Live-A-Live

Mówi Ci coś Chrono Cross, Chrono Trigger? Wszystko o klasyce SE

Moderator: Moderatorzy

Sogetsu
Malboro
Malboro
Posty: 1050
Rejestracja: sob 18 lut, 2006 00:19

Live-A-Live

Post autor: Sogetsu »

Temat o tej grze założyłem na samym początku mojej obecności na tym forum, jednak wskutek ówczesnej polityki portalu (jak najmniej tematów) już dawno został skasowany. Postanowiłem więc w końcu przypomnieć Wam o grze, którą uważam za jeden z najlepszych jRPGów.

Wydany w 1994 w Japonii na konsolę Super Famicom Live-A-Live to zbiór kilku niezależnych historii, których akcja rozgrywa się w różnych okresach - od prehistorii aż po odległą przyszłość. Każdy z rozdziałów ma własnych bohaterów, przedstawia różne gatunkowo rodzaje historii, z których każda opowiedziana jest w inny sposób (jest np. rozdział, w którym walk prawie nie ma i jest taki, który składa się tylko z walk). W każdym rozdziale inny artysta zajmował się projektowaniem postaci. Ponadto, do każdego rozdziału powstała osobna ścieżka dźwiękowa autorstwa Yoko Shimomury.
Wspólną cechą każdego rozdziału jest system walki, będący połączeniem turowego i taktycznego. Postacie i przeciwnicy pojawiają się na planszy podzielonej na kwadraty, po której poruszają się niczym w RPG typu Rogue. Oznacza to, że dopóki gracz nie wykona żadnego ruchu, przeciwnicy też się nie ruszają. Natomiast w momencie, gdy gracz wykonuje jakąś akcję, to samo robią przeciwnicy. Każdy z ataków posiada inne pole rażenia. Niektóre z nich atakują po ukosie, inne po liniach poziomych lub pionowych a jeszcze inne na określonym polu wokół bohatera. To samo dotyczy przeciwników, dlatego odpowiednio ustawiając się na planszy można uniemożliwić potworkom na zaatakowanie w konkretny sposób (chyba, że też się ruszą).
Postaram się pokrótce przedstawić każdy rozdział z osobna, zaczynając od prehistorii a na odległej przyszłości kończąc. Oczywiście, nie jest to kolejność, w jakiej trzeba przechodzić grę.


Prehistoric Chapter: Contact

Głównym bohaterem jest jaskiniowiec o imieniu Pogo, który na co dzień, wraz ze swoim przyjacielem gorylem Gori, zajmuje się zdobywaniem pożywienia dla swojego plemienia. Pewnego dnia, Pogo znajduje w spiżarni dziewczę imieniem Bel, która najwyraźniej przed kimś się ukrywa. Pogo, oszołomiony pięknem Bel postanawia, wbrew zasadom plemienia (nie ma tam żadnych kobiet), pomóc jej co wkrótce prowadzi do niespodziewanych komplikacji.
Cechą charakterystyczną tego rozdziału jest to, że nie pada w nim ani jedno słowo a postacie porozumiewają się za pomocą gestów i obrazów. Walki są prawie randomowe - nie widać na mapce potworów, ale Pogo może użyć swojego węchu a wtedy na jakiś czas przeciwnicy są widoczni w postaci "dymków".


Kung Fu Chapter: Inheritance

Jeden z moich ulubionych rozdziałów, posiadający niezapomniany motyw muzyczny do walk. Tym razem jest to historia mistrza Xin Shan Quan. Przeczuwając swój koniec, postanawia poszukać kogoś, komu mógłby przekazać swoje umiejętności. Wkrótce jego uczniami zostają: Li - młoda dziewczyna wiodąca żywot bandyty, Sammo - olbrzymi młodzieniec o jeszcze większym apetycie, który zręczność wyćwiczył podczas ucieczek z karczm, oraz Yuan - mały chłopiec o wielkiej determinacji, żyjący wraz z babcią w pobliskiej wiosce. Kto zostanie następcą mistrza oraz jak potoczy się ta historia rodem z najlepszych filmów kung fu, pozostawiam Wam do odkrycia.


Bakumatsu Chapter: Secret Orders
Kolejny z moich ulubionych rozdziałów. Tym razem jest to połączenie jRPG oraz skradanki. Akcja rozdziału rozgrywa się w okresie schyłku szogunatu. Tajemniczy Ode Iou więzi człowieka, który jest w stanie przywrócić porządek w kraju. Jeden z klanów ninja - Enma wysyła swojego człowieka (to my) imieniem Oboro aby odbił więźnia. To, w jaki sposób tego dokona zależy tylko od gracza. Można przejść przez cały zamek zabijając wszystko co się rusza ale można też po cichu przemykać za plecami żołnierzy w ten sposób minimalizując liczbę ofiar.
Ten rozdział rozgrywa się w najlepiej zaprojektowanej lokacji jaką widziałem. Zamek Ode Iou posiada wiele ukrytych przejść, opcjonalnych bossów czy ukrytych przedmiotów. Również sposób, w jaki przechodzi się ten rozdział ma wpływ na pewne wydarzenia. Dodatkowo jest tu trochę nawiązań do historii Japonii.


Old West Chapter: Wandering

Western w jRPG na długo przed Wild Arms. Mamy tutaj wszystko, co występuje w klasykach gatunku: bohatera uciekającego przed własną przeszłością, pojedynki w samo południe, oraz trzech gringo chałturzących w saloonie (no, może to ostatnie nie należy za bardzo do klasyki). Sundown, bohater tego rozdziału, to kowboj samotnie przemierzający prerie na swoim wiernym koniu. Równie wiernie ścigany jest przez Mad Doga, który bardzo chce zgarnąć nagrodę, jaka jest wyznaczona za głowę Sundowna. Obydwaj kowboje trafiają do małego miasteczka, gdzie będą musieli zawiesić broń w imię wyższego dobra.


Present Day Chapter: The Strongest

Zdecydowanie najkrótszy rozdział. Składa się praktycznie z samych walk i nawiązuje do gier typu Street Fighter, nawet motyw do walk przywodzi na myśl bijatyki 2D. Życie głównego bohatera - Masaru Takahary, to sztuki walki. Ciężko trenuje po to, aby zmierzyć się z mistrzami różnych stylów walki z całego świata. A wszystko po to aby nauczyć się ich technik i zostać najsilniejszym wojownikiem na świecie. Jak już pisałem, rozdział przypomina klasyczne mordobicia. Kolejnych przeciwników wybieramy z planszy z ich podobiznami a po walce obowiązkowy tekst w stylu "jesteś cienki, wracaj potrenować". Mimo braku eksploracji i ograniczonych możliwości, nawet w tym rozdziale przedstawiono bardzo interesującą historię.


Near Future Chapter: Flow

Ahh, niedaleka przyszłość. Chyba mój ulubiony z podstawowych rozdziałów. Cała historia opowiedziana jest w stylu anime z lat 80 o wielkich robotach. Nawet "opening" tego rozdziału nawiązuje do anime - podczas początkowego motywu muzycznego u dołu ekranu pojawia się tekst piosenki. Akira Tadokoro - bohater tego rozdziału jest obdarzony mocami paranormalnymi. Razem z młodszą siostrą mieszka w sierocińcu Chibikko House. Akira często wdaje się w bójki i nieraz z pomocą musi mu przychodzić jego przyjaciel - Matsu (skórzana kurtka, włosy postawione chyba na gipsie oraz nieodłączny motor). W wyniku pewnych wydarzeń Akira i Mattsu zostaną zamieszani w aferę mającą związek ze zniknięciem paru tysięcy ludzi a wielki finał tego rozdziału jest naprawdę "wielki". Warto też wspomnieć o specyficznym humorze występującym w rozdziale. Pojawiają się np. typowo anime'owe motywy "bieliźniane" (jeden z elementów ekwipunku nosi nazwę Taeko's Panties :D )


Science Fiction Chapter: Mechanical Heart

Ostatni z podstawowych rozdziałów. Jest bardzo specyficzny, ponieważ występuje tutaj tylko jedna walka (nie licząc tych z automatu do gry). Akcja rozgrywa się na statku kosmicznym Cogito Ergosum a historia to survival horror w stylu pierwszego Obcego. Bohaterem rozdziału jest mały robot Cube, zbudowany przez pokładowego mechanika. Oprócz załogi, statkiem kosmicznym podróżuje Darth - wojskowy, który nadzoruje przewóz na Ziemię obcej formy życia - Behemotha. Wkrótce na statku zaczynają się dziać niepokojące rzeczy...
Ten rozdział to nie tylko horror, to przede wszystkim opowieść o relacjach międzyludzkich.


Jak wspomniałem w powyższych opisach, to są podstawowe rozdziały. Po przejściu wszystkich pojawia się kolejny, z niesamowitymi zwrotami fabularnymi rozdział, który z początku wydaje się być typowym do bólu heroic fantasy. To o czym jest oraz to co dzieje się potem pozostawiam już każdemu do odkrycia. Naprawdę warto, zwłaszcza, że jakiś czas temu wyszło nowe, poprawione tłumaczenie gry na angielski link. Live-A-Live to gra z okresu, w którym Square było u szczytu formy i nieznajomość jej uważam za powód do wstydu:)


Aha, i przed zagraniem nie czytajcie artykułu o Live-A-Live na anglojęzycznej Wikipedii - pełno tam spoilerów.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Inne tytuły S-E”