FAQ

Ta sekcja powstała na podstawie pytań zadawanych na naszym Forum i powinna obejmować większość kwestii, sprawiających kłopoty lub wątpliwości podczas grania w Final Fantasy 5. Oto najczęściej zadawane pytania:

  1. Nie mogę spotkać Ramuha. Gdzie on jest?
  2. Gdzie znajdę Shoat (Catoblepas)?
  3. Co daje gra na pianinie?
  4. Skrzynie za ścianą w Catapult.
  5. Problem z przejściem Cmentarzyska statków.
  6. Dlaczego miecz od Gilgamesha jest taki słaby? Czy można coś z nim zrobić?
  7. Gdzie najlepiej zdobywa się ABP w każdym ze światów?
  8. Gdzie najlepiej zdobywać EXP w każdym ze światów?
  9. Jak najszybciej zarobić gotówkę w każdym ze światów?
  10. Moje postacie zaczynają walkę z dziwnymi negatywnymi zmianami statusu. Dlaczego?
  11. Jak otworzyć drzwi w piwnicy Bal Castle?
  12. Postać wykonuje dziwne ataki, przypominające tańce. Dlaczego?
  13. Jak nauczyć się Blue Magic?

1. Nie mogę spotkać Ramuha. Gdzie on jest?

Możesz to zrobić tylko w pierwszym świecie, bo potem będzie za późno. Udaj się do wioski Istory, która leży w północno-zachodniej części mapy, czyli w jej lewym górnym rogu. Nieopodal osady jest las, gdzie według jednego z wieśniaków grasuje przeciwnik, wyglądający jak sędziwy starzec. To jest właśnie Ramuh. Wejdź zatem do tego boru i pochodź po nim, aż zostaniesz przez niego zaatakowany/a (czasem trafiają się zwykli szeregowcy). Pokonaj go (taktyka tutaj ), weź przedmiot Ramuh, który dostaniesz po walce, użyj go i tak zyskasz nowego Espera.

2. Gdzie znajdę Shoat (Catoblepas)?

Ta istota występuje tylko w drugim świecie, zwanym również światem Galufa. Miejscem, w którym należy szukać, jest jezioro otoczone zewsząd skałami, w północno-zachodniej części mapy(lewy górny fragment). Nie można się tam dostać drogą powietrzną, więc pozostaje łódź podwodna, którą otrzymasz podczas szturmu na Wieżę, podtrzymującą barierę wokół siedziby Exdeatha. Zanurz okręt i szukaj na mapie świata kropki w lewej górnej części. Dotrzesz do podwodnej jaskini, którą wyjdziesz na powierzchnię, w dolinie odciętego jeziora. Pokręć się tutaj aż zacznie się losowa walka – przy odrobinie szczęścia przeciwnikiem będzie Shoat (Catoblepas), a jeśli nie, to pokonaj wrogów i próbuj aż do skutku. Gdy uda ci się stanąć do walki z Esperem, pokonaj go (szczegóły pod tym linkiem), zabierz przedmiot i użyj go, a kolejny Summon powiększy twoją kolekcję.

Informacje po pozostałych Esperach znajdziesz w Subquestach oraz dziale Esperów

3. Co daje gra na pianinie?

Grając na pianinie w każdym kolejnym z ośmiu miast podnosisz swoje umiejętności gry na tym instrumencie. Po znalezieniu wszystkich ośmiu i zagraniu na nich osiągasz stopień mistrza, co ma istotne znaczenie dla twojej interakcji z bardem w Crescent. Tylko będąc wirtuozem pianina dostąpisz “zaszczytu” poznania Hero Song, najpotężniejszej z “magii” Barda. Więcej o piosenkach znajdziesz tutaj.

4. Skrzynie za ścianą w Catapult.

Catapult to miejsce, do którego teleportujesz się z wnętrza ruin, gdzie spotykasz King Tycoon, a później będą tam rezydować Mid i Cid. W jednym z pomieszczeń tej lokacji jest biblioteka i ruchoma ściana, za którą są trzy skrzynie, a obok niej jest dźwignia. Po jej pociągnięciu co prawda nic się nie dzieje, ale pojawia się zagadka. Dostajesz kilka wskazówek i chodzisz po kilku częściach pomieszczenia, wykonując określone czynności, by w końcu uzyskać dostęp do kuferków. Oto co trzeba robić:

Po pociągnięciu wajchy idź do sekcji sypialnianej i obszukaj prawą donice z kwiatkami. Kolejny krok to obszukanie stolika z notatkami w laboratorium, a następny to powrót do biblioteki i zajrzenie do lewego z dwóch stojących tam dzbanków. Przeczytaj książkę, która spadnie i wróć do dźwigni przy ścianie. Użyj jej i droga do skrytek stanie otworem.

Istnieje też droga na skróty – gdy pierwszy raz pociągniesz za wajchę, na pytanie odpowiedz “Nie”, a za chwile gra powie, że obok jest druga i spyta, czy ją też chcesz przeciągnąć teraz odpowiedz “Tak”, to ściana się przesunie.

5. Problem z przejściem Cmentarzyska statków.

Chodzi dokładnie o moment wewnątrz zatopionych statków – grając na emulatorach może się zdarzyć, że nie będziesz widział/a przejścia ze względu na błędne wyświetlanie niektórych powłok animacji. Spróbuj powyłączać część z powłok animacji, a droga dalej powinna stać się widoczna.

script type=

6. Dlaczego miecz od Gilgamesha jest taki słaby? Czy można coś z nim zrobić?

Ostrze jest słabe, bo to nie jest Excalibur, a Excalipoor (lub Excailbur). Poor to angielsku “biedny” stąd nazwa oznacza, że Excalipoor jest bardzo słabą oraz tandetną podróbką Excalibura i nic nie da się z tym zrobić. To właśnie dlatego miecz zadaje bardzo niewielkie rany i jest prawie bezużyteczny. Excalipoora (Excailbura) można użyć Ninją jako pocisk (komenda Throw) i wtedy jednorazowo zadaje przyzwoite obrażenia, bo rzędu 4000 HP.

7. Gdzie najlepiej zdobywa się ABP w każdym ze światów?

W pierwszym świecie najlepsze miejsca do zarabiania ABP to:

  • pustynia między Karnak a Ancient Library – Chimery dają 3ABP
  • jaskinia Jacole – grasujące tam Nut i Skull Eatery dają 2 i 5 ABP

W drugim świecie najlepsze miejsca do zarabiania ABP to:

  • piwnice zamku Bal – grupy posągów dają 5 i 8 ABP
  • Zamek Exdeatha – grupy wrogów dają 4 ABP

W trzecim świecie najlepsze miejsca do zarabiania ABP to:

  • piwnice zamku Bal – grupy posągów dają 5 i 8 ABP
  • Cleft of Dimension: Kryształ – wrogowie dają od 26 – 32 AB

8. Gdzie najlepiej zdobywać EXP w każdym ze światów?

W pierwszym świecie najlepsze miejsca do zarabiania EXP to:

  • pustynia między Karnak a Ancient Library
  • wewnątrz Ruin Lonka
  • okolice wioski Istory
  • okolice wioski Crescent

W drugim świecie najlepsze miejsca do zarabiania EXP to:

  • zamek Exdeatha
  • jezioro otoczone zewsząd górami (tam gdzie grasuje Shoat)
  • las Mua

W trzecim świecie najlepsze miejsca do zarabiania EXP to:

  • jaskinie Great Deep
  • jaskinie Istory Falls
  • Cleft of Dimension: Zamek

9. Jak najszybciej zarobić gotówkę w każdym ze światów?

W pierwszym świecie najlepsze miejsca do zarabiania gotówki to:

  • okolice wioski Istory
  • pustynia między Karnak a Ancient Library

W drugim świecie najlepsze miejsca do zarabiania gotówki to:

  • zamek Exdeatha
  • jezioro otoczone zewsząd górami (tam gdzie grasuje Shoat)
  • jaskinia blisko Big Bridge i Bal Castle (zobacz Jaskinia bogactw w questach )

W trzecim świecie najlepsze miejsca do zarabiania gotówki to:

  • jaskinie Istory Falls
  • Cleft of Dimensiom: Zamek i Kryształ

10. Moje postacie zaczynają walkę z dziwnymi negatywnymi zmianami statusu. Dlaczego?

Całkiem możliwe, że opcja automatycznej optymalizacji wyposażenia założyła takiej postaci przedmiot nakładający taką zmianę statusu. Mowa o: Curse Ring (40 sekund do śmierci), Thornlet (stały spadek liczby HP aż do śmierci), Bone Mail (postać zachowuje się jak Nieumarły i otrzymuje rany od zaklęć leczących). Sprawdź dokładnie ekwipunek takiej osoby i jeśli znajdziesz jeden z wyżej wymienionych drobiazgów, po prostu zastąp czymś innym.

11. Jak otworzyć drzwi w piwnicy Bal Castle?

Poczekaj do połączenia się światów i wtedy udaj się do jaskini Jacole. Dojdź do ściany i wespnij się po niej, to wyjdziesz w sali za ów zamkniętymi drzwiami oraz Odinem, który czeka na pokonanie. Teraz wystarczy otworzyć wrota.

12. Postać wykonuje dziwne ataki, przypominające tańce. Dlaczego?

Sprawdź w jaką broń ta postać jest wyposażona – powinien to być Dancing Dagger, który naśladuje sposób walczenia profesji Dancer. Wystarczy dać takiemu bohaterowi inną broń, a “problem” się rozwiąże.

13. Jak nauczyć się Blue Magic?

Jedna z postaci musi mieć wybrany aktualnie zawód Blue Mage lub załączyć sobie umiejętność ‘Spell Learning’. Gdy to masz załatwione, wdaj się w walkę w poszukiwaniu przeciwnika, dysponującego Blue Mage, której możesz się nauczyć (zobacz tutaj). Blue Mage lub bohater ze Spell Learning musi odczuć na sobie działanie Niebieskiej Magii, by móc się jej nauczyć. Innymi słowy, taka postać musi “oberwać” z zaklęcia Blue Magic, by sobie ją przyswoić. Są pewne techniki, które mają dodatkowe wymagania – działają tylko na postać, której poziom jest podzielny przez określoną liczbę. By nauczyć się takich zaklęć, poziom doświadczenia Blue Mage musi pasować do efektu działania czaru (L2 Old, L3 Flare, L4 Quarter, L5 Doom). Reszta to już kwestia wytrwałości i szczęścia.