Część Trzecia

15. Macalania

15.1. Macalania Woods

Przedmioty: Al Bhed Primer XV, Jecht Sphere, 2000 Gil, Sleepy Cait Sith, Remedy, Phoenix Down x3

Zaczynasz w lesie. Oprócz lasu na Macalanię składa się Jezioro (Lake) oraz Świątynia (Temple).

Najpierw Save Sphere. Teraz w górę, gdyż dolna droga jest niedostępna. Na drugim nawrocie, za drzewem (lewa strona ekranu) znajdziesz Sleepy Cait Sith (Cait Sith to postać z FF7). Idź dalej, kolejnym prezentem jest 200Gil. Droga jest długa, ale walki zdarzają się dość rzadko.  Wewnątrz lasu możesz znaleźć 3x Phoenix Down. Północna część lasu skrywa Remedy. Gdy miniesz ten fragment natkniesz się na Save Sphere. Kawałek dalej czeka cię kilka niespodziewanych wydarzeń oraz walka z bossem.

BOSS: Spherimorph

  • HP: 12000
  • AP: 3240
  • Słabość: Zmienna (!)

Ta walka jest przez niektórych uważana za jedną z najtrudniejszych w całej grze, całkowicie niesłusznie. Największym problemem jest tutaj zmienność Spherimorpha. Nie bardzo wiadomo czym go zaatakować, żeby go nie uleczyć. Strategia jest jednak bardzo prosta i samą bitwę można wygrać za pierwszym razem (szczerze mówiąc to nawet nie wiem jak w FF10 wygląda napis Game Over). Skład drużyny? Wakka, Yuna i Lulu (warto oczywiście by inni wykonali ruchy, np. w miejsce Wakki, dzięki temu wszyscy dostaną AP). Najpierw atak fizyczny Wakką. Potwór odpowie swoim żywiołem. Jego chwilową słabością jest żywioł przeciwny do tego, którym się posługuje. Przypomnę przeciwności: Lód – Ogień, Woda – Błyskawice. Dlatego jeśli znasz żywioł którym atakuje twój przeciwnik każ Lulu użyć przeciwności. Yuna powinna dbać o stan drużyny. Gdy zobaczysz że Spherimorph zmienia swój żywioł zaatakuj Wakką aby dowiedzieć się co nowego. Raz dwa i po krzyku. Pod koniec Spherimorph zastosuje nowe ataki, ale łatwo się z nich wyleczyć.

Po bitwie dostaniesz Jecht Sphere, która nauczy Aurona nowej zdolności Overdrive – Shooting Star. Wróć do Save Sphery i zapisz grę. Rozejrzyj się za Al Bhed Primer XV. Niedaleko zauważysz też O’akę, ale tylko zajrzyj do niego i nic nie kupuj, a gdy ten spyta cię o wysokość cen, odpowiedz mu, że jest za drogo. Obniży ceny i dzięki temu możesz zrobić zakupy “w promocji”. Idź dalej, aż dotrzesz nad jezioro.

15.2. Lake Macalania

Przedmioty: Al Bhed Primer XVI, Avenger, 4000 Gil, Lv. 1 Key Sphere, Lv. 2 Key Sphere, Mega-Potion

Przed sobą masz kolejną Agencję Rin’a. Po prawej stronie stoi jeden z żołnierzy przy swoim Chocobo (wydaje mi się że był to Gatta, ale może to zależeć od tego kto przeżył operację Mi’ihem). W każdym razie chyba lepiej jest odpowiedzieć mu, że hodowanie Chocobo to zajęcie dla niego.  Skrzynka która widać za nim jest w tej chwili niedostępna, otworzysz ją później. Na lewo od O’aki znajdziesz Al Bhed Primer XVI. Wejdź do agencji i zapisz grę. Kiedy wyjdziesz na zewnątrz pojawi się delegacja od Seymura, która zabierze Yunę. Za chwilę jednak czeka cię kolejna bitwa.

BOSS: Crawler

  • HP: 16000
  • AP: 4400
  • Słabość: Błyskawice

Nad Crawlerem lata latajło, zwane negatorem, które blokuje ci możliwość używania magii oraz przyzywania summonów. Niech Wakka się nim zajmie a reszta drużyny niech fizycznie dobiera się do głównego bossa. Gdy rozwalisz już negatora pora ruszyć z magią oraz Aeonami. Thundara jest tutaj dobra, warto jednak pamiętać że po kilku turach Crawler ponownie użyje Negatora. Jeszcze inną sprawę jest atak zwany Mana Beam, ale zanim to nastąpi czeka cię kilka ostrzeżeń, dlatego warto natenczas wezwać Aeona i skorzystać z opcji Shield. Bitwa nie powinna już sprawić żadnych kłopotów.
Ulega umiejętnościom Slow, Armour Break, Delay Attack

Dalsza droga prowadzi prosto do świątyni. Pojedziesz sobie tam w towarzystwie… tutaj ciekawostka/niespodzianka – możesz pojechać albo z Lulu albo z Rikku – zależy to najprawdopodobniej od przeprowadzonych wcześniej rozmów. To takie miłe nawiązanie do słynnej randki w Gold Saucer. Co ciekawsze, nigdzie nie natknąłem się na informacje, że możliwa jest tutaj inna postać niż Lulu. Ale FF10 przechodził również mój brat, a u niego na skuterze obok Tidusa zasiadła Rikku – można się tu nieco więcej o niej dowiedzieć.

Zaraz na początku drogi do świątyni porozmawiaj z napotkanym kolesiem a dostaniesz 400 Gil.

15.3. Macalania Temple

Przedmioty: 5000 Gil, Elixer, Ether, Hi-Potion x2, Remedy x2, Phoenix Down x3, Shell Targe, X-Potion x2

Zanim przejdziesz tutejszy Cloister of Trails nie tylko zdobędziesz tutejszego Aeona ale także czeka cię walka. Zanim jednak to zrobisz warto się rozejrzeć. Gdy wejdziesz do świątyni pogadaj z kolesiem po prawej – dostaniesz Shell Targe. Zapisz grę i przyjrzyj się załomom w ścianach. W pierwszej po prawej stronie znajdziesz 2x X-Potion, druga z lewej kryje 5000 Gil. Wejdź do pomieszczenia z prawej strony schodów – jeśli porozmawiasz ze znajdującymi się tutaj ludźmi dostaniesz od nich Ether i Elixir. W skrzyni znajdują się 3 Phoenix Down’y. Pomieszczenie po drugiej stronie schodów również warte jest zainteresowania. Od kolesia z prawej dostaniesz 2x Hi-Potion a w skrzyni znajdziesz 2x Remedy. Teraz pora wejść na schody – usłyszysz coś o Lordzie Jyscal’u – udaj się zatem do pomieszczenia z prawej – dowiesz się pewnego sekretu Seymoura. Pora więc na udanie się schodami aby odnaleźć Yunę.

BOSS: Seymour

  • HP: 6000
  • AP: 2000

czaruje w następującej kolejności (zawsze tak samo): Ice, Lightning, Fire, Water

AEON SEYMOUR’a: Anima

  • HP: 18000
  • AP:2500
  • Podatny na czar Slow

Na początku bitwy pojawi się Trigger Command – możliwość rozmowy z Seymourem. Ta tylko podbuduje członków twojej drużyny, warto więc skorzystać. Najpierw musisz pozbyć się strażników – aby zapobiec ich leczeniu można im ukraś z pomocą Rikku ich lecznicze wyposażenie. Po zabiciu strażników można się fizycznie dobrać do Seymoura. Gdy jego HP nieco spadnie wezwie on Animę.

Anima jest dość potężna, szczególnie jej atak Pain, który powoduje natychmiastową śmierć. Ponieważ nie zadziała on na twoje Aeony warto wezwać któregoś. Ponieważ jest dostępny nowy, o tajemniczej nazwie “????” warto go wykorzystać. To Shiva. Ataki Animy trzeba systematycznie niwelować poprzez leczenie Shivy jej czarami opartymi na żywiole Lodu. W “wolnych” chwilach atakuj Animę aż do nazbierania Overdrive’a, który zapewni Animie mocne wrażenia w postaci obrażeń 9999. Takie wesołe cyferki nie będą Animie na rękę więc szybko przejdzie do historii, zostawiając po sobie nowego Seymour’a, który to umili nam czas swoją obecnością do końca bitwy.

Warto nieco go utemperować za pomocą Slow. Jeśli masz Haste to rzuć na siebie i szybko rozpraw się z dziadem. I po krzyku. Zapisz grę.

Teraz pora na

Cloister of Trials: Macalania

Tutejsze labirynty nie są zbyt dużą przeszkodą. Podstawowym celem jest odbudowanie drogi do wyjścia – służą do tego kolumny, w które należy powkładać Macalania Sphere. Ale po kolei.

Zejdź na dół i podejdź do piedestału. Przepchnij go w prawo – zacznie ślizgać się po posadzce i zatrzyma na lodowym soplu – ten zostanie zniszczony. Teraz wyjmij sferę Makalanii ze ściany po prawej stronie, niedaleko miejsca gdzie zatrzymał się piedestał. Właśnie do niego zamontuj wyjętą sferę i popchnij go na północ. Wyjmij Glyph Sferę z kolumny po środku komnaty i zejdź do miejsca, do którego zjechał postument. Piedestał przesuń w prawo, powinien zakleszczyć się pod zwisającą kolumną. Dzięki Macalania Sphere odtworzy się cześć przejścia na samej górze. Będąc ciągle na dole udaj się maksymalnie w lewo i włóż Glyph Sphere w znajdujący się tam otwór. Kolejna sfera Macalanii będzie dostępna. Weź ją i wróć z powrotem na dół. Pozostał tam jeden otwór w kolumnie, w którym należy umieścić Macalania Sphere. Wyjdź na wyższy poziom i zabierz sferę Macalanii tkwiącą tuż obok zejścia do najniższego poziomu. Przejścia nie będzie, a uzyskaną w ten sposób kulę należy włożyć do kolumny na środku, tej samej z której wcześniej wyjęto Glyph Sphere. W ten sposób przejście jest gotowe – nie korzystaj jeszcze z niego, gdyż przegapisz tutejszą premię dla wytrwałych.

Zaraz na początku przejścia jest przełącznik resetujący postument. Wciśnij go i za chwilę obok ciebie pojawi się piedestał. Zepchnij go w dół – błyskający glif w podłodze odeśle go na wysoki sopel. W ten sposób przechwycisz Desctruction Sphere. Znajduje się ona w postumencie a należy ją włożyć na najniższym piętrze zaraz po lewej stronie od wejścia – nagroda to Luck Sphere. Aby przejść dalej musisz znowu skompletować przejście.

Gdy opuścisz Cloister of Trials czeka cię ucieczka przez strażnikami Guado. Nie zatrzymuj się i nie zgrywaj bohatera – przeciwnicy będą się ciągle pojawiać. Zamiast tego biegnij ile sił w nogach do wyjścia i opuść kompleks świątynny.

Kolejna lokacja to droga, którą wcześniej pokonywałeś/łaś na łazikach vel saniach. Idź prawą ścieżką (tą cieńszą) – znajdziesz Lv. 1 Key Sphere. Dalej napotkasz na Save Sphere. Zapisz grę gdyż czeka cię kolejna walka z kolejnym bossem.

BOSS: Wendigo

  • HP: 18000
  • AP: 2000
  • Słabość: Ogień
  • Podatny na Sleep, Darkness i Delay Attack

Asysta Wendigo to dwóch strażników Guado, którzy nieco utrudnią tą walkę. Po pierwsze – ukradnij im ich środki lecznicze, co umożliwi szybsze ich zabicie. Ponieważ rzucą oni Berserk na Wendigo musisz jak najszybciej wyłączyć mu ten bajer – użyj na nim Esuny. Bez tego mogłoby być ciężko – podwaja to jego moc. Prawdopodobnie zanim pokonasz strażników rzucą oni Shell i Protect na swojego misia. No i po co? Tylko żeby przedłużyć zwierzakowi cierpienia. Możesz wezwać jakiegoś Aeona żeby wybił strażników zanim tamci pomogą miśkowi.

Gdy zostaniesz z misiem sam na sam pora go trochę oswoić. Najpierw Power Break, to nieco go utemperuje. Później spróbuj go uśpić i oślepić. Jeśli zaśnie – rzuć Haste na Lulu (i później na innych, jeśli nie masz Hastagi). Nie atakuj go fizycznie, bo się obudzi. Zamiast tego Lulu i Fira zdadzą egzamin. Jeśli uśpienie się nie uda to może wyjdzie ze ślepotą – w takim przypadku również warto rzucić Haste na wszystkich i atakować ile wlezie.

Po bitwie zajdziesz się na dnie jeziora. Jeśli pójdziesz na prawo od miejsca w którym stoi Kimahri to znajdziesz Lv. 2 Key Sphere. Kolejna skrzynia kryje Avenger’a – znajdziesz ją niedaleko od Aurona. Aby przejść dalej musisz porozmawiać z Rikku i Auronem. Po kilku wydarzeniach znajdziesz się zupełnie gdzie indziej.

16. Sanubia Desert na wyspie Bikanel

Przedmioty: Al Bhed Potion x24, Al Bhed Primer XVII, Al Bhed Primer XVIII, Ether, Elixer, 10000 Gil, Hi-Potion x12, Lv.2 Key Sphere, Megalixer x3, Mega-Potion x5, Mercury Crest, Remedy x4, Teleport Sphere x2, X-Potion x2

Ho ho ho – ta olbrzymia pustynia zdaje się nie mieć końca i wydaje się, że można się tu zgubić. Cały czas ma się wrażenie, że dookoła przegapiliśmy wiele skrzyń kryjących skarby. I pewnie coś w tym jest, ale starałem się przejść jak najdokładniej.

Zauważysz po kilku chwilach, że w twoim ekwipunku wylądowały Al Bhed Potiony – to naprawdę cudowne przedmioty, które zagoszczą w twoim ekwipunku na długo i w dużej ilości, ponieważ prawie każdy przeciwnik zostawi je po sobie. Mają one jedno ograniczenie – mogą być użyte jedynie przez Rikku w czasie walki. Działają na wszystkich członków drużyny i nie tylko odnawiają HP ale także leczą z kilku nielubianych statusów – otrucia, petryfikacji oraz wyciszenia (silence).

Zaczynasz na brzegu jeziorka w Oazie – warto zapisać grę i wskoczyć z powrotem do wody – nie koniecznie w celu ochłodzenia organizmu. Nie pora na wakacje. W wodzie znajdziesz skrzynię, w skrzyni 4 Remedy. Teraz idź do góry. Prędzej czy później zostaniesz zaatakowany przez znanego z innych części FF Zu. Ależ potwór. Ma dużo HP, więc wygranie bitwy osamotnionym Tidusem jest bardzo trudne. Ale od czego są jego przyjaciele. Mam nadzieję, że twoja Lulu zna już Bio. Fantastycznie (tak to jedyna dobra odpowiedź:). Rzuć go na stwora, a ten zacznie tracić HP w dużych porcjach. Gdy osłabnie – wyląduje – wtedy to już bułka z masłem. Nie masz Bio? Może być ciężko – jak? – nie mam pojęcia – ja znałem ten czar.

No to jest już trójka przyjaciół. Pora iść dalej. Droga na szczęście nie jest tak rozległa, jak wygląda na pierwszy rzut oka. Za chwilę natrafisz na Wakkę. W miejscu, w którym go spotkasz, znajdziesz także skrzynię z ośmioma Al Bhed Potion’ami. Za Wakką droga skręci w lewo i przejdziesz do następnego “ekranu”. Tam czeka cię wybór drogi – najpierw pójdź w prawo. Na końcu spotkasz Kimahri’ego. Teraz wróć do rozgałęzienia i pójdź dalej. Natrafisz na kolejny namiot, w którym nie tylko spotkasz Rikku, ale także Save Spherę oraz kolejne Al Bhed Potiony oraz 2 Ethery. Teraz, kiedy jest już Rikku warto wiedzieć, że jej umiejętność Steal działa rozbrajająco na wszelkie maszyny na pustyni (później już nie zawsze będzie tak łatwo). Przypominam też o możliwości używania Al Bhed Potionów. Idź dalej na północ. W pewnym momencie będzie możliwość odbicia nieco w lewo. Tam, na samym końcu znajdziesz 4 Hi-Potiony. Jeśli wrócisz na główny szlak i pójdziesz dalej na północ to dojdziesz do kolejnej lokacji. Na co czekasz. Idź tam!

Witamy w centralnej części pustyni (Sanubia Desert – Central). To bardziej rozległa część od poprzednich. Jest też Save Sphera. Idź na północ aż do niej dotrzesz. Po drodze znajdziesz 4 Hi Potiony, 2 X-Potiony (za gruzami), mocno na prawo będą też 2 Mega Potiony. W końcu dotrzesz do Save Sphery, koło dużej “tablicy informacyjnej” oraz skrzyni z Al Bhed Potionami. Ten punkt jest dobry jako baza wypadowa. Proponuję wędrówkę na północ – nie wychodź z tej planszy a jedynie obejdź ją. Zachodnie odgałęzienie zostaw na koniec. Zatem w górę – daleko daleko, na samym końcu, znajdziesz Al Bhed Primer XVIII. Jak już go podniesiesz wróć do Save Sphery.

Czas na wyprawę na zachód od tablicy informacyjnej. Zarówno północne wyjście z tej planszy jak i zachodnie prowadzą do tego samego miejsca, więc nie przejmuj się, niczego nie przegapisz. Piszę to, żebyś nie musiał/a łazić zbyt dużo. Idź na zachód od Save Sphery (ciągle mowa o tej samej sferze – Sanubia Destert – Central). Idź przy “dolnej” krawędzi ścieżki. Na samym “czubku” znajdziesz Elixir. Teraz przyjrzyj się temu co widać w oddali. Mniej więcej po środku dużego pola piachu jest kolejna budowla. Tam znajdziesz 10000 Gil oraz Lv. 2 Key Sphere. Jeśli spojrzysz dalej to zauważysz kolejne dwie budowle. W jednej z nich widać połyskujący Al Bhed Primer XII. Na lewo od tych domostw znajduje się wyjście z tej lokacji. Następna to Sanubia Desert – West.

Do tego samego miejsca można dotrzeć północnym wyjściem z poprzedniej lokacji. Jest tylko dużo więcej do chodzenia. Ale po kolei. Idź na północ, aż pojawi się możliwość odbicia w lewo – nie wahaj się – w małym zagłębieniu kryje się skrzynia z Mercury Crest. Idąc na północny wschód dotrzesz do skrzyni z Hi-Potionami. Idąc dalej w tym samym kierunku zauważysz piaskowe wiry (przypominają FF9, no nie?). Na brzegu stoją skrzynie – kiedy spróbujesz je otworzyć to zsuną się do leja. Tam można je otworzyć, ale wcześniej czeka cię walka z Sandragorą. Jest dość wymagającym przeciwnikiem, głównie ze względu na status confuse, którym potrafi porazić twoją paczkę. Jest podatna na Firę oraz Sleep – wiadomo już co robić. W skrzyni znajdziesz 3 Megaelixiry. W kolejnym leju nagrodami są 2 sfery teleportacji. Warto więc się poświęcić i pokonać kolejną Sandragorę. Teraz skieruj się w lewo i idź przy krawędzi na południe, aż dotrzesz do  skrzyni z 3 Mega Potionami. Idź na północ – tam “w rogu” zajdziesz 2 X-Potiony. Teraz można iść dalej, na wschód – do siedziby Al Bhed.

17. Al Bhed Home

Przedmioty: Al Bhed Potion x10, Al Bhed Primer XIX, Al Bhed Primer XX, Al Bhed Primer XXI, 10000 Gil, Friend Sphere, Hi-Potion x2, Lv.2 Key Sphere, Lv. 4 Key Sphere, Special Sphere, Skill Sphere

Yuna jest w niebezpieczeństwie – trzeba czym prędzej jej pomóc. Pobiegnij za Rikku. Spotkasz Cida, przywódcę Al Bhed. Dobrze wiadomo, że w Final Fantasy Cid jest zawsze osobą godną zaufania. Przy jednym z ciał znajdziesz 2 Hi-Potiony. Na górze po lewej stronie znajdziesz Al Bhed Primer XIX. Wejdź do budynku – tam czekają cię walki z Guado.

script type=

Po wejściu do głównego przejścia czeka cię kolejna bitwa. Gdy ją wygrasz będziesz miał/a iść w dół po schodach. Zamiast tego zawróć i pójdź do góry. Po lewej stronie znajdziesz drzwi, za którymi zostaniesz zaatakowany. Gdy wygrasz bitwę możesz podnieść Al Bhed Primer XX. Skrzynia nieopodal zada ci pytanie Al Bhed – wybierz drugą odpowiedź a dostaniesz Elixir. Druga skrzynie również okaże się gadatliwa. Twoje zadanie polega na wybranie trzech słów w Al Bhed. Do wyboru są trzy linijki po trzy słowa. Linijka pierwsza – środkowy wyraz, linijka po środku – wyraz po prawej stronie a linijka na dole to środkowy wyraz. Mam nadzieję, że się nie pogubiłem, ale to proste zadanie. Nagrodą jest Friend Sphere. Teraz wróć i idź dalej schodami. Dotrzesz do czegoś w stylu rozgałęzienia – nie idź w lewo – najpierw wybierz prawą stronę. Tam, na końcu, oprócz Al Bhed Primer’a XXI, znajdziesz pomieszczenie z kolejną zasadzką oraz kolejnymi gadającymi skrzynkami. Jedna z nich ma zacięcie matematyczne i zada ci kilka prostych pytań z matematyki na poziomie pierwszych klas podstawówki. Nie podam odpowiedzi – gra bawiąc uczy. Nagrodą nie jest kolejna piątka do dziennika, dostaniesz Friend Sphere. Jest tam jeszcze jedna skrzynia, nieco na prawo. Tam czekają kolejne zagadki. Odpowiedzi po kolei to: trzecia, czwarta, druga i pierwsza linijka. Teraz wróć do rozgałęzienia – zanim pójdziesz w lewo zajrzyj jeszcze do góry – tam czeka 6 Al Bhed Potionów. Teraz pora iść w lewo. Po chwili czeka cię kolejna walka. Zapisz po niej grę i zejdź niżej po schodach. Na dole idź w lewo, aż znajdziesz Lv. 4 Key Sphere. Po drugiej stronie w skrzyni leży Lv. 2 Key Sphere. Drzwi prowadzą do schronienia summonerów. Zanim wejdziesz do airshipa podnieś 10000 Gil.

18. Airship

Przedmioty: Al Bhed Potion x4

Wewnątrz statku czeka cię trochę rozmawiania. Zanim porozmawiasz z ludźmi na mostku udaj się na zwiedzanie statku. Można iść w górę i w dół – porozmawiaj ze wszystkimi. W jednym z pomieszczeń, tam gdzie jest Save Sphera możesz dostać 4 Al Bhed Potion jeśli porozmawiasz z kolesiem. Nic więcej nie znajdziesz, więc wracaj na mostek i rozmawiaj ze wszystkimi aż okaże się, że pora znowu sprać komuś tyłek. Gdy już się o tym dowiesz zapisz grę i leć na pokład. Po drodze zorientujesz się że do statku wtargnęli przeciwnicy – możesz ich wykorzystać do podszkolenia drużyny, warto o tym pamiętać jeśli kolejny boss okaże się za trudny. Przed samą bitwa możesz jeszcze zrobić zakupy. Pora na deser:

BOSS: Evrae

  • HP: 32000
  • AP: 5400
  • Podatny na Slow

Zauważ, że do dyspozycji masz Trigger Comand. Pozwala ona odsuwać statek od przeciwnika i przydaje się wtedy gdy Evrea szykuje swój najpotężniejszy statek. Pamiętaj, że działa to z pewnym opóźnieniem. Najpierw rzuć Hastagę (a przynajmniej Haste na Tidusa). Kolejnym krokiem jest Power Break oraz Slow dla Evrae. Być może będzie potrzebnych kilka kolejek zanim Slow zadziała. Rikku może ukraść Water Gem’y, które w użyciu zdają około 1000 punktów obrażeń. W pewnym momencie zauważysz że Evrea coś knuje – uciekaj statkiem, by uniknąć dość poważnego ataku – ok. 1500 punktów obrażeń oraz otrucie całej ekipy. Po prostu atakuj ile wlezie i staraj się odskoczyć na czas, żeby uniknąć poważnych obrażeń. Rikku powinna być w pogotowiu, gdyby potrzebne były Al Bhed Potion. Podczas bitwy Evrea rzuci na siebie Haste, co trochę utrudni grę, ale jeśli ty również masz Haste na sobie to powinno jakoś pójść.

Innym sposobem na pokonanie Evrae jest pozostawanie cały czas w oddaleniu i atakowanie Wakką oraz czarami Lulu. To strategii jest prostsza ale nieco bardziej czasochłonna.

19.1. Bevelle

Przedmioty: Al Bhed Primer XXII

Wizyta w Bevelle przepleciona jest kilkoma ciekawymi sekwencjami filmowymi. Szczególnie efektowna jest scena desantu…

Zaczynamy! Niezbyt gościnnie cię tu powitają. Ale trudno – dbaj o swoje HP po każdej walce, tak żeby w kolejnej nic cię nie zaskoczyło. W sumie jest 5 walk. Warto najpierw pozbyć się kolesi z miotaczami ognia, gdyż ci zadają najwyższe obrażenia. Jest też koleś zwany YKT 63 – ten też musi szybko odejść z pola bitwy – w przeciwnym razie może on wykopać całą twoją drużynę z bitwy i game over może pojawić się na ekranie. Atak, który wyrzuca twojego zawodnika z pola bitwy to Thrust Kick. Wydaje mi się, że korzysta z niego dopiero kiedy zginą wszyscy jego towarzysze. Kimahri może się go nauczyć (umiejętność Lancet!). Teraz nie psuję zabawy – po wszystkich bitwach trochę się wydarzy. W każdym razie kiedy odzyskasz kontrolę czekają cię kolejne Cloister of Trails – zanim dojdziesz do ich wejścia powinieneś/naś po drodze zobaczyć Al Bhed Primer XXII.

Cloister of Trials: Bevelle

Te labirynty są paskudne. Zagadki Bevelle nie stanowią zbyt dużego wyzwania, ale poruszanie się po nich jest ogromnie frustrujące. Na dodatek przechodziłem to jakiś czas temu i pamiętam je jakby przez mgłę – a więc do dzieła. (ten tekst miał mi dodać otuchy przed dalszym wytężaniem mózgownicy).

No dobra – nie jest specjalnie trudno, bo są tylko trzy poziomy. Frustruje sterowanie, bo żeby gdzieś się dostać trzeba zepchnąć postument na “taśmę” i cierpliwie wyczekiwać rozgałęzień, na których trzeba wykazać się nie tylko zręcznością ale i refleksem. Zamieszczam tutaj prosty schemat.

Zaczynasz w miejscu oznaczonym jedynką i jedziesz w kierunku rozgałęzienia do ‘2’ i ‘3’. Na każdym rozgałęzieniu błyska strzałka, której kierunek zmienia się – jeśli wciśniesz X to skręcisz w stronę wskazaną w danym momencie przez strzałkę. Zaraz na początku jest skręt w prawo – do lokacji z numerem 4. Na razie nie skręcaj, tylko jedź do przodu. Do wyboru masz dwa kierunki – do ‘2’ albo do ‘3’ – skręć do ‘2’ i zabierz sferę Bevelle. Teraz musisz z powrotem zepchnąć postument żeby wrócić “na szlak”. Za chwilę będzie możliwość zawrócenia – wykorzystaj ją (jeśli tego nie zrobisz też nic się nie stanie, jadąc do końca poziomu zostaniesz ponownie ustawiony/na na jego początku). Skręć do punktu oznaczonego na mapie ‘3’. Tam włóż sferę Bevelle, którą masz z “zasobnika” po drugiej stronie. Znowu zepchnij postument ale tym razem udaj się do rozgałęzienia oznaczonego ‘1’ i tam skręć w prawo, do ‘4’.

Gdy dotrzesz do “rozjazdu” skręć w lewo (to znaczy w lewo Tidusa), tak by sunąć w kierunku ‘6’. To twój kolejny cel. Tam znajdziesz Glyph Sphere – wciśnij ją w postument i zepchnij go z powrotem na “tory”. Następny punkt podróży oznaczony na mapie jako ‘7’  jest niedaleko. Tutaj musisz wziąć sferę Bevelle z postumentu i włożyć ją do gniazda – pojawi się dalsza droga, którą można przejść na piechotę. Weź Glyph Sphere i przejdź nowo powstałą drogą do kolejnego gniazda. Po włożeniu weń Glyph sfery odsłoni się pomieszczenie z Destruction Sphere. Musisz ją zabrać i umieścić w postumencie. Zabierz też sferę Bevelle, którą wcześniej utworzyłeś/łaś posadzkę. Tą też włóż do postumentu i popłyń tam gdzie wcześniej była Glyph sfera – do ‘6’. Weź sferę Destrukcji i umieść ją w gnieździe. To otworzy przejście do dalszych rejonów. Najpierw skieruj się jednak do punktu oznaczonego ‘8’. Zabierz stamtąd sferę Bevelle i udaj się do miejsca oznaczonego 5. Tam trzeba przepchnąć postument na drugą stroną aby sunąć dalej. Na końcu trasy skończą się taśmociągi (nie ma już tego na mapce, ale to proste). Wejdź po schodach i włóż sferę Bevelle w gniazdo na górze. Opróżnij skrzynkę po prawej (HP Sphere)- odsłoni się kafel resetujący postument. Wciśnij go. Jeśli wszystko robiłeś/łaś zgodnie z opisem to w piedestale powinna być sfera Bevelle. Zepchnij piedestał w lewo a dotrzesz do tutejszego skarbu – Knight Lance dla Kimahri’ego. Teraz możesz opuścić Cloister of Trials – udaj się w prawo (tam gdzie była HP Sphere).

Czeka cię kilka rzeczy, po których znowu odzyskasz kontrolę na swoimi pupilkami.

19.2. Via Purifico

Przedmioty (cz. 1): Black Magic Sphere, Elixer, 10000 Gil, Lucid Ring, Mega-Potion, Skill Sphere, White Magic Sphere; przedmioty (cz. 2): Rematch, Avenger

Zabawa na Via Purifico zaczyna się od Yuny. Kiedy samiuteńka Yuna zostanie zaatakowana przez złe potwory może zdać się jedynie na siłę swoich Aeonów. I to jest właśnie sposób na przetrwanie tutaj. Pamiętaj, że niektóre z Aeonów mogę się same leczyć więc staraj się o nie dbać.

Pierwszym celem wędrówki jest oczywiście Save Sphere’a. Po zapisaniu gry można myśleć o dalszej wędrówce. Skieruj swe kroki w prawo i podążaj ścieżką, aż dotrzesz do rozgałęzienia, na którym skręć w lewo. Dotrzesz do Kimahri’ego oraz skrzyni kryjącej w sobie Mega-Potion. Idąc dalej w górę trafisz na Aurona i kolejną Save Sphere. Teraz idź w lewo. Gdy pojawi się możliwość – znowu skręć w lewo – idź na południe czy, jak wolisz, w dół. Miń pierwsze rozgałęzienie i na drugim skręć w lewo. Droga prowadzi jedynie do White Magic Sphere i Lulu. Wróć do skrzyżowania i kontynuuj wędrówkę w dół. W końcu dotrzesz do kolejnej skrzyni (Elixir) i symbolu na ścianie. Wciśnij go. Teraz idź w prawo by wrócić na start. Zapisz grę. Teraz idź na północ i skręć w prawo – dotrzesz do kolejnej skrzyni, ta zawiera Black Magic Sphere. Pora wrócić do miejsca w którym wcześniej był Auron. Stąd skieruj się w lewo – tak jak wcześniej do Lulu, kiedy miniesz kafel na ziemi zatrzymaj się w wejdź na niego gdy będzie pokazywał w lewo. Dzięki temu dotrzesz do ukrytego i niedostępnego “pieszo” miejsca, gdzie w skrzyniach znajdziesz 10000 Gil, Skill Sphere oraz Lucid Ring. Aby się wydostać ponownie wejdź na kafel i wróć do miejsca gdzie był Auron. Teraz można nieco naładować akumulatory – Ovedrive’y Aoenów powinny być gotowe przed kolejną bitwą. Aby powalczyć trzeba iść na północ. Tam czeka cię kilka Summ… Aeonów – wyglądają jak twoje ale najwyraźniej ich właściciel postanowił skorzystać z opcji wyboru imienia. Pamiętaj że nie możesz przyzwać tego samego Aeona, jest to ważne, gdyż trzeba zostawić coś sobie na koniec a nie będzie to mógł być Bahamut. Do dzieła, nie będzie tak trudno.

BOSS: GROTHIA (Ifrit)

  • HP: 8000
  • AP: –
  • Słabość: Lód

Zaczynamy z Shivą, a nasz przeciwnik z pełnym Overdrive’m. Używamy NulBlaze (albo wybieramy tryb Shield) by to przeżyć. Teraz pora mu oddać. Dopóki nie naładuje się ponownie możemy swobodnie walczyć i dbać o swoje HP. Jeśli Shiva padnie można wezwać Bahamuta

BOSS: PTERYA (Valefor)

  • HP: 12000
  • AP: –

BOSS: SPATHI (Bahamut)


  • HP: 20000
  • AP: –

I teraz nie można przyzwać Bahamuta – trzeba wykorzystać pozostałą trzódkę. Warto dbać o HP tych Aeonów, u których jest to możliwe, żeby nagle nie okazało się że pupa zbita. Co jeszcze mogę napisać? Te walki z bossami w FF10 są mało wymagające i potem trudno pisać jakąś strategię jeśli samemu nic specjalnego się nie robiło.

Oczywiście mamy więcej HP do zbicia ale w rzeczywistości walka sprowadza się do wykorzystania swoich overdrive’ów.

Po walce druga część Via Purifico. Serdecznie zapraszam.

część druga

Teraz pora zmoczyć szmatki w zalanych tunelach. Zaraz na starcie jest Save Spher’a, druga jest niedaleko. Gdzieś w okolicy dna znajdziesz skrzynię kryjącą w sobie sklep. Przygotuj sobie kilka Phoenix Down’ów. Nawet jeśli nie masz zamiaru zginąć pomogą one w zabiciu kolejnego bossa. Płyń przed siebie, aż zaatakuje cię Evrae Altana.

BOSS: Evrae Altana

  • HP: 16384
  • AP: 5800
  • Słabość: Ma status Zombie

Wiedząc co oznacza status Zombie można pokonać tego potwora bez najmniejszych trudności. Jest on podatny na magię życia – leczenie i wskrzeszanie. Wystarczy rzucić kilka Phoenix Down’ów i po bitwie. Nie korzystaj z żadnych trigger commands.

Zaraz za miejscem, w którym pokonasz skrzynię z Remetch a kawałek dalej Avengera. Płyń prosto przed siebie, aż dotrzesz do końca tuneli.

19.3. Highbridge

Przedmioty: –

Po kilku scenkach okaże się, że trzeba siłowo porozmawiać z Seymourem. Do walki trzeba jednak przejść kawałek. Po drodze można nieco podszkolić ekipę a także zaopatrzyć się o O’aki. Na moście są dwie sfery zapisu więc w razie wpadki z Seymourem nie będzie trzeba dużo chodzić.

BOSS: Seymour Natus

  • HP: 36000
  • AP: 6300
  • Słabość: –

BOSS: Mortibody

  • HP: 4000, 3000, 2000, 1000
  • AP: –
  • Słabość: –

Na początku bitwy warto porozmawiać ze przeciwnikiem, co zwiększy morale twojej ekipy. Walka może dla niektórych osób okazać się trudna. Warto się skoncentrować na atakowaniu Mortibody’iego, gdyż będzie on wykorzystywał HP Seymoura na własne potrzeby. U mnie ta taktyka zdała egzamin i przez cały czas atakowałem tylko Mortibody. Oczywiście Hastaga jest mile widziana. Warto mieć przygotowany Soft na wypadek petryfikacji. Gdy spetryfikowana osoba zostanie zaatakowana na stałe odejdzie z pola bitwy.

19.4. Macalania Woods

Przedmioty: Lucid Ring

Podsumowaniem całej przygody będzie wizyta w Macalania Woods. Tidus musi pogadać z Yuną – wcześniej pozwól mu porozmawiać z innymi. Ten etap jest naprawdę wspaniały. Nie będę tu nic więcej pisał. Po scenie z Yuną przy obozowisku znajdziesz Lucid Ring. Następnie należy udać się w lewo.

20. Calm Lands

Przedmioty: Aeons Soul, Al Bhed Primer XXIII, 15000 Gil, Lv.2 Key Sphere

Te ogromne tereny pełne są dzikich bestii żądnych twojej krwi, więc warto skombinować sobie Chocobo by dokładnie i bezboleśnie przeczesać tę lokację. Zaraz po wejściu na równinę skieruj się w lewo i po obejściu skarpy udaj się w kierunku namiotu w oddali. Po drodze nadleci Rin, załatw z nim co trzeba i dalej idź w kierunku północnym, jak najkrótszą drogą w stronę namiotu i Save Sphery. Po drodze spotkasz Belgamine, która wyzwie cię na pojedynek z Shivą.

BOSS: Shiva Belgamine

  • HP: 15000
  • AP: –
  • Słabość: Ogień

Ta walka jest banalna jeśli użyje się Ifrita albo Bahamuta, naprawdę nic trudnego. Ifrit ma tą zaletę, że się leczy, Bahamut ma niezłe uniki. Nie powinno być problemu przy takiej ilości własnych Aeonów.

Koło namiotu nie tylko zapiszesz grę, ale także znajdziesz skrzynkę z Lv. 2 Key Sphere. Teraz udaj się na północno zachodni kraniec równiny – koleś na Chocobo da ci możliwość wypożyczenia zwierzaka – najpierw musisz jednak przejść trening. Nie jest top trudne – wymaga jedynie refleksu. Zdobycie zwierzaka diametralnie ułatwia wędrówkę po Calm Lands. Po pierwsze – udaj się w południowo wschodni narożnik (poniżej skarpy) aby znaleźć paczki z pieniędzmi. Jeśli wejdziesz na południową skarpę i pójdziesz maksymalnie w prawo dotrzesz do leżącego na ziemi piórka – wciśnij X i znajdziesz się na drodze do Remiem Temple – opiszę ją później w oddzielnym dziale.

Kolejną ciekawostką Calm Lands jest arena walk, do której musisz pościągać potwory z całej Spiry – wejście znajdziesz po środku wschodniej ściany Calm Lands. To także opiszę w innym miejscu, gdyż trochę tego jest…

Gdy już sobie poczłapiesz na Chocobo tu i tam musisz udać się na północno wschodni kraniec by kontynuować wędrówkę. Na kolejnej lokacji (już bez Chocobo) czeka cię walka z Defender X

BOSS: Defender X

  • HP: 64000
  • AP: 6660
  • Podatny na Dark, Armour Break

Ta walka jest wyzwaniem, gdyż koleś jest bardzo wytrzymały, odporny na nasze ataki i ma duuużo HP. Kluczem do sukcesu jest leczenie oraz cierpliwe atakowanie. Warto użyć Armor Break i Dark, gdyż to zdecydowanie poprawi twoją sytuację. Najpierw rozwal obstawę, a efekty ich czarów wspomagających Defendera skasuj za pomocą Dispel. Co ciekawe – dając Tidusowi Provoke sprawiamy, że gry nie da się przegrać – sprowokowany olbrzym korzysta jedynie z jednego swojego ataku – Blast Punch. Atak ten zabiera połowę życia. Jest tak skonstruowany, że nie może zabić postaci która ma 1 HP, dzięki temu Tidus staje się nieśmiertelny a reszta drużyny spokojnie rozwala dziadygę.

>>>do czwartej części opisu >>>