Uncovered: FF XV

autor: Sephiria

Uncovered: Final Fantasy XV to impreza zorganizowana przez Square-Enix, która odbyła się na przełomie 30/31.03.2016 (30.03.2016r. godzina 19:00 czasu PST, czyli czasu pacyficznego) w Los Angeles w Kalifornii, w Stanach Zjednoczonych Ameryki. Było to widowisko poświęcone wyłącznie będącej w ostatnich fazach produkcji, długo wyczekiwanej Final Fantasy XV, przez co bardziej przypominało ono popularny blizzardowski Blizzcon niż typowe coroczne targi gier (jak choćby Tokio Game Show czy E3). Publiczność mogła uczestniczyć w gali, jednakże wstęp na miejscu możliwy był tylko dla obywateli Stanów Zjednoczonych. 6000 szczęśliwców mogło na żywo śledzić przebieg wydarzenia, natomiast reszta świata miała możliwość oglądać bezpłatny stream za pomocą takich mediów jak Youtube czy Twitch.

1. Pre-show

Na około godzinę przed wystartowaniem imprezy miał miejsce tzw. pre-show, czyli widowisko przed główną imprezą, prowadzone przez community managerów odpowiedzialnych za obsługę Malezji, Europy, Stanów Zjednoczonych i Japonii w zakresie FF XV. Wspominany pre-show był w głównej mierze wypełniaczem czasu, dlatego w ciągu tych nieco ponad 50 minut nie zdarzyło się zbyt wiele istotnego z punktu samej gry –  większość czasu stanowiły rozmowy z fanami i mały pokaz cosplay. Z wartych odnotowania szczegółów wspomnieć należy prezentację i ogłoszenie możliwości kupienia online stworzonych przez Roena, japońskiego projektanta, autentycznych strojów Noctisa i Prompto. W miarę zapotrzebowania niewykluczana była opcja stworzenia stroi pozostałych chłopaków. Drugą premierą pre-show było ujawnienie oficjalnego kalendarza Final Fantasy XV powstałego w oparciu o fan arty, które Square-Enix zbierał od fanów w tym właśnie celu. Aby uczynić zadość wszystkim autorom prac, prowadzący wyświetlili materiał filmowy poświęcony autorskim pracom. Drugi klip zawierał mini wywiady z fanami z Japonii i Zjednoczonego Królestwa, którzy z racji nieposiadania amerykańskiego obywatelstwa nie mogli brać osobistego udziału w gali. W materiale na pytanie o największe oczekiwania względem imprezy jedna odpowiedź pojawiała się najczęściej: data premiery. Odpowiedź na to pytanie rzeczywiście padła podczas Uncovered: Final Fantasy XV, choć poprzedził ją wysyp innych niespodzianek.

2. Gala Uncovered: Final Fantasy XV

Część właściwa widowiska zaczęła się bardzo niepozornie, bo od wkroczenia na scenę sportowo ubranego i nierzucającego się w oczy jegomościa, przy którym na ekranie chwilę później ukazał się napis “Hironobu Sakaguchi”. Momentalnie rozległa się burza oklasków. Po chwili sam zainteresowany wyjaśnił, że jest na pokazie z racji bycia jednym z ojców serii Final Fantasy a następnie, już po japońsku, opowiedział o swoim stosunku do stworzonej przez siebie serii i gorąco wsparł obecnego reżysera Hajime Tabatę. Z punktu widzenia PR było to bardzo potrzebne, zważywszy na dziesięcioletni czas produkcji gry, widmo uzyskania przez grę miana vapourware i wiele problemów, które napotkano w trakcie prac. Zaraz po mowie Sakaguchiego wyświetlono nowy trailer gry, po czym na scenę efektownie weszli gospodarze imprezy: Greg Miller i Tim Gettys z Kinda Funny (serwisu powstałym wokół kanału YouTube o tej nazwie). Zgodnie z zapowiedziami gospodarzy, w trakcie happeningu miało paść 14 zapowiedzi, z czego dwiema pierwszymi były: wystąpienie Sakaguchiego i dopiero co wyświetlony nowy trailer. Chwilę później swoje 5 minut otrzymały prace Yoshitaki Amano pod nazwą “Big Bang”, zeskanowane do formy 3D, które odpowiednio nałożone składają się na logo gry. Na ówczesną chwilę zaprezentowana grafika nie była jeszcze wybrana jako ostateczna. Całości dopełnił sam Yoshitaka Amano, który osobiście uświetnił pokaz.
Dalej było już tylko ciekawiej i konkretniej.

Impreza już na poważnie zaczęła się od strony dźwiękowej gry, bowiem od ujawnienia kompozytora ścieżki dźwiękowej do Final Fantasy XV. Muzyka dla tej części wyjdzie spod batuty Yoko Shimomury. Biorąc pod uwagę, że w swoim portfolio ma między innymi: Street Fighter II the World Warrior, Parasite Eve, Legend of Mana, Heroes of Mana, kilka części z cyklu Kingdom Hearts, jest dobrym wyborem. Na wiszące w powietrzu pytanie o muzycznego ojca Final Fantasy, Nobuo Uematsu, odpowiedział w nagranym przesłaniu sam zainteresowany, który nie pojawił się osobiście z uwagi odbywający się koncert z cyklu “Distant Worlds”. Uematsu potwierdził brak swojego zaangażowania w powstawanie oprawy muzycznej gry. Za to do świata FF dołączyła grupa Florence and the Machine, która dołożyła swoją cegiełkę do OST FF XV w postaci reinterpretacji przeboju “Stand by me” Bena E. Kinga, będącego motywem przewodnim gry.

Następne były dwa kolejne dema, z których pierwsze pokazywało szeroko pojęty aspekt przygodowy, jazdę samochodem, czy wreszcie też walki z wrogami. Wśród dobrych wiadomości ucieszy powrót Chocobo, które tym razem będzie się wabić gwizdkiem. Koncepcja “Choco Whistle” nie jest obca serii Final Fantasy, bowiem już w FF III za pomocą gwizdka można było przywołać Fat Chocobo, czyli magazyn na zbędne rzeczy. Tym razem Chocobo, niczym wytresowany koń Xeny, Argo, same podbiegną do Noctisa, by wziąć go i jego kompanów na swoje grzbiety. Pokaz jeździeckich możliwości Chocobo zaowocował porównaniem do samochodów z serii “Szybcy i Wściekli” (też FF, ale Fast and Furious ;). Skoro o samochodach mowa, to i tu trafiło się małe co nieco. Oddany do dyspozycji samochód, poza oczywistą funkcją użytkową będzie miał bajer  w postaci radia grającego jako przeboje motywy muzyczne z poprzednich części sagi (coś na kształt RMF Classic lub Radio Złote Przeboje). W przypadku walki, sporo uwagi poświęcono zdolności Noctisa, Warp Strike, która jest przekazywana w genach z pokolenia na pokolenie. Choć jest to domyślnie zdolność ofensywna, może być również wykorzystywana do przemieszczania się (teleportacji) na dość spore odległości. W trakcie walki można żonglować wyprowadzaniem ciosów za pomocą wyposażonych broni, np. zacząć od typowego miecza a skończyć ciosem zadanym większym krewniakiem Buster Sword Clouda z FF VII, czy mieszać wyprowadzane ciosy z magią. W trakcie walki był też niewielki pokaz zaklęć, które można łączyć z określonymi warunkami środowiskowo-atmosferycznymi i na przykład zmrozić wroga Blizzarą w chłodny dzionek na prerii. Nowością w walce będzie możliwość podjęcia przez przeciwnika decyzji o ucieczce z walki. Przywołuje to złe wspomnienia z FF VIII, w której regularnie z walki uciekały Cactuary.

Drugie demo  skupiało się na graficznych aspektach gry: warunki pogodowe oraz zmianę otoczenia w miarę upływu czasu (z uwagi na wprowadzony cykl dobowy). Z zaprezentowanego materiału wynika, że Noctisowi przyjdzie odwiedzić różne lokacje: tętniące życiem miasto, łudząco podobne do włoskiej Wenecji, centrum miejskie z licznymi drapaczami chmur, czy zewnętrzne miejskie rubieże, slumsy a nawet miejski ściek i hutę wziętą żywcem z Terminatora 2, lasy (tropikalne i te typowe liściaste), lodowe jaskinie, górskie prerie, malownicze budowle w górach przypominających Park Meteora w Grecji oraz wiele innych. Wizualnie ma być jeszcze lepiej niż w Final Fantasy XIII i XIV.

Kolejne kilka zapowiedzi, które padły, należy omówić razem ze względu na fakt, że łączy je wspólna klamra: Final Fantasy XV Universe, czyli formalna grupa kilku produktów różnych typów wydanych pod wspólnym znakiem Final Fantasy XV. Pierwsze skojarzenia? Czyżby kolejna kompilacja na modłę FF VII? Dokładnie tak. Jak zaakcentował to jeden z prowadzących, Tim Gettys, mamy podobieństwa między FF VII Compilation a Final Fantasy XV Universe. W skład Final Fantasy XV Universe wchodzą:

  1. Final Fantasy XV – gra tytułowa, czyli flagowy produkt kompilacji;
  2. Brotherhood: Final Fantasy XV – seria OVA;
  3. Kingsglaive: Final Fantasy XV  – pełnometrażowy film fabularny generowany komputerowo;
  4. Justice Monsters Five – mini gra w Final Fantasy XV, która będzie dodatkowo wydana osobno na smartfony i tablety;
  5. Platinum Demo: Final Fantasy XV – samodzielne demo, którego bohaterem jest kilkuletni Noctis.

Za powstaniem kompilacji przemawiał fakt, że historii do opowiedzenia było znacznie więcej niż pomieściłaby gra, a nie wszystko pasuje bezpośrednio do przygód Noctisa. Z tego powodu postanowiono opowiedzieć niepasujące historie osobno, lecz unikając tworzenia sequeli tak to było choćby z trylogią Final Fantasy XIII. Za cel postanowiono sobie również opowiedzieć te dodatkowe historie przed premierą gry. Wyciągnięto tym samym lekcję ze sposobu wprowadzenia kompilacji FF VII, gdzie nowsze pozycje rozwodniły uznaną za kanon wersję wydarzeń w Nibelheim z FF VII (niejednokrotnie w sposób przeczny z oryginałem). Pomni tych błędów twórcy poszli w przedstawionym wyżej nowym kierunku. Tak narodziły się:

Brotherhood: Final Fantasy XV – seria OVA, która składa się z pięciu odcinków. Cała seria będzie do obejrzenia za darmo przed premierą gry. Odcinek pierwszy został udostępniony w dniu odbycia się imprezy Uncovered: Final Fantasy XV (30/31 marca 2016r.). W chwili powstawania niniejszego tekstu (17.07.2016), dostępna między innymi na Youtube jest trzecia część. Seria animowana koncentruje się na relacji Noctisa z jego przyjaciółmi i sięga lat dziecięcych. Patrząc przez pryzmat dawnych wydarzeń dowiadujemy się jak Noctis nawiązał przyjaźnie ze swoimi kompanami. Odcinki trwają średnio około 12 minut, z niewielkimi różnicami w długości między odcinkami.

Kingsglaive: Final Fantasy XV – pełnometrażowy film generowany komputerowo, przygotowany przez tą samą ekipę odpowiedzialną za FF VII Advent Children. Jednakże różnica pomięzy FF VII AC a KG:FFXV jest taka, że ten pierwszy był adresowany dla fanów FF VII, a KG: FFXV jest przeznaczony dla szerokiej publiczności a więc i niewtajemniczonych w świat Final Fantasy. Wydarzenia ujęte w Kingsglaive rozgrywają się równolegle do akcji w FF XV, ale śledzą losy stolicy królestwa Lucis po rozpoczęciu przez Noctisa swojej wyprawy. Tytułowa “królewska glewia” to elitarny oddział żołnierzy podległych bezpośrednio królowi Regisowi, ojcu Noctisa, często działających jako jego ochrona. Sam król nie jest jednak główną postacią filmu, lecz jeden z jego żołnierzy, Nyx Ulric, któremu monarcha powierza ważne zadanie. Tyle o fabule. Prace nad filmem trwały przez 3 lata. Powstały dwie wersje językowe, angielska i japońska. Na dzień dzisiejszy (17.07.2016) wersja japońska już się pojawiła (premiera: 09.07.2016), a premiera anglojęzyczna jest przewidziana na 19.08.2016. Ja przynajmniej już wiem, co chcę na moje urodziny w sierpniu ;). Jeżeli chodzi o wersję angielskojęzyczną, to podobnie do Final Fantasy: The Spirits Within, postaciom z Kingsglaive głosu użyczą między innymi gwiazdy światowego formatu. Potwierdzone wielkie nazwiska to: Sean Bean jako król Regis, Lena Headey jako Lunafreya, Aaron Paul jako Nyx.  Headey i Paul pojawili się na uroczystości osobiście i przemycili te kilka informacji opisanych powyżej. Sean Bean, niestety, nie mógł przybyć. Według zapowiedzi film będzie można ściągnąć lub streamować. Cichym bohaterem pokazu filmu był również królewski samochód, specjalny model Audi R8, powstały przy współpracy Square-Enix i Audi i wyprodukowany w dosłownie jednej sztuce.

Następna w kolejności pozycja to Justice Monsters Five, mini gra z Final Fantasy XV, która zostanie wydana na urządzenia przenośne, na wszystkie główne systemy operacyjne (Android, iOS, Windows). Na pierwszy rzut oka graficznie przypomina to popularny pinball, ale już po kilku sekundach oczom gracza ukazują się graficzne wodotryski. Poza tym, że w mini pinballu będą też bossowie za wiele nie mozna powiedzieć – zaprezentowany materiał był dość skąpy i krótki. Wstępna rejestracja ruszyła w dniu odbycia Uncovered Final Fantasy XV, czyli z 30/31.03.2016. Gra ma wyjść przed premierą FF XV. Według stanu na 17.07.2016 gra będzie darmowa jako opcjonalny zakup w aplikacji.

Ostatni element Final Fantasy XV Universe przedstawiony na imprezie to “demo” o nazwie Platinum Demo: Final Fantasy XV. Demo zostało tu ujęte w nawias, ponieważ nie jest to typowe demo. Wydarzenia rozgrywające się tutaj nie pochodzą z samej FF XV, lecz stanowią osobną historię powiązaną z FF XV i Brotherhood. Tutaj wcielamy się w kilkuletniego Noctisa, którym wędrujemy po jego śnie w towarzystwie Carbuncle’a. Demo, podobnie jak Kingsglaive jest adresowane do fanów i niewtajemniczonych. Każdy może zagrać, aby się zaznajomić z systemem walki. Fakt, że w demie jest osobna historia, do tego wprost ze snu, dała twórcom ogromne możliwości. Furorę zrobiła przede wszystkim opcja chwilowej przemiany Noctisa w potężne monstra, co uzyskuje się przez aktywowanie specjalnych przycisków za pomocą zbieranych kryształków. Co by być uczciwą takich opcji jest zdecydowanie więcej (choćby zmiana pogody). Oczywiście jest też tradycyjna walka, na kształt tej z gry głównej (w tym również magia). Jak wynika z trailera, podczas walki z Iron Giatem mały Noctis zamieni się w swoją doroślejszą wersję z głównej gry z możliwością rozegrania pojedynku na zasadach FF XV. W nagrodę za ukończenie Platinum Demo gracze odblokują opcję ściągnięcia Carbuncle’a za darmo, jako zawartość do pobrania do głównej gry. Tak zdobyty Carbuncle, którego będzie można do woli nazwać (jak Angelo i GFy w FF VIII), zasili szeregi Archean, czyli Summonów w FF XV, o których na imprezie właściwie nic nie powiedziano. Platinum Demo jest dostępne za darmo od 30/31.03.2016 na PS4 i X-BOX One bez wcześniejszej rejestracji.

Kolejna zapowiedź dotyczyła już bezpośrednio samej gry, a było to ogłoszenie wydania edycji Deluxe i Ultimate gry. Zarówno wersja Deluxe, jak i Ultimate będzie opakowana stalową skrzyneczką, ozdobioną grafikami autorstwa Yoshitaki Amano. Zawartość oby wersji podaję poniżej:

  • wersja Deluxe – oprócz samej gry, w skrzyneczce będzie płyta Blue Ray z Kingsglaive i ściągalna zawartość (królewskie szaty, miecz Masamune i skórka do samochodu);
  • wersja Ultimate – limitowana seria 30 000 egzemplarzy, która oprócz wyposażenia wersji Deluxe będzie zawierać książkę z grafikami (192 strony), figurkę Noctisa, płytę z Brotherhood: Final Fantasy XV, płytę ze ścieżką dźwiękową z gry, filmu i anime, poszerzony inwentarz ściągalnej zawartości (w tym zestaw podróżnika, zestaw wędkarza, zestaw kucharza i kamerę).

Obie wersje można było zamawiać w sklepie Square-Enix Online już w dniu gali od 21:00 czasu PST, czyli 6:00 czasu polskiego. O ile wersję Deluxe nadal można zamawiać (stan na 17.07.2016), o tyle wersja Ultimate rozeszła się na pniu. Pierwszy raz oglądałam zapis imprezy w czwartek 31.03.2016 po godzinie 17:00, a więc około 11 godzin po uroczystości. Do tego czasu wersji Ultimate już nie było, a podkreślić należy, że jej koszt ustalono na poziomie 269.99 USD. Daje to w przeliczeniu około 1 070 PLN.

Na sam koniec oczywiście zostawiono to, czego wszyscy się spodziewali, czyli ogłoszenie daty premiery. Ceremonii dokonał sam reżyser gry, czyli Hajime Tabata, w asyście gospodarzy imprezy. Oficjalnie podano, że premiera gry nastąpi 30.09.2016, czyli na obecną chwilę za nieco ponad dwa miesiące.

Jako bonus Tabata ujawnił jeszcze jedną, piętnastą zapowiedź. Otóż samochód może z czasem zostać przystosowany do lotu i pełnić funkcję statku powietrznego. Powrót statku z pewnością jest miłym akcentem, bowiem w FF XIII aż się prosiło o okręt powietrzny.

3. Post-show

Post-show był dosyć krótki, bo liczył około pół godziny i prawdę mówiąc był już mało treściwy: podobnie do Pre-show dominowało lanie wody, choć zdarzyły się perełki. Pokaz zamykający zasadniczo dzielił się na dwie części. Pierwszy etap, który pomimo bycia wypełniaczem czasu był dość interesujący, poświęcono gotowaniu i kuchni z bezpośrednim odniesieniem do posiłków, które będzie można przyrządzać w FF XV. Zaserwowano między innymi klip z degustacji smakołyków przyrządzonych przez amerykańskiego szefa kuchni w głównej siedzibie Square-Enix w Japonii oraz procesu skanowania tego pysznego jedzenia, celem umieszczenia go w FF XV na potrzeby opcji gotowania.

Druga część to były rozmówki pomiędzy community managerami a gośćmi, które prawdę mówiąc nie wniosły prawie nic nowego i były tym przysłowiowym laniem wody. Jako pierwsi pojawili się szefowie kuchni z zaprezentowanego klipu i gaworzyli jeszcze chwilę o wizycie w Japonii i jedzeniu. Po kilku chwilach wprowadzono Takeshiego Nozue, reżyseria Kingsglaive, w asyście lokalnego tłumacza języka japońskiego. Nozue potwierdził tylko, że Kingsglaive robi ekipa od Advent Children, choć określił czas produkcji filmu na dwa i pół roku zamiast trzy lata. Jedyną informacją wartą uwagi było potwierdzenie przez Nozue, że nadzoruje zarówno powstawanie Kingsglaive jak i filmów do głównej gry. W mojej ocenie o wiele lesze wrażenie zrobił Pan tłumacz. Potem przyszła pora na obecnych na gali ojców Final Fantasy (Hironobu Sakaguchi i Yoshitaka Amano), jak i reżysera obecnej części (Hajime Tabata) oraz producenta Brotherhood i samej gali Uncovered (Akio Ofuji). Nie obyło się bez wzajemnego słodzenia sobie oraz wychwalania złożoności FF XV Universe i bezbłędności wykonania poszczególnych elementów. Podkreślano jak bardzo starano się oddać całą historię wszystkimi ujawnionymi elementami i złożyć poszczególne elementy w jedną doskonałą całość.

Podsumowanie:
  1. Ojcowie Final Fantasy dają obecnej ekipie swoje błogosławieństwo;
  2. Znamy nazwisko kompozytora ścieżki dźwiękowej do FF XV: Yoko Shimomura. Nobuo Uematsu nie bierze udziału w tym przedsięwzięciu;
  3. Nowe informacje a propos prowadzenia rozgrywki: system walki będzie dawał możliwość żonglowania wyposażoną bronią/magią, magia będzie oddziaływać ze środowiskiem, wrogowie będą mogli uciekać, wabienie Chocobo będzie odbywało się za pomocą gwizdka, samochód będzie wyposażony w radio grające motywy muzyczne z poprzednich części;
  4. Nowe demo ukazujące świat pokazuje różnorodność środowisk, które Noctisowi przyjdzie odwiedzić. Wprowadzenie cyklu dobowego.
  5. Ujawnienie kompilacji Final Fantasy XV: Universe, na które składają się: darmowa seria OVA Brotherhood i darmowe Platinum Demo (dostępne od dnia imprezy), gra główna, mini gra Justice Monsters Five z FF XV  wydana osobno na urządzenia przenośnie z planowaną datą wydana przed premierą FF XV, pełnometrażowy film Kingsglaive (w Japonii już jest od 9.07.2016, reszta świata czeka na 19.08.2016). Film będzie można streamować i ściągnąć;
  6. Ogłoszenie wypuszczenia wersji Deluxe i limitowanej wersji Ultimate. Wersja Ultimate, licząca 30 tys. egzemplarzy rozchodzi się w pełnym nakładzie w ciągu niecałych 12 godzin;
  7. Data premiery FF XV – 30 wrzesnia 2016r.
  8. Regalia, królewski samochód będzie można przystosować do lotu. Sam samochód bazuje na jednym, unikatowym modelu produkcyjnym Audi R8, opracowanym na zasadzie współpracy S-E z Audi.

Poniżej mała fotek galeria z imprezy:

ffxv 2 ffxv 3 ffxv 4 ffxv 1

Na sam koniec: jeżeli chcecie sami zobaczyć zapis imprezy, to na oficjalnym kanale SquareEnixPresents znajduje się pełen zapis wydarzenia. Film jest pod tym linkiem. Pre-show zaczyna się od 5:55, część główna od 1:02:38, a post-show od 2:32:13. Miłego oglądania.