Rozdział Trzeci

UWAGA!: Od tego rozdziału podczas bitew pojawia się Watcher – latająca maszynka która obserwuje twoje poczynania i melduje je jednemu z przyszłych bossów – aby nie utrudniać sobie późniejszej walki zawsze fizycznymi atakami najpierw zabijaj właśnie Watchera.

3.01. Airship (5 minut, +0,8) 45,6%

Jedyne co należy zrobić, to przespać się w kajucie (trzeba to robić w każdym rozdziale).

3.02. Luca (35 minut +0.8%) 46,4%

Zadanie jakie cię czeka w Luce jest dość oczywiste – aby ukończyć grę w 100% musisz wygrać turniej Sphere Breake, który akurat toczy się w tym mieście. Zasady gry są dość proste więc nie powinieneś/naś mieć problemu z ich zrozumieniem. Jeśli nie poznałeś/łaś ich wcześniej tutaj będzie można poznać reguły.

Aby awansować do finałowej rozgrywki musisz pokonać 3 przeciwników (nie możesz przegrać trzech pojedynków). Zanim jednak ruszysz do boju wróć się kawałek po schodach (tych prowadzących na zewnątrz miasta) i weź trzy Lunar Curtain ze skrzynki leżącej na trawie. Teraz wróć i skieruj swe kroki do szatni pod stadionem i zapisz grę. Gdy to zrobisz wróć na ryneczek i poszukaj przeciwników, którzy mają niski poziom trudności. Po pokonaniu każdego wracaj aby zapisać grę. Gdy zostanie ci trzecia osoba do pokonania nie wracaj całej drogi tylko porozmawiaj z kobietę stojącą przed stadionem, po prawej stronie w dolnej części ekranu. Ponieważ po wygraniu tej potyczki od razu przeniesie cię do finału, w razie niepowodzenia cały mecz powtórzysz szybko i bez zbędnego biegania po całej Luce.

Finał jest najtrudniejszym z dotychczasowych pojedynków, warto więc znać chociaż kilka sztuczek by wygrać. Po pierwsze – staraj się wykorzystywać echo – polega to na tym, że w każdej rundzie wykorzystuje się tą samą liczbę monet (najlepiej próbować grać na trzy monety), dzięki czemu przy odrobinie szczęścia (jak Shinra nie rzuci 1) spokojnie dotrze się do wyznaczonego limitu punktów. Po drugie, hmm – czasu jest dość dużo, staraj się więc zastanowić aby przez przypadek nie wywołać wielokrotności core sphery – często się zdarza że chcąc rzucić trzy monety już pierwsza wystarcza do osiągnięcia wielokrotności – miej to na uwadze. That’s it! Powodzenia!

Nagrodą jest sfera Lady Luck!

3.03. Mi'ihen Highroad (30 minut +0,6%) 47,0%

Misja na Mi’ihen Highroad nie jest specjalnie wyrafinowana. Czeka cię zadanie polegające na pokonaniu szalejących maszyn. Razem z tobą walczą Al Bhedzi, ale gracie do jednej bramki. Dla własnej satysfakcji warto z nimi wygrać pokonując większą ilość mechanicznego złomu. Nie ma to jednak wpływu na procenty. Misja jest prosta- biegnij przez całą drogę rozglądając się w poszukiwaniu przeciwników i opróżniając skrzynie. Zw względu na banalność tej części gry nie będę szczegółowo opisywał każdej lokacji, bo przecież nie da się zgubić!

Gdy zginie już 13 maszyn misja automatycznie zakończy a zakończenie przyniesie ze sobą 10 000 Gil wraz z Undying Storm Garment Grid. Gdy znajdziesz się już na statku poświęć chwilkę by poprzełączać bohaterki właśnie na tę siatkę.

3.04. Mushroom Rock Road (5 minut, +0,4%) 47,4%

Głównym celem tej wizyty jest rozmowa z Lucil i Yaibalem.

3.05. Djose (5 minut, +0,2%) 47,6%

Djose odwiedzamy jedynie po to, bo pogadać z Gippalem. Idąc z Mushroom Rock Road przez Djose Highroad skorzystaj ze śmigaczy :)). W skrzyniach znajdziesz Phoenix Down i High Potion. Po rozmowie otrzymasz Al Bhed Primera.

3.06. Moonflow (25 minut, +0,2%) 47,8%

Przechodząc przez Moonflow musisz porozmawiać z Toblim, i to dwa razy! Następnie poprzez Shoopafową przeprawę udaj się do Guadosalam.

3.07. Guadosalam (20 minut, +2,0%) 49,8%

Po przybyciu do Guadosalam udaj się do tajemniczych zamkniętych drzwi by obejrzeć krótką scenkę. Następnie skieruj swe kroki do siedziby Leblanc. Wewnątrz, na dolnym poziomie pogadaj z Logosem i Ormim – będą dość zabawni. Po rozmowie z nimi udaj się do pokoiku Leblanc by z nią porozmawiać. Wróć do Logosa i Ormiego, powiedzą cię o sferach do oglądnięcia.

Idź zatem do tajemnego przejścia. Przy Save Sherze zapisz grę i idź lewo do pokoiku z błękitną kulą. Ze skrzyni zabierz tetra Band, po czym skorzystaj ze skrzyń by wejść na balkon, gdzie z kolei znajdziesz Crimson Sphere 4, obejrzyj ją później po powrocie na statek.

Zanim jednak wrócisz na Celsiusa najpierw pójdź do pokoju Logosa i Ormiego (ten po prawej stronie). Tam czeka cię oglądanie ich sfer. Najpierw zabawna, potem właściwa. Na koniec nasi nowi przyjaciele wspomną o jeszcze jednej – weź ją z szafki nieopodal. Podczas projekcji do pokoju wejdzie nowa postać. Meichen. Porozmawiaj z nim. Dostaniesz Gaol Sphere. Porozmawiaj z nim raz jeszcze aby dokończyć pogawędkę. Gdy już nie będzie miał nic do powiedzenia opuść Guadosalam kierując swe kroki na Thunder Plains.

3.08. Thunder Plains (10 minut, +0,2%) 50,0%

Po wylądowaniu w Thunder Plains zapisz grę. Idź na północ, aż spotkasz Cida. Porozmawiaj z nim i idź dalej. W tej części Thunder Plains w skrzyniach znajdziesz Echo Screen x5, Hi-Potion x2 oraz Safty Bit. Zapisz grę koło agencji i idź dalej. Po drugiej stronie, na samym końcu spotkasz młodych Ronso – porozmawiaj z nimi i każ im jechać do Kiliki.

3.09. Macalania (10 minut, +0,8%) 50,8%

wydarzenia tu opisane mają miejsce tylko wtedy, gdy dług Oaki został spłacony w poprzednim rozdziale

Po dotarciu do Macalanii udaj się gwiezdną ścieżką na drugą stronę lasu (po drodze nie omieszkaj opróżnić skrzynki). Udaj się do agencji – czeka cię misja uratowania agencji przez atakującymi potworami. Jest to sześć bitew, które następują po sobie. Pomiędzy nimi nie ma czasu na leczenie, pamiętaj więc by trzymać poziom HP przez cały czas trwania misji. W moim przypadku wystarczyła jedna kolejka z Hi Potionami by wrócić do zdrowia. Bitwy z Flanami to prosta sprawa, dużo trudniej się robi gdy przychodzi walczyć z Ryhosem i Vertigo. Ryhos rzuca Tundagę, która zabiera ok 500 HP a w dodatku potrafi zaatakować Chaos Flame, który to jest bardzo groźny (1200-1500HP), potrafi nawet zabić jedną z postaci. Miej więc Potiony pod ręką, bo chyba szkoda czasu tracić na zmienianie ciuszków.

Po walce wejdź do agencji. Pojawi się Oaka. Zapisz grę przy Save Spherze a następnie idź na lewo od agencji do skrzynki z X-Potion. Teraz spróbuj wyjść w stronę lasu (na dół). Pojawi się Oaka by zakomunikować coś ważnego. Teraz możesz wrócić do agencji i za pomocą sfery zapisu udać się na statek.

3.10. Bikanel Desert (20 minut, +0,4%) 51,2%

Pora odwiedzić rodzinne strony Rikku. Gdy dotrzesz na miejsce okaże się, że jakaś ważna osoba chce się z wami widzieć. Udaj się zatem na miejsce i z pomocą tłumacza pogadaj z… Marleną. Marlena opowie ci, że jej lud potrzebuje pomocy (rozmawiaj z Marleną aż ci wszystko opowie), aby znaleźć dziesięciu strażników bramy. Oczywiście trzeba się zgodzić. Zadanie jest podobne do misji z cactuarami z FF10. W danej chwili jedna ze strażnikowych matek jest przebudzona (dookoła jej unosi się niebieska poświata) i właśnie jej dziecko należy szukać (po całej Spirze). Udzieli ona kilku wskazówek na podstawie których należy odnaleźć strażnika. Po odnalezieniu jednego można się wziąć za kolejnego, itd.

Pierwsza matczyna wskazówka mówi o Oazie więc po powrocie do obozu wybierz Oazę jako cel twojej podróży. Tam spotkasz karawanę i jednego ze strażników, biegającego koło głazu. Zanim zaczepisz strażnika zrób zakupy u przewodnika karawany. Gdy podejdziesz do strażnika będziesz musiał/ła pokazać mu  kto jest lepszy. Krótka instrukcja i do dzieła. Ekran zostanie podzielony na dwie części. Jedna przedstawia strażnika i jego przyjaciół, na drugiej błyszczy Yuna ze swoimi pistoletami. Masz ograniczona ilość naboi i określoną ilość strzałów do oddania. Sam strażnik też jest uzbrojony i może robić uniki. Parametr Strength opisuje jego siłę ataku – każdy jego udany atak zabiera ci naboje w ilości równej wartości Strength. Parametr Agility informuje o możliwościach unikowych  przeciwnika. Ty także możesz unikać ataków i ratować tym samym amunicję – musisz wcisnąć kwadrat gdy nieprzyjaciel atakuje.

Pierwszy jest

Lobivia

HP: 10
Strength: 3/10
Agility: 2/10

Pokonanie go nie będzie trudne. Po wygraniu pojedynku wróć do jego mamy a następnie porozmawiaj z kolejną matką strażnika, która się przebudzi. Następnym strażnikiem jest Toumeya. Ale za niego zabierzemy się później…

3.11. Calm Lands (45 minut, +0,4%) 51,6%

    Jako cel podróży wybierz Calm Lands, gdzie masz dwa miejsca docelowe. Wybierz Mission 1. Trzeba uratować turystów. Zapisz grę i wejdź do jaskiń. Turyści sa dość wybredni  jeśli chodzi o towarzystwo więc cała operacja nie jest taka prosta jak by się wydawało. Zanim komuś powiesz, by szedł za tobą zapoznaj się z jego skłonnościami do wędrówki w grupie. Podawane są zaraz po krótkiej rozmowie powitalnej. Zanim więc kogokolwiek przyłączysz przeanalizuj wszystkie postacie by zabrać ich w odpowiedniej kolejności. Jeśli jesteś leniwy to pomoże ci mapką, którą przygotowałem. Podana jest tam dokładna kolejność zabierania pasażerów oraz opisane są skarby, jakie można znaleźć po drodze. Kliknij na obrazku by otrzymać powiększenie.

Zauważ, że najpierw uda ci się jedynie zebrać pierwszą trzynastkę. Gdy ich zbierzesz skieruj się do wyjścia a każdy na swój sposób ci się odwdzięczy. Dostaniesz 6 Energy Core’s i Besaid Key. Wyjdź z jaskini i porozmawiaj z osobą zaraz przy wyjściu po prawej stronie, dostaniesz 7 Energy Core. Za pomocą dobytych Energy Core’s możesz uruchomić teleporty. Po ponowny wejściu do jaskini stań na pierwszym teleporcie. Włączy się, więc skorzystaj z niego a znajdziesz się na drugim krańcu jaskini, przy okazji uruchamiając tamten teleport. Użyj go by dotrzeć do postaci 14. Wróć z nią do wyjścia a dostaniesz kolejny Energy Core. Wróć do teleportu na końcu jaskini i tym razem skręć w lewo. Ostatni, piętnasta osoba również cię obdaruje, ale zanim wrócisz do wnętrza jaskini wyjdź i zapisz grę (po drodze gra się spyta czy przerwać misję – wybierz "tak"). Zapisz grę i idź na koniec jaskini. Tym razem teleportuj się do góry, a znajdziesz się w siedzibie Yojimbo, jednego z dodatkowych Aeonów z FF10. Czeka cię jedna z trudniejszych bitew.

Yojimbo
HP: 22000
MP: 9999
EXP: 2000

kradzież: Power Wrist
rzadka kradzieć: Power Wrist
po śmierci zostawia: Recovery Bracer

To najtrudniejsza z dotychczasowych bitew, pozwoliłem więć sobie na napisanie kilku porad.

1. Każda z postaci uodporniona na zatrucie (dobierz odpowiedni ekwipunek)

2. Przez większość czasu Yojimbo atakuje śmiesznymi atakami, które sa mało skuteczne, ma on jednak w zanadrzu Zanmato – najpotężniejszy cios! Zosawia 1 HP i 1 MP naszym bohaterkom. Jeśliby były zatrute – chwilkę później by zginęły (dlatego ważna jest odporność na trucizny).

3. Jak się ochronić przed Zanmato? Dość prosty sposób – kiedy Yojimbo ma zamiar użyć tej umiejętności zasłania twarz ręka. Kiedy już wiemy co planuje każda z postaci powinna mieć już przygotowany przedmiot leczniczy – jeszcze przed Zanmato każ dziewczynom uleczyć się Hi-Potionami by one użyły ich chwilkę po druzgocącym ataku byłego Aeona. To powinno uratować je przed śmiercią i umożliwić bezproblemowe pokonanie Yojimbo. Pamiętaj! Obserwuj ręce samuraja, żeby cię nie zaskoczył!

Gdy już go pokonasz czeka cię chwała i uwielbienie a także Tetra Master Garment Grid.

Po powrocie na statek ponownie poleć na Calm Lands, ponownie wybierz misję nr 1. Wylądujesz w agencji – zerknij na Shinrę, który będzie montował sferę przy dolnym ogrodzeniu. Jeśli pójdziesz do lewego klifu i nieco w górę znajdziesz Sprint Shoes. Wróć do statku i ponownie wybierz Calm Lands, ale tym razem drugą misję. Wejdź do byłe Monster Areny, pogadaj z Clasko i pójdź nieco w głąb fermy (jaskini) by zobaczyć jak Shinra montuje kolejną sferę. Teraz opuść Clasko i wróć do jaskini, w której walczyłeś/łaś z Yojimb – została tam skrzynia do opróżnienia ze Star Bracer’em. No, teraz wracaj na Cesiusa!

3.12. Mt. Gagazet (20 minut, +0,4%) 52,0%

Akcja na Gagazet sprowadza się do powstrzymania młodych gniewnych Ronso. Po przylocie na miejsce zapisz gę i po rozmowie z Kimahrim ruszaj na górę. Jeśli wykonałeś/łaś wszystko poprawnie to Yuna dostała w prezencie od Kimahriego nową sferę z ciuszkami – Trainer’a.

Niestety, Garik powyłączał teleporty i musisz się przejść. Idź więc tak, jak idzie reszta Ronso. Dotrzesz do pierwszego teleportu – stań na nim by go uruchomić – przeteleportuj się na sam początek, zapisz grę i wróć. Idź dalej. Miniesz miejsce, w którym poprzednio wspinałeś/łaś się po klifie. Tym razem idź prosto. Wejdź do jaskiń i idź aż dotrzesz do kolejnego teleportu (nieco przed schodami). I tym razem wróć się do Kimahriego i zapisz grę.

Gdy wrócisz do jaskini wejdź po schodach i idź w górę (cały czas wybieraj lewą ścieżkę). Dotrzesz do ostatniego teleportu, koło save sfery. Zapisz grę i ruszaj przed siebie. W kolejnej lokacji czeka cię konfrontacja z Garikiem.

Muzyka podczas bitwy sugeruje że mamy do czynienia z bossem ale nie ma się co łudzić, walka jest banalnie prosta – ilość obstawy Garika zależy od wcześniejszych rozmów i wrażenia jakie Yuna wywarła na młodych Ronso. Warto jest spróbować ich okraść, więc oszczędnie z atakami bo są słabi…

Wygranie bitwy kończy quest – nagrodą jest Wishbringer Garment Grid, a drużyna wraca na statek.

3.13. Zanarkand (10 minut, +0,2%) 52,2%

Celem wizyty jest rozmowa z Isaaru. musisz więc przejść spod miejsca w którym wylądowało trio do wnętrza katedry. Idąc opróżniaj skrzynki. Gdy dotrzesz do Isaaru i porozmawiasz z nim idź dalej – pora dokończyć zbieranie skarbów – Zjedź do Chamber of the Fayth i przejdź do dużej hali – gdy już tam opróżnisz skrzynie możesz wracać na statek.

3.14. Besaid (1 godzina 15 minut, +2,0%) 54,2%

No i przyszła pora zabrać się za kończenie epizodu. Na początek końca wybieramy Besaid. Skieruj swe kroki do domu Wakki i Lulu, tam czka cię krótka pogawędka. Po wyjściu z namiotu sytuacja dodatkowo się zaostrzy – pobiegnij do świątyni i wejdź do jaskiń. Czeka cię wykonanie misji pokonania potworów grasujących w świątynnych wnętrzach – wejdź do cloister of trials. Na szczęście nie trzeba rozwiązywać żadnych zagadek – biegnij w dół po schodach dopóki nie spotkasz Wakki – ten najwyraźniej stracił formę i to właśnie nasze młode i silne dziewczęta będą musiały pokonać głównego stracha i władcę Besaidowego podziemia – któż to? Zjedź windą na dół żeby się przekonać – tak, tak to właśnie Valefor. Walka z nim jest bardzo prosta i łatwa :P. Pokonanie go prowadzi do ukończenia misji "Destroy Temple Fiends".

script type=

Tak na dobrą sprawę to nic więcej nie trzeba robić, ale nie tylko samymi procentami żyje człowiek. Dlatego jeśliś zacnym graczem skorym do głębszego zwiedzania Besaid – poleć tam ponownie! Wróć do świątyni i wejdź do komnaty po prawej stronie. W skrzyni, którą tam znajdziesz leży Search Spher’a. Po co ci ona? Spytaj się kapłana, który to z kolei przebywa w lewej świątynnej komnacie. Otóż wewnątrz tajemniczej Besaidowej jaskini, którą znasz już z poprzednich epizodów znajduje się kolejne przejście, które również jest strzeżone przez zamek kodowy. No ale skodo jest kod to i muszą być wskazówki. No i żeby te odnaleźć potrzebujesz sfery szukającej. Jak takie poszukiwanie wygląda? Chodzisz sobie po okolicy i nasłuchujesz (wciskając kółko) odgłosów wydawanych przez sferę, tudzież obserwujesz pasek jakości sygnału – im bliżej znajdujesz się poszukiwanego obiektu tym pasek jest mocniejszy 0 kiedy osiągnie swe maksimum i sfera zacznie popiskiwać oznacza to że stoisz we właściwej lokacji – wtedy wystarczy tylko wcisnąć krzyżyk i wykopalisko gotowe. Zatem do dzieła – poszukiwania czas zacząć (przypomnę że potrzebujemy czterech cyfr do kodu otwierającego drzwi).

Cyfra nr 1 – w samej wiosce, po lewej stronie, znajduje się zejście na tyły namiotów – na mapie wyraźnie je widać więc nie będzie problemu ze znalezieniem – na samym dole zejścia trzeba wykorzystać sferę i szybko odnaleźć… a co to!? kamera?! Tak, to co znajdziesz to kamera. Ale nie służy ona tylko do podziwiania widoków – jeśli jesteś spostrzegawczym graczem to z pewnością dostrzeżesz ukrytą kulę na której lśni cyfra potrzebna do kodu. Kula z cyfrą jest zielona i trzeba wytężyć wzrok aby ją odnaleźć – jak już ją zlokalizujesz na pewno przyda się opcja zoomowania aby odczytać cyfrę. Zapisz ją sobie albo zapamiętaj. Jeśli jej jeszcze nie zauważyłeś to podpowiem ci że należy szukać nad wejście do świątyni. Teraz na pewno ją zauważysz, mimo że nie jest duża.

Pora na drugi fragment kodu – wyjdź z miasteczka i właź po skarpie na górę, na wysokość save pointa. Podejdź do płotka na dole i dokładnie wybadaj jego otoczenie – na pewno trafisz a drugą kamerę, nic prostszego. Tutaj również trzeba się rozejrzeć za zieloną kulą, tutaj jest chyba łatwiej – dla niespostrzegawczych: zerknijcie na górną krawędź skalnej skarpy. Tą cyfrę również należy zapamiętać.

Trzecia kamera ukryta jest nieco dalej – udaj się w tym celu w stronę drogi prowadzącej na plażę – drogę z wodospadami. Są tam również dwa mosty. Zanim do nich dotrzesz (aczkolwiek będziesz już je mieść blisko przed sobą), idź cały czas wzdłuż prawej krawędzi i badaj poziom sygnału. Kamera powinna się pojawić jak spod ziemi. Tutaj kulę znajdziesz na krawędzi skarpy, jakby wystawała zza palmy. Zbierz numerek do kolekcji i idź dalej – obok wejścia na pierwszy most, po lewej stronie można zeskoczyć w dół by dotrzeć do skrzynki z Moon Bracer. Wróć na ścieżkę i idź dalej, aż dotrzesz do lokacji z "pierwszymi szyfrowymi drzwiami prowadzącymi do jaskini".

Ciągle brakuje ci jednej cyferki. Idź zatem dalej, w prawo aż dotrzesz do kolejnego ekranu, gdzie z kolei musisz podejść do krawędzi i przeszukać lewą jej stronę. I tym razem ci się uda odnaleźć kamerzysko. Przyjrzyj się wierzchołkom palm by odnaleźć ostatni kawałek układanki.

Znając już kompletną kombnację zamka szyfrowego wejdź do jaskini i zaraz po wejściu skręć w prawo – na ścianie znajduje się konsolka do wpisywania kodu – wpisz go po kolei od lewej do prawej strony w kolejności w jakiej znajdowałeś kolejne cyfry. Otworzy się przejście, które doprowadzi cię na sam szczyt klifów wodospadowej ścieżki. Po drodze znajdziesz skrzynię z Etherami, i to aż trzema. Gdy już będziesz na zewnętrz udaj się szczytem w lewo – aż do skrzyni kryjącej  Raging Giant Garment Grid, Teraz możesz wrócić nowo otwartym przejściem jaskiniowym, nie opuszczaj całkowicie jaskini tylko pójdź na lewo od wejścia – znajdziesz tam skrzynię z dwoma Hi-Potionami oraz sferę zapisu. Zapisz grę, opuść grotę i udaj się na plażę, gdzie czeka kolejna niespodzianka.

Gdy znajdziesz się na ekranie plażowym idź wzdłuż klifów po lewej i stornie i wskocz na górę, przejdź na drugą stronę skarpy by opróżnić kolejne dwie skrzynie (2500 GIL i X-Potion), na zamkniętym kawałku plaży.  Wróć z powrotem na drugą stron skarpy i wyjdź na główną plażę – dojdź do samego końca – zauwżysz kolejnego Cactuara z rozpoczętego "kiedyś tam" cactuarowego questu (punkt 3.10 opisu).

Toumeya
HP: 10
Strength: 3/10
Agility: 3/10

Pokonanie go nie jest trudne, gdy ci się uda wróć na statek. Nic więcej nie trzyma nas w Besaid. W tym momencie można nieco podgonić quest kaktusowy, co niniejszym proponuję.

Udaj się na pustynię Biknal, do kaktusowego "obozowiska". Porozmawiaj z z matkę Tomey’a i poszukaj kolejnej kaktusicy czekającej na swoją pociechę. Wskazówki których ci udzieli jednoznacznie wskazują na Chateau Leblanc – leć zatem do Guadosalam i pójdź do tajemnego przejścia. Zapisz grę i idź w górę – okrągłe drzwi prowadzą do sekretnego pokoju ze skaczącą skrzynką – w tej skrzynce siedzi nasz kolejny kaktusiński:

Lobeira
HP: 12
Strength: 7/10
Agility: 2/10

Po złapaniu tegoż osobnika ponownie poleć na pustynię i odszukaj kolejną matkę. Wskazówki prowadzą do granic Calm Land sąsiadujących z Gagazet. Poleć do Mt. Gagazet i udaj się na południe, zaraz gdy przejdziesz mostek zauważysz kaktusy ujeżdżające Chocobo. To kolejne zguby…

Areq & Arroja
HP: 16
Strength: 6/10
Agility: 4/10

To jeszcze nie koniec questu – wracamy na pustynie by poznać kolejną matkę. Usłyszysz opowieść o Ilslay, którą to odnajdziesz na Thunder Plains. Posłuchaj mojej dobrej rady i leć do Macalani – wróć się stamtąd do Thunder Plains. Idź cały czas lewą stronę – dojdziesz do większej budowli – naprzeciwko niej znajdziesz kolejnego catuara.

Islaya
HP: 12
Strength: 6/10
Agility: 5/10

Gdy uporasz się z tym rozrabiaką wróć na pustynie by go odprowadzić. Kolejna matka nie zdradzi ci położenia swojego milusińskiego – chce mu dać trochę więcej czasu – zatem daj jej czas do piątego rozdziału.

3.15. Kilika Island (45 minut, + 1,0%) 55,2%

Zanim zabierzesz się za potwory grasujące w świątyni zwieź Kilikę – kryje wiele skarbów. Tuż po wejściu do miasta dostępne są dwie skrzynki, należy wykorzystać cumujące przy pomoście (koło save pointu) łodzie – po pierwszej przeskoczyć na pomost na górze i zebrać Ether, potem wykorzystać łódkę naprzeciw psa i zabrać 2x Mana Tablet. Teraz pora zwiedzić resztę wioski, nie korzystaj z usług "gondoliera". Skorzystaj z drugich schodów by wejść na górny poziom. Idź przed siebie aż dotrzesz do skrzyni z Antidote x3. Przejdź przez most aby dostać się na prawą stronę i zebrać Eye Drops x3. Idź dalej górą, aż dotrzesz do schodów prowadzących na dół – zejdź i dojdź do skrzyni z Phoenix Down x2. Porozmawiaj z trenerką małpki skaczącej nieopodal. Nie przejmuj się na razie zadaniem, o którym ona mówi, można go ukończyć w 5 rozdziale. Teraz wróć na drugą stronę wioski i zejdź na niższy poziom by przejść do kolejnego ekranu. Tutaj wejdź po schodach i udaj się do domu Dony. Po rozmowie z dziewczyną wejdź na piętro i wyciągnij 2000 gil ze skrzynki. Możesz już wyjść z domku, ale gdy gra spyta cię czy chcesz próbować forsować bramę odpowiedz że jeszcze nie teraz (Not now). Udaj się za to dalej, by zobaczyć resztę skarbów. Za domkiem sąsiadów Dony znajdziesz skrzynkę z Light Curtain x2. Za pomocą mostu przejdź na drugą stronę rzeki i tam odnajdź skrzynię z Lunar Curtian x2, koło kolesia z kamerą. Skorzystaj z jego usług aby popatrzeć sobie na kwaterę Youth League. Idąc w stronę bramy prowadzącej do lasu odnajdziesz jeszcze Star Curtain oraz Holy Water x3. Teraz idź do Save Sphery na początku miasta i zapisz grę.

Wróć do bramy, pora prześliznąć się do lasu. Do wyboru masz 3 kamery, zmieniasz je R1. Do lasu możesz wejść jedynie wtedy gdy brama jest otwarta i zagadywany przez Donę strażnik się nie patrzy. nie jest to wybitnie trudne, ale jak ci się nie uda to wczytaj grę i spróbuj ponownie, gdyż za bramą czeka skrzynia z Bushido Lore. Musisz ją mieć (dla własnej satysfakcji).

Gdy już się przedostaniesz przez bramę i weźmiesz Bushido Lore idź w dowolną stronę, co byś nie robił i tak będziesz w lesie. Wszystkie drogi są zablokowane przekonaj się naocznie. Jest jeszcze jedno przejście, o którym mówiła Dona. Wciśnij X idąc od Save Sphery na górę i w prawo, przed kolejnym rozgałęzieniem do góry dziewczyny powinny zauważyć konary prowadzące do celu.

Dalsza droga jest banalnie prosta i prowadzi wprost do świątni. Tam czeka cię misja do wykonania, Destroy Temple Fiends. Misja wewnątrz świątyni nie jest trudna. Wewnątrz świątyni jest sfera zapisu. Wejdź do Cloister of Trail i idź przed siebie, czeka cię kilka banalnych walk, dotrzesz do Barthello.

Po rozmowie z nim idź dalej. Drogę blokuję niebieskie płomienie, wejdź w nie by się ich pozbyć. W końcu dotrzesz do pomieszczenia z trzema płomieniami – najpierw weź ten z prawej, potem z lewej, by na końcu zmierzyć się z czołowym za każdym razem będziesz walczyć z Deava. W kolejnym pomieszczeniu czeka cię walka z podwójnymi Daevami. UWAGA – jak zejdziesz po schodach w dół to zauważysz malutki błyszczący punkcik – to sfera ubioru Samuraja! Postaraj się jej nie przeoczyć! Idź dalej, wejdź po schodach na górę i idź przed siebie, aż dotrzesz do bossa.

Ifrit
HP: 8820
MP: 9999
Słabość: czary lodowe

EXP: 1800

Kradzież: Fiery Gleam
Zostawia: Angel Earrings
Gil: 1300
 

Walka jest bajecznie prosta, seria ataków fizycznych i po sprawie, nie ma się co rozpisywać.

3.16. Bevelle (1 godzina, +1,6%) 57,4%

Udaj się do Bevelle, po wylądowaniu zobaczysz Gippala na balkonie. Wejdź do miasta i udaj się do świątyni. Wjedź windą na górę i wyjdź na balkon, spacerujący tam ludzie obdarują cię prezentami, ty jednak udaj się na koniec balkonu i przełącz sterownik windy na tryb "direct". Wróć do świątyni i zjedź windą na dół. Z głównego hollu udaj się do pomieszczenia po lewej stronie i dotknij kolumny zmieniającej kierunek poruszania się windy. Wróć do głównej windy i zjedź ją w dół.

Gdy znajdziesz się na dole idź w prawo – w kolejnym pomieszczeniu ponownie zobaczysz Gippala. Zabierz Chocobo Feather x2 ze skrzyni na górze pomieszczenia i zapisz grę. Wróć się do poprzedniego pomieszczenia i zejdź na dół. Czeka cię zwiedzanie Cloister of Trials, możesz tam odnaleźć:  5000 Gil, Phoenix Down x5, Hi-Potion x5, Remedy x4, Potion x 9 oraz Oath Veil. Gdy skończysz zwiedzanie wróć do Save Pointu, ponownie zapisz grę i dalej w prawo.

Znajdziesz się w wielkiej sali w której wcześniej układałeś/łaś stopnie po środku aby zejść niżej. Jeśli poprzednio nie udało ci się dotrzeć na sam dół możesz spróbować ponownie. W każdym razie aby przejść dalej musisz dojść do pomarańczowego przejścia przy trzecim stopniu. W hali możesz też odnaleźć nowe skarby, musisz wejść po łańcuchach podtrzymujących na kolejne balkony jeśli chcesz je odnaleźć. A znajdziesz tam: Beaded Brooch, Faerie Earrings i 800 Gil.

Gdy przejdziesz przez "pomarańczowe przejście" idź daje przed siebie. Znajdziesz Ether x5 a kawałek dalej Remedy x5. Na rozstaju dróg idź w lewo. Za chwilę dotrzesz do mostu, który wysuniesz wchodząc na dwie kolumny (jedna po drugiej :P). Kolejny fragment podziemi to gigantyczna maszyna, którą już wcześniej się bawiłeś/łaś. Jeśli coś wtedy umknęło twojej uwadze to dobry moment aby to nadrobić. Idź w lewo, na samym końce czeka skrzynka z Phoenix Down x6. Opuść pomieszczenie przejściem po lewej stronie. Ściana blokująca przejście zniknie a twoim oczom ukażą się trzy windy. Weź tą po lewej stronie i zjedź na dół.

Ze skrzyni wyjmij Remedy, następnie stań na dwóch kwadratowych blokach aby dostać się do kolejnej  windy, która zawiezie cię dalej. Zapisz grę w Save Sferze.  Idź tam gdzie zaprowadzi cię korytarz. Podsłuchaj rozmowę Gippala, Nooja i Balaraia, a gdy odzyskasz kontrolę nad Yuną podnieś z ziemi leżącą sferę Crimson Record 1. Wróć do Save Sfery, zapisz grę i teleportuj ię na Celsiusa. Tam obejrzyj nowo znalezioną sferę.

W tym momencie powinieneś ukończyć quest z reklamowaniem Calm Land oraz szukaniem panny młodej :). Musisz uzyskać co najmniej 200pkt PR zanim pójdziesz do Djose. Czy to zrobisz zależy wyłącznie od ciebie, gdy uznasz to za stosowne poleć do Djose, ostatniego przystanku w Chapterze 3.

3.17. Djose (20 minut, +2,2%) 59,6%

Wizyta w Djose jest prosta i przyjemna. I tutaj czeka cię misja oczyszczenia świątyni z potworów. Wejdź zatem do środka – postaraj się ktoś w drużynie był odporny na petryfikację. Idź prosto przed siebie, w ten sposób dotrzesz do skrzynki ze Stamina Spring. Wróć się do wcześniejszej sali z windą/platformą pośrodku. Wjedź nią na górę i przejdź do pomieszczenia ze skrzynią kryjącą Wristband. Teraz pora odnaleźć panel wyłączający błyskawice blokujące wejście na schody. Przy ścianach znajduje się5 takich paneli, po prostu próbuj trafić w ten właściwy, jeśli wybierzesz nie ten co trzeba czeka cię prosta walka. W końcu trafisz na ten właściwy, jest on wybierany losowo.

Gdy przejście na schody stanie przed tobą otworem nie krępuj się. Wejdź na górę, by zmierzyć się z kolejnym aeonem.

Ixion
HP: 12380
MP: 9999
Słabość: Water
EXP: 2600

Kradzież: Sprint Shoes
Zostawia: Soul of Thamasa
Gil: 1800
Pilfered Gil: 3000

Walka nie będzie sprawiać kłopotów, po prostu atakuj ile wlezie.

Po skończonym pojedynku czeka cię wyprawa w otchłań – obejrzysz bardzo przyjemną animację, oraz ponownie spotkasz się z Gippalem, Noojem i Baralaiem. Gdy Yuna zostanie całkiem sama wyczekaj na moment w którym padnie na kolana i powie "I’m all alone". Wciskaj X, wciskaj! Usłyszysz znane ci gwizdanie. Wciskaj X cały czas a Yuna zobaczy ducha, wciskaj X i duch pojawi się ponownie. Po czwartym gwiździe Yuna pobiegnie po tworzącym się świetlnym moście za duchem… Musisz to zobaczyć jeśli chcesz ukończyć grę na 100%! A jak ci się nie udało, to restart….

Yuna odnajdzie się w Bevelle…

Kliknij na obrazku poniżej, by przejść dalej.