autorka: Sephiria
Co to takiego Chocobo World?
Chocobo World to mini gra dołączona do Final Fantasy 8, jednak popularna tylko wśród posiadaczy PeCetowej wersji gry. Można ją uruchomić niezależnie od Final Fantasy 8 – poprzez Menu Start lub bezpośrednio z katalogu FF8. Posiadacze wersji konsolowej, aby móc się bawić, muszą sprawić sobie Pocket Station, urządzenie dostępne jedynie poza granicami naszego kraju. Niestety, trudności w dobyciu PS skutecznie odstraszają posiadaczy “szaraków” i “czarnych skrzynek” od grania w tą mini grę. Wróćmy jednak do gierki – tutaj trafia nasz GF Chicobo o imieniu Boko, gdy wysyłamy go tu ze świata Final Fantasy. Chocobo World jest osobną grą, ale nasze dokonania tutaj mogą mieć spory wpływ na rozgrywkę w świecie Final Fantasy – Boko może nabrać tu siły i stać się potężnym GFem. Mamy również okazję zebrać potrzebne nam przedmioty, ze znalezieniem których w świecie Final Fantasy występują problemy oraz pozyskać 2 inne GFy – Minimoga i Moombę.
Jak się przenosi Boko pomiędzy Chocobo World oraz FF VIII ?
Po pierwsze trzeba złapać Chocobo w jednym z lasów lub zapłacić Chocoboyowi za złapanie. Oprócz Chocobo dostaniesz Boko (dodatkowego GFa, którego możesz rozwijać w świecie Chocobo World) i w opcji Save obok Slot1 oraz Slot2 pojawi się Chocobo World. To tam dokonuje się operacji związanych z transferem Boko między FF VIII a Chocobo World.
Oto menu CW |
Po zatwierdzeniu pozycji “Chocobo World” pojawi się takie oto menu:
Kolejne funkcje są odpowiedzialne za:
- World – wysyłanie Boko do Chocobo World
- Home – powrót Boko do FF VIII
- Do Over – rozpoczęcie nowej rozgrywki
- How to Play – wywołanie tutorialu do mini-gry w języku angielskim
Czyli chcąc przerzucić Boko do Chocobo World wybieramy World, a by sprowadzić go z powrotem do FF VIII zaznaczamy Home. I to tyle na temat transferu Boko między Chocobo World a FF VIII.
Jak grać?
Zabawa jest bardzo prosta, a polega na chodzeniu po świecie Chocobo, wykonywaniu zadań oraz oczywiście walce. Niżej omówimy po kolei wszystkie zagadnienia związane z obsługą mini gry.
1. Sterowanie
Odbywa się za pomocą klawiszy kierunkowych oraz Ctrl (Control). Naszym milusińskim chodzimy po świecie, wydając mu polecenia, czy ma iść w prawo albo lewo oraz górę lub dół, aby doszedł do zaznaczonych na mapie punkcików. Jeżeli przytrzymamy strzałkę, to sympatyczny kurczakostruś będzie biegł. Control służy do wywoływania mapy oraz innych menu i do aktywowania zdarzenia, gdy takie wystąpi podczas wędrówki. Szerzej o menu poniżej.
2. Menu
Narzędzie, bez którego nie sposób się obejść. Zostało podzielone na kilka osobnych ekranów, które przerzucamy za pomocą strzałek. Omówimy po kolei, zaczynając od:
Mapa –duży kwadrat, na którym zaznaczone są punkty. Migający reprezentuje Chicobo, natomiast stałe oznaczają miejsca, gdzie czeka przygoda. Strzałka w górnym rogu wskazuje aktualny kierunek poruszania się naszego bohatera;
Statystyki –u góry w ramce są atrybuty broni, obok gwiazdki (o tym więcej nieco później), poniżej poziom Boko, następnie aktualne/maksymalne HP i indywidualny numer, który zapobiega działaniu pliku na kopii gry zainstalowanej z innego egzemplarza FF 8;
Przedmioty –lista drobiazgów, które Cactuar podarował Chicobo, podzielona na cztery grupy; (A, B, C i D);
Ekran Zdarzeń –można włączyć lub wyłączyć tą opcję, która pozwala grze automatycznie wybrać typ przygody. Ma to wpływ na późniejsze przygody Boko;
Poruszanie się –ustala, jak nasz maluch będzie się poruszał(w jakiej odległości od wydarzenia sam zacznie ku niemu podążać). Ustawienie tego parametru jest powiązane z ekranem Czekania Zdarzeń. Mając włączoną opcję czekania, dobrze jest chodzić z niskim nastawieniem poruszania się (około 2).
Mog – jego Menu pojawi się dopiero w momencie, gdy się go znajdzie. Oprócz Amuletu, który otrzymamy(można go przenieść do FF 8 i nauczyć podstawowego Strażnika komendy Minimog), na tym ekranie możemy ustawić, czy Mog będzie w pogotowiu i wspomoże Boko w walce albo będzie spał. Jeżeli Chicobo przegra walkę, a Mog będzie na czuwaniu, to włączy się do niej i zaatakuje. W przypadku pokonania wroga nic się nie stanie, ale jeśli Mog nie zdoła wygrać, to Boko zapadnie w sen (by odzyskać HP), a Mog znowu się zgubi i będzie trzeba odnaleźć go na nowo.
3. Zdarzenia
Na swej drodze Boko może spotkać przyjaciół, postacie istotne dla jego dalszych losów w Świecie Chocobo, jak również i wrogów. Oto lista wydarzeń, które mogą nastąpić:
Cactuar – za każdym razem zostawia jakiś przedmiot, który może należeć do jednej z czterech grup (A, B, C albo D);
Coco – przyjaciółka Boko i główny „cel” rozgrywki. Z nią wiąże się kilka wydarzeń, ale więcej o tym trochę później;
Mog – wierny przyjaciel, który będzie towarzyszyć Chicobo i pomagać mu w potrzebie;
Moomba – dostarcza nową broń i można się zdecydować na zamianę lub zostawienie obecnej (jeśli jest lepsza od oferowanej);
Odpoczynek – przy niskim poziomie HP nasz bohater może: zdrzemnąć się, oglądać TV, biwakować lub robić coś innego (zobaczcie sami), a w międzyczasie odzyska zdrowie;
Pojedynek – najczęściej Boko będzie toczył właśnie bitwy z przeciwnikami, a im wyższy poziom, tym silniejsi wrogowie i większa ich różnorodność (na początek Creeps, potem Red Bat, Blobra i Demon King). Po pokonaniu adwersarzy, Chicobo otrzymuje kamień umiejętności i jeśli uzbiera trzy w linii pionowej, poziomej albo ukośnej, to awansuje na wyższy poziom doświadczenia;
4. Walka
U dołu ekranu mamy rząd cyfr – znajdujące się bezpośrednio pod wrogiem i naszym bohaterem, oznaczają ich aktualne HP, natomiast te w ramkach reprezentują licznik ATB. Gdy licznik ATB dojdzie do zera, to Boko lub przeciwnik ma prawo wykonać atak – możemy przyspieszyć odliczanie(oczywiście tylko u Boko), przyciskając strzałki odpowiedzialne za ruch w lewo i prawo.
5. Cel zabawy
Przejdźmy do sedna rozgrywki, która dzieli się na kilka głównych zadań:
-
pierwsze zadanie to odnalezienie Moga, jednego z kilku przyjaciół małego Chocobo – można je wykonać od 10-tego poziomu doświadczenia Boko. Gdy już spotkamy kompana, dostaniemy Mog’s Amulet, który można przenieść do świata Final Fantasy. Używając tego przedmiotu, uczymy jednego z podstawowych strażników komendy Minimog i wyposażamy jednej z postaci;
- druga część ma miejsce od momentu, gdy nasz Chicobo osiągnie 50-ty poziom. Będziemy naszemu milusińskiemu szukać wybranki serca :). Tu bardzo ważną rolę odgrywa właśnie Ekran zdarzeń – jeżeli jest włączony, to Boko natrafi na ciemny dół i znajdzie tam samiczkę imieniem Coco, której pomoże wydostać się z jamy. Za pomoc, Coco pocałuje Boko i nasz GF otrzyma pierwszą z trzech gwiazdek, zyskując dzięki temu silniejszy atak – do zdobycia będą jeszcze dwie. W przypadku wyłączenia Event Wait (opcja OFF) zamiast znaleźć w dziurze Coco, Boko sam tam wpadnie i z pomocą przyjdą przyjaciele, ale zamknie to drogę do zwiększenia siły ataku Chicobo;
- Po osiągnięciu 75-ego poziomu Boko wraz z przyjaciółmi ogląda pokaz sztucznych ogni
- Chicobo musi osiągnąć 100-tny poziom. Coco zostaje… porwana! Nasz maluch musi udać się na poszukiwania, by odnaleźć odpowiedzialnego za uprowadzenie i pokonać go. Gdy ci się to uda, powinieneś/powinnaś otrzymać drugą gwiazdkę. Czasem zdarza się, że Boko nie dostaje całusa i trzeba później dodatkowo szukać Coco, aby “nadrobić” zaległości (ach to całowanie ;) );
-
Po uratowaniu Coco warto jeszcze się poszwędać, by spotkać ją i otrzymać ostatnią gwiazdkę. Jeżeli po uratowaniu Coco, nasz maluch nie dostał gwiazdki, to będzie nam jedna brakować. Wtedy by ją zdobyć konieczne jest ponowne (czwarte) spotkanie z Coco.
Boko jako Strażnik
W zależności od liczby gwiazdek Boko (Chicobo) otrzyma następujące ataki:
- Brak gwiazdek – Choco Fire (podstawowa technika, znana na początku)
- 1 gwiazdka – Choco Flare
- 2 gwiazdki – Choco Meteor
- 3 gwiazdki – ChocoBocle (znany z Final Fantasy 7, jako Enemy Skill).
6. Lista przedmiotów
Jak już zostało to wcześniej powiedziane Chocobo World to także znakomite miejsce na szukanie przedmiotów. Podczas wędrówki Cactuar dostarcza Boko przedmioty z czterech klas: A, B, C oraz D. Poniżej znajdują się tabelki przedmiotów zaliczanych do poszczególnych grup.
Grupa A | |||
---|---|---|---|
Aegis Amulet Bomb Spirit Dark Matter Elem Atk Elem Guard |
Friendship Hundred Needles Hungry Cookpot Monk’s Code Moon Curtain |
Ribbon Rocket Engine Shaman Stone Status Atk Status Guard |
Steel Curtain Three Stars |
Grupa B | |||
---|---|---|---|
Accelerator Adamantine Aegis Amulet Amnesia Greens Cottage Dark Matter Diamond Armor Draw Scroll Elem Atk Elem Guard Energy Crystal Eva-J Scroll Force Armlet Friendship Gaea’s Ring Gambler Spirit GF Scroll G-Hi-Potion Giant’s Ring Girl Next Door |
Glow Curtain G-Mega-Potion Gold Armor G-Returner Gysahl Greens Healing Mail Hero Hero-trial HP-J Scroll HP Up Hundred Needles Hungry Cookpot Hyper Wrist Hypno Crown Item Scroll Jet Engine Knight’s Code Luck-J Scroll Luck Up LuvLuvG |
Mag Up Magic Armlet Magic Scroll Magical Lamp Mag-J Scroll Med Kit Mog’s Amulet Monk’s Code Moon Curtain Orihalcon Pet House Pet Nametag Phoenix Pinion Phoenix Spirit Power Generator Power Wrist Rename Card Ribbon Rocket Engine Rosetta Stone |
Royal Crown Samantha Soul Silver Mail Solomon Ring Spd-J Scroll Spd Up Spr-J Scroll Spr Up Star Fragment Status Atk Status Guard Steel Curtain Steel Pipe Str-J Scroll Str Up Tent Three Stars Ultima Stone Vit-J Scroll Vit Up |
Grupa C | |||
---|---|---|---|
Arctic Wind Barrier Betrayal Sword Black Hole Cactus Thorn Chef’s Knife Chocobo’s Tag Circlet Cockatrice Pinion Coral Fragment Curse Spike Dead Spirit Death Stone Dino Bone Doc’s Code Dragon Fang Dragon Fin |
Dragon Skin Dynamo Stone Elixir Flare Stone Fury Fragment Hi-Potion Hi-Potion+ Holy Stone Inferno Fang Laser Cannon Life Ring Lightweight Malboro Tentacle Megalixir Mega Phoenix Mega-Potion Mesmerize Blade |
Meteor Stone Missile Moon Stone Mystery Fluid North Wind Ochu Tentacle Pet Nametag Phoenix Down Poison Powder Potion Potion+ Protect Stone Red Fang Regen Ring Remedy Remedy+ Rename Card |
Running Fire Screw Sharp Spike Shear Feather Shell Stone Sleep Powder Spider Web Steel Orb Steel Pipe Strength Love Turtle Shell Venom Fang Water Crystal Whisper Windmill X-Potion Zombie Powder |
Grupa D | |||
---|---|---|---|
Antidote AP Ammo Arctic Wind Bomb Fragment Coral Fragment Dark Ammo Demmolition Ammo Dragon Fin |
Dragon Skin Echo Screen Eye Drops Fast Ammo Fire Ammo Fish Fin Fuel Healing Water |
Holy Water Magic Stone Mesmerize Blade M-Stone Piece Normal Ammo Poison Powder Pulse Ammo Saw Blade |
Screw Shotgun Ammo Silence Powder Soft Vampire Fang Wizard Stone |