Ultima Weapon – wariant I

“Szwadron Śmierci”

Wbrew temu co można przypuszczać, nie jest to tekst poświęcony jakiejkolwiek organizacji paramilitarnej XD, ale kryptonim jednego ze sposobów walki z Ultima Weapon. W przeciwieństwie do opisanej osobno taktyki “Deszcz Meteorytów”, która jest koncertem tylko jednej postaci (Rinoy), w tym przypadku w centrum zainteresowania znajdzie się cały trzyosobowy skład drużyny. Nazwa tego wariantu walki wzięła się od założenia, że (po uprzednim przygotowaniu) każdy członek zespołu osiąga maksimum swoich możliwości bojowych i umiejętne połączenie talentów każdego z nich daje piorunujący efekt. Ten efekt, to wielkie combo ciosów, powstałe z odpowiedniego zgrania i wykonania Limit Breaks. Do wykorzystania maksimum jego potencjału nie trzeba doprowadzać postaci do wysokich poziomów, ponieważ wystarczy już być około 46 levelu. Tyle starczy, by uzyskać Strength na 255 z Junction i ze zdolnością Str +60%, po uprzednim rozwinięciu Strength dzięki Ability Str Bonus. Oczywiście można się pokusić o wypróbowanie tej taktyki na wcześniejszych poziomach, ale poradnik jest skierowany do szerszej publiczności, a nie tylko do starych wyjadaczy. ; )

W teorii sprawa wygląda bardzo łatwo: Meltdown na wroga, Aura na bohaterów, odpalenie Limit Breaks i ich najlepsze wykorzystanie, (jeśli konieczne) zareagowanie na atak przeciwnika (wskrzeszenie), Limit Breaks i tak dalej. W praktyce wygląda to tak, że bez przedsięwzięcia odpowiednich działań, ten w miarę prosty plan ulegnie pewnym komplikacjom. Aby tak się nie stało, podpowiadam co należy zrobić.

1. Przygotowania

Przede wszystkim niezastąpione będą najlepsze bronie, zwłaszcza Lionheart oraz Exeter, Ehrgeiz i Shooting Star – warto zadbać o to jeszcze przed starciem z Seiferem w Lunatic Pandora, na dysku trzecim. Spis wymaganych komponentów znajduje się w poszczególnych opisach bohaterów (w dziale Postacie).

Konieczne będzie wyuczenie GFów kilku ważnych w tym starciu komend: Ability x4, Str +40%/ 60%, Spd +40%, Auto-Haste, a z nieobowiązkowych warto mieć: Revive i Recover.

Kolejnym krokiem jest zdobycie kilku niezbędnych w walce przedmiotów: Phoenix Down (kilka sztuk), Phoenix Pinnion (dwie starczą), zaklęcia Meltdown i Aura oraz amunicja, jeżeli w bitwie zamierzasz skorzystać z usług Irvine’a.

Jak to wszystko zdobyć?

  • Pheonix Down – do nabycia w każdym sklepie (Uwaga, cena promocyjna – tylko 9.99 za kilogram! ; )

  • Phoenix Pinion można otrzymać po wykonaniu questu Shumi Vilage oraz po Med LV Upowaniu 150 Phoenix Down w 3 Mega-Phoenix. Mega-Phoenix zmień zdolnością Tool-Ref na 1 Phoenix Pinion;
  • Revive – naucz Alexandra tej zdolności lub użyj Phoenix Spirit na dowolnym GFie (Phoenix Spirit otrzymasz z 20 Phoenix Pinnion, poprzez GFAbl Med-RF);
  • Recover – naucz tej zdolności Leviathana lub użyj Healing Ring na dowolnym GFie (zmień 100 Whisper za pomocą GF Abl Med.-RF);
  • Ability x4 – Bahamut ma tą zdolność już na starcie, inne GFy uczą się jej dzięki Rosetta Stone. Proces otrzymania jest następujący: 100 Curse Spike zamieniasz na Dark Matter (Tool-RF), Dark Matter (przy okazji – uczy Quistis Blue Magic Shockwave Pulsar) w Shaman Stone (Tool-RF) i Shaman Stone w Rosetta Stone (GF Abl Med-RF);

  • Spd+40% – naucz Pandemonę lub Cerberusa tej zdolności lub użyj Rocket Engine na dowolnym GFie (Rocket Engine otrzymasz z 10 Accelerator za pomocą GF Abl Med-RF);

  • Str +40%/ 60% – Bahamut od początku zna Str +60%, naucz Ifrita i Pandemonę Str +40% lub użyj na dowolnym GFie Power Wrist (Str +40% – GF Abl Med.-RF z 10 Str-J Scroll) albo Hyper Wrist (Str +60% – GF Abl Med.-RF z 10 Power Wrist).

Niektóre składniki do powyższych formuł Refine, takie jak Accelerator, trzeba również otrzymać za pomocą Refine. Pełna lista przemian znajduje się tutaj. W przypadku zaklęć sprawa jest nieco prostsza, bo wykorzystywane będą tylko dwa:

  • Aura – pozamieniaj Fury Fragments na zaklęcia, za pomocą Supt Mag-RF. Fury Fragments zostawiają: Blue Dragon, Armadodo, Grendel i Ruby Dragon
  • Meltdown – zmodyfikuj Mystery Fluid (zostawiany przez Gaylę) poprzez St Mag-RF

Jeżeli podczas walki zamierzasz skorzystać z usług Irvine’a, to oprócz Exetera musisz sprawić sobie dla niego zapas amunicji. W sumie jest osiem dostępnych rodzajów, ale nie wszystkie nadają się na ten pojedynek. Osobiście polecam:

  • Normal Ammo – standardowe pociski, których moc jest wypośrodkowana między szybkostrzelnością a siłą pocisku. Naboje można bez problemu kupić w każdym sklepie lub zrobić ze Screw (Ammo-RF);
  • Fast Ammo – ma mniejszą moc od Normal Ammo, ale można go wystrzelić znacznie więcej w tym samym czasie (po zliczeniu obrażeń wyniki będą podobne). By kupić Fast Ammo, wymagana jest zdolności GF Tonberry – Familiar, dzięki której sklep w Esthar będzie mieć tą amunicję w ofercie. Pewniejszym sposobem jest zamiana Normal Ammo na Fast Ammo, za pomocą Ammo-RF;
  • Fire Ammo – pociski z dodatkiem mocy żywiołu Ognia, do nabycia w Esthar Shop. Można je również uzyskać za pomocą Ammo-RF Fire z Fuel lub Red Fang;
  • AP Ammo – amunicja przebijająca pancerz o ogromnej sile rażenia, ale strasznie powolna. Za pomocą Ammo-RF uzyskasz ją z Sharp Spike lub Chef’s Knife;

  • Pulse Ammo – jedne z najlepszych pocisków, zadające wysokie obrażenia przy w miarę niezłej prędkości wystrzału. Podobnie jak AP Ammo są do zdobycia za pomocą zdolności Ammo-RF. Otrzymuje się je po zamianie Laser Cannon, Power Generator, Dark Matter lub Energy Crystals.

2. Dobór postaci

Po zakończeniu zbierania ekwipunku trzeba się zdecydować, w jakiej formacji pójdziesz do walki. Zaletą tej taktyki jest to, że możesz dowolnie ustalać skład drużyny, zgodnie z Twoimi preferencjami i sympatiami. Wyjątkiem od tej reguły jest Selphie, której Limit Break jest mało funkcyjny w tej bitwie (zanim wyklikasz sobie The End, cała drużyna zostanie zabita) i przez to po prostu szkoda dla niej miejsca w ekipie. Możliwe jest kilka ustawień, na przykład: sami panowie, Squall z Rinoą i Quistis, czy Squall z jednym kolegą i koleżanką. Każda z tych formacji ma swoje zalety i słabe punkty, ale każdą da się Ultimę spokojnie pokonać. Oprócz wyboru członków zespołu ważne jest ich odpowiednie skonfigurowanie – na przykład krytyczne dla powodzenia w tej walce jest osiągnięcie jak najwyższej prędkości, aby bohaterowie mogli w błyskawicznym tempie przeprowadzać atak za atakiem. Poniżej znajduje się podpowiedź, jak przygotować herosów na ten pojedynek. Część statystyk i podłączonych GFów jest umowna, natomiast te pogrubione należy traktować jako obowiązkowe.

script type=
Imię
SquallSquall
HP Str Vit Mag Spr Spd Eva Hit Luck
9999 255 170+ 160+ 170+ 120+ 10%+ 255% 30+
Broń GFy Status Def. Junct. Ability Command
Lion Heart Ifrit
Diablos
Carbuncle
Alexander
Bahamut
Tonberry
Str +60%
Spd +40%
HP +80%

Mug/ Spr +40%
Attack
Magic
Revive
Item

 

Imię
IrvineZellRinoaQuistisIrvine/ Zell/ Rinoa/ Quistis
HP Str Vit Mag Spr Spd Eva Hit Luck
9999 255 170+ 160 170+ 120+ 14%+ 150%+ 30+
Broń GFy Status Def. Junct. Ability Command
Exeter/
Ehrgeiz/
Shooting Star/
Save the Queen
Quizacotl
Siren
Leviathan
Pandemona
Doomtrain
Spd +40%
HP +40%
Str +60%

Auto-Haste/ Spr +40%
Magic
Recover
Item

 

Imię
IrvineZellRinoaQuistisIrvine/ Zell/ Rinoa/ Quistis
HP Str Vit Mag Spr Spd Eva Hit Luck
9999 255 170+ 160+ 170+ 120+ 12%+ 150%+ 30+
Broń GFy Status Def. Junct. Ability Command
Exeter/
Ehrgeiz/
Shooting Star/
Save the Queen
Shiva
Brothers
Cerberus
Cactuar
Str +60%
HP +80%
Spd +40%

Auto-Haste/ Spr +40%
Magic
Draw
Item

Niektóre GFy mogą nie mieć na wyposażeniu startowym wskazanych umiejętności (na przykład Spd-J, czy Speed +40%) i wtedy należy je ich nauczyć, korzystając z odpowiednich przedmiotów. Potrzebne informacje znajdziesz w dziale Refine (pozycja GF Abl Med-RF). Gdy się już przygotujesz, przyjdzie pora odnaleźć Twojego przeciwnika.

3. Na spotkanie z Ultimą

Znajduje się na samym dnie oceanu w Deep Sea Deposit, wykopaliskach będących pod Deep Sea Research Center. By wejść do Deep Sea Research Center trzeba najpierw pokonać Bahamuta, a następnie umiejętnie rozdysponować jednostki mocy tak, by uzyskać dostęp do wykopalisk i zachować 10 jednostek mocy na wyłowienie Ultimy Weapon z wody (drzwi na dole można też tworzyć za darmo, mając Zella w drużynie). Opis jak to zrobić znajduje się w dziale Questy (pozycja Deep Sea Research Center). Będąc już na terenie Deep Sea Deposit, zejdź na sam dół i uaktywnij zdolność Move-Find – będziesz mógł/mogła skorzystać z ukrytego Save Pointu. Przygotuj się, zamień wszystkie Ultima Stone na czar Ultima, zapisz grę i uruchom dźwig.

4. Przeciwnik

Jest wyjątkowo szybki, co czyni go bardzo niebezpiecznym i trudnym bossem, dlatego właśnie tak ważna jest duża szybkość ruchu postaci. Ultima nie wydaje się być zbyt odporny na żywioły (mniej więcej 50-75%), ale posiada bardzo wysoką obronę przeciwko atakom fizycznym. Ze względu na naturę działania większości Limt Breaks, Meltdown okaże się niezbędne, by zredukować wysoką Vitality Weapona. Poniżej prezentuję listę jego ataków:

  • Gravija – czar typu Grawitacja, odbiera 3/4 punktów zdrowia;

  • Quake – zaklęcie związane z żywiołem ziemi, niezbyt potężne;
  • Meteor – ciska serią niewielkich meteorytów, ilość obrażeń na meteoryt zależy od wartości Spr bohatera;
  • Light Pillar – słup światła, zabijający jedną postać (chyba, że członek drużyny jest pod wpływem statusu Hero lub używa komendy Defend);
  • Zwykły cios Ultimą Sword – zadaje niewielkie lub średnie obrażenia pojedynczemu bohaterowi.

Techniki Ultimy nie są ułożone według jakiegoś schematu (w przeciwieństwie do Omegi Weapon), ich kolejność zależy wręcz od przypadku, dlatego nie powinno nikogo dziwić użycie 3 Light Pillar pod rząd.

5. Walka

Potyczkę można wygrać rekordowo szybko lub po dłuższej walce – wszystko zależy od szczęścia. Optymalnym scenariuszem jest użycie przez Squalla Lionhearta, który wystarczy do zabicia Weapona (bestia ma znacznie mniej Hit Points od Omega Weapon), ale że z Lionheartem różnie bywa, lepiej polegać na połączeniu limitów wszystkich członków drużyny. Na początek nałóż postaciom Aurę, a na Ultimę Meltdown. Teraz wszystko zależy od tego, co zrobi Weapon – częściej atakuje wręcz lub magią, ale czasami rozpoczyna od Light Pillar, co oznacza murowany zgon dla jednej z postaci. Jeżeli zajdzie taka konieczność, ożyw poległego i odnów Aurę. Gdy wszyscy już będą pod wpływem Aury, a przeciwnik będzie mieć na sobie Meltdown, przyjdzie pora na atak. Wykonaj Limit Breaks i czekaj na następną kolejkę oraz odpowiedź Weapona. Ripostą powinny być Gravija lub Quake. Bardziej opłacalna będzie Gravija, bo wbrew pozorom korzystnie wpłynie na członków Twojej drużyny – niższe HP spowoduje, że Squall dostanie więcej trafień mieczem, a Irvine lub Zell więcej czasu na swoje ataki, czy Rinoa zacznie używać lepszych ataków z Angelo (i tak dalej). Jak tylko uzyskasz prawo do ruchu, ponownie użyj Limitów. Jeśli dobrze Ci wyjdą, to to powinien być już koniec walki – jeśli nie, powtarzaj  ataki w następnych turach, wskrzeszając w międzyczasie poległych (jeśli zajdzie taka potrzeba). Po około pięciu, maksymalnie dziesięciu minutach potwór powinien paść.

Za odniesienie zwycięstwa w nagrodę otrzymasz: 100 Ultima Stones (zakładając, że wszystkie wcześniejszy wymieniłeś/aś na zaklęcie Ultima) oraz 100 AP. Gratuluję pokonania pierwszego z dwóch Weaponów.