Omega Weapon – wariant II

“Super Pies”

Na pierwszy rzut oka nazwa może okazać się dziwna, ale wszelkie wątpliwości odnośnie tego, na czym koncentruje się poradnik, powinny natychmiast zniknąć. Super Pies to oczywiście Angelo, pupil i przyjaciel Rinoy, więc siłą rzeczy to głównie oni będą tutaj w centrum zainteresowania. W przeciwieństwie do wariantu “Deszcz Meteorytów II”, tutaj Rinoa będzie polegała na Limicie Combine, zamiast Angel Wing, a więc tym samym na udanej współpracy z Angelo (stąd “Super Pies”). Efektywność ich współdziałania zależeć będzie między innymi od wyszkolenia czworonoga, jak również siły (Strength) jego pani. By uzyskać Strength na 255 z Junction i zdolnością Str +60% (po uprzednim rozwinięciu Strength dzięki Ability Str Bonus), wystarczy doprowadzić postacie do około 46 levelu. Można oczywiście próbować na wcześniejszych poziomach doświadczenia (niekiedy zaleca się jak najmniejszy “experience level” na starcie z Omegą), ale ta taktyka jest skierowana do szerszej publiczności (a nie tylko do starych wyjadaczy ; ), więc przyjmijmy nieco mniej restrykcyjne założenia.

W teorii sprawa wygląda następująco: Meltdown na wroga, Aura na bohaterów, odpalenie Limit Breaks i ich najlepsze wykorzystanie, zareagowanie na ruch przeciwnika (leczenie) oraz ponownie Limit Breaks aż do Megido Flame. Po tym ataku wszystko będzie zależało od duetu Rinoa – Angelo, których wysiłki wspomogą dwie pozostałe postacie. Bez przedsięwzięcia odpowiednich działań, ten pojedynek może okazać się trudny. Aby tak się nie stało, podpowiadam co należy zrobić.

1. Przygotowania

Trzeba będzie trochę się napracować, aby być odpowiednio wyposażonym na walkę. Przede wszystkim konieczne jest zdobycie ostatecznych broni, zwłaszcza Lionheart, Shooting Star, Exeter oraz Ehrgeiz. Warto o to zadbać jeszcze na dysku trzecim, przed walką z Seiferem w Lunatic Pandora. Spis potrzebnych składników znajdziesz w dziale Postacie.

Konieczne będzie wyuczenie GFów kilku ważnych w tym starciu komend: Ability x4, Str +60%, Spd +40%, HP +80%, Defend oraz opcjonalnie Revive i Recover.

Kolejnym krokiem jest zdobycie niezbędnych w walce przedmiotów: X-Potion (około 10), Megalixir (5 sztuk), Phoenix Down (starczy kilka sztuk), natomiast z czarów Meltdown oraz Aura i Death. Spośród umiejętności dla reszty zespołu: Defend (lub w zastępstwie przedmiot Hero albo Holy War), HP +80% i Str +60%, opcjonalnie Revive i Recover (jeśli nie masz Defend).

  • X-Potion można znaleźć lub otrzymać dzięki Med LV Up (z Hi-Potion robimy Hi-Potion+, a z niego X-Potion)
  • Megalixir – można znaleźć lub otrzymać, za pomocą Med LV Up zamień Remedy na Remedy+, następnie Remedy+ na Elixir, a na końcu Elixir na Megalixir
  • Pheonix Down – do nabycia w każdym sklepie z lekarstwami w ofercie
  • Defend – ta zdolność może być jedynie wyuczona poprzez zbieranie AP. Jedyne dwa GFy, które mogą tę umiejętność posiąść, to Brothers i Cactuar
  • Holy War i Hero – (tylko, gdy nie masz dostępu do komendy Defend) Hero otrzymasz z Hero-Trial (Med LV Up), powstałych za pomocą  Forbid Med-RF z Shaman Stone (Curse Spike zamień na Dark Matter, a Dark Matter na Shaman Stone dzięki Tool-RF). Holy War uzyskasz z Med Lv Hero i Holy War-Trial albo na skróty, modyfikując kartę Gilgamesha
  • Revive – (tylko gdy nie masz Defend) naucz Alexandra tej zdolności lub użyj Phoenix Spirit na dowolnym GFie (Phoenix Spirit otrzymasz z 20 Phoenix Pinnion, poprzez GFAbl Med-RF)
  • Recover – (tylko gdy nie masz Defend ) naucz tej zdolności Leviathana lub użyj Healing Ring na dowolnym GFie (zmień 100 Whisper za pomocą GF Abl Med.-RF)
  • Ability x4 – Bahamut ma tą zdolność już na starcie, inne GFy uczą się jej dzięki Rosetta Stone. Proces otrzymania jest następujący: 100 Curse Spike zamieniasz na Dark Matter (Tool-RF), Dark Matter w Shaman Stone (Tool-RF) i Shaman Stone w Rosetta Stone (GF Abl Med-RF)
  • Str +60% – Bahamut od początku zna Str +60%, użyj Hyper Wrist (Str +60% – GF Abl Med.-RF z 10 Power Wrist) na dowolnym GFie
  • HP +80% – naucz Brothers i Diablosa tej zdolności, pozostałe GFy uczą się jej dzięki Gaea’s Ring (HP-J Scroll zmień na Giant Ring, a Giant Ring na Gaea’s Ring, za pomocą GF Abl Med-RF)
  • Spd+40% – naucz Pandemonę lub Cerberusa tej zdolności lub użyj Rocket Engine na dowolnym GFie (Rocket Engine otrzymasz z 10 Accelerator za pomocą GF Abl Med-RF)

Niektóre składniki do powyższych formuł Refine (takie jak Accelerator) trzeba również otrzymać za pomocą Refine. Pełna lista przemian znajduje się tutaj. Podobnie ma się sprawa z czarami dla Rinoy – można je wy-draw-ować, ale ponieważ jest to długotrwały proces to wygodniejsze będzie pobawić się Refine’ami. Tutaj podam tylko te trudniejsze do zrobienia czary:

  • Aura – pozamieniaj Fury Fragments na zaklęcia, dzięki Supt Mag-RF. Fury Fragments zostawiają: Blue Dragon, Armadodo, Grendel i Ruby Dragon
  • Meltdown – zmodyfikuj Mystery Fluid (zostawiany przez Gaylę) poprzez St Mag-RF
  • Death – za pomocą St Mag-RF zamień na czar Dead Spirits, które otrzymasz od Forbidden, Imp i Tri-Face

2. Dobór postaci

Po zakończeniu zbierania ekwipunku trzeba się zdecydować w jakim składzie pójdziesz do walki. W czasie testów najsilniejszymi okazały się drużyny składające się z: Squalla, Zella, Rinoy oraz Squalla, Irvine’a, Rinoy. Polecam obie, choć ze wskazaniem na tą pierwszą – Zell przewyższa Irvine’a (Squalla nota bene też) pod względem możliwych maksymalnych obrażeń, zadawanych przy wykonywaniu Limit Break. Zespół możesz oczywiście dobrać według własnych upodobań, ale stanowczo odradzam branie Selphie ze względu na dość toporny charakter jej Limitu, a Quistis nie dorównuje panom w liczbie zadawanych punków obrażeń.

Poniższy schemat podpowie Ci, jak przygotować postacie. Część statystyk i podłączonych GFów jest umowna, natomiast wszystko co jest pogrubione należy traktować jako obowiązkowe.

script type=
Imię
SqallSquall
HP Str Vit Mag Spr Spd Eva Hit Luck
9999 255 170+ 160+ 170+ 130+ 20%+ 255% 30+
Broń GFy Status Def. Junct. Ability Command
Lion Heart Ifrit
Siren
Diablos
Pandemona
Alexander
Cactuar
Death 100 szt. Str +60%
HP +80%
Spd +40%

Spr +40% / Luck + 50% / Eva +30%
Magic
Defend/ Revive
Item

 

Imię
IrvineZellIrvine/Zell
HP Str Vit Mag Spr Spd Eva Hit Luck
9999 255 170+ 150+ 170+ 130+ 20%+ 155%+ 35+
Broń GFy Status Def. Junct. Ability Command
Exeter/ Ehrgeiz Quezacotl
Cerberus
Doomtrain
Bahamut
Tonberry
Death 100 szt. Spd +40%
HP +80%
Str +60%
Auto-Protect
Magic
GF
Item

 

Imię
RinoaRinoa
HP Str Vit Mag Spr Spd Eva Hit Luck
9999 255 170+ 180+ 190+ 130+ 20%+ 147%+ 30+
Broń GFy Status Def. Junct. Ability Command
Shooting Star Shiva
Brothers
Carbuncle
Leviathan
Eden
Death 100 szt. HP +80%
Str +60%
Spd +40%

Luck 50%/ Spr +40%
Magic
Defend/ Recover
Item

Dodatkowo należy powiedzieć kilka słów na temat Combine, limitu Rinoy. Na to, którą ze sztuczek wykona razem z Angelo, wpływa kilka czynników. Pierwszym z nich jest repertuar Angelo, czyli znane przez pieska tricki i chodzi tu głównie o te, które nie są kontratakami (do kontrataków zaliczamy: Angelo Rush, Angelo Recover i Angelo Reverse oraz Angelo Search), czyli: Angelo Cannon, Angelo Strike, Invincible Moon i Wishing Star. Aby zwiększyć szansę na użycie potężniejszych technik, nie należy uczyć Angelo tych słabszych (konkretnie Angelo Strike). Druga reguła, którą rządzi się Combine jest taka, że im mniej HP Rinoa ma, tym lepszych używa ataków w ramach Limitu. Trzeba też mieć odrobinę… szczęścia. U Squalla i Rinoy komenda Defend jest łamana przez Revive lub Recover. Oznacza to, że jeżeli Brothers lub Cactuar nie będą mieli wyuczonej tej zdolności, to należy ją zastąpić właśnie przez odpowiednio Revive i Recover. Sama Defend stanowi zabezpieczenie przed Terra Break, na wypadek, gdyby Rinoa nie zdołała użyć Invincible Moon. Jeżeli GFy nie będą znały Defend, to w takim przypadku jej funkcję przejmą Hero i Holy War. Trzecia postać została wyposażona w komendę GF i zdolność Auto-Protect, dzięki czemu przeżyje Terra Break używając GFa jako żywej tarczy. Z pozostałymi umiejętnościami może być tak, że niektórzy Strażnicy nie będą mieli ich na wyposażeniu startowym (na przykład Str +60% albo Speed +40%). W takiej sytuacji należy uzupełnić braki, korzystając z odpowiednich przedmiotów. Potrzebne informacje znajdziesz w dziale Refine (pozycja GF Abl Med-RF) i Sklepy. Gdy się już przygotujesz, przyjdzie pora odnaleźć Twojego przeciwnika.

3. Znaleźć Omegę

Squaresoft (obecnie Square-Enix) bardzo sprytnie schował Omegę. Spacerując po w zamku Ultimecji nieraz przechodziłeś/aś przez Kaplicę i zauważyłeś/aś czarno-fioletowy obłok, z którym nie wiadomo co można było zrobić. To właśnie jest Omega Weapon, chociaż nie jawi się w swojej prawdziwej postaci. Udaj się do najbliższego Save Pointu , który znajduje się w wieży zegarowej tuż przy schodach (jest ukryty, więc użyj zdolności Move-Find) i zapisz grę. Teraz wróć do Kaplicy i przejdź do dziedzińca z fontanną, gdzie znajduje się krąg zmiany drużyn – skorzystaj z niego. Słabszą drużynę wyślij do pomieszczenia z wielkim dzwonem (pokój przed galerią obrazów) i pociągnij za sznur. Zobaczysz napis: “Monsters can be heard roaring far away” i pojawi się zegar odmierzający czas. Użyj punktu zmiany zespołów, by przełączyć się na Squalla i udaj się do Kaplicy, gdzie już czeka gotowy do walki Omega Weapon, w swojej prawdziwej formie. Podejdź do niego na wysokości jego niższej głowy.

4. Przeciwnik

Omega nie jest tak szybki jak Ultima, ale brak szybkości rekompensuje sobie siłą ataku i wrednym charakterem. O ile nieprzyjemne usposobienie wroga można pominąć, o tyle warto zwrócić uwagę na jego arsenał, ponieważ dysponuje imponującym zestawem ataków. Oto one:

  1. Lvl 5 Death – stosowane jednorazowo, zaraz na początku walki. Postacie, których poziom jest podzielny przez 5, muszą dołączyć 100 zaklęć Death pod ST Def Junction, by się uodpornić. W przeciwnym razie zostaną z miejsca zabite;
  2. Atak fizyczny lub magia – w sumie są tu cztery możliwości. Zależnie od Twojej postawy i jego humoru może: zaatakować wręcz, rzucić Meteor (dziesięć trafień w grupę) lub Ultimę albo zastosować Graviję (redukcja HP do ¼ );
  3. Megido Flame – tylko dwaj przeciwnicy dysponują tym zagraniem: Mobile Type 8 i właśnie Omega Weapon. Megido Flame wykonane przez Omegę potrafi być zabójcze, ponieważ zabija postać, której HP jest choćby o 1 punkt mniejszy niż maksimum (9999);
  4. Atak fizyczny lub magia – to ostatni dzwonek przed najmocniejszą techniką Omegi;
  5. Terra Brake – najpotężniejszy atak potwora, ciska kilkunastoma pociskami w drużynę, a każdy taki pocisk zadaje średnio 3000 – 4000 punktów obrażeń (nawet przy Vitality na poziomie 255). Ponieważ Terra Brake jest atakiem  typu fizycznego, komenda Defend niweluje jego działanie, podobnie efekt przedmiotów Hero i Holy War, natomiast Protect redukuje obrażenia o połowę.
  6. Atak fizyczny lub magia
  7. Light Pillar – znany ze starcia z Ultimą Weapon, zabija od razu jedną postać, chyba że zostanie użyte polecenie Defend lub Hero/Holy War.

Od momentu użycia Light Pillar cykl ataków powtarza się (z wyjątkiem Lvl 5 Death, które jest jednorazowe). Inne ważne informacje dotyczące Omegi to: całkowita odporność (po 200%, a więc absorpcja) na ataki elementarne, całkowita (100%) odporność na prawie wszystkie zmiany statusów i tylko 50%-owa odporność na status Vit0.

5. Walka

Zacznij od rzucenia Meltdown Squallem na Omegę, a Rinoą i Zellem (lub Irvinem) Aury na siebie. W kolejnym ruchu Squall używa Aury, natomiast jego kompani wykonują już swoje Limity. Po Rinoi nie spodziewaj się na razie niczego więcej niż Angelo Cannon, bo na pełnym HP tylko ten atak będzie wykonywany. Skup się zatem na Zellu (lub Irvinie jeśli go wybrałeś/aś) i jak najlepiej wykorzystaj jego Duel (lub Shot Irvine’a). Jako pierwszego ataku potwór powinien użyć Lv 5 Death (czasem Lv Death jest poprzedzone kilkoma uderzeniami pięścią i cykl ulega wydłużeniu), a później będzie atakował wręcz lub korzystał z magii (Meteor, bądź Gravija). W przypadku, gdy wybierze ciosy fizyczne, to może wykonać dwa albo i trzy takie ruchy, zanim przejdzie do Megido Flame. Dbaj w międzyczasie o HP postaci, wykonując równocześnie Limit Breaks. W końcu Weapon sięgnie po Megido Flame i teraz dopiero zacznie się przedstawienie Rinoy. Zgodnie z zasadą “im mniej HP ma, tym lepsze wykona z Angelo techniki”, krytyczne HP zaowocuje zastosowaniem Wishing Star lub (na czym nam bardziej zależy) Invincible Moon. Podczas grania zauważyłam, że Invincible Moon najchętniej jest wybierane, gdy HP Rinoy wynosi 1249, a Whishing Star przy mniej niż 1000 HP. Najszybciej można sprowadzić punkty zdrowia Rinoy do wartości 1249, zabijając ją zaraz po Megido Flame i używając Phoenix Down. Od tego momentu wiele zależy od szczęścia – jeśli Rinoa użyje Invincible Moon to masz święty spokój i możesz atakować dalej, nie martwiąc się o Weapona. W innym przypadku spróbuj nią ponownie, a panami wykonuj Limity jak gdyby nigdy nic. Jeżeli kolejna próba się nie powiedzie (w międzyczasie Omega powinien zaatakować – pamiętaj, że to ostatnie ostrzeżenie przed Terra Break), to nastaw się na odparcie Terra Break. Rinoą i Squallem wybierz komendę Defend, a Zellem (lub Irvinem) przywołaj GFa o jak najmniejszej kompatybilności – połączenie Auto-Protect i HP GFa powinno dać mu jakieś szanse na przeżycie. Jeżeli nie masz żadnej z powyższych opcji, (Defend, Auto-Protect + GF, Invincible Moon), to zostają ci przedmioty: Hero i Holy War (bo na Angelo Reverse lub Phoenixa raczej bym nie liczyła – dość rzadko się zjawiają). Jak już przeżyjesz Terra Break, natychmiast wznów ofensywę i wykonaj Limity oraz (jeśli konieczne) wskrześ poległych. Jeżeli dobrze wykorzystałeś/aś ataki swoich pupili to Omega powinien właśnie ginąć, lecz jeśli nie, kontynuuj natarcie. Do końca cyklu ataków przeciwnika zostanie jeszcze Light Pillar, po czym schemat zacznie się powtarzać (cios/magia, Megido Flame, cios/magia Terra Break itd.), więc stosując się do powyższych wskazówek powinnaś/powinieneś dać mu radę.

Po ciężkim (lub nie) boju bestia zostanie pokonana, a nagrodą będą: Three Star oraz 250 AP i dyplom (dostępny pod opcją Tutorial), potwierdzający zabicie najpotężniejszego przeciwnika w Final Fantasy 8!