W Final Fantasy XII, aby użyć Quickeningów (coś a’la Limit Break / Overdrive) lub przywołać Espera (summona), należy użyć komendy Mist. W tym dziale nauczymy się z niej sprawnie korzystać.
Mist Charge
Żeby zacząć zabawę, musimy nauczyć postacie ich Quickeningów. W tym celu włączamy Licence Board (więcej o tym w dziale Licencje), wybieramy interesującą nas postać, i znajdujemy pola z Quickeningami. Jest ich w sumie 18. Gdy jedną postacią wykorzystamy któreś z nich, znika ono z LB pozostałych postaci. Gdy daną postacią nauczymy się wszystkich jej Quickeningów (3) pozostałe pola znikają z jej LB. Nie ma znaczenia, które trzy pola wybierzemy. Każda taka operacja kosztuje 50 LP. Kiedy już nauczymy jakąś postać przynajmniej jednego Quickeninga, a ma ona maksymalną ilość MP, pasek MP zaświeci się na żółto. Oznacza to, że mamy 1 Mist Charge do wykorzystania. Wtedy możemy użyć Quickeninga I poziomu (tego, którego uczymy się na początku). Będzie to kosztować całe MP tej postaci. Gdy nauczymy się drugiego Quickeninga, maksymalne MP postaci podwoi się (co samo w sobie jest bardzo przydatne). Teraz pasek podzieli się na dwie części. Gdy mamy połowę maksymalnego MP – czyli wcześniejszą wartość maksymalną (1 Mist Charge) możemy użyć Quickeninga I poziomu, a gdy mamy całość (2 Mist Charges) możemy użyć Quickeninga II poziomu, i zużyć całe MP, bądź I poziomu, i stracić tylko połowę. Analogiczna sytuacja występuje przy 3 Quickeningach – maksymalne MP potraja się, i możemy uzyskać 3 Mist Charges.
Używanie Quickeningów
Abyśmy mogli użyć Quickenigów, przynajmniej jedna postać musi mieć 1 Mist Charge gotowy do użycia. Wtedy wybieramy tą postacią komendę Mist -> Quickening i wybieramy ruch, od którego chcemy rozpocząć nasze combo. Ponieważ jeden atak dużo nam nie da, a tylko zje ogromne ilości MP, musimy nauczyć się łączyć nasze ataki. W tym celu wszystkie 3 postacie powinny mieć przynajmniej 1 MC. Podczas gdy pierwsza postać atakuje wroga, patrzymy w prawy dolny ruch ekranu, i patrzymy, które postacie są gotowe do ataku. Natychmiast naciskamy odpowiadający jej przycisk, aby stracić jak najmniej czasu. Tak samo postępujemy przy kolejnych ciosach, aż skończy się czas. Jeśli żadna postać nie jest dostępna, wybieramy komendę “Shuffle” i liczymy na nasze szczęście. Jeżeli w całym combosie udało nam się uzyskać odpowiednią ilość ciosów na odpowiednich poziomach, uzyskamy dodatkowy atak, bardzo mocny, i w przeciwieństwie do zwykłych Quickeningów atakujący wszystkich wrogów w polu rażenia. Jeżeli uzyskamy kilka z nich, wykonany zostanie najsilniejszy.
Lista wszystkich Quickeningów
Postać | Numer | Nazwa |
---|---|---|
Vaan | 1 | Red Spiral |
Vaan | 2 | White Whorl |
Vaan | 3 | Pyroclasm |
Ashe | 1 | Northswain’s Glow |
Ashe | 2 | Heaven’s Wrath |
Ashe | 3 | Maelstorm’s Bolt |
Basch | 1 | Fulminating Darkness |
Basch | 2 | Ruin Impendant |
Basch | 3 | Flame Purge |
Balthier | 1 | Fires of War |
Balthier | 2 | Tides of Fate |
Balthier | 3 | Element of Treachery |
Fran | 1 | Feral Strike |
Fran | 2 | Whip Kick |
Fran | 3 | Shatterheart |
Penelo | 1 | Intercession |
Penelo | 2 | Evanescence |
Penelo | 3 | Resplendence |
Lista wykończeń (w kolejności od najsłabszego)
Nazwa | Ataki I stopnia | Ataki II stopnia | Ataki III stopnia |
---|---|---|---|
Inferno | 3 | 0 | 0 |
Cataclysm | 7 | 0 | 0 |
Torrent | 2 | 3 | 0 |
Windburst | 0 | 5 | 0 |
Whiteout | 0 | 0 | 5 |
Ark Blast | 2 | 2 | 2 |
Luminescence | 3 | 3 | 3 |
Black Hole | 4 | 4 | 4 |
Espery
Gdy pokonamy jakiegoś Espera (o samych walkach w dziale Espery) możemy go przywołać. W tym celu kupujemy licencję na niego w Licence Board. Każdego Espera może nauczyć się przywoływać tylko jedna osoba. Możemy próbować różnych kombinacji – zrobić z jednej postaci hipersummonera, porozdzielać Espery pomiędzy trzyosobową drużynę, lub między wszystkich. Wybór należy do nas. Espery przywołujemy używając komendy Mist -> Summon . Aby przywołać danego stwora, musimy posiadać odpowiednią ilość Mist Charges (od 1 do 3). Wszystkie postacie (oprócz summonera) chowają się. Esperowi nie można wydawać poleceń, atakuje on używając z góry ustawionych Gambitów. Gdy skończy się czas, zginie Esper, lub summoner, wracamy do trybu normalnej walki.
Dla ciekawskich – Gambity Esperów (podziękowania dla finalfantasy.wikia.com )
Belias
- Summon time remaining < 10s – Hellfire
- Self: HP < 30% – Hellfire
- Foe: absorbs fire – Attack
- Foe: fire-weak – Painflare
- Foe: any – Painflare
Mateus
- Summon time remaining < 10s – Frostwave
- Self: HP < 30% – Frostwave
- Summoner: HP < 50% – Cura
- Foe: absorbs ice – Attack
- Foe: ice-weak – Flash-Freeze
- Foe: any – Flash-Freeze
Shemhazai
- Summon time remaining < 10s – Soul Purge
- Self: HP < 30% – Soul Purge
- Foe: any – Devour Soul
Hashmal
- Summoner’s HP < 10% – Gaia’s Wrath
- Foe: absorbs earth – Attack
- Foe: earth-weak – Roxxor
- Foe: any – Roxxor
Famfrit
- Summon time remaining < 10s – Tsunami
- Self: HP < 30% – Tsunami
- Foe: absorbs water – Attack
- Foe: water-weak – Briny Cannonade
- Foe: any – Briny Cannonade
Adrammelech
- Summon time remaining < 10s – Judgment Bolt
- Self: HP < 30% – Judgment Bolt
- Summoner: HP < 50% – Curaga
- Foe: absorbs thunder – Bio
- Foe: more than one foe present – Thundara
- Foe: thunder-weak – Flash Arc
- Foe: any – Flash Arc
Zalera
- Foe: HP < 30% – Condemnation
- Self: HP > 80% – Kill
- Foe: any – Shock
- Self: HP < 100% – Holy
Exodus
- Summon time remaining < 10s and Self: Immobilized – Meteor
- Foe: any – Comet
Zeromus
- Summon time remaining < 10s – Big Bang
- Foe: any – Gravity Well
Cuchulainn
- Summon time remaining < 10 and Self: HP = 100% – Blight
- Foe: Undead – Attack
- Self: HP < 100% (Target Available) – Malaise
- Foe: any – Attack
- Self: HP < 100% (No Target Available) – Curaja
Chaos
- Summon time remaining < 10s – Tornado
- Self: HP < 30% – Tornado
- Foe: holy-weak – Holy
- Foe: dark-weak – Darkga
- Foe: fire-weak – Firaga
- Foe: thunder-weak – Thundaga
- Foe: ice-weak – Blizzaga
- Foe: absorbs wind – Scourge
- Foe: wind-weak – Aeroga
- Foe: highest HP – Whirlwind
Ultima
- Summoner HP < 30% and Self: HP < 30% – Eschaton
- Foe: absorbs holy – Flare
- Foe: holy-weak – Redemption
- Foe: any – Redemption
Zodiark
- Summoner: Status = Petrify – Final Eclipse
- Foe: More than One Present – Scathe
- Foe: Absorbs Dark – Flare
- Foe: Dark-Weak – Banish Ray
- Foe: Any – Banish Ray