CD 2: Forgotten Capital – Fort Condor

2.1 Forgotten Capital, Coral Valley

Przedmioty: Bolt Armlet (zbroja), HypnoCrown (akcesorium), Magic Plus Materia, Megalixir, Power Source, Viper Halberd (broń)

Po przykrych wydarzeniach pora ratować świat. Jeżeli twoja drużyna jest mocno poobijana po bitwie z Jenową, to warto się zdrzemnąć w znanym nam już miejscu. Cloud domyślił się którędy poszedł Sephiroth – teraz twoja kolej. Idź zatem prawą górną ścieżką, dotrzesz do ogromnej muszli, której dolna cześć przypomina schody – najpierw zajmij się skrzynką leżącą nieopodal – leży w niej Viper Halberd. Teraz wejdź po muszli na samą górę i przejdź na skałę, wejdź do jaskini. Aby przejść dalej musisz wykorzystać pionowe pęknięcia skalne. W samej jaskini czekają na ciebie trzy skrzynki. Zacznę od dołu: Hypno Crown, Bolt Armlet i Megalixir. Jeśli skorzystasz z drabiny biegnącej po lewej stronie jaskini, zejdziesz na sam dół, to znajdziesz materię Magic Plus. Wyjście z tej jaskini jest na samej górze, po prawej stronie. W kolejnej komorze kolejna skrzynka – Power Source. Jaskinia ta wyprowadzi cię na mapę świata. Nie masz zbyt wielu dróg do wyboru. Krótka (długa?) wędrówka zaprowadzi cię do Icicle Village.

2.2 Icicle Village

Przedmioty: Hero Drink, Turbo Ether, Vaccine, X-Potion

Mieszkańcy tej wioski są przyjaźnie nastawieni do obcych. Odwiedź sklep z bronią i zaopatrz się w nowe zabaweczki. Ciekawe jak oni to robią, że na takim odludziu mają lepszą broń niż w wielkim Midgar czy wojskowym Junon?! W drugim domku po prawej stronie możesz obejrzeć historię rodziny Aeris. Na niższym piętrze znajduje się Turbo Ether. W domku po środku mieszka mamusia z rozbrykanym snowboardzistą. Pamiętaj o tym. W gospodzie, w piwnicy, urządzono małą knajpkę. Porozmawiaj z ludźmi, a usłyszysz kilka plotek. Możesz także wykupić nocleg, a w pokoju na górze znajdziesz X-Potion. Kolejny dom to własność Holzoffa, który wyruszył w podróż podbiegunową i jeszcze nie wrócił. Rodzina jest dobrej myśli, ale ludzie gadają różne nieciekawe rzeczy. Porozmawiaj ze wszystkimi i weź mapę wiszącą na ścianie. W pokoju obok znajdziesz Hero Drink i Vaccine.

Gdy już odwiedzisz wszystkich mieszkańców spróbuj opuścić wioskę północną drogą. Zostaniesz zatrzymany przez ekipę Eleny. Po szarpaninie udaj się do domku chłopca ze snowboardem i pożycz od niego deskę. Tak zaopatrzony/a ponownie spróbuj skorzystać z północnego przejścia. Czeka cię fajowa jazda na snowboardzie (Posiadacze wersji PC mogą w tym miejscu doznać ataku serca tudzież innych niemiłych dolegliwości. W tym miejscu bardzo łatwo o wywałkę systemu, polecam dział pomoc techniczna). Jazda na snowboardzie jest łatwa i przyjemna i nie ma znaczenia którą drogę wybierzesz, chociaż prowadzą one do różnych miejsc.

2.3 Great Glacier

Przedmioty: Aded Cut Materia, Alexander Materia (pokonaj Snow), All Materia (wysepka na planszy z tyczkami), Circlet (ukradnij Snow), Elixir, Mind Source, Potion, Safety Bit (akcesorium)

Po jeździe przyszła kolej na spacer. Great Glacier to jedno z najbardziej tajemniczych miejsc w świecie Final Fantasy. Twoim celem jest zbocze Gaea, zaznaczone na mapie czerwonym znaczkiem. Aby sprawdzić mapę musisz znajdować się na jednej z “głównych” lokacji. Główne lokacje to takie, które zostały zaznaczone na mapie. Pomiędzy poszczególnymi “głównymi” miejscami znajdują się łączniki, które wyglądają dość podobnie. Mapę sprawdzisz naciskając przycisk “Switch”.

Aby dotrzeć z jednej lokacji do drugiej musisz wybrać odpowiednią drogę i iść nią aż do dotarcia do celu. Aby ułatwić wędrówkę, przygotowałem mapę, na której zaznaczyłem miejsca, w których można coś znaleźć. Pokrótce opiszę co i jak. Po pierwsze, czas wędrówki jest ograniczony. Po pewnym czasie Cloud traci przytomność i na tym kończy się zwiedzanie. Na szczęście cała drużyna jest wtedy przenoszona do domku Holzoffa, czyli miejsca do którego zdążasz. Czasu na wędrówkę nie ma zbyt dużo – ok. 15 – 20 minut, w zależności od ilości walk po drodze. Zajmijmy się zatem interesującymi nas miejscami. Pamiętaj, że nawet jak wylądujesz w domku Holzoffa to możesz wrócić na poszukiwania do Great Glacier!

W zależności od tego, którą drogę wybrałeś/łaś podczas jazdy na snowboardzie, ustalany jest twój punkt startowy. Aby wrócić na mapę świata musisz udać się albo do lokacji z tablica informacyjną na samym dole lodowca albo do jaskini oznaczonej na mojej mapie numerem 8. Zacznijmy jednak od numeru pierwszego. Jest to dość gęsty lasek, który z pozoru wydaje się pusty. Gdy jednak udać się na północy kraniec tej lokacji zauważysz pakunek, który zawiera Mind Source.

Lokacja nr 2 to nie tylko prezenty. Czeka cię mała gra logiczna. Najpierw podnieś Potion, które leży koło wąskiego pasma lądu prowadzącego na wyspę. Udaj się na kraniec tej wyspy, na kolejnej lokacji będziesz widzieć dość regularnie ułożone lodowe kry. Podchodząc do brzegu można na nie wskoczyć. I tu zaczyna się zabawa. Kry dzielą się na małe i duże. Gdy wskoczysz na jedną krę to wszystkie duże kry dookoła zmieniają się w małe i odwrotnie. Dodam, że chodzić można jedynie po dużych. Metodą prób i błędów dotrzesz na drugi brzeg. Tam zobaczysz jaskinię, w której znajdziesz Safety Bit.

Aby dotrzeć do materii (piątka na mapie) Added Cut trzeba udać się do lokacji pokazanej na obrazku obok i skorzystać z drogi oznaczonej strzałką. Idąc tą drogą dotrzesz do gorącego źródła (lokacja nr 4) a po drodze natkniesz się właśnie na materię Added Cut.W lokacji oznaczonej czwórką musisz jedynie dotknąć gorącego źródła. Da się to zrobić na południowym brzegu.

Teraz pora udać się do miejsca oznaczonego siódemką. Właściwe nie jest to już zwykła dwuwymiarowa lokacja, tylko coś jakby mapa świata. Podczas wędrówki w tej lokacji możesz za pomocą klawisza akcji ustawiać tyczki. Idąc na północ dotrzesz do domku Holzoffa (to później), idąc na wschód dojdziesz do kolejnej ważnej lokacji, nie oznaczonej na mapie gry. Na mojej mapie ma ona numerek piąty. Napiszę jeszcze raz. Aby dojść do materii Alexander, musisz wejść na planszę z ustawianiem tyczek i skierować się na wschód. Idź cały czas do oporu na wschód, aż w końcu dotrzesz do lokacji dwuwymiarowej (łącznikowej). Idź dalej na wschód, aż w jednej z lokacji znajdziesz jaskinię, wewnątrz której spotkasz kobietę. Po kilku zdaniach czeka was walka.

górotwór

MINIBOSS
Snow (HP 4000, MP 160, kradzież: Circlet, Słabość: Ogień)

To nie jest trudne stracie – wystarczy zaledwie jedno użycie Enemy Skill Beta, ale trzeba uważać na czar Fascination, który wprawia wojaków w zmieszanie. Nagrodą za wygranie bitwy jest summon materia Alexander.

Wróć do lokacji z ustawianiem tyczek. Jeśli dokładnie ją zwiedzisz, to natrafisz na samotny górotwór z jaskinią wewnątrz. W jaskini tej znajdziesz materię All. Nie musze mówić o przydatności tej materii, warto więc znaleźć ową jaskinię, tym bardziej, że górotwór znajduje się mniej więcej po środku lokacji z ustawianiem tyczek.

Teraz pora na lokację nr 6. Znajdziesz tam Elixir, przedmiot dość rzadko występujący w świecie FF7. W ten oto sposób zwiedziliśmy całość Wielkiego Lodowca. Udaj się zatem do domku Holzoffa, odpocznij i zapisz grę przed wyprawą na skalną ścianę Gaea.

2.4 Zbocze Gaea

Przedmioty: Dragon Fang, Elixir, Enchance Sword (broń), Fire Armlet (zbroja), Javelin (broń), Megalixir, Speed Source

Załatwiłeś/aś już wszystko na Lodowcu? No to pora na wspinaczkę. Holzoff ostrzegał cię przed wyziębieniem organizmu, więc pilnuj temperatury twojego ciała – jeżeli dojdzie do około 26-ciu stopni to automatycznie wracasz do chaty Holzoffa. Dla twojej wygody aktualny stan jest cały czas wyświetlany na ekranie. Nic się nie martw, nie będzie z tym większych problemów. Po prostu na każdej półce wciskaj regularnie przycisk “Switch”, dzięki czemu rozgrzejesz towarzystwo. Na szczycie pierwszej ściany znajduje się wejście do jaskini. Wewnątrz, w skrzynce znajdziesz Javelin. Mimo, że lodowy labirynt wydaje się nieco skomplikowany zawsze wiadomo dokąd iść. Zawsze w razie problemów pomoże klawisz “Assist” Gdy dotrzesz do lodowej kuli zrzuć ją piętro niżej. Staczając się zniszczy sople blokujące dalszą drogę. Skorzystaj z odblokowanego przejścia i idź dalej.

Przed tobą druga ściana do przejścia. Tutaj pojawiają się drobne przeszkody w postaci ślepych zaułków, ale nie stanowią one większego zagrożenia. Na górze kolejna jaskinia. W pierwszej napotkanej skrzynce znajdziesz Elixir. Zapisz grę w Save Point i udaj się jedyną dostępną drogą do jaskini z wiszącymi soplami. Spróbuj przejść pod pierwszym z nich, zacznie się walka. Możesz od razu uderzać w sopel, wtedy bitwa skończy się, gdy uszkodzisz lód na tyle, by ten runął piętro niżej. Niestety, nie dostaniesz doświadczenia za nietoperze, zatem warto zaatakować najpierw zwierzaki a później sopel – wykorzystaj magię działającą na wszystkie cele. Rozwal wszystkie sople w pomieszczeniu i opróżnij skrzynki (Fire Armlet i Megalixir (!)). Wróć na dół. Spadające sople utworzyły dalsze przejście, odblokowały również dostęp do kolejnej skrzynki (Speed Source). Idąc nowo otwartym przejściem zajrzyj do skrzynki (Enhance Sword) i dojdź do kolejnej ściany wspinaczkowej. Dużo tutaj rozgałęzień, ale nie powinno to sprawić ci kłopotu.

W jaskini na szczycie znajdziesz Save Point. Obok niego widać miejsce, z którego wydobywa się masa światła. Podejdź i wciśnij klawisz akcji, to odnowisz HP i MP. Idąc dalej dotrzesz do kolorowej kryształowej groty. Gdy przejdziesz kawałek, przed twoją drużyną pojawi się boss do pokonania.

BOSS
Schizo – Left (HP 18000, MP 350, Słabość: MP, ogień, Odporność: trucizna, grawitacja, lód)
Schizo – Right (HP 18000, MP 350, Słabość: MP, lód, Odporność: trucizna, grawitacja, ogień)

script type=

Jest on dość silny, ale ma zasadniczą słabość: obie jego głowy wykonując swój ruch wykorzystują MP – bez punktów magii, za wyjątkiem pożegnalnego ataku, żadna z paszczy nic ci nie zrobi. Dopóki obie głowy Schizo będą mieć MP, dopóty będą stosować dość silne chwyty, dlatego trzeba pamiętać o leczeniu i ochronie (Big Guard). Paski limitów napełniają się tu dość szybko, więc na pewno przynajmniej jedna postać naładuje swój przed wyssaniem z głów wroga MP. Jeżeli nie masz Limita gotowego do użycia to stosuj magię, ale pomijając żywioły lodu i ognia (patrz odporności).

Po pokonaniu przeciwnika można wrócić do Save Pointu, ale zastanów się bo łatwo się natknąć na smoka! Ten jest również dość trudny, ale można mu ukraść świetną Dragon Armlet. Jeżeli nie masz dość sił, to lepiej iść dalej do przodu. Czeka cię kolejna wspinaczka, ale tylko chwilowa, by dotrzeć na krawędź olbrzymiego krateru. Obejrzysz również efektowną animację.

2.5 Whirlwind Maze

Przedmioty: Ether, Hi-Potion, Kaiser Knuckle (broń), MP Turbo Materia, Neo Bahamut Materia, Poison Ring (akcesorium), Reflect Ring (akcesorium)

Ta część gry jest dość liniowa. Cały czas będziesz musiał/ła iść przed siebie. Po zejściu na dno krateru zapisz grę. Znajdziesz summon materię Neo Bahamut. Na kolejnej lokacji czeka cie zmiana składu drużyny, no chyba, że miałeś/aś Tifę w drużynie. Co ciekawe, jeśli korzystałaś/łeś z usług Yuffie i teraz powiesz jej “poczekaj aż wrócę” to ona zapyta: “Już mnie nie lubisz?” Mnie się żal zrobiło i wywaliłem Barreta :). No tak, ale nie ma co zwlekać, trzeba uciekać. Dalej, dalej… Po drodze znajdziesz Kaiser Knuckle dla Tify. Na niektórych lokacjach będziesz miał/a do pokonania powietrzną barierę. Chodzi w niej o to, żeby przebiec na drugą stronę w chwili, gdy wiatr osłabnie. Po drugiej takiej barierze wietrznej w końcu dotrzesz do Sephirotha. Zanim podejdziesz wylecz się. Rozmowa zakończy się kolejną walką z Jenovą.

BOSS
Jenova Death (HP 25000, MP 800, Słabość: holy, paraliż, Odporność: magia elementarna)

Nie powinno być tutaj problemów, po pierwsze dlatego, że zakładając Fire Ring lub łącząc materię Elemental z Fire albo Kujata dostajesz odporność na ogień, a na tym żywiole ataki przeciwnika są oparte. Druga ważna rzecz: Jenova korzysta z ruchów opartych na MP, więc jeśli szybko pozbędziesz ją punktów magii to stanie się workiem do bicia. Magię odpuść sobie, bo poza Alexandrem, Bahamutami i nielicznymi Enemy Skillami  elementarnymi zadawane obrażenia są niewielkie. Co ciekawe, Kujata też nieźle działa mimo faktu, że jest oparta na trzech żywiołach, na które Jenova jest dość odporna. Postaw na Limity, a nawet zwykłe ataki.

Po walce znajdziesz materię MP Turbo. Zapisz grę w pobliskim Save Point. Czarną materię możesz przekazać jednemu z dwóch członków drużyny, których masz do wyboru – Barret albo Red XIII.

Uwaga! Jeśli nie masz zbyt dużo czasu to nie zaczynaj kolejnego etapu. Do następnego Save Pointu jest szmat drogi, tu czeka bardzo dużo dialogów, jest to bardzo istotny moment w grze. Rewelacje, które tu wypłyną wymagają zrozumienia, przemyślenia i ułożenia, jeżeli chce się mieć pojęcie o co naprawdę chodzi w fabule. Nie ma sensu się później denerwować i omijać scenki “byle szybciej”, tym bardziej, że w tym miejscu pojawia się wiele zaskakujących informacji. Jeśli już masz zarezerwowany czas (ok. 30 minut) to idź dalej. Po drodze znowu przyjdzie ci przekraczać barierę, znajdziesz też skrzynkę z Poison Ring. Poza wędrówką przed siebie i czytaniem późniejszych dialogów nie ma tu specjalnie nic do roboty. Uważnie czytaj informacje dotyczące przeszłości Clouda, jeśli chcesz później wiedzieć o co chodzi. Obejrzysz kolejną efektowną animację a akcja gry przeniesie się w końcu do Junon. Dopiero tam będzie można zapisać grę.

2.6 Junon

Po krótkiej rozmowie Tify z Barretem przyjdą goście. Nie będą zbyt mili, ale za to konkretni. Gdy już wszystko sobie wyjaśnicie będziesz mógł/mogła kierować Barretem. Idź razem z orszakiem i zapisz grę w Save Point (nareszcie!). Gdy wejdziesz do sali “widowiskowej”, Tifa zostanie wrzucona do komory gazowej. Nic się nie martw, z pomocą przyjdzie Weapon. W związku z atakiem bestii na miasto, publiczna egzekucja spadnie na drugi plan, dzięki temu może uda się uratować Tifę. Gdy Cait Sith powali Scarlet, podbiegnij Barretem do drzwi komory i spróbuj ją otworzyć. Niestety, nie da rady stąd otworzyć. Opuść zatem salę widowiskową i pobiegnij na lotnisko. Akcja przeniesie się do Tify. O dziwo strażnik z komory gazowej upuścił (zostawił?) Tifie klucz. Jedyne co musisz zrobić to się pogimnastykować, by go zdobyć. Najpierw nogami przyciągnij klucz do siebie, później użyj głowy, aby wrócić do pozycji siedzącej. Teraz równocześnie nogi i głowa i klucz wędruje do ust Tify. Za chwilę głowa plus ręce i wolność jest już bardzo blisko. Przycisk po lewej stronie krzesła wyłącza gaz. Spróbuj otworzyć drzwi – nie uda się. Teraz pora na Weapona – on wskaże drogę ucieczki. Gdy Tifa wyjdzie na zewnątrz musisz nią zejść na sam dół konstrukcji i pobiec na lufę działa. Tam czeka cię krótki damski pojedynek ze Scarlet. Niezależnie od wyniku biegnij przed siebie a pojawi się Highwind i wszystko dobrze się skończy.

2.7  Highwind i Nibelheim

Przedmioty: Elemental Materia

Tym statkiem możesz dotrzeć prawie wszędzie. Możesz tam nagrać stan gry, zregenerować siły, zmienić skład drużyny, przewozić Chocobo, rozmawiać z innymi. Zanim będziesz mógł/mogła zapisać grę musisz porozmawiać ze wszystkimi w kokpicie statku. Gdy to zrobisz, Cid zleci ci skomponowanie drużyny. Zrobisz to w pomieszczeniu oznaczonym napisem “Operation”. Porozmawiaj tam z członkiem załogi. Obok wejścia do pomieszczenia jest inny załogant, u którego poznasz szczegóły twojego ratunku. Gdy ustalisz drużynę możesz od razu zapisać grę i odnowić HP/MP. Podejdź do pilota przy sterze i przejmij go.

Poleć do Nibelheim i zajrzyj do domu Tify. Spróbuj zagrać na jej pianinie a otrzymasz darmow sztukę Elemental Materia. Wracaj na statek i skieruj się na południe.

2.8 Mideel

Przedmioty: Contain Materia, Cursed Ring (akcesorium), Elixir

Mideel to małe miasteczko leżące na wyspie, blisko południowego bieguna planety. Odwiedź wszystkie sklepy i kup co trzeba. Jeśli udasz się na taras domku położonego najbardziej na lewo, do którego prowadzi długi drewniany most, to możesz usłyszeć skrzypiąca deskę. Nie słyszysz? Obejdź dokładnie taras wokół domu aż w końcu usłyszysz. Wciśnij przycisk akcji w miejscu, z którego wydobywa się odgłos. Znajdziesz klucz, ale wydobędziesz go dopiero po wizycie w sklepie z bronią.  Tam z pewnością widziałeś/aś zamknięte drzwi (“obszukaj” je). Teraz wróć po klucz i wyjmij go, a następnie udaj się więc do sklepu i spróbuj otworzyć wrota. Klucz złamie się. Nie okłamuj sprzedawcy lecz przyznaj się do wszystkiego. W zamian za szczerość usłyszysz kilka zabawnych rzeczy oraz dostaniesz Cursed Ring. Pierścień jest wspaniały, nieprawdopodobnie zwiększa wszystkie statystyki, ale ma jedną poważną wadę – podczas bitwy posiadacz pierścienia ma rzucony na siebie czar Death Sentence, który sprawia, że po 60 sekundach postać ginie. Można zneutralizować ten efekt, rzucając podczas bitwy Enemy Skill Death Force lub zakładając kombinację materii Added Effect i Destruct albo Odin. Skoro o materiach mowa, to od białego chorobo dostaniesz Contain Materia, ale tylko po nakarmieniu go Mimett Greens i pogłaskaniu za uchem. Skończ zakupy i udaj się w kierunku centrum osady. Jeśli podejdziesz do pieska po środku wioski i pogłaszczesz go, to przy okazji podsłuchasz rozmowę o tajemniczej postaci wyrzuconej przez ocean. Opis pasuje do Clouda. Po kilku rozmowach okaże się, że Cloud jest w klinice, więc pójdź w odwiedziny. Po dłuższej chwili Tifa zdecyduje się zostać z nim. Resztą drużyny wróć do Highwinda.

Cid dowódcą? W końcu jest kapitanem! Wróć na moment do Mideel – w jednej z chat znajdziesz Elixir, który teraz możesz odebrać. Nic więcej na razie w miasteczku nie zrobisz, więc teraz przyszła pora na poszukiwania Huge Materii. W tym miejscu masz możliwość wyboru, do którego reaktora udasz się najpierw: możesz za cel obrać Fort Condor a potem North Corel lub ulec naleganiom Barreta i najpierw uratować North Corel, by później ocalić kondora. Ja zdecydowałem się posłuchać Barreta.

2.9 North Corel

Przedmioty: Catastrophe (Limit), Ultima Materia, Warrior Bangle (zbroja)

W tutejszym reaktorze przechowywana jest jedna z Huge Materia. Aby do niego dotrzeć musisz przejść po torach z miasteczka Corel. Przy próbie wejście do budowli zostaniesz zaatakowany/na przez żołnierzy pilnujących obiektu. Po ich pokonaniu z reaktora wyjedzie pociąg przewożący Huge Materię. Na szczęście Cid wykombinuje drugą maszynę, którą wyruszysz w pościg. Zmiana dźwigni to warunek przyspieszenia ciuchci i dogonienia uciekiniera. Gdy zrównasz się z wrogim składem czeka cię przeprawa przez kolejne wagony. Nie powinno to sprawić problemów a i czasu jest aż nadto. Wart uwagi jest jedynie czwarty strażnik – Eagle Gun – którego warto ich okraść. Wszyscy łatwo padną przy użyciu Demi i Enemy Skill ‘Laser’. Gdy zabijesz maszynistę przyjdzie kolej na zatrzymanie maszyny. Pobaw się wajchami a na pewno się uda. Po tych wszystkich kolejowych przygodach zostaniesz powitany/a przez mieszkańców Corel jak bohater. W jednym z domów dostaniesz limit “Catastrophe” dla Barreta (4 poziom!) oraz Ultima Materia. Teraz leć do Fort Condor.

2.10 Fort Condor

Przedmioty: Imperial Guard (zbroja), Phoenix Materia

Czas na wizytę w Fort Condor. Shinra się niecierpliwi i ma dość gigantycznego kondora na szczycie jednego ze swoich reaktorów. Sprawie pikanterii dodaje fakt, że tutaj czeka kolejna Huge Materia. Korporacja postanowiła siłą dotrzeć do materii i po wielu odpartych atakach tym razem nie będzie się cackać. Najlepiej skrócić działania wojenne i darować sobie wystawianie obrońców – po prostu poczekaj aż stwory dotrą na samą górę i rozpraw z ich dowódcą osobiście, co ci się opłaci – otrzymasz Imperial Guard, jedną z lepszych zbroi w grze.

MINIBOSS
CMD Grand Horn (HP 8000, MP 300)

To prosta walka, tak jak w przypadku Snow przy zdobywaniu Alexander Materia. Demi, Limit, zwykłe ataki – wszystko tutaj pięknie działa.

Po wygranej bitwie obejrzysz scenę narodzin małego kondora, a po wyjściu na zewnątrz będziesz mógł/mgła podnieść summon materię Phoenix. Porozmawiaj też ze śpiącym dziadkiem wewnątrz fortu. Od niego dostaniesz Huge Materię.

Kliknij by przejść dalej.