Podstawy i Spis

Tutaj znajdziecie wiadomości, które ułatwią Wam zarówno pierwsze minuty zabawy w czarodzieja, jak i w późniejszych fazach rozgrywki, gdy niektóre zaklęcia będą na wagę złota. Poniżej widnieją podstawowe wiadomości o systemie magii FF 8 oraz tabelki, w których zawarte są: spis dostępnych w grze czarów i opis metod ich pozyskiwania.

1. Moja pierwsza lekcja czarowania

Zapewne sami zauważyliście, że system magii diametralnie się zmienił – zniknęły Materie znane z FF7, a na ich miejscu pojawiły się… zaraz, zaraz przecież tu nic nie ma?!! Gdzie są te czary??! No właśnie i tu dochodzimy do sedna sprawy – w Final Fantasy 8, by móc użyć zaklęcia, trzeba najpierw je zdobyć od przeciwników lub w specjalnych punktach, gdzie przepływa energia magiczna (Draw Pointy). Do tego celu służy komenda Draw, w którą można wyposażyć postacie połączone z GFami. Mając komendę przyłączoną, podchodzimy do Draw Pointu i wciskamy przycisk akcji, po czym program poprosi o zatwierdzenie pobierania czaru. Podczas walki postępujemy podobnie, jak w przypadku Draw Pointów, wybierając Draw zamiast ataku. Pojawi się lista zaklęć, którymi potwór dysponuje, a następnie dwie możliwości, co zrobić:

  • Stock – pobranie czaru i umieszczenie go na „składzie” bohatera;
  • Cast – rzucenie wybranego przez nas zaklęcia z tych posiadanych przez przeciwnika;

Odłożone przez nas na „składzie” czary będzie można użyć, za pomocą polecenia Magic (Draw -> Cast ogranicza wybór tylko do zaklęć posiadanych przez wroga), a to wyposaża się tak samo jak Draw.

Zaklęcia wykorzystuje się także do zwiększania statystyk postaci, ale ta kwestia jest omówiona w osobnych działach.

2. Grimuar młodych czarodziei

Skoro mniej więcej wiecie, jak używać magii nadszedł czas, by powiedzieć czym da się w Final Fantasy 8 czarować. W tabelce prezentuję spis wszystkich dostępnych w grze zaklęć, wraz z kilkoma informacjami o każdym z nich.

Nazwa Typ Magii Żywioł Opis/Działanie
Aero żywiołowa Wiatr Zaklęcie Wiatru małej mocy, działa na pojedynczą istotę
Apocalypse bezżywiołowa Najpotężniejsze zaklęcie w grze, zadaje duże obrażenia całej grupie
Aura wspomagająca Pod jej wpływem postacie mogą bez ograniczeń korzystać z Limit Breaks
Berserk statusowa Cel wpada w amok i atakuje wroga aż do śmierci (jego lub swojej). Nad postacią w amoku nie mamy żadnej kontroli
Bio status/żywioł Trucizna Zadaje obrażenia od Trucizny a także zatruwa cel
Blind statusowa Oślepia cel, sprawiając, że jego ataki fizyczne mają dużą szansę na chybienie
Blizzard żywiołowa Lód Zaklęcie Lodu małej mocy, działa na pojedynczy cel
Blizzara żywiołowa Lód Zaklęcie Lodu średniej mocy, średnie obrażenia
Blizzaga żywiołowa Lód Najmocniejszy czar Lodu, zadaje znaczne obrażenia
Break statusowa Zamienia pojedynczą istotę w kamień
Confuse statusowa Wywołuje zamęt, a dotknięta nim postać zaczyna działać chaotycznie: atakuje przyjaciół, siebie i używa czasem cennych przedmiotów (np. Hero)
Cure wspomagająca Przywraca niewielką ilość punktów zdrowia
Cura wspomagająca Mocniejsza wersja Cure, przywraca średnią ilość punktów zdrowia
Curaga wspomagająca Najpotężniejszy czar leczący, przywraca znaczną ilość HP
Death statusowa Dotknięta czarem postać natychmiast ginie
Demi wspomagająca Odbiera procentową ilość HP w zależności od maksymalnego poziomu zdrowia celu
Dispel wspomagająca Anuluje działanie innych zaklęć wspomagających (jak na przykład Aura)
Double wspomagająca Pozwala w ciągu tury skorzystać z dwóch czarów zamiast jednego
Drain wspom/status Odbiera przeciwnikowi nieco HP, a część jest dodawana do punktów zdrowia rzucającego czar
Esuna wspomagająca Usuwa wszystkie negatywne zmiany statusu
Fire żywiołowa Ogień Podstawowe zaklęcie Ognia, działa na pojedynczy cel
Fira żywiołowa Ogień Mocniejsza wersja Fire, średnie obrażenia
Firaga żywiołowa Ogień Najmocniejszy czar ognia, powoduje znaczne obrażenia
Flare bezżywiołowa Bezżywiołowe zaklęcie, potężniejsza wersja Firagi
Float wspomagająca Postać pod wpływem tego czaru unosi się w powietrzu
Full-Life wspomagająca Przywraca  poległych do życia z pełnym zdrowiem
Haste wspomagająca Przyśpiesza licznik ATB, dzięki czemu postacie krócej czekają na swoją kolej
Holy żywiołowa Holy Nadaje się przede wszystkim do zwalczania Nieumarłych,
Life wspomagająca Przywraca poległych do życia z małą ilością HP
Meltdown statusowa Nakłada na cel status Vit0 i zwiększa otrzymywane przezeń obrażenia
Meteor bezżywiołowa Przywołuje rój meteorytów, które ranią całą grupę
Pain statusowa Jednocześnie nakłada na cel statusy: Poison Darkness Silence i Confuse
Protect wspomagająca Redukuje obrażenia od ataków fizycznych
Quake żywiołowa Ziemia Wywołuje dość silne trzęsienie ziemi
Reflect wspomagająca Tworzy wokół celu magiczne lustro, odbijające większość zaklęć
Regen wspomagająca Stopniowo regeneruje utracone punkty zdrowia
Scan wspomagająca Ujawnia słabe strony oraz aktualny stan HP celu
Shell wspomagająca Redukuje obrażenia od ataków magią
Silence statusowa Cel nie może rzucać zaklęć
Sleep statusowa Usypia cel, który traci prawo do kolejki do momentu przebudzenia
Slow statusowa Spowalnia licznik ATB, przez co postać dłużej czeka na swoją kolej
Stop statusowa Zatrzymuje licznik ATB, postać stoi sparaliżowana
Thunder żywiołowa Błyskawice Podstawowy czar Błyskawic, działa na jeden cel
Thundara żywiołowa Błyskawice Mocniejsza wersja Thunder, średnie obrażenia
Thundaga żywiołowa Błyskawice Najpotężniejsze zaklęcie Błyskawic, znaczne obrażenia
Tornado żywiołowa Wiatr Mocny czar Wiatru, działa na całą drużynę
Triple wspomagająca Pozwala w ciągu tury używać trzech zaklęć zamiast jednego
Ultima bezżywiołowa Jedno z najpotężniejszych zaklęć w grze. Zadaje poważne obrażenia grupie
Water żywiołowa Woda Czar Wody średniej mocy, działa na jeden cel
Zombie statusowa Zamienia wybraną istotę w Zombie, wrażliwe na magię i przedmioty związane z leczeniem

3. Jeśli chcesz to mieć, zrób to sam/a

Ta część adresowana jest także do zaawansowanych Graczy, którzy szykują się na starcia z najsilniejszymi przeciwnikami (Omega Weapon, Ultimecia) i szukają sposobu maksymalizacji statystyk bohaterów. Obok stosowania odpowiednich Zdolności Postaci (Character Abilities), jak na przykład Mag Bonus, czy przedmiotów (Str Up), także podłączanie zaklęć pod konkretne atrybuty zwiększa ich wartość. Jak wiadomo – im lepsze zjunctionuje się czary, tym lepszy efekt, ale jak zawsze te potężniejsze zaklęcia jest trudno zdobyć. Wychodząc naprzeciw temu problemowi poniżej prezentuje sposoby na pozyskanie pożądanych czarów, przy zastosowaniu Menu Abilities.

script type=
Nazwa Ilość Menu Ability Potrzebny przedmiot
Aero 20 T Mag-RF Shear Feather
Aura 1
5
Supt Mag-RF Aura Stone
Fury Fragment
Berserk 5
20
ST Mag-RF Magic Stone
Steel Pipe
Bio 5
20
40
Wizard Stone
Venom Fang
Malboro Tentacle
Blind 1
30
ST Mag-RF Eye Drop
Ochu Tentacle
Blizzard 5 I Mag-RF M-Stone Piece
Blizzara 5
20
Magic Stone
Arctic Wind
Blizzaga 5
20
Wizard Stone
North Wind
Break 3
20
ST Mag-RF Soft
Cockatrice Pinnion
Confuse 20 Betrayal Sword
Cure 5 L Mag-RF M-Stone Piece
Cura 5
20
Magic Stone
Healing Water
Curaga 5
10
20
Wizard Stone
Tent
Healing Mail
Death 1
20
30
Death Stone
Dead Spirit
Chef’s Knife
Demi 15
30
Time Mag-RF Steel Orb
Black Hole
Dispel 5
20
20
Supt Mag-RF Magic Stone
Wizard Stone
Saw Blade
Double 20 Time Mag-RF Dragon Fin
Drain 30
20
ST Mag-RF Ochu Tentacle
Vampire Fang
Supt Mag-RF
Esuna 5
5
20
Supt Mag-RF M-Stone Piece
Remedy
Dragon Fang
Fire 5 F Mag-RF M-Stone Piece
Fira 5
100
Magic Stone
Bomb Fragment
Firaga 5
20
100
Wizard Stone
Red Fang
Phoenix Pinnion
Flare 1
20
Flare Stone
Inferno Fang
Full-Life 20 L Mag-RF Regen Ring
Haste 5
20
Time Mag-RF Magic Stone
Lightweights
Holy 1
20
L Mag-RF Holy Stone
Moon Stone
Life 20 Life Ring
Meltdown 10 ST Mag-RF Mystery Fluid
Meteor 1
5
Forbid Mag-RF Meteor Stone
Star Fragment
Pain 10 ST Mag-RF Curse Spike
Protect 1
30
60
Supt Mag-RF Protect Stone
Turtle Shell
Giant Ring
Quake 20 Time Mag-RF Dino Bone
Reflect 20
100
Supt Mag-RF Dragon Skin
Glow Curtain
Regen 20 Mesmerize Blade
Shell 1
40
40
Shell Stone
Barrier
Rune Armlet
Silence 5
20
ST Mag-RF M-Stone Piece
Silence Powder
Sleep 20 ST Mag-RF Sleep Powder
Slow 5
20
Time Mag-RF M-Stone Piece
Spider Web
Stop 5 Wizard Stone
Thunder 5 M-Stone Piece
Thundara 5
20
T Mag-RF Magic Stone
Coral Fragment
Thundaga 5
20
Wizard Stone
Dynamo Stone
Tornado 20 Windmill
Triple 100 Time Mag-RF Three Stars
Ultima 1
3
100
Forbid Mag-RF Ultima Stone
Energy Crystal
Dark Matter
Water 20
50
I Mag-RF Fish Fin
Water Crystal
Zombie 2
20
L Mag-RF Holy Water
Zombie Powder

W tym zestawieniu nie uwzględniłam trzech zaklęć: Apocalypse, Float oraz Scan, ponieważ należą do grupy tych, których nie da się otrzymać za pomocą zdolności Refine. Jedynymi sposobami na ich pozyskanie są: pobranie od przeciwnika lub z Draw Pointów – Apocalypse można zdobyć jedynie podczas walki z Ultmecia True (należy użyć Draw na Utlimecia Generator).

Słabe czary stopniowane, takie jak Fire można zamieniać na ich potężniejsze wersje. Poniżej przedstawiam schemat.

Słaby czar Menu Ability  Średni czar Menu Ability Mocny czar
Blizzard (5 szt.) Mid Mag-RF Blizzara (5 szt.) Hi Mag-RF Blizzaga
Cure (5 szt.) Cura (5 szt.) Curaga
Fire (5 szt.) Fira (5 szt.) Firaga
Thunder (5 szt.) Thudara (5 szt.) Thundaga
Aero (10 szt.) Tornado
Double (10 szt.) Triple