Modyfikacje ekwipunku

Jedną z fantastycznych cech Final Fantasy X jest możliwość samodzielnego tworzenia broni i zbroi (od momentu, w którym Rikku dołącza do drużyny). Wszystkie cechy są dostępne, ale żeby z nich skorzystać potrzebne są odpowiednie składniki. Jak się łatwo domyślić, do wytworzenia najlepszych właściwości potrzebne są bardzo wyjątkowe przedmioty, których znalezienie może być bardzo pracochłonne.

Modyfikować możemy wszystkie bronie i zbroje, które mają wolne sloty. Raz założonej cechy nie można wymontować, dlatego należy podchodzić do całego procesu ostrożnie. Przedmioty mogą mieć maksymalnie cztery miejsca na umiejętności i z naszego punktu widzenia, tylko takie bronie i zbroje są warte uwagi, szkoda czasu na poprawianie czegoś, co nigdy nie będzie idealne. Oczywiście przedmioty znalezione podczas gry również mogą być użyteczne – np. Celestial Weapon.

Cztery puste sloty! Ale skąd je brać?!

Jeśli chcecie stworzyć coś własnego i niepowtarzalnego to potrzebujecie dobrej bazy – broni lub zbroi z czterema pustymi slotami. Najprościej jest udać się na zakupy do Wantza – zajdziecie go na południowym krańcu Macalania Forest (uwaga – spoiler – pojawia się on tam po incydencie w Bevelle, musicie też spróbować spłacić dług O’aki albo się spotkać i porozmawiać z Wantzem podczas wędrówki po Mt. Gagazet – koniec spoilera).

Wantz sprzedaje zarówno bronie jak i zbroje. Jeśli z jakiegoś względu nie możecie kupować u Wantza, pozostają wam wędrówki po Sin lub Omega Ruins i walki z Varunami i Adamantoise’ami, często zostawiającymi poczwórnie pusty ekwipunek.

Nazwy broni i zbroi zmieniają się dynamicznie podczas procesu modyfikowania i wynikają z cech, jakie już znajdują się w danym przedmiocie. Kombinacji jest sporo, ale szybko zauważycie zależności. Do dyspozycji są aż 442 nazwy broni i 589 nazw zbroi.

Gdy już macie przygotowane bronie i zbroje to z pewnością chcecie zapoznać się z listą dostępnych cech i ich właściwościami, dlatego nie będę zatrzymywał was dłużej i zapraszam do lektury.

Cechy broni

Niektóre modyfikacje broni są naprawdę bardzo intersujące. Warto pamiętać, że czasami trafią się przeciwnicy odporni na działanie niektórych "funkcji". Cechy No AP i Capture są niedostępne do modyfikacji gracza, pojawiają się w specjalnych przedmiotach – Celestial Weapons i broniach od właściciela Monster Areny. Aby dana cecha pojawiła się na liście dostępnych modyfikacji należy posiadać przynajmniej jeden przedmiot potrzebny do jej stworzenia.

Nazwa Potrzebne składniki Opis działania
Sensor Ability Sphere x2 Podczas bitwy można sprawdzić informacje o przeciwniku.
First Strike Return Sphere Pierwsza tura w bitwie należy do ciebie.
Initiative Chocobo Feather x6 Zwiększa szansę walki “PreEmptive” – twoje postacie zaczynają.
Counterattack Friend Sphere Postać kontruje ataki wroga, niezależnie od swojej tury.
Evade & Counter Teleport Sphere Postać unika ataku a następnie kontratakuje.
Magic Counter Shining Gem x16 Postać kontruje ataki magiczne, niezależnie od swojej tury.
Magic Booster Turbo Ether x30 Podwaja koszt magii, zwieszając jej moc o 50%.
Alchemy Healing Water x4 Podwaja siłę działania przedmiotów leczniczych.
Piercing Lv.2 Key Sphere Przebija zbroję przeciwników i zadaje normalne obrażenia (ignoruje obronę).
Half MP Cost Twin Stars x20 Koszt czarów/ umiejętności zmniejszony o 50%
One MP Cost Three Stars x20 Wszystkie czary/ umiejętności kosztują 1MP.
Double Overdrive Underdog’s Secret x30 Pasek Overdrive’a ładuje się dwa razy szybciej.
Triple Overdrive Winning Formula x30 Pasek Overdrive’a ładuje się trzy razy szybciej.
SOS Overdrive Gambler’s Spirit x20 Gdy postac mam mało HP pasek Overdrive’a ładuje się dwa razy szybciej.
Overdrive to AP Door to Tommorow x10 Zamiast ładować pasek Overdive’a punkty przekazywane są do AP.
Double AP Megalixir x20 Podwaja AP uzyskane podczas bitwy.
Triple AP Wings to Discovery x50 Potraja AP uzyskane podczas bitwy.
NO AP cecha wrodzona Podczas walki nie otrzymuje się AP – cecha nie jest dostępna do “wprawienia”, pojawia się jedynie w Celestial Weapons, zanim zostaną maksymalnie ulepszone.
Break Damage Limit Dark Matter x60 Pozwala zadawać obrażenia powyżej 9999HP.
Gillionaire Designer Wallet x30 Ilość pieniędzy otrzymanych po walce podwaja się.
Firestrike Bomb Fragment x4 Ataki fizyczne dodatkowo wzmacniane są żywiołem ognia.
Icestrike Antartic Wind x4 Ataki fizyczne dodatkowo wzmacniane są żywiołem lodu.
Lightningstrike Electro Marble x4 Ataki fizyczne dodatkowo wzmacniane są żywiołem błyskawic.
Waterstrike Fish Scale x4 Ataki fizyczne dodatkowo wzmacniane są żywiołem wody.
Deathstrike Farplane Wind x60 Ataki fizyczne zabijają.
Deathtouch Farplane Shadow x30 Ataki fizyczne dodatkowo wzmacniane są czarem Death, czasem powoduje natychmiastowy zgon przeciwnika.
Zombiestrike Candle of Life x30 Ataki fizyczne dodatkowo wywołują stan Zombie.
Zombietouch Holy Water x70 Ataki fizyczne dodatkowo mogą czasami wywołać stan Zombie.
Stonestrike Petrify Grenade x60 Ataki fizyczne petryfikują.
Stonetouch Petrify Grenade x10 Ataki fizyczne mogą czasami petryfikować.
Poisonstrike Poison Fang x24 Ataki fizyczne dodatkowo zatruwają.
Poisontouch Antidote x99 Ataki fizyczne mogą czasami zatruwać.
Sleepstrike Dream Powder x16 Ataki fizyczne dodatkowo usypiają.
Sleeptouch Sleeping Powder x10 Ataki fizyczne mogą czasami usypiać.
Silencestrike Silence Grenade x20 Ataki fizyczne dodatkowo powodują Silence.
Silencetouch Echo Screen x60 Ataki fizyczne mogą czasami powodować Silence.
Darkstrike Smoke Bomb x20 Ataki fizyczne dodatkowo oślepiają (Darkness).
Darktouch Eye Drops x60 Ataki fizyczne mogą czasami powodować Darkness.
Slowstrike Gold Hourglass x30 Ataki fizyczne dodatkowo spowolniają.
Slowtouch Silver Hourglass x16 Ataki fizyczne mogą czasami spowolniać.
Strenght +3% Power Sphere x3 Zwiększa siłę ataku o 3%.
Strenght +5% Samina Spring x2 Zwiększa siłę ataku o 5%.
Strenght +10% Skill Sphere Zwiększa siłę ataku o 10%.
Strenght +20% Supreme Gem x4 Zwiększa siłę ataku o 20%.
Magic +3% Mana Sphere x3 Zwiększa siłę magii o 3%.
Magic +5% Mana Spring x2 Zwiększa siłę magii o 5%.
Magic +10% Black Magic Sphere Zwiększa siłę magii o 10%.
Magic +20% Supreme Gem x4 Zwiększa siłę magii o 20%.
Capture cecha wrodzona Pokonane ta bronią potwory są łapane i wysyłane do Monster Areny. Jedynie broń kupiona u właściciela Areny posiada tą cechę.

 

Cechy Zbroi

Poniżej znajdziecie spis wszystkich umiejętności, jakie mogą być zaklęte w zbroje. Ich działanie jest automatyczne – nie trzeba nic więcej robić podczas walki, aby odczuć ich działanie. Jeśli macie problem z odnalezieniem któregoś ze składników niezbędnych do stworzenia danej cechy skorzystajcie z informacji w dziale Przedmioty. Aby dana cecha pojawiła się na liście dostępnych modyfikacji, należy posiadać przynajmniej jeden przedmiot potrzebny do jej stworzenia.

script type=
Nazwa Potrzebne składniki Opis działania
Fire Ward Bomb Fragment x4 Obniża o połowę obrażenia od Ognia otrzymywane przez postać.
Fireproof Bomb Core x8 Uodparnia na ataki ogniowe – nie powodują obrażeń.
Fire Eater Fire Gem x20 Ataki ogniowe leczą postać.
Lightning Ward Electro Marble x4 Obniża o połowę obrażenia od Błyskawic otrzymywane przez postać.
Lightningproof Lightning Marble x4 Uodparnia na ataki błyskawicami – nie powodują obrażeń.
Lightning Eater Lightning Gem x20 Ataki błyskawicami leczą postać.
Water Ward Fish Scale x4 Obniża o połowę obrażenia od Wody otrzymywane przez postać.
Waterproof Dragon Scale x8 Uodparnia na ataki wodne – nie powodują obrażeń.
Water Eater Water Gem x20 Ataki wodne leczą postać.
Ice Ward Antarctic Wind x4 Obniża o połowę obrażenia od Lodu otrzymywane przez postać.
Iceproof Arctic Wind x4 Uodparnia na ataki lodowe – nie powodują obrażeń.
Ice Eater Ice Gem x20 Ataki lodowe leczą postać.
Dark Ward Eye Drops x40 Zmniejsza podatność na oślepnięcie.
Darkproof Smoke Bomb x10 Zabezpiecza przed ślepotą (Darkness).
Auto-Potion Stamina Tablet x4 Automatyczne użycie przedmiotów leczących HP (z ekwipunku) po wrogim ataku.
Auto-Med Remedy x20 Automatyczne leczenie zmian statusu przedmiotami z ekwipunku.
Auto-Phoenix Mega Phoenix x20 Postać automatycznie wskrzesza martwych kompanów za pomocą Phoenix Down z ekwipunku.
Pickpocket Amulet x30 Zwiększają się szanse na udane kradzieże “trudnych” przedmiotów.
Master Thief Pendulum x30 Każda udana kradzież przynosi “trudne” przedmioty.
Break HP Limit Wings to Discovery x30 Umożliwia posiadanie HP większego niż 9999.
Break MP Limit Three Stars x30 Umożliwia posiadanie MP większego niż 999.
HP Stroll Stamina Tablet x2 Każdy krok postaci odnawia HP (nie działa podczas bitwy)
MP Stroll Mana Tablet x2 Każdy krok postaci odnawia MP (nie działa podczas bitwy)
No Encounters Purifying Salt x30 Powoduje brak losowych walk podczas zwiedzania świata.
Deathproof Farplane Wind x60 Zabezpiecza przed śmiercią (Death).
Death Ward Farplane Shadow x15 Zwiększa odporność na śmierć (Death).
Zombieproof Candle of Life x10 Zabezpiecza przed statusem Zombie.
Zombie Ward Holy Water x30 Zwiększa odporność na status Zombie.
Stoneproof Petrify Grenade x20 Zabezpiecza przed petryfikacją.
Stone Ward Soft x30 Zmniejsza podatność na petryfikację.
Poisonproof Poison Fang x12 Uodparnia na zatrucia (Poison)
Poison Ward Antidote x40 Zmniejsza prawdopodobieństwo zatrucia.
Sleep Ward Sleeping Powder x6 Zmniejsza szansę zaśnięcia podczas walki.
Sleepproof Dream Powder x8 Zabezpiecza przed zaśnięciem.
Silence Ward Echo Screen x30 Zmniejsza podatność na status Silence.
Silenceproof Silence Grenade x10 Uodparnia na status Silence.
Slow Ward Silver Hourglass x10 Zwiększa odporność na spowolnienia.
Slowproof Gold Hourglass x20 Zabezpiecza przed spowolnieniem.
Confuseproof Musk x48 Chroni przed stanem Confuse.
Confuse Ward Musk x16 Zwięsza odporność na stan Confuse.
Berserkproof Hypello Potion x32 Zabezpiecza przed stanem Berserk.
Berserk Ward Hypello Potion x8 Zwięsza odporność na stan Berserk.
Curseproof Tetra Elemental x12 Zabezpiecza przed Curse.
Auto-Shell Lunar Curtain x80 Od początku walki postać jest pod wpływem czaru Shell.
Auto-Protect Light Curtain x70 Od początku walki postać jest pod wpływem czaru Protect.
Auto-Haste Chocobo Wing x80 Od początku walki postać jest pod wpływem czaru Haste.
Auto-Regen Healing Spring x80 Od początku walki postać jest pod wpływem czaru Regen.
Auto-Reflect Star Curtain x40 Od początku walki postać jest pod wpływem czaru Reflect.
SOS Shell Lunar Curtain x8 Gdy postać ma mało HP otrzymuje efekt Shell.
SOS Protect Light Curtain x8 Gdy postać ma mało HP otrzymuje efekt Protect.
SOS Haste Chocobo Feather x20 Gdy postać ma mało HP otrzymuje efekt Haste.
SOS Regen Healing Spring x12 Gdy postać ma mało HP otrzymuje efekt Regen.
SOS Reflect Star Curtain x8 Gdy postać ma mało HP otrzymuje efekt Reflect.
SOS NulTide Dragon Scale Gdy postać ma mało HP otrzymuje efekt NulTide.
SOS NulFrost Arctic Wind Gdy postać ma mało HP otrzymuje efekt NulFrost.
SOS NulShock Lightning Marble Gdy postać ma mało HP otrzymuje efekt NulShock.
SOS NulBlaze Bomb Core Gdy postać ma mało HP otrzymuje efekt NulBlaze.
Defense +3% Power Sphere x3 Zwiększa Defense o 3%.
Defense +5% Stamina Spring x2 Zwiększa Defense o 5%.
Defense +10% Special Sphere Zwiększa Defense o 10%.
Defense +20% Blessed Gem x4 Zwiększa Defense o 20%.
Magic Def +3% Mana Sphere x3 Zwiększa Magic Defense o 3%.
Magic Def +5% Mana Spring x2 Zwiększa Magic Defense o 5%.
Magic Def +10% White Magic Sphere Zwiększa Magic Defense o 10%.
Magic Def +20% Blessed Gem x4 Zwiększa Magic Defense o 20%.
HP +5% X-Potion Zwiększa MAX HP o 5%.
HP +10% Soul Spring x3 Zwiększa MAX HP o 10%.
HP +20% Elixir x5 Zwiększa MAX HP o 20%.
HP +30% Stamina Tonic Zwiększa MAX HP o 30%.
MP +5% Ether Zwiększa MAX MP o 5%.
MP +10% Soul Spring x3 Zwiększa MAX MP o 10%.
MP +20% Elixir x5 Zwiększa MAX MP o 20%.
MP +30% Mana Tonic Zwiększa MAX MP o 30%.
Ribbon Dark Matter x99 Uodparnia na następujące statusy: Darkness, Silence, Sleep, Poison, Petrify, Zombie, Slow, Confuse, Berserk, Doom. Nie chroni przed Death i Curse. Cecha dostępna tylko w wersji PAL/International.