Rozdział 2

Chapter II: The Manipuator & The Subservient

11. Dorter Trade City

Warunek zwycięstwa: Defeat all enemies!

Przeciwnicy:
2x Archer
2x Thief
2x Wizard

Poziom(y) wrogów: 9-11

Po walce:
7800 gil
+ 1000 gil
+ Phoenix Down
+ Flare Rod
+ Mage Masher

Taktyka

W pierwszej kolejności wyeliminuj Wizardów. Potem wedle uznania – tego, do kogo masz bliżej. Prosta walka, gdyż towarzyszą nam Gafgarion i Agrias – to głównie oni wymiotą wrogów. W tej walce również nieoceniony będzie Summoner ze wzglądu na niewielką plansze i duży zasięg jego technik.

Uwagi

Od tej walki role Guesta pełnić będą Gafgarion i Agrias. Ten pierwszy tylko na jeszcze jeden pojedynek.

12. Araguay Woods

Warunek zwycięstwa: Defeat all enemies! / Save Chocobo!

Przeciwnicy:
5x Goblin
1x Black Goblin

Poziom(y) wrogów: 8-13

Po walce:
5700 gil
+ Hi-Potion

Taktyka

Znów taktyka działań zależy od dokonanego na początku walki wyboru. Jeśli zdecydujesz się uratować kuraka – pamiętaj o jego HP, choć on sam świetnie potrafi zadbać o siebie dzięki Chocobo Cure. Jeśli natomiast postanowisz nie zwracać uwagi na Chocobo – od razu z impetem rozpocznij atak. Klasycznie – wojownicy o dużym zasięgu szybko atakują, po nich przychodzi czas na Wizarda/Summonera. W tej walce ten drugi + Ice Rod + Shiva to skarb.
Gafgarion i Agrias w tej walce raczej niewiele pomogą – strasznie się ślimaczą z atakami.

Uwagi

Na początku walki dostaniemy do wyboru dwie możliwości odpowiedzi:

  1. We must leave now.
  2. Is he strong in a fight?

W zależności od tego, którą z nich wybierzemy – otrzymamy inny Warunek zwycięstwa:

  1. Defeat all enemies!
  2. Save Chocobo!

Czyli wszystko analogicznie do 3 walki w grze na Mandalia Plains. Po zakończeniu pojedynku Chocobo (Boko) będzie chciał przyłączyć się do nas na stałe (bez względu na to, którą z opcji wybraliśmy przed walką). Przed następnym pojedynkiem radzę “rozebrać” Gafgariona, gdyż za moment się odłączy. Ponadto proponuje zrobić z niego Priesta (najniższe HP) i usunąć wszystkie możliwe zdolności. Dlaczego? Patrz niżej.

13. Zirekile Falls

Warunek zwycięstwa: Save Princess Ovelia!

Przeciwnicy:
Gafgarion (job/lv taki jak nastawiłeś/wyszkoliłeś)
5x Knight

Poziom(y) wrogów: 8-11

Po walce:
5600 gil

Taktyka

Już wiesz, po co rozbroiłeś Gafgariona i zmieniłeś mu job na “nieszkodliwy”? On jest Twoim pierwszym celem – gdy tylko osiągnie krytyczne HP zwieje z walki. W składzie powinien być jakiś szybki wojownik np. Ninja, aby załatwić starucha przed Delitą (on winien związać walką trzech Knightów po drugiej stronie mostu). Gdy już Gafgarion zwieje skoncentrujmy się na dwóch Knightach blisko nas. O Ovelie się nie martw – na początku walki rzuci na siebie Mbarrier i ucieknie na sam szczyt wodospadu, gdzie będzie bezpieczna. Skoncentruj się na systematycznym eliminowaniu wrogów jedyną słuszną taktyką (wszyscy na jednego). Delita jest na tyle potężny, że sam załatwi z trzech wrogów.

Uwagi

Po tym pojedynku Ovelia przyłączy się do Ciebie na moment jako Guest, ale nie będzie brała udziału w dwóch kolejnych walkach (w końcu to księżniczka i jej nie wypada). Koniecznie ją “rozbierz” (bez podtekstów…) – to co ma na sobie bardzo przyda się Twojemu Wizardowi/Summonerowi.

14. Zaland Fort City

Warunek zwycięstwa: Defeat all enemies! / Save Mustadio!

Przeciwnicy:
2x Archer
2x Knight
2x Wizard

Poziom(y) wrogów: 11-13

Po walce:
7000 gil
+ 2000 gil
+ Mythril Sword
+ Hi-Potion

Taktyka

Już po raz trzeci taktykę determinuje wybór na początku walki. Klasycznie polecam pierwszą opcję, gdyż jest łatwiej – lepsza młócka od misji ratunkowej. Priorytet to oczywiście wyeliminowanie dwóch Wizardów. Najlepiej sprawdza się Summoner ustawiony pod murem atakujący tym, co ma najsilniejszego. Twoi wojownicy powinni zaatakować z dwóch stron – jednym skaczesz po prawej przez mur, drugim wchodzisz od frontu. Mustadio uszkodzi nieco wrogów wiec będzie Ci ich łatwiej zlikwidować. Gdy już zabijesz Wizardów rzuć Summonerem Golema i skup się na Knightach. Na końcu wykończ Archerów. Na Agrias nie ma co liczyć – za powolna.

Uwagi

Na początku walki dostaniemy do wyboru dwie możliwości odpowiedzi:

  1. Don’t want to get involved.
  2. We have to help him!

W zależności od tego, którą z nich wybierzemy – otrzymamy inny Warunek zwycięstwa:

  1. Defeat all enemies!
  2. Save Mustadio!

Komentarz chyba zbędny. Po walce Mustadio przyłączy się jako kolejny Guest.

15. Bariaus Hill

Warunek zwycięstwa: Defeat all enemies!

Przeciwnicy:
2x Archer
2x Knight
2x Summoner

Poziom(y) wrogów: 11-14

Po walce:
7400 gil
+ 1000 gil
+ Holy Water

Taktyka

Priorytetem staje się wyeliminowanie dwóch Summonerów po bokach. Jeśli Mustadio trafi któregoś z Leg Aim (dając mu tym samym Don’t Move), to zadanie mamy ułatwione. Można też rzucić na nich Silence i zająć się pozostałymi, ale proponuje ubić od razu. Jak najszybciej rzuć na siebie Golema – to da Ci czas na w miarę bezpieczne dotarcie do Summonerów. Gdy w końcu padną skup się na Knightach. Archerów zostaw sobie na koniec. Walka niezbyt trudna, o ile masz dobry level.

Uwagi

Przed wejściem do Lionel Castle rozbrój Agrias i Ovelie (o ile jeszcze tego nie zrobiłeś). Obie panie zaraz się odłączą. Sprawdź również, czy Mustadio może poznać technikę Seal Evil – zaraz się przyda.

16. Zigolis Swamp

Warunek zwycięstwa: Defeat all enemies!

Przeciwnicy:
2x Ghoul
2x Skeleton
1x Bone Snatch
1x Morbol

Poziom(y) wrogów: 12-14

Po walce:
7800 gil

Taktyka

Po pierwsze – nie wchodź do wody, bo dostaniesz status Poison. Po drugie – na martwiaki lepiej od ognia działa Phoenix Down. Najprostszy sposób to właśnie drużyna samych Chemistów – jeden ruch, jeden martwiak na ziemi. Jeśli Mustadio zna już wspomniane wcześniej Seal Evil może zdąży zmienić jakiegoś martwiaka w kamienny posażek. Na końcu zajmij się Morbolem klasyczną taktyką. Pojedynek banalny.

Uwagi

Po walce rozbrój Mustadio.

17. Slums in Goug

Warunek zwycięstwa: Defeat all enemies!

Przeciwnicy:
2x Archer
2x Summoner
2x Thief

Poziom(y) wrogów: 12-15

Po walce:
12800 gil
+ 100 gil
+ Thunder Rod

script type=

Taktyka

Po raz wtóry priorytet to wyeliminowanie Summonerów. Klasycznie to zadanie jest dla wojowników, ale wpierw rzuć na siebie Golema. Gdy już uporasz się z Summonerami wykończ wedle uznania tego, kto stoi najbliżej. Mustadio padnie zaraz na początku i nie ma sensu go wskrzeszać – na niewiele się tutaj przyda. Irytującym elementem w tym pojedynku może być nagminne używanie Charm – zarówno przez Thiefów jak i Archerów (w zależności od tego, jakiej płci są twoje postacie). Jest na to rada – Throw stone w “zauroczonego”. Walka może sprawić nieco problemów niedoświadczonej drużynie.

Uwagi

Walka wyjątkowo zaskoczy nas przy próbie opuszczenia miasta. Wcześniej dokonaj więc zakupów. Dostępne są tu “Kulki Elementalne” dla Ninji i pistolety.
Po walce Mustadio będzie chciał się przyłączyć na stałe – proponuje go zabrać ze sobą, gdyż jest on niezbędny do zdobycia ukrytych postaci. Ponadto świetnie sprawdza się jako Chemist z drugim zawodem Engineer.

18. Bariaus Valley

Warunek zwycięstwa: Save Agrias!

Przeciwnicy:
2x Archer
2x Knight
2x Wizard

Poziom(y) wrogów: 14-15

Po walce:
8700 gil
+Echo Grass

Taktyka

W pierwszym składzie proponuje wystawić Ramze jako silnego wojownika (Monk/Knight./Ninja), kogoś leczącego (Chemist, ewentualnie Priest) oraz Summonera. W drugim zespole – dwóch szybkich wojaków o dużym zasięgu (Ninja/Lancer/Samurai).
Ramzą eliminujemy w pierwszej kolejności Wizarda, następnie rzucamy Summonerem Golema (w tej walce to podstawa!). Chemist niech atakuje z dystansu (Gun to najlepszy rodzaj broni dla niego). Potem skup się na Knightach. Po drugiej stronie rzeki szybko doskocz do Wizarda a następnie zajmij się pobliskim Archerem. Po wykończeniu obu wspomóż pierwszy skład i zaatakuj pozostałych wrogów wedle uznania. Agrias świetnie sobie radzi w tej walce, gdyż wrogowie stoją praktycznie przy niej.

Uwagi

Pamiętaj o kontrolowaniu HP Agrias – ona nie może w tej walce zginąć. Po wygranej Agrias będzie chciała przyłączyć się do Ciebie na stałe. Sugeruję zabrać ją ze sobą.

19. Golgorand Execution Site

Warunek zwycięstwa: Defeat all enemies!

Przeciwnicy:
Gafgarion (Dark Knight)
2x Archer
3x Knight
2x Time Mage

Poziom(y) wrogów: 14-17

Po walce:
12200 gil

Taktyka

W pierwszym składzie proponuje Ramze, silnego wojownika i Thiefa/Wizarda. W drugim wojownika i Summonera. Gafgarion zwieje jak tylko osiągnie poziom krytyczny HP – jego właśnie proponuję załatwić na samym początku. Dobrym pomysłem jest również ograbienie go z jego oręża – Blood Sword. Po takim zabiegu, zyskasz świetną broń do następnej walki, a Gafgarion stanie się bezbronny (aby używać swoich technik potrzebuje miecza). Gdy pierwszy skład zajmuje się dziadem, Summoner niech rzuci tradycyjnie Golema. Gdy Gafgarion ucieknie/będzie bezbronny jak najszybciej skup się na dwóch Knightach biegających na dole. Taktyka tradycyjna – wszyscy na jednego. W następnej kolejności wyeliminuj najbliższych Archerów, a na końcu ostatniego Knighta i Time Mageów.

Uwagi

Przed następną walką koniecznie kup Protect Ring dla każdego z członków drużyny. Jeśli ta walka sprawiła Ci dużą trudność proponuję również podszkolić drużynę. Zwróć uwagę, że nie jesteś skazany tylko na walki w Bariaus Valley – jeśli staniesz na tej właśnie lokacji i każesz drużynie iść na przykład do Irgos Castle, to ominiesz Lionel Castle i będziesz mógł zwiedzić pozostałą część mapy. Proponuje również wykonać Questy w Barach, szczególnie, jeśli masz już dostępnego Calculatora i nie masz cierpliwości do klasycznego nabijania JP. Gdy poczujesz się na siłach ruszaj do Lionel Castle.

20. At the gate of Lionel Castle

Warunek zwycięstwa: Defeat all enemies!

Przeciwnicy:
Gafgarion (Dark Knight)
2x Archer
3x Knight
1x Summoner

Poziom(y) wrogów: 14-17

Po walce:
11100 gil
+ 700 gil
+ Mythril Helm

Taktyka

W pierwszym składzie możesz wystawić tylko Ramze – będzie on samotnie walczył z Gafgarionem. Drugi skład powinien składać się z Summonera i trzech dobrze wyszkolonych wojowników (Monk/Ninja). Aby Gafgarion padł, należy mu tym razem zabrać całe HP. Sposobów na szybkie rozwalenie dziadygi jest kilka – oto moje propozycje:
1) Ramza kradnie lub niszczy broń Gafgariona – przeciwnik stanie się praktycznie bezsilny
2) Ramza jako Knight wyposażony w ukradziony wcześniej Blood Sword – co turę będziecie sobie nawzajem odnawiać HP – spokojnie wykończ resztą drużyny wrogów i wtedy otwórz bramę i wykończ resztą teamu Gafgariona
3) Ramza jako dobry Monk z wysokim levelem, umiejętnością Two Swords i Auto Potion – dwie tury i po Gafgarionie
W tym samym czasie drugi team musi klasycznie wyeliminować Summonera wrogów i skupić się następnie na Knightach. W tym czasie nasz Summoner winien rzucić Golema, a następnie wspomóc resztę drużyny summonami ofensywnymi/leczniczymi. Wojownikami dobij na końcu Archerów i następnie w razie potrzeby i możliwości, wspomóż wszystkimi Ramze.

Uwagi

Jest to jedna z trudniejszych walk w grze – a na pewno najtrudniejsza jak do tej pory. Najtrudniejszy element to niewątpliwie “solówka” z Gafgarionem. Jeśli średni level Twojej drużyny tylko nieznacznie przekracza level przeciwników możesz mieć olbrzymie kłopoty z zakończeniem tego pojedynku sukcesem. Proponuje mieć tutaj o 10 poziomów więcej niż wrogowie – będzie o wiele prościej. Po walce radzę dać save pod osobnym slotem…

21. Inside Lionel Castle

Warunek zwycięstwa: Defeat Quekalin!

Przeciwnicy:
Quekalin (Impure King)

Poziom(y) wrogów: ??

Po walce:
8000 gil

Taktyka

Przed walką koniecznie wyekwipuj wszystkich w Defense Ring – mam nadzieje, że kupiłeś wcześniej dla wszystkich jak radziłem… Boss ma bardzo denerwujący atak dający statusy Sleep i Death Sentence. Do walki wystaw wszystko, co masz najlepszego – proponuje postawić na twardych wojowników (Monk/Ninja/Knight/Lancer) i Wizarda. Magia tylko ofensywna (Flare zalecane – nie ma “rozrzutu”), wojownikami po prostu rzuć się na wroga, bo nie ma na co czekać… Nie przejmuj się zbytnio własnym HP, gdyż Boss nie jest zbyt wytrzymały.

Uwagi

Walka sprawia problem, gdy nie masz Defense Ring lub, gdy Twoi bohaterowie mają złe profesje. Po poprzedniej walce ta jest stosunkowo prosta – Boss ma około 360 HP. Po pojedynku rozpocznie się III Rozdział…

Na tym etapie gry wszystkie postacie winny znać już Move +2/Move +3. Dzięki temu ich zasięg będzie po prostu masakryczny! Będzie można także zrezygnować z akcesoriów podwyższających zasięg na rzecz innych. Co do profesji: Wizard powinien znać już wszystkie czary elementalne 3 poziomu oraz czar Flare; następnie powinien wyszkolić się jako Priest/Time Mage/Orcale – będzie z niego świetny Calculator w III Rozdziale (a dokładniej – Wizard z Math Skill)! Ramza powinien cały czas pozostawać w profesji Monka z umiejętnościami Two Swords, Auto Potion i Move +3. Pozostałe postacie wedle uznania – tylko pamiętaj, że Ninja i Monk to najpotężniejsza broń w tej grze – jeśli mają job na Master, to nie ma sensu szkolić ich jako raczej cienkiego Samuraja.