Drugi Świat

1. The Solitary Island (Poziom: 32)

Pierwsza rzecz, jaką musisz zrobić, to skorzystać z namiotu (Tent). Jeśli nie masz żadnego, to pokręć się po wysepce i walcz z atakującym cię szczurem. Przeciwnik za każdym razem zostawi ci właśnie Tent, co możesz wykorzystać i załatwić sobie dowolną ilość tego przedmiotu, bezpłatnie.

Gdy twoja drużyna zaśnie, pojawi się porywacz, który uprowadzi Farisę i Lennę. Zostaniesz tylko z Butzem.

BOSS SOLITARY ISLAND

Abductor: Poziom 22, HP: 1500

Jak go pokonać: Bardzo prosty. Po porostu atakuj ile wlezie. Przeciwnik nie posiada zbyt wielu dobrych ataków. Najszybciej rozprawi się z nim Blue Mage, dzięki Death Claw (dobijając stwora w następnej rundzie) lub tradycyjnie Aqua Rake. Dobrze radzi sobie również Time Mage z Demi.

Po wygraniu starcia, jedyne co musisz zrobić, to otworzyć skrzynię, a reszta potoczy się sama.

2. Piwnice Zamku Exdeatha (Poziom: 32)

Przybywasz, żeby uwolnić Lennę, Farisa i Butza. Korzystnym dla ciebie jest, aby Galuf był Mnichem albo Samurajem, ewentualnie Ninja. Na samym początku akcji, gra doprowadzi Cię do kufra, gdzie trzymane jest wyposażenie uwięzionych bohaterów. Dolne drzwi są zamknięte, a za górnymi znajdziesz Save Point i uzdrawiające źródełko. Idź lewo i zejdź po schodach, podobnie na następnych poziomach. Spotykani w międzyczasie przeciwnicy zostawiają Potiony i Hi-Potion, co też można wykorzystać i uzupełnić inwentarz za darmo. Gdy dojdziesz do celi, gdzie są trzymani przyjaciele, czeka cię walka z Gilgameshem.

BOSS ZAMKU EXDEATHA

Gilgamesh: Poziom ??, HP: ~1500

Jak go pokonać: To chyba najprostszy boss fight w całej grze. Po prostu atakuj wręcz, a po chwili Gilgamesh zwieje. Zazwyczaj starczają dwie rundy, podczas, których Galuf zadaje około 750 punktów obrażeń, stąd jego HP waha się w granicach 1500.

Gdy "pokonasz" Gilgamesha, uciekaj z zamku. Jak już będziesz na zewnątrz, udaj się w stronę Wielkiego Mostu lub pokręć się z Blue Mage z składzie drużyny i naucz się Dark Shock, jeśli jeszcze tego nie znasz. Tak czy inaczej, dojdź ostatecznie do długiego mostu na zachód od zamku Exdeatha. Tam zmierzysz się z kilkoma przeciwnikami (ciekawostka – gdy cofniesz się o kilka kroków, to wrogowie pojawią się na nowo) i znowu z Gilgameshem.

BOSS BIG BRIDGE

Gilgamesh: Poziom: 28, HP: ~6500

Jak go pokonać: Jeśli masz odpowiednio wysoki poziom, to ta bitwa nie powinna sprawić Ci problemu. Dobrze jest skorzystać z profesji Ninja, bo dzięki niej postacie zadają 2 ciosy podczas jednej rundy. Warto też jedną osobę użyć do leczenia reszty. Co ciekawe, mimo że poziom Gilgamesha jest podzielny przez cztery, L4 Quarter nie działa na niego i Demi zresztą też nie. Przyda się także czar "Slow" – gdy Gilgamesh się wkurzy i rzuci na siebie wiązkę czarów wspomagających, ostudź go, rzucając właśnie Slow. Skuteczne ataki (Gil Toss tylko w ostateczności) i leczenie kompanów sprawią, że lada moment Gilgamesh… zwieje.

Teraz sprawy przybiorą nieoczekiwany obrót. Pora na zmianę scenerii.

3. Rugoru i Koozer (Poziom: 33)

Niewiele jest tu do zrobienia – jak najszybciej dojdź do miasteczka. Obowiązkowo należy odwiedzić wszystkie sklepy i zrobić stosowne zakupy. W mieście można też się wyspać. Galuf wstanie i uda się do Pubu. Udaj się Butzem do knajpy i porozmawiaj z Galufem.

Warto skorzystać z pobliskich terenów na podniesienie poziomów w drużynie. Przeciwnicy są stosunkowo prości, a pozostawiają dużo złota i punktów doświadczenia. Gdy uznasz że jesteś gotów/gotowa udaj się na południe, do zamku Koozer.

Gdy dotrzesz na miejsce zachowaj stan gry. Przeciwnicy w środku są strasznie trudni, dlatego lepiej zwiewać niż walczyć. Możesz tu zobaczyć 12 legendarnych broni, które będziesz mógł/mogła zdobyć, ale nie teraz. W pobliżu zamczyska trafia się też dość twardy przeciwnik – Kuzer – na którego, bez Comet ani rusz (w Rugor Magic Shop do dostania). Skieruj swe kroki nieco na południe, a później na wschód. Podążaj wielką równiną i gdy będzie to możliwe skieruj się na północ. Wkrótce dotrzesz do zalesionej doliny w górach.

4. Las i Miasto Moogli (Poziom: 34)

Przedmioty – Las: 4400 Gil, Pheonix Down

– Miasto: 1 Gil, 10000 Gil, Cottage, Dancing Dagger, Elf Cloak, Ether, Pheonix Down

Gdy wejdziesz do lasu, podejdź do Moogle’a i spróbuj z nim porozmawiać. Przestraszony stworek ucieknie, ale niedaleko, bo wpadnie do podziemnej rzeki. Idź za nim. Nie jest ważne, którą drogę wybierzesz, a gdy tylko się da, skorzystaj ze skrzyń. Powłócz się tutaj dłuższą chwilę, bo Niebieski Mag może poznać nowe zaklęcie – Vampire. W końcu zauważysz znajomego Moogle’a, który będzie atakowany przez tutejszego bossa.

BOSS RZEKI

Tirasaurs: Poziom 29, HP: 5000

Słabość: Ogień

Jak go pokonać: Jest nieumarły, zatem można pokonać go, stosując lekarstwa i magię leczniczą. Rzuć na niego najpierw Revivity, a następnie Life lub Phoenix Down i walka natychmiast się zakończy. Jeżeli jednak chcesz dłużej z nim się pobawić, to używaj Cure 2 oraz Fire2 (Fira). Możesz również skorzystać z czarów grawitacji. Lecz się i atakuj, a wkrótce Tirasaurus padnie. W przypływie desperacji możesz skorzystać z Gil Toss Samuraja.

Po wyjściu z jaskiń podziemnej rzeki, idź tą drogą, którą wcześniej wskazał Moogle. Dlaczego kręcił głową stojąc na pustyni? Jeśli tam się znajdziesz dopadnie Cię SandCrawler, którego jest ciężko pokonać. Gdy wejdziesz w miejsce, w którym zniknął Moogle, znajdziesz się w wiosce tych zabawnych istot. Będą z przerażeniem patrzyć na intruzów i w popłochu biegać po wiosce. Udaj się na jej wschodni kraniec, gdzie w kącie będzie stał ten, którego uratowałeś/aś. Opróżnij skrzynie w jego chatce, a następnie udaj się do następnej, w której znajdziesz przebranie Moogle’a. Mając ten kostium na sobie, w sąsiednim drzewie, uzyskasz Elf Cloak, łamiąc serce innego stwora. Wróć do uratowanego i porozmawiaj z nim. Wkrótce nadleci ratunek…

5. Bal Castle i Quelb (Poziom: 35)

Przedmioty: Angel Dress, Epee, Exit (Dimension Magic), Hero Drink, Lamia Harp

Okazuje się, że Galuf jest królem, co totalnie zaskakuje Butza. Nie wychodź na zewnątrz zamku, bo nie będziesz mógł/mogła tak od razu wrócić. W zamku można znaleźć wiele przydatnych rzeczy. Jeśli przeszukasz wschodni zaułek zamkowej fosy, to znajdziesz tam Great Sword (w wersji FF5, która znajduje się w dziale Download miecz ten nosi nazwę Epee). Jeśli zajrzysz na tyły sklepu ze zbrojami, to znajdziesz Angel Robe, a gdy przełącznikiem otworzysz przejście do sklepu dostaniesz od sprzedawcy broni Lamia Harp.

Piwnice zamku są doskonałym miejscem na awansowanie zawodów. Atakujące cię posągi łatwo pokonasz używając Level 5 Death lub w ostateczności Bolt2. Gdy trafisz na piątkę przeciwników, zdobędziesz 8 ABP – znakomity wynik, jak na szeregowych przeciwników. Gdy już wszystko pozałatwiasz skieruj swe kroki na północ od zamku, do miasta Quelb, a po drodze zmuś gigantyczne żaby, aby zaprezentowały ci “Żabią Pieśń” (Frog Song), a może zwykły żabi rechot ;) ?

Przy okazji napomknę jeszcze o dodatkowej lokacji – jaskini na wschód od Bal, będącej przejściem do Big Brigde. Otóż jest tam ukryta odnoga, która prowadzi do komnaty z ogromnymi bogactwami – szczegóły w dziale Subquesty. Niezależnie od tego, czy zajmiesz się zadaniami pobocznymi czy nie, skieruj się do wioski Kelb, na północ od zamku Galufa.

Wejdź do domu po środku miasta. Tutaj mieszka Kelgar, jak się później dowiesz, jeden z czterech Rycerzy Świtu, którzy uwięzili Exdeatha. Po krótkiej opowiastce, domy w Quelb staną przed tobą otworem. Od wilka na północy miasta możesz nauczyć się "Requiem". Gdy wejdziesz do zajazdu (Inn) i usiądziesz przy stole koło wilkołaka, w pokoju z łóżkami, (stań na lewym krześle) otrzymasz 8 Potions, wyleczysz się i odnowisz MP. Możesz tak zrobić kilka razy.

6. Dolina Latających Smoków (Poziom: 36)

Przedmiot: 5000 Gil, 7000 Gil, Air Blade, Bone Mail, Cottage, Hypno Crown, Phoenix Down

Idź cały czas przed siebie, bo póki co jest tylko jedna możliwa droga. Wybadaj wszystkie "nierówności" terenu (szkielety, kwiatki, kępy traw), to znajdziesz kilka przydatnych rzeczy, między innymi Bone Mail. Pokręć się dłużej na zewnętrz jaskiń i miej podłączoną Ability "Learning" lub Blue Mage w składzie, bo grasujące tu szczurki nauczą Cię "Magic Hammer." Drobne trudności mogą pojawić się tylko, po wyjściu na planszę z czaszkami i tym podobnymi pozostałościami. Są tu dwie groty, ale tylko jedna jest dostępna – wejdź tam. Dźwignia jest w tej chwili niedostępna, ale właśnie do niej musisz znaleźć drogę. Pokręć się na prawo od zamkniętych drzwi w ścianie, to w końcu trafisz na zapadnię i spadniesz poziom niżej. Wylądujesz w pokoiku ze skrzynią i dwoma wyjściami – to po lewej zaprowadzi cię do przełącznika (musisz tam iść), a drugim wrócisz na górę. Po przełączeniu wajchy, na planszy ze szkieletami otworzy się nowe przejście. Dalej droga jest już łatwa, a po drodze znajdziesz Save Point.

Podczas wędrówki przytrafi Ci się bitwa, w której dwa potwory będą atakować trzeciego, Golema. Jest to kolejny Summon, którego zdobędziesz, gdy go uratujesz (choć na początku lokacji zaczepiał cię i znikał). Proponuję wykorzystać White Magic (Białą Magię), ponieważ wrogowie mają status nieumarłych, przez co są podatni na czary lecznicze. Przy okazji możesz leczyć Golema, aby go nie utłukli. Golem będzie ci później udzielał ochrony (dostaniesz przedmiot, którym ten Esper jest zaklęty), gdy go wezwiesz w czasie walki.

W końcu dotrzesz do Hiryuu Plant, krwiożerczej rośliny, która ma uratować życie Hiryuu.

BOSS DOLINY LATAJĄCYCH SMOKÓW

Hiryuu Plant: Poziom 29, HP: 12000

Jak ją pokonać: Jeśli twoje postacie mają wysoki poziom, walka będzie łatwa. Gdy skorzystasz z ochrony Golema, dużo Ci to ułatwi. Dobrym sposobem jest skorzystanie z GilToss Samuraja, więc jeśli masz dużo gotówki, nie powinno to być dla ciebie problemem. Możesz również stosować zwykłe ataki, wtedy polecam Ninja.

Sephiria: a ja mam znacznie prostszy sposób – Death Claw Blue Magic z dobiciem. W przypadku braku Death Claw, używaj Demi, która działa rewelacyjnie, a po zbiciu HP głównego pędu do kilkuset punktów, poczęstuj roślinę tradycyjnym Aqua Rake.

7. Powrót do Bal i Ghido’s (Guido’s) Dwelling (Poziom: 37)

Gdy już wejdziesz do zamku, udaj się na wierzę i daj zdobyty lek Hiryuu. Smoczuś odzyska siłę i będziesz mógł/mogła polecieć na jego grzbiecie do siedziby mędrca Guido. Lokum mieści się na małej wyspie, tuż nad jedynym wyjściem na ocean, dostępnym za pomocą Hiryuu. Wyląduj na wysepce i wejdź do jaskini. Za chwilę grota znajdzie się pod wodą, ale bohaterowie zdołają umknąć. W tej chwili, nie pozostaje Ci nic innego, jak lecieć na zachód, do Surgate Castle. Po drodze można zajęć się awansowaniem postaci, doskonale do tego celu nadają się zalesione wyspy z południowego pasma. Dużo EXP, Gil, a i ABP nie najgorsze.

8. Surgate i Flota Zeza (Poziom: 37)

Przedmioty: Float (zaklęcie)

Dowiesz się wiele na temat kolejnego członka Rycerzy Świtu – króla Surgate, Zeza. Złóż wizytę w tutejszych sklepach i wyposaż bohaterów w najlepszy sprzęt Jeśli udasz się do królewskiej sypialni, to po przeczytaniu lezącego tam pamiętnika, poznasz "Song of Speed". W bibliotece, jeśli porozmawiasz z bibliotekarzem, zostaniesz poproszony/a o poukładanie książek. Wszystkie regały są pooznaczane, a książki należy poukładać według alfabetu. Księgi to: "Forbidden Book", "Secrets of Lonka" i "Monsters Encyklopedia". Poniżej znajdziesz mapkę regałów. Oznaczenie "prd" oznacza Periodicas (czasopisma).

prd     DEF     ABC

GHI     JKL     VWX     MNO

YZ      STU    PQR

Gdy wszystko zrobisz zgodnie z zaleceniami, otworzy się nowe przejście i uzyskasz dostęp do nowych lokacji (wcześniej porozmawiaj ze zleceniodawcą). W jednym z pomieszczeń znajdziesz zaklęcie "Float".

Opuść Surgate i poleć nba spotkanie z flotą Zeza – znajdziesz ją na wschód od zamku Exdeatha. Spotkasz Zeza, kolejnego po Kelgarze Rycerza Świtu – porozmawiaj z nim, a następnie zejdź pod pokład. Prześpij się, a rankiem zbudzi was atak potworów na statek. Ignoruj szaraczków… Sephiria: Krakers przecież to zwykłe gobliny, nic trudnego, a ABP przyda się zawsze! Krakers: Racja, w takim razie załatw szybko szwędających się szeregowców, a następnie kieruj się na grubą rybę, czyli Gilgamesha. Ten tym razem pokaże się z kim nowym – znajdziesz go na dziobie statku.

BOSSOWIE FLOTY ZEZA

Gilgamesh: Poziom 31, HP: 8888

Enkidou: Poziom 29, HP: 4000

Jak ich pokonać: Zanim zaczniesz walczyć, skoncentruj się na wykradzeniu Gilgameshowi Genji Guantlet – to najlepsze rękawice w FF5 i nie można ich zdobyć w inny sposób. Sephiria: Miej to na uwadze okładając przeciwnika, bo można go pokonać szybko, ale za to stracić wiele. Drugą ważną informacją jest to, że możesz naprawić błąd popełniony w pierwszym świecie, podczas walki z IronClaw. Otóż Gilgamesh również korzysta z Death Claw, więc jeśli zapomniałeś/aś nauczyć się tej techniki poprzednim razem, to teraz jest najwyższa pora, aby to zrobić. Z tego powodu miej w drużynie kogoś z umiejętnością Learning lub hybrydę Blue Mage z inną profesją. Oprócz Death Claw, sługus Exdeatha używa Missile inną Blue Magic, które wcześniej miały działa ruin Lonka.

A teraz do dzieła. Gilgamesh jest podatny na ataki fizyczne i nie nastręcza zbytnich trudności. Miłą niespodzianką jest to, że dobre efekty uzyskuje Time Mage, rzucający Comet. Po odebraniu około połowy HP, Gilgamesh wezwie Enkidou swojego przyjaciela (co jest zgodne z sumeryjskim mitem o Gilgameszu i Enkidu). Na swój pierwszy ruch Enkidou wybiera Blue Magic White Wind, które przywraca obu adwersarzom po 4000 HP i zabawa z Gilgameshem zaczyna się od nowa. Najlepiej najpierw wykończyć właśnie Enkidou, zwłaszcza, że jest wrażliwy na Demi Time Mage’a (Time Mage na tą walkę to pewniak). Po wyeliminowaniu “węża”, rozprawienie się z Gilgameshem będzie łatwe – Comet, zwykłe ataki oraz leczenie i “Gilguś” szybko zaliczy kolejną porażkę. Krakers: Jeśli ciągle masz dużo kasy wykorzystaj Gil Toss.

script type=

Po odparciu ataku, drużyna przystąpi do zasadniczej części planu – inwigilacji jednej z wież, podtrzymujących barierę.

9. Wieża Bariery,Mędrzec Ghido (Guido) i Shoat (Katoblepas) (Poziom: 37)

Przedmioty: 9000 Gil, 18000 Gil, Blood (Drain) Sword, Gold Hairpin.

Zaczniesz na samym dole wieży. Kieruj się w górę, otwierając po drodze skrzynie z dobrami. Dwa kufry będą pilnowane przez strażników, czerwonek smoki, które pokonasz, korzystając z magii lodu. Grasujące tu potwory nauczą cię kilku Blue Magic, również tych, które dane było poznać ci wcześniej – są to: L4 Quarter, Flash, a nowa technika to Guard Off. Gdy dojdziesz do anteny na szczycie, będziesz musiał/a stoczyć pojedynek z kolejnym bossem,. Przeciwnik nazywa się Atomos.

BOSS WIEŻY BARIERY

Atomos: Poziom 41, HP: 19997

Jak go pokonać: To pierwszy tak trudny boss, bo trzy czwarte obecnie znanej przez ciebie magii w ogóle na niego nie działa lub bardzo słabo. Wyjątek to Slow, który zmniejszy tempo ataków przeciwnika, a Haste, da przyspieszenie na twoich pupili (niestety tylko na jedną osobę, na raz). Polecam przyspieszyć ruchy uzdrowiciela, który w tej walce będzie na wagę złota. Na tą walkę wręcz konieczny jest GilToss Samuraja, bo ta zdolność jest w stanie poważnie zranić Atomosa. Alternatywą jest Throw Ninja i miotanie mieczy (Epee i Katany) oraz gwiazdek (Shurikeny), które można było kupić w Surgate.

Po zabiciu Atomosa rozegra się kilka scen i wrócisz automatycznie do łodzi podwodnej. Popłyń do siedziby mędrca Guido (Ghido) – na mapie będzie zaznaczona jaskinia, która była na zatopionej przez Exdeatha wyspie. Wpłyń do groty i opuść okręt. Idź cały czas przed siebie – nie ma tu nic trudnego. W sali ze skrzyniami, podejdź najpierw do środkowego kufra i opróżnij go. Podejdź do innego dowolnego i wrzuć do niego kamień, który wyjąłeś/wyjęłaś ze środkowego. Otworzy się przejście. Włóż głaz do skrzyni po lewej na górze, a otworzą się drzwi do komnaty z przyciskiem. Wciśnij go i udaj się do pomieszczenia, gdzie otworzyło się przejście (skrytka po lewej na dole). Później idź cały czas przed siebie, aż dotrzesz do jeziora. Po drodze napotkasz przeciwników, którzy stosują Blue Magic Vampire – jeśli ominąłeś/ominęłaś to w jaskini pod lasem Moogle’i, to teraz możesz nadrobić stratę. Po dojściu do sadzawki, wystarczy do niej wskoczyć i za chwilę staniesz przed Guido (Ghido). Jeśli nie możesz znaleźć korytarza, to zbadaj dokładnie ściany jaskini. Powinieneś/Powinnaś trafić na ukryte w ciemnościach tunele. Starzec sporo ci wyjaśni i dowiesz się kilku ciekawych rzeczy o samym Exdeathie. Dostaniesz także Brench of Eldery Tree i polecenie wybrania się do Muah Forest.

W tym momencie polecam zdobycie Espera Katoblepas (lub Shoat, w zależności od wersji, w którą grasz). Jak do niego dotrzeć? Zanurz się okrętem podwodnym i włącz mapę. Znajdź migającą kropkę na północnym wschodzie i popłyń tam. Przejdź przez jaskinię i wyjdź na tereny zielone. Pokręć się trochę po okolicy, aż w końcu zostaniesz zaatakowany przez Shoat (Katoblepas).

BOSS

Katoblepas (Shoat): Poziom 38, HP: 5000

Jak go pokonać: Najszybszy i najprostszy sposób to dwukrotne użycie Gil Toss. Warto wziąć ten wariant pod uwagę, bo po każdym udanym ataku, Shoat zamienia atakującą go postać w kamień. Leczyć się możesz korzystając z przedmiotu Soft lub Heal White Mage’a. Dobrze sprawuje się Comet (Time Mage) oraz rzucanie gwiazdkami (Ninja).

Gdy go pokonasz, dostaniesz przedmiot Shoat. Użyj tego drobiazgu w menu, to wesoła gromadka twoich Esperów powiększy się o Katoblepas (Shoat). Wróć do łodzi przez jaskinię i popłyń na południowy zachód, w kierunku Muah.

10. Muah Forest i Muah Town (Poziom: 37)

Przedmioty – Muah Town: Guardian (sztylet)w Muah Forest : 2000 Gil, 4500 Gil, 9900 Gil, Aegis Shield, Cottage, Elixir, Ether, Flame Shield, Flame Tongue, Medicine of the Giants , Morning Star, Phoenix Down, Soot.

Po dotarciu na wskazane przez mapę miejsce, wypłyń na powierzchnię. W mieście dokonaj stosownych zakupów, zwłaszcza w sklepie magicznym (Cure3, Wall, Fire3 – czy mam wymieniać dalej?), porozmawiaj ze wszystkimi, sprawdź beczki i zagraj na pianinie. Gdy już wszystko załatwisz, ruszaj w dalszą drogę. Pora wybrać się do lasu za mostem.

Idź przed siebie i wykorzystuj przejścia pod drzewami (kliknij klawisz akcji przy drzewach z dziupami). Zaglądaj do wszystkich skrzynek po drodze, bo jest co zbierać. Jeśli grasz na emulatorze proponuję wyłączenie kilku warstw obrazu (cień i czarność). W lesie możesz podbić poziomy postaci i zarobić trochę ABP, jak również nauczyć się nowej Blue Magic – Tiny Song. W pewnym momencie Exdeath podpali las. Poczekaj chwilę, a z pomocą przyjdą ci Moogle. Skorzystaj ze schronienia, które zapewnia ich jamka i wykąp się w uzdrawiającej sadzawce. Po chwili jeden ze stworów przestanie blokować wyjście, co będzie oznaczać, że droga jest wolna od zagrożeń. Idź dalej, a po chwili dotrzesz do Starego Drzewa. Wejdź do środka i przygotuj się do walki.

11. The Elderly Tree (Poziom: 38)

Jak tylko wkroczysz do głównej sali, ściana za tobą się zamknie i stawisz czoła Guardian of Seal.

BOSS ELDERLY TREE

Guardian of Seal: Poziom 77, HP: 7777 (każdy fragment)

Jak go pokonać Sephiria: Odradzam użycia Gil Toss na początku walki , ponieważ fragmenty bliskie śmierci używają swoich najpotężniejszych technik ( Blue Magic Aero3, którego można się nauczyć, Earth Shaker, Aqua Rake, Fire3) i nawet drużyna z dwoma Białymi Magami nie wytrzyma oblężenia czterech części Strażnika na raz! Proponuję wykańczać je pojedynczo, mając taką ekipę: hybryda Black Mage i Red Mage (wymasterowany), połączenie White Mage z Time Mage (najlepiej w stopniu mistrza), Samurai z Red Mage oraz Samurai z Learning (Blue Mage) lub Blue Mage z Gil Tossem. Dzięki X-Magic Red Mage’a, Black Mage będzie mógł używać dwóch zaklęć ofensywnych z trzeciego poziomu na turę, więc szybko zabije atakowany fragment – proponuję Firagę (Fire3), bo przeciwnicy są odporni na Lód i Błyskawice. Jeden z kryształów (górny) absorbuje Ogień, więc tu świetnie nadaje się Time Mage z Demi oraz Quarter. Co jakiś czas drużynę trzeba podleczyć, w miarę jak kolejni wrogowie zaczynają używać swoich najsilniejszych ataków – o to dba Samurai-Red Mage oraz White Mage-Time Mage. Kiedy zostanie ostatni element Strażnika (ten po lewej stronie ekranu), pozwól mu wykonać Aero3, żeby postać z Learning lub Blue Mage mogli nauczyć się tego czaru. Gdy to się stanie, użyj Gil Toss lub dobij podwójną Firagą i to będzie koniec walki.

Za chwilę pojawi się Exdeath i osamotniony Galuf będzie musiał stawić mu czoła. Nie ma znaczenia, jak rozegrasz ten pojedynek, bo nie ma to wpływu na wynik końcowy -potyczka jest "ukartowana". Teraz nastąpi kilka ważnych scen i w drużynie pojawi się Cara. Dziewczynka przejmie wszystkie umiejętności Galufa, choć będzie trzeba należy wybrać jej zawód do nauki i odpowiednio wyposażyć.

Za chwilę zobaczysz jeszcze jeden ważny moment, po czym Cara wyznaczy nowy cel dla drużyny – zamek Exdeatha. Dostaniesz się tam za pomocą Hiryuu.

12. Exdeath Castle (Poziom: 40)

Przedmioty: 8000 Gil, 9900 Gil, Diamond Shield, Ether x 2, Elixir x 2, Fuuma Shuriken, Gale Bow, Ice Shield, Ice Brand, Kotetsu, Partisan, Pinwheel, Twin Lance,

Wejdź do środka – znajdziesz się na parterze, jak za pierwszym razem, gdy Galuf spieszył przyjaciołom z pomocą. Pamiętasz zamknięte drzwi? Teraz są otwarte i za nimi znajduje się droga na górę. Czeka cię mozolna wspinaczka na trzynaste piętro. Na trzecim poziomie okaże się, że nie ma dalszej drogi. To tylko iluzja stworzona przez Exdeatha – wszystko się wyjaśni, jeśli cofniesz się kawałek.

Na następnych etażach warto dłużej się pokręcić, ponieważ znów nadarza się okazja poznać kilka technik Blue Magic. Na szczególną uwagę zasługuje Magic Dragon, który stosuje “Aero3” (poprzednio Guardian of the Seal mógł Cię tego nauczyć) oraz “L2 Old” (postać z Learning musi mieć poziom podzielny przez 2).

Na siódmej kondygnacji, czaszką w podłodze włączasz i zatrzymujesz ruchomą kładkę – możesz dotrzeć do dwóch kufrów oraz przejścia dalej. Jeżeli chodnik zatrzyma się przy filarze z czerepem, to wyskoczy na ciebie wróg. Raz warto doprowadzić do walki, aby spotkać się z Garkimasrą, potworem posługującym się “Moon Flute” (niestety rodzaj wroga jest losowany). O ten czar, Blue Mage może wzbogacić swój repertuar. Będąc na tym piętrze uważaj, bo w przypadkowych potyczkach często zdarza się para Blue i Red Dragon, która daje 13 ABP, ale jest dość wymagająca.

Poziomy dziewięć i dziesięć są podzielone na kilka części i podróż między nimi odbywa się za pomocą drabin. Lawę można przejść bezpieczne, jeżeli użyjesz czaru Float. W jednej z sekcji dziesiątego etażu jest niedostępna półka, na której przebywa sobie Esper o imieniu Carbuncle. Aby się do niego dostać, trzeba rozwiązać drobną łamigłówkę w miejscu, gdzie na podłodze są czaszki. Wystarczy, że ominiesz kilka pułapek, zrzucających Cię piętro niżej i dotrzesz do teleportera. Jak to zrobić? Oto wzór, razem z podpowiedzią:

       C

    X X O              X – dziura, spadasz piętro niżej

O            O          O – nic się nie dzieje, można chodzić

X     X      O         C – do Carbuncle’a

O            X          P – otwiera drogę dalej

    O O X

       P

CARBUNCLE HP: 15000

Jak go pokonać – Sephiria: Krakers proponował Gil Toss, ale ta metoda walki prowadzi do nikąd – jeżeli jej użyjesz, to czeka Cię niemiłe zaskoczenie. Otóż Esper jest. odporny na rzut gotówką (zero obrażeń)! Nie martw się – na Carbuncle’a jest dość prosty sposób. Stwór ma cały czas aktywny czar Reflect, dlatego wszystkie magiczne formuły rzucone na niego, odbiją się na członków drużyny – zresztą atakując Cię przeciwnik odbija magię od siebie. By go pokonać, wystarczy robić dokładnie to samo, co on! Osłoń swojego Białego Maga czarem Reflect (Wall) i używaj go jako lustra. Twój Czarny Magik niech posyła swoje zaklęcia na chronionego Białego Maga, wtedy moc odbitych uroków przełamie barierę Carbuncle’a i zrani go. Najlepiej wyposaż Black Mage’a w zdolność X-Magic, pochodzącą od profesji Red Mage, wtedy będziesz w stanie używać dwóch czarów na turę. Tak prowadzona bitwa potrwa bardzo krótko. Czasami Katoblepas (Shoat) zabija Carbuncle’a swoim “kamiennym spojrzeniem”.

Drabiną zejdź na niższy poziom i stań na czaszce. Przeniesiesz do innej sekcji dziewiątego piętra – lawą dojdziesz do drabiny, którą już dobrze znasz. Na wyższej kondygnacji skorzystaj jeszcze raz z czerepów w podłodze, by odblokować drogę na górę. Skorzystaj z Save Pointu, bo do starcia z Exdeathem nie masz już daleko. Najpierw jednak musisz przejść przez jedenasty etaż, a tu też jest trochę do zrobienia. W centrum jest skrzynia, o której powiem więcej za chwilę, natomiast w prawej ścianie są schody na poziom dwunasty, gdzie znajdziesz kilka drobiazgów. Weź zawartość skrytek i wróć na jedenaste piętro. Jeżeli zainteresujesz się kufrem w centrum planszy, a następnie pójdziesz w kierunku schodów, to pojawi się Twój stary znajomy Gilgamesh. Po krótkiej zabawie w kotka i myszkę przyjdzie ci się z nim zmierzyć, po raz ostatni.

Gilgamesh: Poziom 53, HP: ~13000

Jak go pokonać: Korzystaj ze zwykłych ataków fizycznych, ewentualnie dorzuć hybrydę Black Mage z Red Mage (tak, tak – X-Magic rządzi ;) i to spokojnie wystarczy. Biały Mag będzie miał trochę pracy, bo “Gilguś” używa sporo technik zmieniających statusy, w tym zaklęcia Blue Magic (Tiny Song, Frog Song, Rocket Punch, Flash). Po odebraniu 13000 HP, zacznie mówić kilka zdań i w tym momencie możesz podarować sobie dalsze atakowanie go, bo za chwilę zmieni postać. W formie bojowej zacznie używać Excailbura (lub, jak kto woli Excalipoora), który zadaje śmieszne obrażenia – cóż tak to bywa, gdy ktoś myli Excalibur z Excalipoorem :D. Po kilku minutach, wściekły Exdeath pozbawi Cię przyjemności zabicia Gilgamesha.

Jako ciekawostkę podam, że gdybyś ominął/ominęła kufer i poszedł/poszła prosto na szczyt, to stanąłbyś/stanęłabyś oko w oko z Exdeathem, bez walczenia z Gilgameshem! Wracając do jedenastego piętra, z dwóch par schodów wybierz te, w górnej części ekranu. Następna kondygnacja to korytarz, którym dojdziesz na samą górę pałacu, czyli trzynasty poziom. Tu czeka już na Ciebie Exdeath.

Exdeath: Poziom 66, HP: 32768

Jak go pokonać: Użyj Golema i Carbuncl’a. Gil Toss oraz zwykłe ataki (najlepiej podwójne) powinny wystarczyć. Po krótkim pojedynku Exdeath zginie.

Sephiria: Krakers naprawdę się uparł przy tym Gil Tossie – szkoda kasy. Moja kontrpropozycja, to drużyna złożona z: dwóch Ninja lub Samurajów z Throw,rzucających stare oraz zbędne miecze i tym podobne, Black Mage z X-Magic od Red Mage, używający Bolt3 (Thundaga) oraz White Mage, który leczy ekipę. Exdeath korzysta między innymi z Condemn i L3 Flare, kolejnych Blue Magic, które warto opanować, stąd zadbaj o to, by któraś z postaci miała dołączoną umiejętność Learning. W przypadku L3 Flare, osoba przyswajająca sobie Niebieską Magię musi mieć poziom doświadczenia podzielny przez trzy, inaczej nici z nauki. Wróg jest dość łatwy i nie powinno być z nim problemu, chyba, że dasz mu fory i pozwolisz przejąć inicjatywę. Po prostu nieprzerwanie prowadź ostrzał i lecz się.

Po bitwie, w wyniku pęknięcia kryształów, dwa światy połączą się w jeden.

kliknij, by przejść do części trzeciej