Część Druga

8. Luca

Przedmioty: Al Bhed Primer VI, Al Bhed Primer VII, 1600 Gil, Hi-Potion x2, Pheonix Down x2, HP Sphere, Magic Sphere, Tidal Shpere

Pora na turniej Blitzballu – jedynego odlotu od problemów Spiry z Sin. Od razu możesz się przekonać, jak ważne i prestiżowe jest zwycięstwo w tych rozgrywkach. Chwilę po wyjściu na ląd dowiesz się, że przybył Maester Mika. Pobiegnij więc go zobaczyć i przywitać. Po chwili czeka cię przewodnik po Blitzballu – przeczytaj uważnie lub nie – ja tam chcesz. Nie musisz przecież wygrać turnieju, liczy się udział :P.

Gdy już się zapoznasz (lub nie) z zawiłościami dowiesz się, że pojawił się niejaki Auron. Czy to ten, którego znasz z Zanarkand? Warto się przekonać. Aby kontynuować pobiegnij tam, gdzie wskazuje czerwona strzałka na radarze. Zanim jednak to zrobisz- proponuję dokładne przejrzenie wszystkich doków okalających stadion. Kiedy więc odzyskasz kontrolę nad Tidusem będziesz w szatni. Wyjdź z niej (możesz zapisać grę), i idź dalej aż znajdziesz się przed głównym wejściem na stadion. Zauważ że po drugiej stronie schodów prowadzących na widownię znajdują się takie same schody, którymi ty wróciłeś z szatni. To szatnie innych drużyn – pójdź tam, a na podłodze znajdziesz Al Bhed Primer VI. Na tyłach tego pomieszczenia jest też skrzynia z 2x Hi-Potion.

Teraz pora na doki – przebiegnij się dookoła stadionu, w dokach powinieneś/naś znaleść:

  • 1: Tidal Sphere i 600 Gil
  • 2: 2x Phoenix Down
  • 3, 4: puste

5: przyjrzyj się radarowi – na końcu mola jest dodatkowe odgałęzienie, znajdziesz tam HP Sphere oraz Magic Sphere.

Możesz w końcu pójść do Yuny. Przerwie ona swoje spotkanie “z mediami” by ruszyć razem z tobą na poszukiwanie Aurona. Nie idź jednak od razu tam, gdzie pokazuje strzałka. Pójdź na północ, do teatru. Idź do końca. Zauważysz “kasę” do której prowadzą schody, pokryte czerwonym dywanem. Przed schodami zauważ leżący Al Bhed Primer VII i podnieś go. Teraz możesz już iść za strzałką – możesz także zapoznać się z funkcjami teatru – w tym miejscu można wykupywać sfery umożliwiające odsłuchiwanie znanych z gry utworów oraz ponowne oglądanie sekwencji filmowych.

Wracając do Aurona – idź za strzałką i zapisz grę jak będzie taka możliwość. Zanim wejdziesz do kawiarni pójdź schodami do góry – tam znajdziesz skrzynię zawierającą 1000Gil. Możesz także zrobić zakupy u kobiety stojącej ze swoim straganem po prawej stronie palcu. Teraz rozejrzyj się po kawiarni. Aurona tam nie ma, a przynajmniej nie ma tego, którego znasz. Brakuje także kogoś innego.

Pora wyruszyć na ratunek. Udaj się do czwartych doków. Pomiędzy przejściami do kolejnych doków będziesz atakowany/na przez maszyny. W końcu jednak przebijesz się przez chmary wrogów i znajdziesz na pokładzie statku. Tam czeka cię walka z bossem.

BOSS: OBLITZERATOR

  • HP: 6000
  • AP: 36

Ta walka jest bardzo prosta – jeśli się wie co robić. Tudus potrafi obsługiwać ramię dźwigu. Wystarczy więc uruchomić to ustrojstwo. Nie ma sensu atakowanie “sokownika” gdyż ataki fizyczne zostaną skontrowane oślepiającym atakiem z jego strony. Jeśli zaś pokusisz się o atak magiczny jako kontratak posłuży atak pozbawiający możliwości czarowania. Warto zatem uruchomić dźwig. Zrobisz to czarując na niego czarem błyskawic kilka razy. Gdy ten zacznie działać każ Tidusowi się pobawić. Dźwig pozostawi Oblitzetatorowi 1/16 jego HP. Teraz wystarczy by Lulu jeden raz rzuciła na niego Thunder by walka zakończyła się sukcesem. Po tym happy endzie pora wrócić na finał turnieju.
Słabość: Błyskawice

Mecz jest do wygrania! Ale jest to zadanie bardzo, bardzo trudne, o ile nie graniczące z cudem – jeśli udało ci się wykonać strzał Jechta  na pokładzie statku, to możesz (musisz) go wykorzystać w drugiej połowie meczu. Trochę dziwne, że taka gwiazda jak Tidus jest takim słabym graczem – to pewnie przez toksyny Sin:). Dodam tylko, że meczu nie trzeba wygrywać! Warto to zrobić dla własnej satysfakcji. Ale po kolei.

Przez pierwszą połowę meczu należy starać się zbić czas częstymi podaniami. Ewentualnie próbować strzelić bramkę (nic nowego tu nie napisałem, ale nasza drużyna jest po  prostu bardzo słaba i ciężko jest zatrzymać Goersów, zwłaszcza że ich strzały mogą wpadać nawet z połowy boiska, ważne żeby Tidus dostał kilka razy piłkę by awansował na 3 poziom). W przerwie meczu należy ustawić Tidusowi Jecht Shot – jest on bardzo wyczerpujący – pochłania 120 HP, ale w drugiej połowie Tidus będzie na boisku tylko przez trzy minuty gry (pamiętaj że czas w grze idzie nieco szybciej niż w rzeczywistości). Strzał Tidusem można wykonać nawet wtedy, gdy blokować go będą dwie osoby. Dlatego trzeba popłynąć jak najbliżej i zdobyć bramkę. Po 3 minutach zmiana w drużynie – wejdzie Wakka. Ten też posiada już umiejętność lepszego strzelania – można więc strzelić drugą bramkę. Mój rekord to 3 bramki strzelone w czasie całego meczu (niestety, przegrałem wtedy 4:3). Raz udało mi się wygrać 0:2. W momencie, w którym to piszę (zaraz po zwycięstwie), nie wiem czy to wpłynie na dalszą grę, ale chyba warto wygrać. Pewną formą nagrody jest Strength Sphere :). (dopisano nieco później: Ten mecz nie ma wpływu na dalsze perypetie)

Po meczu czeka cię chwila oddechu – rozluźnij dłonie bo już za chwilę… No właśnie. Pojawi się trochę tego świństwa, ale nie przejmuj się. Zwykłe ataki wystarczą, poparte od czasu do czasu Potionami, dla wzmocnienia kondycji. Basenowe walki zdają się nie mieć końca, ale wszystko ma swój koniec. Na zewnątrz przejmiesz kontrolę na Auronem, który jednym ciosem poradzi sobie z potworem. Do Aurona dołącza Tidus z Wakką i w trójkę stawią czoła kolejnemu wrogowi. Ten jest nieco trudniejszy, warto dbać by poziom HP nie spadał poniżej ~200 punktów. W razie możliwość Overdrive i po zabawie. Sytuacja zrobi się za chwilę jeszcze trudniejsza, ale i tutaj jakoś sobie poradzisz.

Po tych wydarzeniach czas na pożegnanie Wakki z drużyną – jeśli wygrałeś mecz to Wakka da kumplom trofeum, jeśli przegrałeś – nie wiem co da, bo ja wygrałem :). Jak przejdę drugi raz to napiszę. Czeka cię też rozmowa Tidusa z Auronem, dowiesz się tu co nie co. Po odzyskaniu kontroli nad Tidusem udaj się do celu wskazanego na mapie – porozmawiaj z Yuną. Po wesołej rozmowie pora na wycieczkę do Djose. Zanim jednak tam pójdziesz – wróć do szatni na stadionie! Jedna z szafek otworzy się i znajdziesz tam Jupiter Crest.

9. The Mi’ihen Highroad

Przedmioty: Al Bhed Primer VIII, Al Bhed Primer IX, Antidote x6, Ether, Eye Drops x3, Fortune Sphere, 2600 Gil, Heat Lance, Hi-Potion x4, Hunters Sphere, Ice Brand, Lv. 1 Key Sphere x2, Mars Crest, Mega-Potion x2, Remedy, Scout, Soft x3, Thunder Blade

Zapisz grę. Warto trochę pokręcić się po okolicy Save Sphery i wykorzystać darmowe leczenie do podbicia charakterystyk drużyny. Save Sphere można od teraz wykorzystywać do gry w Blitzball. Gdy już się przygotujesz to idź drogą przed siebie zaglądając do zakamarków i rozmawiając ze spotkanymi postaciami. Droga podzielona jest na kilka etapów. Zaczynasz w South End, które przechodzi do South, później Central, następnie trafiamy do Agency – zajazdu, kolejnymi etapami są Newroad South, Newroad North i North End. North End rozdziela się na Oldroad North i Oldroad South. Sam(a) widzisz że jest to dość długa monotonna i męcząca wędrówka. Na szczęście części walk i chodzenia można będzie uniknąć.

Jak już wspomniałem – trzeba rozmawiać z każdym – wpadnie trochę przedmiotów. Osoba na południe od Save Sphery da ci Hi-Potion, od kolejnych osób dostaniesz 2 Antidote oraz Hunters Spear (daj ją Kimahri’emu) Kawałek dalej, przy ruinach, poznasz starca – Maechena, który będzie twoim przewodnikiem po Spirze. Jeśli zajrzysz za ruiny to dostaniesz Ice Brand. Wewnątrz ruin można znaleźć zapiski w języku Al Bhed. Idź dalej na północ, spotkasz Djose Chocobo Knights’ów. Ostrzegą cię przed potworami. Idąc dalej, na północ, przy kolejnych ruinach natrafisz na Belgemine. Zanim z nią porozmawiasz zerknij na taktykę walki. Zaproponuje ci ona pojedynek Aeonów, warto skorzystać.

BOSS: IFRIT BELGAMINE

Słabość: Lód

Opcjonalna walka, ale warto podjąć wyzwanie, choćby dla treningu, przed walką (i po) twoje Aeony zostaną uleczone. Zanim jednak zaczniesz rozmawiać pochodź trochę po okolicy i naładuj paski Overdrive’ów zarówno Yuny jak i Valefora. Dzięki temu zyskasz na początku walki dwa potężne uderzenia. Walka jest jedną z tych które są raczej nie do ruszenia, ale z tą strategią powinno się udać. Nagrodą na wygranie jest Echo Ring. Nagrodą pocieszenia, jeśli ci się nie powiedzie, jest Seekers Ring.

Po walce pora na dalszą podróż. Po chwili dotrzesz do The Mi’ihen Highroad – South. Od napotkanego przechodnia dostaniesz Red Ring. W zagłębieniu koło Chocobo znajdziesz skrzynię zawierającą Remedy. Kiedy zauważysz leżącą na ziemi piłkę do Blitzballa nie podchodź do niej. Niedaleko spotkasz dzieciaka – porozmawiaj z nim i wtedy za kopnięcie piłki dostaniesz 3 Soft’y. Teraz udaj się dalej na północ, do Centralnej sekcji Highroad. Tutaj wszyscy obsypią cię prezentami, dostaniesz Lv. 1 Key Sphere, 4 Antidote, 600 Gil, Hi-Potion, Ether. W skrzyniach na tej lokacji znajdziesz 2000 Gil (po prawej stronie w połowie drogi) i 3 Eye Drops (w północnym jej krańcu).

Kolejną lokacją jest Agency. Możesz wreszcie zapisać grę i zjeść obiad:). Wyjdź na zewnątrz i porozmawiaj z Yuna przy wspaniałym zachodzie słońca. Jeśli porozmawiasz ze wszystkimi to powinieneś/naś dostać kolejną Lv. 1 Sphere, oraz powinien pokazać się tutorial Sphere Grid poświęcony właśnie odblokowywaniu przejść na siatce. Wejdź do środka i spróbuj wyjść raz jeszcze – pojawi się Rin, który da ci Al Bhed Primer VIII oraz 2 Mega Potion’y. Teraz przygotuj się na walkę z bossem – zapisz grę. Możesz także przygotować drużynę, walcząc przez chwilę tam, skąd przyszedłeś. Jak będziesz gotowy/gotowa – udaj się na północ od Agencji, gdzie czeka cię walka z Chocobo Eater.

BOSS: CHOCOBO EATER

  • HP: 10 000
  • AP: 90
  • Słabość: Ogień

Sposób zakończenia tej walki zależy wyłącznie od twojego podejścia. Najważniejsze to nie dać się zabić. To nie jest takie trudne. Aby wygrać walkę – trzeba zabić Chocobożercę, aby walkę przetrzymać – trzeba dać się zrzucić z klifu. Oczywiście musimy wygrać. Oto strategia. Potwór będzie cię spychać z klifu – dwa jego zepchnięcia i jesteś na dole. Na szczęście można przesuwać samym Chocobo Eaterem. Po zadaniu mu około 1200 punktów obrażeń przewróci się. Wtedy trzeba go uderzyć zanim wstanie – nie tylko otrzyma zwiększoną porcję obrażeń, ale także cofnie się do tyłu. Nie opłaca się tutaj przyzywanie Aeonów – lepiej cały czas napierać – nie leczyć się i nie marnować okazji. Warto by każda postać z drużyny wykonała jedna akcję, bo jest dużo AP do podziału. Optymalny skład to Kimahri i Auron (bronie przeszywające) oraz Lulu – magia.

Jeśli wygrałeś/łaś bitwę – będziesz mógł/mogła za darmo wynająć Chocobo. To bardzo ułatwi i skróci dalszą wędrówkę. Z chocobo można podnosić przedmioty jak i rozmawiać z napotkanymi osobami, więc nie ma żadnych przeciwwskazań. Zwierzaka wynajmiesz u kobiety stojącej przy wejściu do Agencji – zapisz grę i w drogę! Dzięki Chocobo unikniesz walk przez dalszą część wędrówki po Highroad. Siedząc na kurczaku udaj się na północ. Staraj się mieć oczy szerko otwarte, zwłaszcza na  Al Bhed Primer IX oraz na piórka chocobo leżące na ścieżce. Gdy zobaczysz piórko (są dwa miejsca z piórkami) pozostając na kurczaku zbadaj je – wskoczysz wyżej i znajdziesz Heat Lance dla Kimari’ego a w innym miejscu Thunder Blade i Scout’a. Idąc jedną z odnóg na południe dotrzesz do Save Sphery oraz do skrzyni zawierającej Mars Crest. Kiedy zwiedzisz wszystkie miejsca udaj się na północ – powinieneś/powinnaś zobaczyć barykadę Crusaderów. Będziesz zmuszony/zmuszona zejść z chocobo, w skrzynce po lewej znajdziesz 2 Hi-Potion. Udaj się w stronę wozu blokującego przejście – ten odjedzie a ty porozmawiaj ze stojącymi wojownikami. Jeden z nich poprosi o wsparcie dla sił Krzyżowców. Oto co dostaniesz w zamian:

  • 100 Gil – Scout
  • 1000 Gil – Ice Lance
  • 10000 Gil – Monn Ring (ma SOS Shell oraz SOS Protect – szkoda tyle kasy, to moja opinia)

Spróbuj wrócić do Save Pointa – pojawi się Seymour Guado i “załatwi” ci przejście dalej. Zanim wyruszysz przygotuj się – to będzie ciężka przeprawa.

10. Mushroom Rock Road

Przedmioty: Al Bhed Primer X, Ether, 1400 Gil, Hi-Potion x4, Mega-Potion x2, Phoenix Down x2, Potion x10, Remedy x2, Serene Bracer, Serene Armlet, Soft x4, Tough Bangle, X-Potion

Rozmawiaj z każdym, kogo spotkasz, a nie ominą cię prezenty. Już na samym początku dostaniesz Remedy, Tough Bangle, Ether, Hi-Potion i 2 Phoenix Down’y. Sama droga nie ma specjalnych rozwidleń, jest jednak dość szeroka. Spotkasz tu O’akę, którego ceny w mocnym stopniu zleżą teraz od tego ile pieniędzy wcześniej mu dałeś. Gdy miniesz O’akę zobaczysz coś w stylu windy. Obok będzie stał koleś (a może kolesiówa? – nie zanotowałem tego zbyt czytelnie) – porozmawiaj z nim a dostaniesz Hi-Potion. Teraz skorzystaj z windy. Walki tutaj są dość uciążliwe a następna Save Sphera dość daleko. Możesz iść przed siebie nie zważając na skrzynie, ale możesz też iść od jednego do drugiego krańca trasy dokładnie przeczesując teren. W pierwszej napotkanej skrzyni znajdziesz 1000 Gil a nieopodal stojąca postać dostarczy ci 10 Potionów. Następna skrzynia to Remedy. W następnej kolejności spotkasz Shelindę (ja ją spotkałem). Jeśli porozmawiasz z nią kilka razy to powinna cię uleczyć. Jest to o tyle dobra wiadomość, że jeśli masz ochotę trochę podbudować siłę drużyny to możesz zrobić to teraz. Shelinda zawsze służy pomocą.

Zostawmy więc leczącą Shelindę by dotrzeć do Save Sphery. Idąc dalej postaraj się naładować paski Overdrivów zarówno członków ekipy jak i Aeonów – warto je zostawić na nadchodzące walki. Podczas dalszej wędrówki znajdziesz skrzynię z Hi-Potion. Idąc dalej spotkasz kolesia od którego dostaniesz X-Potion. Jeśli za chwilę pójdziesz nieco w lewo to znajdziesz kolejną windę, która zabierze cię do Serum Armlet. Wróć na główny szlak i idź dalej. Kiedy zobaczysz kolejne odbicie w lewo pójdź tam by zdobyć Al Bhed Primer X. Idź dalej główną trasą – spotkasz kolejną miłą osobę, od której dostaniesz 400 Gil. Następny strażnik którego spotkasz da ci Mega-Potion. Będzie on strzegł wejścia do tajemniczej konstrukcji. Zanim tam wejdziesz zejdź nieco niżej, na rozmowę z Lizzu. W końcu możesz zapisać grę. Gdy już wszystko zrobisz wejdź w głąb konstrukcji.

script type=

Oto centrum dowodzenia. Idź dalej, do kolejnej planszy. Porozmawiaj z napotkanymi strażnikami by zasięgnąć języka w sprawie operacji Mi’ihen. Zapisz grę w kolejnej Save Sphere. Spotkasz znowu O’akę, który będzie miał kolejne bronie na sprzedaż. Gdy zrobisz interesy udaj się do głównej części centrum dowodzenia – zostaniesz zatrzymany przez Gattę. Czeka cię też kilka scenek z Seymourem i Kinoc’iem. W tym miejscu są dwie skrzynie – jedna na górze w rogu po prawej stronie – zawiera Serene Bracer, druga, nieco poniżej, kryje w sobie Mega-Potion. Jeszcze raz zapisz grę i kiedy będziesz gotów/gotowa, porozmawiaj ze strażnikiem strzegącym przejścia na dole po prawej stronie. Czeka cię nie byle jaka walka oraz kilka bajeranckich filmów.

BOSS: SINSPAWN GUI

  • HP: 12 000 (Głowa: 4 000) (Ramiona: po 800)
  • AP: 485
  • Słabości: brak

Najtrudniejsza walka jaką do tej pory stoczyłeś, ale nie przejmuj się. Przeciwnik składa się z czterech części: Dwóch odnóży, głowy oraz tułowia – głównego mięcha. Jeśli opierasz walkę na atakach fizycznych (a chyba nie ma lepszego wyboru) musisz obciąć ramiona, gdyż będą one chronić cielsko przed twoimi atakami. Lulu może bez problemów atakować czarami główną część Sinspawn Gui. Odnóża mają tendencję do odnawiania się i trzeba je regularnie ścinać. Raz na jakiś czas swoją aktywność okazuje głowa. Należy wtedy szybko ją zaatakować by wróciła na miejsce i nie zatruła całej drużyny.

Podczas walki warto zapewnić każdemu członkowi drużyny jeden aktywny ruch, dzięki czemu wszyscy dostaną cenne AP. Kiedy nie ma ramion warto wykorzystać naładowane podczas niedawnej wędrówki Overdrivy. Może to w znacznym stopniu skrócić bitwę. Gdy go zabijesz to

BOSS: Powrót Sinspawn Gui

HP: 6 000

Ta walka nie jest już wielkim wyzwaniem, gdyż ataki magią Seymoura zadają powyżej 1000 punktów obrażeń. Dzięki temu wygrać jest dużo łatwiej niż poprzednio (poprzednio też nie było trudno, co?). W nagrodę dostanie 6 Lv. 1 Key Spheres, oraz tutorial mówiący do czego one służą.

Bo bitwie odzyskasz kontrolę na plaży. Twoim zadaniem jest odnalezienie żywych. Jedyną żywą osobą będzie albo Gatta albo Luzzu – prawdopodobnie zależy to od wcześniejszych rozmów z tą dwójką. Wkrótce znajdziesz się przy Save Sphere. Gdy już zapiszesz grę to idąc na lewo znajdziesz Hi-Potion. Aby iść dalej musisz wyjść górą po prawej stronie. Gdy opuścisz tą lokację znajdziesz się na Djose Highroad.

11. Droga do Djose

Przedmioty: Al Bhed Primer XI, Ability Sphere, Ether x2, Bright Bangle, 4000 Gil, Hi-Potion x3, Mega-Phoenix, Mega-Potion, Halberd, Potion x10, Remedy, Switch Hitter, Variable Steel

Porozmawiaj z napotkanymi osobami (z jedną dwa razy) a dostaniesz Variable Steel, Soft Ring i Mega-Potion. Idąc na północ od kolesia który miał Mega-Potion znajdziesz po lewej stronie skrzynię z prezentem. Idź dalej na północ – tym razem po prawej stronie znajdziesz Al Bhed Primer XI – leży on za skałą. Idąc dalej natrafisz na lekkie zagłębienie w ziemi po lewej stronie drogi. Gdy tam pójdziesz znajdziesz skrzynię z Bright Bangle. Pod koniec drogi spotkasz kilku ludzi, od których dostaniesz Hi-potion i Ether. Powinieneś/powinnaś dotrzeć do rozgałęzienia dróg. Ta w lewo, do góry, prowadzi do Moonflow. Nie możesz się nią wybrać więc pozostaje drugie wyjście – iść do Djose. Po drodze do świątyni nie ma na razie żadnych przedmiotów. Przy samej świątyni znajdziesz 4000 Gil i 4 Ability Sphere.

Przed świątynią możesz także zrobić zakupy i zapisać grę. Gdy uznasz, że już pora, idź do świątyni. Spotkasz tam innego summonera – Isaaru, od którego dowiesz się o zagrożeniach. Zanim wybierzesz środkowe przejście do Cloister of Trials, udaj się do pomieszczeń po lewej i po prawej stronie. Znajdziesz tam Mega-Phoenix’a oraz Remedy. Po lewej stronie możesz także znaleźć Ether.

Pora na…

Djose Cloister of Trials

Zaraz na początku zauważysz dwie Djose Sphere, które należy umieścić w drzwiach, które prowadzą do kolejnego pomieszczenia na północy labiryntu. W tym pomieszczeniu zauważysz, że w posadzce są wyryte runy, które w dodatku zapalają się po włożeniu sfer Djose w odpowiednie miejsce. Jak łatwo się domyślić, trzeba zaświecić całość, by przejść dalej. Po prawej stronie run w podłodze znajdziesz trzy otwory – jeden zaraz koło drzwi prowadzących w górę oraz dwa kolejne gniazda, blisko siebie, połączone “przewodem” nieco dalej w prawo. Właśnie w te gniazda należy włożyć po jednej sferze – zapali się piedestał zwisający ze sklepienia. Teraz należy wykorzystać piedestał stojący na runach, włożyć weń pozostałą sferę Djose i przepchnąć pod świecący piedestał sufitowy. Naładuje to kulę umieszczoną w piedestale.

Tą naładowaną kulę należy włożyć w prawy otwór przy drzwiach nad runami – te tworzą się, a w oddali będzie widać kolejną sferę Djose. Ale droga jest niedostępna. Należy zresetować piedestał (panel znajduje się po lewej stronie) i włożyć weń dwie sfery Djose, wykorzystane wcześniej do naładowania tej trzeciej. Piedestał przesuwamy na północ i zrzucamy go w przepaść. Występujące tam wyładowania oraz sfery z piedestału utworzą z niego przejście, po który możemy udać się do przełącznika zawierającego sferę Djose. Popchnij przełącznik – jedna z run powinna się zaświecić. Wróć do miejsca z runami, zresetuj piedestał i umieść pozostałe trzy sfery tak, by zapaliła się reszta run – jedno z gniazd jest po zaraz obok piedestału, lekko po lewej stronie, obok drzwi, pozostałe dwa gniazda są przed drzwiami, które otworzyłeś/otworzyłaś a początku.

Gdy to zrobisz pojawi się winda, która zawiezie cię piętro wyżej. Na górze nie korzystaj z widocznego zaraz po lewej stronie przejścia po schodach na górę. Zamiast tego udaj się w głąb pomieszczenia, na północ. Tam czeka cię wepchnięcie 5 przycisków. Nie wszystkie są dobrze widoczne. Gdy już uruchomisz kolejną maszynerię wróć na dół i dotknij glyphu, który się tam pojawił. Otrzymasz Destruction Sphere. Wróć na górę i włóż sferę Destrukcji w piedestał, który stoi nieopodal. Rozkruszone mury ujawnią skrzynię, która kryje w sobie Magic Sphere. Teraz masz już wszystko i możesz skorzystać z przejścia po schodach na górę.

Tam czeka cię krótka rozmowa, gdy odzyskasz kontrolę na Tidusem, spróbuj wyjść a gra potoczy się dalej – ty znajdziesz się na zewnątrz świątyni. W gospodzie znajdziesz nową skrzynię, w której znajdziesz Switch Hitter. Po zapisaniu gry udaj się z powrotem do świątyni, gdzie w pomieszczeniu po lewej stronie znajdziesz Yunę. Teraz możesz wrócić do rozdwojenia dróg, tam gdzie można było skręcić do Moonflow. Po drodze spotkasz kilka osób, od których dostaniesz 2x Hi-Potion, 10x Potion oraz Halberd. Teraz już możesz iść do Moonflow.

12. Moonflow

Przedmioty: Al Bhed Primer XII, Antidote x4, Ether, Lv. 1 Key Sphere x3, Magic Defence Sphere, Mega-Potion, Phoenix Down x2, Summoners Soul, X-Potion

Idąc zaglądaj do skrzyń oraz postaraj się naładować Overdrive Yuny oraz jej Aeonów (pozo Ixionem), przydadzą się podczas kolejnego starcia z Belgamine. Gdy ją spotkasz czeka cię kolejna walka z jej Aeonem, na podobnych zasadach jak poprzednia.

BOSS: IXION BELGAMINE

Słabość: Woda

Tutaj możesz wykorzystać swoje dwa Aeony. Jeśli posłusznie korzystasz z opisu to z pewnością masz naładowane Overdrive’y i od razu możesz zaatakować grubej rury. Najpierw Ifrit, którego można zawsze uleczyć za pomocą jego własnych czarów ognia. Dość szybko Ixion rzuci na siebie Haste, co wykończy Ifrita. Przyzwij Velefora, który powinien za pomocą Overdriva i ewentualnie kilku ataków pokonać Ixiona. Nagrodą za wygrania są 2 Dragon Scales, porażka oznacza 6 Smoke Bombs.

Idąc dalej znajdziesz Summoner Souls, przedmiot umożliwiający Aeonom naukę umiejętności za pomocą odpowiednich przedmiotów. Dalsza doga nie jest skomplikowana, trochę podziwiana widoczków. Dotrzesz do South Wharf. Możesz tu zapisać grę a także zrobić zakupy, przed przeprawą na drugą stronę. Znajdziesz tutaj także skrzynie z 2x Phoenix Down oraz 5000 Gil. Teraz pora na wycieczkę Shoopafem. Yeah! Podczas przeprawy czeka cię walka z bossem:

BOSS: EXTRACTOR

  • HP: 4000
  • AP: 660
  • Słabość: Błyskawice

Walka polega na umiejętnym wykorzystaniu umiejętności Provoke oraz odpowiednim doborze broni, posiadających moc błyskawic. Extractor ma tylko dwa ataki – Aqua Shooter, niegroźny, oraz Depth Charge, nieco potężniejszy. Jeśli chcesz go uniknąć stosuj Provoke, umiejętność Tidusa, raz na trzy rundy.

Po bitwie Shoopaf zabierze cię na drugą stronę rzeki. Tam warto rozejrzeć się za Al Bhed Primer XII. Znajdziesz go w prawej części lokacji. Opuść to miejsce – wyjście jest po lewej stronie na dole. Po drodze zajrzyj do skrzyni z Etherem. Idąc dalej czeka cię niespodzianka. Jeśli chcesz mieć niespodziankę dojdź do niej zanim przeczytasz kolejny akapit. Ja zaraz zepsuję zabawę.

Nowy członek drużyny jest bardzo sympatyczny i potrafi kilka ciekawych rzeczy, o których opowiedzą ci tutoriale. Jeden to ulepszanie broni, drugi to Overdrive a trzeci to skrzynie podczas bitew. Mała prezentacja podczas kolejnej walki wyjaśni sprawę. Warto teraz dać jej powalczyć w kilku starciach, ponieważ zaczyna na bardzo niskim poziomie 360 HP. Podbicie tej wartości nie powinno stanowić dużego problemu, ponieważ najbliższe gniazda na Sphere Grid zawierają właśnie HP.

Dalsza droga do Guadosalam powinna upłynąć pod znakiem szkolenia Rikku oraz zaglądania do skrzyń – te kryją w swych czeluściach Mega-Potion oraz 4x Antidote. W końcu dotrzesz do Guadosalam.

13. Guadosalam

Przedmioty: Al Bhed Primer XIII, Elixir, Hi-Potion x2, 3000 Gil, Mega-Potion, Lightning Marble x8

Guadosalam to miasto zamieszkałe przez gatunek zwany Guado, nieco różniący się od ludzi. Przywita cię Trommel, który zaprosi Yunę do Seymoura. Najciekawszy przedmiot, Al Bhed Primer XIII znajdziesz w domu położonym najbardziej na zachód. Tam też znajdziesz skrzynię z 3000 Gil. Możesz jeszcze trochę pochodzić po mieście zaglądając gdzie popadnie. Twoim ostatecznym celem jest jednak rezydencja Seymoura. Po prawej stronie wejścia jest skrzynia z Mega-Potion. Gdy ją opróżnisz wejdź do środka. Tam udaj się po schodach na górę w celu opróżnienia skrzynki z Hi-Potion’ów.

Spróbuj opuścić poczekalnię a pojawi się Trommel. Idź za nim. Aby pojawił się sam Seymour musisz porozmawiać ze wszystkimi znajdującymi się w pomieszczeniu. Czeka cię krótkie przedstawienie, po którym musisz udać się do Farplane. Aby tam dojść musisz wejść na nieco wyższy poziom Guadosalam lewą stroną miasta. Tam znajdziesz coś w rodzaju mostu, który zaprowadzi cię do Fareplane. Idź dalej, do Fareplane, droga nie ma rozwidleń. Porozmawiaj z siedzącymi na schodach Auronem i Rikku i wejdź do Fareplane. Tam możesz porozmawiać z każdym, na końcu z Yuną. Czeka cię kilka scen oraz rozmów. Po wszystkim wróć do Guadosam. Po drodze będziesz miał/miała możliwość wtrącenia trzech groszy do rozmowy, nie wiem czy to ma jakiś skutek w przyszłości. Tuż przed opuszczeniem korytarza i wejściem do Guadosalam korytarz zakrzywia swój bieg. W tym niewidocznym dla kamery załomie znajduje się skrzynia. Możesz teraz zapisać grę i dokończyć robienie zakupów. Warto zakupić sprzęt chroniący przed błyskawicami oraz umożliwiający atak żywiołem wody. Te cechy przydadzą się już za chwilę. Dalsza droga prowadzi przez przejście, które wcześniej było blokowane przez strażnika, po lewej stronie miasta. Tam spotkasz Shelindę. Zaprowadzi cię ona do Thunder Plains.

14. Thunder Plains

Przedmioty: Al Bhed Primer XIV, Ether, 7000 Gil, Hi-Potion x2, Phoenix Down x2, Remedy, Water Ball, X-Potion, Yellow Shield

Pomysł na tą lokację jest wspaniały, jednak wędrówka przez te tereny jest bardzo uciążliwa i czasochłonna. Zwłaszcza wtedy, gdy chce się zajrzeć w każdy kąt i dotrzeć do każdej skrzyni.

Przed dojściem do Save Sphere idź lewą stroną. Znajdziesz tam co nie co. Koło Save Sphey można pobiegać i wzmocnić nieco drużynę. Aby uniknąć trafienie błyskawicą wciśnij szybko X po tym, jak zobaczysz błysk ekranu. To trochę poprawi wydajność wędrówki ale nie zawsze się uda.

Idąc dalej zobaczysz dziwnie połyskujące kamienie, na których widać sylwetkę Cactuara. Jeśli grałeś/łaś wcześniej w FF powinieneś/naś znać te kształty:). Wciśnięcie przycisku ‘□’  spowoduje uaktywnienie kamienia. Można aktywować trzy takie kamienie, każdy aktywowany kamień powoduje, że podczas walki może pojawić się jeden dodatkowy Cactuar. Idź dalej, wypatrując skrzyni po lewej stronie, zawierającej 5000 Gil. Gdy ją znajdziesz przejdź na prawą stronę, tam można znaleźć Water Ball, bardzo przydatną broń dla Wakki, zwłaszcza w tych okolicach. Wędrówka może zaowocować spotkaniem Shelindy, która spyta cię o plany Yuny. Wydaje się, że nie ma większej różnicy co się odpowie, chociaż kto wie, o moich spostrzeżeniach na ten temat opowiem później, w Macalanii. Możesz również spotkać mędrca Maechen’a, który opowie ci o historii Thunder Plains. Kolejnym przystankiem na drodze jest Agencja Rin’a.

Można wreszcie zapisać grę. Dostępny jest też ekwipunek chroniący przed magią błyskawic. Porozmawiaj z Rikku – pojawi się Rin. Zagadnij go, spyta się o twoje postępy w nauce Al Bhed. Okaż zainteresowanie nauką a otrzymasz kolejny egzemplarz Al Bhed Primer’a (XIV). Teraz udaj się na tyły Agencji. Tam czeka cię scenka z Yuną. Gdy będzie po wszystkim znajdziesz się na zewnątrz agencji. Przyjrzyj się dobrze powierzchni drogi. Zauważysz jaśniejszą plamę – to tarcza Yellow, w 100% chroniąca przed magią błyskawic.

Dalsza wędrówka przez Thunder Plains jest utrudniona przez nowy rodzaj stwora-potwora. To Iron Giant, znany z poprzednich części FF, zazwyczaj siejący duże spustoszenie w drużynie. Tutaj ma on duża zaletę – zostawia po sobie 800Ap, warto o tym pamiętać, dodatkowo nadrabiając zaległości Rikku. Zaraz na początku idź w prawo, do skrzyni z X-Potion. Dalsza wędrówka prowadzi do kolejnej Save Sphery. Teraz idź lewą stroną drogi, gdyż właśnie tam znajdziesz kolejną skrzynię z Etherem. Przejdź na prawo, ponieważ następna skrzynia będzie z tej strony. Znajdziesz w niej 2000Gil. Zmiana stron, kolejna skrzynia z Remedy. Za chwilę przejdziesz Thunder Plains.

>>>do trzeciej części opisu >>>