu bossowi HP do 0, pojawi się Gilgamesh z “odsieczą”. Necrophobią możesz się już nie zajmować, więc skup się na Gilgameshu i ukradnij mu "Genji Armor", najwspanialszą zbroję w grze. To, co się stanie potem, nie omieszkam przemilczeć – zobacz sam/a :D

Na miejscu, gdzie spotkałeś/aś Necrophobię, powstanie kolejny Save Point – to druga, obok Genji Armor, nagroda za walkę. Skorzystaj z punktu, by: odnowić siły, przygotować się do ostatecznej konfrontacji i zapisać grę. Na bitwę polecam mieć możliwość używania: Przedmiotów, Esperów, Blue Magic, White Magic, Dimension Magic i Black Magic albo Gil Toss. Użyj pobliskiego teleportu i w następnej planszy idź po schodach, aż do Exdeatha.

11. Wielki Finał: Exdeath

Zanim rozpocznie się decydujące starcie, czeka cię jeszcze krótka gadka Exdeatha i sporo scenek. Trzeba przyznać, że “Eksio” miał sporo czasu na ułożenie jakiejś przemowy, a on tu ledwo co stęka. W boju, o wiele lepiej też nie jest – dla drużyny na 55-tym poziomie i więcej, nie powinien być zbyt wielkim problemem. Pojedynek dzieli się na dwie rundy – najpierw Exdeath, a później NeoExdeath. No to start!

FINAL BOSS – RUNDA PIERWSZA

Exdeath, Poziom 77, HP: 49001

Jak go pokonać – Sephiria: Jest równie łatwy, co brzydki, ale to nie znaczy, że etap zaliczysz z palcem w nosie. Pierwszą turę wykorzystaj na wzmocnienie drużyny – Big Guard lub Golem, Haste2 oraz Carbuncle. Z aktywną redukcją obrażeń, ciosy Exdeatha będą zadawać obrażenia rzędu 700 punktów, natomiast Reflect odbije czary rzucone na ciebie z powrotem do nadawcy (z wyjątkiem Meteo, ale Big Guard znacząco zmniejszy obrażenia). Jedyne, co sprawia kłopot, to technika “White Hole”, która równocześnie zabija postać i zamienia ją w kamień. Trzeba będzie zatem ożywiać poległego, a następnie leczyć petryfikację. Jeżeli masz na sobie Reflect, to lecz się za pomocą White Wind – efekt lepszy niż Cure3 i nie przeszkadza mu “lustro”. Haste2 zapewni ci przewagę taktyczną, kilku ruchów na kolejkę. Nie ma większego znaczenia, co będziesz używać, bo standardy, czyli: Flare, Holy, Meteor działają jak trzeba, podobnie Espery – Syldra, Odin, Leviathan i szczególnie Bahamut, są niezawodne. Spokojnie można pokusić się o ciosy bronią (X-Fight), ewentualnie Gil Toss (czczony przez Krakersa, niczym jakiś hinduski bożek) albo Throw. Po dość prostej rundzie, wróg przejdzie w nową formę.

FINAL BOSS – RUNDA DRUGA

NeoExdeath

  • człon 1, Poziom 81, HP: 50000
  • człon 2, Poziom 67, HP: 55000
  • człon 3, Poziom 83, HP: 55000
  • człon 4, Poziom 86, HP: 60000

Jak go pokonać – Sephiria: Tu już jest trudniej, ze względu na stosowane ataki. Delta Attack powoduje petryfikację jednego bohatera, Almagest odbiera około 1500 HP całej drużynie i wywołuje (tymczasowo) regularny spadek HP o niewielką ilość. To jeszcze nic ciężkiego, bo Delta Attack można odbić, mając aktywny Reflect, a po Algamest trzeba się po prostu wyleczyć. Prawdziwą zmorą jest Grand Cross, paskudztwo nakładające wiele zmian statusu. Z tego co zauważyłam, to moc Grand Cross (czyli ilość i jakoś nałożonych statusów) zależy od tego, które części NeoExdeatha pozostały przy życiu. Na to pomoże Heal/Esuna oraz odpowiednie lekarstwa – Zombie da się wyleczyć tylko przez Revivity, a Berserk przez Dispel. Podobnie, jak w poprzedniej rundzie, dbaj o to, by mieć “włączone”: Big Guard, Haste2 i Reflect, a będzie ci się w tym pojedynku żyło znacznie lepiej. Przy aktywnym Reflect korzystaj z White Wind do leczenia ran. Wróg co jakiś czas będzie Dispelem anulował zaklęcia ochronne, więc nie zapomnij o ich odświeżaniu. Do walki świetnie nadają się: Gil Toss, Summony (Bahamut, Leviathan), bo zadają duże obrażenia wszystkim celom na raz. Do ataków indywidualnych najlepsze są: Condemn, Quarter, L3 Flare, Flare, Holy. Człon numer 4, czyli ten z poziomem 86, jest najsłabszy – Quarter zabiera mu 9999 HP, a Condemn nakłada na niego limit 30 sekund, po których ginie. Segment 1 (poziom 81) zbiera tęgie baty z L3 Flare. Holy i Flare są dobre na wszystkie części bossa. Jeżeli nie zapomnisz o systematycznym używaniu czarów ochronnych i silnych ataków, to stosunkowo szybko wygrasz to starcie.

Po efektownym wyjściu NeoExdeatha, zobaczysz dobre kilkanaście minut scen końcowych. Przebieg zakończenia gry będzie zależał od tego, ile osób przeżyło finałową walkę.

—==:::KONIEC:::==—