Wyjątkowo te dwie szkoły magii zostały zamieszczone na jednej stronie, ze względu na niewielki rozmiar sekcji jakie zajmują. Najpierw omówimy sobie Magię Miecza, a później Pieśni.
Sword Magic
Nazwa czaru | MP | Efekt |
---|---|---|
Bio | 3 | Dodaje obrażenia od Trucizny |
Bolt | 2 | Dodaje małe obrażenia od Błyskawic |
Bolt2 | 5 | Dodaje średnie obrażenia od Błyskawic |
Bolt3 | 15 | Dodaje duże obrażenia od Błyskawic |
Break | 8 | Zamienia cel w kamień |
Drain | 6 | Absorbuje odebrane HP |
Fire | 2 | Dodaje małe obrażenia od Ognia |
Fire2 | 5 | Dodaje średnie obrażenia od Ognia |
Fire3 | 15 | Dodaje duże obrażenia od Ognia |
Flare | 30 | Dodaje obrażenia od Flare |
Holy | 10 | Dodaje małe obrażenia od żywiołu Świętości |
Ice | 2 | Dodaje małe obrażenia od Lodu |
Ice2 | 5 | Dodaje średnie obrażenia od Lodu |
Ice3 | 15 | Dodaje duże obrażenia od Lodu |
Mute | 1 | Ucisza wroga, nie pozwala używać magii |
Psych | 1 | Absorbuje odebrane MP |
Sleep | 2 | Usypia cel |
Venom | 1 | Zatruwa przeciwnika |
Jest kolejną innowacją w systemie sztuki mistycznej, wprowadzonej przez programistów w Final Fantasy 5 (nota bene nie dotrwała do następnej części sagi). Najprościej można ją określić mianem “bojowej wersji Czarnej i Białej Magii”, jako że jej repertuar jest w prostej linii pochodną zaklęć z kręgu Białej i Czarnej Szkoły. Dominuje tutaj element Black Magic (16 na 18 czarów Sword Magic to właśnie wariacja Czarnej Magii), ponieważ ta jest nastawiona na zadawanie obrażeń. To świetnie współgra z klasą Mistycznego Rycerza, który jest dobrym wojownikiem, a przez poznawanie bojowych wersji ofensywnych uroków, dodatkowo wzmacnia swoje umiejętności walki. Zasada działania tej odmiany sztuki jest następująca: “po użyciu jednego z zaklęć, miecz będzie dodawał do obrażeń efekt użytego czaru do momentu zakończenia walki lub wypowiedzenia innego uroku”. W ten sposób można zaklnąć ostrze tak, że trafienie będzie wysysać z przeciwnika punkty zdrowia i dodawać rycerzowi, po czym zmienić inkantację i razić wrogów z dodatkiem na przykład żywiołu Świętości. Wszystkie czary są automatycznie dodawane wraz z rozszerzaniem repertuaru Czarnej Magii oraz po zdobyciu Mute i Holy (Biała Magia). Oto szczegółowy przekrój
Songs
Bard po raz pierwszy pojawił się już w Final Fantasy 3, ale dopiero tutaj rozwinął skrzydła i otrzymał własny rodzaj wiedzy tajemnej, czyli zbiór pieśni. W ten sposób jego klasa zbliża się do charakterystyki tej profesji, którą promuje Advanced Dungeons and Dragons – grajek jest nie piątym kołem u wozu, ale niezłym nabytkiem, który w istotny sposób może wesprzeć drużynę. Tą tezę potwierdza obraz barda w piątej części sagi FF – jego zdolności, lub ściślej jego “miagia” nie tylko istotnie wzmacnia resztę zespołu, ale także przydaje się ofensywnie. Dodatkową zaletą tej “sztuki” jest uniezależnienie jej od MP i domyślne działanie na wiele celów jednocześnie. Zasób “zaklęć” jest co prawda skromny, ale za to są tu tylko przydatne pozycje.
Rodzaj Pieśni | Działanie podczas bitwy | Gdzie szukać? | Kiedy? |
---|---|---|---|
Vitality | Zwiększa Żywotność (Vitality) | Crescent – u barda | Świat 1 |
Love Song | Uspokaja przeciwników | Istory – u barda | Świat 1 |
Charm Song | Nakłada na wrogów status Confuse | Lix – u barda (dom Butza)* | Świat 1* |
Requiem | Rani nieumarłych wrogów | Kelb – jeden z wilków | Świat 2 i 3 |
Song of Speed | Zwiększa Szybkość (Agility) | Surgate Castle – pokój Zeza | Świat 2 i 3 |
Magic Song | Zwiększa zdolności magiczne | Ancient Library | Świat 3** |
Song of Strength | Zwiększa Siłę (Strength) | Crescent u barda | Świat 3 |
Hero Song | Zwiększa poziomy postaci (statystyki rosną) | Crescent u barda | Świat 3*** |
* – po odsłuchaniu pozytywki pogadaj z bardem
** – przed wyprawą do Piramidy
*** – musisz zagrać na ośmiu pianinach (Piano Master)