Blitzball

autor: Tomajs

Blitzball to jedyna rozrywka w świecie Spiry, jest to podwodna piłka… ręczno-nożna. 

 W Blitzballa możemy grac, od momentu zakończenia turnieju w Luca, od tego momentu, możemy tez zakontraktowywać innych zawodników, są oni rozsiani po świecie Spiry w różnych lokacjach. Aby sprawdzić potencjalnego zawodnika należy podejść i wcisnąć kwadrat, jeśli trafimy na takiego to pojawi się menu w którym widnieją następujące dane:

  • Imię
  • Level – poziom zawodnika w Blitzballu
  • Team –  czyli do jakiej drużyny należy, lub nie (wtedy widnieje napis Free Agent)
  • Contract – informuje nas na ile meczy jest zakontraktowany zawodnik
  • Salary – koszt utrzymania zawodnika na jeden mecz
  • Parametry (ich opis w następnym akapicie)
  • HP, EN, PA, SH, SP, AT, BL, CA
  • Techniki – czyli jakimi technikami dysponuje zawodnik

Aby móc zobaczyć te wszystkie statystyki, trzeba mieć wysoki poziom "Scout", podnosi się go poprzez wygrywanie meczy. 

  • Na 1 poziomie – widzimy tylko: Imię, Level, Team, Contract, Salary
  • Na 2 poziomie – widzimy: Imię, Level, Team, Contract, Salary, Parametry
  • Na 3 poziomie – widzimy: Imię, Level, Team, Contract, Salary, Parametry, Techniki

Parametry:

  • HP – punkty zdolności gracza, potrzebne są one do poruszania się i wykonywania podań oraz strzałów. 
  • EN – wytrzymałość zawodnika na ataki przeciwnika
  • PA – siła i celność podań
  • SH – siła i celność strzałów
  • SP – prędkość poruszania się postaci. 
  • AT – siła ataków postaći
  • BL – zdolność zatrzymywania i łapania lecącej piłki
  • CA – zdolność do obrony piłki (funkcjonuje tylko u bramkarzy)

1. Parametry w zastosowaniu:

  Początek meczu – mecz zacznie ta drużyna która wystawiła zawodnika z wyższym PA, on może podać piłkę do każdego

gracza z drużyny. Jeśli podanie jest na czysto (nie ma żadnych obrońców z drużyny przeciwnika)piłka leci bezpośrednio

do wybranej postaci, jednak w trakcie lotu, spada siła i celność piłki (PA)

  Druga możliwość, to podanie przez obrońców przeciwnika, nasze PA jest porównywane z BL rywala, jeśli nasz ma wyższe PA np. 12 a BL przeciwnika wynosi 10, to piłka przechodzi lub nie, trzeba też uwzględnić pewną losowość +/- 4 dla jednej i drugiej strony tak więc, przy nieznacznie wyższym PA, nasz piłka może zostać przechwycona, jeśli jednak przejdzie, siła podania zostanie zmniejszona o ilość BL rywala, tak wiec w omawianym przykładzie będzie to 2, ale należy tu pamiętać znowu o losowości, piłka może po przejściu mieć nawet 8 PA. 

2. Rozgrywka  

Napastnik-obrońca – nasz napastnik piłką został złapany przez obrońcę przeciwnika "Breakthrough" mamy do wybory dwie opcje:

  • No break – próbujemy podać piłkę lub strzelić gola. 
  • Break to…  (… – to imię przeciwnika) próba obrony ataku rywala. 

 No break – podajemy piłkę/strzelamy gola – nasze PA/SH jest zmniejszane przez BL przeciwnika, jeśli osiągnie wartość mniejszą od BL, nasz piłka zostaje  przechwycona przez obrońcę, lub jeśli przy kontakcie z ostatnim obrońcą mamy większe PA to piłka przechodzi no naszego zawodnika wybranego  wcześniej. 

 Break to…  – złapało nas np. 3 obrońców, patrzymy na nasze EN, jeśli jest ono wyższe od AT rywala, to możemy przetrwać jego atak, patrzymy  na kolejnych obrońców, jeśli zdołamy przetrwać kolejne ataki, to można zaryzykować obronę ich, jednak należy pamiętać o tym ze przeciwnik może  użyć techniki zwiększającej jego AT (o technikach w  następnym akapicie). Jeśli przetrwaliśmy ataki możemy wybrać Pass (podanie piłki),  Shot (strzał na bramke), Dribble (płyniemy dalej z piłką). Teraz po pozbyciu się obrońców możemy podać lub strzelić na czysto.   

Nasz obrońca – napastnik – nasi obrońcy złapali napastnika drużyny przeciwnej, następuje analogiczne porównanie parametrów przez konsole, jeśli  wychodzi na korzyść No break – to napastnik rzuca lub podaje piłkę przez naszych obrońców, którzy próbują ją przechwycić. Może do tego celu użyć różnorakich technik. Np. trzech obrońców, pierwszy może mieć AT 8, drugi 10, trzeci 9, EN napastnika wynosi 15, bez problemu może spróbować obronić naszego pierwszego obrońcę, po tym ruchu jego EN zostanie zmniejszone o ilość naszego pierwszego obrońcę (plus/minus losowość), jednak drugi nasz obrońca, może już zatrzymać atak i przejąć piłkę. 

Rozstawienie:

LF/RF – napastnicy – znajdują sie najbliżej rozgrywajacego, zawodnik na tej pozycji powinien posiadać jak najwyższe: SH, EN, SP z technik warto mieć strzeleckie  i podaniowe. 

MF – rozgrywający – tu powinien stać zawodnik z jak najwyższym PA, gdyż to od niego zależy któa drużyna zacznie mecz. Przydatne też jest duże EN, z technik  warto mieć: Nap/Wither/Venom Pass najlepiej trzeciego poziomu 

LD/RD – obrońcy – potrzebują wysoką wartość AT, BL, PA – z technik najlepiej  Nap/Wither/Venom Pass oraz Nap/Wither/Venom/Drain Tackle

GL – bramkarz – jak najwyższy CA to podstawa dobrego bramkarza, techniki: Grip Gloves, Super Goaile, Anti-Nap 2, Anti-Wither 2

Statusy:

  • Venom – postać jest zatruta i traci znacznie więcej HP podczas poruszania się oraz zostają zablokowane specjalne techniki strzeleckie  (znika po pewnym czasie)
  •  Wither – jeden z losowo wybranych parametrów zostaje obniżony o połowę (znika po pewnym czasie)
  •  Nap – uśpienie zawodnika, znika po podaniu piłki do niej, lub po strzeleniu bramki przez jedną ze stron. 
  •  Drain – zabranie części HP i dodanie go postaci wykonującej

Techniki:

 Strzeleckie:

  • Nap Shot 2/3 – uśpienie bramkarza plus zwiększenie SH + 3/5/7 (40%70%100%)
  • Wither Shot 2/3 – obnirzenie BL i CA obroncy/bramkarza plus zwiększenie SH + 3/5/7 (40%/70%/100%)
  • Venom Shot 2/3 -zatrucie obrońcy/bramkarza plus zwiekszenie SH + 3/5/7 (30%70%100%)
  • Spher Shot – losowe zwiekszenie SH (zatrzymuje się "X") plus zwiększenie SH + 3
  • Jecht Shot – wyeliminowanie dwóch obronców plus wzrost SH + 5
  • Jecht Shot 2 – wyeliminowanie trzech obronców plus wzrost SH + 10
  • Invisible Shot – przejęcie kontroli nad piłką za pomocą lewej gałki analoga (wybieramy miejsce gdzie ma uderzyć piłka)
  • Auroch’s Spirit – zwiększa SH o tyle, ilu jest orginalnych Aurochów w drużynie

Podaniowe:

  • Nap Pass 2/3 – uśpienie przeciwnika plus zwiekszenie PA + 3/5/7 (30%60%100%)
  • Venom Pass 2/3 – zatrucie przeciwnika plus zwiekszenia PA + 3/5/7 (30%60%100%)
  • Wither Pass 2/3 – obniżenie jednego z parametrów PA,SH,EN plus zwiekszenia PA + 3/5/7 (30%60%100%)

Przechwyceniowe:

  • Nap Tackle 2/3 – próba przejęćia piłki plus uśpienie przeciwnika plus zwiększenie AT + 3/5/7 (40%70%100%)
  • Drain Tackle 2/3 – próba przejęćia piłki plus zabranie częśći HP plus zwiększeni AT + 3/5/7 (40%70%100%)
  • Venom Tackle 2/3 – próba przejęćia piłki plus zatrućie przećiwnika plus zwiększenie AT + 3/5/7 (40%70%100%)
  • Wither Tackle 2/3 – próba przejęćia piłki plus zmniejszenie jednego z parametrów EN,PA,SH plus zwiększenie AT + 3/5/7 (40%70%100%)

Ochronne:

  • Anti-Drain /2 – chroni przed zabraniem częśći HP (50%100%)
  • Anti-Venom /2 – chroni przed zatrućiem (50%100%)
  • Anti-Nap /2 – chroni przed uśpieniem (50%100%)
  • Anti-Wither /2 -chroni przed obniżeniem jednego z parametrów (50%100 %)

Zawodnicy:

Poniżej prezentuję spis wszystkich zawodników wraz z miejscem ich pobytu oraz ich przynależność (w momencie, gdy zaczynamy zabawę w Blitza, później się to zmienia)

  • Abus – Luca dok 3 (Luca Goers)
  • Balgerda – Luca dok 3 (Luca Goers)
  • Bickson – Luca dok 3 (Luca Goers)
  • Doram – Luca dok 3 (Luca Goers)
  • Graav – Luca dok 3 (Luca Goers)
  • Raudy – Luca dok 3 (Luca Goers)
  • Argai Ronso – Luca w doku 4 (Ronso Fangs)
  • Basik Ronso – Luca dok 4 (Ronso Fangs)
  • Gazna Ronso – Luca dok 4 (Ronso Fangs)
  • Irga Ronso – Luca dok 4 (Ronso Fangs)
  • Nuvy Ronso – Luca dok 4 (Ronso Fangs)
  • Zamzi Ronso– Luca dok 4 (Ronso Fangs)
  • Auda Guado – Guadosalam (Guado Glories)
  • Giera Guado – Guadosalam (Guado Glories)
  • Navara Guado – Guadosalam (Guado Glories)
  • Noy Guado – Guadosalam (Guado Glories)
  • Pah Guado – Guadosalam (Guado Glories)
  • Zazi Guado – Guadosalam (Guado Glories)
  • Botta – Luca, szatnia Aurochów (Besiad Auroch)
  • Datto – Luca, szatnia Aurochów (Besiad Auroch)
  • Jassu – Luca, szatnia Aurochów (Besiad Auroch)
  • Keepa – Luca, szatnia Aurochów (Besiad Auroch)
  • Letty – Luca, szatnia Aurochów (Besiad Auroch)
  • Tidus – ???, (Besiad Auroch)
  • Deim – Kilika (Kilika Beasts)
  • Isken – Kilika (Kilika Beasts)
  • Kulukan – Kilika (Kilika Beasts)
  • Larbeight – Kilika (Kilika Beasts)
  • Nizarut – Kilika (Kilika Beasts)
  • Vuroja – Kilika (Kilika Beasts)
  • Berrik – Airship (Al Bhed Psyches)
  • Blappa – Airship (Al Bhed Psyches)
  • Eigaar – Airship (Al Bhed Psyches)
  • Judda – Airship (Al Bhed Psyches)
  • Lakkam – Airship (Al Bhed Psyches)
  • Nimrook – Airship (Al Bhed Psyches)

Zawodnicy wolni:  

  • Biggs – Luca przy wejściu na stadion
  • Brother – Airship, siedzi za sterami
  • Durren – Calm Lands
  • Jumal – Luca, skwer
  • Kiyuri – S.S.Winno, pokład
  • Kyou – Djose Temple
  • Linna – Macalania Temple
  • Mep – Kilika Temple
  • Miyu – Moonflow
  • Naida – Calm Lands
  • Nedus – Luca dok 1
  • Rin – Airship
  • Ropp – Mi’ihen Highroad, Travel Agency
  • Shaami – Luca
  • Shuu – Luca Cafeteria
  • Svanda – Calm Lands
  • Tatts – Kilika, doki
  • Vilucha – Besaid
  • Wakka – Airship, mostek
  • Wedge – Luca przy wejściu na stadion
  • Zalitz– Luca w teatrze