Yiazmat

Yiazmat to ostatni z “Wielkiej Trójki”. Nie jest wyjątkowo trudny, ale za to ma najwięcej HP w historii serii – ponad 50 milionów! W związku z tym walka będzie bardzo, bardzo długa – od 2 do nawet 12 godzin. 

Przygotowania

Magia i techniki

Tak jak w poprzednich walkach: Nasze postacie już dawno powinny już umieć je wszystkie. Najważniejsze to: Hastega, Protectga, Shellga, Arise, Curaja, Bravery, Faith, Charge, Syphon, Esunaga, Expose.

Broń i pancerze

Najlepiej sprawdza się tu Yagyu Darkblade (wyskoie combo rate, poza tym wróg jest podatny na mrok) i Masamune (również wysokie combo rate). Oprócz tego przydatne mogą być wszystkie najpotężniejsze bronie w grze: Zodiac Spear, Tournesol, Ultima Blade i Ragnarok. Unikaj tylko Excalibura – stwór absorbuje świętość. Dobre są też bronie z wysokim combo ratem: Katany i Ninja Swordy. Z pancerzy – im większa obrona, tym lepiej. Ja używałem Grand Armour i Maximillian oraz Circlet. Z przyczyn, które wyjaśnię później, potrzebujemy też po trzy sztuki Windbreaker (do kupienia w Rabanastre) i Mirror Mail ( w Phon Coast). Niezbędny jest Bubble Belt.

Przedmioty

Potrzebujesz po 99 Gold Needle i Chronos Tear. Przyda się również sporo Remedy. Walkę można przerwać w dowolnym momencie, aby wrócić do miasta po nowy zapas przedmiotów – bardzo możliwe, że 99 sztuk nie wystarczy.

Gambity

To bardzo ważne, gdyż dobre Gambity znacząco ułatwią walkę, i pozwolą na relaks w pierwszej części pojedynku. Od walki z Hell Wyrmem zaszło tylko kilka zmian:

  • Ally: Any -> Arise – dla wszystkich postaci
  • Ally: Any -> Chronos Tear – dla wszystkich postaci
  • Self -> Gold Needle – dla wszystkich postaci
  • Self: MP <10% -> Charge – dla wszystkich postaci
  • Ally Status: Sap -> Esunaga – dla jednej postaci
  • Self -> Libra – dla jednej postaci
  • Ally: HP <50% -> Curaja – dla jednej postaci
  • Ally: Any -> Hastega – dla jednej postaci (innej)
  • Ally: Any -> Protectga – dla jednej postaci (jeszcze innej)
  • Self -> Bravery – dla najsilniejszej postaci
  • Foe: Any -> Attack dla wszystkich postaci

Znalezienie oponenta

 Musimy najpierw wykonać pozostałe 44 Hunty i pokonać Hell Wyrma. Wówczas udajemy się do Clan Hall w Rabanastre i przyjmujemy Hunt od Montblanca. Przeciwnik oczekuje nas w Colosseum na Ridorana Cataract.

Przeciwnik

YIAZMAT
Lv: 73
HP: 50 112 254
LP: 255
Słabość: Mrok
Odporności: Świętość (absorbcja), Ogień, Lód, Woda, Błyskawice, Wiatr, Ziemia
Statusy: Zaczyna z Shell, Protect i Haste (można zdjąć)
Można ukraść: Holy Stone, Holy Magicite, Holy Crystal

Umiejętności:

script type=
  • Atak fizyczny: Może wykonać do 12 ciosów w serii, czasami nakłada status KO (można tego uniknąć, używając Shell – dzięki Szuwar :P )
  • Rake: Silniejsza wersja ataku fizycznego, namierza jedną postać
  • Regen, Haste, Bravery, Faith, Shell, Protect: Rzuca je na siebie, gdy oddalimy się za daleko
  • Stone Breath: Zadaje średnie obrażenia bezżywiołowe i wywołuje status Petrify. Działa na całą drużynę.
  • White Breath: Zadaje średnie obrażenia bezżywiołowe, i może wywołać status Stop u całej drużyny.
  • Death Strike: Natychmiast zabija pojedyńczą postać, stosowane w drugiej części walki
  • Growing Threat: Zwiększa poziom wroga, używane na początku trzeciej części walki
  • Reflectga: Rzucana na naszą drużynę, używana w trzeciej części walki, jednorazowo po każdym powrocie na arenę po ucieczce, zaraz po Cyclone.
  • Cyclone: Najsilniejszy atak bossa. Zadaje duże obrażenia żywiołu wiatru wszystkim postaciom i może wywołać status Sap. W trzeciej części walki boss używa go każdorazowo po powrocie na arenę, jako swój pierwszy atak

Walka

 Walkę można podzielić na trzy części.

Pierwsza faza

Zaczynamy od rzucenia na wroga Dispel i Expose (używamy, aż zadziała). Robimy to po każdej ucieczce z ringu. W tej części przeciwnik przypomina Hell Wyrma – jeżeli mamy dobrze ustawione Gambity, nic nie musimy robić. Nasza rola ogranicza się do zmieniania lidera, gdy padnie, odnawiania MP healerowi (polecam użyć Syphon na innej postaci), pilnowania ilości przedmiotów, które nam pozostały. Uważamy też, żeby nasze postacie nie wlazły przypadkiem na którąś z pułapek (po to jest Libra). Gdy po kilkudziesięciu minutach, lub kilku godzinach nudy odbierzemy Yiazmatowi około połowy HP, walka przejdzie w drugą fazę.

Druga faza

Na początek nieprzyjemna niespodzianka – nasze ataki zamiast 9999 HP mogą teraz odbierać najwyżej 6999. W tej fazie przeciwnik często używa Death Strike, czasami kilka razy z rzędu. Również jego ataki częściej powodują natychmiastowy zgon. Jeżeli zobaczysz, że masz kłopoty, nie zastanawiaj się, tylko uciekaj z areny. Wystarczy wówczas uleczyć się, zapisać grę i wrócić na ring. Gdy przeciwnikowi zostanie “niewiele” HP, użyje Growing Threat, rozpoczynając ostatnią część bitwy.

Trzecia faza

Growing Threat znacząco podwyższa statystyki wroga. Ataki fizyczne często łączone są w potężne combosy, a Cyclone może się teraz okazać zabójczy. Gdy widzisz, że stwór chce użyć tego ataku, natychmiast zrób pauzę i zmień zbroje na Windbreaker. To nie koniec – po Cyclone przeciwnik często stosuję Reflectgę. Aby jej uniknąć, zmieniamy zbroje na Mirror Mail (oczywiście przestajemy się leczyć) a po użyciu czaru przez przeciwnika wracamy do pierwotnych pancerzy. W tej części walki można zrezygnować z Gambitów: Bravery, Libra, a nawet Protect, aby oszczędzać cenne kolejki. Przy ostatnich 5 paskach życia Yiazmat szaleje – często atakuje nasze postacie bez końca, aż ich nie zabije. Jeżeli masz średnią drużynę, możesz go wykończyć szarżami. Polegają one na tym, że uciekamy z areny, zapisujemy grę, rzucamy na siebie Haste, Shell, Protect i Bravery, a potem biegniemy na przeciwnika wściekle atakując. Zabieramy mu około 1 paska życia, a potem znowu uciekamy. Alternatywą są dwie silne drużyny, ale nie każdemu chce się szkolić wszystkie postacie do >70 poziomu.