Omega Weapon – wariant I

“Deszcz Meteorytów II”

Ta taktyka na Omegę Weapon opiera się na tej samej koncepcji, co poradnik “Ultima Weapon – wariant: >>Deszcz Meteorytów<<“. Jak sama nazwa sugeruje, w roli głównej zobaczymy zaklęcie Meteor, które odpowiednio zastosowane potrafi stać się bardzo efektowną bronią Rinoy. Jest to możliwe, dzięki wykorzystaniu jej Limit Break – Angel Wing – oraz odpowiedniemu skonfigurowaniu jej statystyk. Jednak w przeciwieństwie do taktyki “Ultima Weapon – wariant: >>Deszcz Meteorytów<<“, tutaj walka nie będzie spektaklem jednej osoby, ponieważ potrzeba zaangażowania całej drużyny. Również w przypadku Omegi Weapon nie jest konieczne doprowadzanie postaci do wysokich poziomów, ponieważ wystarczy już być około 46 levelu. Tyle starcza bowiem, by Rinoa uzyskała Magic o wartości 255 z Junction i zdolnością Mag+60% (po uprzednim rozwinięciu Magic dzięki Ability Mag Bonus), a Squall i reszta mogli tym samym sposobem osiągnąć 255 punktów Strength. Można oczywiście próbować na wcześniejszych poziomach doświadczenia (niektóre poradniki nawet zalecają jak najmniejszy “experience level” na starcie z Omegą), ale skoro ta taktyka jest skierowana do szerszej publiczności (a nie tylko do starych wyjadaczy ; ), to przyjmijmy nieco bardziej tolerancyjne założenia.

W teorii operacja “Deszcz Meteorytów II” wygląda tak, że trzon natarcia stanowi Rinoa, która aktywuje Angel Wing i używa Meteoru w ofensywie. Ale nie jest tu jedynym atakującym. To, co odróżnia drugą wersję “Deszcz Meteorytów” od pierwszej, to aktywny i obowiązkowy udział pozostałych bohaterów w walce. Z uwagi na możliwości i HP Omega Weapon, Rinoa sama w trybie Angel Wing nie dałaby przeciwnikowi rady, stąd tak ważni są jej partnerzy, którzy używają swoich Limit Breaks. Wspólnym wysiłkiem pokonanie Omegi nie powinno być trudne, przynajmniej w teorii. By się upewnić, że tak będzie trzeba poczynić pewne kroki.

1. Przygotowania

Priorytetem jest zdobycie jedenastu z piętnastu zaklęć pod Junction dla Rinoy, które nie są używane podczas Angel Wing i najlepiej nadają się pod Junction. Są to: Aura, Curaga, Esuna, Full-Life, Haste, Life, Protect, Regen, Reflect, Shell, Triple. Do tego dochodzi oczywiście Meteor, bez którego cała operacja nie ma sensu. Pozostałych (zbędnych) zaklęć będzie trzeba się pozbyć, a jak to zrobić powiem w odpowiednim momencie. Konieczne będą także zdolności Ability x4, Spd+40%, Mag+60%, HP +80%. To tyle, jeśli chodzi wymagania Rinoy.

Niezastąpione będą najlepsze bronie, zwłaszcza Lionheart oraz Exeter lub Ehrgeiz – warto zadbać o ich zdobycie jeszcze przed starciem z Seiferem w Lunatic Pandora, na dysku trzecim. Spis wymaganych komponentów znajduje się w poszczególnych opisach bohaterów (w dziale Postacie).

Niezbędne w walce będzie posiadanie kilku przedmiotów: X-Potion (około 10), Megalixir (5 sztuk), Phoenix Down (starczy kilka sztuk), natomiast z czarów Meltdown oraz Aura i Death. Spośród umiejętności dla reszty zespołu: Defend (lub w zastępstwie przedmiot Hero albo Holy War), HP +80% i Str +60%, opcjonalnie Revive i Recover (jeśli nie masz Defend).

Jak to wszystko zdobyć?

  • X-Potion można znaleźć lub otrzymać dzięki Med LV Up – z Hi-Potion robimy Hi-Potion+, a z niego X-Potion
  • Megalixir – można znaleźć lub otrzymać, za pomocą Med LV Up zamień Remedy na Remedy+, następnie Remedy+ na Elixir, a na końcu Elixir na Megalixir
  • Pheonix Down – do nabycia w każdym sklepie z lekarstwami w ofercie
  • Defend – ta zdolność może być jedynie wyuczona poprzez zbieranie AP. Jedyne dwa GFy, które mogą tę umiejętność posiąść, to Brothers i Cactuar
  • Holy War i Hero – (tylko, gdy nie masz dostępu do komendy Defend) Hero otrzymasz z Hero-Trial (Med LV Up), powstałych za pomocą  Forbid Med-RF z Shaman Stone (Curse Spike zamień na Dark Matter, a Dark Matter na Shaman Stone dzięki Tool-RF). Holy War uzyskasz z Med Lv Hero i Holy War-Trial albo na skróty, modyfikując kartę Gilgamesha
  • Revive – (tylko gdy nie masz Defend) naucz Alexandra tej zdolności lub użyj Phoenix Spirit na dowolnym GFie (Phoenix Spirit otrzymasz z 20 Phoenix Pinnion, poprzez GFAbl Med-RF)
  • Recover – (tylko gdy nie masz Defend ) naucz tej zdolności Leviathana lub użyj Healing Ring na dowolnym GFie (zmień 100 Whisper za pomocą GF Abl Med.-RF)
  • Ability x4 – Bahamut ma tą zdolność już na starcie, inne GFy uczą się jej dzięki Rosetta Stone. Proces otrzymania jest następujący: 100 Curse Spike zamieniasz na Dark Matter (Tool-RF), Dark Matter w Shaman Stone (Tool-RF) i Shaman Stone w Rosetta Stone (GF Abl Med-RF)
  • Mag +60% – Bahamut ma tą zdolność już na starcie, inne GFy uczą się jej dzięki Royal Crown (Refine GF Abl Med-RF z 10 Hypno Crown)
  • Str +60% – Bahamut od początku zna Str +60%, użyj Hyper Wrist (Str +60% – GF Abl Med.-RF z 10 Power Wrist) na dowolnym GFie
  • HP +80% – naucz Brothers i Diablosa tej zdolności, pozostałe GFy uczą się jej dzięki Gaea’s Ring (HP-J Scroll zmień na Giant Ring, a Giant Ring na Gaea’s Ring, za pomocą GF Abl Med-RF)
  • Spd+40% – naucz Pandemonę lub Cerberusa tej zdolności lub użyj Rocket Engine na dowolnym GFie (Rocket Engine otrzymasz z 10 Accelerator za pomocą GF Abl Med-RF)

Niektóre składniki do powyższych formuł Refine (takie jak Accelerator) trzeba również otrzymać za pomocą Refine. Pełna lista przemian znajduje się tutaj. Podobnie ma się sprawa z czarami dla Rinoy – można je wy-draw-ować, ale ponieważ jest to długotrwały proces to polecam pobawić się Refine’ami. Tutaj podam tylko te trudniejsze do zrobienia czary:

  • Aura – pozamieniaj Fury Fragments na zaklęcia, dzięki Supt Mag-RF. Fury Fragments zostawiają: Blue Dragon, Armadodo, Grendel i Ruby Dragon
  • Meltdown – zmodyfikuj Mystery Fluid (zostawiany przez Gaylę) poprzez St Mag-RF
  • Full-Life – zamień Regen Ring za pomocą L Mag-RF, (dostaniesz od Lefty, Mesmerize, Torama lub Turtapod)
  • Life – zamień Life Ring za pomocą L Mag-RF, który dostaniesz od Mesmerize, Torama lub Turtapod
  • Triple – zmień Three Stars za pomocą Time Mag-RF lub zmień Double w Triple przez High Mag-RF (Double otrzymasz z Dragon Fin od SAM08G lub Grendela, dzięki Time Mag-RF)
  • Meteor – zamień Star Fragments za pomocą Forbid Mag-RF. Star Fragment zostawiają: Anacondaur, Iron Giant, Hexadragon, T-Rexaur i Tri-Face
  • Death – za pomocą St Mag-RF zamień na czar Dead Spirits, które otrzymasz od Forbidden, Imp i Tri-Face

Jak otrzymać resztę czarów dowiesz się w dziale Magia – Spis Zaklęć, a miejsca gdzie szukać potrzebnych komponentów (jak i bestie je posiadające), znajdziesz w Bestariuszu. Pozostałe zbędne zaklęcia, jak te statusowe i słabsze żywiołowe, można “wyrzucić” naciskają A (PC) / Kwadrat (PSX) podczas przeglądania posiadanej przez Rinoę magii, w menu Magic.

2. Dobór i konfiguracja postaci

Wybór będzie tutaj dość ograniczony, ponieważ część składu jest narzucona odgórnie przez wymagania strategii. Chodzi oczywiście o Squalla i Rinoę z racji tego, że na dziewczynie opiera się cały atak, a chłopak w ekipie jest jedną z najlepszych postaci ofensywnych. Wybór ostatniego członka drużyny należy już wyłącznie do Ciebie, ale ograniczyłabym selekcję do Zella lub Irvine’a. Obaj panowie są dobrzy, ale Zell przewyższa Irvine’a (Squalla nota bene też) pod względem możliwych maksymalnych obrażeń, zadawanych przy wykonywaniu Limit Break. Odradzam Quistis i Selphie, bo w porównaniu do pozostałych są po prostu nieprzydatne (Blue Magic Quistis daje nieporównywalnie mniejsze obrażenia, a u Selphie zanim wyklikasz sobie The End, wszyscy już będą leżeć w grobie _^_ ).

Poniżej znajduje się ściągawka, podpowiadająca jak skonfigurować postacie. Część statystyk i podłączonych GFów jest umowna, natomiast wszystko co jest pogrubione należy traktować jako obowiązkowe. I tak:

script type=
Imię
SqallSquall
HP Str Vit Mag Spr Spd Eva Hit Luck
9999 255 170+ 150+ 170+ 120+ 18%+ 255% 30+
Broń GFy Status Def. Junct. Ability Command
Lion Heart Ifrit
Siren
Brothers
Alexander
Tonberry
Eden
Death 100 szt. Spd +40%
Str +60%
Spr +60%
HP +80%
Attack
Magic
Defend/ Revive
Item

 

Imię
IrvineZellIrvine/Zell
HP Str Vit Mag Spr Spd Eva Hit Luck
9999 255 170+ 170+ 200+ 130+ 24%+ 155%+ 35+
Broń GFy Status Def. Junct. Ability Command
Exeter/ Ehrgeiz Quezacotl
Carbuncle
Leviathan
Pandemona
Cactuar
Death 100 szt. Spd +40%
HP +80%
Str +60%
Spr +60%
Attack
Magic
Defend/ Recover
Item

 

Imię
RinoaRinoa
HP Str Vit Mag Spr Spd Eva Hit Luck
9999 100+ 140+ 255 170+ 130+ 20%+ 147%+ 50+
Broń GFy Status Def. Junct. Ability Command
Shooting Star Shiva
Diablos
Cerberus
Doomtrain
Bahamut
Death 100 szt. Mag +60%
HP +80%

Spd +40%
Auto-Haste/ Spr +60%
Attack
Magic
Draw
Item

Tu od razu konieczny jest komentarz. Jeżeli chodzi o Rinoę, to o zjunctionowaniu jej odpowiednich zaklęć (Aura, Curaga, Esuna, Full-Life, Haste, Life, Protect, Regen, Reflect, Shell, Triple oraz Death i Meteor) przypominam ze względów formalnych – jeśli tego nie dopilnujesz, to całość nie wypali. U Squalla i Zella/Irvine’a komenda Defend jest łamana przez Revive lub Recover. Oznacza to, że jeżeli Brothers lub Cactuar nie będą mieli wyuczonej tej zdolności, to należy ją zastąpić właśnie przez odpowiednio Revive i Recover. W takim przypadku funkcję Defend przejmą Hero i Holy War. Z pozostałymi umiejętnościami może być tak, że niektóre GFy nie będą miały ich na wyposażeniu startowym (na przykład Str +60% albo Speed +40%). W takiej sytuacji należy je ich nauczyć, korzystając z odpowiednich przedmiotów. Potrzebne informacje znajdziesz w dziale Refine (pozycja GF Abl Med-RF) i Sklepy. Gdy się już przygotujesz, przyjdzie pora odnaleźć Twojego przeciwnika.

3. Znaleźć Omegę

Squaresoft (obecnie Square-Enix) wymyślnie schował Omegę. Spacerując po w zamku Ultimecji nieraz przechodziłeś/aś przez Kaplicę i zauważyłeś/aś czarno-fioletowy obłok – to właśnie jest Omega Weapon. Udaj się do najbliższego Save Pointu , który znajduje się w wieży zegarowej tuż przy schodach (jest ukryty, więc użyj zdolności Move-Find) i zapisz grę. Teraz wróć do Kaplicy i przejdź do dziedzińca z fontanną, gdzie znajduje się krąg zmiany drużyn – skorzystaj z niego. Słabszą drużynę wyślij do pomieszczenia z wielkim dzwonem (pokój przed galerią obrazów) i pociągnij za sznur. Zobaczysz napis: “Monsters can be heard roaring far away” i pojawi się zegar odmierzający czas. Użyj punktu zmiany zespołów, by przełączyć się na Squalla i udaj się do Kaplicy, gdzie już czeka gotowy do walki Omega Weapon. Podejdź do niego na wysokości jego niższej głowy.

4. Przeciwnik

Omega nie jest tak szybki jak Ultima, ale brak szybkości rekompensuje sobie siłą ataku i wrednym charakterem. O ile nieprzyjemne usposobienie wroga można pominąć, o tyle warto zwrócić uwagę na jego arsenał, ponieważ dysponuje imponującym zestawem ataków. Oto one:

  1. Lvl 5 Death – stosowane jednorazowo, zaraz na początku walki. Postacie, których poziom jest podzielny przez 5, muszą dołączyć 100 zaklęć Death pod ST Def Junction, by się uodpornić. W przeciwnym razie zostaną z miejsca zabite;
  2. Atak fizyczny lub magia – w sumie są tu cztery możliwości. Zależnie od Twojej postawy i jego humoru może: zaatakować wręcz, rzucić Meteor (dziesięć trafień w grupę) lub Ultimę albo zastosować Graviję (redukcja HP do ¼);
  3. Megido Flame – tylko dwaj przeciwnicy dysponują tym zagraniem: Mobile Type 8 i właśnie Omega Weapon. Megido Flame wykonane przez Omegę potrafi być zabójcze, ponieważ zabija postać, której HP jest choćby o 1 punkt mniejszy niż maksimum (9999);
  4. Atak fizyczny lub magia – to ostatni dzwonek przed najmocniejszą techniką Omegi;
  5. Terra Brake – najpotężniejszy atak potwora, ciska kilkunastoma pociskami w drużynę, a każdy taki pocisk zadaje średnio 3000 – 4000 punktów obrażeń (nawet przy Vitality na poziomie 255). Ponieważ Terra Brake jest atakiem  typu fizycznego, komenda Defend niweluje jego działanie, podobnie efekt przedmiotów Hero i Holy War, natomiast Protect redukuje obrażenia o połowę.
  6. Atak fizyczny lub magia
  7. Light Pillar – znany ze starcia z Ultimą Weapon, zabija od razu jedną postać, chyba że zostanie użyte polecenie Defend lub Hero/Holy War.

Od momentu użycia Light Pillar cykl ataków powtarza się (z wyjątkiem Lvl 5 Death, które jest jednorazowe). Inne ważne informacje dotyczące Omegi to: całkowita odporność (po 200%, a więc absorpcja) na ataki elementarne, całkowita (100%) odporność na prawie wszystkie zmiany statusów i tylko 50%-owa odporność na status Vit0.

5. Walka

Początek jest stosunkowo łatwy: Aura na Rinoę i Zella (lub Irvine’a), a Squall tymczasem używa Meltdown na Omedze Weapon. W drugiej turze Rinoa aktywuje Angel Wing, Zell (lub Irvine) odpala swój Limit, a Squall rzuca Aurę na siebie. Przy wykonywaniu Duelu staraj się używać najkrótszych kombinacji, by móc zmieścić jak najwięcej ciosów w danym Ci przedziale czasu. Najlepiej sprawdzają się kombinacje Punch Rush + Booya (zwane w żargonie Armageddon Fist) lub moja ulubiona: Punch Rush + Heel Drop + Mach Kick. O Rinoę nie musisz się martwić, bo sama będzie wiedziała co robić – czasem przytrafi się Death , ale przez większość czasu będzie używać Meteoru. W międzyczasie Weapon wykona Lvl 5 Death (czasem Lv Death jest poprzedzone kilkoma uderzeniami pięścią i cykl ulega wydłużeniu), ale jeśli postacie mają Death podpięte pod ST Def J lub są na poziomie niepodzielnym przez 5, to nic im nie grozi. Kontynuuj atak, póki Omega nie użyje Meteoru, Graviji lub ciosu wręcz – przywróć wszystkim HP na maksimum. Czasami zdarza się, że Weapon wykonuje dwa posunięcia przed Megido Flame (w tym jedno jako kontratak), dlatego pilnuj zdrowia bohaterów. Natychmiast po Megido Flame ponów atak i nie lecz się – krytyczne HP sprawi, że Zell dostanie aż 12 sekund na wykonanie Duelu, co spokojnie starczy by dojść nawet do 250 tysięcy punktów obrażeń podczas Limitu. Podobnie zareaguje Squall – otrzyma więcej trafień przy Renzokukenie, a dodatkowo wzrośnie szansa na uderzenie kończące (i nierzadko trafia się wtedy Lionheart). Dzięki dużej szybkości powinieneś/powinnaś wykonać dwie takie tury, zanim Weapon odpowie Graviją lub ciosem wręcz. Jeżeli do tej pory szło Ci dobrze, to Omega właśnie powinien zginąć – jeśli nie, trzeba przygotować się na najgorsze, czyli Terra Break. Można to zrobić na kilka sposobów, ale w tej sytuacji najpewniejsze są dwa: użycie komendy Defend lub przedmiotów: Hero i Holy War. W przypadku Defend musisz wyczuć moment przed użyciem Terra Break. W końcu Weapon użyje swojego najlepszego ataku, ale jeśli odrobiłeś/aś zadanie domowe, to możesz spać spokojnie. Teraz pozostaje Ci użyć jeszcze raz Limit Breaks i to powinien być już definitywny koniec przeciwnika.

Nagrodą za pokonanie bestii będą: Three Star oraz 250 AP i dyplom (dostępny pod opcją Tutorial) potwierdzający zabicie najpotężniejszego przeciwnika w Final Fantasy 8.