Omega

Nie zyskał takiej sławy jak Shinryuu, ale jest klasycznym potwierdzeniem powiedzenia: “Cicha woda brzegi rwie”. Mimo niepozornego wyglądu i mniejszego rozgłosu, to właśnie on jest częściej typowany na najsilniejszego przeciwnika w FF 5 (spory o to trwają do dziś). Na korzyść Omegi przemawia zawrotna prędkość jego ruchów, siła ataków i zabójcze kombo czterech ciosów, które wykonuje w ramach kontrataku. Oprócz tego, dwie z jego technik nakładają dość nieprzyjemną zmianę statusu, co skutecznie utrudnia pojedynek. Przyda się dobre wyposażenie (o tym za chwilę), zwłaszcza z dużą Magic Defense i odpornościami na zmiany stanu, a także dość duży poziom postaci. Moim zdaniem level 67-y to niezbędne minimum, dlatego polecam podszkolić bohaterów w okolice 71-72 stopnia doświadczenia, co spokojnie starczy. Można oczywiście więcej, ale od poziomu 72 nabijanie expa idzie już dość topornie. Skupmy się teraz na wyposażeniu.

1. Ekwipunek

Tak jak napisałam wcześniej, tutaj bardzo dużą rolę będzie odgrywać wysoka obrona magiczna oraz odporność na poszczególne zmiany statusu. Bez tego twoje szanse na pokonanie będą bardzo niewielkie, jeśli nie zerowe, bo Omega nie dość, że atakuje szybko i rozdziela ciosy z ogromną siłą, to jeszcze niezdolna do walki drużyna jest dla niego łatwym łupem. Poniżej prezentuję listę potrzebnego wyposażenia – najpierw wymienię to, co koniecznie musisz mieć, a później brakującą resztę. I tak, musisz posiadać:

  • Tiara – zapewnia wysoką Magic Defence, a do tego uodparnia na status Confuse. Dostaniesz w Town of Mirage
  • White Robe – zwiększa siłę magii postaci, obronę magiczną i zapewnia jeden z najwyższych współczynników obrony fizycznej dla skórzanych zbroi (Robes)
  • Protect (Guard) Ring lub Running Shoes – zależnie od przyjętej strategii (szczegóły podam przy Konfiguracji). Protect Ring nakłada status Regen i chroni przed nagłą śmiercią, zadawaną przez atak Blaster, z kolei dzięki Running Shoes jesteś cały czas po wpływem Haste i zaczniesz walkę jako pierwszy/wsza. Pierścienie znajdziesz w: Piramidzie, świątyni na Solitary Island i jaskiniach Istory Falls, natomiast Buty kupisz w Town of Mirage

Z oręża, do omówienia została jeszcze broń – Double Lance to podstawa (do kupienia w Town of Mirage), przyda się Rising Sun (skrzynia w świątyni na Solitary Island), ale najlepsze są Thief Dagger (znajdziesz w Town of Mirage) i Assassin’s Dagger (Legendary Weapons w zamku Koozer). Oba sztylety zadają duże obrażenia oraz mogą zostać użyte przy Sword Magic (znakomicie pasują właśnie do strategii opartej na Magii Miecza).

Jeżeli chodzi o lekarstwa i magię, to tu nie może zabraknąć:

  • Soft – każde miasto, z wyjątkiem Tule
  • Elixir – będą potrzebne do szybkiego uzupełnienia zapasu MP lub HP (odnawiają oba jednocześnie), a na pewno przydadzą się, gdy postacie wypstrykają się z MP. Dostaniesz w Town of Mirage
  • Eye Drop – każde miasto z wyjątkiem Tule
  • Phoenix Down – każde miasto z wyjątkiem Tule
  • Haste2 – konieczne, jeśli grasz bez Running Shoes, inaczej Omega cie bez problemu zabije. Czar kupisz w wiosce Muah
  • Quick – bardzo przydatne zaklęcie, które pozwala wykonać dwa ruchy w ciągu kolejki bohatera. Formułę dostaniesz w Town of Mirage

Medykamenty należy traktować raczej jako asekurację Białych Czarowników, ale to wcale nie umniejsza ich roli. Wszystkie okażą się pomocne, gdy powoli zacznie się kończyć MP lub jeśli bohaterowie z możliwością rzucania Białej Magii będą martwi, uciszeni (status Silence) albo oczekiwać na swoją kolej. Wtedy wskazane będzie użyć stosownego leku, dlatego na wszelki wypadek miej odpowiedni zapas.

Znasz już listę zapotrzebowań, zatem dokonaj stosownych zakupów i przejdź do następnego etapu, czyli…

2. Konfiguracja klas i wyposażenia

Najlepiej miej w drużynie czterech Mimiców, choćby z tego względu, że u tej profesji ustawia się aż trzy umiejętności wedle Twojego upodobania. Dzięki temu można skonstruować taką drużynę, w której członkowie uzupełniają się nawzajem swoimi talentami. Podczas testów opracowałam dwie strategie, które zamierzam Ci zaprezentować.

Wariant A – “Zemsta Błyskawicy”

Oto proponowane ustawienie:

  • Butz: Mimic, zdolności: Dimen, X- Fight, White, broń: 2x Double Lance
  • Lenna: Mimic, zdolności: MgcSword, Item White/ Blue, broń: Thief Knife i Double Lance
  • Cara: Mimic, zdolności: Dimen, Item, White, broń: Rising Sun i Double Lance
  • Faris: Mimic, zdolności: MgcSword, X-Fight, White, broń: Asassin’s Dagger i Double Lance

Jeśli chodzi o pancerze, to zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami, załóż: Tiarę i White Robe, natomiast w przypadku Akcesorium musisz zdecydować między Protect Ring a Running Shoes. Lepszym wyborem wydają się być Running Shoes – stałe działanie czaru Haste (nawet po zgonie) zapewnia potrzebną szybkość i z dużym prawdopodobieństwem, to ty zaczniesz walkę jako pierwsza/y.

Wariant B – “Ciężej i dłużej, ale bardziej bezpiecznie”

W porównaniu do poprzedniej metody, niewielkim modyfikacjom ulegają ustawienia Lenny i Faris, które wymieniają część swoich ofensywnych umiejętności na taktyczne. Oto szczegóły:

  • Butz: Mimic, zdolności: Dimen, X- Fight, White, broń: 2x Double Lance
  • Lenna: Mimic, zdolności: Dimen, Item White/ Blue, broń: Thief Knife i Double Lance
  • Cara: Mimic, zdolności: Dimen, Item, White, broń: Rising Sun i Double Lance
  • Faris: Mimic, zdolności: Dimen, X-Fight, White, broń: Asassin’s Dagger i Double Lance

Zbroja i nakrycie głowy pozostają bez zmian, czyli Tiara i White Robe. Jeżeli chodzi o talizman, to tu raczej polecam Protect Ring – nie tylko chroni od Baster (ataku Omegi, zadającego natychmiastową śmierć), lecz także nakłada status Regen i podnosi część współczynników (w tym Magic Defense) o kilka punktów.Tu trzeba zwrócić uwagę na pewną rzecz – w grze można znaleźć 3 sztuki, natomiast czwartą trzeba już ukraść (Odin lub Rocket Launch podczas desantu na ruiny Lonka), co jest trudne. Jeżeli zatem do kompletu będzie ci brakować jeden Protect Ring, zastąp go Elf Cloak, która czasami też chroni od Blaster i kilku innych ataków.

3. Pole Bitwy

Omega mieszka w Cleft of Dimension, w sekcji jaskiń. Można go znaleźć przy wielkim wodospadzie, gdzie pilnuje przejścia do biblioteki – leża Apandy. Niedaleko tego miejsca masz Save Point, przy którym skonfiguruj postacie, wylecz się, po czym zapisz grę – nalegam, byś to zrobił/a. Dopiero wtedy możesz ruszać na spotkanie z bestią. Wystarczy podejść na bliską odległość, z twarzą zwróconą w kierunku potwora (jeżeli odwrócisz się do niego plecami, to zignoruje Cię – tak właśnie można go ominąć). Rozpocznie się walka.

4. Przeciwnik

Jak zwykle, jako pierwszy prezentuję spis cech oponenta. Tu czeka Cię spora niespodzianka, a to ze względu na to, że część z atrybutów przewyższa wszystko, co w do tej pory dane Ci było w FF 5 doświadczyć. Przyjrzyj się sam/a.

Omega

Lvl: 119
HP: 55530

Odpornościabsorbuje: Lód, Ogień, Świętość (Holy), Truciznę, Wiatr, Wodę, Ziemię. Przeciwnik przez cały czas jest chroniony zaklęciem Reflect.

Słabości: Błyskawice

ABP: 100

Posiada: –
Zostawia: Omega Medal, 50000 Gil

Jeżeli to nie wywarło na Tobie wrażenia, to spis technik przeciwnika powinien sprostać temu zadaniu. Liczby ataków Shinryuu i Omegi są sobie niemal równe, ale w przypadku tego drugiego za mnogością idzie także jakość – część tych specjalnych ciosów jest bardzo potężna, a do tego często łączona w mordercze komba. Oto szczegóły:

  • Surge Beam – pierwszy pogromca drużyny, redukuje HP wszystkim do połowy i dodatkowo punkty zdrowia regularnie zmniejszają się co sekundę o stałą wartość. Ubytek sił utrzymuje się przez kilka rund.

  • Baster – dość nieprzyjemna technika, która zabija postać, ale jeśli cel nosi Protect Ring, to unika śmierci i jest tylko sparaliżowany na kilka tur.

  • Atomic Ray – znacznie słabsza wersja Surge Beam, oparta na żywiole Ognia. Może zostać odbita na Omegę za pomocą Reflect, a moc ulega redukcji dzięki Shell.

  • Quake – stosowany niezwykle rzadko, ale jak zostanie użyty, to poczujesz jego moc na własnej skórze. To “maleństwo” odbiera średnio 5600 HP całej ekipie i jest idealnym narzędziem do dobicia zaraz po Surge Beam. Ponieważ Quake jest czarem Ziemi, to jego działanie można zablokować przez zaklęcie Float.

  • Emission – jedna z formuł Blue Magic, zadaje jednego bohaterowi średnie obrażenia od Ognia. Shell redukuje moc ataku.

  • Delta Attack – wyrządza niewielkie rany (rzędu 400 HP), ale zamienia zaatakowaną postać w kamień. Może zostać odbita przez Reflect.

  • Maelstrom – redukuje HP do poziomu krytycznego, działa na jednego lub kilku herosów, w zależności od zdania testu na wytrzymałość magiczną.

  • Rocket Punch – używana seryjnie po dwa, trzy lub cztery razy, w ramach kontrataku (po ciosie fizycznym). Paskudztwo redukuje HP zaatakowanego bohatera do połowy i nakłada status Confuse.

  • Circle – często łączony z Rocket Punch w ramach kontrataku, czasem nawet dwukrotnie. Po niezdaniu przez ofiarę testu na Magic Defence, atak trwale usuwa jedną postać z walki.

  • Mustard Bomb – stosowana jako atak lub kontratak, po użyciu zaklęcia albo uderzeniu bronią. Zadaje znaczne obrażenia pojedynczej postaci i powoduje regularny spadek HP przez kilka tur. Aktywna Shell redukuje moc tej techniki.

  • Targeting – efekt wizualny podobny do Scan, nie wyrządza żadnej krzywdy.

  • Rainbow Wind – dość złośliwe posunięcie, które uderza zarówno w maga, jak i wojownika. Atak jednocześnie nakłada statusy Silence i Blind.

5. Walka

Wszystko sprowadza się do tego, czy zainwestowałaś/eś czas w szkolenie postaci i profesji, czy ograniczyłeś/aś się jedynie do rozwijania tych najważniejszych zawodów. Jako, że “Zemsta Błyskawicy” wymaga wyuczenia Mystic Knighta (który stoi trochę w cieniu Black Mage’a), ta taktyka jest dla osoby, która poświęciła czas na rozwijanie Jobów. Jeżeli jesteś osobą, która zostaje przy rutynowym rozwoju pupili, to drugi sposób będzie dla ciebie (trochę z braku laku, ale jak tak grasz, to to jest Twoja sprawa). Przyjrzyjmy się obu strategiom z bliska.

Wariant A – “Zemsta Błyskawicy”

Tu główną rolę grają Lenna i Faris, ponieważ noszą w ręku broń kompatybilną z Magią Miecza i to one będą atakować. Zadaniem Butza i Cary będzie przede wszystkim dopilnować, by dziewczyny dożyły swojej kolejki (i zaatakowały Omegę), a w wolnych chwilach mogą wzmocnić ofensywę. Dzięki nałożonym Running Shoes powinnaś/powinieneś zaczynać pierwsza/y – jeżeli trafi Ci się jeszcze Preemtive Strike, to tym lepiej dla Ciebie. Lenna i Faris na pierwszy ruch biorą Bolt3, Cara i Butz Quick, a następnie Shell i jeśli wróg nie zaatakuje to ponownie Shell, ale na inną postać. Dzięki temu cała czwórka powinna być chroniona przed atakami przeciwnika. W końcu Omega dostanie prawo ruchu i czegoś użyje – zazwyczaj na pierwsze posunięcie wybiera: Blaster lub Delta Attack albo Atomic Ray. Zależnie od tego co użyje wylecz się lub znieś zmianę statusu. W następnej turze Faris i Lenna niech nacierają na adwersarza – dwie panie z czterema atakami po łącznie 6000 HP, dają razem 48000 punktów obrażeń. To świetny wynik, ale spodziewaj się natychmiastowego i bezlitosnego kontrataku, bo Omega podczas odwetu zadaje aż cztery ciosy i to te najwredniejsze, czyli: Rocket Punch (HP do połowy + Confuse) i Circle (wywala kogoś na stałe z walki). W tym momencie NATYCHMIAST się wylecz (Quick -> Cure3, Mimic i drugi uzdrowiciel to samo), bo za chwilę możesz dostać dobitkę w postaci Surge Beam i wtedy zobaczysz Game Over. Po wylizaniu ran wystarczy dosłownie jeden atak z użyciem X-Fight i Omega pójdzie do piachu.

Wariant B – “Ciężej i dłużej, ale bardziej bezpiecznie”

Tak jak sugeruje to nazwa, spodziewaj się dłuższej i cięższej potyczki, ale też da radę i będziesz w stanie bardziej kontrolować straty zadawane przez przeciwnika (z wyjątkiem Circle oczywiście). Zanim zagłębię się w szczegóły muszę Cię uprzedzić, że tu bitwa opiera się o zaklęcie Quick– każdy ruch postaci zaczynasz od tego zaklęcia, zyskując w zamian dwie kolejki. Quick jest dość drogim zaklęciem, dlatego dwie postacie muszą mieć komendę Item, żebyś miał/a łatwy i szybki dostęp do Elixirów – dzięki nim uzupełnisz zapas MP. Ok, teraz gdy mamy to za sobą możemy skupić się na detalach. Pierwsza osoba, która uzyska prawo do ruchu wypowiada Quick, a następnie Haste2 i Cure3 jeśli Omega zdążył zadać cios. Poczekaj na Butza lub Faris, bo posiadają X-Fight, a Lenną i Carą w międzyczasie nałóż na drużynę Shell i lecz jeśli trzeba. Gdy przyjdzie kolej Butza lub Faris, użyj Quick, a następnie X-Fight – po ataku Omega natychmiast odpowie i drugi ruch z Quick pójdzie na wylizanie ran. Następny bohater również leczy, a jeśli po nim jest Butz lub Faris, to każ im ponownie atakować (Quick, X-Fight, leczenie). Następnie zrób przerwę na wykurowanie się i kolejny nalot. W sumie wystarczy przeprowadzić 5-6 ataków z użyciem X-Fight, by pozbyć się wroga, zatem licz, ile X-Fightów wykonałeś/aś. Jeżeli do zgonu Omegi zostaną Ci już tylko dwa X-Fighty, to po wykonaniu pierwszego z tych dwóch pozostałych nie rób przerwy na leczenie, tylko skopiuj X-Fight przez Mime. Wraz wykonaniem ostatniego X-Fight, wróg zakończy żywot.

Po wygraniu pojedynku dostaniesz: 100 ABP, 50000 Gil oraz okolicznościowy medal (Omega Medal), na dowód Twojego zwycięstwa. Nie można przemilczeć czwartej i chyba największej nagrody – ogromnej satysfakcji z pokonania najtrudniejszego przeciwnika w Final Fantasy 5 (po zmierzeniu się z Shinryuu i Omegą jestem pewna, że zgodzisz się ze mną – Omega jest trudniejszy). Gratuluje sukcesu.