Postacie

autorka: Sephiria

Żadna historia nie może rozgrywać się bez głównego bohatera, ani towarzyszących mu przyjaciół i sojuszników, zwłaszcza taka opowieść jak Final Fantasy 4. O to nie musimy się martwić, bo do naszej dyspozycji oddano sporą grupę herosów, którzy może nie są jeszcze tak złożeni, jak na przykład figury Final Fantasy 6, ale w porównaniu do trzeciej części sagi jest o niebo lepiej. Poniżej przedstawiam pełną listę osobowości “czwórki”, wraz z opisem ich umiejętności.

Przy okazji chciałabym zaznaczyć, że podczas tworzenia tego działu grałam zarówno w angielską jak i japońską wersję, stąd zdaje sobie sprawę, że w oryginalnej grze tych umiejętności jest więcej. Niestety, ponieważ męczę się z podstawami japońskiego ;), to przetłumaczenie nazw jest trochę problematyczne, a poza tym uważam, że miejsce brakujących technik jest w rubryce “różnice między wersją japońską a angielską”, dlatego w tej sekcji znajdą się tylko te, dostępne w przetłumaczonym wariancie. Zaczynamy!

Cecil

Profesja: Dark Knight*, Paladin

Miejsce urodzenia: Nieznane

Profil: Słynny czarny rycerz królestwa Baron, główny bohater czwartej części Final Fantasy. Po kolejnej wyprawie, gdzie jest zmuszony podnieść rękę na niewinnych ludzi, zaczynają targać nim wątpliwości, które kosztują go utratę godności i rangi. Pocieszenie znajduje w ramionach Rosy, utalentowanej białej maginii, która darzy go wielkim uczuciem. Opuszczenie Baron z następną misją, nakazana przez rozgniewanego króla Baron, rozpoczyna długą podróż Cecila, podczas której dowie się wielu nowych rzeczy o sobie.

*Czarny rycerz to tylko tymczasowa klasa Cecila, która wkrótce zostanie zastąpiona paladynem. W angielskiej wersji Dark Knight został bardzo okrojony.

Zdolności Paladyna – po kilku godzinach grania, Cecil staje się Paladynem, świętym rycerzem, będącym dokładnym przeciwieństwem Dark Knight. Nosząc w sobie światło zyskuje następujące talenty:

White Magic – możliwość rzucania zaklęć wspomagających, co prawda w bardzo ograniczonym zakresie, ale to dość by wytrwać epizody, gdy w drużynie nie ma białego maga 

Cover – ustawia bohatera w trybie obronnym, który osłania się przed atakami, doznając mniejszych ran

Rosa

Profesja: White Mage (Biały Mag)

Miejsce urodzenia: Baron

Profil: Bardzo obiecująca biała maginii, powszechnie szanowana i uwielbiana za swoją dobroć i życzliwość. Jej czarująca osobowość potrafi stopić niekiedy lód nawet w najbardziej zatwardziałych sercach. Nie jest dla nikogo w Baron tajemnicą, że kocha się w Cecilu (z wzajemnością) i nie raz będzie dla swojego mężczyzny ostoją w trudnych chwilach.

Zdolności:

White Magic – Rosa ma dostęp do wszystkich zaklęć z białej magii, których uczy się wraz ze zdobywaniem kolejnych poziomów doświadczenia. Dodając do tego dużą ilość MP, czyni ją najlepszym białym magiem.

Aim – dostępna tylko, gdy Rosa ma w jednej dłoni łuk, a w drugiej zapas strzał. Przed wypuszczeniem pocisku bohaterka przymierza się do strzału, co znacznie zwiększa obrażenia zadane przez uderzającą we wroga strzałę. Z moich obserwacji wynika, że przy korzystaniu z Aim “chętniej” działają dodatkowe właściwości pocisków (np. Medusa – zamiana w kamień).

Kain

Profesja: Dragoon

Miejsce urodzenia: Baron

Profil: Drugi obok Cecila słynny czempion Baron, z tą różnicą, że jest smoczym rycerzem. Pierwotnie miał zostać czarnym rycerzem jak Cecil, ale postawił na swoich i właśnie tak został smoczym rycerzem Obu bohaterów łączy głęboka przyjaźń, czego dowodem jest wstawienie się Kaina za Cecilem u króla i w konsekwencji narażenie się na gniew Jego Wysokości. Ich przyjaźń zostanie wystawiona jednak na ciężką próbę, ale o tym dowiesz się z gry. Żeby narobić ci smaku powiem tylko, że Kain potajemnie żywi uczucia wobec Rosy.

Zdolności:

Jump – heros wzbija się w powietrze i przez chwilę nie ma go na planszy, co jest wbrew pozorom dobre, ponieważ czyni go odpornym na jakiekolwiek ataki. W końcu rycerz zacznie opadać i swoją lancą przebije wroga zadając mu spore obrażenia.

Rydia

Profesja: White Mage*, Black Mage (Czarny Mag), Caller

Miejsce urodzenia: Village Mist

Profil: Rydia mieszkała sobie spokojnie w wiosce przywoływaczy, ludzi obdarzonych mocą przywoływania bestii, póki nie dotarli tam Cecil i Kain. W drodze do osady, jak się później okazało, pokonali przywołaną przez matkę Rydii istotę, a śmierć przyzwanego oznacza także odejście przyzywającego. Dodatkowo sprawę skomplikowała przesyłka, którą król Baron kazał zanieść do wioski. Chcąc niechcąc Rydia wyruszyła z Cecilem w drogę, podczas której ich drogi się rozchodzą. Po ponownym spotkaniu, dorosła już Rydia dołącza do Cecila, by pomóc mu w podróży.

Zdolności:

White Magic – te moce zanikną u Rydii, gdy powróci do drużyny już jako dojrzała kobieta. Ponieważ jako dziecko dołącza dość wcześnie do ekipy, to jej repertuar białej magii jest bardzo ograniczony, ale wystarczający by przeżyć.

Black Magic – na tym polu żaden inny czarny mag jej nie dorównuje, ani Tellah ani FuSoYa. Co prawda uczeni starcy będą na początku znali więcej czarów, ale Rydia z czasem obu przegoni i zdeklasuje liczbą MP.

Call – sztuka wzywania potężnych demonów, które na moment użyczają swej mocy proszącego je o pomoc śmiertelnika. Rydia jest jedną z ostatnich ludzi posiadających tą zdolność i ta umiejętność na pewno nie raz się przyda.

Tellah

Profesja: Sage (Mędrzec)

Miejsce urodzenia: Mysidia

Profil: Uparty starszy pan, który obecnie poszukuje swojej niesfornej córki, bo ta uciekła z mężczyzną, nie akceptowanym przez ojca na zięcia. Ponieważ w swej podróży potrzebuje wsparcia miecza, to chętnie dołącza się do Cecila, oferując w zamian swoje zdolności władania magią. Nie wszystko jednak idzie zgodnie z planem i to skłania Tellah, by pobyć z Cecilem nieco dłużej, niż pierwotnie zamierzał.

Zdolności:

White Magic – podobnie jak Rosa docelowo może poznać wszystkie zaklęcia z tej dziedziny, ale wyraźnie przegrywa pod względem MP. Jednak na wczesnych etapach gry Tellah będzie głównym białym magiem drużyny

Black Magic – analogicznie, jak w przypadku białej magii z tą różnicą, że tutaj prześciga tymczasowo Rydię, z którą też przegrywa na MP

Edward (Gilbert)

Profesja: Bard

Miejsce urodzenia: Damcyan

Profil: Jak się pewnie domyślasz, to że jest bardem to żaden przypadek i masz rację, bo to właśnie on jest mężczyzną, z którym uciekła Anna, córka Tellah. To jednak tylko część prawdy, ponieważ Edward jest w rzeczywistości księciem królestwa Damcyan, jednego z kilku państewek, na które Baron ostrzy sobie teraz zęby. Na ogół jest najmniej lubianym bohaterem z prostego względu – to tchórz, więc gdy tylko robi się gorąco, on zaraz czmycha, gdzie pieprz rośnie.

Zdolności:

Sing – zależnie od szczęścia i odporności wrogów na zmiany stanu, Edward podejmie próbę nałożenia jednego z wymienionych statusów: Charm (Song of Charm), Mute (Song of Silence), Sleep (Lullaby).

Hide – korzystając z tego manewru, bard jest w stanie zniknąć z pola walki, stając się odporny na wszelkie ataki, ale też jest przez to bezużyteczny w boju dla drużyny. Wbrew pozorom to najgorsza umiejętność młodego księcia, która czyni z niego beznadziejną postać. Przy niskim poziomie HP Edward automatycznie ukrywa się i nie ma jak go wyleczyć – co prawda można go wyciągnąć z ukrycia opcją Show, ale zazwyczaj ten tchórz zdąży ponownie się ukryć, zanim następna osoba go wyleczy.

Yang

Profesja: Monk (jap.)/ Karate Man (ang.)

Miejsce urodzenia: Fabul

Profil: Jeden z najlepszych wojowników królestwa Fabul, dołącza do drużyny w momencie, gdy podstępem zostaje wywabiony ze stolicy ojczyzny, aby ułatwić siłom Baron inwazję. Honorowy i zawsze dotrzymujący słowa, wdzięczny za okazaną pomoc wyruszył wraz z ekipą w podróż, by rozwiązać zagadkę inwazji Baron na sąsiadów. Lata treningów oraz dążenie do perfekcji uczyniły z niego potężnego wojownika i jego pięści nie raz okażą się bardzo pomocne.

Zdolności:

Kick – ten atak namierza wszystkie cele i zadaje im mniej więcej równe obrażenia, rozdzielając całkowitą siłę ataku na równe części. To jedyna z trzech oryginalnych umiejętności, która została po tłumaczeniu gry na język angielski.

Palom

Profesja: Black Mage

Miejsce urodzenia: Mysidia

Profil: Jedna z dwóch najmłodszych postaci w grze. Wyjątkowo niesforny chłopak, szkolący się u Starszego Mysidii, poznaje arkana szkoły czarnej magii. Przyswajanie wiedzy idzie mu jednak dość opornie – notorycznie spóźnia się na lekcje, nie odrabia zadań domowych, a nawet zaczyna romansować ze starszymi od siebie dziewczętami. Ma też dość niewyparzony język i często jego siostra Porom musi tuszować wszelkie głupstwa, jakie wymkną mu się z ust.

Zdolności:

Black Magic – jest początkującym czarnym magiem, dlatego zaczyna z niewielką ilością zaklęć w repertuarze. Młody wiek sprawia jednak, że jak wszystkie dzieci dość szybko przyswaja sobie nowe formuły i uzyskuje dostęp do coraz to lepszych uroków.

Twin Magic – w ramach tej umiejętności, łączy swój magiczny talent z mocami swojej siostry, Porom. Proces trwa około półtorej rundy. Jeśli w tym czasie, jedno z rodzeństwa zostanie zabite, bądź będzie pod wpływem negatywnej zmiany statusu, wtedy wspólny atak się nie uda. W przypadku udanego zgrania, efektem może być jeden z dwóch czarów:

Nazwa czaru Ile MP Działanie
Flare 10 Słabsza wersja zaklęcia Flare, namierza jednego przeciwnika
Comet 20 Wariacja Meteo, o znacznie mniejszej mocy, rani wszystkich wrogów

Porom

Profesja: White Mage

Miejsce urodzenia: Mysidia

Profil: Siostra bliźniaczka Paloma, druga najmłodsza osoba w grze. Stanowi dokładne przeciwieństwo problematycznego brata – jest zawsze sumienna, obowiązkowa, opanowana, starannie dobiera słowa. Bardzo przykłada się do swojego szkolenia na białego maga u starszego Mysidii. Na ogół łagodna, musi niekiedy użyć siły, by pokazać bratu, że zachowuje się nieprzyzwoicie, po czym przeprasza osoby postronne za wynikłą sytuację.

Zdolności:

White Magic – znacznie ustępuje Rosie, ale trzeba wziąć na poprawkę, że Porom dopiero poznaje arkana białej magii i jak na początkującą jest bardzo obiecująca. Szybko uczy się zaklęć, magiczną mocą nieznacznie ustępuje Rosie, co czyni ją jej godną zastępczynią, w momentach, gdy ukochana Cecila jest akurat niedostępna.

Twin Magic – w ramach tej umiejętności, łączy swoją moc z potęgą jej brata, Paloma. Proces trwa około półtorej rundy. Jeśli w tym czasie, jedno z rodzeństwa zostanie zabite, bądź będzie pod wpływem negatywnej zmiany statusu, wtedy wspólny atak się nie uda. W przypadku udanego zgrania, efektem może być jeden z dwóch czarów:

Nazwa czaru Ile MP Działanie
Flare 10 Słabsza wersja zaklęcia Flare, namierza jednego przeciwnika
Comet 20 Wariacja Meteo, o znacznie mniejszej mocy, rani wszystkich wrogów

Cid

Profesja: Chief (Inżynier)

Miejsce urodzenia: Baron

Profil: Główny mechanik królestwa Baron, znany konstruktor machin latających. Red Wings, czyli flota powietrzna Baron, używa właśnie okrętów zbudowanych przez Cida. Nieświadom wcześniej, do czego jego wynalazki są wykorzystywane, odkrywszy prawdę występuje przeciwko królowi i zostaje wtrącony do lochu, lecz udaje mu się uciec i później przyłączyć do ekipy Cecila. Doskonale wie co między Rosą i Cecilem się dzieje, cały czas obojgu dopinguje i chętnie widziałby już na świecie ich dzieci.

Zdolności:

Peep – jest odpowiednikiem czaru z kręgu białej magii o dokładnie tej samej nazwie. Za pomocą tej umiejętności można podejrzeć aktualny stan HP wroga oraz wyszukać ewentualne słabe punkty. Jedyna różnica między komendą Cida a zaklęciem jest taka, że technika Cida nie pochłania MP.

Edge

Profesja: Ninja

Miejsce urodzenia: Eblan

Profil: Książę Eblan drugiego (obok Fabul) królestwa ninja. Jego wysokość niestety ma dość wybujałe ego, niezły temperament i należy do ludzi bardzo dumnych, a to zwykle oznacza pakowanie się w kłopoty. Po porażce w walce z przeciwnikiem, który wygnał jego lud z ojczyzny dołącza do Cecila, by wspólnymi siłami pokonać najeźdźcę i odzyskać swój dom. Po dokonaniu zemsty czując że ma u przyjaciół dług wdzięczności postanawia towarzyszyć im dalej aż do finałowej walki, a przy okazji zakochuje się w… zobacz sam/a ;)

Zdolności:

Dart – pozwala rzucać różnymi typami gwiazdek ninja (tak zwanymi shurikenami) w przeciwnika i tą metodą zadawać dość duże obrażenia. Oprócz tego, Edge może wykorzystywać w ten sposób również niektóre miecze i katany oraz noże. Poniżej pełna lista dostępnych przedmiotów.

Lance Miecze Sztylety Katany Broń Miotana
Blood (Drain)
Gunge (Gungnir)
Holy (White)
Ancient
Avenger
Blood (Drain)
Defense (Defender)
Excalibur
Light
Slumber
Dancing
Mage Masher
Mithril (Silver)
Masamune
Murasame
Ninja (Kikuichi)
Short (Kunai)
HellWind (Ninja)
Spoon (Cleaver)
Shuriken

 

Sneak – pozwala okraść nieprzyjaciela i zabrać mu jakiś przedmiot. By zwiększyć szansę powodzenia warto nałożyć na niego jakiś pozytywny status, na przykład Haste albo Wall.

Ninja – to szereg technik ninja, które Edge poznaje wraz z kolejnymi poziomami doświadczenia, aczkolwiek dwie z nich stanowią wyjątek – Blitz i Flood zostaną przyswojone przez księcia automatycznie po pewnym zdarzeniu. Tabela znajdująca się poniżej pokazuje pełne zestawienie wchodzących w skład tej umiejętności ataków.

Nazwa MP Działanie Od kiedy dostępne
Blitz 25 Ciska Błyskawicami we wszystkich wrogów Podczas penetracji Tower of Bab-il
Flame 15 Atak Ogniem na grupę przeciwników Od początku
Flood 20 Fala wody uderza w drużynę nieprzyjaciela Podczas penetracji Tower of Bab-il
Image 6 Tworzy miraż, który chroni przed ciosami wroga Po awansie na wyższy poziom
Pin 5 Kolce powodują paraliż wybranego przeciwnika Po awansie na wyższy poziom
Smoke 10 Pozwala uciec z bitwy – natychmiast kończy walkę Po awansie na wyższy poziom

FuSoYa

Profesja: Lunarian (Księżycowiec)

Miejsce urodzenia: Nieznane

Profil: Przedstawiciel rasy Lunarian, która obecnie trwa w stanie stazy. Zadaniem FuSoYi jest czuwać nad snem reszty aż… Oprócz bycia strażnikiem, zajmuje się też uprawianiem sztuki magii i doskonale włada zarówno białą, jak i czarną. FuSoYa jest dość blisko związany z Cecilem oraz…

Zdolności:

White Magic – FuSoYa w swoim repertuarze ma wszystkie zaklęcia należące do tej odmiany magii. Co prawda ustępuje Rosie w liczbie posiadanych MP, ale do czasu aż ta wyuczy się wszystkich czarów białej magii, tak długo sprawuje funkcję głównego białego maga drużyny.

Black Magic – Sytuacja ma się podobnie, jak w przypadku White Magic, z tą różnicą, że tu FuSoYa asystuje Rydii jako pomocniczy czarny Mag. Chociaż zna wszystkie zaklęcia czarnej sztuki, to jego dużo mniejsza liczba MP sprawia, że Rydia mimo niekompletnego repertuaru sprawuje się lepiej niż on. Jednak biorąc na poprawkę, że Rydia często korzysta z Summonów, okazuje się, że FuSoYa jako dodatkowy czarny mag będzie drużynie bardzo przydatny.

  • Nintendowiec

    Trzeci final na mojej liście :3

  • Ninja

    to że pominęliście zdolnosci które nie pojawiły się a amerykańskiej wersji (Ankoku, Inori, Seishinha itp)pomijam bo pojawiły się w różnicach(ale i tak było by miło gdy by znalazły się i tu) ale zapomnieliście wspomnieć że Cecil-palek ma pewną ciekawą i nie raz przydatną cechę. mianowicie jak ktoś z teamu z powodu hp jest na kolanach(tzn ma mniej niż 1/4 hp) a Cecil nie, to chłopak przejmuje ataki fizyczne skierowane na daną postać. Nie jestem pewien ale na moje oko z jego coverem też się pomyliliście bo na moje oko jak użyje tego na konkretnej postaci to robi to samo co wyżej(tzn przejmuje ataki fizyczne) z tym że niezależnie od stanu zdrowia krytej osoby.

  • Rocky

    Niech kolega przeczyta tekskt “Różnice ang-jap”, gdzie Sephiria pisze o usuniętych zdolnościach. Wystarczy trochę poszukać: http://k-ff.com/final-fantasy-4/roznice-jap-ang/

  • Ninja

    Niech kolega przeczyta mój komentarz raz jeszcze. O wyżartych technikach wspomniałem przy okazji, komentarz właściwy odnosił się do nieopisanej, bo pasywnej zdolności Cecila która nigdzie się nie pojawiła.

  • Ninja

    Nawiasem mówiąc warto by opisać zdolności Cecila 2.0 osobno i zaznaczyć że to spoiler, zamiast pisać o tym od razu. Zawsze staracie się pisać opisy postaci tak by niczym za bardzo nie spoilerzyć i to wam się chwali, ale tym razem wam żdziebko nie wyszło i jednak zdradziliście za dużo. to samo w kwestii Rydii i jej powrotu.