Espery

To nic innego, jak znane z poprzednich części potężne demony, które zwykło się nazywać Summonami, od angielskiego słowa summon (przywoływać). Potwory przybywają dzięki mocy “przyzywacza”, osoby obdarzonej mocą przywoływania bestii, które na krótki moment użyczają jej swojej mocy, po czym odchodzą do ojczystego wymiaru. W piątej części sagi, programiści znów oddali do dyspozycji Gracza dość pokaźną liczbę tych stworzeń, które tutaj oraz w FF 6 noszą nazwę Esperów(później znów są to Summony, a potem GFy, Eidolony i w końcu Aeony). Spośród dość licznego stadka, kilka z nich to dość dobrze znane twarze, a dla niektórych debiutantów ich start zaowocował dołączeniem do panteonu Summonów.

W przeciwieństwie do poprzedniczki, piąty odcinek serii umożliwia wszystkim postaciom posługiwanie się tym potężnym rodzajem magii, o ile wyszkolą się w profesji “przywoływacza”. Mimo tego, są pewne punkty wspólne między czwartą i piątą Ostateczną Fantazją, jeżeli chodzi o Espery. Mam tu na myśli zróżnicowany system pozyskiwania kolejnych Poke… yyy ^_^’, to znaczy demonów – część z nich można zakupić w sklepie (jak pozostałe zaklęcia), niektóre trzeba będzie pokonać, a kilka z nich zostawi przedmiot po walce i dopiero po jego użyciu drużyna będzie mogła je wzywać. Żeby wszystko się nie pomieszało, to omówimy sobie wszystko po kolei co i jak.

Sklep Zoologiczny, czyli Espery do kupienia.

To stosunkowo niewielka grupka, która jest dość łatwa do uzyskania i tania w eksploatacji. Jak się pewnie domyślasz, jej członkowie nie grzeszą siłą ataku, ale nie skreślaj ich, bo na dobry początek w zupełności wystarczą, a ze swojego zadania wywiązują się w stopniu zadowalającym. Mowa o:

Imię Espera MP Nazwa ataku Działanie
Cena
Chocobo 4 Chocobo Kick Słaby atak fizyczny na jednego przeciwnika
300 GP
    Fat Chocobo Uderzenie średniej mocy we wszystkich wrogów
Remora 2 Latch On Stado piranii atakuje przeciwnika i paraliżuje go
250 GP
Sylph 8 Whispering Wind Zwiększa HP drużyny o ilość odebraną wrogom
350 GP

Do kupienia w:

  • Świat 1 – Walse
  • Świat 3 – Town of Mirage

2. “Kto jest debeściak?”, czyli zapasy z Esperami

Nie ma się co oszukiwać, droga do zdobycia przychylności najpotężniejszych bestii wiedzie przez narzucenie im swojej woli. Jak to zrobić? Musisz udowodnić im swoją wyższość, a to oznacza po prostu pokonanie je w pojedynku. Po porażce większość uznaje Twoją wyższość i zgadza się służyć Ci. Kilkoro z tej gromady zostawia przedmiot, w których jest zaklęta ich moc, wobec czego zostaną wydzielone do osobnej kategorii. Oto z kim możesz się zmierzyć, a następnie skorzystać z jego mocy:

script type=
Imię Espera MP Nazwa ataku Działanie Gdzie szukać?
Bahamut 66 Mega Flare Silny nie-żywiołowy atak na grupę wrogów Świat 3 – North Mountain
Carbuncle 45 Ruby Light Otacza drużynę lustrem, odbijającym zaklęcia Świat 2 – Exdeath Castle
Ifrit 11 Hellfire Słupy ognia palą przeciwników Świat 1 – Ancient Library
Leviathan 39 Tidal Wave Wielka fala wody zalewa nieprzyjaciół Świat 3 – Istory Falls
Odin 48 Zantetsuken Rozcina mieczem wrogów na pół Świat 3 – Jacole Cave/ Bal Castle
    Gungnir Potężny rzut lancą w jednego wroga
Shiva 10 Diamond Dust Lodowa zamieć rani wszystkich przeciwników Świat 1 – Walse Castle
Titan 25 Anger of the Land Wywołuje silne trzęsienie ziemi Świat 1 – Meteor at Karnak

W przypadku Carbuncle i Shivy należy zaznaczyć, że jeśli zapomnisz zdobyć je do momentu opuszczenia świata w którym są, to potem będzie musztarda po obiedzie. Zwracam na to uwagę, ponieważ zamek Exdeatha i Walse Castle będą niedostępne po połączeniu wymiarów, a nie mieć choćby Carbuncle to dość duża strata.

3. “Znalezione, nie kradzione” – przedmioty z zaklętą w nich mocą Esperów.

To jest właśnie wspomniana wcześniej grupa demonów, które zostawiają drobiazgi o tej samej nazwie, co ich imię. Z jednym wyjątkiem(Golem), trzeba je pokonać w normalnej walce, by na tych artefaktach móc położyć swoje ręce. Tak zdobyte upominki należy użyć z poziomu menu plecaka, wtedy kolejne bestie oddadzą się do dyspozycji Summonera, użyczając mu swojej mocy. Grupa jest niewielka, ale są w niej dość użyteczne stworzenia.

Imię Espera MP Nazwa ataku Działanie Gdzie szukać?
Golem 18 Earth Wall Redukuje otrzymywane obrażenia fizyczne Świat 2 – Hiryuu Valey
Ramuh 12 Judgement Bolt Błyskawice rażą grupę nieprzyjaciół Świat 1 – las wokół Istory
Shoat (Catoblepas) 33 Demon’s Eye Wybrany przeciwnik ulega petryfikacji Świat 2 – Odcięte jezioro na północnym kontynencie

Także w tym przypadku trzeba pamiętać, by pokonać demony przed zmianą świata, inaczej możesz zapomnieć o posiadaniu ich w drużynie Esperów. Druga ważna sprawą jest to, żebyś nie zapomniał/a wziąć trofeum (czyli przedmiotu, w którym bestie są zaklęte) w ekranie wygranej, inaczej skutki będą nieodwracalne. Jeżeli omyłkowo go wyrzucisz,s to możesz obejść się już tylko smakiem, ponieważ kolejnego starcia z pokonanym Summonem już nie będzie, więc automatycznie odpada szansa na drugie podejście.

Zostańmy przyjaciółmi, czyli jak z Espera zrobić kumpla

Ostatnia i najmniejsza gromada zwierzaków, ale wcale nie najsłabsza. W ich przypadku, trzeba po prostu być w określonym miejscu i czasie, a dołączą do bohaterów jako nowi pupile. “Last but not least”, oto brakująca para:

Imię Espera MP Nazwa ataku Działanie Gdzie szukać?
Phoenix 99 Fire of Resurrection Obrażenia od ognia na wszystkich wrogów i wskrzeszenie wybranej poległej postaci Świat 3 – Phoenix Tower
Syldra 32 Thunderstorm Atak Błyskawicą i Lodem na grupę wrogów Świat 3 – Kryjówka Piratów