Nieodłączny element serii FF i właściwie każdej innej gry jRPG i cRPG, bez którego pokonanie niektórych przeciwników graniczyłoby po prostu z cudem. W szóstej odsłonie znajdziemy sporo zaklęć ofensywnych (Czarna Magia) jak i defensywnych (Biała Magia) i co ważne, zdecydowana większość z ich dość dużej liczby (24 czarów Czarnej Magii i 30 Białej – więcej mają FF 1 i FF 5) jest bardzo przydatna.
System wiedzy tajemnej (zwanej dalej magią ;) przeszedł znaczące zmiany od ostatniej części, kiedy to kupowało się zaklęcia w sklepach magicznych. W szóstej odsłonie sagi FF czarów będziemy się… uczyć (hip hip hurra, witaj szkoło :P). Jest to możliwe tylko, gdy dany bohater połączy się z Esperem (tak w tym epizodzie FF nazwano Summony) i zdobywając 100 AP (Ability Points) doda nowy urok do swojego repertuaru. Takie rozwiązanie pozwala na przyswajanie kilku zaklęć na raz (Espery zazwyczaj „oferują” kilka czarów w swoim „zestawie”) i pozwala wszystkim bohaterom (w FF 6 jest ich aż czternastu) wyuczyć się tych najpotrzebniejszych uroków. Można zaryzykować stwierdzenie, że do czasu Materii w FF 7 system Esperów był dość uniwersalny i dawał dużą swobodę w kreowaniu bohaterów.
Tutaj przedstawimy pełni spis uroków, wraz kilkoma użytecznymi informacjami i odrobiną humorq ;). W kolumnie nazwy w nawiasach podano nawy czarów występujące w grze.
Biała Magia (White Magic)
Nazwa | MP | Opis działania | Które Espery uczą? |
---|---|---|---|
Antidote (Antdot) | 3 | Usuwa stan Zatrucia (Poison) (to przez tego świątecznego Karpia ! :D) | Kirin |
Berserk (Bserk) | 16 | Wywołuje Amok (dziki atak) u wroga/wrogów | Phantom |
Cure | 5 | Przywraca niewielką ilość HP osoby/grupy | Kirin, Seraphim, Shiva, Starlet |
Cure 2 | 25 | Przywraca średnią ilość HP osoby/grupy | Golem, Kirin, Seraphim, Starlet, Unicorn |
Cure 3 | 40 | Przywraca znaczną ilość HP osoby/grupy | Phoenix, Starlet |
Dispel | 25 | Anuluje działanie czarów wspomagających | Alexander, Unicorn |
Float | 17 | Unosi osobę/grupę w powietrzu (tia po paru głębszych każdy może :P) | Palidor, Stray |
Haste | 10 | Przyspiesza pasek ATB jednej postaci | Carbuncle, Palidor |
Haste 2 | 38 | Przyspiesza pasek ATB całej grupy | Palidor |
Imp | 10 | Zmienia osobę/ grupę w Impa | Stray |
Life | 30 | Ożywia postać, cel ma małą liczbę HP | Bismark, Phoenix, Seraphim |
Life 2 | 60 | Przywraca postać do życia, z pełnym zdrowiem | Phoenix |
Life 3 | 50 | Nadaje status Auto-Life (automatycznie rzucenie Life po śmierci postaci) | Phoenix |
Muddle | 8 | Nakłada Zamęt (Confuse) na wroga | Stray |
Mute | 8 | Nakłada Uciszenie (Silence) na wroga | Siren |
Osmose | 1 | Absorbuje MP od wybranego celu | Shiva, Zoneseek |
Quick | 99 | Pozwala osobie wykonać 2 ruchy w jednej turze | Raiden |
Rasp | 12 | Rozprasza MP wybranego wroga | Shiva, Zoneseek |
Reflect (Rflect) | 22 | Osłania postać lustrem odbijającym czary | Carbuncle |
Regen | 10 | W tym stanie cel odzyskuje w czasie HP | Kirin, Seraphim, Starlet |
Remedy | 15 | Leczy zmiany statusu u wybranej osoby (idealne na kaca po Sylwestrze :P) | Alexander, Seraphim, Starlet, Unicorn |
Safe | 12 | Redukuje otrzymywane obrażenia fizyczne | Alexander, Carbuncle, Golem, Unicorn |
Scan | 3 | Ujawnia stan HP, MP i słabe punkty celu | Kirin |
Shell | 15 | Redukuje otrzymywane obrażenia magiczne | Alexander, Carbuncle, Unicorn, Zoneseek |
Sleep | 5 | Usypia jeden cel | Siren |
Slow | 5 | Spowalnia licznik ATB celu | Palidor, Siren |
Slow 2 | 26 | Spowalnia licznik ATB całej grupy wroga | Palidor |
Stop | 10 | Zatrzymuje licznik ATB celu | Fenrir, Golem |
Vanish | 18 | Czyni wybraną osobę niewidzialną (działa też świetnie na plamy – dodaj do proszku! :P) | Phantom |
Warp | 26 | Natychmiastowe zakończenie walki (nie działa na bossów!) lub wyjście z lochów | Carbuncle, Fenrir |
Czarna Magia (Black Magic)
Nazwa | MP | Opis działania | Które Espery uczą? |
---|---|---|---|
Bio | 26 | Obrażenia od Trucizny na wroga/grupę | Shoat |
Bolt | 6 | Małe obrażenia od Błyskawic na wroga/grupę | Bismark, Ramuh |
Bolt 2 | 22 | Średnie obrażenia od Błyskawic na wroga/grupę | Maduin, Ramuh |
Bolt 3 | 53 | Duże obrażenia od Błyskawic na wroga/grupę | Tritoch |
Break | 25 | Zamienia jednego wroga w kamień | Shoat |
Demi | 33 | Redukuje HP pojedynczego wroga o połowę | Phantom |
Doom | 35 | Zabija cel | Shoat |
Drain | 15 | Absorbuje część HP zabranego wrogowi | Ifrit |
Fire | 4 | Małe obrażenia od Ognia na wroga/grupę | Bismark, Ifrit, Siren |
Fire 2 | 20 | Średnie obrażenia od Ognia na wroga/grupę | Maduin, Ifrit |
Fire 3 | 51 | Duże obrażenia od Ognia na wroga/grupę | Phoenix, Tritoch |
Flare | 45 | Mocny czar bezżywiołowy, przebija obronę | Bahamut |
Ice | 5 | Małe obrażenia od Lodu na wroga/grupę | Bismark, Shiva |
Ice 2 | 21 | Średnie obrażenia od Lodu na wroga/grupę | Maduin, Shiva |
Ice 3 | 52 | Duże obrażenia od Lodu na wroga/grupę | Tritoch |
Merton | 85 | Potężny czar ognia, raniący wroga i swoich | Crusader |
Meteor | 62 | Bezżywiołowe zaklęcie na całą grupę | Crusader, Odin |
Pearl | 40 | Obrażenia od Pearl na wroga | Alexander |
Poison | 3 | Zatruwa cel(nigdy więcej Karpia na Wigilię! :D) | Ramuh |
Quake | 50 | Trzęsienie ziemi na wszystkich (wroga i siebie) | Terrato |
Quarter(Quartr) | 48 | Redukuje HP grupy wrogów do ¼ HP | Terrato |
Ultima | 80 | Potężne zaklęcie na grupę wroga | Ragnarok |
W Wind | 75 | Prawie śmiertelny atak na wrogów i swoich(no i teraz po tej rybie mam wiatry :P) | Terrato |
X-Zone | 53 | Usuwa wroga/grupę wrogów z pola walki | Fenrir |