Pierwszy Świat

1. Wiatr Cichnie (Poziom: 1)

Ponieważ wiatr ucichł, król zamku Tycoon opuszcza Lennę zostawiając królestwo w jej rękach. Następnie akcja przenosi się na statek piratów, którym dowodzi Faris. Kolejną odwiedzaną lokacją jest pieczara, w której pewien starzec wyraźnie się spieszy. Chwilę później z nieba spada Meteor i rozbija się o powierzchnię ziemi. W tym momencie do akcji wkracza wędrowiec, podróżujący z Chocobo i nad nim przejmujesz kontrolę. Udaj się na miejsce katastrofy, na wschód od lasu. Zostaw Chocobo i udaj się na ratunek księżniczce, atakowanej przez gobliny. Pokonaj napastników i porozmawiaj z następczynią tronu Tycoon. Za chwilę poznasz imię kierowanego przez ciebie bohatera – Butz. Następnie podejdź do meteoru, by poznać Galufa, mężczyznę, którego znasz ze sceny wewnątrz meteorytu. Za chwilę Twoi nowi przyjaciele udadzą się do Świątyni Kryształu Wiatru (Wind Crystal Shrine).

2. Piraci

Przedmioty: Leather Hat

Udaj się teraz na północny zachód od meteorytu, jedyną możliwą drogą. Gdy muzyka przyśpieszy, będziesz musiał/a biec przed siebie i pokonywać atakujące Cię co chwila gobliny. Po kolejnym wybawieniu z kłopotów, Lena i Galuf postanowią wziąć Butza ze sobą do świątyni. Dowiesz się, że potrzebny jest statek, który trzeba jakoś zdobyć. Wejdź do jaskini na północy. Idąc przez grotę zobaczysz jeziorko, w którym możesz odnowić MP i HP. Powinieneś/powinnaś to wykorzystać i zdobyć trochę doświadczenia, walcząc z okolicznymi stworami. Idź w górę, do wietrznej jaskini i zbierz po drodze, co się da. Wciśnij przycisk, którego wcześniej użył pirat i przejdź przez nowo otwarte przejście. Udaj się przez most do statku i podejdź do steru – użyj go oraz poznaj Farisa. Gdy już mu wszystko wytłumaczysz, ten przyłączy się do Ciebie. Przy wychodzeniu z zatoki jeden z korsarzy spyta, czy chcesz przekazać mu ster, by dowiózł cię do kapliczki. Odpowiedz nie i popłyń na zachód do…

3. Tule (Poziom: 4)

Przedmioty: 100 Gil, Potion x 2, Ether, Fenix x 2, Tent x 2, 150 Gil, Leather Shoes  

Na miejscu, Faris uda się na chwilę do pubu. Ty w tym czasie pozwiedzaj sklepy, kup, co uważasz za stosowne ( broń, pancerz – nie zapomnij o magii) oraz przeszukaj okoliczne beczki i skrzynie. Warto wstąpić na moment do Domu Początkujących, po trochę wskazówek i porad oraz kilka kolejnych drobiazgów. Gdy tu skończysz, wyjdź na mapę świata. Jeśli nie masz jeszcze 4 poziomu doświadczenia, to pokręć się po okolicy i podszkol postacie, zanim udasz do świątyni. Jeżeli jesteś gotowy/a to płyń w kierunku północno wschodnim, aż do otoczonego lasem budynku.

4. Świątynia Kryształu Wiatru (Poziom: 5)

Przedmioty: Tent, Bload Sword, Staff/Cane, Leather Hat

Przejście tej lokacji nie jest trudne zwłaszcza, jeśli masz już 5 poziom. Gdy wejdziesz, idź w lewo i wypytaj kanclerza. Dostaniesz też parę sztuk Potions, a święta woda w dzbanie odnowi twoje siły. Idź na górę i zbieraj po drodze, co się da. W końcu spotkasz Wingraptera, z którym będziesz musiał/a stoczyć walkę. 

BOSS ŚWIĄTYNI KRYSZTAŁU WIATRU

Wingrapter:  HP: 250  

Jak go pokonać: Atakuj tylko wtedy, gdy ma rozpostarte skrzydła, korzystaj z Iron Nail, miecz Broad także jest przydatny. Prostym sposobem wygrania walki jest wyposażenie wszystkich członków drużyny właśnie w Broad sword.

Gdy pokonasz Wingraptera, wejdź do komnaty z kryształem – po kilku dialogach dostaniesz swoje pierwsze zawody: Knight, Monk, Thief, White Mage, Black Mage, Blue Mage.

Teraz możesz połazić w okolicach Świątyni Kryształu Wichru i powalczyć, używając nowych zawodów. Sugeruję Butza Żołnierza (Knighta), Lennę jako Białego (White) albo Czarnego Maga (Black Mage), Galufa jako Mnicha (Monk) i Farisa jako Niebieskiego Maga (Blue Mage) albo Złodzieja (Thief). Postępując w ten sposób zdobędziesz umiejętności magiczne, jak i tradycyjne. Gdy już urośniesz w siłę, skieruj swe kroki na południe od Kapliczki, by na skrawku lądu po prawej stronie powalczyć z lwopodobnymi przeciwnikami, za których można dostać dużo AP – gdy zostaniesz zaatakowany/a przez trzy kreatury to otrzymasz za nie 3 AP.

5. Powrót do Tule i kanał Torna (Poziom: 7) 

Za pomocą statku wróć do Tule i idź do domku na północy, w którym mieszka Zokku. Po tym jak Twoja drużyna spędzi tam noc, otrzymasz klucz do kanału. W tym momencie warto pokręcić się chwilę w pobliżu Tule i nauczyć się od goblinów Blue Magic Goblin Punch. Gdy uznasz to za stosowne, wejdź na pokład statku i udaj się w stronę kanału, nieco na południe od Świątyni Kryształu Wiatru. Otwórz wrota i przygotuj się do walki.

BOSS KANAŁU TORNA

Kalablos:   HP: 650

Słabość: Błyskawice

Jak go pokonać: Nie jest to specjalnie trudny przeciwnik, musisz po prostu atakować, ale tylko wtedy, gdy jest “normalny”. Najlepiej wtedy spisuje się Czarny Mag z czarem Błyskawic. Gdy przeciwnik zmieni swój status na “nieumarły”, dopadniesz go, używając na nim czaru do leczenia (Cure).

6. Cmentarzysko Okrętów  

Przedmioty: Tent, 990 Gil, Phoenix x 2, Flail, Antidote x 2, Potion.

Poruszasz się chodząc po statkach – drogę znajdziesz dość łatwo. Przy przechodzeniu między swoim okrętem a pierwszym wrakiem, idź w dół i naciśnij klawisz akcji, a pojawi się droga utworzona z kamieni – na jej końcu czeka Flail dla White Mage. Wróć i idź rozbitymi statkami przed siebie, potem przez jakiś czas akcja będzie się dziać wewnątrz okrętów. Jeśli korzystasz z emulatora, to w tym miejscu mogą wystąpić problemy, gdyż warstwy obrazu mogą być wyświetlane nie po kolei.  Ten fragment gry warto uważnie prześledzić, bo okaże się, że… :). W końcu wyjdziesz na stały ląd, gdzie czeka pojedynek.

BOSS CMENTARZYSKA OKRĘTÓW: 

Siren

Jak ją pokonać: Kiedy jest pod normalną postacią, przydatni są jeden lub dwaj mnisi (Monks) albo Rycerze (Knights), Gdy przybiera nieumarłą formę, najlepiej skorzystać z Białego Maga (White Mage) i rzucić czar uleczenia (Cure) na wroga. Również Ogień (Fire), w wykonaniu Czarnego Maga (Black Mage), jest dobry na Siren w stanie Zombie.

7. Wioska Karwen (Poziom: 10) 

Przedmioty: Ice Rod, Cottage, Antidote.

Dowiesz się trochę o Walse Tower i Hiryuus, latających smokach. Ta chwila, to dobry moment na zrobienie zakupów i odpoczynek. Po załatwieniu spraw w miasteczku, warto przeprowadzić zmianę zawodów i zdobyć kilka poziomów doświadczenia, kręcąc się w pobliżu osady.

8. Northern Mountain (Poziom: 11)  

Przedmioty: Golden Needles, Phoenix

Brnij pod górę, zbierając napotkane po drodze przedmioty. Miniesz kilka rozwidleń, ale nie ma możliwości, żebyś zabłądził/a. W miejscu z trującymi roślinami chodź ostrożnie, bo kontakt z trującymi pnączami oznacza zatrucie postaci. Gdzieś w połowie drogi na szczyt, natkniesz się na Magisę i opcjonalnie na Forzę.

BOSS NORTHERN MOUNTAIN:

Forza: Poziom 8, HP: 850

Magisa: Poziom 8, HP: 650

Jak ją/ich pokonać: Gdy zostaniesz trafiony/a silnym czarem, ulecz się, korzystając z Potionów lub zaklęcia Cure. Dobrym sposobem jest posiadanie czterech Mnichów lub Rycerzy w drużynie. Zazwyczaj udaje się pokonać Magisę, zanim ta wezwie swojego męża – Forzę – na odsiecz. Gdyby jednak Forza się pojawił, to potraktuj go tak samo, jak Magisę, czyli “Ogniem i Mieczem” :).

Teraz możesz przemieszczać się, korzystając z Hiryuu. Poleć do Walse Town, na południe od miasta Kawern. Możesz także wrócić do miasta Tycoon i pozbierać trochę dobrego ekwipunku.

9. Walse Town (Poziom: 13)

Przedmioty: Silver Glasses.

Porozmawiaj z mieszkańcami, to dowiesz się kilku ciekawostek o Krysztale Wody. Zakup najlepsze bronie dla wszystkich postaci i zrób to samo w przypadku czarów (Biała, Czarna i Wymiarowa Magia) oraz Esperów. Jak zwykle, możesz pochodzić po okolicy i zarobić trochę doświadczenia w walce. Gdy skończysz, udaj się do Walse Castle. 

10. Walse Castle (Poziom: 13 lub 14)

Przedmioty: Tent, Phoenix , 490 Gil, Elf Cloak, 1000 Gil x 2, Speed.

Po pierwsze, pokręć się po zamku w poszukiwaniu przedmiotów. Będąc w głównym korytarzu wejdź w drzwi na prawo i stamtąd idź na niższe oraz wyższe piętra. Schody w głównym holu zaprowadzą cię poziom niżej, skąd można zejść kolejnymi stopniami do więzienia, a korytarz w prawej części góry ekranu, zaprowadzi cię do podziemi. Do piwnic nie wchodź jeszcze, bo na razie są zbyt niebezpieczne – zajrzysz tam później. Po zdobyciu skarbów idź do sali tronowej. Porozmawiaj z żołnierzami i z królem. Zobaczysz drugi meteoryt pędzący ku ziemi – udaj się na miejsce jego upadku. Wielką kosmiczną skałę znajdziesz niedaleko zamku, na północnym zachodzie.

11. Walse Tower (Poziom: 14)

Przedmioty: Maiden’s Kiss, Ether, Silver Bracelet, Silk Robe.

Wieża ma osiem prostych pięterek, więc nie powinno być kłopotów. Na czwartym spotkasz króla Walse – porozmawiaj z nim i ruszaj dalej. Na wyższych kondygnacjach korzystaj z latorośli. Możliwe że znajdziesz kilka Crystal Chips, po czym będziesz musiał walczyć z Galurą.

BOSS WALSE TOWER :

Galura: Poziom 3, HP: 1200

Jak go pokonać: Najprostszym sposobem na pokonanie Galura jest użycie Frog Song co mocno osłabi przeciwnika. Korzysta on z ataków fizycznych, dlatego najlepiej sprawdzą się Rycerze i Mnisi. Standardowa drużyna też da sobie z nim rade – Mnich i Złodziej/Rycerz atakują, Biały Mag rzuca Armor (Protect) i leczy, Czarny Mag Bolt .

Po bitwie otrzymasz nowe zawody: Time Mage, Magic Knight, Summoner, Berserker, Red Mage. Możesz je wypróbować i podszkolić postacie oraz obecnie wyuczane profesje. Jeżeli jeszcze nie byłaś/eś w Tycoon, to zajrzyj tam po przedmioty i kawałek ciekawej historii.

12. Tycoon Castle (Poziom: 15)

Przedmioty: Maiden’s Kiss, Elixir x 2, Ether x 2, Phoenix x2, Giyama’s Bell, Shuriken, Ashura, Heal Rod, Cottage x 3, Hi-Potion.

Zbierz wszystko co się da. Niektóre miejsca mogą wydawać się niedostępne, ale gdy trochę pogłówkujesz, to dotrzesz tam gdzie trzeba. Następnie wróć do Walse Castle i porozmawiaj z tamtejszym królem, który poinformuje Cię o Karnak.

13. Walse Meteor (Poziom: 15)

Podejdź do meteorytu – jest w nim dziura, przez którą dostaniesz się do środka. W centrum znajdziesz wir, który przeniesie Cię do wnętrza innej skały, leżącej w pobliżu Karnak. Idź na południowy zachód, a później skieruj się na południe, aż dotrzesz do zamku przy wielkim murze – to właśnie jest Castle Karnak. Po drodze, od atakujących cię wilków możesz nauczyć się Blue Magic “????”. Na razie do zamczyska cię nie wpuszczą, więc zwiedź sobie miasteczko.

14. Karnak Town i Cid, Shiva w Walse Castle (Poziom: 15)

Przedmioty: Ice Rod (Walse Castle, po pokonaniu Shivy)

Udaj się do jakiegoś sklepu. Gdy będziesz usiłował/a coś kupić, zostaniesz złapany/a, po czym wylądujesz w więzieniu. W celi obok spotkasz Cida, który będzie próbował się wydostać. Poprosi cię o pomoc w ratowaniu Kryształu Ognia. Po rozmowie z Cidem, wydostaniesz się z więzienia. Odwiedź okoliczne sklepy, kup co trzeba i porozmawiaj z mieszkańcami.

Gdy w twoim posiadaniu znajdzie się czar Fire 2, udaj się na tyły zamku Walse, do tylnego wodospadu. Idź dalej aż napotkasz Shivę, którą pokonasz za pomocą Fire 2. W ten sposób zdobędziesz kolejnego summona. Teraz możesz powałęsać się o okolicy i podszkolić drużynę. Jak tylko uznasz, że jesteś gotowy/a wróc na tereny Karnak i wejdź na pokład statku, który cumuje przy zamku.

15. The Fire-Powered Ship (Poziom: 17)

Przedmioty: Cabin, 3x Elixir, FullMoon, Green Beret, Mithril Glove, Phoenix Down, Thief Glove

Statek możesz przemierzać na różne sposoby, zbierając po drodze różne przedmioty. Do poruszania między poziomami służą windy. Gdy zobaczysz pomieszczenie z czterema wejściami, wybierz to najbardziej po prawej stronie, a znajdziesz Green Beret. Gdy będziesz szedł/szła dalej, wrócisz do czterowejściowego pokoju. Wejdź do drugiego przejścia po prawej stronie, a powinieneś/powinnaś znaleźć Thief Glove. Znowu powrócisz do pokoju z wejściami. Wejdź do drugiego przejścia po lewej. Gdy spadniesz na dół, wybierz lewe drzwi i zapisz grę. Gdy pójdziesz dalej, będziesz miał/a do rozwiązania łamigłówkę, aby móc iść na przód. Oto rozwiązanie: Wciśnij pierwszy możliwy przycisk. Zejdź z platformy i wciśnij przycisk najbardziej na lewo. Przełącz dźwignię po lewej na górze, przebiegnij w poprzek pomieszczenia i wciśnij oba przyciski po tej stronie. Zejdź w dół i przełącz wyższy przycisk stojąc po jego prawej stronie. Wciśnij ostatni przełącznik i znajdziesz się w miejscu, gdzie leży Elixir. Podnieś go i udaj się na walkę z bossem.

BOSS FIRE-POWERED SHIP:

Liquid Flame: Poziom 19, HP: 3000.

Atrybuty: Ogień i Wiatr  

Jak go pokonać: Pamiętaj o tym, żeby po każdym trafieniu ogniowym się wyleczyć. Bardzo efektywną bronią jest Ice2, ale nie wtedy gdy potwór przybierze formę dłoni – w tym przypadku Monk gra pierwsze skrzypce. Jeśli nie zapomnisz o leczeniu, to łatwo się z wrogiem uporasz.

Zastosuj się do wskazówki królowej i wejdź do rury. W tym momencie akcja potoczy się automatycznie.

16. Ucieczka z Karnak! (Poziom: 19)

Przedmioty: Karnak Castle: 2000 Gil x 2, Elixir x 6, Elf’s Cloak, Main Gauch, Shuriken, Ribbon, Esuna Spell, Raijin no Jutsu. Karnak Town: Fire Rod

Po tym, jak opuścisz pokój z kryształem, masz 10 minut na ucieczkę z zamku. Ważne jest posiadanie Złodzieja (Thief) w drużynie z umiejętnością Dash, żeby nie tracić czasu. Zapisz grę i biegnij w górę schodów, zajrzyj do dwóch skrzyń ze skarbami. Idź do górnej klatki schodowej po prawej. Nie ma sensu walczyć z wrogami, lepiej uciekać z bitew. Oczywiście nie dotyczy to bitew z wrogami pilnującymi skrzyń, bo ucieczka jest niemożliwa. Zbierz przedmioty po lewej i prawej stronie pomieszczenia. Te skrzynie są strzeżone przez potwory posługujące się czarem “Aero”, którego można się od nich nauczyć (Blue Magic). Idź do środkowych drzwi. Biegnij dookoła i wejdź do drzwi na dole. Miń następne piętro, nie ma tu nic do zebrania. Gdy dotrzesz do pomieszczenia z dywanem wybierz klatkę schodową na górze po prawej. Biegnij do niższego wyjścia, jest tu kolejna skrzynia z potworem. Przebiegnij się po murach zamku po lewej i po prawej. Po jednej stronie znajdziesz Elf Cloak. Wróć do pokoju z którego przyszedłeś/przyszłaś i weź wszystkie skrzynki, które zobaczysz. Wróć na dół środkowymi schodami do pomieszczenia z dywanem. Idź w dół i zabierz wszystkie przedmioty po lewej i po prawej. Idź dalej w dół i pokonaj Segeanta.

BOSS ZAMKU KARNAK:

Sergeant  

Jak go pokonać: Obstawę, złożoną z wilków, wykończysz pojedynczym rzuceniem zaklęcia Fire2. Na Sierżanta wyśmienicie działają ataki fizyczne, szczególnie w wykonaniu mnicha (Monk). Nie zabijaj go od razu, tylko daj mu chwilę na pokazanie prawdziwego oblicza. Tylko w tej postaci jest w stanie rzucić Blue Magic Death Claw, którego możesz się nauczyć. Warto, bo przyda się w kilku walkach z późniejszymi bossami. Kiedy oberwiesz Death Claw, jeden z członków Twojej drużyny będzie miał tylko kilka punktów życia – najlepiej, żeby to był właśnie Blue Mage. Ulecz go jak najszybciej i atakuj wręcz. Kilka chwil wysiłku i przeciwnik zginie.

Teraz przyjdzie chwila przerwy na doszkolenie ekipy. Jeśli uda Ci się zdobyć 25 poziom reszta Pierwszego Świata będzie prosta. Zanim wyruszysz dalej na zachód, odwiedź Karnak Town i wejdź na mury obronne (wejście w północnej części miasta). W ich dolnej lewej partii jest beczka, która zawiera Fire Rod dla Black Mage. Teraz ruszaj śmiało do Starożytnej Biblioteki.

17. The Ancient Library (Poziom: 23)

Przedmioty: Ether, Ninja Gear, Phoenix Down

Mur, który blokował drogę na zachód od Karnak już nie przeszkadza. Po drodze do biblioteki można nauczyć się pożytecznego czaru, “Aqua Rake” Blue Maigic. Można to zrobić na pustyni po drodze. Pamiętaj, aby zapisać wcześniej grę. Przełącz wszystkich na Mnichów (Monk). zadbaj by przynajmniej jeden miał umiejętność “Learn Blue Magic”. Wejdź na pustynię, gdzie zaatakuje cię Chimera. Prędzej czy później (lepiej prędzej) monstrum użyje Aqua Rake, a gdy już to zrobi zaatakuj ją wszystkimi. Po walce kolejny czar niebieskiej magii będzie Twój.

script type=

Jak dotrzesz do Biblioteki, wejdź do środka i skorzystaj z dzbana ze świętą wodą. Teraz wyjdź na mapę świata, zapisz grę i ponownie wejdź do środka. Porozmawiaj z uczonymi. Dowiesz się o Mid’zie, wnuczku Cida. Udaj się do piwnic przez drzwi po lewej stronie pod przejściem, którym wszedłeś/weszłaś do biblioteki. Tutaj jest kolejny dobry czar Blue Magic “Level 5 Death”. Można go otrzymać od potwora zwanego “Page 64”, ale by go poznać, jeden z członków twojej drużyny musi posiadać poziom będący wielokrotnością 5 (15, 25, 25, 30). Reszta drużyna musi mieć inne poziomy, jeśli myślisz od wygraniu walki i oczywiście ktoś z twojej drużyny musi mieć umiejętność “Learn Blue Magic”. Wiele książek w bibliotece “zawiera” szukanego przez nas potwora, który na pewno użyje potrzebnego nam czaru. Gdy to zrobi, musisz tylko wygrać bitwę. Gdy zdobędziesz “Level 5 Death”, idź dalej przez piwnice. Po drodze będziesz trafiał/a na ślepe zaułki i przełączniki umożliwiające dalszą wędrówkę. W końcu natkniesz się na Ifirita, summona ogniowego, którego będziesz musiał/a pokonać, aby ten przyłączył się do twojej ekipy.

BOSS 1 ANCIENT LIBRARY:

Ifrit: Poziom 22, HP: 3000

Atrybuty: Ogień Słabość: Lód

Jak go pokonać: Ta bitwa nie powinna sprawić ci problemów jeśli zastosujesz się do wskazówek. Przyzywanie Shivy Summonner’erm jest bardzo efektywne, a kiedy masz kilku Summonner’ów w drużynie to bitwa jest raczej jednostronna. Blizzarra (Ice2) (Black Magic) jest również bardzo skuteczny. Znakomicie działa również poznany niedawno Aqua Rake oraz ninja rzucający wodne ostrza (Water). Gdy pokonasz Ifirita, ten przyłączy się do ciebie.

Kiedy już masz Ifirita, półka z książkami, która blokowała wcześniej przejście nie stanowi problemu. Idź więc dalej, aż spotkasz kolejnego bossa – Biblos’a.

BOSS 2 ANCIENT LIBRARY:

Biblos: Poziom 24, HP: 3600

Słabość: Ogień 

Jak go pokonać: Ponieważ Biblos nie lubi ognia rzucaj na niego najpotężniejsze czary oparte na tym żywiole. Ifirit jest również przydatny, podobnie jak ninja rzucający strzałki ognia (Flame) Na Bilbosie można użyć również czaru “Death Claw” Blue Magic. Bitwa jest trochę trudniejsza niż ta z Ifirit’em.

18. Do Karnak i z powrotem (Poziom: 24)

Porozmawiaj z Midem w bibliotece, poczym udaj się do Karnak i porozmawiaj z Cidem w pubie. Otrzymasz the Fire-Powered Ship. Gdy powrócisz do Ancient Library uczeni powiedzą ci kilka nowych rzeczy, między innymi o miasteczku Jacole.

19. Jacole (Poziom: 24)

Przedmioty w jaskini Jacole: Tent, Shuriken, Lightning Whip.

Miasto zlokalizowane jest na półwyspie, na południowym zachodzie świata. Kup nowe przedmioty i bronie, poczym dowiedz się o kolejnym miejscu do odwiedzenia: Jaskini Jacole

Gdy wejdziesz, wciśnij przełącznik po lewej. To umożliwi ci dalszą wędrówkę. Zobaczysz serię przycisków na ścianach. Po tym jak przyciski migną przez chwilę ujawni się ten właściwy. Wciśnij go i idź dalej. W skrzynce na końcu znajduje się ukryty przełącznik. Gdy go wciśniesz ukaże się następne przejście. Nie ma tu nic do roboty, ale wrócisz tu później. Po ścianie z tyłu można się wspinać, ale nie rób tego jeszcze. Warto w tej jaskini pobyć nieco dłużej, bo jest jednym z najlepszych miejsc do zbierania AP w pierwszym świecie. Grasujące tu wiewiórki Skull Eater dają się mocno we znaki, ale za przeżycie starcia z nimi dostajesz aż 5 AP! Ich mniejsze siostry – Nut Eater – dają co prawda tylko 2 AP, ale są tak słabe, że pokonasz je bez problemu. Gdy uznasz, że masz dość skieruj się w dolny prawy róg mapy świata – na jednej z wysepek zobaczysz tam osadę.

20. Cresent Island (Poziom: 25)

Gdy pierwszy raz zawitasz do tego miasta, twój statek zatonie. Ludzie z wioski opowiedzą ci o czarnym Chocobo. Możesz się też nauczyć “Health Song” oraz Blue Magic “Death Sicle” walcząc z potworami wałęsającymi się po okolicach. Gdy już zrobisz co trzeba, udaj się do lasu Chocobo – leży na południe od miasta. Gdy tam wejdziesz musisz złapać biegającego czarnego Chocobo. Otrzymasz dwie dodatkowe profesje: Bard, Archer/Hunter. Po załatwieniu tego, poleć na północ od Świątyni Wichrowego Kryształu. Powinieneś/Powinnaś dotrzeć do rodzinnego miasta Butz’a, Lix.

21. Z Lix do Istory, Ramuh (Poziom: 26)

W Lix nie ma dużo do roboty, ale można nauczyć się nowej piosenki. Idź do domu Butza i weź Song of Temptation. Odwiedź tutejsze sklepy, w których Butz ma wyjątkowo tanio. Jak już załatwisz wszystkie sprawy, udaj się do Istory, które leży na północy świata. Gdy tam dotrzesz, przejdź po wszystkich sklepach i dokup potrzebny sprzęt. Chodząc po kwadratowej grządce z kwiatami w zachodniej części miasta możesz poznać “Toad” Black Magic. Gdy dotrzesz do zagrody z owcami, porozmawiaj (!) z jedną z nich i ta “przerzuci” cię przez płot. Dzięki temu będziesz mógł porozmawiać z lokalnym Bardem i otrzymać piosnkę “Song of Love”.  Okolice Istory to świetne miejsce na szkolenie drużyny, a do tego napotykane tu czarne obłoczki nauczą cię nowej Blue Magic – Dark Shock (występują też na Crescent Island, ale bardzo ciężko je spotkać). Może więc warto spędzić tu trochę więcej czasu?

Jeden z wieśniaków wspomina o starcu w lesie, miotającym piorunami – oczywiście chodzi o Ramuha. Możesz go spotkać i zdobyć, jako kolejnego summona. Udaj się do lasu na wschód od miasta i spaceruj tam, aż nie zostaniesz zaatakowany/a przez Ramuha (możliwe, że wcześniej zaatakują cię inne potwory). Nie jest trudnym przeciwnikiem (jak zresztą większość).

BOSS ISTORY FOREST :

Ramuh: Poziom: 21, HP: 4000

Atrybuty: Błyskawice

Jak go poknać: Niewiarygodnie dobrze działa czar Death Claw. Jeśli jednak nie masz go “na stanie” to skorzystaj z Mnichów i Rycerzy, by zgładzić go fizycznie. Niezłe efekty może uzyskać Time Mage korzystający z Demi.

Gdy go pokonasz, dostaniesz przedmiot “Ramuh”. Użyj go, a będziesz miał dostęp do kolejnego summona.

To niezłe miejsce na podszkolenie drużyny. Większość bitew daje 2-3 APB, co jest niezłym wynikiem, a przy tym bezpieczniejszym od Jacole Cave, choć w jaskini dostaniesz 2 i 5 AP za walkę. Warto wyszkolić na maksa zawody magiczne dla Lenny i Butza, a fizyczne dla Galufa i Farisy (jakbyś przegapił/a, to przypomnę, że tak naprawdę Faris jest kobietą ;).

22. Ancient Library i Quicksand Desert (Poziom: 28)

Porozmawiaj z Cidem i Midem, udzielą kilku informacji o o królu Tycoon. Opuść bibliotekę i idź na zachód górską doliną. Po chwili dotrzesz do pustyni. Po wejściu zostaniesz spytany/a, czy chcesz iść dalej czy nie. Jeśli tak to rozpoczniesz walkę.

BOSS QUICKSAND DESERT :

Sand Worm: Poziom 18, HP: 300

Słabość: Woda.   

Jak go pokonać: W tej walce niesamowicie skutecznym czarem jest Aqua Rake – jedno użycie zabija przeciwnika. Alternatywą jest skorzystanie z Throw ninja i miotanie ostrzy wody (Water), które kupisz w między innymi w Lix. W najgorszym razie atakuj wręcz i lecz się.

23. Gosh i Lonka (Poziom: 28)

Poruszanie po pustyni nie jest wcale takie kłopotliwe, jak by się to mogło wydawać. Po prostu wystarczy próbować wszystkie drogi, aż do skutku. Gdy dotrzesz do południowego wyjścia, idź dalej na południe. Wejdź do wioski. Ujrzysz króla Tycoon. Spróbuj go złapać. Będzie się pojawiał i znikał w różnych miejscach. W pewnym momencie ukaże się koło centralnych schodów. Biegnij do niego. Gdy się będziesz do niego zbliżać, wpadniesz w pułapkę. Idź do drzwi na końcu. Gdy dotrzesz do pokoju z łóżkam,i podejdź do stołu po prawej, a znajdziesz tam kartkę. Podążając za instrukcjami z kartki powinieneś/powinnaś otrzymać 2 Shuriken’y i “Minimum”

*Rozwiązanie zagadki: Podejdź do przycisku na niższej ścianie po lewej i wciśnij klawisz akcji. Na pierwsze pytanie odpowiedz “nie”, a na drugie “tak”. Teraz otrzymasz nagrodę.

Gdy wzbijesz się w powietrze na statku, zaatakuje Cię ClayClaw.

BOSS AIRSHIP:

ClayClaw: Poziom 43, HP: 2000

Słabość: Błyskawice

Jak go pokonać: Najprostszą metodą jest wykorzystanie jego słabości – Błyskawic. Ramuh jest dobrym rozwiązaniem, podobnie ninja rzucający strzałki Thunder, czy też czar Bolt-2. ClayClaw używa specjalnej umiejętności “Tail Screw”, która działa podobnie jak Death Claw. Można to wykorzystać i przy małej ilości HP użyć Blue Magic “????” (moc tego zaklęcia wzrasta w miarę, jak HP maleje). Nie zaszkodzi ukraść (Steal) Coral Sword, bo to najlepszy miecz dla Rycerza w tym momencie gry. Od czasu do czasu wylecz się.

Gdy pokonasz ClayClaw’a, udaj się do Gohn. Ruiny Lonka wzniosą się i chwilowo będą poza twoim zasięgiem. Wróć do miejsca skąd wystrzelił Airship (Catapult), w pobliżu wyspy Crescent.

24. Meteoryt Tycoon (Poziom: 30)

Po powrocie do wyrzutni, Cid poprosi cię o skombinowanie trochę Adamantine, dzięki czemu statek będzie mógł się wzbić jeszcze wyżej. Udaj się do meteorytu w pobliżu Tycoon, czyli tam, gdzie gra się zaczynała. Gdy wejdziesz do środka, czeka cię walka z bossem meteorytu.

BOSS METEORYTU TYCOON

Adamantaimai: Poziom 20, HP: 2000

Słabość: Lód 

Jak go pokonać: Ta bitwa jest banalnie łatwa, jeśli tylko masz czar “Level 5 Death” lub Death Claw. Lv 5 Death zabije żółwia od razu, za to Death Claw zostawi mu zaledwie kilka punktów zdrowia, tak więc następny atak zada ostateczny cios. W ostateczności wykorzystaj Shivę oraz Blizzarę (Ice2). Od czasu do czasu lecz się.

Po pokonaniu Adamantaimai wróć do wyrzutni i daj Adamantine Cidowi. Dzięki temu Airship będzie dużo potężniejszy i będziesz mógł/a wzbić się nim wyżej. Zatem wystartuj i wznieś się na wyższy pułap.

25. Ruiny Lonka i Meteoryty (Poziom: 31)

Dookoła wejścia znajdują się cztery działa, które trzeba zniszczyć. Po prostu podleć do każdego z nich, to wywiąże się walka. Przeciwnicy są mechaniczni, więc używaj Ramuha, zaklęć Błyskawic i ostrzy ninja. Automaty obronne mogą nauczyć Niebieskiego Maga nowego zaklęcia – Missile. Gdy zniszczysz małe działa pojawi się kolejne, znacznie większe, które również trzeba rozwalić. W każdym momencie możesz wrócić na powierzchnię ziemi i odpocząć, dokupić wyposażenia itp. – po prostu wycofaj się z ekranu z lewitującymi ruinami. Po uzupełnieniu zaopatrzenia stań do bitwy z…

BOSS 1 LONKA RUINS

Sol Cannon: Poziom 36

Jak go pokonać: Użycie na początek czaru “Lv 5 Death” unieszkodliwi 2 mniejsze wyrzutnie. Dalsza walka również nie powinna być trudna – używaj ponownie wszystkiego, co jest związane z Błyskawicami (Ramuh, zaklęcia, ostrza), ewentualnie wody (Aqua Rake). Niech jeden Biały Mag dba o zdrowie ekipy.


Przedmioty
we wnętrzu Lonka Ruins: Gold Armor, Gold Shield, Elixer, Hi-Potion, 5000 Gil, Shuriken, Kodai no Tsurugi, Power Wrist, Engetsurin, Cottage, Ether.

Watro mieć złodzieja w drużynie, gdyż dzięki niemu poznasz wszystkie tajne przejścia i zbierzesz ukryte przedmioty. Przeszukaj ruiny dokładnie, bo warto zdobyć furę ukrytych tam skarbów, a do tego poznasz tu kilka przydatnych technik Blue Magic. Whirl Demon nauczy cię Aero2 (jeśli nie poznałeś/aś tego wcześniej) oraz White Wind, bardzo przydatnego zaklęcia leczącego (rzuć Charm na Whirl Demon, a wspomoże cię właśnie White Windem). Innym godnym uwagi przeciwnikiem jest Hydra – dość twarda, ale zostawi ci w spadku L4 Quarter. Na końcu swojej wędrówki po ruinach natrafisz na króla Tycoon oraz nowego bossa.

BOSS 2 LONKA RUINS

ArukeoEivis:

ArukeoEivis ma dwie fazy:   Faza: Poziom 19, HP: 6400 Faza 2: Poziom 20, HP: 2500

Jak go pokonać: Z pozoru, to jedna z trudniejszych bitew w całej grze, w praktyce standard. Arukeo jest dość silny, a w dodatku potrafi zmieniać swoją “Słabość”, ale trzyma się pewnego schematu, stąd można zaryzykować nawet magię elementarną. Na początku walki można spokojnie stosować Firę, która przez kilka tur jest pewniakiem, ale potem warto przejść na Blizzarę lub Thundarę. W przypadku Błyskawic prostym sposobem na sprawdzenie, czy wróg się na to uodpornił jest danie komuś z drużyny Coral Sword – jeżeli przeciwnik wchłonie atak, to znaczy, że absorbuje elektryczność. Dobrze spisują się tutaj dwie techniki Blue Magic: Aero2 (jednorazowo) oraz Aqua Rake. Warto skorzystać z usług Mnichów, który zadaje godziwe obrażenia fizyczne. Gdy wróg przejdzie w drugą postać, jego poziom będzie wielokrotności 5 – wiesz już czego użyć. Ogółem nie taki diabeł straszny, jak go malują.

Zawody, które otrzymasz po przejściu Ruin Lonka: Samurai, Dragoon Knight, Chemist, Dancer.

Gdy ostatni kryształ zostanie zniszczony, przybędzie Exdeath, ponieważ powstrzymująca go bariera przestanie istnieć. Galuf powróci do swojego świata, pozostawiając jedynie puste miejsce w drużynie. Wróć do wyrzutni statków i przeczytaj list zostawiony przez Mida. Udaj się do Tycoon, do pierwszego meteorytu, a później do meteorytu koło Karnak. Tutaj czeka cię kolejna walka.

BOSS METEORYTU KARNAK

Titan: Poziom 1, HP: 2500

Atrybuty: Ziemia

Jak go pokonać: Walka nie powinna być trudna. Potrzebujesz jedną osobę do leczenia, bo choć większość ataków Titana nie jest zbyt dotkliwa, to Earth Shaker jest wyjątkiem. Pewną niedogodność stwarza fakt, że wróg stosuje tą technikę jako “final attack”, dlatego ważne jest mieć dużo HP w chwili jego śmierci. Magia działa dobrze, jednak najlepszy tradycyjnie już jest Aqua Rake – dwa użycia, dobić jakimś zaklęciem i po krzyku.

Teraz udaj się do meteorytu Walse. Tutaj czeka PyuroBoros

BOSS METEORYTU WALSE

PyuroBoros: Poziom 22, HP: 2200

Jak go pokonać: To jedna z najprostszych bitew w grze. Jedyne, co tutaj musisz zrobić, to użyć “Gil Toss” Samuraja.

Sephiria: Gil Toss jak dla mnie, to dość drogie rozwiązanie – gotówka na tym etapie gry jest jeszcze problemem. Jako alternatywę proponuję Aqua Rake, wspomaganego przez Fire2 lub Ice2. Przeciwnik jest tak prosty, że nie będzie z nim kłopotu, a gotówka może się przydać później.

Ostatni etap operacji to wizyta w miejscu, gdzie rozbił się meteoryt Cary. Chodzi o ten, który upadł, gdzie były Lonka Ruins. Tutaj na pokonanie czeka ostatni boss pierwszego świata – Kaimira (Chimera) Brain.

BOSS METEORYTU GONE

Kaimira Brain: Poziom 19, HP: 3300

Jak go pokonać: Nie używaj czarów lodowych, bo zostaną "wchłonięte". Upewnij się, że masz dostęp do czarów uleczenia, ponieważ możesz oberwać czarem Blaze, dosyć niemiłym (potem HP powoli jeszcze spada). Najlepiej atakować przeciwnika czarem "Death Claw”, z grupy Blue Magic i dobić. Jeśli nim nie dysponujesz, to możesz użyć "Gravity”, wróg jest podatny na taką magię. Tradycyjnie, bardzo skuteczne jest także Aqua Rake, którego nota bene nasz przeciwnik sam używa.

W tym momencie możesz opuścić pierwszy świat, ale proponuję załatwić kilka spraw.

  1. Udaj się do piwnic zamku Walse, jeśli wcześniej tam nie byłeś/aś. Zbierz Elf Cloak i Speed Magic.
  2. Jeżeli zapomniałaś/eś zabrać przedmioty ze skarbca z zamku Tycoon zrób to teraz.
  3. Pamiętaj, że w wieży wodnej zamku Walse jest Shiva – jeśli jeszcze jej nie masz, to już czas pokonać ją w walce i dołączyć do swoich Esperów.
  4. Podszkol swoją drużynę, pamiętaj, że w następnym świecie przeciwnicy są dużo silniejsi.

Gdy już będziesz gotowy/a, udaj się tam, gdzie na mapie świata krzyżują się strumienie magicznej energii. Zobaczysz lśniący portal – jeżeli wylądujesz i wejdziesz do tej lokacji, to zostaniesz przeniesiona/y do świata Galufa. W ten sposób ukończyłeś/aś pierwszy świat.

kliknij, by przejść do części drugiej