FAQ, tips & tricks

we współpracy z Tomajsem

czyli najczęściej zadawane pytania na temat FF X.

  1. Czy można zagrać w FF10 na PC / Czy jest już emulator PS2?
  2. Gdzie najszybciej można zdobyć doświadczenie (AP)?Jak szybko zarobić?
  3. Jak szybko zarobić?
  4. Skąd wziąć bronie/zbroje z czterema wolnymi slotami?
  5. Jak zadawać obrażenia większe niż 9999?
  6. Jak sprawić by postacie miały więcej niż 9999 HP?
  7. Jak można szybko zdobyć Ribbon?
  8. Skąd wziąć Dark Matter?
  9. Czemu nie mogę walczyć? Gdzie się podziały potwory?

1. Czy można zagrać w FF10 na PC / Czy jest już emulator PS2?

W tej chwili NIE MOŻNA zagrać w FF10 na PC. Gra została wydana jedynie na konsolę PlayStation2.

Prace nad stworzeniem w pełni funkcjonalnego emulatora PS2 ciągle trwają i pojawiły się już pierwsze obiecujące wyniki. Tworzenie tych programów ciągle jest jeszcze dalekie od ukończenia, należy także mieć na uwadze, że obecne komputery są ciągle za słabe, aby obsłużyć proces emulacji. Jeśli coś się w tej kwestii zmieni, zostaniecie o tym poinformowani. Na razie temat uważamy za zamknięty i prosimy o zachowanie spokoju.

2. Gdzie najszybciej można zdobyć doświadczenie (AP)?

Za nim weźmiemy się za walki, powinniśmy najpierw zadbać o posiadanie umiejętność Double/Triple AP. Informacje jak je zdobyć znajdziecie w dziale modyfikacje ekwipunku.  

Najlepszymi miejscami do zdobywania AP są:

  • Bikanel Desert – walczymy z Cactuarami za jednego dostajemy 12000 AP
  • Omega Ruins – tutaj każdy przeciwnik daje spore ilości doświadczenia.

Jest jeszcze jeden sposób na szybkie zdobywanie AP, polecany osobom, które potrzebują gigantycznych ilości AP. Jeśli maksujesz postacie i chcesz stanąć z Penancem twarzą w twarz to ten sposób jest dla ciebie. Wymaga on jednak przygotowania ekwipunku, który ułatwi cały proces.

Potrzebna do tego jest broń o następujących zdolnościach:

  • Overdrive->AP
  • Double/Triple AP
  • Triple Overdrive

W tym zestawie najbardziej kłopotliwą do zdobycia cechą jest Triple AP. Wings To Discovery, potrzebne do wprawienia jej w broń, są trudnodostępnym delikatesem. Żeby ułatwić sobie sprawę najlepiej wywalczyć tą cechę w broniach zostawianych przez One Eye z Monster Areny. Pozostałe modyfikacje (Triple Overdrive, Overdirive -> AP) są już łatwiejsze do uzyskania. Jakie przedmioty będą potrzebne? Gdzie ich szukać?

Gdy już będziemy posiadać broń z takim właściwościami, udajemy się na Monster Arenę i przystępujemy do walki z Don Tonberrym. Overdrive Mode ustawiamy na Commrade. Osoba atakowana (kozioł ofiarny) dostaje tryb Stoic. Każdy nasz atak jest kontrowany czarem “Karma”. Ilość obrażeń jest uzależniona od ilości zabitych przeciwników. Teraz zostało tylko atakować Don Tonberry’ego kozłem ofiarnym i wskrzeszać go za pomocą pozostałych postaci. Po takiej walce można wyciągnąć kilkanaście tysięcy doświadczenia (czesto 99lvl) i jest to najlepszy sposób na szybkie AP.

3. Jak szybko zarobić?

Uno

Najlepiej jest posiadać Celestical Wepon dla Rikku lub broń ze zdonością Gillionaire. Udajemy się do Omega Ruins i walczymy z napotkanymi potworami. Często naszym przecinikiem jest Zaurus, w parze ze skrzynką. Skrzynkę okradamy za pomocą Steal (nie wolno używać Mug) i albo dostaniemy jakiś cenny przedmiocik, albo z kufra wyskoczy Mimic. (Rikku ze swoim Celestial Weapon lub inna postać z cechą Gillionaire musi być w drużynie, dla lepszego efektu). Pokonujemy go i po walce dostajemy 100.000 Gil.

Due

Inną metoda na szybkie wzbogacenie się jest sprzedaż broni jaka zostaje po walce z One-Eye (Monster Arena).

Tre

Jedną z bardziej sprytnych i złożonych metod jest produkcja ekwipunku. W Porcie w Kilice kup tyle zbroi, ile zdołasz unieść (opróżnij wcześniej ekwipunek ze zbędnych śmieci). Poleć na Calm Lands i udaj się do Monster Areny. Za każdą walkę z Kottosem dostaniesz 40 Healing Springs. Wykorzystaj je do wzbogacenia kupionych wcześniej zbroi o cechę SOS Regen (pojedyncza operacja kosztuje 12 Healing Springs). Gdy już zmodyfikujesz wszystkie zbroje sprzedaj je. Efekt jest piorunujący. W Kilice zbroje kupowałeś/łaś po 2 250 Gil za sztukę, po zmodyfikowaniu każda jest warta ponad 33 000.

4. Skąd wziąć bronie/zbroje z czterema wolnymi slotami?

Często jest potrzebny pancerz lub broń z czterema wolnymi slotami. Można je dostać na MA, po walce z Varuną, ale jest to dość rzadki prezent. Można je kupić od Wantza – brata O`aki. Można go spotkać w Macelania Forest (od strony wejścia od Thunder Plains). Jeżeli w trakcie gry, rozmawialiśmy, kupowaliśmy różne rzeczy od O`aki i na Mt.Gagazet porozmawialiśmy z nim, to Wantz powinien być właśnie w lesie Macelania.

script type=

5. Jak zadawać obrażenia większe niż 9999?

Aby zadać obrażenia większe niż 9999 postać musi posiadać w broni zdolność Break Damage Limit. Są dwa sposoby wejścia w posiadanie takiej broni:

  • zdobyć taką broń, np. na Monster Arenie – zostawia ją Nemezis lub po walce zostawiają Dark Aeony (tylko w wersji PAL)
  • posiadać 60 sztuk “Dark Matter” i za pomocą zdolności Customize dodać do broni zdolność Break Damage Limit.

Teraz już tylko wystarczy podpakowac na Sphere Gridzie HP i mamy zadawalającą nas ilość.

6. Jak sprawić by postacie miały więcej niż 9999 HP?

Aby przekroczyć granice 9999 pkt. HP postać musi mieć w zbroi zdolność Break HP Limit. Zdobycie tej zdolności jest bardzo podobne jak w przypadku Break Damage Limit. Tu również są dwie metody zdobycia pancerza taką zdolnością:

  • zdobyć taki pancerz na Monster Arenie – zostawia Nemezis lub po walce zostawiają Dark Aeony (tylko w wersji PAL)
  • za pomocą Customize – aby dodać ją do zbroi trzeba posiadać 30 sztuk “Wings to Discovery”

Osobiście nie polecam tej cechy. Z pozoru wydaje się ona bardzo fajna – postacie które mają dużo życia są bardziej żywotne w walkach. Nie do końca jest to prawdą. Po pierwsze – ciężko jest wyleczyć ranną postać "do pełna", a przy pełnym HP zadaje się największe obrażenia. Po drugie, tak napradę cecha ta nie jest ani razu potrzebna. Nie przydaje się w żadnej z walk, wliczając w to Penance’a (można się zupełnie bez niej obejść). Po trzecie – wolny slot można przeznaczyć na coś bardziej użytecznego.

7. Jak można zdobyć Ribbon?

(zdolność ta jest dostępna tylko w wersji PAL)

By wejść w posiadanie tej zdolności trzeba ją wstawić do pancerza. W tym celu trzeba posiadać 99 sztuk Dark Matter. Ribbon uodparnia na następujące statusy: Darkness, Silence, Sleep, Poison, Petrify, Zombie, Slow, Confuse, Berserk, Doom. Nie chroni przed Death i Curse.

Ribbon jest częstą cechą występującą w zbrojach zdobywanyh za pokonanie Dark Aeonów. Najlepszym źródłem tego typu (odnawialnym) jest Dark Yojimbo. Po czterech walkach należy zapisać stan gry, zresetoqwać konsolę i wczytać sejwa. Aby go ostatecznie pokanać należy stoczyć z nim pięć bitew, restart konsoli pozwala zacząć serię od nowa a w ekwipunku zostają przedmioty zodbyte we wcześniejszych potyczkach z Dark Yojimbo..

8. Skąd wziąć Dark Matter?

Pierwsze 99 sztuk można dostać za odblokowanie Ultima Bustera na MA (jest to nagroda jedno razowa).Teraz pozostało nam już tylko żmudne zbieranie tego cennego przedmiotu na MA. Szacunkowo 2 sztuki pojawiają się raz na dziesięć pojedynków.

Posiadacze wersji PAL, mają trochę łatwiejsze zadanie (no może nie tak do końca). Otóż za zabicie Dark Aeona, nagrodą łatwiejsza do zdobycia jest właśnie Dark Matter, ale samo zabicie Aeona, już takie łatwe nie jest (szczegóły tutaj).

Dość dobrym sposobem jest walka z Dark Yojimbo. Jeeśli będziesz postępować zgodnie ze wskazówkami z sekcji Dark Aeony to walka będzie dość prosta (uwaga! prosta to ona będzie dla osób, które mają silną drużynę!). Jeślłi macie możliwość i chęci walki z Dark Yojimbo, to wiecie, że żeby go ostatecznie pokonać trzeba walczyć z nim pięć razy. Otóż to. Za każdy pojedynek dostajemy 2 Dark Matter (przy Overkillu). Po każdej walce jest możliwość zapisania gry, jednak po wczytaniu trzeba całę serię walk powtarzać od początku. Wystarczy więc po czterech pojedynkach zapisać grę, zresetować konsolę i wczytać sejwa. Dzięki temu możesz wielokrotnie walczyć z Mrocznym Samurajem i za każdym razem dostaniesz Dark Matter. Dodatkową zaletą jest to, że oprócz Dark Matter w Twoim ekwipunku pojawi się wiele cennych broni i zbroi.

Innym sposobem (według mnie szybszym i łatwiejszym ) jest, pokonanie Sleep Sprouta. Przeciwnik ten ma 99 999 HP wiec jest na jedno uderzenie Auronem. Na 10 walk DM trafiał się średnio w 2-3 pojedynkach.

9. Czemu nie mogę walczyć? Gdzie się podziały potwory?

Często wielu graczy (co grają pierwszy raz) stosuje zasadę “Zdobyłem pancerz to go założę” i w ten sposób nie mogą walczyć. Okazuje się, że ich pancerz ma zdolność "No Encounter". Zdolność ta to nic innego jak zabezpieczenie przed losowymi walkami.

Aby posiadać taką zdolność, trzeba ją wstawić do pancerza,. W tym celu potrzebne jest 30 sztuk Purifying Salt.