Sphere Grid

praca zbiorowa: Go-Go-Yubari, Sephiria i ja.

Final Fantasy X wprowadziło zupełnie nowy, niespotykany sposób rozwoju postaci. Zrezygnowano z typowego dla wszystkich gier cRPG zdobywania poziomów, a zamiast tego wprowadzono Sphere Grid.

Sphere Grid to (najprościej ujmując) plansza, na której mamy całą masę otworów na sfery (stąd nazwa ;). Sloty są ze sobą połączone i tworzą jedną, wielką siatkę, która służy rozwojowi postaci, czyli zwiększaniu podstawowych parametrów oraz nauce nowych umiejętności. Aby skorzystać z dobrodziejstwa tego systemu, należy w przeznaczone do tego miejsca wkładać sfery, nasycone odpowiednią mocą (punkty cech, zaklęcia, zdolności). W ten sposób, równolegle z wędrówką w świecie gry, kształtujemy drogę, którą pójdą kierowani przez nas bohaterowie, wraz z nabieraniem przez nich nowych sił. Ten mechanizm rządzi się jednak swoimi regułami, które postaramy się tutaj dogłębnie wyjaśnić.

Czym różni się Sphere Grid w wersji PAL od NTSC?

Wariant PAL ma ten plus, że istnieją w nim dwa rodzaje siatki: dla początkujących oraz dla ekspertów. Dzięki temu, możesz zdecydować jaką ścieżką rozwoju postaci chcesz podążać. Wersja NTSC posiada tylko jedną sieć (zwaną Original), która jest niemal identyczna z tą, dla początkujących w wersji PAL. Oprócz tego, grid NTSC nie zawiera takich umiejętoności, jak: Full Break, Nab Gil, Pilfer Gil, Quick Pockets, Extract (Mana, Power, Speed, Ability).

Expert a Basic

Basic Sphere Grid to ścieżka podstawowa. Tu każda postać ma przygotowaną swoją indywidualną drogę rozwoju, na której znajdują się charakterystyczne dla specjalności danej postaci umiejętności, np.: Firaga dla Black Mage’a, czyli Lulu. Dopiero, gdy przejdziesz podstawowy etap rozwoju, otrzymujesz dostęp do bardziej zaawansowanych opcji. Droga ekspertów różni się od podstawowej głównie tym, że tu bohaterowie zaczynają wędrówkę bardzo blisko siebie, co znosi ograniczenie Podstawowego trybu Gridu. To w praktyce umożliwia niemal dowolne kształtowanie charakterystyk i umiejętności twoich podopiecznych, od samego początku gry – na przykład z Lulu idzie zrobić niezłego wojownika. Siatka ekspercka ma także nieco zmniejszoną ilość otworów do wykorzystania.

Jeżeli grasz w Final Fantasy X po raz pierwszy, to proponujemy zacząć od podstawowej drogi, ponieważ nie znając potencjału wszystkich zdolności, możesz dokonać złych wyborów i utrudnić sobie przechodzenie gry. Rodzaj Sphere Grid wybierasz na samym początku gry i nie można już go potem zmienić. Tyle jeśli chodzi o rodzaje siatek.

Skąd mam wziąć sfery?

Sfery otrzymujesz poprzez: użycie podczas walki odpowiedniej komendy (“Extract Ability” chociażby) i/lub po wygraniu bitwy. Szczegółowe wskazówki dotyczące zdobywania sfer znajdziecie w dziale Przedmioty.

Spacerek, czyli: ” mam już sferę, ale nie wiem, jak poruszać po Sphere Gridzie”.

Zacznijmy od tego, że po całej siatce, niczym po ogromnym sklepie mogą przemieszczać się nasze postacie. Każdy z bohaterów jest obecny na gridzie, oznaczony swoim kolorem – chodząc po swoich ścieżkach mogą wybierać umiejętności i cechy, które uważasz za najlepsze dla nich. Musisz po prostu dojść do danego nodu, zawierającego sferę z interesującą Cię właściwością i aktywować ją. Żeby poruszać się po sieci, trzeba zdobyć odpowiednią ilość Ability Points (AP). W poprzednich Finalach, po zdobyciu wymaganej liczby AP, zależnie od systemu uczyłaś/eś postać określonych zdolności. W przypadku Final Fantasy X, po zebraniu potrzebnej sumy AP, poprzez wygrywanie bitew, “awansujesz” w S Lvl-ach (Sphere Levels). Te poziomy są punktami, które umożliwiają wykonanie ruchu po sieci – jeden punkt S.Lvl. to przemieszczenie się z jednego otworu na sferę do kolejnego. Podczas takiej wędrówki można zauważyć, że ścieżka, którą idziemy, zostaje zapalona. Poruszanie się po zapalonej przez nas drodze jest tańsze – za 1 S.Lvl możemy pokonać odległość aż czterech nodów. Podobnie jest w przypadku cofania się – gdy chcesz wrócić, a masz wypełnione poprzednie sloty na sfery, to powrót oznacza krok w tył, również o cztery pola . Należy jednak przy tym pamiętać, że możesz to zrobić tylko do miejsc, w których masz już sfery. Używasz tylko strzałek, “x” oraz trójkąta.

Sfery i ich aktywacja

Sama wędrówka po Sphere Gridzie to za mało, żeby czegoś się nauczyć. Cała siatka pokryta jest otworami, w których umieszczone są różnego rodzaju sfery – niektóre zwiększają atrybuty postaci, inne uczą umiejętności. Aby z nich skorzystać trzeba je aktywować – wykorzystując odpowiedni rodzaj sfer aktywujących, które wymieniliśmy poniżej. Dodam jeszcze, że stojąc na danym slocie możesz aktywować nie tylko ten jeden punkt, ale także wszystkie sąsiadujące, do których prowadzą ścieżki (nie muszą być zapalone).

  • Power Sphere: Aktywuje sfery zwiększające siłę i obronę. (Strength i Defense)
  • Mana Sphere: Aktywuje sfery zwiększające magię oraz obronę na magię (Magic i Magic Defense)
  • Ability Sphere: Aktywuje sfery zawierające umiejętności (Ability)
  • Speed Sphere: Aktywuje sfery zwiększające Uniki, Zręczność i Celność (Evasion, Agility i Accuracy)

Możesz także aktywować sfery, które wcześniej aktywowali inni kompani z drużyny( i na marginesie, nie są wcale tak łatwo dostępne):

  • Attribute Sphere: do aktywowania sfer zwiększających parametry
  • Fortune Sphere: Aktywuje sfery zwiększające Szczęście (Luck)
  • Special Sphere: do aktywowania sfer specjalnych
  • Skill Sphere: do aktywacji sfer z umiejętnościami
  • White Magic Sphere: aktywuje sfery z białą magią
  • Black Magic Sphere: aktywuje sfery z czarną magią

Istnieje także wyjątkowa sfera, która umożliwia aktywację dowolnej sfery na całej siatce, niezależnie od tego czy aktywowały ją inne postaci – Master Sphere.

Część z tych sfer dość często pojawia się jako pobitewne łupy, ale zdobycie niektórych z nich wymagają nieco więcej wysiłku. Informacje pomocne przy szukaniu wszelkich sfer znajdziecie w dziale Przedmioty.

Niektóre miejsca na gridze są zablokowane i zdarza się, że postać nie może przejść przez dany nod, ponieważ blokuje go specjalny rodzaj sfery. Wspomniane blokady służą temu, aby początkujące postacie nie mogły zdobywać najlepszych umiejętności, już w pierwszych godzinach gry. Potrzeba specjalnych sfer-przepustek, odblokowujących przejścia – w sumie są cztery rodzaje takich “kluczy”. Aby otworzyć przejście, należy posiadać odpowiednią sferę do odblokowania danego poziomu. Oczywiście sfery do zabezpieczeń wyższego stopnia, zdobywamy w miarę przechodzenia gry tak, więc dopiero pod koniec gry jest możliwe wędrować po całym Sphere Grid. Do odblokowywania przejść służą:

  • Level 1 Key Sphere – otwiera blokadę poziomu pierwszego
  • Level 2 Key Sphere – otwiera blokadę poziomu drugiego
  • Level 3 Key Sphere – otwiera blokadę poziomu trzeciego
  • Level 4 Key Sphere – otwiera blokadę poziomu czwartego

Oprócz standardowych sfer aktywujących, istnieje jeszcze kilkanaście innych, które można zaliczyć do dwóch różnych rodzajów. Pierwszą grupę stanowią sfery, umożliwiające podróżowanie po Sphere Grid. W skład tej listy wchodzą:

  • Return Sphere – dzięki tej sferze możemy przenieść się na dowolną wcześniej aktywowaną sferę danej postaci
  • Teleport Sphere – ta sfera umożliwia przeniesienie się do sfery aktywowanej przez kogokolwiek z drużyny
  • Friend Sphere – ta sfera przeniesie nas do miejsca, w którym znajduje się inna postać
  • Warp Sphere – ta sfera umożliwia przeniesienie się do dowolnego punktu na Sphere Grid

Ostatnią grupą sfer są te, dzięki którym sami możemy rozwijać statystyki naszych podopiecznych. Są to tak zwane Attribute lub Statistics Spheres i zapewne na nich najbardziej ci zależy. Oto one:

  • HP Sphere – tworzy pole zwiększające HP
  • MP Sphere – tworzy pole zwiększające MP
  • Strength Sphere – tworzy sferę zwiększającą
  • Defense Sphere – tworze sferę zwiększającą obronę
  • Magic Sphere – tworzy sferę zwiększającą magię
  • Magic Defense Sphere – tworzy sferę zwiększającą obronę przed magią
  • Agility Sphere – tworzy sferę zwiększającą zwinność
  • Luck Sphere – tworzy sferę zwiększającą szczęście
  • Evasion Sphere – tworzy sferę zwiększającą uniki
  • Accuracy Sphere – tworzy sferę zwiększającą celność

Po zamontowaniu w siatce sfer, te zawsze przyjmują najkorzystniejsze (czytaj najwyższe) premie do atrybutów. Jeszcze lepiej by było, gdyby można było pousuwać z nodów te sfery, które są mało wydajne, np. Str+1 i zastąpić je lepszymi. Wyobraź sobie, że jest to możliwe! Ostatnią sferą, o której jeszcze nie wspomnieliśmy do tej pory, jest Clear Sphere. To cudeńko umożliwia wykasowanie dowolnej sfery na Sphere Grid i utworzenie pustego noda, w którym następnie możesz włożyć, co chcesz. Trzeba w tym miejscu jednak zaznaczyć, że skutki skasowania takiej sfery są odczuwalne przez wszystkie postacie, które miały ją aktywowaną. Bohaterowie, których konkretna Sphere dotyczy, będą musieli ponownie aktywować ten slot, aby uzyskać premię do atrybutów.

I to już wszystkie sfery, jakie możesz użyć na siatce Sphere Grid

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że udało nam się wytłumaczyć skomplikowane reguły, rządzące światem Sphere Grid. Informacje o tym gdzie szukać odpowiednich sfer znajdziesz w dziale Przedmioty. Powodzenia i jak najsilniejszych postaci.