Omega Weapon – wariant III

“Wieczorek kawalerski”

Spokojnie moi drodzy :) – z tego co wiem nikt się nie żeni, tak więc panowie mogą zapomnieć o wszystkich atrakcjach, jakie towarzyszą tego typu imprezom :P. Nazwa tej taktyki walki z wieczorem kawalerskim ma tylko tyle wspólnego, że drużyna tym razem składa się wyłącznie z przedstawicieli płci “brzydkiej” ;), więc pojedynek z Omegą będzie typowo męską imprezą :D. Tutaj faceci (czyli: Squall, Zell, Irvine) są równorzęnymi partnerami i każdy z nich robi swoje (to znaczy: wykonuje swój Limit Break). Jak widać, to podejście do Weapona jest zupełnie różne od dwóch pozostałych wariantów, które były zdominowane przez Rinoę – męskie trio to jeden z uwielbianych przez fanów składów, nastawiony typowo na atak (coś dla “prafdzifych menszczyzn”, jak mawia nasza moderator Ivy ;). Trzech mocarzy w jednej drużynie to ogromny potencjał ofensywny, który można maksymalnie wykorzystać bez żmudnego treningu na wysokie poziomy – wystarczy już być około 46 levelu. Tyle potrzeba, by uzyskać Strength na 255 z Junction i ze zdolnością Str +60%, po uprzednim rozwinięciu Strength dzięki Ability Str Bonus. Rzecz jasna, można się pokusić o wypróbowanie tej taktyki na wcześniejszych poziomach, ale poradnik jest skierowany do szerszej publiczności, a nie tylko do starych wyjadaczy. ; )

W skrócie operacja “Wieczorek Kawalerski” wygląda następująco: ograniczenie do minimum leczenia i funkcji wspomagających (Aura, Meltdown, Haste) oraz jak najlepsze wykorzystanie Limit Breaks. To ostatnie zyska na znaczeniu po Megido Flame, gdy zaistnieją odpowiednie warunki do zadania przez chłopaków maksymalnych obrażeń. By wszystko poszło gładko, należy poczynić odpowiednie…

Przygotowania

Przede wszystkim niezbędne będą najlepsze bronie, czyli: Lionheart, Exeter i Ehrgeiz, o które warto się postarać już na dysku trzecim, przed starciem z Seiferem w Lunatic Pandora. Spis wymaganych komponentów znajduje się w poszczególnych opisach bohaterów (w dziale Postacie).

Konieczne będzie zdobycie kilku niezbędnych w walce przedmiotów: Phoenix Down (kilka sztuk), Phoenix Pinnion (trzy starczą), X-Potion, Mega-Potion i Megalixir oraz Holy War lub Hero i amunicja dla Irvine’a.

Kolejnym krokiem jest wyuczenie GFów kilku ważnych w tym starciu komend: Ability x4, Str +60%, Spd +40%, Defend i HP +80%, a także pozyskanie kilku zaklęć: Aura, Death, Haste, Meltdown, Triple.

Jak to wszystko zdobyć?

  • X-Potion – można znaleźć lub otrzymać dzięki Med LV Up – z Hi-Potion robimy Hi-Potion+, a z niego X-Potion

  • Mega-Potion – znajdziesz lub otrzymasz za pomocą Med. LV Up z 3 sztuk X-Potion
  • Megalixir – można znaleźć lub otrzymać, za pomocą Med LV Up zamień Remedy na Remedy+, następnie Remedy+ na Elixir, a na końcu Elixir na Megalixir
  • Pheonix Down – do nabycia w każdym sklepie (również w Twojej okolicy! ; )
  • Phoenix Pinion można otrzymać po wykonaniu questu Shumi Vilage oraz po Med LV Upowaniu 150 Phoenix Down w 3 Mega-Phoenix. Mega-Phoenix zmień zdolnością Tool-Ref na 1 Phoenix Pinion;
  • Holy War i Hero – (tylko, gdy nie masz dostępu do komendy Defend) Hero otrzymasz z Hero-Trial (Med LV Up), powstałych za pomocą  Forbid Med-RF z Shaman Stone (Curse Spike zamień na Dark Matter, a Dark Matter na Shaman Stone dzięki Tool-RF). Holy War uzyskasz z Med Lv Hero i Holy War-Trial albo na skróty, modyfikując kartę Gilgamesha

Jeżeli chodzi o Irvine’a, to oprócz Exetera musisz mieć dla niego zapas amunicji. W sumie jest osiem dostępnych rodzajów, ale na to starcie polecam:

  • Normal Ammo – standardowe pociski, których moc jest kompromisem między szybkostrzelnością a siłą naboi. Ten rodzaj amunicji można bez problemu kupić w każdym sklepie lub zrobić ze Screw (Ammo-RF);
  • Fast Ammo – ma mniejszą moc od Normal Ammo, ale można go wystrzelić znacznie więcej w tym samym czasie (po zliczeniu obrażeń wyniki będą podobne). By kupić Fast Ammo, wymagana jest zdolności GF Tonberry – Familiar, dzięki której sklep w Esthar będzie mieć tą amunicję w ofercie. Pewniejszym sposobem jest zamiana Normal Ammo na Fast Ammo, za pomocą Ammo-RF;
  • AP Ammo – amunicja przebijająca pancerz o ogromnej sile rażenia, ale strasznie powolna. Za pomocą Ammo-RF uzyskasz ją z Sharp Spike lub Chef’s Knife;
  • Pulse Ammo – jedne z najlepszych pocisków, zadające wysokie obrażenia przy w miarę niezłej prędkości wystrzału. Podobnie jak AP Ammo są do zdobycia za pomocą zdolności Ammo-RF. Otrzymuje się je po zamianie Laser Cannon, Power Generator lub Energy Crystals.

W kwestii komend sprawa wygląda następująco:

  • Ability x4 – Bahamut ma tą zdolność już na starcie, inne GFy uczą się jej dzięki Rosetta Stone. Proces otrzymania jest następujący: 100 Curse Spike zamieniasz na Dark Matter (Tool-RF), Dark Matter (przy okazji – uczy Quistis Blue Magic Shockwave Pulsar) w Shaman Stone (Tool-RF) i Shaman Stone w Rosetta Stone (GF Abl Med-RF);
  • Spd+40% – naucz Pandemonę lub Cerberusa tej zdolności lub użyj Rocket Engine na dowolnym GFie (Rocket Engine otrzymasz z 10 Accelerator za pomocą GF Abl Med-RF);
  • Str +60% – Bahamut od początku zna Str +60%, użyj Hyper Wrist (Str +60% – GF Abl Med.-RF z 10 Power Wrist) na dowolnym GFie
  • HP +80% – naucz Brothers i Diablosa tej zdolności, pozostałe GFy uczą się jej dzięki Gaea’s Ring (HP-J Scroll zmień na Giant Ring, a Giant Ring na Gaea’s Ring, za pomocą GF Abl Med-RF)

Niektóre składniki do powyższych formuł Refine, takie jak Accelerator, trzeba również otrzymać za pomocą Refine. Pełna lista przemian znajduje się tutaj. Również w przypadku zaklęć będziesz musiał/a trochę się napracować:

  • Aura – pozamieniaj Fury Fragments na zaklęcia, za pomocą Supt Mag-RF. Fury Fragments zostawiają: Blue Dragon, Armadodo, Grendel i Ruby Dragon
  • Meltdown – zmodyfikuj Mystery Fluid (zostawiany przez Gaylę) poprzez St Mag-RF
  • Triple – zmień Three Stars za pomocą Time Mag-RF lub zmień Double w Triple przez High Mag-RF (Double otrzymasz z Dragon Fin od SAM08G lub Grendela, dzięki Time Mag-RF)
  • Death – za pomocą St Mag-RF zamień na czar Dead Spirits, które otrzymasz od Forbidden, Imp i Tri-Face
  • Haste – zamień Magic Stone lub Lightweight przy pomocy Time Mag-RF

Jak otrzymać resztę czarów, które chcesz wykorzystać do Junctionowania, dowiesz się w dziale Magia – Spis Zaklęć, a miejsca gdzie szukać potrzebnych komponentów (oraz spis bestii je posiadających), znajdziesz w Bestariuszu.

2. Dobór i konfiguracja postaci

Wyjątkowo w tym poradniku na Omegę żadnego doboru bohaterów nie ma, bo cały skład jest narzucony odgórnie przez wymagania strategii. Na ten brak wyboru nie ma co narzekać, bo żadne z niego utrudnienie, a poza tym w “obowiązkowym” pakiecie otrzymujesz trzech doskonałych zawodników, z których każdy potrafi solidnie przyłożyć. Nie bez znaczenia jest też to, że (niepotrzebne skreślić ;): wszyscy trzej to “spoko kolesie” (wersja dla Panów)/ dwaj z nich to apetyczni bishouneni (sorry Zell :D – wersja dla Pań ;). Krótko mówiąc: ekipa złożona ze Squalla, Zella i Irvine’a po prostu rządzi. ;)

Poniżej znajduje się ściągawka, podpowiadająca jak skonfigurować postacie. Część statystyk i podłączonych GFów jest umowna, natomiast wszystko co jest pogrubione należy traktować jako obowiązkowe. I tak:

script type=
Imię
SqallSquall
HP Str Vit Mag Spr Spd Eva Hit Luck
9999 255 180+ 200+ 170+ 130+ 18%+ 255% 40+
Broń GFy Status Def. Junct. Ability Command
Lion Heart Ifrit
Diablos
Pandemona
Alexander
Bahamut
Tonberry
Death 100 szt. Spd +40%
Str +60%
HP +80%
Auto-Protect
Attack
Magic
GF
Item

 

Imię
IrvineIrvine
HP Str Vit Mag Spr Spd Eva Hit Luck
9999 255 180+ 180+ 230+ 130+ 24%+ 155%+ 40+
Broń GFy Status Def. Junct. Ability Command
Exeter Quezacotl
Leviathan
Cerberus

Doomtrain
Cactuar
Death 100 szt. Spd +40%
HP +80%
Str +60%
Spr +60%
Attack
Magic
Defend
/ Recover
Item

 

Imię
RinoaZell
HP Str Vit Mag Spr Spd Eva Hit Luck
9999 255 200+ 170+ 200+ 130+ 20%+ 150%+ 40+
Broń GFy Status Def. Junct. Ability Command
Ehrgeiz Shiva
Siren
Brothers
Carbuncle
Eden
Death 100 szt. Spr+60%
HP +80%
Spd +40%

Vit40%
Attack
Magic
Defend/GF
Item

U Zella i Irvine’a komenda Defend jest łamana przez Recover i GF, co oznacza możliwość zaistnienia sytuacji, w której Brothers lub Cactuar nie znają Defend. W takim wypadku należy ją zastąpić odpowiednio poprzez GF i Recover, a jej funkcję przejmą Hero i Holy War. U Squalla GF jest domyślnie, ponieważ w połączeniu z Auto-Protect jest w stanie obronić się przed Terra Break, używając Strażników jako żywej tarczy. Z pozostałymi umiejętnościami może być tak, że niektóre GFy nie będą miały ich na wyposażeniu startowym (na przykład Str +60% albo Speed +40%). W takiej sytuacji należy je ich nauczyć, korzystając z odpowiednich przedmiotów. Potrzebne informacje znajdziesz w dziale Refine (pozycja GF Abl Med-RF) i Sklepy. Do tego starcia dobrze jest podejść mając bohaterów na krytycznym poziomie HP, aby bez Aury mogli mieć dostęp do Limitów, tak więc zadbaj o to, jeśli będziesz mieć chwile czasu. Gdy się już przygotujesz, następnym krokiem będzie odnalezienie Twojego przeciwnika.

3. Znaleźć Omegę

Programiści Squaresoftu (wtedy jeszcze Squaresoftu, a obecnie Square-Enix) dość sprytnie ukryli Omegę przed graczami. Spacerując po zamku Ultimecji nieraz przechodziłeś/aś przez Kaplicę i zauważyłeś/aś czarno-fioletowy obłok. Ta chmura to nikt inny tylko właśnie Omega Weapon, ale w swojej maskującej formie. Udaj się do najbliższego Save Pointu , który znajduje się w wieży zegarowej tuż przy schodach (jest ukryty, więc użyj zdolności Move-Find), upewnij się że jesteś gotowy/a i zapisz grę. Teraz wróć do Kaplicy i przejdź do dziedzińca z fontanną, gdzie znajduje się krąg zmiany drużyn – skorzystaj z niego. Słabszą drużynę wyślij do dzwonnicy (pokój przed galerią obrazów) i pociągnij za sznur. Zobaczysz napis: “Monsters can be heard roaring far away” i pojawi się zegar odmierzający czas. Użyj punktu zmiany zespołów, by przełączyć się na Squalla, po czym udaj się do Kaplicy, gdzie już czeka gotowy do walki Omega Weapon. Podejdź do niego na wysokości jego niższej głowy.

4. Przeciwnik

Omega nie jest tak szybki jak Ultima, ale brak szybkości rekompensuje sobie siłą ataku i wrednym charakterem. O ile nieprzyjemne usposobienie wroga można pominąć, o tyle warto zwrócić uwagę na jego arsenał, ponieważ dysponuje imponującym zestawem ataków. Oto one:

  1. Lvl 5 Death – stosowane jednorazowo, zaraz na początku walki. Postacie, których poziom jest podzielny przez 5, muszą dołączyć 100 zaklęć Death pod ST Def Junction, by się uodpornić. W przeciwnym razie zostaną z miejsca zabite;
  2. Atak fizyczny lub magia – w sumie są tu cztery możliwości. Zależnie od Twojej postawy i jego humoru może: zaatakować wręcz, rzucić Meteor (dziesięć trafień w grupę) lub Ultimę albo zastosować Graviję (redukcja HP do ¼ );
  3. Megido Flame – tylko dwaj przeciwnicy dysponują tym zagraniem: Mobile Type 8 i właśnie Omega Weapon. Megido Flame wykonane przez Omegę potrafi być zabójcze, ponieważ zabija postać, której HP jest choćby o 1 punkt mniejszy niż maksimum (9999);
  4. Atak fizyczny lub magia – to ostatni dzwonek przed najmocniejszą techniką Omegi;
  5. Terra Brake – najpotężniejszy atak potwora, ciska kilkunastoma pociskami w drużynę, a każdy taki pocisk zadaje średnio 3000 – 4000 punktów obrażeń (nawet przy Vitality na poziomie 255). Ponieważ Terra Brake jest atakiem  typu fizycznego, komenda Defend niweluje jego działanie, podobnie efekt przedmiotów Hero i Holy War, natomiast Protect redukuje obrażenia o połowę.
  6. Atak fizyczny lub magia
  7. Light Pillar – znany ze starcia z Ultimą Weapon, zabija od razu jedną postać, chyba że zostanie użyte polecenie Defend lub Hero/Holy War.

Od momentu użycia Light Pillar cykl ataków powtarza się (z wyjątkiem Lvl 5 Death, które jest jednorazowe). Inne ważne informacje dotyczące Omegi to: całkowita absorpcja (odporności równe 200%) na ataki elementarne, całkowita (100%) odporność na prawie wszystkie zmiany statusów i tylko 50%-owa odporność na status Vit0.

5. Walka

Pierwsza i (ewentualnie) część drugiej rundy schodzi na korzystaniu z magii, aczkolwiek kombinacja zaklęć jest uzależniona od tego, czy twoi pupile są na krytycznym HP, czy też w pełni sił. W pierwszym przypadku kolejno używane są: Triple, 3x Haste oraz Meltdown, natomiast w drugim: Triple, 3x Aura i Meltdown, a następnie 3x Haste. Zabiegi te są potrzebne do zyskania taktycznej przewagi nad przeciwnikiem, jaką zapewnia podwojenie już i tak bardzo dużej Speed postaci. Wspomniana przewaga objawia się urywaniem cennych sekund pomiędzy wykonywaniem Limitów przez każdego z chłopaków – gdy jeden ładuje swój atak, paski ATB dwóch pozostałych powiększają się o pewną ilość. Im większa jest ich Speed (bazowa + Junction) tym szybciej ich ATB się zapełnia. Rzucenie na nich Haste dodatkowo przyśpieszy ten proces, dzięki czemu na jeden atak Omegi będziesz w stanie przeprowadzić 3-5 serii Limitów. Jak widać dysproporcja dosyć spora i bardzo dla Ciebie korzystna. Gdy skończysz fazę nakładania zaklęć statusowo-wspomagających, będziesz mógł/mogła śmiało przejść do wykonywania Limit Breaks. W międzyczasie Omega powinien odpowiedzieć LV 5 Death (czasem LV 5 Death jest poprzedzone kilkoma uderzeniami pięścią i cykl ulega wydłużeniu), a później atakować wręcz lub za pomocą magii (Meteor, bądź Gravija). W przypadku, gdy LV 5 Death poprzedzą ciosy fizyczne, przeciwnik może wykonać dwa albo trzy takie ruchy, zanim przejdzie do swojej standardowej taktyki. Tak długo jak bestia nie wyprowadzi ataku po LV 5 Death, możesz aktywować Limit za Limitem bez obaw o leczenie. Warto wtedy przyłożyć się do wykonywania ciosów (zwłaszcza podczas Duelu Zella, który nawet przy niewielkim czasie może dokonać sporych szkód) – im więcej zbijesz HP Weaponowi na początku, tym łatwiejsza będzie końcówka pojedynku. W ferworze walki nie strać czujności i uważaj na atak następujący po LV 5 Death (najczęściej Gravija lub Meteor) – użyj wtedy Mega-Potion (przy HP 8999 lub więcej) lub Megalixir (HP poniżej 8999), by ekipa natychmiast odzyskała pełnię sił. Powód jest prosty – w następnej turze w ruch pójdzie Megido Flame i osoby z liczbą HP mniejszą niż maksimum automatycznie zginą. Jak tylko chłopcy znów będą w pełni zdrowia, rąb, tnij i czekaj na Megido Flame. Gdy Weapon wykona ten manewr, zaatakuj ponownie. Mając tylko 1 HP, chłopcy dostaną maksymalną ilość czasu lub trafień przy wykonywaniu Limitów i jedna albo dwie takie serie powinny już starczyć, jeśli nie ociągałeś/aś się we wcześniejszych fazach bitwy. To powinien być koniec.

Jeżeli jednak Omega twardo stoi dalej (a pamiętajmy, że nie każdy jest tak dobry, by szybciutko za pierwszym podejściem Weapona pokonać) kontynuuj ofensywę, do czasu jego kolejnego ruchu – następny atak jest ostatnim przed Terra Break do którego warto powoli się przygotować. W zależności od twojej konfiguracji, wykorzystaj: Defend, GFy jako żywe tarcze lub Hero/ Holy War w ostateczności i po przebytym Terra Break znów ostrzał. To musi wystarczyć, by posłać Weapona na deski.

Po ciężkim (lub nie) boju bestia zostanie pokonana, a nagrodą będą: Three Star oraz 250 AP i dyplom (dostępny pod opcją Tutorial), potwierdzający zabicie najpotężniejszego przeciwnika w Final Fantasy 8!